DUITSCHE LECERBERICHTEN
De regeling van het vervoer
In- en doorvoer van zekere goederen
Het lossen en laden der goederenwagens
In de Unie der hand- en geestesarbeiders
Voorrecht der militaire wagens
bij het verkeer
Vermijdt- alle sabotagedaden,
VRAGEN EN AANBIEDINGEN VAN
PERSONEEL plaatst men met succes in
onze KLEINE AANKONDIGINGEN
HET YPERSCHE 27 12 - 1944»
THKf BRITSCHE HANDELSSCHEPEN DOOR BOMMEN GETROFFEN EEN DUITSCHE DUIK-.
KOOT KELDERDE REEDS 40 VIJANDELIJKE SCHEPEN, T ZIJ EEN TOTAAL VAN 203.975 B.R.T.
NIEUWE LUCHTAANVALLEN OP LONDEN, LIVERPOOL, BRISTOL EN SOUTHAMPTON NACHTE
LIJKE BRITSCHi: AANVAL OP BERLIJN EEN VIJANDELIJK KONVOOI EN DE HAVEN VAN DO
VER BESCHOTEN DE HAVEN VAN HARWICH DOOR HET ITALIAANSCH LUCHJWAPEN AANGE
VALLEN EEN GROOTE ALUMINIUMFABRIEK IN NOORD-SCHOTLAND GETROFFEN MANCHES
IER EN ANDERE BELANGRIJKE PLAATSEN MET BOMMEN BESTOOKT.
i«fei
DONDERDAG 19 DECEMBER 1940
Tengevolge van de ongunstige weersgesteldheid heeft
het Duitsche luchtwapen gisteren over dag en bij nacht
vlechts gewapende verkenningsvluchten uitgevoerd.
In het Kanaal slaagde men er in een koopvaardij
schip dcor een bomtreffer in de machines zwaar te be
schadigen. Een ander handelsschip werd door een bom
van zwaar kaliber op den voorsteven geraakt. De be
manning begaf zich daarop in de reddingssloepen.
In den nacht van 18 op 19 December wierpen Brit
sche toestellen in Zuid-West-Duitschland eenige bom
men, welke slechts geringe schade aan gebouwen ver
oorzaken. Een burger werd gedood.
VRIJDAG 20 DECEMBER
Een duikboot meldt dat zij heden haar veertigste
vijandelijk handelsschip kelderde. Hierdoor bracht de
bevelhebbel* van dezen onderzeeër, kapitein-luitenant
Schepke in totaal 203,975 Brt. vijandelijke handels-
cheepsruimte tot zinken. Door dit feit is hij de derde
duikboot-kommandant. die meer dan 200.000 ton
scheepsruimte tot zinken bracht.
Bij een aanval van vijandelijke vliegtuigen op een
Duitsch bewakingsschip, wist het luchtdoelgeschut van
het schip een der vijandelijke toestellen meermaals te
treffen, terwijl de vijandelijke torpedo's naast het deel
terecht kwamen.
Onze uchtvloot hield zich gisteren bezig met verken
ningsvluchten boven Groot-Brittanje. In het St-Georg-
Kanaal ten Zuiden van het Carnsore-point slaagden
onze toestellen erin een schip van 1,200 Brt. met een
bom in het midden van 't schip tot zinken te brengen.
Tijdens den nacht van 19 op 20 December vielen onze
gevechtsvliegtuigen belangrijke oorlcgsobjektieven aan
in het centrum van Londen. De aanval bereikte meer
dere successen. Engelsche vliegtuigen veroorzaakten
tijdens den verloopen nacht met hun bommen in het
Westen van Duitschland slechts geringe schade aan
woonhuizen. Twee burgers, die zich buiten de schuil
kelders bevonden, werden gedood.
ZATERDAG 21 DECEMBER
In den nacht van 19 op 20 December vielen formaties
gevechtsvliegtuigen vcor de oorlogsvoering van belang
zijnde doelen aan te Londen, waarbij goede resultaten
werden bereikt.
Ook over dag wierpen gevechtsvliegtuigen bommen
uit boven Londen, verder werd een oorlogsbedrijf te
Chelsford zwaar getroffen. De verkenning in de lucht
strekte zich over het geheele land uit tot aan de Shet-
lands.
