Léon GRILLET WETENSCHAPPELIJK HOEKJE EEN CARVE VAN WETENSWAARDIGHEDEN Komt te verschijnen SNOECK'S ALMANAK voor 1941 Te koop ten bureele dezer, Boterstraat, 34. Verordening van 12 November 1940, houdende politiemaatregelen in bepaalde gebieden van België en Noord-Frankrijk 19 Meenenstraat 19 Y P E R TITELS KOEPONS BEURSORDERS Naamdagen. Zon. Maan. Maanstanden. Afscherming van het licht der voertuigen Vanwaar komt het begrip der paardekracht P. K. paardekracht, ook bekend als HP horse power is de eenheid van arbeidsefïect (arbeids vermogen) waarmede men een stoommachine, een gasmotor of eender welke andere machine be oordeelt. James Watt, de Engelsche werktuigkundige, die leefde van 1736 tot 1819 en die de stoomma chine voor practisch gebruik geschikt maakte, zou de eerste zijn die dezen maatstaf gebruikte. Nadat zijn nieuwe uitvinding van verbetering der stoommachine wereldkundig was geworden, werd hij door de bekende Engelsche brouwerij Whitbread verzocht, een machine te bouwen en te komen installeeren. Voor haar watergebruik had deze brouwerij namelijk een put, waaruit het water moest wor den opgehaald. Dit geschiedde door paarden, die, in een kring rondgaande, bak na bak ophaalden. Om nu vast te stellen, welke kracht voor deze toepassing van de nieuwe machine zou worden geëischt, liet de brouwer zijn krachtigste paard acht uren werken. Dit paard verzette dien dag uitzonderlijk veel werk, het bracht namelijk 212.000 kgr. tien meter hoog of wat hiermede overeenkomt 2.120.000 kg. één meter hoog wat per seconde 73,61 kg. was. Hieruit werd dan de practische eenheid van arbeidseffect vastgesteld. Een machine van één paardekracht is een machine die bekwaam is 75 kg., één meter hoog te heffen, in één seconde. Te bemerken is, dat een paard gemiddeld het slechts tot 50 kg. brengt. Er bestaan nog andere eenheden van arbeids effect en namelijk de watt (naar James Watt), deze komt overeen met ongeveer l/736e van één p. k. Ook bestaat de kilowatt, dus iets meer dan een paardekracht. DE ONTDEKKERS VAN VITAMINEN Men hoort wel eens vertellen dat het de ge leerde Lunin is, die in 1888 het bestaan van de vitaminen ontdekte. Dit is echter onjuist. De eer van deze ontdekking komt toe aan de Nederlan ders Eykman en Grijns. Wel deed Lunin een belangrijken stap in die richting, toen hij in een wetenschappelijk tijd schrift wees op de mogelijkheid van het bestaan van bijkomstige stoffen, die naar de bekende grondelementen van onze voeding een rol bij de stofwisseling zouden spelen. In 1881 had Lunin proefnemingen gedaan op muizen. Bij gewone melkvoeding bleven de diertjes goed leven, ter wijl zij snel achteruitgingen wanneer zij uit sluitend werden gevoed met de toenmalige be kende bestanddeelen van melk, eiwit, vet, kool hydraten, zouten en water. Op grond hiervan be sloot Lunin dat natuurlijke melk nog andere stof fen moest bevatten. Wat deze andere stoffen, namelijk vitaminen waren, hebben de twee hoogervermelde Neder landers ontdekt. VIJFTIG DUIZEND OMWENTELINGEN PER MINUUT. Op de tentoonstelling Werkstoff und Chimie te Breslau, was een ultra-centrifuge te zien, die draaide met de duizelingwekkende snelheid van 50.000 toeren per minuut en 1800 km. per uur aan de periferie. Zij diende voor het scheiden van eiwitstoffen, virussen, enz. Ter vermijding van den hoogen luchtweerstand liep de centrifuge in het luchtledige, terwijl de beweging door lucht