CINEMA «FLORA»
FERNANDEL
L'Héritier des
Mondésirs
DE TAAK DER
PROVINCIEGOUVERNEURS
Ter voorkoming van speculatie met
publieke fondsen
5
Daarbij De ACTUALITEITEN UFA.
en een prachtige DOCUMENTAIR.
Verhooging van de nationale
crisisbelasting
O
Verleden week Donderdag werden de provinciegou
verneurs ontvangen door Regeeringspresident Reeder,
die hen uitvoerig wees op de belangrijke taak die op
hen rust. Zij dienen vooral te zorgen voor de handha
ving der orde, voor de beteugeling der misbruiken en
voor de bevordering van 's lands herstel, en met dit
doel worden hen buitengewone machtigingen verleend
en wordt hunne vroegere bevoegdheid nog merkelijk
uitgebreid.
Aangaande deze gewichtige ontvangst deelt het
agentschap Belgapresshet hiernavolgend omstan
dig verslag meê
In opdracht van den Militairen Bevelhebber in Bel
gië en Noord-Frankrijk, infanterie-generaal von Fal-
kenhausen, heeft de Chef der Militarverwaltung, voor
zitter Reeder, de gouverneurs der negen Belgische pro
vinciën ontvangen, welke in Augustus jl. benoemd wer
den.
Waren verder van Duitsche zijde aanwezig Militar-
verwaltungsvice-chef von Craushaar en de leider der
ekoncmische afdeeling der Militarverwaltung, kolonel
Nagel.
De provinciegouverneurs werden door den chef van
het Belgische ministerie van Binnenlandsche Zaken,
sekretaris-generaal Vossen, voorgesteld.
De leider der Militarverwaltung gaf eerst een kort
overzicht over den moeilijken toestand, welke door het
ongelukkige besluit der vroegere Belgische regeering,
de gouverneurs en arrcndissementskommissarissen te
verplichten bij een bezetting van het land, hun ambt
neder te leggen, geschapen werd.
De Fransche en Nederlandsche regeeringen hadden
deze fout, welke groote nadeelen voor de bevolking
medebrengt, vermeden. In loyale samenwerking met
de Militarverwaltung. heeft het Belgische ministerie
van Binnenlandsche Zaken de moeite gedaan, zoo spoe
dig mogelijk nieuwe personen te benoemen voor de
posten van provincie-gouverneur en arrondissements-
kommissaris.
De chef der Militarverwaltung begroette de nieuwe
gouverneurs der negen provinciën als de bekleeders der
"hoogste besturen, na de ministers, welke zich belast
zien met bijzonderlijke verantwoordelijke opdrachten
ten overstaan der huidige moeilijke omstandigheden.
Een sterk cc Bemiddelingsbestuur
De ongewone tijdsomstandigheden verleenen een nog
grootere beteekenis aan de taak der provinciegouver
neurs als voorheen. Het Staatsbestuur ziet zich voor
opdrachten geplaatst, die vroeger niet tot zijn bevoegd
heid behoorden. Vele beslissingen dienen thans door de
gouverneurs getroffen te worden, welke vroeger door
de ministeries werden getroffen. De talrijke nieuwe
opdrachten en de nieuwe verhoudingen eischten de
•oprichting van een sterk bemiddelingsbestuur.
De leiders van dit bemiddelingsbestuurzijn de
gouverneurs als hoogste machtbekleeders in de pro
vinciën binnen de grenzen waarin alleen zij, de schik
kingen volgens de bepalingen der centrale besturen
alsook alle belangen en opdrachten van den staat daad
werkelijk en in nauwe samenwerking dienen te behar
tigen en uit te voeren.
De gouverneurs, als leiders van het bemiddelingsbe
stuur, hebben een zeer speciale verantwoordelijkheid
inzake de bevoorradingspolitiek en de vaststelling der
prijzen en der Iconen.
De Militarverwaltung verwacht van hen een stipte
uitvoering der verordeningen, welke door de centrale
Belgische besturen, akkoord met de militaire bezetting
in dit domein worden uitgevaardigd.
