Cinema «Oud Yper» DE PATRIOT APACHENLEVEN 3 KUNSTSCHILDER LOUIS DE! BEKE EN DE DELBEKE-ZAAL len en het toezicht op de Baltische zee. De communistische politiek, is er eene die door trokken is van een persoonlijk eigenbelang. In het volle daglicht geplaatst, stuurt zij er enkel op aan om de rust te verstoren de uitroeiing van den godsdiensthet verwekken van internatio nale verwikkelingen de oorlog intenser te doen oplaaien waar deze woedtde strijdenden te ver zwakken, om ten slotte het gunstige oogenblik af te wachten, dat de Russen toelaten moet me ijze ren hand tusschen de verzwakte oorlogsvoeren den op te treden. Deze toestand moet dan zoo be hendig mogelijk uitgebuit worden, dat het leeu wenaandeel hun te beurt valt en hun communis tisch leerstelsel dan onverwijld wordt verspreid. De hulp die de Russen aan Duitschland hebben geschonken, werd dan ook met goud betaald. Had Rusland er geen voordeel kunnen bij vinden, nooit zou het een dergelijke onvoorzichtigheid hebben begaan. Finland en Polen oefenden een groote aantrekkingskracht uit op beide landen. Een tijdelijke samenwerking was broodnoodig. Doch hun politiek spel bracht naast voordeelen ook nadeelen bij. Voornamelijk Duitschland kan zulks nu getuigen. Twee feiten dienen eventjes aangehaald De Duitsche inval in Polen had geen plaats gehad moest Rusland aan Hitier zijn hulp niet hebben toegezegd. Evenmin zou Stalin het heldhaftige Finland niet hebben aangevallen had hij op de medewerking van Duitschland niet kunnen bui- gen. UIT DE OUDE DOOS. Hebben wij hierboven reeds twee redens aan gegeven waarom het Kremlin niet t'akkoord gaat met de Berlijnsche politiek, hierbij komt dan ook als tegengewicht het Russische verlangen om op nieuw handelsbetrekkingen aan te knoopen met Engeland. Tevens werpt Stalin een vriendelijken blik naar Joegoslavië, waarmede hij eveneens een handelsaccoord wil afsluiten. Wat zal Italië hier over denken In alle geval de Sowjet-republiek heeft het duidelijk ingezien, dat ze evenveel van de Duit- schers als van de verbondenen ernstig bedreigd kan worden. Ondanks de pogingen van de Hitleriaansche leiders, acht het Kremlin een verdere samenwer king met Duitschland onnoodig. Het wenscht een strikte onzijdigheid te handhaven... Dat is de eenigste verontschuldiging. Maar welke is ten slotte de bijbedoeling Of deze houding tegenover Duitschland welge meend en gegrond is, zullen we niet verder on derzoeken. Of geldt het hier een daad, een fijnen, diplomatischen zet, opdat Hitler Stalin opnieuw naar zich zou tpewenken en diens verlangde me dewerking nogmaals met goud zou vergelden. Geen voorspellingen... De feiten, de gebeurtenissen van de eerstko mende dagen zullen ongetwijfeld een klare taal spreken. Dan zullen wij de waarheid van de leu gen kunnen onderscheiden in de nieuwe Italiaan- sche politiek, die meer dan ooit de algemeene aandacht opeischt. O. O. VRIJDAG 3, ZATERDAG 4 en MAANDAG 6 MEI te 8 uur ZONDAG 5 MEI, te 2 en 3 uur idoorloopend) Avondvertooning te 8 uur De groote fransehe superproductie Groote franschsprekende film Het meesterwek van Maurice Tourneur. met de meest beroemde acteurs der wereld Harry Baur, in de rol van Tzar Paul l1" Pierre Renoir, als Chancelier Pahlen Colette Darfeuil, als de favorite la Laupou- chine Josette Day, als Nadia Gerard Landry, als de Tzarevitch. Groote en boeiende sprekende film die zich afrolt in de achterbuurten van Parijs, naar den beroemden roman DE RAT ECLAIR JOURNAL Kinderen niet toegelaten. een speciale commissie de ontwerpen voor de versiering van de westelijke zaal zal onderzoe ken. Dit geschiedde nadat de Raad in betrekking gekomen was met een groep kunstenaars uit Brussel, die de vraag van Louis Delbeke uit alle kracht steunden. Ook de Koninklijke Commis sie voor Monumenten had de kwestie onderzocht en deze had als hare meening doen kennen dat 1) men geen vensters aan den noordelijken kant van de zaal mocht toemetselen 2) dat de versiering niet zou bestaan uit tableau's als die van Pauwels, daar het licht, van twee zijden ko mende, de tableau's niet tot hun volle recht zou laten komen 3) dat men niet zijn toevlucht zou nemen tot beeldhouwwerk4) dat een decoratie in den zin van den vloer van de kathedraal van Siena hier een goed effect zou maken. Zoo'n ver siering kwam neer op het maken van groote sil- houettenfiguren in effen toon. uitgevoerd in mar meren platen, omlijst door duidelijke contouren en koperen banden. b. De opdracht aan L. Delbeke voor 2 paneelen 1884-1886 