DUITSCHE LECERBERICHTEN Alle prijsverhooging zal streng beteugeld worden Leest en verspreidt HET YPERSCHE POSTDIENST Onbetaalde Postmandaten Hoe in weinig tijd Duitsch leeren Hoe onvolledige of onregelmatige bewijzen van inbeslagname van auto's dienen gelegaliseerd te worden OMREKENING '.II liKAMPKN IN MIDDEN ENGELAND EN HET RADIOSTATION VAN DOVER GEBOMBARDEERD - IS EEN DAG VERLOOR DE BRITSCHE HANDELSVLOOT 63.000 TON EN WERDEN 23 ENGELSCHE \i IKGTUIQI V NEERGESCHOTEN AANZIENLIJKE SUCCESSEN VAN DE DUITSCHE SNELBOOTEN OF HAVENINSTELLINGEN VAN CARDIFF, ABERTHOW EN HASTINGS AANGEVALLEN DE DUIT- - H! LU< HT.M Vt HT IS STEEDS ZEER BEDRIJVIG IN HET KANAAL IN CORNWALLIS WERDEN I riisf i<| IDENE VI.IF.G3 ELDEN AANGEVALLEN OOK DE DUITSCHE DUIKBOOTEN BRENGEN NOG TALRIJKI VIJANDELIJKE SCHEPEN TOT ZINKEN LUCHTGEVECHTEN BOVEN HET KANAAL I El N LUCHTAANVAL OP DE HAVEN VAN DOVER WERDEN VIER ENGELSCHE SCHEPEN ZWAAR Cl.-' H.ADIGD EN 13 BRITSCHE VLIEGTUIGEN NEERGEHAALD VERKENNINGSTOCHTEN EN II H I BOMBARDEMENTEN DER VLIEGTUIGENFABRIEK TE FILTON EN DER HAVENINSTELLINGEN TF SWANSEA EN PLYMOUTH. VRUDAG 26 JULI 1940 Onze luchtmacht viel Britsphe vliegkampen in Mid- oen-Erigèland en het Radio-Station te Dover aan. Onze kamD- en stormvliegtuigen hebben, zooals reeds ge- meid. ondanks ongunstig weder een beduidend succes in het Engelsch kaaaal behaald. Uit een door zee- en luchtmachten sterk beschermd konvooi van 23 schepen, werden er 11 met een totale tonnemaat van 43.000 ton .lezonken. Drie andere met een totale tonnemaat van 12,000 ton werden in brand geworpen of zoo zwaar be schadigd dat men ze als verloren rekenen mag. Buiten dien gelukten wij er in. een destrcyer in brand te ste ken en een ander zwaar te beschadigen. Ten Zuiden van het eiland Wight werd verdér ëen handelsschip (1,000 ton) gezonken, zoodat in één enke len dag alleen door ons luchtwapen de vijand een to taal verlies van 63.000 ton boeken moest. Het Britsche luchtwapen zette ook in den nacht van 26 Juli zijne tochten in Noord-West-en Midden-Duitsch- lar.d vcort. Militaire schade werd niet aangericht. Ook de schade aan niet militaire doelen was onbeduidend. Ir. den loop" van den nacht werden door afweergeschut een viertal vliegtuigen afgeschoten, een ander werd door nacht; agers neergehaald. De totale verliezen van den vijand bedroegen giste ren 23 vliegtuigen, waarvan 19 in luchtkamp, de rest doer afweergeschut neergeschoten werden. 9 Duitsche vliegtuigen zijn vermist. ZATERDAG 27 Juli Onze snelbooten hebben een reeks aanzienlijke suc cessen behaald. Een boot boorde zes bewapende vijan- del.ke handelsschepen, die gezamenlijk 33.700 B. R. T. maten, in den grond; een ander 26,338 B. R. T., als'ook de reeds aangekondigde Engelsche torpedoboot «Whirl wind een derde boot kelderde midden in een sterk bewaakt konvooi het bewapend Britsch handelsschip Sambre 5.260 B. R. T. en joeg het konvooi uiteen. T idens een aanval van onze snelbooten tegen de En gelsche Zuidkust, werden, zooais reeds bekend was ge naakt, twee vijandelijke handelsschepen van gezamen lijk 32.000 B. R. T. gekelderd. Een ander handelsschip van 2.000 B. R. T. is in brand geschoten. Niettegenstaande de steeds slechtere weersomstan digheden, is ons luchtwapen tot boven de Shetland- e anden en de geheele Oostkust van Schotland en En geland gevlogen. Duitsche gevechtsvliegtuigen hebben de haven-instal- laties van Cardiff, Aberthow èn Hastings aangevallen. Talrijke branden werden vastgesteld. Andere aanvallen varen tegen het spoorwegkruispunt van Tun Bridge- Well? en tegen de opslagplaatsen van petroleum van Thameshaven gericht. Britsche vliegtuigen hebben in den nacht vóór 27 Juli vluchten boven West- en Zuid-Duitschland uitge voerd. De enkele bommen, die zij wierpen hebben geen schade aangericht. Een Britsch vliegtuig werd tijdens een luchtgevecht, een ander door het luchtafweerge schut neergeschoten. Een onzer: vliegtuigen ging boven het Kanaal ver to ren, een apder wordt vermist. ZONDAG 