Etang de Zillebeke
Zillebeke-Vijver
CINEMA «FLORA»
De Laatste Wending
5 2 Straat
BONTE AVOND
mbnsciIen en werk
JOZEF VAN BELLEGHEM
Tél. 86 YPRES
Pêche autorisée a partir de ce jour.
Dégustation d'Anguilles
CUISINE RÉPUTÉE
Tel. 86 YPER
Visscherij van heden toegelaten.
PALINGVERBRUI K.
VERMAARDE KEUKEN.
Bond der Oud-Gedienden
van hel1 Rijn-Bezettingsleger
groote markt yper
Kunstschilder Van Belleghem bewoont te Veur-
ne een eenverdiepige, ruime en nederige woning,
die. echter groot is door zijn kunst. Niet ver van
zijn huis bevindt zich het stadhuis, waar de schil
derijen van Baretta tentoongesteld zijn. Schilde
rijen van lijden en van hoop, waarin werkelijk
het drama van den gemartelden Godmensch in
da" eigen, zielsbeklemmend rood van Baretta
werd verkleurd.
Van Belleghem is zoo de veertig voorbij. Het
was in de Akademie van Brugge, dat hij zijn
kunstopleiding ontving zijn zucht tot het land
schapschilderen voerde hem naar Veurne, waar
hij moedig en flink werken zou.
Het zijn de oneindige, indrukwekkende en
grootsche hemelruimten die zich over de land-
schappen koepelen en tot dewelke de biddende
jnensch zoo vaak zijn blikken wendt, en de
hooge. rijzige populieren, die gansch het Veurne-
Ambachtsche karakteriseeren, die de voornaam
ste plaats innemen in het schilderwerk van bo
vengenoemde.
Al de andere hoeven, weiden, zijn enkel als
stoffeering bedoeld en tot eerbiediging van de
algemeene schoonheidswetten, waaraan zelfs de
meest moderne kunstenaar zich niet onttrekken
kan.
Verbazend is de uitslag die Van Belleghem in
zijn werk bereikt. Kenschetsend is de fotogra-
isene weergave van het geschilderde bij dezen
artist. Tegen deze stelling zijn vele kunstschil
ders opgekomen. Eenerzijds hebben zij gelijk
anderzijds is hun bewering ten zeerste aanvecht
baar. Het is een kwestie van opvatting en van
temperament, waarover wij hier niet kunnen uit
weiden.
Aan het Veurne-Ambachtsche heeft Van Belle
ghem nu zijn hart verpand. Van deze wijd-ver-
maarde streek heeft hij den geest begrepen en
de ziel doorpeild.
Hij is een traditionalist. Verwijderd houdt hij
zich van de vernieuwers. Alle revolutionnaire
kunsttheorie schijnt hem bijna uit den booze. Hij
weet echter wat hij wil. Juist het traditionalisme,
dal hevige aanvallen heeft verduurd, heeft hem
in staat gesteld echt, degelijk en gaaf kunstwerk
te scheppen. Met die hoedanigheidswoorden
overdrijf ik geenszins. Rechtvaardig komen ze
hem toe. Onverdiende of valsche lof zou ik be
zwaarlijk kunnen toezwaaien. Tevens is zijn
kunst, zijn levendige en sprekende kunst ook
vatbaar voor velen. Deze dubbele verdienste mag
wel nooit uit het oog verloren worden.
In Van Belleghem's schilderen vinden wij het
keeren en gaan van de vier jaargetijden. De doe
ken, die de muren van zijn smaakvol-bemeubel-
de studio behangen, zijn als heerlijke natuur
gedichten aan zijn streekhet onbekende
Veurne-Ambachtsche het land, het schoone land
van den gevierden dichter en kunstcritikus, Cy-
riel Verschaeve.
«NA DEN REGENmet verre gezichteinders;
de wolken die nog zwaar drijven van het on we
der de hooge en slanke populieren, geven een
voornaam en indrukwekkend cachet aan dit
doek. Populierenverdient de belangstelling
van eiken kunstliefhebber. De overheerschende
kleuren van het wit, blauw en rood, die flink
gepenseelde boomen, die zoo majestueus den weg
bezoomen maken van deze schilderij een bezii-
tenswaardig geheel. Populieren 's morgens
brengt gelukkige luchteffekten, die we in een
ander werk Deemsteringeveneens kunnen
bewonderen. Zijn Veurne Ambachten
«Storm» bevestigen op afdoende wijze Van Bel
leghem's stevig, krachtig schilderstalent. Een an
dere schilderij Avond is vol diepe melancho
lie, terwijl zijn Oogst in het Veurnsche als een
grootsch zomerpoëma kan betiteld worden.
