Politieke Sprokkelingen 2 Ruhrgebied in Duitschlandi het nijverheidsge- bied van Luik en Henegouwen, ook meer en meer van de Kempen en zelfs de ijzererts- en zout mijnen van den Elzas. iet hinterland van Nieuwpoort is gevormd door de nijverheidsstreken van de Leie. van He negouwen en van Noord-Frankrijk. Het aandeel van de haven van Nieuwpoort in den aanvoer en uitvoer van grondstoffen en fabrikaten dezer gewesten is tot nog toe zeer gering geweest. Het zijn vooral bouwstoffen, zooals cement, macadam en kalk uit het Doorniksche, die bij het uitvaren de tegfnlading vormen voor de aangebrachte En- gels'che steenkool, en deze stoffen worden ver voerd langs den spoorweg, een zeer kostelijk ver voermiddel voor dergelijke goederen, die maar een kleine waarde vertegenwoordigen onder een grooten omvang. Alle andere producten van de Leiestreek of uit Henegouwen, bestemd voor overzee, worden uit gevoerd over de haven van Antwerpen, die hier voor over gunstiger spoorwegtarieven beschikt, dan het heel wat dichter gelegen Nieuwpoort. Duinkerke is thans gedeeltelijk de uitvoerhaven voor de goederen uit de geweldige en nog zoo groeiende nijverheidsagglomqratie van het Fran- sche Noorden met Rijsel, Roubaix en Tourcoing. Nieuwpoort nochtans ligt wat dichter en indien hiermee een rechtstreeksche verbinding bestond, zou zeker hoofdzakelijk deze haven gebruikt worden. De verbinding tusschen Yzer en Leie zou vol doen aan een behoeftei die reeds sedert eeuwen gevoeld wordt en die evenzeer voor de bedoelde nijverheidsstreken, door een aanzienlijke ver mindering van de transportkosten, als voor de haven van Nieuwpoort. bijzonder gunstige ge volgen zou meebrengen. Hier geeft Dr Karei Engelbeen nu een woordje geschiedenis over de plannen die ontworpen wer den om de verbinding Leie-Yzer tot stand te brengen het graven van een kanaal tusschen Diksmuide en Roeselare, waarvan het gedacht op geworpen werd in 1847 zonder echter ooit een ernstige kans voor verwezenlijking gekend te hebben, en het graven der vaart Yper-Komen, werk dat na vele moeilijkheden in 1913 voltooid was, toen de brug van Hollebeke instortte. "De oorlog kwam vooraleer het kanaal ooit kon in gebruik genomen worden, met het eigenaar dige gevolg dat de verbinding Yzer-Leie, die eens de welvaart van geheel Züid-Westvlaanderen had kunnen vormen door het ontstaan van nieuwe nijverheden, op geheel haar lengte met slechts geringe afwijkingen de frontlijn werd, waar ge durende vier jaren hardnekkig gestreden werd. De Yzer, de vaart Yzer-Yper en Yper-Komen bleken ineens een merkwaardig strategisch be lang te bezitten. Dr Karei Engelbeen voegt hieraan toe dat na den oorlog van deze ondervinding nooit gebruik gemaakt werd en hij meent dat de voorstanders van het herstel der vaart Yper-Komen nooit op het strategisch belang dier vaart gewezen heb ben. Hierin echter bedriegt hij zich. Zoo er wel iswaar daarvan geen gewag gemaakt wordt in de brochures die over de vaart Yper-Komen door de Handelskamer van Yper uitgegeven werden, dan hebben wij hier toch in de lange reeks arti kelen, die wij hier in dit blad over die kwestie lieten verschijnen, meermalen gewezen op het strategisch belang dat de vaart Yper-Komen in 1914-18 bezat en later mogelijks nog bieden kon. Deze kleine terechtwijzing, die wij hier ter waarheidswille in 't voorbijgaan verplicht zijn te doen, neemt echter niets weg van de waarde der bijdrage van Dr Karei Engelbeen, die thans meer in 't