De
Postmeester
CINE
Léon GRILLET
DE FILM
aanstaande
week
in
de
Meenenstraat
Y P E R
1 9
1 9
TITELS KOEPONS
BEURSORDERS
De wettelijke melk- en boterprijzen
HKT YFKRSCHE 11-3 1941
Het if een onderwerp waarover reeds heel wat werd
geschreven, juist door het feit dat de zaak zoo com'
plex U en vooral dat de film, in de enkele tientallen
jaren van haar bestaan, zoo*n geweldige evolutie heeft
doorgemaakt en nog doormaakt
We zouden afzonderlijk de veelvuldige facetten ervan
kuncen beschouwen en «Ik zou een of meer bijdragen
vullen. Beperking ls dus noodzakelijk. Daarom stellen
v e ons voor de lezers enkele algemeene noties over de
tllm te geven, hopende later meer in detail erop te kun
nen terugkomen.
GESCHIEDENIS
Begin 1895 namen de gebroeders Lumière te Parijs
een brevet op een cinematograph is ch projectieapparaat
en op het eind van hetzelfde jaar had de eerste voor
stelling plaats (18 December!. De film was alsdan niets
meer dan een kermisattractie. De voorstellingen be
stonden in enkele kleine filmpjes, bij voorbeeld het
uitgaan van een fabriek, de aankomst van een trein.
Het opnametoestel stond vast en de scènes werden on
onderbroken genomen.
Later sloeg de film de richting van het tooneel In,
vat zeker een dwaling was. Hoyer schreef in betrek
king daarmede. Men had nog niet leeren Inzien dat
de film met eigen filmische uitdrukkingsmiddelen ook
eigen filmische onderwerpen verlangt, dat een filmver
haal geen aaneenschakeling van woorden is, maar van
beelden, dat het filmapparaat concrete objecten en
geen abstracte ideeën opneemt, en dat er dan ook aan
een scenario-schrijver gansth andere elschên gesteld
worden dan aan eën romanschrijver of dichter Men
had er zich nog geen rekenschap van gegeven dat too
neel en film in geheel andere ruimten bewegen het
tooneel moet zich binnen betrekkelijk enge grenzen
van tijd. ruimte (decor) en handeling concentreeren...
De film daarentegen heeft een vrijwel onbegrensde be
wegingsvrijheid. liet filmoog is overal... men kan met
de kinema zijn object van alle zijden bespieden.
Het was de Noord-Amerikaansche regisseur Griffith
die het eerst de opnamen op verschillende afstanden
toepaste in The birth of a Nation (1914). Het was
een der eerste stappen in de ontvoogding van de film.
De wereldoorlog had overigens het zwaartepunt van
de filmindustrie van Frankrijk naar de Vereenlgde
Staten verplaatst, waar weldra groote filmmaatscliap-
pljen tot stand kwamen, die de latere hooge vlucht en
liet overwicht aan het Amerikaahsche filmwezen zou
den verzekeren.
Na den oorlog stijgt tn de grootf Europeesche landen
weer de belangstelling voor 'de film.
De eerste klankfllm werd in Augustus 1926 te New-
York vertoond. Déze datum beteekent niet alleen een
revolutie in de filmwereld, maar ook een definitieve
vestiging van haar imperium, een verhooging van haar
artistieke waarde en gaandeweg een verbreiding van
haar invloedsfeer
De laatste snufjes in de cinematographlsche wereld
zijn de relief- en kleurenfilms. Deze laatste vooral
hebben reeds eer. hoogen trap van volmaaktheid be
reikt (zie t Mannen met Vleugels
Eindelijk hopen de uitvinders weldra de televisie te
kunnen vulgariseerer. en door toepassing ervan op de
film deze binnen onze huiskamer te brengen.
HET ONTSTAAN VAN EEN FILM
Het scenario is het embryo van de film. Het moet
eigenlijk drie phasen doormaken eer we het werkelijk
zoo kunnen noemen
De eerste phase is het gegeven. Bij voorbeeldhet
leven van Maria Stuart (voog de film c Het hart van
een Koningin»), Hieraan is niets specifiek filmisch
vast Men kan er even goed een opera, een gedicht, een
film of een roman van maken.
