-VOETBAL- Vrijdag 17 januari 1941 NIEUWS NOTARIEEL - 6. AANKONDIGINSSWEEKBLAD VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER Uitgever DUMORTIER, 34, Boterstraat Tel. 500 YPER TUCHT IS NOODZAAK Zelfopoffering en Kleinmoedigheid in Oorlogstijd Zondag 19 januari 1941 C. S. YPER B - C. S. YPER A STAD YPER Dienst der Huurautos van 16 tot 31 januari 1941 HET YPERSCH ABONNEMENTSPRIJS Voor België 21 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische Postkantoren TARIEF van AANKONDIGINGEN op aanvraag aan de Drukkerij Dumortier 34, Boterstraat, Yper Tel. 500 - Postch. 46.173 - H. R. Yper 220 MnnnnnnnnHnMf(nMMPtnMNPtnnn heden te boven komen dan is optimisme geboden en hier schiet ons een vers van Shakespeare te binnen A merry heart goes all the day, your sad tires in a mile wat wij als volgt vrij verdietschen Wie vroolijk is kan verre gaan, [wie droevig is rap mee Wij zullen wijs handelen den raad op te vol gen van den man die na drie eeuwen steeds ge bleven is een van de grootste dichters en men- schenkenners aller tijden. In bepaalde omstandigheden kan een natuur verschijnsel worden herhaald en kan met ma thematische juistheid worden berekend tot welke gevolgen de proefneming zal leiden. Van voor spellen is in dat geval geen spraak want de na tuurverschijnselen zijn blind en zullen steeds met gelijke gegevens, op identieke wijze reagee- ren. Heel andere staat het met den loop der geschie denis hier hebben wij geen natuurgegeven maar een stuk cultuur, dat wil zeggen dat haar loop door den menschelijken geest wordt bepaald en geleid. Het historisch determinisme is een grove ketterij en zonder de Grieksche en Latijnsche beschaving bijvoorbeeld zou onze wereld er an ders uitzien. Daartegenover staat de bewering dat l'histoire n'est qu'un éternel recommencement». Die spreuk bevat een greintje waarheid maar ze is onjuist in een oneindig grooter proportie. Noem mij in den loop der historie twee gelijke evolu ties of omwentelingen, twee gelijke crisisperio den of oorlogen Dat bestaat misschien in een wereld van wensch en droom, maai- niet in de wezenlijkheid Zonder tegenspraak te vreezen stellen wij dan voorop een 1918 komt nooit weer. En nochtans het wantrouwen van een deel der bevolking tegenover de besluiten der secreta rissen-generaal om onze bevoorrading te ver zekeren, heeft geen anderen voedingsbodem dan het geloof in een terugkeer van de periode van vóór 10 Mei. Tevergeefs tracht men het allen in te hameren dat er een definitieve streep getrok ken werd na de individualistische periode, dat de tijd voor solidariteit aangebroken is, dat het heil van de gemeenschap de eenige maatstaf is, dat zelfs met drastische maatregelen het uiterst moeilijk zal zijn de voedselvoorziening te waar borgen, dat wij in deze tijden een orde- en tucht volle gemeenschap hoeven te zijn, en zoo meer en zoo meer. Aan verwittigingen, waarschuwingen en op roepen werd nog nooit zooveel inkt en papier besteed, maar nog nooit in onze historie hadden -de rechters zoo de handen vol om de overtredin gen te bestraffen. Sla de eerste de beste krant open hier hebben de controleure duizenden ton nen aardappelen, daar duizenden tonnen rogge en tarwe ontdekt. En nochtans de verordeningen inzake ravitail- Jeering, leder en textielwaren gaan uit van de bezorgdheid cm de toekomst voor de massa te verzekeren, om te voorkomen dat de kleine man die zijn laden niet met allerhande linnen kan volproppen zijn deel van de in het land zijnde voorraden krijgt. Wij weten het, een volksmentaliteit wordt niet gekeerd als een populieren bladjarenlange in dividualistische opvoeding langs school, pers, wetgeving, worden niet met een verordening of in enkele weken te niet gedaan. Voeg daarbij dat in een lang verleden de landbouwers de paria's der maatschappij geweest zijn, dat hun belangen voor die der zwaar-industrie geofferd werden en dat bij gebrek aan officieele bescherming zij hun eigen verweer hebben leeren bewerken. Doch de individualistische periode komt niet terug dit en het komende tijdsgewricht is er een van solidariteit, niet in het woord maar in de daad en deze onderstelt in eerste instantie ver trouwen in de overheid en gehoorzaamheid in het navolgen der uitgevaardigde besluiten. Dat schijnt hard vooral voor ons Vlamingen. Het schijnt hard maar het moet, nu vooral dat ook op het nationale gebied de kansen te onzen gunste gekeerd zijn. Overigens sluit het bliide meemarcheeren met den nieuwen tijd allerminst een gezonde levens vreugd uit integendeel willen wij de moeilijk- ACTUALITEITEN. We hebben in onze vorige bijdrage gesproken van optimisme en tevredenheid. Daarmede be doelen we evenwel niet dat we maar de zaken moeten laten gaan en tevreden zijn. Optimis me is niet een verkeerde toestand laten voort duren. Optimisme is wel vermijden zijn leven te vergallen, met over toestanden te zaniken waar nu eenmaal niet aan te tornen valt. Optimisme is een eerste voorwaarde om wantoestanden met succes