DUITSCHE LECERBERICHTEN
Vuylsteke Gebr.
MEUBELEN
Marcel SOETE BOERHAVE
4
EIGEN WAAR IN EIGEN STREEK
Voor een economisch verbruik
van Motorbrandstof
Leest en verspreidt HET YPERSCHE
Voor de Automobilisten
112-114. Bruggestraat
Tel. 63 MEENEN
-- - i
- Statiestraat, 39, IEPER - Tel. 182 -
DUITSCHE SNELBOOTEN BRENGEN TWEE BRITSCHE VRACHTSCHEPEN TOT ZINKEN, SPUTS DEN
HEETIGEN TEGENSTAND DER BEGELEIDENDE ENGELSCHE DESTROYERS LONDEN, MANCHES
TER EN GREAT-YARMOUTH MET GOED GEVOLG GEBOMBARDEERD OP KERSTAVOND EN OOK
OP KERSTDAG WERDEN ER ZOOWEL VAN DUITSCHE ALS VAN ENGELSCHE ZIJDE GEEN LUCHT
AANVALLEN UITGEVOERD OP TWEEDEN KERSTDAG EVENWEL WERDEN DOOR BRITSCHE VLIE
GERS BOMMEN GEWORPEN IN HET BEZETTE FRANSCHE GEBIED DUITSCHE ARTILLERIE BE
SCHOOT VIJANDELIJKE SCHEPEN IN HET KANAAL VERSCHEIDENE BRITSCHE SCHEPEN WER
DEN TOT ZINKEN GEBRACHT OF BESCHADIGD LONDEN OPNIEUW MET BOMMEN BESTOOKT
VIJANDELIJKE SCHEPEN, DIE POOGDEN DUINKERKE TE NADEREN, WERDEN VERDREVEN DE
HAVEN VAN PLYMOUTH AANGEVALLEN IN HET GRAAFSCHAP ESSEX WORDT EEN WAPEN
FABRIEK DOOR BOMMEN GETROFFEN.
Een ander vijandelijk toestel kon door het afweerge
schut werden neergehaald.
Een onzer vliegtuigen wordt vermist.
ZOfeiDAG 29 DECEMBER
Duitsche zeestrijdkrachten melden een succesrijken
aanval op een sterk beschermd konvooi in den Noord-
Atlantischen Oceaan. De Duitsche schepen slaagden
erin door middel van het artillerie- en torpedowapen
een stoomschip van 6,000 Brt. tot zinken te brengen, een
ander schip zwaar te beschadigen en na een kort ge
vecht een vijandelijken zwaren kruiser van de begelei
dende oorlogsbodems derwijze te treffen, dat de tegen
strever het gevechtsterrein moest verlaten.
Onze eigen strijdkrachten liepen geen beschadigin
gen op.
Een onderzeeboot onder het bevel van korvetkapitein
von Stockhausen, welke van een verre onderneming
is teruggekomen, meldt het tot zinken brengen van
46,000 Brt. vijandelijke scheepsruimte.
In het kader van de bewapende verkenningsvluchten
wierp een gevechtstoestel gisteren bommen op de ka
derinrichtingen van Southampton. Tijdens den verloo-
pen nacht vielen zwakke formaties gevechtstoestellen
een havenstad aan, gelegen aan de Britsche Kanaal-
kust.
Boven het Reichsgebied werden in den verloopen
nacht geen bommen geworpen. In het bezette gebied
richtten de Engelsche bommen geen noemenswaardige
schade aan. Een vijandelijk vliegtuig werd door het
luchtdoelgeschut omlaag gehaald.
MAANDAG 30 DECEMBER
In den nacht van 28 op 29 December vielen gevechts
vliegtuigen de haveninstellingen van Plymouth aan. De
neergeworpen bommen veroorzaakten branden en ont
ploffingen. In den loop van de bewapende verkennings
tochten over dag werden verscheidene oorlogsobjektie-
ven aan de Britsche Oost-Kust met bommen bestookt.
Bovendien bekwam bij een duikvlucht een voornaam
industriewerk te Crewe meerdere treffers. Een vracht
schip van ongeveer 10,000 Brt., dat deel uitmaakte van
een konvooi werd ten Oosten van Harwich door bom
men in brand geworpen.
Ten Oosten van Scuthwold werd een mijnlegger ge
troffen.