28 JULI Ondanks de ongunstige weergesteldheid heeft ons luchtwapen in het Kanaal, op de oostelijke kust van Engeland eenheden aangevallën van de Engelsche vloot. Een hulpkruiser van- 7.000 ton, twee destroyers en een vrachtschip van 5.000 ton werden gekelderd. Twee andere destroyers en twee vrachtschepen werden ernstig dcor bommen beschadigd, zoodat het 'zeor waar schijnlijk is, dat ook zij verloren gingen. De haveninstellingen van Swansea en verscheidene vliegvelden in Cornwallis werden met bommen aange- vall'en. Bij een nachtelijke vlucht dóór Engelsche vliegtuigen uitgevoerd over Noord-Dilïtschland werden enkele bom men geworpen. Zij richtten geen schade aan. Boven het Kanaal werden vijf Engelsche vliegtuigen neergescho ten. Twee van onze toestellen keerden niet weer. Een niet-bemand tbestel gemérkt met het kenteeken van het Roode-Kruis werd door de Engelschen neerge schoten op het oogerfblik, dat het zich klaar-maakte om de bemanning te redden van een "neergeschoten vliegtuig. v" i MAANDAG 29 JULI In den zeeoorlog tegen Eri'gèland, blijven dé suksessen van onze duikbooten aanhouden. Een onderzeeër onder bevel van kapitein-luitenant Wilhelm Rqllmann heeft, zooals reeds bij afzonderlijk bericht werd bekend ge maakt, uit een sterk beschermd Engelsch konvooi, vijf groote bewapende handelsschepen met een gezamen- lijkén inhoud van 48.000 ton tot-zinken gebracht, waar onder een hulpkruiser van 18.000 bruto reg. ton. Het konvooi werd uiteen gejaagd. Diezelfde duikboot heeft een bewapend Engelsch handelsschip van 6.000 ton ge torpedeerd. Een andere onderzeeër 'heeft 18.000 ton vijandelijke scheepsruimte tot zinken gebracht. Aan een derde duikboot gelukte het. een handelsschip met een inhoud van meer dan 6,000 ton vlak bij de Engel sche kust tot zinken te brengen. Gedurende den loop van een verkenningsvliegtocht boven het Kanaal, kwam hét op talrijke plaatsen tot luchtgevechten. Daarbij werden zes vijandelijke vlieg tuigen en een van de onze neergeschoten. In den nacht van 28 op 29 Juli, wierpen Engelsche vliegtuigen slechts weinige bommen op Noord- en West- Duitschland. Zij richtten geen schade aan. Alleen te Hamburg viel een bom op een groep woonhuizen. Door bet snelle ingrijpen van de organisatie van bescher ming tegen luchtaanvallen, kon evenwel gróote schade \erhinderd werden. Tijdens de vluchten boven Nederland werden twee vijandelijke vliegtuigen door onze jagers en één door afweergeschut neergeschoten, in Noord-Frankrijk en Noord-Duitschland. ieder één vliegtuig door afweer geschut. zoodat het gezamenlijk verlies van den tegen stander gisteren elf vliegtuigen bedroeg. Twee van onze eigen vliegtuigen worden vermist. DINSDAG 30 JULI Du.tsche Stuka's endernamen een aanval op de ha ven van Dover. Vier schepen, met een totale tonne maat van 32.000 ton, d;e er voor anker lagen, werden zwaar getroffen en met hun verlies kan worden gere kend. Bij dezen aanval ontstonden hevige luchtgevechten met vijandelijke jachtvliegtuigen. Tijdens deze lucht gevechten werderv 12 Engelsche vliegtuigen van het type Spitfireen drie van het type Hurricane en ook drie Duitsche vliegtuigen neergeschoten. Tijdens een gewapenden verkenningstocht op het Kanaal en aan de Engelsche Oostkust gelukte het Duitsche vliegwezen er in een kruiser van ongeveer 10,000 ton en een handelschip van 1.000 ton tot zinken te brengen en een ander schip zwaar te beschadigen. In den nacht van 30 Juli overvlogen Britsche vlieg tuigen het Noorden en het Westen van Duitschland. Hun bommen troffen slechts doelen zonder militaire beteekenis zoo werden te Dusseldorf vijf woonhuizen zwaar beschadigd. De branden, die ontstonden, konden door de brandweer worden gebluscht. B i Offenbacn-aan-de-Mein werden twee woonhui zen zwaar en twee andere licht beschadigd. WOENSDAG 31 JULI De slechte wegrsgesteltenis heeft de bedrijvigheid van ons luchtwezen begrensd. Nochtans werden buiten verkenningstochten aan de Oost- en Zuidkusten van Engeland, de