te bestrijden. Dat er wantoestanden zijn, vooral in dezen tijd, behoeft geen betoog. Oorlog, zooals alle rampen die het menschdom beschoren zijn, is steeds een gunstige tijd geweest voor slecht volk. De laag ste neigingen, die in den mensch sluimeren, ont waken bij cnedele naturen. Men kan zijn volk kwaad berokkenen op vele manieren. We zullen slechts spreken over de woekeraars. Het zijn de egoïsten van het laagste allooi. Alles voor mij, niets voor de anderen, is de leus van de woekeraars. Wilt ge het drie-, vier en vijfdubbel van den normalen prijs betalen, goed dan kunt ge eten bekomen. Voor den rijke, vcor het geld alles. Voor den arme niets. Geen geld, geen eten. Tracht hun medelijden op te wekken, voor de arme kinderen die honger hebben dat begrij pen ze niet. Het hart van den woekeraar is een steen. Spreek hun van plichtbesef, verantwoordelijk heid, ze spotten er meê. Spiegelt hun voor dat ze na den oorlog, ver acht en verlaten, hun zaak zullen moeten sluiten. Ze zeggen u cynisch dat ze rijk genoeg zullen zijn. De woeker is de grootste maatschappelijke plaag van den dag. Niemand kan er voordeel, uit halen hem te begunstigen. Ten slotte lijdt ieder een onder zijn gemeenheid. Het publiek moet kalm blijven en de werkelijkheid inzien. De verantwoordelijke personen doen al wat in hun macht is om de bevoorrading te verzekeren. Op het oogenblik dat we schrijven zijn de secretaris sen-generaal der bevoegde departementen be sprekingen gaan voeren te Berlijn, voor het aankoooen van de noodige producten. Maar de bevolking mag hen niet tegenwerken. Ze draagt wel de grootste verantwoordelijkheid in den woekerhandel. Veel menschen zijn, op het oogen- K. B. V. B. 1940 -1941 TWEEDE DTVTSIE PROVINCIAAL. REEKS C. Ypersch Stadium, Augustijnenstraat Algemeene inkompriis1 fr. 50. Tribune: 1 fr. opleg. blik dat we nog niets te kort hadden, overdreven prijzen gaan aanbieden voor allerlei producten. Resultaat de woekeraars hebben hun waar ver borgen in de hoop er later nog veel meer voor te krijgen. Het is het geval met de aardappelen. Bel gië heeft aardappelen te veel. Elk jaar werden er groote hoeveelheden uitgevoerd. Van waar dan de paradox dat er nu aardappelen moeten inge voerd worden De woekeraars houden ze achter! De woekeraars hebben met niemand medelij den. Niemand mag dan ook medelijden hebben met de woekeraars. Alle menschen, die een ge weten hebben, moeten een onverbiddelijken strijd tegen hun aangaan. Maar ook het gerecht moet de ergerlijke lank moedigheid voor deze wangedrochten afleggen. Anders roeien we dezen kanker niet uit Maar nogmaals, laten we het niet te kwaad zien. Er zijn niet zooveel woekeraars. Vooral niet in onze stad. Het grootste kwaad van de» woeke raars ligt in hun monsterachtigheid een betrek kelijk kleine groep hongert gansch het land uit. Het is echter opvallend welke eerlijkheid de meeste handelaars van leper aan den dag leggen, vergeleken bij sommige andere steden. Uit het kwaad kan ook een goed geboren worden. Zeer veel handelaars wijden zich, bewust van hun verantwoordelijkheid en met plichtbesef, toe aan de bevoorrading der bevolking. Velen weten met een bewonderenswaardigen tact de armen te helpen. Hoe droevig ook een oorlog is, toch geeft hij aanleiding tot veel schoone daden. De edele na turen worden gelouterd. Het bestuur der stad waakt over de burgers en blijft hun lijden en ge varen deelen, doktere, brankardiers en verpleeg sters staan de gekwetsten bij, en de soldaat op het front strijdt en sneuvelt met in het hart de recht zinnige overtuiging dat hij het grootste offer brengt voor zijn volk. Het is dan ook ontstellend te zien hoe weinig eerbied sommige jonge dametjes, kinderen en deftige heeren schijnen te hebben voor onze gesneuvelden. Pas is het acht maand geleden dat die zonen van ons bloedeigen volk het cffer van die van 1914 hebben vernieuwd, en het is hun te veel het voetpad te volgen rond het tuintje van het standbeeld aan de gesneuvelden in de J. Coomansstraat. Ze moeteen er door loopen, de draden die het afspanden zijn weg, het gras kan niet weer groeien, het is een weg geworden. We vragen ens af hoeveel menschen, die dit gedenkstuk voorbijgaan, werkelijk een oogenblik hun gedachten richten naar de oorlogsslachtoffers van '14 en '40. We hopen dan ook stellig dat het stadsbestuur maatregelen zal treffen om het tuintje ervoor, zooals de andere parken, te onderhouden en te beletten dat er door geloopen wordt. Er heeft iemand gezegd dat een volk groot is als het zijn dooden eert. Het zijn onze jongens die gevallen zijn en ze sneuvelden voor ons. Vergeten wij het niet Fernand De Brnyn. LAMAIRE Leon, Casselstraat, Nr 2. KOOYMAN Johannes, Dixmudestraat. VANDERBEKE Marcel, Statiestraat. PATTYN Gecrges, Fochlaan. Zondagdienst van 16 tot 31 Januari 1941 LAMAIRE Leon, Casselstraat. KOOYMAN Johannes, Dixmudestraat. Wielrijders, let op de lichtafscherming.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1941 | | pagina 1