DUITSCHE LECERBERICHTEN
Alle prijsverhooging zal streng
beteugeld worden
Leest en verspreidt HET YPERSCHE
POSTDIENST
Onbetaalde Postmandaten
Hoe in weinig tijd Duitsch leeren
Hoe onvolledige of onregelmatige
bewijzen van inbeslagname van auto's
dienen gelegaliseerd te worden
OMREKENING
'.II liKAMPKN IN MIDDEN ENGELAND EN HET RADIOSTATION VAN DOVER GEBOMBARDEERD
- IS EEN DAG VERLOOR DE BRITSCHE HANDELSVLOOT 63.000 TON EN WERDEN 23 ENGELSCHE
\i IKGTUIQI V NEERGESCHOTEN AANZIENLIJKE SUCCESSEN VAN DE DUITSCHE SNELBOOTEN
OF HAVENINSTELLINGEN VAN CARDIFF, ABERTHOW EN HASTINGS AANGEVALLEN DE DUIT-
- H! LU< HT.M Vt HT IS STEEDS ZEER BEDRIJVIG IN HET KANAAL IN CORNWALLIS WERDEN
I riisf i<| IDENE VI.IF.G3 ELDEN AANGEVALLEN OOK DE DUITSCHE DUIKBOOTEN BRENGEN NOG
TALRIJKI VIJANDELIJKE SCHEPEN TOT ZINKEN LUCHTGEVECHTEN BOVEN HET KANAAL
I El N LUCHTAANVAL OP DE HAVEN VAN DOVER WERDEN VIER ENGELSCHE SCHEPEN ZWAAR
Cl.-' H.ADIGD EN 13 BRITSCHE VLIEGTUIGEN NEERGEHAALD VERKENNINGSTOCHTEN EN
II H I BOMBARDEMENTEN DER VLIEGTUIGENFABRIEK TE FILTON EN DER HAVENINSTELLINGEN
TF SWANSEA EN PLYMOUTH.
VRUDAG 26 JULI 1940
Onze luchtmacht viel Britsphe vliegkampen in Mid-
oen-Erigèland en het Radio-Station te Dover aan. Onze
kamD- en stormvliegtuigen hebben, zooals reeds ge-
meid. ondanks ongunstig weder een beduidend succes
in het Engelsch kaaaal behaald. Uit een door zee- en
luchtmachten sterk beschermd konvooi van 23 schepen,
werden er 11 met een totale tonnemaat van 43.000 ton
.lezonken. Drie andere met een totale tonnemaat van
12,000 ton werden in brand geworpen of zoo zwaar be
schadigd dat men ze als verloren rekenen mag. Buiten
dien gelukten wij er in. een destrcyer in brand te ste
ken en een ander zwaar te beschadigen.
Ten Zuiden van het eiland Wight werd verdér ëen
handelsschip (1,000 ton) gezonken, zoodat in één enke
len dag alleen door ons luchtwapen de vijand een to
taal verlies van 63.000 ton boeken moest.
Het Britsche luchtwapen zette ook in den nacht van
26 Juli zijne tochten in Noord-West-en Midden-Duitsch-
lar.d vcort. Militaire schade werd niet aangericht. Ook
de schade aan niet militaire doelen was onbeduidend.
Ir. den loop" van den nacht werden door afweergeschut
een viertal vliegtuigen afgeschoten, een ander werd
door nacht; agers neergehaald.
De totale verliezen van den vijand bedroegen giste
ren 23 vliegtuigen, waarvan 19 in luchtkamp, de rest
doer afweergeschut neergeschoten werden.
9 Duitsche vliegtuigen zijn vermist.
ZATERDAG 27 Juli
Onze snelbooten hebben een reeks aanzienlijke suc
cessen behaald. Een boot boorde zes bewapende vijan-
del.ke handelsschepen, die gezamenlijk 33.700 B. R. T.
maten, in den grond; een ander 26,338 B. R. T., als'ook
de reeds aangekondigde Engelsche torpedoboot «Whirl
wind een derde boot kelderde midden in een sterk
bewaakt konvooi het bewapend Britsch handelsschip
Sambre 5.260 B. R. T. en joeg het konvooi uiteen.