kon geremd worden. In het luchtledige bleef de trommel nog acht uren loopen nadat de drijf kracht was afgesneden. ONZE NAASTE BUREN. De maan is in het heelal onze naaste buur, ook al staat ze dan nog altijd ongeveer 400.000 km. van ons vandaan. Sedert de studie van de astro nomie werd begonnen, heeft men geen enkel astronomisch lichaam waargenomen dat ook maar in de buurt van dien afstand kwam. Toch kun nen sommige hemellichamen vrij dicht bij de aarde komen. Het record op dit gebied vormde tot voor kort een komeet, die in de achttiende eeuw gezien werd en tot op 2,25 millioen kilo meter van de aarde kwam. Sommige van de aste roïden, de zeer kleine planeten, die de ruimte tusschen Mars en Jupiter spaarzaam vullen, be wegen zich ver buiten de gemiddelde baan van hun soortgenooten en kunnen vrij dicht bij de aarde komen. Een van hen, Amor, ontdekt in 1932, kwam op iets meer dan 8 millioen kilome ter maar alle records op dit gebied werden ge broken door een kleine planeet die slechts op 2,21 millioen kilometer van ons verwijderd was. Het gevaar dat een dergelijk voorwerp eens op onzen aardbol zou vallen is niet geheel denkbeel- HET YPERSCHE 29 -11 -1946 dig. Dit zou een ramp veroorzaken van den om vang van den grooten meteoorval in Siberië, waar al het bosch, over een cirkel van eenige hon derden kilometers middellijn, (dus een opper vlakte, grooter dan ons land) verbrandde, toen een meteoor van zeer grooten omvang omlaag kwam. Op grond van de mij door den Opperbevelhebber van het Leger verleende volmacht, verorden ik voor de bezette gebieden van België en Noord-Frankrijk, het hiernavolgende I. Geldigheidsgebied De voorschriften van deze verordening gelden voor de Belgische provincies Oost- en West-Vlaanderen en voor het arondissement Antwerpen. II. Persoonlijke aanmeldingsverplichting en verplichte identiteitskaart. Alle personen boven 15 jaar, die hun woon- of ver blijfplaats in genoemde Belgische provincies hebben, moeten in de bevolkingsregisters van hun gemeente in geschreven en in het bezit van een identiteitskaart zijn. De voorschriften van het Koninklijk Besluit van 6 Februari 1919, betreffende de aflevering van een iden titeitskaart door de gemeentebesturen en de inschrij ving in de bevolkingsregisters, en de voorschriften van het Koninklijk Besluit van 14 Augustus 1933 betreffende de vreemdelingenpolitie, moeten stipt worden uitge voerd. (2) Wie uit een gemeente verhuist, moet zich binnen 24 uren afmelden. Wie zich in een gemeente komt ves tigen, moet zich aldaar binnen denzelfden termijn aan melden. (3) De voorschriften betreffende de verplichte in schrijving in inrichtingen van het hotelbedrijf en het voor bepaalde gemeenten uitgevaardigd reglement, waarbij de inwoners verbod wordt opgelegd zich in om het even welke richting meer dan 5 km. van hun woon plaats te verwijderen, moeten stipt worden nageleefd. III. Verblijfsbeperking. De Kommandanturen zijn bevoegd cm zekere per sonen een verblijfbeperking of de verplichting zich op bepaalde tijdstippen te komen melden, op te leggen. IV. Vent- en Jeurverbod. Het is verboden te venten en te leuren. Onder venten en leuren dient te worden verstaan iedere handelsbe drijvigheid. uitgeoefend buiten de gemeente, die den handeldrijvenden persoon de identiteitskaart heeft af geleverd, indien bedoelde handel, zonder ter plaats te zijn gevestigd, van deur tot deur of in het openbaar, in