Tijdens een aanval op een groot konvooi 200 km. ten
Noord-Westen van Londonderry ontving een vrachtboot
een zwaden treffer, zoodat zij met slagzij zonk.
De artillerie van onze marine nam een vijandelijk
oorlogsscn.p, dat bij mistig weder de Kanaalkust poog
de te naderen, onder vuur. Na enkele goedgerichte sal
vo's was het doel niet meer te herkennen.
Tijdens den verloopen nacht bestookten sterke forma
ties gevechtsvliegtuigen Londen opnieuw met bommen.
De vijand wierp den laatsten nacht met enkele vlieg
tuigen boven het Duitsche en bezette gebied bommen
uit, welke alle in het vrije veld of in zee terecht kwa
men. Ons luchtdoelgeschut schoot twee vijandelijke
toestellen omlaag.
DINSDAG 31 DECEMBER
Zooals reeds gemeld, hebben sterke troepen Duitsche
gevechtsvliegtuigen in den nacht van 29 op 30 Decem
ber Londen aangevallen. Talrijke bommen van alle ka
liber werden geworpen in het stadscentrum en op de
militair van belangzijnde doelen. Hierbij ontstonden
vele en buitengewoon groote branden die vanaf de
Kanaalkust zichtbaar waren. Op 30 December beperkte
de bedrijvigheid van het luchtwapen zich tot enkele
aanvallen op vliegvelden en nijverheidsinstellingen te
Norfolk en Cambridgeshire. Op het vliegveld van Mil-
denhall werden bij een aanval van op geringe hoogte
meerdere vliegtuigen op den grond vernield. In den
nacht van 30 op 31 December hadden geene krijgsver
richtingen plaats.
WOENSDAG 1 JANUARI 1941.
Op 31 December wist een Duitsch gevechtsvliegtuig,
bij een koenen afzonderlijken aanval van op slechts 100
meier hoogte, meerdere treffers te plaatsen op een wa
penfabriek in het graafschap Essex. Ook te Londen
werden belangrijke oorlogsdoeleinden met springgrana-
ten bestookt. Andere aanvallen waren gericht tegen een
station evenals tegen een haven in het Zuid-Oosten
van Engeland, waarbij aanzienlijke schade aan belang
rijke militaire instellingen evenals meerdere branden
in opslagplaatsen werden waargenomen. Vier vijande
lijke vliegtuigen poogden, beschermd door de wolken,
boven het West-Duitsche industriegebied door te d:in-
gen. Twee dezer toestellen van het type Bristol-Blenn-
heim werden boven de kusten reeds door het lucht
doelgeschut neergehaald; de twee andere machines
werden in het zicht van het doel tot terugkeer gedwon
gen. Gisteren waren er geen eigen verliezen.
Met Nieuwjaarsnacht grepen er geen vluchten van
de Duitsche luchtmacht plaats. Ook de vijand onder
nam geen aanvallen.
DINSDAG 24 DECEMBER 1940
Bij een tocht van snelbooten aan de Engelsche Oost
kust op 23 December, bracht de komma ndoboot een
Britsch tankschip van 10,000 Brt. en een vrachtschio
van 6,000 Brt. tot zinken. Deze uitslag werd bereikt on
danks den wanhopigen weerstand van zes vijandelijke
destroyers, welke de schepen beschermden. Tusschen
onze snelbooten en de destroyers kwam het tot een kort
gevecht. Alle snelbooten keerden onbeschadigd naar
hun steunpunten terug.
Een onderzeeër bracht 25.000 Brt. vijandelijke
scheepsruimte tot zinken.
Op 23 December vielen zware gevechtsvliegtuigen te
Loch LInnhe aan de Sehotsche Westkust koncentraties
van schepen met goed gevolg aan.
Een handelsschip van 12,000 Brt. bekwam twee tref
fers van middelmatig kaliber; twee andere groote han
delsbooten ontvingen ieder eveneens een bom van mid
delmatig kaliber; vier andere handelsschepen werden
in de omgeving door bommen beschadigd.
In het kader der bewapende verkenningsvluchten
werden verscheidene treinen met machinegeweervuur
aangevallen. Bij een aanval op Great-Yarmouth werd
een treffer in een belangrijke installatie waargenomen.
Tijdens den nacht van 23 op 24 December grepen op
nieuw sterke formaties van de luchtmacht met goed ge
volg Londen en Manchester aan. Te Londen en vooral
te Manchester ontstonden meerdere groote en vele
kleine branden.
