Etang de Zillebeke Zillebeke-Vijver CINEMA «FLORA» De Laatste Wending 5 2 Straat BONTE AVOND mbnsciIen en werk JOZEF VAN BELLEGHEM Tél. 86 YPRES Pêche autorisée a partir de ce jour. Dégustation d'Anguilles CUISINE RÉPUTÉE Tel. 86 YPER Visscherij van heden toegelaten. PALINGVERBRUI K. VERMAARDE KEUKEN. Bond der Oud-Gedienden van hel1 Rijn-Bezettingsleger groote markt yper Kunstschilder Van Belleghem bewoont te Veur- ne een eenverdiepige, ruime en nederige woning, die. echter groot is door zijn kunst. Niet ver van zijn huis bevindt zich het stadhuis, waar de schil derijen van Baretta tentoongesteld zijn. Schilde rijen van lijden en van hoop, waarin werkelijk het drama van den gemartelden Godmensch in da" eigen, zielsbeklemmend rood van Baretta werd verkleurd. Van Belleghem is zoo de veertig voorbij. Het was in de Akademie van Brugge, dat hij zijn kunstopleiding ontving zijn zucht tot het land schapschilderen voerde hem naar Veurne, waar hij moedig en flink werken zou. Het zijn de oneindige, indrukwekkende en grootsche hemelruimten die zich over de land- schappen koepelen en tot dewelke de biddende jnensch zoo vaak zijn blikken wendt, en de hooge. rijzige populieren, die gansch het Veurne- Ambachtsche karakteriseeren, die de voornaam ste plaats innemen in het schilderwerk van bo vengenoemde. Al de andere hoeven, weiden, zijn enkel als stoffeering bedoeld en tot eerbiediging van de algemeene schoonheidswetten, waaraan zelfs de meest moderne kunstenaar zich niet onttrekken kan. Verbazend is de uitslag die Van Belleghem in zijn werk bereikt. Kenschetsend is de fotogra- isene weergave van het geschilderde bij dezen artist. Tegen deze stelling zijn vele kunstschil ders opgekomen. Eenerzijds hebben zij gelijk anderzijds is hun bewering ten zeerste aanvecht baar. Het is een kwestie van opvatting en van temperament, waarover wij hier niet kunnen uit weiden. Aan het Veurne-Ambachtsche heeft Van Belle ghem nu zijn hart verpand. Van deze wijd-ver- maarde streek heeft hij den geest begrepen en de ziel doorpeild. Hij is een traditionalist. Verwijderd houdt hij zich van de vernieuwers. Alle revolutionnaire kunsttheorie schijnt hem bijna uit den booze. Hij weet echter wat hij wil. Juist het traditionalisme, dal hevige aanvallen heeft verduurd, heeft hem in staat gesteld echt, degelijk en gaaf kunstwerk te scheppen. Met die hoedanigheidswoorden overdrijf ik geenszins. Rechtvaardig komen ze hem toe. Onverdiende of valsche lof zou ik be zwaarlijk kunnen toezwaaien. Tevens is zijn kunst, zijn levendige en sprekende kunst ook vatbaar voor velen. Deze dubbele verdienste mag wel nooit uit het oog verloren worden. In Van Belleghem's schilderen vinden wij het keeren en gaan van de vier jaargetijden. De doe ken, die de muren van zijn smaakvol-bemeubel- de studio behangen, zijn als heerlijke natuur gedichten aan zijn streekhet onbekende Veurne-Ambachtsche het land, het schoone land van den gevierden dichter en kunstcritikus, Cy- riel Verschaeve. «NA DEN REGENmet verre gezichteinders; de wolken die nog zwaar drijven van het on we der de hooge en slanke populieren, geven een voornaam en indrukwekkend cachet aan dit doek. Populierenverdient de belangstelling van eiken kunstliefhebber. De overheerschende kleuren van het wit, blauw en rood, die flink gepenseelde boomen, die zoo majestueus den weg bezoomen maken van deze schilderij een bezii- tenswaardig geheel. Populieren 's morgens brengt gelukkige luchteffekten, die we in een ander werk Deemsteringeveneens kunnen bewonderen. Zijn Veurne Ambachten «Storm» bevestigen op afdoende wijze Van Bel leghem's stevig, krachtig schilderstalent. Een an dere schilderij Avond is vol diepe melancho lie, terwijl zijn Oogst in het Veurnsche als een grootsch zomerpoëma kan betiteld worden. Te Veurne en in het omliggende staat deze ar tist ook bekend als een gewaardeerd portretschil der. En dat is hij ook werkelijk. Zoo heeft hij reeds een veertigtal portretten geschilderd, waar onder deze voorkomen van vooraanstaande per- sonaliteiten. Zijn twee zonen (gelukkige vader Aimé en Gilbert voelen zich