Alle misstanden dienen uitgeroeid.
De Militarverwaltung is zich van de moeilijkheden
van haar taak ten zeerste bewust. De moeilijkheid
spruit hoofdzakelijk voort uit de tekortkomingen, wel
ke bestaan in de kontrole-organismen, alsook uit de
traagheid van het Belgische rechtswezen.
Snelle en strenge straffen zijn de eenige afdoende
middelen om gewetenlooze elementen ontzag in te boe
zemen.
Het is daarom noodzakelijk de kwestie van de vor
ming van een speciale strafproceduur in het kader der
administratie te onderzoeken. In het Rijk werd de vor
ming hiervan door de snelle uitspraken volkomen ge
rechtvaardigd. Zonder aanzien van persoon, partij of
relaties van welken aard ook dienen de schuldigen met
onverbiddelijke strengheid gestraft te worden, wegens
inbreuken cp de marktverordeningen en prijzen. Even
noodzakelijk als het energiek optreden der geweten
looze elementen welke de levensbelangen hunner land-
genooten met de voeten treden, is ook de stelselmatige
opleiding der bevolking in den zin dezer nieuwe ge
meenschapsgedachten en de betrachting van een zelf-
verantwoordelijke tucht.
Ook koestert de Militarverwaltung groote verwach
tingen inzake de energieke handhaving door de nieuwe
gouverneurs der uitgevaardigde verordeningen, alsook
betreffende de volksopleiding en het beïnvloeden der
opvattingen bij de groote massa hunner landgenooten.
Om aan ieder de noodzakelijke levensmiddelen
te bezorgen.
Tot nu toe heeft zich het ongewone voorgedaan, dat
door gebrek aan inzicht inzake de levensgewichtige be
langen der eigen volksgemeenschap bij de massa der
bevolking eenerzijds, door gebrek aan kontrole van
wege de Belgische besturen anderzijds, de meest nood
zakelijke levensmiddelen zonder eenige reden schaarsch
worden of de prijzen door den sluikhandel op schan
delijke wijze werden opgejaagd.
Een dergelijke toestand wordt tenslotte onduldbaar.
De Militarverwaltung haalt hier het Rijk als voorbeeld
aan, waar door een juist begrip der massa en deugde
lijke maatregelen van den Staat, een rechtvaardige en
gelijkmatige verdeeling der onontbeerlijkste levens
middelen werd verzekerd.
In Duitschland ontvangen de rijken niet meer dan
de behoeftigen.
Ook in België moeten middelen en wegen gevonden
worden, en dit zoo snel mogelijk, teneinde een recht
vaardige verdeeling en een geschikte prijsbepaling te
verzekeren. Het gaat niet op, dat bvb, een rijke niets
doener zich tegen fabelachtige prijzen levensmidde
len kan aanschaffen, welke daardoor aan den werkman
worden onttrokken.
Verouderde krachten en begrippen hebben uitgediend.
De Belgische besturen hebben door hun gesteldheid
het voordeel der klaarheid en overzichtelijkheid.
Anderzijds sproten somtijds uit bepaalde overdrij
vingen der gemeentelijke autonomie, ernstige moeilijk
heden voort, bij de uitvoering van levensgewichtige
verordeningen inzake de bevoorradingspolitiek. Het be
treft hier echter eerder persoonlijke als wel organisa
torische kwesties.
Talrijke burgemeesters zijn ofwel verouderd of niet
met hun tijd meegegaan anderen hadden zekere per
soonlijke, politieke of andere relatie's, welke hen be
letten een juisten kijk te hebben op de nieuwe nood
wendigheden. Hier is het de taak der gouverneurs het
ministerie van Binnenlandsche Zaken voorstellen te
laten geworden tot het afstellen van dergelijke burge
meesters en hen te vervangen door bevoegde jonge
krachten, welke den gedachtenloop en de eischen van
den nieuwen tijd begrijpen en zonder rekening te hou
den met populariteit en goede vriendjes met ge
meentelijke of partijbelangen, de staatsverordeningen
in hun gemeenten stipt en met een juist begrip weten
uit te voeren en op hun medeburgers een passenden
invloed vermogen uit te oefenen.