Een maand nadien komen Delbeke en het Col lege akkoord om twee composities in dien aard, ten titel van proef, voor 2500 fr. stuk uit te voe ren. Merkwaardig is dat kunstschilder Pauwels rond dit tijdstip aan den Raad schrijft dat hij de overtuiging heeft dat deze schilderijen naar ïta- liaansch model geen goed effect zullen maken hij meent dat het wijs zou zijn, de muurschilde ring in den zelfden trant als de vorige zaal voort te zetten Toch is de Raad van oordeel ook waarschijn lijk door het aandringen van een groep kunste naars Van Camp, Roffiaen, Serruys, Merkelbach, Verhas en Verwée, dat twee paneelen mogen uitgewerkt worden. Hiermede is Delbeke echter nog niet aan het werk Inderdaad Want slechts op 25 April 1885 laat de Commissie voor Monumenten weten dat een bijzondere commissie het atelier van Delbeke te Schaarbeek heeft bezocht en er het project op uitvoeringsgrootte heeft onderzocht. Ziehier haar oordeel Le carton est un dessin plein de caractère, qui a droit a des éloges; mais, a l'égard du procédé, il y aura lieu de faire de nouveaux essais. Un mé lange de chaux et de couleur a eau est infaillible- ment destiné a se décomposer a bref délai et on ne peut songer, a moins d'une dépense excessive, a reproduire le procédé siennois, c'est-a-dire les incrustations de marbre de différentes couleurs.» Wat er ook van zij, de schilder besluit waar schijnlijk den Italiaanschen trant te volgen hij deed intusschen een studiereis naar Italië maar niet met het eerst voorziene materiaal, want in zijn brief van 30 Mei laat de Minister aan den Ieperschen Raad weten dat de Commis sie voor Monumenten de schetsen en cartons van Delbeke heeft goedgekeurd. In zitting van 13Jqni deelt de h. Burgemeester Van Heule aan de raadsleden mede dat zij de ontwerpen op het sekretariaat kunnen bezichtigen. Op 1 Augustus daaropvolgende interpelleert dhr Brunfaut den burgemeester over het feit dat tot nog toe de ontwerpen niet werden tentoongesteld in het se kretariaat Rond dezen tijd 1 Aug. 1885 moeten wij den aanvang plaatsen van de muurschildering in den westelijken hallevleugel. Een juiste begin datum konden wij nergens vinden. Ongeveer een jaar nadien zijn de 2 paneelen af. De meeningen over deze schilderijen verschillen zoo grondig dat er zich stilaan twee groepen vormen de eenen de minderheid houden het met den schil der, terwijl de anderen de meerderheid het werk van Delbeke afbreken, criticeeren, mis schien wel zonder de noodige bevoegdheid, zoo als het helaas maar al te dikwijls, ook nu nog, geschiedt. Op 4 December 1886, bij de bespreking van de begrooting voor 1887 breekt het onweer los (Vervolg aanstaande week). R. van Ipre. Naar aanleiding van de nieuwe aanwinst der schetsen voor de decoratie van de Delbeke-zaal (groote zaal van den zuid-westelijken hallevleu gel), door het museum van onze stad, hebben wij een korte studie gemaakt over deze schetsen en den lijdensweg verteld van de uitvoering de zer schilderijen, die heel wat stof hebben opge jaagd in de jaren 1881 tot en met 1887. Daar wij over te weinig tijd beschikten is onze studie uiteraard onvolledig en verontschuldigen wij ons voor mogelijke onjuistheden. Toch zal het den belangstellenden lezer wel eenigszins kun nen interesseeren, vooral nu de Commissie van het stadsmuseum de gelukkige gedachte heeft gehad deze ontwerpen op a. s. PINKSTEREN te exposeeren. R. v. I. 1. LOUIS DELBEKE (1821-1891) Louis, Auguste, Cornil DELBEKE werd gebo ren te Poperinge (1) op 9 Februari 1821. Zijn vader. Jean, Hubert, Benoit Delbeke was een ge boren Teperling, maar zijn moeder. Antoinette, Louise Vangheluwen was een Poperingsche. Daardoor kwam het hoogst waarschijnlijk dat Delbeke te Poperinge werd geboren. Wij weten ongelukkig nog niet veel van de car rière van dezen schilder, die echter een zeer ei genaardig, maar ontwikkeld en geleerd mensch was. Hij schreef verscheidene werken in het Fransch, o. m. een studie over Indische verzen bundels, de Veda's, de Ramayana, e. a. in betrek king tot de kunst. Een deel van dit werk, dat door Delbeke zelf werd uitgegeven, berust in onze stadsbibliotheek en draagt als titelHarmonie universelle et omniverselle ou L'AbsoluDaaruit blijkt dat Delbeke, zooniet een zonderling was, dan toch een zoeker was, die met de oude Indische lite ratuur bezig was. Delbeke stond als kunstschilder bekend bij heel wat voorname personaliteiten uit de kunstenaars wereld, zooals blijkt uit de brieven vol lofbetui- gingen welke door zijn collega's