bijzonder handelt over de pogingen die hier aangewend werden om het herstel der vaart Yper-Komen te bekomen. Al onze lezers hebben onze herhaalde pogin gen van vroeger gevolgd, zij kennen onze be wijsvoering, zoodat wij hier een gansch gedeelte van het artikel van Dr Karei Engelbeen mogen overslaan om er alleen maar het besluit ervan ongewijzigd te geven. Hier volgt dit slot Die ongelukkige 15 km. vaart, kunnen er maar niet komen, mogen er schijnbaar niet komen, al hoewel de kosten nog niet zooveel beloopen als de wilde bijdragen, voor speelpleinen en jeugd herbergen, die vóór een drietal jaren aan enkele onbeduidende Waalsche gemeenten geschonken werden. Er valt hier door de huidige of zeker door de komende regeeringen iets goeds te maken voor den verwaarloosden en zwaar getroffen Zuid- Westhoek van Vlaanderen. En hierbij dienen niet steeds financieele of andere moeilijkheden voorgewend te worden. Hier leeft een krachtige en ijverige bevolking, die als eens de voorwaar den voor een ruimer arbeidsveld zullen gescha pen zijn. het bewijs zal leveren van werklust en initiatief. Vooral in deze tijden van onzekerheid en ken tering, dient uitgezien te worden om de toekomst van het land tegen de .komende moeilijkheden van economischen aard te vrijwaren. Een oorlog berooft een neutraal land noodzakelijk van ze kere onmisbare goederen, die het oorlogsvoeren de buitenland niet meer kan leveren. Nieuwe in dustrieën dienen daarom opgericht te worden. Sommige nationale industrieën zijn onhoudbaar geworden in Wallonië. Ze dienen verplaatst te worden en hiervoor komen niet alleen de vind plaatsen van grondstoffen, maar eveneens de ge schikte vervoerwegen, de nabijheid van de zee en de reserves aan arbeidskrachten in aanmer king. Onze Vlaamsche Zuid-West-hoek beant woordt wondergoed aan dergelijke voorwaarden. De Yzer-Leie-verbinding zou echter vooral ten goede komen aan de Leiestreek zelf en aan het Henegouwsche (vooral het Westelijk deel) dat door een verlaging van de transportkosten, een grootere leefbaarheid zou verkrijgen en beter zou concurreeren op de buitenlandsche markten. HET TREURSPEL IN NOORWEGEN Ondanks alle dagelijksche tegenstrijdige be richten, waarbij de waarheid en de leugen zich afwisselen en ons maar moeilijk kunnen leiden tot een klaar en onpartijdig overzicht in de Skan dinaafsche tragedie, toch wordt het geenszins ontkend, dat de verbondenen in Noorwegen een feilen strijd te leveren hebben. Het zou een schandelijke, zondige leugen zijn, moest hier zoo maar neergeschreven worden, dat de Hitlerianen verpletterende nederlagen oploo- pen. Vap hun kant bieden zij de Engelschr Fransch-Noorsche strijdkrachten een koppigen weerstand en slaken meer dan eens een luid-klin kenden triomfkreet. Dat de geallieerden dus in Noorwegen met vele hinderpalen te kampen hebben, weet thans iedereen. Maar dat zij er toch wekelijks lang zaam maar zeker hun positie versterken, mag insgelijks niet bestreden worden. In dezen strijd mag men zich niet laten verlei den door een uitbundig enthousiasme. De feiten moeten steeds hun werkelijke waarde behouden. Hierbij hadden de Duitschers het volgend voor deel op de verbondenen vooraleer de Britsche en Fransche strijdkrachten zich in Noorwegen konden bewegen, hadden zij er zich reeds stevig genesteld. Nu, een vijand verjagen uit zijn po sitie is altijd zwaar werk geweest. Zulks vergde altijd groote inspanningen en menschenlevens. De .geallieerden, die