T idens een aanval van onze snelbooten tegen de En
gelsche Zuidkust, werden, zooais reeds bekend was ge
naakt, twee vijandelijke handelsschepen van gezamen
lijk 32.000 B. R. T. gekelderd. Een ander handelsschip
van 2.000 B. R. T. is in brand geschoten.
Niettegenstaande de steeds slechtere weersomstan
digheden, is ons luchtwapen tot boven de Shetland-
e anden en de geheele Oostkust van Schotland en En
geland gevlogen.
Duitsche gevechtsvliegtuigen hebben de haven-instal-
laties van Cardiff, Aberthow èn Hastings aangevallen.
Talrijke branden werden vastgesteld. Andere aanvallen
varen tegen het spoorwegkruispunt van Tun Bridge-
Well? en tegen de opslagplaatsen van petroleum van
Thameshaven gericht.
Britsche vliegtuigen hebben in den nacht vóór 27
Juli vluchten boven West- en Zuid-Duitschland uitge
voerd. De enkele bommen, die zij wierpen hebben geen
schade aangericht. Een Britsch vliegtuig werd tijdens
een luchtgevecht, een ander door het luchtafweerge
schut neergeschoten.
Een onzer: vliegtuigen ging boven het Kanaal ver to
ren, een apder wordt vermist.
ZONDAG 28 JULI
Ondanks de ongunstige weergesteldheid heeft ons
luchtwapen in het Kanaal, op de oostelijke kust van
Engeland eenheden aangevallën van de Engelsche
vloot. Een hulpkruiser van- 7.000 ton, twee destroyers
en een vrachtschip van 5.000 ton werden gekelderd.
Twee andere destroyers en twee vrachtschepen werden
ernstig dcor bommen beschadigd, zoodat het 'zeor waar
schijnlijk is, dat ook zij verloren gingen.
De haveninstellingen van Swansea en verscheidene
vliegvelden in Cornwallis werden met bommen aange-
vall'en.
Bij een nachtelijke vlucht dóór Engelsche vliegtuigen
uitgevoerd over Noord-Dilïtschland werden enkele bom
men geworpen. Zij richtten geen schade aan. Boven het
Kanaal werden vijf Engelsche vliegtuigen neergescho
ten. Twee van onze toestellen keerden niet weer.
Een niet-bemand tbestel gemérkt met het kenteeken
van het Roode-Kruis werd door de Engelschen neerge
schoten op het oogerfblik, dat het zich klaar-maakte
om de bemanning te redden van een "neergeschoten
vliegtuig. v" i
MAANDAG 29 JULI
In den zeeoorlog tegen Eri'gèland, blijven dé suksessen
van onze duikbooten aanhouden. Een onderzeeër onder
bevel van kapitein-luitenant Wilhelm Rqllmann heeft,
zooals reeds bij afzonderlijk bericht werd bekend ge
maakt, uit een sterk beschermd Engelsch konvooi, vijf
groote bewapende handelsschepen met een gezamen-
lijkén inhoud van 48.000 ton tot-zinken gebracht, waar
onder een hulpkruiser van 18.000 bruto reg. ton. Het
konvooi werd uiteen gejaagd. Diezelfde duikboot heeft
een bewapend Engelsch handelsschip van 6.000 ton ge
torpedeerd. Een andere onderzeeër 'heeft 18.000 ton
vijandelijke scheepsruimte tot zinken gebracht. Aan
een derde duikboot gelukte het. een handelsschip met
een inhoud van meer dan 6,000 ton vlak bij de Engel
sche kust tot zinken te brengen.
Gedurende den loop van een verkenningsvliegtocht
boven het Kanaal, kwam hét op talrijke plaatsen tot
luchtgevechten. Daarbij werden zes vijandelijke vlieg
tuigen en een van de onze neergeschoten.
