De Postmeester CINE Léon GRILLET DE FILM aanstaande week in de Meenenstraat Y P E R 1 9 1 9 TITELS KOEPONS BEURSORDERS De wettelijke melk- en boterprijzen HKT YFKRSCHE 11-3 1941 Het if een onderwerp waarover reeds heel wat werd geschreven, juist door het feit dat de zaak zoo com' plex U en vooral dat de film, in de enkele tientallen jaren van haar bestaan, zoo*n geweldige evolutie heeft doorgemaakt en nog doormaakt We zouden afzonderlijk de veelvuldige facetten ervan kuncen beschouwen en «Ik zou een of meer bijdragen vullen. Beperking ls dus noodzakelijk. Daarom stellen v e ons voor de lezers enkele algemeene noties over de tllm te geven, hopende later meer in detail erop te kun nen terugkomen. GESCHIEDENIS Begin 1895 namen de gebroeders Lumière te Parijs een brevet op een cinematograph is ch projectieapparaat en op het eind van hetzelfde jaar had de eerste voor stelling plaats (18 December!. De film was alsdan niets meer dan een kermisattractie. De voorstellingen be stonden in enkele kleine filmpjes, bij voorbeeld het uitgaan van een fabriek, de aankomst van een trein. Het opnametoestel stond vast en de scènes werden on onderbroken genomen. Later sloeg de film de richting van het tooneel In, vat zeker een dwaling was. Hoyer schreef in betrek king daarmede. Men had nog niet leeren Inzien dat de film met eigen filmische uitdrukkingsmiddelen ook eigen filmische onderwerpen verlangt, dat een filmver haal geen aaneenschakeling van woorden is, maar van beelden, dat het filmapparaat concrete objecten en geen abstracte ideeën opneemt, en dat er dan ook aan een scenario-schrijver gansth andere elschên gesteld worden dan aan eën romanschrijver of dichter Men had er zich nog geen rekenschap van gegeven dat too neel en film in geheel andere ruimten bewegen het tooneel moet zich binnen betrekkelijk enge grenzen van tijd. ruimte (decor) en handeling concentreeren... De film daarentegen heeft een vrijwel onbegrensde be wegingsvrijheid. liet filmoog is overal... men kan met de kinema zijn object van alle zijden bespieden. Het was de Noord-Amerikaansche regisseur Griffith die het eerst de opnamen op verschillende afstanden toepaste in The birth of a Nation (1914). Het was een der eerste stappen in de ontvoogding van de film. De wereldoorlog had overigens het zwaartepunt van de filmindustrie van Frankrijk naar de Vereenlgde Staten verplaatst, waar weldra groote filmmaatscliap- pljen tot stand kwamen, die de latere hooge vlucht en liet overwicht aan het Amerikaahsche filmwezen zou den verzekeren. Na den oorlog stijgt tn de grootf Europeesche landen weer de belangstelling voor 'de film. De eerste klankfllm werd in Augustus 1926 te New- York vertoond. Déze datum beteekent niet alleen een revolutie in de filmwereld, maar ook een definitieve vestiging van haar imperium, een verhooging van haar artistieke waarde en gaandeweg een verbreiding van haar invloedsfeer De laatste snufjes in de cinematographlsche wereld zijn de relief- en kleurenfilms. Deze laatste vooral hebben reeds eer. hoogen trap van volmaaktheid be reikt (zie t Mannen met Vleugels Eindelijk hopen de uitvinders weldra de televisie te kunnen vulgariseerer. en door toepassing ervan op de film deze binnen onze huiskamer te brengen. HET ONTSTAAN VAN EEN FILM Het scenario is het embryo van de film. Het moet eigenlijk drie phasen doormaken eer we het werkelijk zoo kunnen noemen De eerste phase is het gegeven. Bij voorbeeldhet leven van Maria Stuart (voog de film c Het hart van een Koningin»), Hieraan is niets specifiek filmisch vast Men kan er even goed een opera, een gedicht, een film of een roman van maken. De tweede phase is een verwerking van het gegeven voor de film. Het is het exposé - - Eindelijk krijgt het scenario zijn deflnitieven vorm In het draaiboek. Benevens de woorden die de spelers moeten uitspreken