In den nacht van 20 op 21 December vielen sterke
gevechtsvliegtuigformaties buiten voor de oorlogsvoe
ring van belang zijnde doelen in Zuid- en Midden-En-
geland eveneens de havenwerken en industrieele in
stallaties van Liverpool aan, waarbij duizenden spring
en brandbommen werden uitgeworpen.
Talrijke groote branden, vele kleine branden en ge
weldige ontploffingen werden door de bemanningen
waargenomen en bevestigen dientengevolge den uitslag
van den aanval.
In den afgeloepen nacht viel de vijand vooral Ber
lijn aan, en was uitsluitend op niet militaire doelen
gericht. De Berlijnsch^ Dom alsmede een aantal wo
ningen werden beschadigd, terwijl zes burgers wer
den gedood en zeventidn gewond, waarvan een deel zich
buiten de schuilkelder^ bevonden.
Het afweergeschut haalde twee vijandelijke vlieg
tuigen naar beneden.
ZONDAG 22 DECEMBER
In den nacht van 20 op 21 December vielen sterke
gevechtsvliegtuigformaties, zooals reeds gemeld *^erd.
met goed resultaat Liverpool aan. Bovendien bestook
te het luchtwapen voor de oorlogsvoering van belang
zijnde doelen te Londeh, Bristol en Southampton als
mede een aantal vliegterreinen met bommen.
Met het mijnen leggen vóór Britsche havens werd
voortgegaan. Over dag beperkte de bedrijvigheid van
'net luchtwapen zich tot bewapende verkenningen,
waarbij boven Londen opnieuw bommen werden uitge
worpen.
Ver dragende batterijen van het leger en van de ma
rine beschoten gisteren avond met sukses een dicht bij
de Engelsche kust varend vijandelijk konvooi en de
haven van Dover.
In den nacht van 21 op 22 December werd Liver
pool opnieuw door sterke formaties van zware ge
vechtsvliegtuigen aangevallen. Omvangrijke branden in
het gekozen aktieterrein, doch vooral ln de dokken,
konden worden waargenomen. Gevechtsvliegers van het
Italiaansche luchtwapen vielen de haveninstellingen van
Harwich met goed resultaat aan. In denzelfden nacht
wierp de vijand in het Rijksgebied op meerdere plaat
sen spring- en brandbommen uit. In twee steden van
West-Duitschland werd geringe schade aan gebouwen
aangericht Voor de oorlogsvoering van belang zijnde
doelen werden niet getroffen. Onder de burgerbevol
king werden een persoon gedood en 11 gewond. Twee
vijandelijke gevechtsvliegtuigen werden gisteren door
jagers naar beneden gehaald een eigen vliegtuig wordt
vermist
Naar achteraf nog wordt gemeld werden op 20 De
cember drie vijandelijke koopvaardijschepen met een
totalen inhoud van 15.000 BRT. bij de Engelsche Oost
kust van uit de lucht aangevallen. Men slaagde er in
twee in konvooi varende schepen tot zinken te bren
gen. Met het verlies van het derde schip dient men
eveneens rekening te houden.
MAANDAG 23 DECEMBER
Gisteren beperkte de bedrijvigheid van het luchtwa
pen zich over dag ln het algemeen tot het doel van be
wapende verkenningen. Ondanks een hevig afweerge
schut viel een verkenningsvliegtuig door het uitvoeren
van een stoutmoedige vlucht van op geringe hoogte de
grootste alumlnlumfabriek. Fort William, in Noord-
Schotland aan. Het bedrijf werd ln zijn belangrijkste
afdeelingen door treffers met opeenvolgende ontplof
fingen ten zwaarste getroffen.
In den nacht van 22 op 23 December vielen sterke
formaties van zware gevechtsvliegtuigen de belangrijke
industrieele bedrijven aan van Manchester, waarbij
goede uitslagen werden bereikt. Zoo ontstonden in het
fabriekscomplex en in opslagplaatsen reusachtige bran-
den.
Bovendien werden voor de oorlogsvoering van belang
zijnde doelen in Londen. Bristol, Liverpool, Southamp
ton, Portsmouth en andere steden aangevallen
Met het mijnenleggen vóór Britsche havens werd
voortgegaan.
In den afgeloopen nacht wierpen vijandelijke vlieg
tuigen slechts op eenige plaatsen In het Westelijk,
grondgebied een gering aantal spring- en brandbom
men uit.
Slechts eenige personen werden gewond en ook de
schade aan woningen is onbeduidend.
