21 Jaar, N 6 4 Mei 1940 Weekblad voor het Arrondissement Yper Journal hebdomadaire de I'Arrondissement dTpres De Vaart Yper-Komen en haar belang voor de Haven van Nieuwpoort Belangrijk Bericht aan de Ceteisterden Mb r,.W*#P9K/T3M HET YPERSCHE LA REGION D'YPRES Beneer. Üpstei en Aankondigingen 34, Boterstraat. 34, YPER. Abonnement 21 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren. Tel. 500 40 ct. het nummer. NSamlooze artikels geweigerd Rédaction. Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YFRES. Abonnement21 fr. 00 par an Étranger 32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges. 40 ct. Ie numéro. Les articles non signés sont refuses Tél. 500 In den strijd dien wij hier reeds jaren lang voeren voor het herstel onzer vaart Yper-Komen hebben wij, telkens er gesproken werd van de haven van Nieuwpoort, er op gewezen dat een der oorzaken en wel de voornaamste waar om die haven niet bloeit, te zoeken is in het feit dat deze haven met haar natuurlijk hinterland niet verbonden is. En benevens de vele andere argumenten, die wij ten voordeele van het her stel der hier bestaande vaart Yper-Komen ge bruikten, werd steeds met nadruk herhaald dat deze verbinding Yzer-Leie het eenige middel is, niet alleen om Yper en gansch de streek een nieuw tijdperk van bloei en welvaart te verze keren, maar ook om aan de haven van Nieuw poort, die de eenige Belgische natuurlijke ha ven is, een grootere scheepvaartbeweging te be zorgen. Dit gemeenschappelijk belang tusschen de vaart Yper-Komen en de haven van Nieuwpoort wordt echter niet alleen hier te Yper begrepen, ■och uitsluitend door ons verdedigd, maar ook te Nieuwpoort zelf is men er ten volle van bewust en overtuigd. Zulks is reeds meermaals geble ken in de vele vergaderingen, bijeenkomsten en besfoeken die belegd en ingericht werden, uit de herhaalde stappen die Nieuwpoort en Yper gezamenlijk bij hoogerhand aanwendden en voor al uit de hartelijke betrekkingen die tusschen de Handelskamers van beide steden heerschen. Dit wederzijdsch begrijpen van beider recht matige verlangens en verzuchtingen, deze vriend schappelijke samenwerking tot ondersteuning en verdediging van beider zoo nauw verbonden be langen, vormen ongetwijfeld een groote aanmoe diging om, spijts de vele moeilijkheden, in den aangebonden strijd te volharden, doch zijn vooral een waarborg van den goeden uitslag die vroeg of laat de aanhoudende pogingen van Yper en Nieuwpoort moet bekronen. Daar wij, bij den aanvang der vijandelijkheden in sommige onzer buurlanden uitgebroken, voor zagen dat ons land, alhoewel zelf niet in den oor log betrokken, toch onrustige en moeilijke tij den zou doormaken, verklaarden wij hier in dit blad ons voorloopig te zullen onthouden van alle heftige polemiek of perscampagne aangaande het •ns toekomend recht op herstel der vaart Yper- Komen, ten einde hierdoor de taak onzer regeer ders nog niet lastiger te maken noch de geesten ■iet te verbitteren, doch wij voegden er onmid dellijk aan toe dat wij geen duimbreed afwijken van onze vroegere zienswijze in die zaak en dat wij ons recht volledig staande hielden voor la ter. wanneer wij opnieuw het geluk zouden heb bes normale rustige tijden te beleven. Wij meenen aan deze gedragslijn geen afbreuk #edaan te hebben wanneer wij, enkelen tijd ge leden, toen men algemeen erge verwikkelingen in den internationalen toestand en een nieuwe over rompeling van ons land vreesde, de aandacht vestigden op de groote rol die de vaart Yper- Komen gebeurlijk zou kunnen geroepen worden te vervullen bij een gedeeltelijke bezetting van o*s land. In nu ook nog denken wij aan onze vrijwillig aangenomen houding getrouw te blijven, zoo wij hier even opnieuw de kwestie der vaart Yper- Komen aanraken naar aanleiding van een merk waardige bijdrage van de hand van Dr Karei ■ngelbeen, verschenen in de nummers van Maart April 1940 van het maandblad Lichtbaken orgaan van den Vlaamschen scheepvaartbond. Het is zelfs goed, meenen wij, de kwestie toch nog eens van tijd tot tijd aan te halen, omdat men anders, door een te lang stilzwijgen, zou kunnen gaan denken dat wij ze totaal vergeten zijn, dat wij ervan afzien en omdat alzoo ook het belang, dat wij vroeger ervoor in andere mid dens hebben opgewekt, stilaan zou verminderen en misschien zelfs geheel verdwijnen. Welnu, dit mag niet en wanneer wij ons, zoo als altijd, beperken bij een objectieve uiteenzet ting en beredeneerde verdediging van hetgeen ons, ten bate van het welzijn onzer streek, zoo nauw aan 't herte ligt, dan zal niemand ons dit ten euvel kunnen duiden wanneer wij op matige wijze dien geest van de noodzakelijkheid van het herstel der vaart Yper-Komen trachten te onderhouden. Bedoelde bijdrage van Dr Karei Engelbeen is voor ons dan tot dit doel een welkomene gele genheid en wij bedanken hem er hartelijk voor. Dr Karei Engelbeen is voor ons geen onbeken de. Wij hadden reeds de gelegenheid hem te hoo- ren en toe te juichen in een voordracht die hij hier voor onze Handelskamer over Nieuwpoort, zijne geboortestad, en haar haven kwam geven. Wij weten dus dat hij een even vurig en harts tochtelijk verdediger is der belangen van de ha ven van