Cinema «Oud Yper» Gij alleen die ik bemin Houdt er den moed maar in 3 Eertijds op Sinxendag komt nog de kwestie van de voortzetting ter be spreking. maar de hr burgemeester wil hier niet van weten en heeft slechts de volgende woorden voor het werk van Delbeke L'ceuvre de Monsieur Del'beke est une oeuvre toute personnelle dont une main étrangère pour- rait gater le caractère et amoindrir le cachet d'originalité D. Ons besluit. .Ons besluit kan kort zijn. Wij zijn nooit in de gelegenheid geweest de muurschilderijen van Delbeke te bewonderen. Zij zijn door het toeval van den wereldoorlog verdwenen, maar nu wij de ontwerpen hebben mogen bezichtigen, willen wij zeggen dat het werk van Delbeke de critiek van den tijd schitterend zou hebben doorstaan. Deze schetsen munten uit door een rijke com positie van de onderwerpen, die zooals wij het reeds schreven in de inleiding getuigen van een diepe kennis van de geschiedenis der stad, van een bekommering om de geestelijke en eco nomische grootheid van de stad te huldigen en van een hooge technische vaardigheid, die, be reikte zij den zwier niet van de schilderijen van F. Pauwels, toch deze grootere waarde hadden, «lat zij met historische juistheid waren geschil derd. Ook de rijkdom van kleuren die het palet van Delbeke bezat kan ons in deze schetsen nog boeien en in bewondering brengen. Wij mogen gerust verklaren, dat. moest het werk van Del beke nog bestaan hebben, wij een der vurige ver dedigers er van zouden geweest zijn. 3. DE TENTOONGESTELDE ONTWERPEN. De Delbeke-zaal heeft aan den noordelijken kant acht vensters. Hierdoor en mede door de zware steunbalken van het gebint waren de te beschil deren vlakken zeer onregelmatig en had de schil der alle moeite om zijn onderwerpen te schik ken. Toch was Delbeke er in geslaagd dit werk op één schilderij na, tot een goed einde te bren gen. Wij zullen nu deze schilderijen beschrijven in de orde van links naar rechts, dus in omgekeerde orde van zoo ze geschilderd werden. Merk op dat de eerste muurschildering nog pas begonnen was en de tweede nog niet volledig was opgedaan. Eerste tafereel: OORSPRONG DES YPRENS THUYNFEEST (1). Origine des Festivités communales, la Thuindag. Dit paneel stelde voor de stad leper omringd door de versterkingen in 't midden rezen boven «ie huizen de beide torens van St Maarten en het Belfort op. Op den voorgrond liggende gekwet sten. Rechts van de schilderij moest een voorstel ling komen van de dankprocessie welke onder een der stadspoorten doortrekt. Tweede tafereelDER ROSIEREN REDERIJ KERSKAMER ZEGEPRAEL. - Les Rosieren vic- torieux parmi les chambres de rhétorique parti cipant au concours. Dit is de voorstelling van de opvoering van Judith en Holofernes Judith was een Joodsche heldin, die het hoofd afhieuw van Holofernes, generaal van Nabuchodonosor, koning der Assyriërs door de Iepersche Rede rijkerskamer De Rosieren in 1586. Op het too- neel staat Judith met het hoofd van Holofernes in de hand, terwijl in de zaal de toeschouwers vol aandacht en bewondering het spel volgen. Onderaan is een decoratief motief aangebracht voorstellende de ingrediënten van den maaltijd «lie op de voorstelling moest volgen een varkens kop, brood, kannen bier, enz. Derde tafereel INMELDING ALPHA OMEGA'S TOT DEN REDERIJKERSKONST Ouverture d'un concours de déclamation a l'occa- si'on de la fête jubilaire de MCCCC... (1483). Dit prachtig tableau stelde voor twee leden «Ier rederijkerskamer Alpha en Omega de »oederkamer van leper een man te paard, waarschijnlijk de vaandrager en een ander te voet de prins die het besluit afleest dat een wedstrijd van dichtkunst zal worden ge houden ter gelegenheid van de 100r verjaring van het Beleg en het Ontzet van leper in 1383. Boven, Inks van dit tafereel is een decoratief paneel met 4e banieren van de overige rederijkerskamers ▼an leper die van O. L. V. van Alsemberg De Koornbloem de namen der andere onleesbaar. Vierde tafereel1276. STICHTING DES GODS- MUIS GENAEMT DE BELLE. Christine de •nines fonde, en mémoire de Salamon Belle... (vervolg van den tekst