Enkele Britsche gevechtsvliegtuigen wierpen in den
nacht van 23 op 24 December opnieuw springgranaten
en brandbommen in de Zuid-Westelijke grensgebieden.
Zij veroorzaakten nochtans slechts geringe schade aan
gebouwen. In den nacht van 22 op 23 December wer
den tijdens luchtgevechten twee Engelsche vliegtuigen
neergehaald. Een eigen toestel keerde niet terug.
WOENSDAG 25 DECEMBER 1940
Op 23 December brachten Duitsche torpedomotor-
booten, behalve de twee reeds gemelde schepen, nog
een derde vijandelijk stoomschip van 2,500 Brt. tot
zinken.
Na de aanvallen van sterke gevechtsvliegtuigforma
ties in den nacht van 23 op 24 December op Manchester,
welke bij goed zicht -en bij een van verre zichtbaren
vuurgloed met gced resultaat konden worden uitge
voerd, heeft het Duitsche luchtwapen op 24 en in den
nacht van 24 op 25 December geen aanvallen onder
nomen.
Ook de vijand viel het Duitsche Rijksgebied niet aan.
DONDERDAG 26 DECEMBER
In den nacht van 24 op 25 December, alsmede op 25
December, vallen er geen bijzondere gebeurtenissen aan
te stippen.
VRIJDAG 27 DECEMBER
Terwijl het Duitsche luchtwapen op 211 Kerstdag geen
aanval tegen Engeland ondernam, vielen Britsche vlieg
tuigen op dezen dag en in den daarop volgenden nacht
in het bezette Frankrijk vliegvelden, havenwerken en
steden aan, welke met bommen werden bestookt.
Onder de Fransche burgerbevolking zijn dooden en
gewonden te betreuren. Militaire doelwitten werden
niet getroffen.
Het luchtafweergeschut schoot een Britsch toestel
neer.
Batterijen van de zware artillerie van leger en ma
rine beschoten in den morgen van 27 December vijan
delijke schepen in het Kanaal.
ZATERDAG 28 DECEMBER
Een duikboot, waarvan de laatste successen reeds
gedeeltelijk werden medegedeeld, bericht dat vier be
wapende vijandelijke handelsschepen met een totaal
van 24,340 Brt. tot zinken werden gebracht. Een andere
duikboot torpedeerde det 12.823 Brt. metend bewapend
Britsche handelsschip «Waiotira».
Na de korte rust op de Kerstdagen werd in den loop
van den 27 December de bedrijvigheid van het Duit
sche luchtwapen hervat. Een verkenningsvliegtuig
bracht ten Oosten van de Theemsmonding een vijan
delijk handelsschip van ongeveer 8 tot 10,000 Brt. met
twee bommen van zwaar kaliber tot zinken. In den
nacht van 27 op 28 December hebben sterke formaties
Duitsche gevechtsvliegtuigen Londen met talrijke
brand- en brisantbommen bestookt. Geweldige ontplof
fingen en groote branden in het centrum en het Ooste
lijke gedeelte der stad bewezen de goede uitwerking
van den aanval. Tijdens denzelfden nacht beschoot de
verdragende artillerie van het leger en de oorlogsma
rine vijandelijke schepen, die Duinkerke trachtten te
naderen. De schepen werden verplicht koers te zetten
naar het Noorden.
Slechts weinige Britsche vliegtuigen hebben het kust
gebied overvlogen.
Op Duitsch grondgebied werden geen bommen gewor
pen.
In de Noordzee werden bewakingsschepen door vij
andelijke torpedovliegtuigen zonder succes aangevallen.
Hierbij werden drie vliegtuigen neergeschoten.
O
Waarom nog langer verzekerd blijven aan
Maatschappijen vreemd aan uw streek
In deze tijdsomstandigheden weet elke verze
kerde der Naamlooze Maatschappij
De Kortrijksche Onderlinge
het best hoe voordeelig het is bij haar verzekerd
te zijn.
In geval van ramp bekomt ieder een spoedige
en billijke regeling zonder eenige moeite.
De volledigste waarborgen aan de voordeeligste
premiën.
Deel in de winsten.
Voor alle inlichtingen wende men zich tot het
Bijkantoor te leper, Paterstraat> 8.
Algemeene Opziener Omer ROBIJN.