De tweede phase is een verwerking van het gegeven
voor de film. Het is het exposé - -
Eindelijk krijgt het scenario zijn deflnitieven vorm In
het draaiboek. Benevens de woorden die de spelers
moeten uitspreken en de handelingen die ze té ver
richten hebben, vinden we er zuiver technische aan
duidingen bestemd voor de techniekers en assistenten
(aantal seconden voor elk beeld, aanduidingen voor
den cameramantotaalopname, halfopname, close-up,
aanduidingen voor het geluld.)
"Wanneer het scenario goed ingestudeerd ls. wordt met
bet filmen begonnen. De twee voornaamste personen
zijn nude regisseur die door den producer uitgeko
zen wordt en de cameraman. De regisseur kiest de spe
lers. bepaalt de cos turnen en het decor, leidt het spel
eii.de opnamen. In tegenstelling met de manier waar
óp onlngewl'den het zich soms voorstellen, worden de
scènes niet gefilmd in de volgorde waarin ze zich in
het draaiboek bevinden. Alle scènes echter, die zich
op dezelfde plaats, of ln dezelfde omstandigheden af
spelen, worden na elkaar opgenomen.
Veel onderdeelen worden ook in het klein gemaakt
ter vernrnderlng van de onkosten en op zoodanige
Wijze gefotografeerd dat de toeschouwer in de zaal
mets merkt van de trucage. Van de zaken die in wer
kelijke groette gemaakt worden, bouwt men maar juist
wat in het gezichtsveld der camera valt, het andere
wordt onmeedoogend afgesneden. Waar een persoon
voor een deur staat, zal men natuurlijk geen gansch
huis optrekken, maar niets anders dan een deur plaat
sen.
Een wandeling in de studio's van een groote film
maatschappij behoort dan ook tot de meest wonder
bare gebeurtenissen die men kan beleven Men ziet
er Interieurs met clubzetels en prettige tafeltjes naast
daken, kerken, graspleinen, bosschen, heuveltjes, sun
lights, camera's en gevels- die ergens van nette bur
gershuizen weggenomen zijn. Dat alles vertel lk niet
opdat de lezer er geen plezier meer aan zou beleven
als hij naar een mooie film gaat zien. Het woord van
een confrater op slot van een reportage ln de Ufa kan
niet beter gepast zijn behandel de filmkunst zooals
de menschen. Wees uitnemend blij om het beetje
schoons dat we soms krijgen en tracht goedmoedig te
glimlachen wanneeT ge wel eens gefopt wordt
Nadat alles wat maar zou kunnen of moeten op het
witte doek verschijnen opgenomen ls (en dikwijls heel
wat meer), maakt de regisseur uit de opgenomen stroo-
ken een keuze. De cutter (letterlijk snijder) ver
zamelt de strooken volgens de aanduidingen van den
regisseur betreffende lengte en volgorde. Dit werk
wordt genoemd montage. De meeste regisseurs trach
ten dit echter zelf te doen. omdat de waarde van de
tilra grootend eels afhangt van de montage. De mon-
'inm>inwwnwwowiw»i(r)w.
mmmr
ifi'3 XJ«'VHiïUr v
if h
Cliché UFA.
tage geeft rhythme en beweging. Dit kan levendiger,
trager, of feller of vlotter of suggestiever zijn, het is
ten slotte wat men noemt filmpoëzie en het vraagt
van den regisseur een bijzonderen fllmlschen zin.
Zoo is de film dan klaar. Thans worden de copiën
gemaakt (soms zijn er meer dan honderd) en nu kan
ze de wereld -veroveren.
DE FILM OVER DE WERELD
We geven hierna een overzicht van de vooraanstaan
de cineasten en de verspreiding van de film in de
landen welke ons op filmisch gebied de meeste belang
stelling inboezemen. Deze lijst maakt natuurlijk geen
aanspraak od volledigheid.
België Vlaamsche films van Jan Vanderheyden van
Karei De Keukeleire en van Storck. Fransche films
van Schoukens. Gaston de Meyst, de Brasse en Jayet.
Aantal cinemazalen 1000. Ongeveer 2.000.060 cine
mabezoekers per .week.
NederlandFilms van Joris Ivens, Jan Hin, J. C. Mol.
Jaap Speier, Gerard Rutten, Mannus Franken.
Zes honderd zalen. Tien films per jaar.