vüegtuigenfabriek te Filton en de haven instellingen te Swansea en Plymouth in den nacht van 30 op 31 Juli, met bommen aangevallen. In den nacht op 31 Juli, overvlogen slechts weinige vijandelijke vliegtuigen West-Duitschland. Het bom bardeeren veroorzaakte geen stoffelijke schade. Twee vliegtuigen werden door onze jagers neergeschoten. Zooals later bekend, werden op 29 Juli, in totaal 21 Britsche vliegtuigen neergeschoten. DONDERDAG 1 AUGUSTUS Door de weergesteltenis Was ook op 31 Juli de bedrij vigheid der Duitsche luchtmacht zeer beperkt. Bij de bewapende verkenning boven het Kanaal en het zee gebied ten Westen der Scilly-eilanden werden alleen- varende gewapende vijandelijke handelsschepen met bommen aangevallen. Met zwakkere krachten doorgevoerde nachtelijke aanvallen, werden gericht op schepen en haveninrich tingen in Zuid-Engelsche havens. Evenals op vijande lijke schijnwerpersinstellingen. Ontploffingen en branden werden waargenomen. In den avond kwam het nabij Dover tot luchtgevechten tusschen Britsche Spitfire «-jaehttoestellen en Duit sche Messerschmidt «-jachtvliegtuigen. Zonder Duit sche verliezen gelukte het hierbij 5 jachtvliegtuigen en 2 sperballons neer te hal'eh. >0 -• Bij een vlucht van Britsche bommenwerpers tijdens den dag boven Noorsch-, Deensch- en Nederlandsch ge bied werdén verder 3 andere vliegtuigen neergehaald. De van vijandelijke vliegtuigen tijdens den nacht van 31 Juli op 1 Augustus in Noord- en West-Duitsehland geworpen bommen hebben slechts geringe schade aan gericht. Een zeer hoog boven de wolken vliegend vijan delijk vliegtuig wierp een aantal bommen in het mid den der stad Hannover, ver van ieder militair doel punt. Hierbij werden meerdere huizen zwaar bescha digd, eenige personen gedood en gewond. De gezamenlijke verliezen van den vijand bedroe gen gisteren 8 vliegtuigen. 2 eigen vliegtuigen worden vermist. Volgens verordening, den 10 Juni 1940 door cfen Opperbevelhebber der legergroep afgekondigd, mogen de tijdens de bezetting door Duitsche troe pen geldige prijzen en vergoedingen van welken aard ook niet verhoogd worden. Ook het centraal Belgisch bestuur heeft scherpe maatregelen te gen prijsverhoogingen genomen en voor de meest belangrijke levensmiddelen en nijvérheidsvoort- brengselen werden officieele prijzen vastgesteld. Ten einde het noodige toezicht over de prijzen te. kunnen houden, werden, door Staat en gemeen ten bijzondere diensten ingericht. Vanwege de Duitsche overheid moesten echter reeds zeer ge voelige straffen wegens het omhoogdrijyen van prijzen toegepast worden. Tegen alien die zonder reden, alleen om den momenteelen buitengewo nen toestand uit te baten, prijzèn verhoogen, wordt met de grootste strengheid opgetreden. Aan de Belgische gezaghebbers werd opdracht gegeven bijzonderlijk te letten op woekeraars, onbevoegde handelaars en gewetenlooze uitbui ters, door dewelke de fatsoenlijke, eerlijke en ge vestigde kooplieden benadeeligd worden. Het publiek wordt er attent op gemaakt dat ook middelbare of onmiddelbare verslechting van de tegenwaarde als prijsverhooging wordt aan schouwd. Hieronder valt ook de mindering of verslechting der leverings- en betalingsvoor waarden. Het staat reeds bekend, dat hier en daar producenten en handelaars geweigerd heb ben aan de officieel vastgezette prijzen te leve ren. Deze houding druischt in tegen de prijsver ordening en wordt streng gestraft. Zooals vroeger gemeld werd, worden vanaf 2 Oogst hier ter stede twee uitreikingen gedaan, namelijk om 8 u. 30 en 14 u. 30. Wij hebben het genoegen te kunnen mededee- len dat alle Financieele Diensten, zooals voor heen, incluis de Spaarkas, vanaf 5" dezer, zullen hervat worden. Tijdens de eerste oorlogsdagen werden aan on ze soldaten talrijke postmandaten gezonden die nooit uitbetaald konden worden. Om weer in het bezit te komen van deze bedra gen moet de afzender zich in het postkantoor aanbieden van waaruit hij het mandaat verzond. De bediende zal dan in de