en de handelingen die ze té ver richten hebben, vinden we er zuiver technische aan duidingen bestemd voor de techniekers en assistenten (aantal seconden voor elk beeld, aanduidingen voor den cameramantotaalopname, halfopname, close-up, aanduidingen voor het geluld.) "Wanneer het scenario goed ingestudeerd ls. wordt met bet filmen begonnen. De twee voornaamste personen zijn nude regisseur die door den producer uitgeko zen wordt en de cameraman. De regisseur kiest de spe lers. bepaalt de cos turnen en het decor, leidt het spel eii.de opnamen. In tegenstelling met de manier waar óp onlngewl'den het zich soms voorstellen, worden de scènes niet gefilmd in de volgorde waarin ze zich in het draaiboek bevinden. Alle scènes echter, die zich op dezelfde plaats, of ln dezelfde omstandigheden af spelen, worden na elkaar opgenomen. Veel onderdeelen worden ook in het klein gemaakt ter vernrnderlng van de onkosten en op zoodanige Wijze gefotografeerd dat de toeschouwer in de zaal mets merkt van de trucage. Van de zaken die in wer kelijke groette gemaakt worden, bouwt men maar juist wat in het gezichtsveld der camera valt, het andere wordt onmeedoogend afgesneden. Waar een persoon voor een deur staat, zal men natuurlijk geen gansch huis optrekken, maar niets anders dan een deur plaat sen. Een wandeling in de studio's van een groote film maatschappij behoort dan ook tot de meest wonder bare gebeurtenissen die men kan beleven Men ziet er Interieurs met clubzetels en prettige tafeltjes naast daken, kerken, graspleinen, bosschen, heuveltjes, sun lights, camera's en gevels- die ergens van nette bur gershuizen weggenomen zijn. Dat alles vertel lk niet opdat de lezer er geen plezier meer aan zou beleven als hij naar een mooie film gaat zien. Het woord van een confrater op slot van een reportage ln de Ufa kan niet beter gepast zijn behandel de filmkunst zooals de menschen. Wees uitnemend blij om het beetje schoons dat we soms krijgen en tracht goedmoedig te glimlachen wanneeT ge wel eens gefopt wordt Nadat alles wat maar zou kunnen of moeten op het witte doek verschijnen opgenomen ls (en dikwijls heel wat meer), maakt de regisseur uit de opgenomen stroo- ken een keuze. De cutter (letterlijk snijder) ver zamelt de strooken volgens de aanduidingen van den regisseur betreffende lengte en volgorde. Dit werk wordt genoemd montage. De meeste regisseurs trach ten dit echter zelf te doen. omdat de waarde van de tilra grootend eels afhangt van de montage. De mon- 'inm>inwwnwwowiw»i(r)w. mmmr ifi'3 XJ«'VHiïUr v if h Cliché UFA. tage geeft rhythme en beweging. Dit kan levendiger, trager, of feller of vlotter of suggestiever zijn, het is ten slotte wat men noemt filmpoëzie en het vraagt van den regisseur een bijzonderen fllmlschen zin. Zoo is de film dan klaar. Thans worden de copiën gemaakt (soms zijn er meer dan honderd) en nu kan ze de wereld -veroveren. DE FILM OVER DE WERELD We geven hierna een overzicht van de vooraanstaan de cineasten en de verspreiding van de film in de landen welke ons op filmisch gebied de meeste belang stelling inboezemen. Deze lijst maakt natuurlijk geen aanspraak od volledigheid. België Vlaamsche films van Jan Vanderheyden van Karei De Keukeleire en van Storck. Fransche films van Schoukens. Gaston de Meyst, de Brasse en Jayet. Aantal cinemazalen 1000. Ongeveer 2.000.060 cine mabezoekers per .week. NederlandFilms van Joris Ivens, Jan Hin, J. C. Mol. Jaap Speier, Gerard Rutten, Mannus Franken. Zes honderd zalen. Tien films per jaar. Duitschland Fritz Lang, Walt Ruttman, Dupont, Pabst. Paul Heinz, Gustaaf Ucicky, - Jacoby, Ems, Obal, Max Neufeld. Leni Riefenstahl en Willy Forst (Oosten rijker). Zalen 5.300. Jaarlijksche productie 200. Frankrijk Poynol. Puity, René Clair, Germaine Du- lac. Claude Autant Laura, Carl Dreyer (eep Deen), Julien Duvivler, Poirier, Jean