Jachttoestellen haalden gisteren een vijandelijk toe
stel naar beneden. Een eigen vliegtuig wordt vermist.
Gedurende den aanval op de atuminiumfabriek vah
Fort William onderschefde zich de bemanning van het
verkenningsvliegtuig op zeer bijzondere wijze; deze be
stond uit kommandanteerste luitenant Fidorra pi
loot luitenant Mündelradio-telegraphistoberfeld-
wcbel Bothe en onder-officier Lember. welke het ge
schut aan boord bediende.
Volgens een besluit van 16 December worden de uit
en doorvoer der hiernavermelde goederen onderwor
pen aan de voorafgaande overlegging van een machti
ging afgeleverd uit naam van den Sekretaris-Generaal
van het Ministerie van Ekonomische Zaken
901 Vergaarbakken, voedervaten, kuipen, vaten,
trommels, open ketels en andere recipiënten, een in
houd van meer dan 100 liter hebbende, de werken op
genomen onder Nr 898 uitgesloten.
De Duitsche overheid deelt mede:
Ingevolge een verordening van den militairen bevel
hebber inzake de bespoediging van het verkeer der
goederenwagens van 16 December 1940. werd een ver
plichting tot lossen en laden van deze wagens inge
voerd, ten einde de spoorwegen de mogelijkheid te bie
den het den laatsten tijd aanzienlijk gestegen goederen
verkeer met den noodigen spoed uit te voeren. Volgens
deze verordening zijn de ontvangers en verzenders van
goederen en hun afgevaardigden, bv. expediteurs en on
dernemers van vervoer verplicht, de ter beschikking
gestelde goederenwagens van de spoorwegen binnen
de dcor de spoorwegen vastgestelde termijnen te lossen
en te laden. Dit geldt ook voor de Zon- en Feestdagen,
uitgezonderd de Kerstdagen, Nieuwjaarsdag, de Paasch-
en Pinksterdagen.
Het pers- en propaganda-bureau deelt mede
1. Andermaal moet erop gewezen worden dat de
Unie voorloopig geen persoonlijke aansluitingen aan
vaardt. Enkelingen die willen lid worden, dienen zich
te richten tot de organisaties aangesloten bij de Unie.
2. Organisaties, die tot geen der groepen B.V.V.,
A.C.V.. Liberale Vakbonden of Arbeidsorde behooren,
kunnen aansluiten door zich rechtstreeks tot de Unie
te richten of door hun opneming in een van genoemde
groepen te vragen.
Het Duitsche militair bestuur deelt mede
Luidens een verordening van den Militairen
Bevelhebber in België en Noord-Frankrijk werd
tijdens de laatste dagen voor de militaire motor
wagens een recht van voorkeur ingevoerd voor
het verkeer. Aldus werd voor alle autovoerders
een duidelijke rechtstoestand geschapen.
Volgens deze verordening hebben aan alle
kruispunten en tweesprongen de motorwagens
der Duitsche Weermacht de voorkeur tegenover
alle niet-militaire voertuigen.
De militaire motorwagens zijn over het alge
meen herkenbaar aan hun staal-grijze kleur en
aan hun caracteristieke letterkeetens (beginnend
met WH - WM - WL - SS - Pol DR Rad -
NSKK, enz.), dikwijls ook aan hun kommando-
vlag en aan de uniformen der inzittenden.
Dit recht van voorkeur in het verkeer geldt
niet tegenover de voertuigen der politie en der
brandweer, die aan bijzondere kenteekenen te
herkennen zijn. Het geldt eveneens niet op ver
keerspunten, waar de verkeersregeling plaats
vindt door ambtenaren der politie of door licht
signalen.
Het niet in acht nemen van dit militair recht
van voorkeur wordt gestraft met gevang of een
geldboete of één dezer straffen. Bovendien kan
het burgerlijk motorvoertuig, dat zich aan over
treding schuldig maakt, verbeurd worden ver
klaard.
Zoo stelt gij u zelf en ook uw Medeburgers
Aan geen strafmaatregelen bloot.
Geen verveer zonder toelating buiten een kring
van 25 kilometer rond het centrum der gemeente.
In het Staatsblad is een besluit verschenen,
waarvan de voornaamste bepalingen als volgt
luiden
Niemand mag met een motorvoertuig vervoer
van zaken buiten een kring met een straal van
25 kilometer rondom het centrum van de ge
meente waar het voertuig thuishoort, verrich
ten zonder in het bezit te zijn van een door den
leider van het vervoerbureau of zijn gemach
tigde uitgereikte vervoersmachtiging.