ook aangetrokken tot. het kunstschilderen.' Eerstgenoemde schilder de reeds eenige portretten, die het gunstigste van hem doen verhopen. Meer dan eens zal ik nog aan Van Belleghem terugdenken. Zijn schilderijen kan ik maar moei lijk vergeten. Hij is een specifieke en bekwame schilder van het Veurne-Ambachtsche, met de lange wegen, de bekende vette en grazige wei den, de onafzienbare hemelruimten, met het wa ter vol weerkaatsingen, en de hooge, fijne popu lieren. Zijn zorgvuldig afgewerkte doeken, zijn ge schilderd in verfijnde kleur en zonder de minste zwaarte. Zijn koloriet is nimmer troebel, maar zuiver en klaar. Zijn schilderijen zijn eenvoudig en tegelijkertijd groot en machtiggeheel en al echte kunst, grootgehouden en doorleefde kunst. Tot slot een kleine opmerking. Veurne-Am bacht is vermaard voor zijn koeien. Deze komen nooit vóór op de doeken van Van Belleghem. Waarom Idem voor de bewoners. Me dunkt, dat zijn schilderijen verlevendigd met mensche- lijke wezens en dieren, nog in waarde zouden toenemen. Kunstschilder Jozef Van Belleghem zal met zijn verder werk ons in onze verwachtingen niet beschamen. Ondanks de zwarte en dreigende oor logswolken, moet hij met zijn talent de toekomst niet duchten. Zijn werk heeft bewezen wat hij kan. Albert Blontrock. O Afdeeling Yper Tijdens de feestdagen van Paschen, die tevens de eerste schoone Lentedagen waren, had de af deeling leper de eer en het genoegen verschil lende afgevaardigden van gewestelijke afdeelin- gen, uit al de provinciën van het land, te mogen in haar midden ontvangen. Het doel was samen te verbroederen met de plaatselijke afdeeling leper, het nieuw vaandel te huldigen en een aan genaam uitstapje in de stad en hare heerlijke omgeving te doen. Spijtig dat de tijdsomstandigheden voor velen ongunstig voorkomen en het getal afgevaardig den, in plaats van een paar honderd, alzoo op een dertigtal is moeten herleid worden. Na deze vrienden verwelkomd te hebben, werd hen de eerewijn aangeboden door Voorzitter M. Staelens. Daarna werden nog, in den voormiddag van Paaschdag, de merkwaardigheden onzer stad bezichtigd en werden onze gasten veree- nigd op een banket in het Hotel des Brasseurs». Om 14 u. 30 trokken de bezoekers in groep, met een karavaan autos, naar het kasteel te Holle- beke, waar zij door den eigenaar, de Heer Cos- sart, prinselijk ontvangen werden. Onze vriend Heer Deplacie, stelde welwillend zijn auto ter beschikking der afdeeling leper om deze groep bezoekers te vergezellen. Begunstigd door een zonnigen en warmen len tedag, had de heer Cossart de gelegenheid zijne uitgestrekte eigendommen te laten bewonderen en daar ter plaats het geschiedkundig verleden van den oorlog 1914-18 breedvoerig uiteen te zet ten. Het was niet zonder belangstelling dat al deze vrienden, Oud-Gedienden van het Rijnbezettings- leger, hier de geschiedenis der aangehaalde wa penfeiten hebben gevolgd. Met spijt nam de groep afscheid van den zoo sympathieken Heer Cossart en verliet het zoo prachtig herstelde domein om naar leper terug te keeren, juist op tijd om, na een demokratisch avondmaal, den Last Post te gaan bijwonen aan de Meenenpoort. Deze wel gevulde Paaschdag werd gevolgd door een even aangenamen tweeden Paaschdag. Om 9 u. 's voormiddags trok dezelfde karavaan autos met onze gasten naar de West-Vlaamsche bergen. Zij bezochten er achtereenvolgens den Scherpen Berg, den Rooden berg en den Zwarten berg tot aan de Fransche grens, keerden terug langs Kemmel en Wijtschaete en brachten ook nog een bezoek aan de Cóte 60 de oorlogsmu seums en onderaardsche gangen van den oorlog 1914-18. De avond viel, helaas, nog te rap, en de bezoe kers waren niet uitverteld van de aangename verrassingen die hen hier tijdens hunne rondrei zen werden voorbehouden. Zij hebben alzoo onze geliefkoosde stad met spijt verlaten en met de beste herinneringen van hunne Paaschdagen van 1940. Broederlijke genegenheid was de geest en de bezieling van deze ontvangststiptheid en tucht waren de tijdverdeelers op de rondreis. Aan Voorzitter M. Staelens en zijne medewer kers, een woordje van verdiende hulde voor het welslagen dezer ontvangst. j I' 5 o VRIJDAG 5, ZATERDAG 6, ZONDAG 7 en MAANDAG 8 APRIL, om 8 u. 15 ZONDAG, doorloopend vanaf 2 tot 8 u. 15 Deze week de Triomfale Film van PIERRE CHENAL. LE DERNIER TOURNANT met FERNAND GRAVEY, MICHEL SIMON CORINNE LUCHAIRE, Le Vigan en Marcel Vallée. Een drama van ongekend realisme waarin het NOOD LOT de groote rol speelt. Het NOODLOT, sterker dan het leven, sterker dan de liefde, sterker zelfs dan den dood. Een triomf voor de Fransche film!