Nieuwpoort, als hier de Heer H. Ver meulen, voorzitter der Handelskamer van Yper, voor het herstel der vaart Yper-Komen. Het is echter niet mogelijk hier, tengevolge van plaatsgebrek, zijn zeer interessante studie in haar geheel over te drukken en wij moeten er ons noodzakelijker wijze bij beperken er enkel een korte schets en slechts eenige aanhalingen van te geven. Wij laten hem dus aan het woord. De oorlog in Europa, die tot nog toe het scherpst op zee gevoerd werd, heeft de scheep vaartbeweging in onze havens sterk doen achter uitgaan. Voor de kleine haven van Nieuwpoort vooral is de toestand allererbarmelijkst gewor den. Sedert begin September legden slechts vier koopvaardijschepen aan de verlaten kaai aan, en er zijn voorloopig geen vooruitzichten op ver betering De haven van Nieuwpoort is sedert vele jaren een probleem, en het is een probleem waaraan het Vlaamsche volk zich dient te interesseeren, omdat er Vlaamsche belangen mee gemoeid zijn. waarvoor nooit mild begrijpen en tegemoetko ming getoond werd. Wij meenen daarom de aan dacht hierop te moeten vestigen, niet uit eng- geestig particularisme, daarvoor ligt ons het algemeen belang van ons volk te nauw aan het hart maar wel omdat hier nog een bron van economische volksdracht onontgonnen ligt, die den Zuid-Westhoek van ons land brood en arbeid kan bezorgen, waar sedert jaren een deel van de bevolking zich genoodzaakt ziet uit te wijken naar het nijverige Wallonië, of werk te zoeken in Noord-Frankrijk, of aan te schuiven in lange rijen aan de dopbureelen. In diezelfde belangen zijn verbonden de drie kleine martelaarssteden Nieuwpoort, Diksmui- de en Yper, die allen met den grond gelijk ge maakt werden tijdens den wereldoorlog, maar die niettegenstaande den heropbouw nooit de le venskracht weervonden van vóór 1914, omdat die heropbouw nooit volledig is geweest in de ge kwetste levensorganen. Na een korte historische schets van de haven Dezer dagen werd ons opnieuw gemeld dat het Ministerie van Financiën voortgaat met aan som mige geteisterden verwittigingen te sturen vol gens dewelke zij, ten einde alle verdere rechts vervolgingen te vermijden, verzocht worden een zekere som terug te betalen die hen, naar nu be weerd wordt, vroeger te veel als interesten uit betaald werd. Daarom oordeelen wij het nuttig hier nogmaals den raad te herhalen die door de Federatie der Geteisterden reeds zoo dikwijls gegeven werd en alle belanghebbenden dringend te vermanen aan de tot hen gerichte vraag tot terugbetaling geen gevolg te geven, maar zich, met de in hun bezit nog zijnde papieren, te wenden bij den Heer Leon Vandevoorde, Bestuurder der Coöperatieve voor Oorlogsschade, Elverdinghestraat, Yper, die hen alle gewenschte inlichtingen zal verschaffen en het noodige doen om hunne zaak te vereffe nen. Het ordewoord weze dus Geen ontvangen in teresten terugbetalen. De Voorzitter van de Federatie der Geteisterden van het Arrondissement Yper Arth. BUTAYE, adv. van Nieuwpoort gegeven te hebben na gewezen te hebben op het feit dat de concurrentiestrijd onder onze kusthavens mogelijks wel niet vreemd is aan het feit dat er voor Nieuwpoort zoo weinig gedaan wordtna herinnerd te heb ben aan de overeenkomst van 1913 tusschen de stad en den Staat, overeenkomst waarvan de uit voering door den oorlog 1914-18 onmogelijk ge maakt werd en waarvan sedertdien bepaald af gezien werd en na ook gewag gemaakt te heb ben van een geheim akkoord dat zou bestaan hebben tusschen de haven van Duinkerke en ds haven van Antwerpen, volgens hetwelk de ha ven van Nieuwpoort niet bloeien mocht, haalt Dr Karei Engelbeen nog een reeks andere bezwaren aan die den vooruitgang der haven van Nieuw poort belemmeren. Vooreerst het gebrek aan diepgang, De haven geul, die tijdens de oorlogsjaren, tengevolge van het ophouden der wateren in de Yzervlakte, vol ledig verzandde, werd sedert nooit maar gedeel telijk gebaggerd, zoodat zelfs middelmatige vis- schersbootjes bij laag water noch in noch uit kunnen varen. Vervolgens beschikt de haven over onvoldoende aanlegplaatsen, de technische uitrusting van de haven is zeer schraal, en daar bij stuiten alle initiatieven om de haven te ver beteren of uit te breiden op de moeilijkheid dat alle werken zouden moeten gebeuren op het grondgebied van Oostduinkerke of Lombartzijde. Het grondgebied van Nieuwpoort ligt omzeggens nog heelemaal besloten binnen de grenzen van de middeleeuwsche wallen en beslaat slechts een oppervlakte van 196 ha., terwijl de gemeente Oostduinkerke alleen een oppervlakte van 2.224 ha. bezit. En een laatste bezwaar is nog het feit dat Nieuwpoort niet verbonden is door kanalen, al thans niet rechtstreeks, met zijn natuurlijk hin terland. Een dergelijke verbinding is, volgens Dr Karei Engelbeen. het conditio sine qua non voor het leven van de haven van Nieuwpoort. Het is algemeen bekend, dat in laatste instan tie niet zoozeer de natuurlijke geschiktheid, maar wel het hinterland het belang en den bloei van een haven bepalen, Antwerpen, onze trots, is een wereldhaven dank zij haar ruim en zeer bedrij vig hinterland, dat omvat het ongeëvenaarde

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1940 | | pagina 1