HET YPERSCHE- LA REGION D'YPRES Zielmissen BIJVOEGSEL SUPPLÉMENT STERFGEVAL BEDANKING Zondagrust Repos Dominical 21 jaar, N 4 20 April 1940 21 Année, N 4 20 Avril 1940 EHN BEKNOPTE STUDIE OVER TOERISME IX. Nu we achtereenvolgens onderzocht hebben wat het doel van het toerisme is, de toeristische aardrijkskunde hebben uiteengezet en het hui dige toerisme hebben onderzocht in zijn verschei dene vormen, moeten we thans onze aandacht wijden aan een even belangrijk hoofdstuk nl. dat van de voordeelen van het toerisme. Zijn deze dan zoo belangrijk als men gewoon lijk wel beweert Zeker, want er zijn nog'steeds te veel menschen, die wanneer men spreekt over deze voordeelen de schouders ophalen en min achtend er over spreken. Zij willen dit belang kleineeren, om te beletten dat openbare machten dezee zoo belangrijken tak van nijverheid zou den steunen en hebben als eenig argument dat zij, die van het toerisme leven en ze bedoelen dan uitsluitend de hotelhouders maar hun eigen propaganda te maken hebben, zooals in elk andjei.' bedrijf. Hoe simplistisch deze redeneering is, moge blijken uit wat wij hierover vandaag uiteenzetten. Natuurlijk komt een belangrijk deel der inkomsten, voortspruitende uit het vreemdelingenverkeer, het hotelwezen ten goede, maar niet uitsluitend Ah» wij weten dat er elk jaar in België tusschen 1.700.000 en 1.900.000 overnachtingen zijn volgens de officieele statistieken, die echter nog een on volledig beeld geven van het aantal hier reizende vreemdelingen dan kan men gerust aannemen dat dit getal in werkelijkheid stijgt tot 2 miljoen overnachtingenWat een inkomst zulks ople vert kunnen wij gemakkelijk berekenen als wij veronderstellen dat een toerist per dag een mi nimum van 100 Fr. uitgeeft cijfer dat beneden de werkelijkheid blijftWelnu dat maakt een totale inkomst van 200 miljoen Fr.; laten wij hierbij niet uit het oog verliezen dat deze bere kening alleen het buitenlandsch toerisme betreft pti dat het binnenlandsch toerisme, 't is te zeggen dat van de menschen van eigen land, een mis schien nog grooter cijfer zou opgeven. Daarover bestaan er inderdaad geen statistieken. In lan den welke veel grooter zijn dan België, nemen deze cijfers soms fantastische vormen aan. Som mige economisten aarzelen bv. niet neer te schrijven dat het toerisme in Frankrijk een der best bezochte landen van de wereld elk jaar het nationaal inkomen met 10 a 15 miljard Fr. verhoogt Het is dan gemakkelijk te begrijpen dat het wiet alleen de hotelhouders zijn die deze som men opstrijken, maar verscheidene andere ne ven industrieën. In Frankrijk is dit in de eerste plaats de industrie van de luxe- en modeartike len. Wat een gunstige gevolgen heeft bv. ook niet het toerisme op het bouwbedrijf? Hoe zou.onze kust er uitzien moesten wij niet elk jaar duizen den en nog duizenden vreemdelingen te herber gen hebben En waarom zouden dan elk jaar honderdduizenden Fr. steun worden verleend aan de toeristische actie, zoo dit niet in het alge meen voordeel was Een kleine berekening kan ons nog meer overtuigen. Weet men, dat een spe ciale trein uit Duitschland, die hier voor enkele uren reizigers aanbrengt, pro rata van 50 Fr. per man en gerekend dat 500 reizigers wor den aangebracht, een som van 25.000 Fr. in de stad brengen. Laten wij niet zeggen ieder toe rist verteert geen 50 Fr. Akkoord! Maar velen verteren meer dan het dubbel Dat zijn dan de geldelijke voordeelen van het toerisme. Wat de moreele of beter uitgedrukt de sociale voordeelen van een druk vreemdelingen verkeer zijn, wij zouden hierover nog lang kun nen uitweiden, maar wij beperken ons tot het volgendehet toerisme is een der belangrijkste factoren in het tot stand komen van vreedzame betrekkingen tusschen de volkeren buiten de kennis van land en volk die door de toeristen wordt opgedaan, is er nog de gunstige uitstra ling naar buiten, die steeds in het voordeel is van het land dat vele toeristen ontvangt. Is het niet omdat Zwitserland zoo'n tip-top toeristisch land is dat gansch de wereld met bewondering opziet naar het Zwitsersche volk? Is het niet door zijn talrijke bezoekers dat in het buitenland de naam van Vlaanderen en van gansch het land in hoog aanzien staat Dat alles zijn factoren die ONDERSCHEIDINGEN Bij Koninklijk Besluit van 22 Maart 1940 is de Heer VERVERKEN Hector-Emiel, Arbeidscon- troleur, tot Ridder in de Orde van Leopold II benoemd. Bij' Koninklijk Besluit van 8 April 1940, wordt benoemd tot Officier in de Kroonorde, DECHTÈVRE Alphonse-E.