DUITSCHE LECERBERICHTEN Vuylsteke Gebr. MEUBELEN Marcel SOETE BOERHAVE 4 EIGEN WAAR IN EIGEN STREEK Voor een economisch verbruik van Motorbrandstof Leest en verspreidt HET YPERSCHE Voor de Automobilisten 112-114. Bruggestraat Tel. 63 MEENEN -- - i - Statiestraat, 39, IEPER - Tel. 182 - DUITSCHE SNELBOOTEN BRENGEN TWEE BRITSCHE VRACHTSCHEPEN TOT ZINKEN, SPUTS DEN HEETIGEN TEGENSTAND DER BEGELEIDENDE ENGELSCHE DESTROYERS LONDEN, MANCHES TER EN GREAT-YARMOUTH MET GOED GEVOLG GEBOMBARDEERD OP KERSTAVOND EN OOK OP KERSTDAG WERDEN ER ZOOWEL VAN DUITSCHE ALS VAN ENGELSCHE ZIJDE GEEN LUCHT AANVALLEN UITGEVOERD OP TWEEDEN KERSTDAG EVENWEL WERDEN DOOR BRITSCHE VLIE GERS BOMMEN GEWORPEN IN HET BEZETTE FRANSCHE GEBIED DUITSCHE ARTILLERIE BE SCHOOT VIJANDELIJKE SCHEPEN IN HET KANAAL VERSCHEIDENE BRITSCHE SCHEPEN WER DEN TOT ZINKEN GEBRACHT OF BESCHADIGD LONDEN OPNIEUW MET BOMMEN BESTOOKT VIJANDELIJKE SCHEPEN, DIE POOGDEN DUINKERKE TE NADEREN, WERDEN VERDREVEN DE HAVEN VAN PLYMOUTH AANGEVALLEN IN HET GRAAFSCHAP ESSEX WORDT EEN WAPEN FABRIEK DOOR BOMMEN GETROFFEN. Een ander vijandelijk toestel kon door het afweerge schut werden neergehaald. Een onzer vliegtuigen wordt vermist. ZOfeiDAG 29 DECEMBER Duitsche zeestrijdkrachten melden een succesrijken aanval op een sterk beschermd konvooi in den Noord- Atlantischen Oceaan. De Duitsche schepen slaagden erin door middel van het artillerie- en torpedowapen een stoomschip van 6,000 Brt. tot zinken te brengen, een ander schip zwaar te beschadigen en na een kort ge vecht een vijandelijken zwaren kruiser van de begelei dende oorlogsbodems derwijze te treffen, dat de tegen strever het gevechtsterrein moest verlaten. Onze eigen strijdkrachten liepen geen beschadigin gen op. Een onderzeeboot onder het bevel van korvetkapitein von Stockhausen, welke van een verre onderneming is teruggekomen, meldt het tot zinken brengen van 46,000 Brt. vijandelijke scheepsruimte. In het kader van de bewapende verkenningsvluchten wierp een gevechtstoestel gisteren bommen op de ka derinrichtingen van Southampton. Tijdens den verloo- pen nacht vielen zwakke formaties gevechtstoestellen een havenstad aan, gelegen aan de Britsche Kanaal- kust. Boven het Reichsgebied werden in den verloopen nacht geen bommen geworpen. In het bezette gebied richtten de Engelsche bommen geen noemenswaardige schade aan. Een vijandelijk vliegtuig werd door het luchtdoelgeschut omlaag gehaald. MAANDAG 30 DECEMBER In den nacht van 28 op 29 December vielen gevechts vliegtuigen de haveninstellingen van Plymouth aan. De neergeworpen bommen veroorzaakten branden en ont ploffingen. In den loop van de bewapende verkennings tochten over dag werden verscheidene oorlogsobjektie- ven aan de Britsche Oost-Kust met bommen bestookt. Bovendien bekwam bij een duikvlucht een voornaam industriewerk te Crewe meerdere treffers. Een vracht schip van ongeveer 10,000 Brt., dat deel uitmaakte van een konvooi werd ten Oosten van Harwich door bom men in brand geworpen. Ten Oosten van Scuthwold werd een mijnlegger ge troffen. Tijdens een aanval op een groot konvooi 200 km. ten Noord-Westen van Londonderry ontving een vrachtboot een zwaden treffer, zoodat zij met slagzij zonk. De artillerie van onze marine nam een vijandelijk oorlogsscn.p, dat bij mistig weder de Kanaalkust poog de te naderen, onder vuur. Na enkele goedgerichte sal vo's was het doel niet meer te herkennen. Tijdens den verloopen nacht bestookten sterke forma ties gevechtsvliegtuigen Londen opnieuw met bommen. De vijand wierp den laatsten nacht met enkele vlieg tuigen boven het