boeken kunnen nagaan of de storting ja dan niet is geschied. De terug betaling of uitbetaling zal slechts kunnen plaats hebben, nadat de gansche boekhouding van de post volledig bijgewerkt zal zijn. Duitsch en Nederlandsch lijken zoo op mekaar dat men die taal met een Weinig goeden wil in enkele weken leest en spreekt. Velen vragen zich afhoe Lessen Volgen is de beste oplos sing men hoort er, men spreekt er Duitsch een radio kan nooit een leeraar vervangen. Doch niet iedereen is in staat lessen te volgen. Wat dan Wel men neme dan een boekje ter hand. en weze zijn eigen meester. En ook dat is wel m-gelijk in het Duitsch. Voor hen die op die wijze de Duitsche taal willen leeren is er gezorgd. Een uiterst practisch boekje VLAAMSCH-DUITSCH DEUTSCH- FLAEMISCHis verschenen met honderden woorden en de meest gebruikelijke zinnetjes met hun vertaling erbij. Dat hulpboekje kost slechts drie frank en is verkrijgbaar in de Iepersche boekhandels en ter drukkerij van dit blad. De Kraftfahrzeug-Beschaffungsgruppevoor Bel gië en Noord-Frankrijk deelt mee Ten einde de Belgische economie in de mate van het mogelijke te normaliseeren heeft de K. F. Z. Besch. Gruppe voor België en Noord-Frankrijk een speciale afdeelinjg ingericht die tot taak heeft zich bezig te hou den met het regelen der onvolledige en onregelmatige bewijzen van inbeslagneming van auto's. Ook het in erde brengen van onvolledige en onregelmatige presta- tiebewijzen werd aan de bevoegdheid van bewusten dienst 'onderworpen. Het kantoor van dezen dienst bevindt zich te Ukkel, Houzeaulaan, 92, in de buurt van de Sterrewacht.-.Ge-- lijkaardige kantoren werden ingericht te Antwerpen, te Luik,,te Gent en te Rijsel. Ten einde tijd en moeite te sparen wordt hiérbij be kend gemaakt waaraan men zich heeft te houden om een regelmatig bewijs van inbeslagneming te bekomen. De ingestuurde aanvraag moet van een Duitsche ver taling begeleid zijn. 1. De inbeslagname van de auto door de Duitsche weermacht moet geloofwaardig worden gemaakt. Dit gebeurt door het voorleggen van het bewijs van inbe slagneming of van een plechtige verklaring van den ■eigenaar, eventueel bekrachtigd door de verklaring van twee getuigen of van de plaatselijke overheden. 2. Het bewijs dient geleverd dat degene die de afiri- vraag indient, de eigenaar fs van de betreffende auto .en dat derde personen geen eigendom, voorbehoud óf pandrecht op het voertuig kunnen inroepen. 3. Ook de origineele aankcopfactuUr dient voorgelegd. Zoo dit niet. mogelijk is, is een plechtige verklaring ver- eischt van den verkoopér of desnoods van den eigenaar. De verzoeker moet ook inlichtingen verstrekken over hel jaar waarin den wagen werd geboilWd, den afgelèg- den afstand, den toestand van het voertuig. Valsche vermeldingen werden zwaar gestraft. Al de vereischte verklaringen moeten door de Bel gische plaatselijke overheden bekrachtigd zijn. De in België 22-7-1940 afgekondigde wijze van omrekening-Van rijksmark in Belgische Franken naar de verhouding 8 100 geeft aanleiding, met klem erop te wijzen, dat alle prijzen volgeps standaard van 10-5-1940 in alle. bedrijven (nijver heid, groot- en kleinhandel, restauraties e. z. v.) hiervan niet geraakt worden. De grondslag van, het uitschrijven van alle re keningen of kenbaarmaking der prijzen in de uitstallingen blijft de Belgische Frank. Offerten in rijksmark zijn niet toegelaten. Bezitters van rijkskredietkasbons hebben het récht met deze te betalen. De kooper is in dit geval verplicht de omrekening van Franken in rijksmark, naar de verhouding 8 100 zelf te doen. Ieder bedrijf dat in strijd met deze bepalingen handelt, wordt on middellijk voor goed gesloten en de bezitter zwaar gestraft. Bijzonder zware gevallen worden voor een krijgsraad gebracht. Met de openbaarmaking van deze waarschu wing begint de kontrole op alle zaken. Deze be doelt alleen de bevolking tegen afzetterij te be schermen.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1940 | | pagina 2