CINEMA «FLORA» FERNANDEL L'Héritier des Mondésirs DE TAAK DER PROVINCIEGOUVERNEURS Ter voorkoming van speculatie met publieke fondsen 5 Daarbij De ACTUALITEITEN UFA. en een prachtige DOCUMENTAIR. Verhooging van de nationale crisisbelasting O Verleden week Donderdag werden de provinciegou verneurs ontvangen door Regeeringspresident Reeder, die hen uitvoerig wees op de belangrijke taak die op hen rust. Zij dienen vooral te zorgen voor de handha ving der orde, voor de beteugeling der misbruiken en voor de bevordering van 's lands herstel, en met dit doel worden hen buitengewone machtigingen verleend en wordt hunne vroegere bevoegdheid nog merkelijk uitgebreid. Aangaande deze gewichtige ontvangst deelt het agentschap Belgapresshet hiernavolgend omstan dig verslag meê In opdracht van den Militairen Bevelhebber in Bel gië en Noord-Frankrijk, infanterie-generaal von Fal- kenhausen, heeft de Chef der Militarverwaltung, voor zitter Reeder, de gouverneurs der negen Belgische pro vinciën ontvangen, welke in Augustus jl. benoemd wer den. Waren verder van Duitsche zijde aanwezig Militar- verwaltungsvice-chef von Craushaar en de leider der ekoncmische afdeeling der Militarverwaltung, kolonel Nagel. De provinciegouverneurs werden door den chef van het Belgische ministerie van Binnenlandsche Zaken, sekretaris-generaal Vossen, voorgesteld. De leider der Militarverwaltung gaf eerst een kort overzicht over den moeilijken toestand, welke door het ongelukkige besluit der vroegere Belgische regeering, de gouverneurs en arrcndissementskommissarissen te verplichten bij een bezetting van het land, hun ambt neder te leggen, geschapen werd. De Fransche en Nederlandsche regeeringen hadden deze fout, welke groote nadeelen voor de bevolking medebrengt, vermeden. In loyale samenwerking met de Militarverwaltung. heeft het Belgische ministerie van Binnenlandsche Zaken de moeite gedaan, zoo spoe dig mogelijk nieuwe personen te benoemen voor de posten van provincie-gouverneur en arrondissements- kommissaris. De chef der Militarverwaltung begroette de nieuwe gouverneurs der negen provinciën als de bekleeders der "hoogste besturen, na de ministers, welke zich belast zien met bijzonderlijke verantwoordelijke opdrachten ten overstaan der huidige moeilijke omstandigheden. Een sterk cc Bemiddelingsbestuur De ongewone tijdsomstandigheden verleenen een nog grootere beteekenis aan de taak der provinciegouver neurs als voorheen. Het Staatsbestuur ziet zich voor opdrachten geplaatst, die vroeger niet tot zijn bevoegd heid behoorden. Vele beslissingen dienen thans door de gouverneurs getroffen te worden, welke vroeger door de ministeries werden getroffen. De talrijke nieuwe opdrachten en de nieuwe verhoudingen eischten de •oprichting van een sterk bemiddelingsbestuur. De leiders van dit bemiddelingsbestuurzijn de gouverneurs als hoogste machtbekleeders in de pro vinciën binnen de grenzen waarin alleen zij, de schik kingen volgens de bepalingen der centrale besturen alsook alle belangen en opdrachten van den staat daad werkelijk en in nauwe samenwerking dienen te behar tigen en uit te voeren. De gouverneurs, als leiders van het bemiddelingsbe stuur, hebben een zeer speciale verantwoordelijkheid inzake de bevoorradingspolitiek en de vaststelling der prijzen en der Iconen. De Militarverwaltung verwacht van hen een stipte uitvoering der verordeningen, welke door de centrale Belgische besturen, akkoord met de militaire bezetting in dit domein worden uitgevaardigd. Alle misstanden dienen uitgeroeid. De Militarverwaltung is zich van de moeilijkheden van haar taak ten zeerste bewust. De moeilijkheid spruit hoofdzakelijk voort uit de tekortkomingen, wel ke bestaan in de kontrole-organismen, alsook uit de traagheid van het Belgische rechtswezen. Snelle en strenge straffen zijn de eenige afdoende middelen om gewetenlooze elementen ontzag in te boe zemen. Het is daarom noodzakelijk de kwestie van de vor ming van een speciale strafproceduur in het kader der administratie te onderzoeken. In het Rijk werd de vor ming hiervan door de snelle uitspraken volkomen ge rechtvaardigd. Zonder aanzien van persoon, partij of relaties van welken aard ook dienen de schuldigen met onverbiddelijke strengheid gestraft te worden, wegens inbreuken cp de marktverordeningen en prijzen. Even noodzakelijk als het