Alle makelaars in verzekeringen hebben heden
meer dan ooit groot belang en voordeel met onze
instelling te werken. Vraagt ons dus vérdere
voorwaarden en tarief. (2206)
Nog dagelijks wordt vastgesteld dat houders van
rijvergunningen de voorschriften betreffende het doel
matig verbruik van motorbrandstof niet naleven. Er
wordt nogmaals aan herinnerd dat ritten met personen
wagens slechts mogen uitgevoerd worden als het ge
bruik van andere vervoermiddelen, zooals trein, tram
of autobus, niet mogelijk is.
Verplaatsingen per auto naar de hoofdstad en an
dere gemakkelijk te bereiken centra moeten volstrekt
vermeden worden. Verder mogen slechts die verplaat
singen uitgevoerd, die in het belang van handel en nij
verheid volstrekt noodzakelijk zijn. Zij die de verplaat
sing per auto niet voldoende kunnen rechtvaardigen,
zullen desnoods met de intrekking van de rijvergunning
bestraft worden.
Wat vrachtwagens betreft, mag principieel geen ver
voer uitgevoerd worden indien niet voor terugvracht
gezorgd werd. Het is volstrekt noodzakelijk, dat een
zoo rationeel mogelijk vervoer en economisch verbruik
van motorbrandstof verwezenlijkt worde. Kleine be
drijven van een zelfden aard (bv. hoveniers, markt
kramers, enz.) zullen zooveel mogelijk zorg dragen
voer gemeenschappelijk vervoer.
De aandacht van de houders van rijvergunningen
wordt verder gevestigd op de verplichting onverwijld
vergunningen, reiswijzer en benzine- of mazoutbons in
te leveren zoo hun motorrijtuigen in herstelling of tij
delijk buiten gebruik zijn (b.v. door het stilvallen van
het bedrijf).
De belanghebbenden die hun motorrijtuig, na het
verkrijgen van een rij vergunning, hebben laten Inrichten
voer verbruik van pers- of generatorgas, moeten zulks
onmiddellijk aan den dienst voor rijvergunningen laten
kennen. Niet-aanglfte en verdere afhaling van motor
brandstof zullen onvoorwaardelijk de intrekking van
de rijvergunningen tot gevolg hebben.
In dit verband weze er nogmaals op gewezen, dat de
omvorming van personenwagens of lichte vrachtwagens
vcor aandrijving met gas of generatorgas niet ge-
wenscht is. Onafgezien het belang van het bedrijf zul
len geen rijvergunningen voor dergelijke rijtuigen meer
verstrekt worden.
Het gebruik van pers- of generatorgas wordt trou
wens slechts doelmatig en economisch geacht voor
groote vrachtwagens.
Rekening houdend met de hoeveelheid mazout ter
beschikking van de bevolking, moet deze brandstof
principieel uitsluitend dienen voor het vervoer- en bin-
nenscheepvaartbedrijf. De bedrijven die over statkm-
naire mazoutmotoren beschikken, wordt de raad gege
ven hun inrichting derwijze om te vormen dat deze
brandstof niet meer dient benuttigd en dat o. m. elec-
trische drijfkracht aangewend kan worden. Het is In
derdaad te voorzien dat het verstrekken van mazont
voor dergelijke motoren in de toekomst niet meer zal
kunnen gewaarborgd worden.
Ten slotte worden de belanghebbenden nogmaals ver
wittigd, geen personenwagens tot vrachtwagens om te
vormen noch den aankoop van nieuwe of tweedehands
wagens te doen, in het vooruitzicht van het bekomen
van een rijvergunning, alvorens den dienst voor rij-
vergunningen te hebben geraadpleegd.
Deze dienst zal graag in dit verband de noodige in
lichtingen verstrekken.
De Koninklijke Automobiel Club van België ves
tigt de aandacht der autobestuurders, die wegens de
omstandigheden hun voertuig niet meer mogen gebrui
ken, op het feit dat zij het moeten melden aan den.
Ontvanger, dit om de betaling van de verkeersbelas
ting te vermijden voor 1941.
TRANSPORT en VERHUIZINGEN
MET PERSONENWAGENS
OF GECAPITONNEERDE AUTOS
Huis sedert lang bekend om zijn
goede zorgen en zijn stiptheid.
EETPLAATSEN SLAAPKAMERS
Alle slach van zetels, stoelen, kinderbedden, keukenbuffetten enz
MATRASSEN (wol. kapok, flocon. windhaar).
Levering met waarborg
Matige prijzen