-C.; gerangschikt in de categorie der grootste verminkten en invaliden van den oorlog, minstens 100 werkongeschikt- heid Aan beiden onze hartelijkste gelukwenschen. Professor P. Nolf bekomt den Francqui - Prijs De raad van beheer van den Francqui-Prijs heeft Dinsdag laatst den Francqui-Prijs, ten be drage van een half millioen, toegekend aan M. Pierre Nolf. professor aan de Luiksche univer siteit en bestuurder van de Geneeskundige stich ting Koningin Elisabeth. Het Yperschebiedt aan Professor P. Nolf, die een geboren Yperling is, zijne hartelijkste ge lukwenschen. In Memoriam Doyen Vermaut Les funérailles émouvantes et grandioses du regretté Doyen d'Ypres, le Jeudi 11 Avril der nier, furent un dernier hommage de piété, de sympathie et de reconnaissance a sa mémoire vénérée. Parmi les messes et services de Requiem célé- brées en ville, citons la touchante cérémonie fu- nèbre du Vendredi 12 Avril, hommage filial de nos institutions scolaires au grand ami de l'En- fance et de la Jeunesse Yproises. L'immense Cathédrale de Saint Martin, entiè- rement réservée aux écoles, était bondée. Parmi les nombreux articles nécrologiques pa rus dans les journaux Beiges, nous reproduisons ci-dëssous celui de la Patrie de Bruges C'est avec une bien compréhensible émotion que les Yprois, et les nombreux amis de M. le Doyen Vermaut, ont appris son décès inopiné. Quoique depuis longtemps de santé chancelante, il donnait l'exemple du courage le plus noble dans l'apostolat. Sans compter la fatigue phy sique, parfois trés grande, qu'il éprouvait le Doyen Vermaut stoïquement accomplissait la lourde tache qui lui était dévolue. Toute sa carrière trace d'ailleurs les traits es- sentiels de ce noble caractère. II a donné de nom breux témoignages de sa claire intelligence, tant par ses brillantes études que par l'élégance par- faite avec laquelle il s'exprimait aussi bien en francais qu'en flamand. Une conversation avec l'Abbé Vermaut était un vrai plaisir pour tout intellectuel, car il joignait a cette élégance, une érudition et une clarté dans l'exposé qui fai- saient souvent, de ses conversations les plus cou- rantes, de véritables petites causeries littéraires, ou de limpides dissertations philosophiques. A l'intelligence se joignait la force de carac tère. II en fit preuve en résistant aux injonctions de l'envahisseur. Ce qui lui valut l'honneur d'être déporté. Cette force de caractère n'empêchait pas le prêtre de posséder au plus haut degré, cette bonté, cette compassion tant pour les misères que pour les faiblesses humaines, qui faisaient de ce Doyen le Bon Pasteur de son troupeau. Tous ceux qui ont connu et compris les nobles vertus qui étaient l'apanage de l'Abbé Vermaut, qui ont su le bien énorme qu'il a pu faire a tant d'ames chancelantes, en les retenant ou les ra- menant par cette bonté paternelle, qui a apporté chez beaucoup de grandes consolations, regret- teront profondément la mort du Doyen d'Ypres. Comme nous le connaissions, nous savons que le plus bel éloge qu'il ait pu souhaiter entendre, est que jamais, dans la mesure de ses moyens, une misère ne s'adressait en vain a son coeur. Dieu a rappelé a lui un ouvrier de sa vigne dont la vendange fut riche, et dont Taction servira d'exemple a beaucoup. van zulke hooge waarde zijn, dat zij alleen reeds het ijveren voor een druk toeristisch verkeer wettigen. Naast de financieele voordeelen zijn de moreele voordeelen van zulk belang dat wij allen