energiek optreden der geweten looze elementen welke de levensbelangen hunner land- genooten met de voeten treden, is ook de stelselmatige opleiding der bevolking in den zin dezer nieuwe ge meenschapsgedachten en de betrachting van een zelf- verantwoordelijke tucht. Ook koestert de Militarverwaltung groote verwach tingen inzake de energieke handhaving door de nieuwe gouverneurs der uitgevaardigde verordeningen, alsook betreffende de volksopleiding en het beïnvloeden der opvattingen bij de groote massa hunner landgenooten. Om aan ieder de noodzakelijke levensmiddelen te bezorgen. Tot nu toe heeft zich het ongewone voorgedaan, dat door gebrek aan inzicht inzake de levensgewichtige be langen der eigen volksgemeenschap bij de massa der bevolking eenerzijds, door gebrek aan kontrole van wege de Belgische besturen anderzijds, de meest nood zakelijke levensmiddelen zonder eenige reden schaarsch worden of de prijzen door den sluikhandel op schan delijke wijze werden opgejaagd. Een dergelijke toestand wordt tenslotte onduldbaar. De Militarverwaltung haalt hier het Rijk als voorbeeld aan, waar door een juist begrip der massa en deugde lijke maatregelen van den Staat, een rechtvaardige en gelijkmatige verdeeling der onontbeerlijkste levens middelen werd verzekerd. In Duitschland ontvangen de rijken niet meer dan de behoeftigen. Ook in België moeten middelen en wegen gevonden worden, en dit zoo snel mogelijk, teneinde een recht vaardige verdeeling en een geschikte prijsbepaling te verzekeren. Het gaat niet op, dat bvb, een rijke niets doener zich tegen fabelachtige prijzen levensmidde len kan aanschaffen, welke daardoor aan den werkman worden onttrokken. Verouderde krachten en begrippen hebben uitgediend. De Belgische besturen hebben door hun gesteldheid het voordeel der klaarheid en overzichtelijkheid. Anderzijds sproten somtijds uit bepaalde overdrij vingen der gemeentelijke autonomie, ernstige moeilijk heden voort, bij de uitvoering van levensgewichtige verordeningen inzake de bevoorradingspolitiek. Het be treft hier echter eerder persoonlijke als wel organisa torische kwesties. Talrijke burgemeesters zijn ofwel verouderd of niet met hun tijd meegegaan anderen hadden zekere per soonlijke, politieke of andere relatie's, welke hen be letten een juisten kijk te hebben op de nieuwe nood wendigheden. Hier is het de taak der gouverneurs het ministerie van Binnenlandsche Zaken voorstellen te laten geworden tot het afstellen van dergelijke burge meesters en hen te vervangen door bevoegde jonge krachten, welke den gedachtenloop en de eischen van den nieuwen tijd begrijpen en zonder rekening te hou den met populariteit en goede vriendjes met ge meentelijke of partijbelangen, de staatsverordeningen in hun gemeenten stipt en met een juist begrip weten uit te voeren en op hun medeburgers een passenden invloed vermogen uit te oefenen. Voor het vlot verloop der bestuurszaken. Niet steeds vond men de geschikte personen voor een op deze wijze opgevat burgemeesterschap in de ge meenten zelf. In dergelijke gevallen was men verplicht buiten de gemeenten te zoeken. De Belgische gemeentewet schrijft in zulke omstan digheden voor, dat de bestendige afvaardiging aan de provincie haar toestemming moet geven. De Militarverwaltung verwacht, dat ook deze nog volgens parlementaire begrippen gevormde organismen in soortgelijke en andere kwesties rekening zal houden met de tijdsomstandigheden. Het is de Militarverwaltung nog niet ter oore ge komen dat deze afvaardigingen met groote moeilijk heden inzake een vlot verloop der bestuurszaken heb ben te kampen gehad. Er dient evenwel de nadruk gelegd te worden op het feit dat de «Militarverwaltung» in geval de wil der gouverneurs tot vernieuwing op eenigen grondwette- lijken tegenstand in den schoot der bestendige afvaar diging zou stuiten, niet kalm zou toezien. Het dient trouwens erkend te worden, dat de sekretaris-generaal van het ministerie van Binnenlandsche Zaken zijn in vloed ten overstaan der provinciale besturen in dezen zin heeft doen gelden. Het herstel van het Land. De chef der Militarverwaltung wees vervolgens nog op de groote beteekenis van de opdrachten inzake den wederopbouw. Ook op dit gebied rust op de gouver neurs de plicht medewerking te verleenen. Het bijzon der belang, dat de militaire bevelhebber in de werk