Te Veurne en in het omliggende staat deze ar
tist ook bekend als een gewaardeerd portretschil
der. En dat is hij ook werkelijk. Zoo heeft hij
reeds een veertigtal portretten geschilderd, waar
onder deze voorkomen van vooraanstaande per-
sonaliteiten. Zijn twee zonen (gelukkige vader
Aimé en Gilbert voelen zich ook aangetrokken
tot. het kunstschilderen.' Eerstgenoemde schilder
de reeds eenige portretten, die het gunstigste van
hem doen verhopen.
Meer dan eens zal ik nog aan Van Belleghem
terugdenken. Zijn schilderijen kan ik maar moei
lijk vergeten. Hij is een specifieke en bekwame
schilder van het Veurne-Ambachtsche, met de
lange wegen, de bekende vette en grazige wei
den, de onafzienbare hemelruimten, met het wa
ter vol weerkaatsingen, en de hooge, fijne popu
lieren.
Zijn zorgvuldig afgewerkte doeken, zijn ge
schilderd in verfijnde kleur en zonder de minste
zwaarte. Zijn koloriet is nimmer troebel, maar
zuiver en klaar. Zijn schilderijen zijn eenvoudig
en tegelijkertijd groot en machtiggeheel en al
echte kunst, grootgehouden en doorleefde kunst.
Tot slot een kleine opmerking. Veurne-Am
bacht is vermaard voor zijn koeien. Deze komen
nooit vóór op de doeken van Van Belleghem.
Waarom Idem voor de bewoners. Me dunkt,
dat zijn schilderijen verlevendigd met mensche-
lijke wezens en dieren, nog in waarde zouden
toenemen.
Kunstschilder Jozef Van Belleghem zal met
zijn verder werk ons in onze verwachtingen niet
beschamen. Ondanks de zwarte en dreigende oor
logswolken, moet hij met zijn talent de toekomst
niet duchten. Zijn werk heeft bewezen wat hij
kan. Albert Blontrock.
O
Afdeeling Yper
Tijdens de feestdagen van Paschen, die tevens
de eerste schoone Lentedagen waren, had de af
deeling leper de eer en het genoegen verschil
lende afgevaardigden van gewestelijke afdeelin-
gen, uit al de provinciën van het land, te mogen
in haar midden ontvangen. Het doel was samen
te verbroederen met de plaatselijke afdeeling
leper, het nieuw vaandel te huldigen en een aan
genaam uitstapje in de stad en hare heerlijke
omgeving te doen.
Spijtig dat de tijdsomstandigheden voor velen
ongunstig voorkomen en het getal afgevaardig
den, in plaats van een paar honderd, alzoo op een
dertigtal is moeten herleid worden.
Na deze vrienden verwelkomd te hebben, werd
hen de eerewijn aangeboden door Voorzitter M.
Staelens. Daarna werden nog, in den voormiddag
van Paaschdag, de merkwaardigheden onzer
stad bezichtigd en werden onze gasten veree-
nigd op een banket in het Hotel des Brasseurs».
Om 14 u. 30 trokken de bezoekers in groep, met
een karavaan autos, naar het kasteel te Holle-
beke, waar zij door den eigenaar, de Heer Cos-
sart, prinselijk ontvangen werden. Onze vriend
Heer Deplacie, stelde welwillend zijn auto ter
beschikking der afdeeling leper om deze groep
bezoekers te vergezellen.
Begunstigd door een zonnigen en warmen len
tedag, had de heer Cossart de gelegenheid zijne
uitgestrekte eigendommen te laten bewonderen
en daar ter plaats het geschiedkundig verleden
van den oorlog 1914-18 breedvoerig uiteen te zet
ten.
Het was niet zonder belangstelling dat al deze
vrienden, Oud-Gedienden van het Rijnbezettings-
leger, hier de geschiedenis der aangehaalde wa
penfeiten hebben gevolgd.
Met spijt nam de groep afscheid van den zoo
sympathieken Heer Cossart en verliet het zoo
prachtig herstelde domein om naar leper terug
te keeren, juist op tijd om, na een demokratisch
avondmaal, den Last Post te gaan bijwonen
aan de Meenenpoort.
Deze wel gevulde Paaschdag werd gevolgd
door een even aangenamen tweeden Paaschdag.
Om 9 u. 's voormiddags trok dezelfde karavaan
autos met onze gasten naar de West-Vlaamsche
bergen. Zij bezochten er achtereenvolgens den
Scherpen Berg, den Rooden berg en den Zwarten
berg tot aan de Fransche grens, keerden terug
langs Kemmel en Wijtschaete en brachten ook
nog een bezoek aan de Cóte 60 de oorlogsmu
seums en onderaardsche gangen van den oorlog
1914-18.
De avond viel, helaas, nog te rap, en de bezoe
kers waren niet uitverteld van de aangename
verrassingen die hen hier tijdens hunne rondrei
zen werden voorbehouden. Zij hebben alzoo onze
geliefkoosde stad met spijt verlaten en met de
beste herinneringen van hunne Paaschdagen van
1940.
Broederlijke genegenheid was de geest en de
bezieling van deze ontvangststiptheid en tucht
waren de tijdverdeelers op de rondreis.