staat op de volgende af beelding). Het bovenste gedeelte van dit paneel is de voor stelling van de stichting van de Belleaan een tafel zit de weduwe van Salamon Belle, Chris tine de Guinesvoor haar staat een geestelijke en achter de tafel toont een man het plan van de toekomende stichting. Aan den voet van dit ta bleau staat afgebeeld het grafmonument met een ridder in liggende houdingSalamon Belle. (1) Uit de Nederlandsche teksten blijkt dat Delbeke aeer slecht Nederlandsch schreef. Hij sprak en schreef gewoonlijk Fransch. Vijfde tafereel: ONDERSTAND DER BEHOEF TIGE WEDUWEN son époux, l'hospice encore nommé la Belle. In de hal van het nieuwe Belle-godshuis wordt een oud vrouwtje, op een bank gezeten, verwel komd door een der zusters van het godshuis. Eigenaardig détail het katje van het oud vrouw tje is meegekomen en staat op de bank te wach ten... Zesde tafereelRECHTEN DER KEURE XIII8 EEUW XIII... La Keure, le monopole pour le maintien... Dit paneel werd in dwarse richting in twee deelen verdeeld het bovenste rechter deel stelt den verkoop van 't rood Iepersch laken aan de vreemde kooplieden onderaan links staat een man uitgebeeld een vertegenwoordiger van 't magistraat met een weegschaal in de hand, bezig het gouden (vreemde) geld te wegen. Voor hem op een tafel een geldkistje en een hoopje geld. Zevende tafereelLOYEN, WEEVEN EN TWY- NEN de son industrie drapière. Links staat een zeer mooie afbeelding van het looden en het stempelen van het laken met het Iepersch of Lorreinsch kruis, het inpakken in balen, alsook het opladen op wagens die aan een der deuren van de Looye te wachten staan, om het naar de Halle te voeren. Bovenaan rechts zijn de verschillende bewer kingen van de lakenindustrie afgebeeldhet spinnen, het twijnen, het weven. Onderaan is weer zoo een symbolische teeke- ning aangebracht als in tafereel IIhier is een haan, een hen met haar kuikentjes, waarschijn lijk als zinnebeeld van de vruchtbaarheid, van de weelde. Achtste tafereelYPER VRIJEN KOOPHAN DEL 1252 Etablissement d'une grande foire en notre ville. Een vreemd koopman komt te leper vóór de stadspoort aan en wordt door een Iepersch laken handelaar verwelkomd. Op den achtergrond, door de poort, een zicht op de stad en de torens. Negende tafereelYPRE REGTEN VAN 'T GE- MEYNT MCLXXI Le dragon était ainsi le symbole de l'indépendance communale. Dit en het voorgaande tableau waren de twee eerst uitgevoerde. Zooals men uit de eerste be spreking kan opmaken, waren deze het minst gelukt. De latere tafereelen stonden veel hooger vooral wat betreft de prachtige compositie. Daar hier een vrij groote wand ter beschik king van den schilder stond is dit tafereel ge groeid tot een heel tableau. Voor den gevel van de Halle defileert een stoet.: vier mannen dragen een verkleinde reproductie van de spits van het Belfort waarop de draak staatlauwerkransen hangen van den draak weg naar beneden. Een magistraat neemt den stoet in oogenschouw en bazuinblazers verhoogefi door hunne muziek de plechtigheid. De draak met het belfort is de allegorische af beelding van de gemeentelijke vrijheid. Dit tafereel staat afgedrukt in Ypres avant et après la guerre van V. De Deyne. Deze negen tafereelen welke dus de eigenlijke versiering van de Delbeke-zaal uitmaakten, zijn als volgt geschetst in de tentoongestelde ont werpen -. Eerste tableau(1.76 m. op 0.68 m.) a) Oorsprong van Tuindag. b) Opvoering van Judith en Holofernes door de Rosieren. c) Aanmelding van een declamatiewedstrijd door de Alpha en Omega Tweede tableau (2 m. op 0.68 m.) a) Stichting van het Belle-godshuis. b) Aankomst van een oud vrouwtje in de Belle. c) Verkoop van 't laken en wegen van 't geld. d) Inpakken, looden, weven en twijnen. Derde tableau(1.65 m. op 0.68 m.) a) Aankomst van een vreemd koopman. b) Allegorie der gemeentelijke vrijheid. NotaOp dit derde tableau is nog ruw ge schetst wat op de wanden moest komen van den doorgang naar het belfort. Wij bespreken dit bij het tiende tableau, daar Delbeke hiervan niets had uitgevoerd, maar twee schetsen had ge maakt, die ook thans