Voor het vlot verloop der bestuurszaken.
Niet steeds vond men de geschikte personen voor een
op deze wijze opgevat burgemeesterschap in de ge
meenten zelf. In dergelijke gevallen was men verplicht
buiten de gemeenten te zoeken.
De Belgische gemeentewet schrijft in zulke omstan
digheden voor, dat de bestendige afvaardiging aan de
provincie haar toestemming moet geven.
De Militarverwaltung verwacht, dat ook deze nog
volgens parlementaire begrippen gevormde organismen
in soortgelijke en andere kwesties rekening zal houden
met de tijdsomstandigheden.
Het is de Militarverwaltung nog niet ter oore ge
komen dat deze afvaardigingen met groote moeilijk
heden inzake een vlot verloop der bestuurszaken heb
ben te kampen gehad.
Er dient evenwel de nadruk gelegd te worden op het
feit dat de «Militarverwaltung» in geval de wil der
gouverneurs tot vernieuwing op eenigen grondwette-
lijken tegenstand in den schoot der bestendige afvaar
diging zou stuiten, niet kalm zou toezien. Het dient
trouwens erkend te worden, dat de sekretaris-generaal
van het ministerie van Binnenlandsche Zaken zijn in
vloed ten overstaan der provinciale besturen in dezen
zin heeft doen gelden.
Het herstel van het Land.
De chef der Militarverwaltung wees vervolgens nog
op de groote beteekenis van de opdrachten inzake den
wederopbouw. Ook op dit gebied rust op de gouver
neurs de plicht medewerking te verleenen. Het bijzon
der belang, dat de militaire bevelhebber in de werk
zaamheden van den kommissaris-generaal voor 'sLands
Herstel stelt, is algemeen bekend.
Al deze nieuwe opdrachten, welke de previnciegoe-
verneurs werden opgedragen, voorzien het bestaan van
een deskundig korps ambtenaren.
Het dient erkend te worden, dat het ministerie van
Binnenlandsche Zaken, in samenwerking met de an
dere centrale Besturen, doeltreffende maatregelen tot
verbetering bij het bekleeden der posten van goever-
neur en distriktkommissaris hebben genomen.
Aanpassing bij de geboden van den nieuwen tijd.
De bijzondere taak der staatsbesturen in vredestijd,
doch vooral in buitengewone tijdsomstandigheden, is
de handhaving van rust en orde in het land.
Dit brengt mede, dat alle haarden van onrust bijtijds
dienen uitgeschakeld te worden, welke de rust en de
orde in het land verstoren of de loyale samenwerking
tusschen overheden en bevolking in het bezette gebied
met de bezettende overheden zou kunnen hinderen.
De vervulling van al deze opdrachten, bij dewelke
de medewerking der gouverneurs van bijzondere be
teekenis is, eischt een bijzender taktvol optreden van
de leiders alsmede van de andere organismen van het
staatsbestuur.
Geen partijpolitiek meer.
De Militarverwaltung hoopt op dezen takt te kunnen
rekenen. In dit verband dienen de gouverneurs bijzon
dere voorzorgen te treffen, opdat de politiekers der
oude partijen, voor zoover zij nog niet begrepen heb
ben. dat de tijd van het oude parlementaire stelsel en
zijn vertegenwoordigers definitief voorbij is, in het ge
heim geen onrust en ontevredenheid zouden aanwakke
ren en het werk der aanpassing der landsbesturen en
de geboden van den nieuwen tijd en van den wederop
bouw zouden hinderen.
Hiertoe behoort ook het voorkomen van "partij-poli
tieke bedrijvigheid in den schoot der gemeenteraden.
De Militarverwaltung hoopt dat de Belgische landsbe
sturen van hun kant in deze richting de noodige maat
regelen zullen treffen.