In den nacht van 28 op 29 Juli, wierpen Engelsche
vliegtuigen slechts weinige bommen op Noord- en West-
Duitschland. Zij richtten geen schade aan. Alleen te
Hamburg viel een bom op een groep woonhuizen. Door
bet snelle ingrijpen van de organisatie van bescher
ming tegen luchtaanvallen, kon evenwel gróote schade
\erhinderd werden.
Tijdens de vluchten boven Nederland werden twee
vijandelijke vliegtuigen door onze jagers en één door
afweergeschut neergeschoten, in Noord-Frankrijk en
Noord-Duitschland. ieder één vliegtuig door afweer
geschut. zoodat het gezamenlijk verlies van den tegen
stander gisteren elf vliegtuigen bedroeg.
Twee van onze eigen vliegtuigen worden vermist.
DINSDAG 30 JULI
Du.tsche Stuka's endernamen een aanval op de ha
ven van Dover. Vier schepen, met een totale tonne
maat van 32.000 ton, d;e er voor anker lagen, werden
zwaar getroffen en met hun verlies kan worden gere
kend.
Bij dezen aanval ontstonden hevige luchtgevechten
met vijandelijke jachtvliegtuigen. Tijdens deze lucht
gevechten werderv 12 Engelsche vliegtuigen van het
type Spitfireen drie van het type Hurricane
en ook drie Duitsche vliegtuigen neergeschoten.
Tijdens een gewapenden verkenningstocht op het
Kanaal en aan de Engelsche Oostkust gelukte het
Duitsche vliegwezen er in een kruiser van ongeveer
10,000 ton en een handelschip van 1.000 ton tot zinken
te brengen en een ander schip zwaar te beschadigen.
In den nacht van 30 Juli overvlogen Britsche vlieg
tuigen het Noorden en het Westen van Duitschland.
Hun bommen troffen slechts doelen zonder militaire
beteekenis zoo werden te Dusseldorf vijf woonhuizen
zwaar beschadigd. De branden, die ontstonden, konden
door de brandweer worden gebluscht.
B i Offenbacn-aan-de-Mein werden twee woonhui
zen zwaar en twee andere licht beschadigd.
WOENSDAG 31 JULI
De slechte wegrsgesteltenis heeft de bedrijvigheid
van ons luchtwezen begrensd. Nochtans werden buiten
verkenningstochten aan de Oost- en Zuidkusten van
Engeland, de vüegtuigenfabriek te Filton en de haven
instellingen te Swansea en Plymouth in den nacht van
30 op 31 Juli, met bommen aangevallen.
In den nacht op 31 Juli, overvlogen slechts weinige
vijandelijke vliegtuigen West-Duitschland. Het bom
bardeeren veroorzaakte geen stoffelijke schade. Twee
vliegtuigen werden door onze jagers neergeschoten.
Zooals later bekend, werden op 29 Juli, in totaal 21
Britsche vliegtuigen neergeschoten.
DONDERDAG 1 AUGUSTUS
Door de weergesteltenis Was ook op 31 Juli de bedrij
vigheid der Duitsche luchtmacht zeer beperkt. Bij de
bewapende verkenning boven het Kanaal en het zee
gebied ten Westen der Scilly-eilanden werden alleen-
varende gewapende vijandelijke handelsschepen met
bommen aangevallen.
Met zwakkere krachten doorgevoerde nachtelijke
aanvallen, werden gericht op schepen en haveninrich
tingen in Zuid-Engelsche havens. Evenals op vijande
lijke schijnwerpersinstellingen.
Ontploffingen en branden werden waargenomen. In
den avond kwam het nabij Dover tot luchtgevechten
tusschen Britsche Spitfire «-jaehttoestellen en Duit
sche Messerschmidt «-jachtvliegtuigen. Zonder Duit
sche verliezen gelukte het hierbij 5 jachtvliegtuigen
en 2 sperballons neer te hal'eh. >0 -•
Bij een vlucht van Britsche bommenwerpers tijdens
den dag boven Noorsch-, Deensch- en Nederlandsch ge
bied werdén verder 3 andere vliegtuigen neergehaald.