zouden jmoeten onze beste kradhten wijden aan de schoone zaak en laten wij het bekennen de edele taak van het toerisme. Toerisme, wij zouden het moeten weten, maakt den mensch beterReysiger. TREINONTDU66ELINC Ingevolge een klacht van den Heer advokaat A. Butaye, van Yper, heeft het bestuur van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwe gen, bij brief van 15" dezer laten weten dat de noodige maatregelen getroffen werden om een i ontdubbeling van trein Nr T 439, vertrekkende liit Kortrijk om 17 u. 04, te voorzien. Goed nieuws voor de reizigers op den Spoorweg Roeselare-leper Lang reeds werd door de reizigers den wensch uit gedrukt van den mazoettrein, die des avonds de laatste en des morgens de eerste reis maakte zonder volk. mee te nemen, gebruik te mogen maken. Thans is die wensch vervuld's avonds kan men dus uit Roeselare ver trekken om 9 ure 15 om achtereenvolgens aan te lan den Vierkaven 9 u. 24, Moorslede-Passchendale 9.30 uur. Zonnebeke 9 u. 39, Kruiskalsijde 9 u. 48. te leper 9 u. 56. 's Morgens uit leper om 4 u. 20, Kruiskalsijde om 4 u. 28. Zonnebeke om 4 u. 37, Moorslede-Passchen dale om 4 u. 46. Vierkaven om 4 u. 52.vte Roeselare om 5 ure. Beschermingscomités voor Volkswoningen Opdrachthernieuwing Bij koninklijk besluit van 15 Maart >940. is her nieuwd voor een termijn van drie jaar, ingaande op 1 Januari 1940, de opdracht van de navermelde leden der beschermingscomités voor volkswoningen, die door toedoen van de regeering werden benoemd. Comité van het arrondissement leper De heeren Billiau V., doctor in de geneeskunde, te leperClément J., vakbondsecretaris, te Poperinghe Clinckemaille R., arrondissementscommissaris, te leper; Heeckhout E„ electricien. te leperVandooren J., ver zekeraar, te PoperingeVan Keersbulck A. provin cieraadslid, te leper Vermeulen H.. brouwer, te leper. Mevrouw Charles Bonte, geboren Irma Louwaege Mijnheer Leon Louf-Bonte en familie E. P. Gregorius (Achillè Louwaege), onderprior in 't klooster der Ongeschoeide Karmelieten, Kortrijk Mevrouw Robert Bonte-Louwaege en familie De familiën Bonte. Goubeau, Ghyoot. Peene en Louwaege, melden met diepe droefheid het overlijden van MIJNHEER Charles - Joseph - Leon - Marie BONTE hun teergeliefden echtgenoot, schoonbroeder, oom. groot-oom en bloedverwant, geboren te Boezinge, de* 25 Juli 1876, en na een langdurige en pijnlijke ziekte godvruchtig in den Heer ontslapen te leper, den 13» April 1940. De vrienden en kennissen die, bij vergetelheid, gee* rouwbrief zouden ontvangen hebben, worden verzocht dit bericht als dusdanig te aanzien, leper. Elverdingestraat. 36. Heer en Vrouw Emile Van Isacker-Sinaeve, kinders en familie, danken, langs dezen weg. de vrienden en kennissen voor de blijken van deelneming hun betuigd tijdens het afsterven van Jufvrouw Mariette VAN ISACKER hun teergeliefde dochter, zuster, schoonzuster, tafite en bloedverwante, en voor hunne tegenwoordigheid op de begrafenis. Dickebuschsteenweg. 6, Vlamertinghe. <2082* Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS te willen bijwonen die zal gezongen worden op Zondag 21 April, om 7 uur, in de pa rochiale kerk van Brielen, tot zielelafenis van Vrouw Marie-Louise VANOVERBERGHE echtgenoote van heer Edmond Blootacker. (2074) Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de JAARMIS bij te wónen die zal gezongen worden op Zondag 21 April, om 8 i uur, in Sint- Jacobskerk, tot zielelafenis van Heer en Mevrouw Henri LAtJWERS en overledene kinders. (2081) Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gelezen worden op Zondag 21 April, om 11 4 uur, in Sint Maartenskathedraal, tot zielelafenis van Mevrouw Théodore LUYSSEN-ROETYNCK van wegens Mijnheer en Mevrouw Lucien Cam- bier-Luyssen, Korte Thouroutstr., 1, leper. (2070) De Apotheek van La Pharmacie de Mr SNOECK Groote Markt oGrand'Place is alleen open op reste seule ouverte le Zondag 21 April Dimanche 21 Avril

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1940 | | pagina 9