met den tijd rekening hou den en voornamelijk zoo veel mogelijk kost bare menschenoffers willen vermijden, zullen en moeten toch hier de bovenhand behalen. De oor logsgeschiedenis van 1914-18 geeft hiervan de welsprekendste bewijzen. Parijs en Londen erkennen vol eerlijkheid en rid derlijkheid dat het expeditiekorps, met groote en zelfs onvoorziene moeilijkheden heeft af te reke nen. Wat zij thans betrachten is de vereeniging der Duitsche strijdkrachten van Oslo met deze van het Trondheim-front te beletten. Gelukken de Duitschers er nu in deze plannen met bijval uit te werken, dan zullen de Franschen, Engel- schen en Noren zich voornamelijk en uitsluitend in het Noordelijk Noorwegen moeten bewegen. Te Narvik en in de omgevingen verschansen er zich nog immer Duitsche afdeelingen. Maar het is echter niet uitgesloten dat de verbondenen hier een zegepraal zullen boeken. Te Roeros, in het midden van Noorwegen, had den de Hitlerianen stevige versterkingen aange bracht. Doch deze plaats werd opgegeven. Zulks was niet het gevolg van een nederlaag, maar en kel omdat de te haastige Duitschers een te groot grondgebied moesten verdedigen. Een dag later namen de Hitlerianen opnieuw bezit van Roeros. Men is in sommige kringen geneigd geweest om de Duitsche luchtmacht te onderschatten. Nochtans werden de geallieerden in dezen om trek door een twintig- tot vijf en twintigtal vijan delijke vliegtuigen hevig onder vuur genomen. Dus hier blijven de Duitschers nogmaals getrouw aan hun taktiek, die in Polen zoo doeltreffend werkte. Heeft Duitschland tot heden toe zich kunnen beroemen over zijn luchtmacht-meerderheid en werden de verbondenen regelmatig bestookt, hierin zal weldra een verandering komen. Thans streven de Engelschen en de Franschen op hun beurt naar het meesterschap in de lucht. In het zwaarbeproefde land van Koning Hakon VII werden reeds vliegtuigpleinen aangelegd. De doelmatige strijdbaarheid van de geallieerde vliegeniers zal zich weldra laten gevoelen. Uit dat alles moet dus afgeleid worden dat de verbondenen hun strijdkrachten nog vollediger ordenen en organiseeren. Ze zijn er reeds in gelukt de Duitsche scheep vaart gedeeltelijk te ontredderen, waardoor zij den vijand op een zeer gevoelige plaats hebben getroffen. Een tweede belangrijke overwinning zal eveneens niet uitblijven, namelijk: het belet ten dat de bezetter voortdurend per vliegtuig Maar niet in mindere mate zou de haven van Nieuwpoort haar deel krijgen in den groei van het Westland en van haar hinterland. Eens en voor goed zou blijken welk een gunstige ligging, op den kortsten afstand van het kanaal, van Frankrijk en Engeland, en welke onbegrensde mo gelijkheden deze van natuurswege zoo beguns tigde haven biedt, zooals het in den loop der eeuwen zoo dikwerf door eminente wetenschaps- menschen aangetoond werd. Als al deze overwegingen onvoldoende moch ten blijken, dan kunnen we nog verwijzen naar het strategisch belang van Zuid-West-Vlaande- ren, voor de verdediging van onze neutraliteit. Aan de geïnteresseerde volksvertegenwoordigers om dat argument uit te baten en hoe eetder hoe beter. Het Westland en geheel ons volk, zullen erdoor gediend zijn levensmiddelen en manschappen aanvoert. Zulks is en blijft steeds de struikelblok voor de verbondenen, die hun verdere pogingen stremt. Maar eens dat resultaat bereikt, dan is de partij voor Duitschland in Noorwegen verloren. Of ten zij Hitier een dezer dagen Zweden zou