naar het Ieper- sche stadsbestuur werden geschreven om dit te bewegen de decoratie van den westelijken halle vleugel aan hem toe te vertrouwen. Hij kende de geschiedenis van leper buitenge woon goed en dit heeft hem toegelaten in zijn ontwerpen en later in zijn schilderijen on derwerpen te behandelen buiten het gewone om en die als het ware de hoogtepunten zijn in het geestelijk leven (niet te verwarren met het gods dienstige leven van onze stad. Inderdaad, waar Ferdinand Pauwels bij de decoratie van de ooste lijke hallezaal hoofdzakelijk onderwerpen van militairen aard behandelde, koos Delbeke deze gebeurtenissen welke ofwel met den economi- schen bloei of met de geestelijke waarden in ver band stonden. Naast de muurschilderijen in de Halle, welke wij aan het einde van deze studie behandelen, stippen wij nog aan, dat het stadsmuseum voor den oorlog van hem bezat a) twee tableau's1. Karei dè Goede staat de ongelukkigen van leper bij. 2. Ezzelino di Ro mano's impenitente dood. b) negen teekeningen, de eerste projecten van de versiering der Delbeke-zaal. (2) Nu is er nog een portret van de familie Edw. Vande Vyver (geteekend Ls Delbeke 1846 f'). (1) En niet te leper, zooals de gids van leper door Dedeyne vermeldt:... Delbeke était Yproisil aimait sa ville natale. In het stadhuis zijn thans nog van de hand van Delbeke drie portretten aanwezig 1. Portret van den Hertog van Brabant (Leo pold II). 2. Portret van den Graaf van Vlaanderenva der van Albert I). 3. Portret van Burgemeester Vander Stichelen de Maubus. Ten tijde van de decoratie van de Delbeke-zaal woonde de schilder te leper op de Veemarkt, Nr 17 Dit was het Handelshuis, waar enkele ja ren geleden de heer Spilliaert woonde. Zijn ge wone verblijfplaats was echter te Schaarbeek, waar hij overleed op den 25 Februari 1891. in den ouderdom van 70 jaar. Na zijn dood is er van hem te leper bijna geen sprake meer. Zijn weduwe, geboren Joséphine, Virginie Calmeyn, bleef nog tot aan haar dood in hetzelfde huis op de Veemarkt wonen. Wat de geschiedenis echter betreft van de zoo lastig tot stand gekomen Delbeke-zaal moge hier na de uiteenzetting van volgen. 2. DE LIJDENSGESCHIEDENIS DER DELBEKE-ZAAL. a. De algemeene besprekingen over de versiering van de Z. W. zaal 1881-1884. Naar aanleiding van den terugkeer van de ont werpen voor de versiering van de Delbeke-zaal van de Halle, past het even te blijven stilstaan bij de verschillende wederwaardigheden omtrent deze schilderijen. Zooals de ouderen zich nog her inneren waren de muurschilderingen van de groote zaal (le verdieping) van den zuid-weste lijken hallevleugel op één na uitgevoerd door den schilder Louis Delbeke, wiens dood. op 25 Fe bruari 1891, het werk kwam onderbreken. Na de voltooiing van de schilderijen in de zaal van den zuid-oostelijken hallevleugel door den kunstschilder Ferdinand Pauwels, in 1879, be* sliste de Iepersche gemeenteraad, op 24 Septem ber 1881, in principe, onder den belforttoren en in den westelijken vleugel muurschilderingen te laten uitvoeren. Reeds een maand nadien vraagt de minister hoe de gemeenteraad deze decoratie opvat en verzoekt den raad de noodige studies te willen ondernemen over den aard dezer ver siering. Men bedenke dat hier gansch andere problemen werden gesteld dan in de Pauwels- zaal, waar de schilder over groote wanden zonder vensters beschikte om zijn paneelen uit te voe ren. Kunstschilder L. Delbeke had intusschen gele genheid om in betrekking te komen met het ste delijk magistraat en in een brief van 25 Septem ber 1883 drukt hij de hoop uit dat hem opdracht zal gegeven worden om de versiering van de groote zaal uit te voeren. Nog hetzelfde jaar ver nemen wij dat Delbeke aan het stadsbestuur 9 schetsen van schilderijen overmaakt, met de noo dige toelichting. Zeer traag gaan de onderhandelingen hun gang, want pas op 2 Aug. 1884 dus 3 jaar na de prin- cipieele beslissing besluit de gemeenteraad dat (2) Deze teekeningen werden na den dood van den schilder op een verkoopdag voor de som van 132.00 fr. aangekocht voor de stad. Het zijn 9 potloodschetsen welke de volgende onderwerpen behandelden 1. Gemeentevrijheid2. Bloei van den Handel3. Monopolium der lakennijverheid 4. Stichting der Hos- picen; 5. Rederijkerswedstrijd; 6. Rechterlijke actie van den Besant; 7. Karei van leper terugkeerend uit Rome; 8. Jan Thomas, de Jongere, in het atelier van Rubens 9. Claudius de Clerck. improvisator.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1940 | | pagina 3