De Militarverwaltung en haar ondergeschikte orga
nismen in het land verzekeren de Belgische besturen
hun medewerking.
De chef ider Militarverwaltung besloot met den
wensch, dat tusschen de gouverneurs en de organismen
der Militarverwaltung een loyale en nauwe samenwer
king tot stand moge komen.
Van Duitsche zijde wordt de bijzondere moeilijke
taak, welke de leiders der landsbesturen in het bezette
gebied is opgedragen, naar waarde geschat. Deze taak
is waarlijk niet altijd geschikt om de bekleeders dezer
posten populair te maken. De weidenkenden onder hun
landgenooten zullen echter begrijpen, dat zij hun land
en volk een dienst bewijzen, welke groote waardeering
verdient.
Een dankwoord uit naam van de Gouverneurs.
Uit naam der gouverneurs dankte de h. Vossen, se
kretaris-generaal van het ministerie van Binnenland
sche Zaken, voor de ontvangst en voor de verstrekte
verklaringen vanwege den Chef der Militarverwaltung.
De leiders der Belgische besturen zijn zich van hun
bijzonderen plicht tegenover het land en de bevolking
bewust, alsook van de dezelfde belangen dienende op
dracht tot samenwerking met de Duitsche besturen, en
waardeeren ten zeerste het hen van Duitsche zijde ge
toonde begrip.
Het Staatsblad van 25 October bevat volgend besluit:
Artikel 1. Het is verboden publieke fondsen te
verpanden met het inzicht het ontleende te gebruiken
voor den aankoop van kapitaalaandeelen of andere
aandeelen van burgerlijke of handelsvennootschappen.
Leeningen tegen in pand geven van publieke fondsen
mogen slechts toegestaan worden wanneer schriftelijk,
en onder eed bevestigd, verklaard wordt dat de ont
leende gelden noch in hun geheel noch gedeeltelijk zul
len aangewend worden voor het aankoopen van kapi-
taalsaandeelen of andere aandeelen van burgerlijke of
handelsvennootschappen.
Uitzonderingen zijn enkel toegelaten na goedkeuring
door den Secretaris-Generaal van het Ministerie van
Financiën.
O
Vrijdag en Zaterdag, om 7 uur.
Zondag, om 2 u., 4 u. en 7 uur.
Maandag om 7 uur.
met Elvire POPESCO en Jules BERRY.
EEN FILM OM 100 TE LACHEN
o
Het Staatsblad van 25 October 1940 kondigt het vol
gende besluit af
Artikel 1. I. De aanslagvoet der voor dienstjaar
1940 naar rato van de bedrijfsinkomsten verschuldig
de nationale crisisbelasting, zooals hij bij artikel 2 der
wet van 17 Juni 1938, werd bepaald, wordt verhoogd
met
2,5 wanneer het belastbaar inkomen minder bedraagt
dan 15,000 frank
3,5 wanneer het belastbaar inkomen schommelt van
15,000 tot beneden 25,000 frank
5 wanneer het belastbaar inkomen schommelt van
25,000 tot beneden 50,000 frank
6,5 wanneer het belastbaar inkomen schommelt van
50,000 tot beneden 100.000 frank
8 wanneer het belastbaar inkomen schommelt van
100.000 tot beneden 150,000 frank
10 wanneer het belastbaar inkomen 150,000 frank en
meer bedraagt.
2. Voor de belastingplichtigen wier voormeld be-
drijfs- of beroepsinkomen lager is dan het vrijgesteld
minimum, maar toch minstens 5,000 frank bereikt,
wordt voor het dienstjaar 1940, welke ook de gezinstoe
stand weze. een nationale crisisbelasting geheven waar
van het forfaitair bedrag vastgesteld is op:
24 frank wanneer het belastbaar inkomen schommelt
van 5,000 tot beneden 10,000 frank
36 frank wanneer het belastbaar inkomen schommelt
van 10,000 tot beneden 15,000 frank
48 frank wanneer het belastbaar inkomen schommelt
van 15,000 tot beneden 25,000 frank
60 frank wanneer het belastbaar inkomen 25.000 en
meer bedraagt.