straten en op pleinen wordt gedreven. (Artikel I, cijfers 1 en 2 van het Koninklijk Besluit van 13 Januari 1935, houdende regeling van het ventersbedrijf). (2) Het vent- en leurverbod is niet van toepassing op den handel op openbare markten (Artikel I, cijfer 3 van het Koninklijk Besluit van 3 Januari 1935). (3) De Feld- en Ortskommandanturen kunnen, in af zonderlijke gevallen, wanneer daartoe ernstige reden aanwezig zijn, uitzonderingen op bedoeld verbod toe staan. V. Fotografeerverbod. Het is verboden te fotografeeren en fotografietoe stellen mede te nemen in het onder par. 2 bedoeld ge bied. evenals binnen een daaraan grenzende zeestrook, ter breedte van 15 km. langs de kust. VI. Strafbepalingen. (1) Alwie ontruimde woningen plundert wordt met de doodstraf gestraft. (2) Alwie in strijd handelt met de bepalingen van deze verordening, wordt met dwangarbeid gestraft. In minder ernstige gevallen kan een gevangenisstraf en een geldboete of slechts een dezer straffen worden op gelegd. VII. Slotbepalingen. (1) Deze verordening treedt in werking op den dag van haar afkondiging. (2) De Oberfeldkommandant te Rijsel zal de over eenkomstige bepalingen uitvaardigen voor de Fransche arrondissementen Duinkerken, Rijsel, Sint-Omaars, Boonen, Montreuil, Béthune en Atrecht. De Militaire Bevelhebber, in België en Noord-Frankrijk. iMMftnnnnnMnnHnnnnnMfw**)*** Wisselagent - Correspondent bij de Beurs van Brussel. (Wettelijke borgsom nedergelegd bij de Nationale Bank van België). Aanbevolen geldplaatsingen Kasbons op EEN JAAR van het Gemeentekrediet van België3,60 netto. Obligatiën van 5 tot 10 JAAR, Grondkrediet van België 4,50 netto. Kostelooze Financieele Inlichtingea Stipte geheimhouding. 9 Van 1 tot 7 December 1940. Zondag 1 DecemberEligius. Maandag 2 December Bibiana, Zalige Joannes Ruus- broec, Paulina. Dinsdag 3 December Franciscus Xaverius. Woensdag 4 December Petrus Chrysologus. Barbara Donderdag 5 DecemberSabbas. Vrijdag 6 December: Nicolaas. Zaterdag 7 DecemberAmbrosius. 1 December: I'1 Zondag van den Advent. Opgang Ondergang Zondag 1 December 9 u. 22 17 u. 41 Maandag 2 December 9 u. 24 17 u. 40 Dinsdag 3 December 9 u. 25 17 u. 39 Woensdag 4 December 9 u. 26 17 u. 39 Donderdag 5 December 9 u. 27 17 u. 39 Vrijdag 6 December 9 u. 29 17 u. 38 Zaterdag 7 December 9 u. 30 17 u. 38 Opgang Ondergang Zondag 1 December 11 u. 06 20 u. 12 Maandag 2 December 11 u. 54 21 u. 17 Dinsdag 3 December 12 u. 33 22 u. 23 Woensdag 4 December 13 u. 06 23 u. 28 Donderdag 5 December 13 u. 34 0 u. 33 Vrijdag 6 December 14 u. 00 1 u. 37 Zaterdag 7 December 14 u. 23 2 u. 00 Eerste kwartier6 December, te 18 u. 1. Volle maan 14 December, te 21 u. 38. Laatste kwartier22 December, te 3 u. 45. Nieuwe maan 28 December, te 22 u. 56. Het Staatsblad heeft de hiernavolgende bepalingen bekend gemaakt betreffende niet op rails loopende voertuigen die zich, tusschen het vallen van den avond en het aanbreken van den dag, op den openbaren weg bevinden. De bij artikelen 85 en 88 van het algemeen verkeers reglement bedoelde witte of geelachtige lichten der weg-, kruisings- en noodschijnwerpers, moeten afge schermd worden docr middel van een ondoorschijnende kap, voorzien van een horizontale spleet en van een stijve ondoorzicdtbare klep, zoodat een enkel naar voren uitstralend, niet-verblindend licht verkregen wordt, dat zichtbaar is op een afstand van niet minder dan 100 