Etang de Zillebeke Zillebeke-Vi jver CINEMA «FLORA» TERRE D'ANCOISSE Holiday (Vacantie) De nieuwe Huishuurwet i Guillaume Ie Conquérant a Ypres Zillebeke Tooneelfeest Vereenigde Hofbouwliefhebbers Tél. 86 YPRES Pêche autorisée a partir de ce jour. Dégustatiori d'Anguilles CUISINE RÉPUTÉE Tel. 86 YPER Visscherij van heden toegelaten. PALINGVERBRUIK. VERMAARDE KEUKEN. GELEIBRIEVEN (PASSAVANTS) De Bonte Avond opgevoerd, in de Gemeente zaal, ten voordeele der Familiën onzer noodlij dende wederopgeroepen militairen, door de spe- lrers van 't Oorlogsmarraintje en 't Millioen uit leper, heeft aan al de toeschouwers veel vol doening gegeven. Immers de stukken die de feestwijzer uit maakten, werden uitgevoerd met grondige ken nis en veel kunstgevoel. Ten einde voldoening te geven aan de talrijke aanvragen, werd een tweede vertooning belegd op den Zondag 17 Maartditmaal zooals in de eerste opvoering was de zaal proppensvol. De Heer Bestuurder evenals de Damen en Hee ren speelsters en spelers, gelieven hier onzen wel- #emeenden dank te willen aanvaarden alsook de leeren leider en leden van het orkest. Kortom, het waren twee avonden, waar last en kommer op kant geschoven werden, dank aan de Bdele Familiën de Vinck en Struye de Swielande *n voornamelijk aan Mevrouw Barones Pierre «te Vinck en Mijnheer Baron Yves de Vinck, die •nverdroten het op hun hebben willen nemen «leze feesten op touw te zetten, die noch geld «.och tijd spaarden, om aan ons volk, aan vrien- «ten of kennissen iets op te disschen dat lang in ket geheugen blijven zal. De tombola en de ingangskaarten brachten ruim 4000 fr. op. Deze som zal verleend worden, aan de meest noodlijdende familiën, na vooraf gaandelijk onderzoek van het plaatselijk komi- reit., onder het Voorzitterschap van Mevrouw Barones Pierre de Vinck. De prijzen toegekend bij loting aan de volgenT «te nummers werden tot heden nog niet afge haald Nrs 528 2293 454 1850 400 1726 429 2552 2775 799 248 2274 482 201 1417 859 2351 177 1623. Voor de omslagen der boekjes Nrs 59 235 364. Na 5 April aanstaande zullen de niet afge haalde nummers, niet meer kunnen in aanmer king genomen worden. MAATSCHAPPIJ DE OUDE Lokaal Drie Koningen Groote Markt, Yper Verslag der Algemeene Vergadering van 3 Maart 1940 De algemeene vergadering wordt te 15 u. ge- «(>end, onder Voorzitterschap van den Heer Van- •eselaere. De schrijfster geeft lezing van het verslag der vergadering van 4 Februari j. 1. Dit verslag wordt zonder opmerkingen goedgekeurd. Mededeeling De Heer Voorzitter deelt de leden mede dat de Heeren J. Sinnaeve en M. Van Acker, in de onmogelijkheid zijnde de vergade ring bij te wonen, zich lieten verontschuldigen. Nieuwe leden. M. A. Behaeghel en M. P. Madou, voorgesteld door M. G. Wydock( als wer kende leden), en M. Maertens, voorgesteld door M. Vanbeselaere, (beschermend lid), worden met sdgemeene stemmen aangenomen. De heer Vanbeselaere stelt Mijnheer Verhou- straete, staatsvoordrachtgever, aan de leden voor «n zegt dat hij, na de vergadering, een praktische snoeiles zal geven in den tuin van M. Vermoere, in de R. Kiplinglaan. Aanbrengsten. Worden als juryleden aan geduid MM. Vanbeselaere, Buseyne, Woussen, en secretaris Lamps. M. Woussen J. behaalt 3 p.M. Buseyne F. 2 p.M. Vanbeselaere V. 2 p Lamps C. 1 punt M. Balduck J. 1 p.M. Woussen A. 1 p.M. Ver- haeghe 1 punt. De tombola, bestaande uit zaden geschonken door M. .Van Acker alsook eenige aanbrengsten worden dan onder de tegenwoordige leden verloot. De snoeiles gegeven door den Heer Verhou- straete, Staatsvoordrachtgever, zeer leerzaam en «uttig, valt ten volle in den smaak der leden, die ze in groot getal bijwoonden. De Heer Voorzitter bedankt den Heer Verhou- straete voor zijne praktische snoeiles, en drukt «le hoop uit hem nog menigmaal te mogen ont vangen. Hij bedankt vervolgens al de leden voor öunne tegenwoordigheid, en richt een woord van dank tot den Heer Vermoere, die zoo welwillend zijn tuin ter beschikking der Maatschappij heeft gesteld. De vergadering wordt om 17 u. 30 gesloten. Op Zondag 7 April, om 15 uur ALGEMEENE VERGADERING DAGORDE 1) Lezing van het verslag, f) Mededeelingen. 3) Aanvaarden van nieuwe leden. 4) Voordracht. 5) Beoordeeling der aanbrengsten. 