De vervoersmachtiging vermeldt de te vervoe
ren koopwaar zoomede den of de te rijden rit of
ritten. Zij is geldig voor één vervoer of voor den
tijd die er in bepaald is.
Als dat vervoer voor rekening van derden ge
schiedt, moet het vergezeld gaan van een vracht
brief, opgemaakt overeenkomstig het bepaalde
in artikel 1 van de wet van 25 Augustus 1891 óf,
in voorkomend geval, Van een vervoerbevel door
een vervoerbureau afgeleverd ter uitvoering van
het bepaalde in het besluit van 30 Augustus 1940.
Het ander vervoer moet vergezeld gaan van de
faktuur betreffende de vervoerde zaken of van
een door. den vervoerder juist en echt verklaard
stuk dat den aard, het gewicht of den inhoud van
de vervoerde 2aken, het aantal en het bijzonder
merk van de colli, de plaats en den datum van
verzending, alsmede den naam en 't adres van
den bestemmeling vermeldt. Die aanduidingen
van de bescheiden die het vervoer vergezellen
moeten volstrekt overeenstemmen met die van
den reiswijzer.
Voor alle vervoer, dat krachtens een vervoers
machtiging zoowel voor rekening van der
den als voor eigen rekening wordt verricht, moet
de vervoerder van den bestemmeling vergen dat
deze zijn handteekening en den datum van afle
vering in den reiswijzer van het benuttigd voer
tuig plaatst. Alleen door zijn handteekening in
den reiswijzer te plaatsen, verklaart de bestem
meling dat de er in vermelde zaken hem werke
lijk werden afgeleverd door het voertuig, waar
voor de reiswijzer geldt.
Valsche verklaringen, onvolledige verklarin
gen of weglatingen worden gestraft.
Het rijden met ledige voertuigen.
Niemand mag met een ledig bedrijfsmotorvoer-
tuig rijden buiten een kring met een straal van 10
kilometer rondom het centrum van de gemeente,'
waar het voertuig thuishoort, zonder in het bezit
te zijn van een door den leider van het vervoer
bureau of zijn gemachtigde uitgereikte machti
ging.
De machtiging vermeldt welke rit ledig mag
gereden worden. Zij is geldig voor één rit of voor.
den tijd die er in bepaald is.
De aflevering der toelatingen.
Voor het afleveren van vorenbedoelde machti
gingen is bevoegd de leider van het vervoerbu
reau binnen welks gebied de gemeente, waar het
voertuig thuishoort, gelegen is.
De zone afgebakend door den kring met een
straal van 25 of van 10 kilometer omvat gansch
hét grondgebied van de gemeenten waardoor die
denkbeeldige lijn loopt.
Alle vervoerders, wiens bedrijfsmotorvoertuig
zich op meer dan 25 kilometer van het centrum
van de gemeente, waar het voertuig thuishoort,
bevindt en die over geen weervracht beschikt,
moet zich op het dichtstbij, op den terugweg ge
legen vervoerbureel aanmelden.
Voor de toepassing van die bepaling wordt een
lijst van de vervoerbureelen door het Ministerie
van Verkeerswezen uitgegeven.
Ofwel bezorgt het vervoerbureel een weer
vracht aan den vervoerder door hem eventueel
een vervoerbevel te overhandigen, ofwel laat het
bij gebrek aan weervracht, den ledigen terugrit
van het voertuig toe en drukt het zijn stempel af
op den reiswijzer. Geschiedt de ledige rit naar
een andere plaats dan de gemeente, waar het
voertuig thuishoort, dan wordt zulks door het ver
voerbureel bijzonder in den reiswijzer aangetee-
kend.
De vervoerder wordt van de hem krachtens
dit artikel opgelegde verplichting ontheven in
dien hij, om zich naar het vervoerbureel te bege
ven, den over den koristen weg berekenden te
rugrit met meer dan 20 t. h. moet verlengen.
In zekere gevallen kan hij eveneens voor één
vervoer of voor een bepaalden tijd van die ver
plichting ontheven worden door den leider van
het vervoerbureau, of dezes gemachtigde, van
wien de gemeente afhangt waar het voertuig
thuishoort.