aanvallen. Hiermede zou de Skandinaafsche tragedie een nieuwe periode intreden. Hier zou een beslissend oogenblik aanbreken, waar alle samengebundelde krachten zich zouden meten, maar dat echter zou bijdragen tot het eindigen van dezen droevigen oorlog, waarvan zoowel de krijgsvoerenden als de neutralen de gevolgen van ondergaan. O. O. RUSLAND EN DUITSCHLAND. Is Rusland nu voor of tegen de verbondenen We beleven in. Europa angstwekkende oogen- blikken. Gedurig hebben gebeurtenissen plaats, die ons nu eens hoopvol en ons daarna onrustig stemmen. Is Italië niet bereid om met Frankrijk de han gende vraagstukken te bespreken en deze op te lossen, een ander land heeft thans opnieuw de aandacht van de bijzonderste staten op zich ge trokken. We willen hier spreken van Rusland... Het dient toch bekend, en de huidige politieke toestand bewijst het klaar, dat Stalin om zoo te zeggen een bijna vijandige houding heeft aange nomen ten overstaan van Hitier. Beide natiën hebben elkander trouwens over schat. De oorlogsverrichtingen hebben deze lan den van elkander verwijderd in de plaats van de< verlangde vriendschapsbanden vaster te snoeren. De Russische ontstemming tegenover Duitsch land is te wijten aan de Skandinaafsche gebeur tenissen. Was het mevrouw Kollontai niet, de vertegenwoordigster van Rusland in Zweden, die de Zweedsche regeering aanmoedigde om dezes telegrafische en telefonische verbindingen niet ten dienste te stellen van het Duitsche rijk. Ook de Sovjet regeering kan geen enkele wijziging goedkeuren aan het status quo in de Baltische wateren, wat wel een Duitsche aanval op de Aaland-eilanden zou medebrengen. De Russen, die een gansch anderen kijk krijgen op het Euro- peesch konflikt, beseffen heel klaar, dat elke machtsuitbreiding van het Duitsche rijk, ten slotte een bedreiging is voor hun land. En zulks wenschen ze niet. Het gluiperige, karakterlooze Italië zond zijn beste gelukwenschen bij Hitler's 51" verjaardag. Een andere maal zond de Duce nogmaals zijn heilwenschen, aan de Duitschers, toen deze De nemarken hadden ingepalmd. De Russen volgden het Italiaansch voorbeeld niet na. Zelfs geen gelukwenschen bij Hitler's verjaardag. Een belangrijke vraag wordt nu gesteld Zal Rusland zich heelemaal van Duitschland afwen den Of spelen de kommunisten nu een verra dersrol Willen zij ten slotte de verbondenen in een valstrik lokken? Laat ons de omstandigheden afwachten Zelfs Engeland en Frankrijk betui gen niet de minste verwondering bij het aanstip pen van die onverwachte kentering in de poli tiek van Stalin. Dat deze veranderde politieke koersrichting van de Sovjetten de geallieerden flink steunen zou, mag hier niet geloochend wor den. Het zou er eveneens veel bijdragen, om het huidige konflikt spoediger te doen eindigen. Tusschen de verbondenen en het Kremlin die nen. geen onaangename geschillen opgelost te worden. De weg is open tot de onderhandelin gen. Met Italië is zulks echter het geval niet Wat hier echter van belang is, is te weten .wel ke verplichtingen Rusland nog heeft met de Duit schers en welke hun mogelijke inzichten nog kunnen zijn. Rijk aan ondervinding staan Frankrijk en En geland wantrouwend tegenover Rusland. Toen de Fransch - Engelsch - Russische onderhandelingen niet vlotten, voerde het Kremlin geheime onder handelingen met Hitier, zijn vroegeren aarts vijand. Hier ging het over de verdeeling van Po-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1940 | | pagina 2