3. De krachtens par. 1 en 2 verschuldigde nieuwe
belastingen worden ten kohiere gebracht, ten bezware
van de belastingplichtigen, de loontrekkenden. wedde-
trekkenden en gepensionneerden inbegrepen.
4. Onverminderd de bepalingen van art. 3 der wet
van 17 Juni 1938, wordt, ten bezware van de vennoot
schappen en vereenigingen die rechtspersoonlijkheid
bezitten, een afzonderlijke nationale crisisbelasting ge
heven, naar den gelijkmatigen aanslagvoet van 4 t. h.,
op het aan de mobiliënbelasting onderhevig winstge
deelte dat bedoelde belastingplichtigen toegekend heb
ben bij afneming op de winst van het bedrijfsjaar
waarvan de uitslagen dienen aangemerkt voor de ves
tiging van de bedrijfsbelasting voor het jaar 1940.
Art. 2 5 1. Worden voor dienstjaar 1940 opgeheven
a> de buitengewone opdecimes op de hoofdsom van
de bedrijfsbelasting, ingevoerd bij artikel 7 der wet
van 23 Maart 1932 en bij het eenig artikel, 1, 2°, der
wet van 31 December 1939
b) de buitengewone opdecimes bij artikel 7 der wet
van 23 Maart 1932 en bij het eenig artikel, 1, 1° der
wet van 31 December 1939, gevestigd op de mobiliën
belasting en op de nationale crisisbelasting betreffende
de inkomsten van belegde kapitalen, toegekend door
belastingplichtigen die rechtspersoonlijkheid bezitten
c) de buitengewone opdecime op de nationale crisis
belasting op de bedrijfsinkomsten, gevestigd bij het
eenig artikel, 1, 3°, der wet van 31 December 1939.
2. Wordt aan den belastingplichtige terugbetaald of
toegerekend op de aanvullende nationale crisisbelas
ting verschuldigd overeenkomstig artikel 1, het bedrag
der in 1 van dit artikel aangeduide decimes
1° die betaald werden bij afhouding aan de bron op de
bezoldigingen van 1949, of op de in 1940 toegekende in
komsten uit belegde kapitalen
2" die begrepen zijn in de voor dienstjaar 1940 reeds
vastgestelde aanslagen.
Art. 3. Op de aanvullende nationale crisisbelasting
alsmede op de bij 4 van artikel 1 voorziene afzonder
lijke nationale crisisbelasting wordt geen vrijstelling of
vermindering toegestaan op grond van in het buiten
land behaalde en belaste winsten.
Art. 4. De vaste jaarlijksche aflossing voorzien om
den dienst en de aflossing der tienjaarlijksche 4 pet.
Schatkistobligatiën (1940-1950) te verzekeren zal bij
voorrang worden afgehouden van de opbrengst der
nationale crisisbelasting.
Art. 5. Op aanvraag van de betrokken of zelfs op
eigen initiatief mag de belastingontvanger dengene die
loonen, bezoldigingen cf pensioenen verschuldigd is,
verzoeken op bovenvermelde inkomsten die aan met
naam aangeduide personen toekomen het bedrag van
de krachtens artikel 1 SI 1 en 2 verschuldigde natio
nale crisisbelasting af te houden -en dit bedrag aan den
ontvanger af te dragen op straffe er persoonlijk door
directe vervolgingen toe gedwongen te worden.
Die afhouding geschiedt niettegenstaande alle verzet
van de begunstigden, welke ook de nationaliteit van
laatstgenoemde weze en mag omgedeeld worden over
een maximumtijdperk van zes maanden.
Art. 6 Worden ingetrokken van dienstjaar 1941 af.
de littera b en de laatste alinea van artikel 2 van de
wet van 17 Juni 1938.
Art. 7. Dit besluit wordt van kracht den tienden
dag volgende op dengene zijner bekendmaking.