Duitschland Fritz Lang, Walt Ruttman, Dupont,
Pabst. Paul Heinz, Gustaaf Ucicky, - Jacoby, Ems, Obal,
Max Neufeld. Leni Riefenstahl en Willy Forst (Oosten
rijker).
Zalen 5.300. Jaarlijksche productie 200.
Frankrijk Poynol. Puity, René Clair, Germaine Du-
lac. Claude Autant Laura, Carl Dreyer (eep Deen),
Julien Duvivler, Poirier, Jean Benoit-Levy en Marie
Epstein, Jacques Feyder, Raymond Bernard, Jean Le
noir. Max Allégret, Marcel l'Herbier, Abel Gance, Mau
rice Tourneur.
Vier duizend twee, honderd kinemazalen. Honderd
zes en twintig films per jaar.
Engeland Alfred Hitchcock, Basil Wright, J. Ford
en Robert Stevenson. Ook vreemde cineasten werden
voor een of twee films geëngageerd.
Vijf duizend zalen twee 'honderd vijftig films per
jaar.
Vereenigde Staten Griffith, Cecil de Mille', Thomas-
Ince, Charley Chaplain, Capra. G. La Cava. J. Ford.
King Vidor, Lewis Milstone.
Evenals Engeland hebben de Vereenigde Staten ver
scheidene filmkunstenaars voor langeren of korteren
tijd uit Europeesche landen aangeworven.
Per jaar worden vijf honderd speelfilms vervaardigd.
Italië Enricc Guazzoni, Alessandrini, Giovachtno
Forzano.
Rusland Koelesjow. Sergy Eisensteln. Poedowskln,
Alexander Room, Victor Turin, Nicolay Ekk
De totale wereldproductie wordt geschat op 2.000
films per jaar.
Een gewene Paramountfilm kost 250.000 dollar som
mige echter stegen tot 2 mil'oen doilar. Anna Kere-
nina een Metro-Go'.dwvn-Mayer product'e kostte
700000 dollar, waarvan 250.000 dollar honorarium voor
Greta Garbo.
We hebben het aantal zalen voor de besproken land
den opgegeven, maaT het kan ook wel belang inboeze
men te weten dat er over de wereld 64.000 zalen ver
spreid zlin, waarvan 33.000 in Europa, 25 000 in Ame
rika. 3,000 In Azië. 1750 ln. Australië en 900 in Afrika.
Ongeveer 260.000.000 menschen in de wereld gaan
eens per week naar de cinema en men schat dat 2/3
hetzij 172.000.000 beneden de 25 jaar oud zijn.
Hoeft het dan te verwonderen dat de invloed van de
film fantastisch groot ls?
Fernand DE BRUYN.
Wisselagent - Correspondent
bij de Beurs van Brussel.
(Wettelijke borgsom nedergelegd
bij de Nationale Bank van België).
Aanbevolen geldplaatsingen
Kasbons op EEN JAAR van het Gemeentekrediet
van België3,60 netto.
Tienjaarlijksche Schatkistobligaties 4
uitgegeven aan 97.50
Kostelooze Financieele Inlichtingen
Stipte geheimhouding.
In het Staatsblad van. 13 Maart verscheen een besluit
dat de melk- en boterprijzen vaststelt. We ontlèenen
eruit de prijzen, die den voortbrenger en den verbruiker
aanbelangen
Hét is eenleder verboden navolgende eet- en koop
waren aan te bieden, te koopen of te verkoopen tegen
andere prijzen dan deze vastgesteld bij onderhavig be
sluit.
De prijzen van de hiernavermelde producten wórden
vastgesteld als volgt
I. MELKPRIJZEN
1- Pri-is te betalen per liter volle rauwe melk:
a) Aan de melkveehouders door de zuivelfabrieken,
met aftrok van de werkelijke vervoerkosten, die per
liter gelijkmatig verdeeld worden onder alle leveran
ciers van dezelfde zuivelfabriek.
Per liter 3 t. h. vetgehalte, minimum 1,55 fr
De 0.10 t. h. vetgehalte boven 3 t. h. zullen aan 4 cen
tiem gerekend worden. - t
De 0.10 t. h vetgehalte beneden 3 t. h. zullen aan 5
centiem afgetrokken worden.