-! En daarbij nog een groote muzikale revue-film van de bekende Walter Wanger met LEO CARILLO, KENNÏ BAKER, IAN HUNTER, JACK WHITE EN ZIJN ORKEST, DE GIRLS VAN DE 52° STRAAT, en nog een twintigtal artisten. Fransch gesproken, vlaamsche onderschriften. Kinderen niet Toegelaten. Soirée barioléeOu mieux encore, cocktail ex tra de Poésie, d'art et de bouffonnerieCordial sans pareil pour les esprits et les nerfs rudement mis a l'épreuve de nos jours Soirée charmante et désopilante Mais n'anticipons pas Done, ce mercredi soir, 3 avril, la belle et infa- tigable troupe du sympathique et réputé re- vuiste Yprois, M. Ghisquière, en collaboration a vee un groupe de musiciens de la symphonie Yprianadirigés par M. Georges Van Egroo, se dévouera, une fois de plus, pour une bonne cause. Le bon renom, dont celle-ci jouit chez nous et bien au dela, a attiré la grande foule au théatre communal, qui, cela va de soi, comme de cou- tume, s'avère trop petit. Cette foule se compose des autorités militaires des G. V. C. E. entourées de nombreuses nota- bilités de la ville et des environs et d'un public bariolé comme la soirée et oü le kaki est large- ment représenté. D'ailleurs, e'est pour assurer le bien-être des braVes vétérans de chez nous, mobilisés et can- tonnés chez nous qu'est organisée cette fête. Mobilisaties 1914 '38 '39 l'auteur nous en a avertis, ri'est pas une revue, c'est une suite de sketch indépendants, entremêlés de ballets et de chants qui se succèdent allègrement et méme, s'enchainent comme s'ils formaient un tout. En effet, tous tendent vers un but unique susciter en nous la bonne humeur. De plus, M. Ghisquière qui remplit le róle de speaker, y donne, a cer tains moments, l'apparence de celui d'un com- père. Dire tout ce que nous avons vu et entendu de- puis 20 h. a 24 h. 30 et communiquer nos impres sions Mais il faudrait que le trés aimable éditeur de la Region d'Ypres consente a nous abandonner la totalité de ces pages, même celles réservées aux annonces. Vous n'y pensez pasQue di- raient alors MM. les notaires et les commergants et les ménagères En guise de prologue, MM"*' Ghisquière et Le- long, avec M. Vandenhende viennent chanter Ramscapelle puis M. Vandenhende, entouré d'une figuration de jass épluchant des pommes de terre, chante*Het Hutje bij de zee La première partie du programme est consacrée a l'interprétation d'une opérette en 1 acte, inti- tulée Mobilisatie 1914-1918 M. Ghisquière y met en relief ce besoin d'affec- tion qu'avaient les soldats de la grande guerre ce désir d'être aimées d'un militaire, qui brülait toutes les jeunes filles d'alors et enfin le petit démon qui hantait les femmes mariées a la vue d'un uniforme, füt-il porté même par un vilain roux. L'auteur qui n'est point dépourvu de sentiment, semble avant tout partisan du réalisme, qu'il a le talent de pousser assez loin, sans toutefois tomber dans la basse trivialité. Monsieur Van Egroo a adapté a certaines scènes de cette opérette des pages de Franz Schu bert qui, ma foi, grace a leur inspiration légère, ne sont pas le moins du monde déplacées. Avec des interprètes tels que M'n"s Lelong, La- roye, Vandenhende, Viaene, et une charmante jeune fille anonyme et MM. Vandenhende, Wer- rebrouck, Vanraes, Gantois, Heekhout et Mi- chiels, il est inévitable que le succès soit écla tant. Et il l'est. La deuxième et la troisième par tie sont réservées a des numéros variés. T. S. F. Sketch, intermède satirique est confié a M. Oscar Werrebrouck, qui ferait un excellent

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1940 | | pagina 5