zaamheden van den kommissaris-generaal voor 'sLands Herstel stelt, is algemeen bekend. Al deze nieuwe opdrachten, welke de previnciegoe- verneurs werden opgedragen, voorzien het bestaan van een deskundig korps ambtenaren. Het dient erkend te worden, dat het ministerie van Binnenlandsche Zaken, in samenwerking met de an dere centrale Besturen, doeltreffende maatregelen tot verbetering bij het bekleeden der posten van goever- neur en distriktkommissaris hebben genomen. Aanpassing bij de geboden van den nieuwen tijd. De bijzondere taak der staatsbesturen in vredestijd, doch vooral in buitengewone tijdsomstandigheden, is de handhaving van rust en orde in het land. Dit brengt mede, dat alle haarden van onrust bijtijds dienen uitgeschakeld te worden, welke de rust en de orde in het land verstoren of de loyale samenwerking tusschen overheden en bevolking in het bezette gebied met de bezettende overheden zou kunnen hinderen. De vervulling van al deze opdrachten, bij dewelke de medewerking der gouverneurs van bijzondere be teekenis is, eischt een bijzender taktvol optreden van de leiders alsmede van de andere organismen van het staatsbestuur. Geen partijpolitiek meer. De Militarverwaltung hoopt op dezen takt te kunnen rekenen. In dit verband dienen de gouverneurs bijzon dere voorzorgen te treffen, opdat de politiekers der oude partijen, voor zoover zij nog niet begrepen heb ben. dat de tijd van het oude parlementaire stelsel en zijn vertegenwoordigers definitief voorbij is, in het ge heim geen onrust en ontevredenheid zouden aanwakke ren en het werk der aanpassing der landsbesturen en de geboden van den nieuwen tijd en van den wederop bouw zouden hinderen. Hiertoe behoort ook het voorkomen van "partij-poli tieke bedrijvigheid in den schoot der gemeenteraden. De Militarverwaltung hoopt dat de Belgische landsbe sturen van hun kant in deze richting de noodige maat regelen zullen treffen. De Militarverwaltung en haar ondergeschikte orga nismen in het land verzekeren de Belgische besturen hun medewerking. De chef ider Militarverwaltung besloot met den wensch, dat tusschen de gouverneurs en de organismen der Militarverwaltung een loyale en nauwe samenwer king tot stand moge komen. Van Duitsche zijde wordt de bijzondere moeilijke taak, welke de leiders der landsbesturen in het bezette gebied is opgedragen, naar waarde geschat. Deze taak is waarlijk niet altijd geschikt om de bekleeders dezer posten populair te maken. De weidenkenden onder hun landgenooten zullen echter begrijpen, dat zij hun land en volk een dienst bewijzen, welke groote waardeering verdient. Een dankwoord uit naam van de Gouverneurs. Uit naam der gouverneurs dankte de h. Vossen, se kretaris-generaal van het ministerie van Binnenland sche Zaken, voor de ontvangst en voor de verstrekte verklaringen vanwege den Chef der Militarverwaltung. De leiders der Belgische besturen zijn zich van hun bijzonderen plicht tegenover het land en de bevolking bewust, alsook van de dezelfde belangen dienende op dracht tot samenwerking met de Duitsche besturen, en waardeeren ten zeerste het hen van Duitsche zijde ge toonde begrip. Het Staatsblad van 25 October bevat volgend besluit: Artikel 1. Het is verboden publieke fondsen te verpanden met het inzicht het ontleende te gebruiken voor den aankoop van kapitaalaandeelen of andere aandeelen van burgerlijke of handelsvennootschappen. Leeningen tegen in pand geven van publieke fondsen mogen slechts toegestaan worden wanneer schriftelijk, en onder eed bevestigd, verklaard wordt dat de ont leende gelden noch in hun geheel noch gedeeltelijk zul len aangewend worden voor het aankoopen van kapi- taalsaandeelen of andere aandeelen van burgerlijke of handelsvennootschappen. Uitzonderingen zijn enkel toegelaten na goedkeuring door den Secretaris-Generaal van het Ministerie van Financiën. O Vrijdag en Zaterdag, om 7 uur. Zondag, om 2 u., 4 u. en 7 uur. Maandag om 7 uur. met Elvire POPESCO en Jules BERRY. EEN FILM OM 100 TE LACHEN o Het Staatsblad van 25 October 1940 kondigt het vol gende besluit af Artikel 1. I. De aanslagvoet der voor dienstjaar 1940 naar rato van de bedrijfsinkomsten verschuldig de nationale crisisbelasting, zooals hij bij artikel 2 der wet van 17 Juni 1938, werd bepaald, wordt verhoogd met 2,5 wanneer het belastbaar inkomen minder bedraagt dan 15,000 frank 3,5 wanneer het belastbaar inkomen schommelt van 15,000 tot beneden 25,000 frank 5 wanneer het belastbaar inkomen schommelt van 25,000 tot beneden 50,000 frank 6,5 wanneer het belastbaar inkomen schommelt van 50,000 tot beneden 100.000 frank 8 wanneer het belastbaar inkomen schommelt van 100.000 tot beneden 150,000 frank 10 wanneer het belastbaar inkomen 150,000 frank en meer bedraagt. 