Aan Voorzitter M. Staelens en zijne medewer
kers, een woordje van verdiende hulde voor het
welslagen dezer ontvangst. j
I' 5
o
VRIJDAG 5, ZATERDAG 6, ZONDAG 7
en MAANDAG 8 APRIL, om 8 u. 15
ZONDAG, doorloopend vanaf 2 tot 8 u. 15
Deze week de Triomfale Film van PIERRE CHENAL.
LE DERNIER TOURNANT
met FERNAND GRAVEY, MICHEL SIMON
CORINNE LUCHAIRE,
Le Vigan en Marcel Vallée.
Een drama van ongekend realisme waarin het NOOD
LOT de groote rol speelt. Het NOODLOT, sterker dan
het leven, sterker dan de liefde, sterker zelfs dan
den dood.
Een triomf voor de Fransche film!-!
En daarbij nog een groote muzikale revue-film
van de bekende Walter Wanger
met LEO CARILLO, KENNÏ BAKER, IAN HUNTER,
JACK WHITE EN ZIJN ORKEST, DE GIRLS
VAN DE 52° STRAAT, en nog een twintigtal artisten.
Fransch gesproken, vlaamsche onderschriften.
Kinderen niet Toegelaten.
Soirée barioléeOu mieux encore, cocktail ex
tra de Poésie, d'art et de bouffonnerieCordial
sans pareil pour les esprits et les nerfs rudement
mis a l'épreuve de nos jours Soirée charmante
et désopilante
Mais n'anticipons pas
Done, ce mercredi soir, 3 avril, la belle et infa-
tigable troupe du sympathique et réputé re-
vuiste Yprois, M. Ghisquière, en collaboration
a vee un groupe de musiciens de la symphonie
Yprianadirigés par M. Georges Van Egroo,
se dévouera, une fois de plus, pour une bonne
cause.
Le bon renom, dont celle-ci jouit chez nous et
bien au dela, a attiré la grande foule au théatre
communal, qui, cela va de soi, comme de cou-
tume, s'avère trop petit.
Cette foule se compose des autorités militaires
des G. V. C. E. entourées de nombreuses nota-
bilités de la ville et des environs et d'un public
bariolé comme la soirée et oü le kaki est large-
ment représenté.
D'ailleurs, e'est pour assurer le bien-être des
braVes vétérans de chez nous, mobilisés et can-
tonnés chez nous qu'est organisée cette fête.
Mobilisaties 1914 '38 '39 l'auteur nous
en a avertis, ri'est pas une revue, c'est une suite
de sketch indépendants, entremêlés de ballets et
de chants qui se succèdent allègrement et méme,
s'enchainent comme s'ils formaient un tout. En
effet, tous tendent vers un but unique susciter
en nous la bonne humeur. De plus, M. Ghisquière
qui remplit le róle de speaker, y donne, a cer
tains moments, l'apparence de celui d'un com-
père.
Dire tout ce que nous avons vu et entendu de-
puis 20 h. a 24 h. 30 et communiquer nos impres
sions
Mais il faudrait que le trés aimable éditeur de
la Region d'Ypres consente a nous abandonner
la totalité de ces pages, même celles réservées
aux annonces. Vous n'y pensez pasQue di-
raient alors MM. les notaires et les commergants
et les ménagères
En guise de prologue, MM"*' Ghisquière et Le-
long, avec M. Vandenhende viennent chanter
Ramscapelle puis M. Vandenhende, entouré
d'une figuration de jass épluchant des pommes
de terre, chante*Het Hutje bij de zee
La première partie du programme est consacrée
a l'interprétation d'une opérette en 1 acte, inti-
tulée Mobilisatie 1914-1918
M. Ghisquière y met en relief ce besoin d'affec-
tion qu'avaient les soldats de la grande guerre
ce désir d'être aimées d'un militaire, qui brülait
toutes les jeunes filles d'alors et enfin le petit
démon qui hantait les femmes mariées a la vue
d'un uniforme, füt-il porté même par un vilain
roux.
L'auteur qui n'est point dépourvu de sentiment,
semble avant tout partisan du réalisme, qu'il a
le talent de pousser assez loin, sans toutefois
tomber dans la basse trivialité.
Monsieur Van Egroo a adapté a certaines
scènes de cette opérette des pages de Franz Schu
bert qui, ma foi, grace a leur inspiration légère,
ne sont pas le moins du monde déplacées.
Avec des interprètes tels que M'n"s Lelong, La-
roye, Vandenhende, Viaene, et une charmante
jeune fille anonyme et MM. Vandenhende, Wer-
rebrouck, Vanraes, Gantois, Heekhout et Mi-
chiels, il est inévitable que le succès soit écla
tant. Et il l'est. La deuxième et la troisième par
tie sont réservées a des numéros variés.
T. S. F. Sketch, intermède satirique est confié
a M. Oscar Werrebrouck, qui ferait un excellent