De van vijandelijke vliegtuigen tijdens den nacht van
31 Juli op 1 Augustus in Noord- en West-Duitsehland
geworpen bommen hebben slechts geringe schade aan
gericht. Een zeer hoog boven de wolken vliegend vijan
delijk vliegtuig wierp een aantal bommen in het mid
den der stad Hannover, ver van ieder militair doel
punt. Hierbij werden meerdere huizen zwaar bescha
digd, eenige personen gedood en gewond.
De gezamenlijke verliezen van den vijand bedroe
gen gisteren 8 vliegtuigen. 2 eigen vliegtuigen worden
vermist.
Volgens verordening, den 10 Juni 1940 door cfen
Opperbevelhebber der legergroep afgekondigd,
mogen de tijdens de bezetting door Duitsche troe
pen geldige prijzen en vergoedingen van welken
aard ook niet verhoogd worden. Ook het centraal
Belgisch bestuur heeft scherpe maatregelen te
gen prijsverhoogingen genomen en voor de meest
belangrijke levensmiddelen en nijvérheidsvoort-
brengselen werden officieele prijzen vastgesteld.
Ten einde het noodige toezicht over de prijzen te.
kunnen houden, werden, door Staat en gemeen
ten bijzondere diensten ingericht. Vanwege de
Duitsche overheid moesten echter reeds zeer ge
voelige straffen wegens het omhoogdrijyen van
prijzen toegepast worden. Tegen alien die zonder
reden, alleen om den momenteelen buitengewo
nen toestand uit te baten, prijzèn verhoogen,
wordt met de grootste strengheid opgetreden.
Aan de Belgische gezaghebbers werd opdracht
gegeven bijzonderlijk te letten op woekeraars,
onbevoegde handelaars en gewetenlooze uitbui
ters, door dewelke de fatsoenlijke, eerlijke en ge
vestigde kooplieden benadeeligd worden.
Het publiek wordt er attent op gemaakt dat
ook middelbare of onmiddelbare verslechting van
de tegenwaarde als prijsverhooging wordt aan
schouwd. Hieronder valt ook de mindering of
verslechting der leverings- en betalingsvoor
waarden. Het staat reeds bekend, dat hier en
daar producenten en handelaars geweigerd heb
ben aan de officieel vastgezette prijzen te leve
ren. Deze houding druischt in tegen de prijsver
ordening en wordt streng gestraft.
Zooals vroeger gemeld werd, worden vanaf
2 Oogst hier ter stede twee uitreikingen gedaan,
namelijk om 8 u. 30 en 14 u. 30.
Wij hebben het genoegen te kunnen mededee-
len dat alle Financieele Diensten, zooals voor
heen, incluis de Spaarkas, vanaf 5" dezer, zullen
hervat worden.
Tijdens de eerste oorlogsdagen werden aan on
ze soldaten talrijke postmandaten gezonden die
nooit uitbetaald konden worden.
Om weer in het bezit te komen van deze bedra
gen moet de afzender zich in het postkantoor
aanbieden van waaruit hij het mandaat verzond.
De bediende zal dan in de boeken kunnen nagaan
of de storting ja dan niet is geschied. De terug
betaling of uitbetaling zal slechts kunnen plaats
hebben, nadat de gansche boekhouding van de
post volledig bijgewerkt zal zijn.
Duitsch en Nederlandsch lijken zoo op mekaar
dat men die taal met een Weinig goeden wil in
enkele weken leest en spreekt. Velen vragen
zich afhoe Lessen Volgen is de beste oplos
sing men hoort er, men spreekt er Duitsch
een radio kan nooit een leeraar vervangen. Doch
niet iedereen is in staat lessen te volgen. Wat
dan Wel men neme dan een boekje ter hand.
en weze zijn eigen meester. En ook dat is wel
m-gelijk in het Duitsch.