Duitsche en bezette gebied bommen uit, welke alle in het vrije veld of in zee terecht kwa men. Ons luchtdoelgeschut schoot twee vijandelijke toestellen omlaag. DINSDAG 31 DECEMBER Zooals reeds gemeld, hebben sterke troepen Duitsche gevechtsvliegtuigen in den nacht van 29 op 30 Decem ber Londen aangevallen. Talrijke bommen van alle ka liber werden geworpen in het stadscentrum en op de militair van belangzijnde doelen. Hierbij ontstonden vele en buitengewoon groote branden die vanaf de Kanaalkust zichtbaar waren. Op 30 December beperkte de bedrijvigheid van het luchtwapen zich tot enkele aanvallen op vliegvelden en nijverheidsinstellingen te Norfolk en Cambridgeshire. Op het vliegveld van Mil- denhall werden bij een aanval van op geringe hoogte meerdere vliegtuigen op den grond vernield. In den nacht van 30 op 31 December hadden geene krijgsver richtingen plaats. WOENSDAG 1 JANUARI 1941. Op 31 December wist een Duitsch gevechtsvliegtuig, bij een koenen afzonderlijken aanval van op slechts 100 meier hoogte, meerdere treffers te plaatsen op een wa penfabriek in het graafschap Essex. Ook te Londen werden belangrijke oorlogsdoeleinden met springgrana- ten bestookt. Andere aanvallen waren gericht tegen een station evenals tegen een haven in het Zuid-Oosten van Engeland, waarbij aanzienlijke schade aan belang rijke militaire instellingen evenals meerdere branden in opslagplaatsen werden waargenomen. Vier vijande lijke vliegtuigen poogden, beschermd door de wolken, boven het West-Duitsche industriegebied door te d:in- gen. Twee dezer toestellen van het type Bristol-Blenn- heim werden boven de kusten reeds door het lucht doelgeschut neergehaald; de twee andere machines werden in het zicht van het doel tot terugkeer gedwon gen. Gisteren waren er geen eigen verliezen. Met Nieuwjaarsnacht grepen er geen vluchten van de Duitsche luchtmacht plaats. Ook de vijand onder nam geen aanvallen. DINSDAG 24 DECEMBER 1940 Bij een tocht van snelbooten aan de Engelsche Oost kust op 23 December, bracht de komma ndoboot een Britsch tankschip van 10,000 Brt. en een vrachtschio van 6,000 Brt. tot zinken. Deze uitslag werd bereikt on danks den wanhopigen weerstand van zes vijandelijke destroyers, welke de schepen beschermden. Tusschen onze snelbooten en de destroyers kwam het tot een kort gevecht. Alle snelbooten keerden onbeschadigd naar hun steunpunten terug. Een onderzeeër bracht 25.000 Brt. vijandelijke scheepsruimte tot zinken. Op 23 December vielen zware gevechtsvliegtuigen te Loch LInnhe aan de Sehotsche Westkust koncentraties van schepen met goed gevolg aan. Een handelsschip van 12,000 Brt. bekwam twee tref fers van middelmatig kaliber; twee andere groote han delsbooten ontvingen ieder eveneens een bom van mid delmatig kaliber; vier andere handelsschepen werden in de omgeving door bommen beschadigd. In het kader der bewapende verkenningsvluchten werden verscheidene treinen met machinegeweervuur aangevallen. Bij een aanval op Great-Yarmouth werd een treffer in een belangrijke installatie waargenomen. Tijdens den nacht van 23 op 24 December grepen op nieuw sterke formaties van de luchtmacht met goed ge volg Londen en Manchester aan. Te Londen en vooral te Manchester ontstonden meerdere groote en vele kleine branden. Enkele Britsche gevechtsvliegtuigen wierpen in den nacht van 23 op 24 December opnieuw springgranaten en brandbommen in de Zuid-Westelijke grensgebieden. Zij veroorzaakten nochtans slechts geringe schade aan gebouwen. In den nacht van 22 op 23 December wer den tijdens luchtgevechten twee Engelsche vliegtuigen