2. Voor de belastingplichtigen wier voormeld be- drijfs- of beroepsinkomen lager is dan het vrijgesteld minimum, maar toch minstens 5,000 frank bereikt, wordt voor het dienstjaar 1940, welke ook de gezinstoe stand weze. een nationale crisisbelasting geheven waar van het forfaitair bedrag vastgesteld is op: 24 frank wanneer het belastbaar inkomen schommelt van 5,000 tot beneden 10,000 frank 36 frank wanneer het belastbaar inkomen schommelt van 10,000 tot beneden 15,000 frank 48 frank wanneer het belastbaar inkomen schommelt van 15,000 tot beneden 25,000 frank 60 frank wanneer het belastbaar inkomen 25.000 en meer bedraagt. 3. De krachtens par. 1 en 2 verschuldigde nieuwe belastingen worden ten kohiere gebracht, ten bezware van de belastingplichtigen, de loontrekkenden. wedde- trekkenden en gepensionneerden inbegrepen. 4. Onverminderd de bepalingen van art. 3 der wet van 17 Juni 1938, wordt, ten bezware van de vennoot schappen en vereenigingen die rechtspersoonlijkheid bezitten, een afzonderlijke nationale crisisbelasting ge heven, naar den gelijkmatigen aanslagvoet van 4 t. h., op het aan de mobiliënbelasting onderhevig winstge deelte dat bedoelde belastingplichtigen toegekend heb ben bij afneming op de winst van het bedrijfsjaar waarvan de uitslagen dienen aangemerkt voor de ves tiging van de bedrijfsbelasting voor het jaar 1940. Art. 2 5 1. Worden voor dienstjaar 1940 opgeheven a> de buitengewone opdecimes op de hoofdsom van de bedrijfsbelasting, ingevoerd bij artikel 7 der wet van 23 Maart 1932 en bij het eenig artikel, 1, 2°, der wet van 31 December 1939 b) de buitengewone opdecimes bij artikel 7 der wet van 23 Maart 1932 en bij het eenig artikel, 1, 1° der wet van 31 December 1939, gevestigd op de mobiliën belasting en op de nationale crisisbelasting betreffende de inkomsten van belegde kapitalen, toegekend door belastingplichtigen die rechtspersoonlijkheid bezitten c) de buitengewone opdecime op de nationale crisis belasting op de bedrijfsinkomsten, gevestigd bij het eenig artikel, 1, 3°, der wet van 31 December 1939. 2. Wordt aan den belastingplichtige terugbetaald of toegerekend op de aanvullende nationale crisisbelas ting verschuldigd overeenkomstig artikel 1, het bedrag der in 1 van dit artikel aangeduide decimes 1° die betaald werden bij afhouding aan de bron op de bezoldigingen van 1949, of op de in 1940 toegekende in komsten uit belegde kapitalen 2" die begrepen zijn in de voor dienstjaar 1940 reeds vastgestelde aanslagen. Art. 3. Op de aanvullende nationale crisisbelasting alsmede op de bij 4 van artikel 1 voorziene afzonder lijke nationale crisisbelasting wordt geen vrijstelling of vermindering toegestaan op grond van in het buiten land behaalde en belaste winsten. Art. 4. De vaste jaarlijksche aflossing voorzien om den dienst en de aflossing der tienjaarlijksche 4 pet. Schatkistobligatiën (1940-1950) te verzekeren zal bij voorrang worden afgehouden van de opbrengst der nationale crisisbelasting. Art. 5. Op aanvraag van de betrokken of zelfs op eigen initiatief mag de belastingontvanger dengene die loonen, bezoldigingen cf pensioenen verschuldigd is, verzoeken op bovenvermelde inkomsten die aan met naam aangeduide personen toekomen het bedrag van de krachtens artikel 1 SI 1 en 2 verschuldigde natio nale crisisbelasting af te houden -en dit bedrag aan den ontvanger af te dragen op straffe er persoonlijk door directe vervolgingen toe gedwongen te worden. Die afhouding geschiedt niettegenstaande alle verzet van de begunstigden, welke ook de nationaliteit van laatstgenoemde weze en mag omgedeeld worden over een maximumtijdperk van zes maanden. Art. 6 Worden ingetrokken van dienstjaar 1941 af. de littera b en de laatste alinea van artikel 2 van de wet van 17 Juni 1938. Art. 7. Dit besluit wordt van kracht den tienden dag volgende op dengene zijner bekendmaking.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1940 | | pagina 5