in het bezit van het mu seum zijn. De overige nooit uitgevoerde ontwerpen. Vierde tableau(1.65 m. op 0.68 m.) Dit tableau stelt voor a) Opvoering van «Judith en Holofernes». b) Stichting van het Belle-godshuis. c) Inpakken, looden, weven en twijnen. Een herhaling dus van de reeds vermelde ta bleau's. Vijfde tableauzelfde als het vierde tableau, maar in potloodteekening. Zesde tableau (1.60 m. op 0.66 m.) Dit tableau is zonder tekst, maar is een ontwerp voor de versiering van den zuidelijken gevel VRIJDAG 10 MEI, ZATERDAG 11 MEI, te 8 uur ZONDAG 12 MEI, te 2 en 5 u. doorloopend 's Avonds om 8 uur MAANDAG 13 MEI. (2' Sinksendag), te 5 en 8 uur LET OP Ter gelegenheid van Sinksen een GROOT SUCCES PROGRAMMA De wereldberoemde Radio-Zanger REDA CA1RE (De minnezanger), in zijn beste en grootste succes. VOUS SEULE QUE J'AIME Groote fransch sprekende film Vertolkt door den beroemden Minnezanger REDA CAIRE, den komiek GORLET, Mona GOYA, Pauline CARTON. Marcel VALLEE. Muziek van Vincent Scotto. Een prachtige operette, onderbroken door het beroemde liedjeVous seule que j'aime dat spoedig op eenieders lippen zal zijn. Daarbij: Een overgroot lachsucces iNE T'EN FAIS PAS) Groote Music-Hall film De beroemde komiek STANLEY LUPINO zingt, danst en doet u schaterlachen. ECLAIR JOURNAL KINDEREN TOEGELATEN. Militairen 2 en 3 frank. (kant der markt) van de Delbeke-zaal. Het stelt voor, van rechts naar links a) De Jeugd (dansende kinderen). b) De Verloving (man en vrouw op een feest getij). c) Het Huwelijk (een gehuwd paar treedt uit de kerk). Zevende tableau Dit is een onafgewerkte nieuwe schets van het vorige drieluik, zonder het eerste deelde jeugd. Achtste tableau Deze nog maar even aangelegde schetsen moes ten een locaal gebruik, de St Maartensviering, illustreeren. Het drieluik stelt voor, van links naar rechts a) St Maartensavond (kinderen met lampions trekken door de straten St Maarten deelt zijn mantel met een bedelaar op den voorgrond een winterlandschap) b) St Maartensnacht (voor een groote schouw in een huis, staat St Maarten met zijn ezel en zijn knecht). c) St Maartensochtend (dansende kinderen die jubelen om wat de heilige heeft gebracht). Negende tableau Onafgewerkte schets met drie tafereelen over dood, begrafenis en erfenisverdeeling. Tiende tableau Dit is een ontwerp van decoratie voor den wand der Delbeke-zaal. kant van het belfort. Rechts van den dubbelen gotischen boog stelt het voor de burgerlijke overheid der stad bovenaan, het wapen van leper. Links van den boog de gees telijke overheidbovenaan, een paard Bo ven den grooten dubbelen boogde Maagd van leper, omringd door een tuin hierboven einde lijk nog een zon. Deze figuren paard en zon zijn in elk geval zinnebeeldig op te vatten, maar de verkla ring vonden wij nog niet. Elfde tableau Is ongeveer identiek aan de vorige, maar onge veer dubbel zoo groot. R. van Ipre. O Van verscheidene Sinxen gefloghentheden is er geschreven geweest, onder andere van 't neder- laten van eene duive, van 't strooien door de ster- regaten der kerkevanten, van roó uwelen, ont bladerde Sinxenrozen, enz. Wij kennen daarover ook een verhaal dat ons gedaan werd na een goeden maaltijd in een kas teel door een pastoor, soort van navolger van kanunnik van Aecke, maar wij zullen hier ons moeten houden aan een ander verhaal, dit van kanunnik Duclos. 't Schijnt dat een oud gebruik te Thienen, in Brabant, ter gelegenheid van 't los laten dezer Sinxenduive, aan de inwoners dezer stad den bij naam van kwekkers gegeven heeft. 't Volk van Thienen willende eertijds de ge woonte inbrengen van eenen vogel op dien hoog dag in de kerke te doen nederdalen, en vreezen- de dat zij nooit daartoe een duive en zouden ge leerd krijgen, namen elders hunnen toevlucht en koozen eene aande. Maar als 't nu Sinxendag was, en dat die aande in de kerke losgelaten wierd, ging mij die beeste, die schuw was van al dien ongewonen toestel, zoo schrikkelijk aan 't kwekken, dat gansch de kerkedienst ervan ge stoord was. SERPY.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1940 | | pagina 3