meter en van niet meer dan 500 meter. De niet in de lantaarnen der weg- of kruisingsschijn werpers geplaatste standlichten, de roode lichten aan den achterkant der voertuigen en de zijlichten der aan hangwagens, vermeld in litteras A en B van artikel 85 van het algemeen verkeersreglement, alsmede de lich ten der richtings- en snelheidsteekens waarvan res pectievelijk sprake is in artikelen 97 en 98 van bedoeld algemeen verkeersreglement, moeten derwijze inge richt worden dat zij zichtbaar zijn van op een afstand die niet minder dan 100 meter noch meer dan 500 me ter mag bedragen. Daartoe moet desnoods de opper vlakte van die lichten beperkt worden door het aan brengen van een ondoorschijnende laag zwarte verf. Ter aanvulling van de bepalingen uit artikel 89 van voormeld algemeen verkeersreglement, moeten maat regelen getroffen worden, desnoods door middel van kleppen, opdat de verlichting van het inschrijvings nummer zich niet verder dan tot de nummerplaat uit- strekke. Het bij artikel 85, C, van het algemeen verkeers reglement voorzien wit of geelachtig licht der motor- looze rijwielen moet afgeschermd worden door middel van een ondoorschijnende kap, voorzien van een hori zontale spleet en van een stijve ondoorschijnende klep, zoodat een enkel naar voren uitstralend, niet-verblin dend licht verkregen wordt, dat zichtbaar is op eert af stand van niet minder dan 100 meter en niet meer dan 500 meter. De bij litteras D en E van artikel 85 van bedoeld al gemeen verkeersreglement vermelde witte of geelach tige lichten moeten door middel van een laag blauwe verf afgeschermd worden derwijze dat ze zichtbaar zijn op een afstand die niet minder dan 100 meter en niet meer dan 500 meter mag bedragen. De op den achterkant der motorlooze rijwielen en der voertuigen met dierlijke trekkracht aangebrachte roode lichten moeten derwijze ingericht worden dat zij zichtbaar zijn op een afstand van niet minder dan 100 meter en niet meer dan 500 meter. Daartoe moet desnoods de oppervlakte dezer lichten beperkt worden door middel van een ondoorschijnende laag zwarte verf. Alle andere lichten op de voertuigen zijn verboden. Wanneer het echter voertuigen geldt tot gezamenlijk personenvervoer, mogen ze van binnen verlicht zijn op voorwaarde dat deze binnenlichten afgeschermd zijn door middel van blauwe verf of van ondoorschijnende schermen, derwijze dat van buiten het voertuig geen enkele rechtstreeksche of weerkaatste lichtstraal zicht baar zij. De bepalingen van het algemeen verkeersreglement betreffende de verlichting der voertuigen, die strijdig zijn met de hoogervermelde voorschriften, worden in getrokken. Onverminderd de bepalingen van het bovenvermeld algemeen verkeersreglement betreffende de maximum snelheid der voertuigen, mogen deze, tusschen het val len van den avond en het aanbreken van den dag, niet sneller rijden dan 25 km. per uur binnen de be bouwde kommen en 40 kilometer per uur buiten de be bouwde kommen. Zoodra een alarm wordt aangekondigd en zoolang het duurt, moeten de bestuurders hun voertuigen, waar van alle lichten dienen gedoofd te worden, langs den rechterkant van den rijweg stilzetten, op ten minste 20 meter van de kruisingen. De paarden moeten uitgespannen worden en aan den achterkant van de voertuigen vastgemaakt. Onderhavig besluit wordt van kracht daags na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1940 | | pagina 9