6) Prijsloterij. De Schrijfster. De Voorzitter, M. Coutrez. V. Vanbeselaere. Ce n'est certes pas l'homme de Doorn qui fut a Ypres en 1915, lui qui prenait le plus grand soin de préserver des balies ennemies sa pré- cieuse personne. II s'agit, au contraire, d'un grand héros de l'histoire, de Guillaume de Normandie, le vainqueur de la bataille de Hastings, en 1066, mieux connu sous le nom de Guillaume le Con quérant. Comme entrée en matière, nous l'avouons can- didement, ce n'est pas plus clair qu'une soupe aux pois. Un mot d'explication s'impose done. Nombreuses sont les histoires de réincarnation, c'est même la une des plus curieuses supersti tions de notre époque qui, d'autre part, se targue d'une civilisation matérielle et morale confinant a l'apogée. Les murs Maginot et Siegfried, les camps de concentration, les déportations, les bombardements d'höpitaux, les peuples dressés les uns contre les autres. ne sont-ce pas la des signes évidents d'une civilisation ayant atteint le zénith C'est vraiment l'apothéose de Intel ligence humaine... Au cours d'une incursion dans les albums de notre bibliothèque, le hasard nous fit retrouver les reproductions de la fameuse tapisserie de la cathédrale de Bayeux, dite tapisserie de la reine Mathilde, et qui retrace, dans ses parties princi pals la conquête de 1'An giet er re par Guillaume de Normandie. C'est une histoire peu banale de réincarnation. II n'est pas de petit prodige, féru de musique, qu'on ne veuille nous présenter comme ayant réintroduit dans la circulation l'ame et le cer- veau de Beethoven ou de Mozart. Dans le genre de loufoquerie occulte, ceci dépasse tout, le reste, et fera se pamer plus d'un yprois. A l'occasion du 870e anniversaire de la bataille d'Hastings, des journaux britanniques ont froi- dement affirmé que Guillaume le Conquérant qui vainquit Harold, le roi d'Angleterre, a la ba taille de Hastings, en 1066 est mort définitive- ment a Ypres en 1915, éventré par une bombe allemande. Pauvre conquérant, qui, depuis prés de neuf siècles, reposait dans la paix du Sei gneur Voici que les descendants de ses sujets le ressuscitent, au risque de bouleverser les notions historiques les plus solidement établies. D'après cette audacieuse théorie, le premier roi normand d'Angleterre se serait réinearné, a Lyon, en 1880, en la personne d'un nouveau-né Gervais Ba- ronte, fils de petit joyeux. II grandit, comme c'est assez naturel, même pour les non réincarnés, et était doué, ont écrit avec un imperturbable sérieux, les dits journaux anglais, de ce discernement et de cette rapidité de décision qui furent les caractéristiques du ConquérantII mesurait, toutefois, trois centi- mètres de plus que Guillaume. Ce qui semble- rait indiquer que ce dernier avait continué de pousser dans l'au-dela. Quand la guerre éclata, il fut mobilisé et entra au deuxième bureau. Ce- la semblait assez indiqué pour un revenant, qui doit, a tout le moins, être doué de double vue. La fatalité, hélasn'épargne pas les ames bien nées voire renées Elle le conduisit le 22 Avril 1915, a Ypres. II s'agissait de mettre le grappin sur deux espions hollandais, qui avaient réussi. a s'introduire comme estafettes a l'état- major. Deux avions allemands survolèrent la ville, et semèrent quelques bombes. Baronte fut atteint, et mourut le lendemain. En revenant d'oü il venait, il a dü se dire que ce n'était vrai ment pas la peine de retourner sur terre, pour finir, une nouvelle fois, sur le champ de bataille. Shakespeare aurait pu dire s'il avait connu ce scenario de film ingénuTo be or not to be «Mourir... dormir... se réincarner, peut-être II n'a pas encore été ^question, que nous sa- chions du moins, de commémorer eet événement vraiment unique au Menin Gate qui est cependant bien le monument des disparus. SERPY. zijn te verkrijgen ten bureele dezer. GROOTE MARKT YPER o VRIJDAG 29, ZATERDAG 30, ZONDAG 31 MAART en MAANDAG I APRIL, om 8 u. 15 ZONDAG, doorloopend vanaf 2 tot 8 u. 15 Deze week het verfilmde meesterwerk van PierreNORR LAND VAN ANGST Groote prijs van de Avonturen-Roman. het 2' Bureau tegen de Kommandantur met Gabriel Gabrio, Junie Astor, Paul Azaïs, Leon Mathot. DE GROOTSTE OORLOGSFILM. DE GROOTSTE SPIONNAGEFILM, DE -GROOTSTE AVONTURENFILM, Deze week in de Cinema Flora. o En daarbij nog een groote franschsprekende productie. Een zeer geslaagde en vroolijke film met aan het hoofd de twee fijne artisten Cary Grant en Katherine Hepburn, in KINDEREN