De melk die niet voldoet aan de voor iedere strgek
vastgestelde hygiënische voorwaarden, ondergaat een
prijsvermindering volgens een schaal die wordt vast
gesteld door de hoofdgroepeering Zuivel, Vetten en
Eieren
b) Door veehouder-venter aan melkveehouder, "af
hoeve. 1,55 fr.
c) Door den verbruiker aan melkveehouder, af hoeve
1.75 fr.
d) Door den verbruiker aan veehouder-venter, voor
ten huize bestelde melk, 1.95.
2. Prijs te betalen per liter rauwe afgeroomde melk
of rauwe karnemelk.
a) Aan melkveehouder door veehouder-venter, 'af
hoeve 0.55 fr.
b) Aan melkveehouder door verbruiker, af hoeve
0,75 fr.
c) Door verbruiker, aan veehouder-vènter. voor ten
huize bestelde melk 0 95 fr.
3. Prijs te betalen per liter gepasteuriseerde
volle melk. los of in kruiken.
Bij levering aan verbruiker, in winkels 2 05 fr.'i
Bij levering ten huize van verbruiker 2.25.
4- Priis te betalen per liter gepasteuriseerde
afgeroomde melk of karnemelk, los of in kruiken.
Bti levering aan den verbruiker, in winkels 1.05 fr.
Bij levering ten huize van den verbruiker 1 25 fr
5. Prijs te betalen voor genasteuriseerde 1
volle melk, in flessehen. n
96 ol- 95 cl. 75 cl: '40-
1 Ut. - 30 et:
Fr- Kr, Fr. Er,
Bij levering aan ver
bruiker in winkels 2.25 2,15 1.70 1.20
Bij levering ten huize
van verbruiker 2.40 2.30 1,8» '1^0
6. Priis te betalen voor geoasteurlreèrdë
afgeroomde melk of karnemelk, in flessehen.
96 cI.t 95 cl, ,75 ck .46-!
1 lit. 50 cl.
Fr. Fr. Fr. Fr.
Bij levering aan ver
bruiker ln winkels 1.25 1,20, 0.95 .0,70
Bij levering ten huize
van verbruiker 1.40 1.35 1,05
7. Prijs te betalen voor gesteriliseerde
volle melk, hl flessehen. c
Bij levering aan verbruiker, in winkels i
1 lit. 95 cl. 90 cl. 80 cl. 75 cl. 50 ok
2 45 2,35 2.25 2 05 1.85 L30
Bij levering ten huize van verbruiker
1 lit. 95 cl. 90 cl. 80 cl. 75' Cl. 50 Va.
2.60 2.50 2 40 215 1,95 1,40"
8. Priis te betalen voor gesteriliseerde
afgeroomde me'k of karnemelk in flessehen. <c
Bij levering aan verbruiker in winkels:
1 lit. 95 cl. 90 cl. 80 cl. 75 ol. 50 el.'
1,45 1.40 1,35 1 20 1.05 0.BÖ
Bij lèveririg ten huize van verbruiker
1 lit. 95 cl. 90 cl. 80 cl. 75 cl. 50 ét."
1.60 1 55 1 50 1.30 1 15 0.9Ó
n, PRIIS VAN DEN MELKROOM
Priis te betalen door de zuivelfabriek aan den melk
veehouder, per kilogram botervet van den room, met
af'rok van% de werkell'ke vervoerkosten die op een ge
lijke wijze* verdeeld worden onder alle leveranciers, ep
mits kostelooze teruggave van de karnemelk, mlnlmüm:
32 frank.
III. BOTERPRIJZEN 'x
1. Priis te betalen per kgr. melkerljboter.
Door den verbru'ker: Kontroolboter, 35 fr.; 1® hoeda-'
nigheid, 34 fr.: 2® hoedanigheid, 33 fr.
2. Prijs te be'alen per kgr. hoeveboter.
a) Aan den producent, bli levering aan den aange
nomen tusschennersoon. 28 fr.
b) Bij aflevering aan een groothandelaar of boterver-
deelcentrale 29 25 fr.
c) Bij aflevering aan den grootverbruiker 3050 fr.
d) Bij aflevering aan den verbruiker 32 frank.
De nrijs voor boter, door de melkerij verpakt in hoe
veelheden van minder dan 1 kl'ogram wordt verhoogd
met 40 centiem ner kilogram bi' verpakking ln hoe
veelheden van minder dan 1/2 k:logram wordt de prijs
verhooed met 50 centiem per kilogram.
Het ls verboden boter te verkoopen met meer dan
3 t. h. zout.