Voor hen die op die wijze de Duitsche taal
willen leeren is er gezorgd. Een uiterst practisch
boekje VLAAMSCH-DUITSCH DEUTSCH-
FLAEMISCHis verschenen met honderden
woorden en de meest gebruikelijke zinnetjes met
hun vertaling erbij.
Dat hulpboekje kost slechts drie frank en is
verkrijgbaar in de Iepersche boekhandels en ter
drukkerij van dit blad.
De Kraftfahrzeug-Beschaffungsgruppevoor Bel
gië en Noord-Frankrijk deelt mee
Ten einde de Belgische economie in de mate van het
mogelijke te normaliseeren heeft de K. F. Z. Besch.
Gruppe voor België en Noord-Frankrijk een speciale
afdeelinjg ingericht die tot taak heeft zich bezig te hou
den met het regelen der onvolledige en onregelmatige
bewijzen van inbeslagneming van auto's. Ook het in
erde brengen van onvolledige en onregelmatige presta-
tiebewijzen werd aan de bevoegdheid van bewusten
dienst 'onderworpen.
Het kantoor van dezen dienst bevindt zich te Ukkel,
Houzeaulaan, 92, in de buurt van de Sterrewacht.-.Ge--
lijkaardige kantoren werden ingericht te Antwerpen,
te Luik,,te Gent en te Rijsel.
Ten einde tijd en moeite te sparen wordt hiérbij be
kend gemaakt waaraan men zich heeft te houden om
een regelmatig bewijs van inbeslagneming te bekomen.
De ingestuurde aanvraag moet van een Duitsche ver
taling begeleid zijn.
1. De inbeslagname van de auto door de Duitsche
weermacht moet geloofwaardig worden gemaakt. Dit
gebeurt door het voorleggen van het bewijs van inbe
slagneming of van een plechtige verklaring van den
■eigenaar, eventueel bekrachtigd door de verklaring van
twee getuigen of van de plaatselijke overheden.
2. Het bewijs dient geleverd dat degene die de afiri-
vraag indient, de eigenaar fs van de betreffende auto
.en dat derde personen geen eigendom, voorbehoud óf
pandrecht op het voertuig kunnen inroepen.
3. Ook de origineele aankcopfactuUr dient voorgelegd.
Zoo dit niet. mogelijk is, is een plechtige verklaring ver-
eischt van den verkoopér of desnoods van den eigenaar.
De verzoeker moet ook inlichtingen verstrekken over
hel jaar waarin den wagen werd geboilWd, den afgelèg-
den afstand, den toestand van het voertuig.
Valsche vermeldingen werden zwaar gestraft.
Al de vereischte verklaringen moeten door de Bel
gische plaatselijke overheden bekrachtigd zijn.
De in België 22-7-1940 afgekondigde wijze van
omrekening-Van rijksmark in Belgische Franken
naar de verhouding 8 100 geeft aanleiding, met
klem erop te wijzen, dat alle prijzen volgeps
standaard van 10-5-1940 in alle. bedrijven (nijver
heid, groot- en kleinhandel, restauraties e. z. v.)
hiervan niet geraakt worden.
De grondslag van, het uitschrijven van alle re
keningen of kenbaarmaking der prijzen in de
uitstallingen blijft de Belgische Frank. Offerten
in rijksmark zijn niet toegelaten. Bezitters van
rijkskredietkasbons hebben het récht met deze
te betalen. De kooper is in dit geval verplicht de
omrekening van Franken in rijksmark, naar de
verhouding 8 100 zelf te doen. Ieder bedrijf dat
in strijd met deze bepalingen handelt, wordt on
middellijk voor goed gesloten en de bezitter
zwaar gestraft. Bijzonder zware gevallen worden
voor een krijgsraad gebracht.
Met de openbaarmaking van deze waarschu
wing begint de kontrole op alle zaken. Deze be
doelt alleen de bevolking tegen afzetterij te be
schermen.