TOEGELATEN. Hieronder geven wij den tekst der wet, hou dende uitzonderingsbepalingen van tijdelijken aard inzake huurovereenkomsten, zooals zij dooi de Kamer, in zitting van Woensdag 20 Maart 11. goedgekeurd werd en in het Staatsblad van 23 Maart 1940 verscheen LEOPOLD III, Koning der Belgen. Aan allen, tegenwoordigen en toekomenden. Heil. De Kamers hebben aangenomen en Wij bekrachtigen hetgeen volgt ARTIKEL 1. Te rekenen van den dag van de be kendmaking dezer wet en tot op den bij koninklijk besluit te bepalen datum, kunnen de huurovereenkom sten voor woongelegenheid, handels- of gemengd ge bruik, of lustgelegenheid, gesloten vóór 1 September 1939. ondanks elk strijdig beding of overeenkomst, het voorwerp uitmaken van aanvragen tot vermindering van huurprijs of tot verbreking, of verlengd worden, in de voorwaarden en volgens de modaliteiten hierna bepaald. Hoofdstuk I. De gemobiliseerde huurders. ART. 2. Worden met de gemobiliseerde huurders gelijkgesteld voor de toepassing der bepalingen van dit hoofdstuk, de huurders, ascendenten, broeders en zusters van een gemobiliseerde tot wier gezin de gemo biliseerde behoort en dat van hem zijn voornaamste inkomsten ontvangt. ART. 3. Onder voorbehoud van het hierna be paalde. worden de met of zonder geschrift gesloten huurovereenkomstenvan de huurders, onder de wapens teruggeroepen in de bijzondere bij artikel 53 van de wet op de militie voorziene omstandigheden, van rechtswege verlengd tot na het verstrijken van de derde maand volgend op den dag waarop de huurder naar huis wordt gezonden. ART. 4. De sedert meer dan één maand onder de wapens teruggeroepen huurder, die niet meer in staat is zijn huur te betalen, kan, bij aangeteekend schrij ven, hetzij een vermindering van den huurprijs die op den datum van zijn mobilisatie eischbaar was, hetzij de verbreking van de huur aan den verhuurder aanvra gen. De brief wordt tegengeteekend door den commandant der eenheid of door elke militaire overheid bevoegd om te getuigen dat de gemobiliseerde onder de wapens is. en vermeldt het militair adres. Wordt de aanvraag tot vermindering van den huur prijs of tot verbreking van de huurovereenkomst ge daan door een met de gemobiliseerden gelijkgesteld huurder, dan moet de brief vergezeld gaan van een getuigschrift van den commandant der eenheid waar toe de gemobiliseerde behoort, of van een militair ge- zagspersoon, bevoegd om te getuigen dat de gemobili seerde onder de wapens is. ART. 5. Vraagt de huurder een vermindering van den huurprijs gelijk aan of lager dan 25 t. h., dan is deze vermindering hem van rechtswege verworven, behoudens andersluidende beschikking van den rech ter die kennis neemt, binnen de maand na ontvangst van de aanvraag van den huurder, van een dagvaar ding tot herziening van de vermindering. Vraagt de huurder een vermindering van den huur prijs aan boven 25 t. h. en bekomt hij geen instemming van zijn verhuurder binnen de maand na ontvangst van zijn aanvraag, zoo komt hem slechts een vermindering toe ten beloope van 25 t. h., behoudens andersluidende beschikking van den rechter bij wien door den huur der een aanvraag tot bepaling van een aanzienlijker vermindering, of door den verhuurder zijn verzet te gen eenige vermindering aanhangig werd gemaakt. De vermindering van den huurprijs wegens toepas sing dezer wet bekomen, gaat in, met terugwerkende kracht, op den dag der mobilisatie van den huurder, tenzij de rechter die uitspraak moet doen op initiatief van een van de partijen, een lateren datum bepale. Deze terugwerkende kracht kan evenwel voor het ver leden geen inbreuk maken op de verworven rechten die voor partijen voortvloeien hetzij uit een akkoord sedert de mobilisatie van den huurder gesloten, hetzij uit betalingen door dezen gedaan. ART. 6. Vraagt de huurder de verbreking van de loopende huurovereenkomst, dan bekomt hij deze van rechtswege een maand na zending, bij aangeteekend schrijven, van zijn verzoek aan den verhuurder, ten zij inmiddels deze laatste hem zijn weigering hebbe beteekend met dagvaarding om te verschenen ten einde te hooren zeggen dat de huurovereenkomst be houden blijftwordt de verbreking door den rechter uitgesproken, dan bepaalt deze den datum waarop zij ingaat. ART. 7. - Wanneer een vermindering van huurprijs

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1940 | | pagina 5