neergehaald. Een eigen toestel keerde niet terug. WOENSDAG 25 DECEMBER 1940 Op 23 December brachten Duitsche torpedomotor- booten, behalve de twee reeds gemelde schepen, nog een derde vijandelijk stoomschip van 2,500 Brt. tot zinken. Na de aanvallen van sterke gevechtsvliegtuigforma ties in den nacht van 23 op 24 December op Manchester, welke bij goed zicht -en bij een van verre zichtbaren vuurgloed met gced resultaat konden worden uitge voerd, heeft het Duitsche luchtwapen op 24 en in den nacht van 24 op 25 December geen aanvallen onder nomen. Ook de vijand viel het Duitsche Rijksgebied niet aan. DONDERDAG 26 DECEMBER In den nacht van 24 op 25 December, alsmede op 25 December, vallen er geen bijzondere gebeurtenissen aan te stippen. VRIJDAG 27 DECEMBER Terwijl het Duitsche luchtwapen op 211 Kerstdag geen aanval tegen Engeland ondernam, vielen Britsche vlieg tuigen op dezen dag en in den daarop volgenden nacht in het bezette Frankrijk vliegvelden, havenwerken en steden aan, welke met bommen werden bestookt. Onder de Fransche burgerbevolking zijn dooden en gewonden te betreuren. Militaire doelwitten werden niet getroffen. Het luchtafweergeschut schoot een Britsch toestel neer. Batterijen van de zware artillerie van leger en ma rine beschoten in den morgen van 27 December vijan delijke schepen in het Kanaal. ZATERDAG 28 DECEMBER Een duikboot, waarvan de laatste successen reeds gedeeltelijk werden medegedeeld, bericht dat vier be wapende vijandelijke handelsschepen met een totaal van 24,340 Brt. tot zinken werden gebracht. Een andere duikboot torpedeerde det 12.823 Brt. metend bewapend Britsche handelsschip «Waiotira». Na de korte rust op de Kerstdagen werd in den loop van den 27 December de bedrijvigheid van het Duit sche luchtwapen hervat. Een verkenningsvliegtuig bracht ten Oosten van de Theemsmonding een vijan delijk handelsschip van ongeveer 8 tot 10,000 Brt. met twee bommen van zwaar kaliber tot zinken. In den nacht van 27 op 28 December hebben sterke formaties Duitsche gevechtsvliegtuigen Londen met talrijke brand- en brisantbommen bestookt. Geweldige ontplof fingen en groote branden in het centrum en het Ooste lijke gedeelte der stad bewezen de goede uitwerking van den aanval. Tijdens denzelfden nacht beschoot de verdragende artillerie van het leger en de oorlogsma rine vijandelijke schepen, die Duinkerke trachtten te naderen. De schepen werden verplicht koers te zetten naar het Noorden. Slechts weinige Britsche vliegtuigen hebben het kust gebied overvlogen. Op Duitsch grondgebied werden geen bommen gewor pen. In de Noordzee werden bewakingsschepen door vij andelijke torpedovliegtuigen zonder succes aangevallen. Hierbij werden drie vliegtuigen neergeschoten. O Waarom nog langer verzekerd blijven aan Maatschappijen vreemd aan uw streek In deze tijdsomstandigheden weet elke verze kerde der Naamlooze Maatschappij De Kortrijksche Onderlinge het best hoe voordeelig het is bij haar verzekerd te zijn. In geval van ramp bekomt ieder een spoedige en billijke regeling zonder eenige moeite. De volledigste waarborgen aan de voordeeligste premiën. Deel in de winsten. Voor alle inlichtingen wende men zich tot het Bijkantoor te leper, Paterstraat> 8. Algemeene Opziener Omer ROBIJN. Alle makelaars in verzekeringen hebben heden meer dan ooit groot belang en voordeel met onze instelling te werken. Vraagt ons dus vérdere voorwaarden en tarief. (2206) Nog dagelijks wordt vastgesteld dat houders van rijvergunningen de voorschriften betreffende het doel matig verbruik van motorbrandstof niet naleven. Er wordt nogmaals aan herinnerd dat ritten met personen wagens slechts mogen uitgevoerd worden als het ge bruik van andere vervoermiddelen, zooals trein, tram of autobus, niet mogelijk is. Verplaatsingen per auto naar de hoofdstad en an dere gemakkelijk te bereiken centra moeten volstrekt vermeden worden. Verder mogen slechts die verplaat singen uitgevoerd, die in het belang van handel en nij verheid volstrekt noodzakelijk zijn. Zij die de verplaat sing per auto niet voldoende kunnen rechtvaardigen, zullen desnoods met de intrekking van de rijvergunning bestraft worden. Wat vrachtwagens betreft, mag principieel geen ver voer uitgevoerd worden indien niet voor terugvracht gezorgd werd. Het is volstrekt noodzakelijk, dat een zoo rationeel mogelijk vervoer en economisch verbruik van motorbrandstof verwezenlijkt worde. Kleine be drijven van een zelfden aard (bv. hoveniers, markt kramers, enz.) zullen zooveel mogelijk zorg dragen voer gemeenschappelijk vervoer. De aandacht van de houders van rijvergunningen wordt verder gevestigd op de verplichting onverwijld vergunningen, reiswijzer en benzine- of mazoutbons in te leveren zoo hun motorrijtuigen in herstelling of tij delijk buiten gebruik zijn (b.v. door het stilvallen van het bedrijf). De belanghebbenden die hun motorrijtuig, na het verkrijgen van een rij vergunning, hebben laten Inrichten voer verbruik van pers- of generatorgas, moeten zulks onmiddellijk aan den dienst voor rijvergunningen laten kennen. Niet-aanglfte en verdere afhaling van motor brandstof zullen onvoorwaardelijk de intrekking van de rijvergunningen tot gevolg hebben. In dit verband weze er nogmaals op gewezen, dat de omvorming van personenwagens of lichte vrachtwagens vcor aandrijving met gas of generatorgas niet ge- wenscht is. Onafgezien het belang van het bedrijf zul len geen rijvergunningen voor dergelijke rijtuigen meer verstrekt worden. Het gebruik van pers- of generatorgas wordt trou wens slechts doelmatig en economisch geacht voor groote vrachtwagens. Rekening houdend met de hoeveelheid mazout ter beschikking van de bevolking, moet deze brandstof principieel uitsluitend dienen voor het vervoer- en bin- nenscheepvaartbedrijf. De bedrijven die over statkm- naire mazoutmotoren beschikken, wordt de raad gege ven hun inrichting derwijze om te vormen dat deze brandstof niet meer dient benuttigd en dat o. m. elec- trische drijfkracht aangewend kan worden. Het is In derdaad te voorzien dat het verstrekken van mazont voor dergelijke motoren in de toekomst niet meer zal kunnen gewaarborgd worden. Ten slotte worden de belanghebbenden nogmaals ver wittigd, geen personenwagens tot vrachtwagens om te vormen noch den aankoop van nieuwe of tweedehands wagens te doen, in het vooruitzicht van het bekomen van een rijvergunning, alvorens den dienst voor rij- vergunningen te hebben geraadpleegd. Deze dienst zal graag in dit verband de noodige in lichtingen verstrekken. De Koninklijke Automobiel Club van België ves tigt de aandacht der autobestuurders, die wegens de omstandigheden hun voertuig niet meer mogen gebrui ken, op het feit dat zij het moeten melden aan den. Ontvanger, dit om de betaling van de verkeersbelas ting te vermijden voor 1941. TRANSPORT en VERHUIZINGEN MET PERSONENWAGENS OF GECAPITONNEERDE AUTOS Huis sedert lang bekend om zijn goede zorgen en zijn stiptheid. EETPLAATSEN SLAAPKAMERS Alle slach van zetels, stoelen, kinderbedden, keukenbuffetten enz MATRASSEN (wol. kapok, flocon. windhaar). Levering met waarborg Matige prijzen

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1941 | | pagina 4