Benoit-Levy en Marie Epstein, Jacques Feyder, Raymond Bernard, Jean Le noir. Max Allégret, Marcel l'Herbier, Abel Gance, Mau rice Tourneur. Vier duizend twee, honderd kinemazalen. Honderd zes en twintig films per jaar. Engeland Alfred Hitchcock, Basil Wright, J. Ford en Robert Stevenson. Ook vreemde cineasten werden voor een of twee films geëngageerd. Vijf duizend zalen twee 'honderd vijftig films per jaar. Vereenigde Staten Griffith, Cecil de Mille', Thomas- Ince, Charley Chaplain, Capra. G. La Cava. J. Ford. King Vidor, Lewis Milstone. Evenals Engeland hebben de Vereenigde Staten ver scheidene filmkunstenaars voor langeren of korteren tijd uit Europeesche landen aangeworven. Per jaar worden vijf honderd speelfilms vervaardigd. Italië Enricc Guazzoni, Alessandrini, Giovachtno Forzano. Rusland Koelesjow. Sergy Eisensteln. Poedowskln, Alexander Room, Victor Turin, Nicolay Ekk De totale wereldproductie wordt geschat op 2.000 films per jaar. Een gewene Paramountfilm kost 250.000 dollar som mige echter stegen tot 2 mil'oen doilar. Anna Kere- nina een Metro-Go'.dwvn-Mayer product'e kostte 700000 dollar, waarvan 250.000 dollar honorarium voor Greta Garbo. We hebben het aantal zalen voor de besproken land den opgegeven, maaT het kan ook wel belang inboeze men te weten dat er over de wereld 64.000 zalen ver spreid zlin, waarvan 33.000 in Europa, 25 000 in Ame rika. 3,000 In Azië. 1750 ln. Australië en 900 in Afrika. Ongeveer 260.000.000 menschen in de wereld gaan eens per week naar de cinema en men schat dat 2/3 hetzij 172.000.000 beneden de 25 jaar oud zijn. Hoeft het dan te verwonderen dat de invloed van de film fantastisch groot ls? Fernand DE BRUYN. Wisselagent - Correspondent bij de Beurs van Brussel. (Wettelijke borgsom nedergelegd bij de Nationale Bank van België). Aanbevolen geldplaatsingen Kasbons op EEN JAAR van het Gemeentekrediet van België3,60 netto. Tienjaarlijksche Schatkistobligaties 4 uitgegeven aan 97.50 Kostelooze Financieele Inlichtingen Stipte geheimhouding. In het Staatsblad van. 13 Maart verscheen een besluit dat de melk- en boterprijzen vaststelt. We ontlèenen eruit de prijzen, die den voortbrenger en den verbruiker aanbelangen Hét is eenleder verboden navolgende eet- en koop waren aan te bieden, te koopen of te verkoopen tegen andere prijzen dan deze vastgesteld bij onderhavig be sluit. De prijzen van de hiernavermelde producten wórden vastgesteld als volgt I. MELKPRIJZEN 1- Pri-is te betalen per liter volle rauwe melk: a) Aan de melkveehouders door de zuivelfabrieken, met aftrok van de werkelijke vervoerkosten, die per liter gelijkmatig verdeeld worden onder alle leveran ciers van dezelfde zuivelfabriek. Per liter 3 t. h. vetgehalte, minimum 1,55 fr De 0.10 t. h. vetgehalte boven 3 t. h. zullen aan 4 cen tiem gerekend worden. - t De 0.10 t. h vetgehalte beneden 3 t. h. zullen aan 5 centiem afgetrokken worden. De melk die niet voldoet aan de voor iedere strgek vastgestelde hygiënische voorwaarden, ondergaat een prijsvermindering volgens een schaal die wordt vast gesteld door de hoofdgroepeering Zuivel, Vetten en Eieren b) Door veehouder-venter aan melkveehouder, "af hoeve. 1,55 fr. c) Door den verbruiker aan melkveehouder, af hoeve 1.75 fr. d) Door den verbruiker aan veehouder-venter, voor ten huize bestelde melk, 1.95. 2. Prijs te betalen per liter rauwe afgeroomde melk of rauwe karnemelk. a) Aan melkveehouder door veehouder-venter, 'af hoeve 0.55 fr. b) Aan melkveehouder door verbruiker, af hoeve 0,75 fr. c) Door verbruiker, aan veehouder-vènter. voor ten huize bestelde melk 0 95 fr. 3. Prijs te betalen per liter gepasteuriseerde volle melk. los of in kruiken. Bij levering aan verbruiker, in winkels 2 05 fr.'i Bij levering ten huize van verbruiker 2.25. 4- Priis te betalen per liter gepasteuriseerde afgeroomde melk of karnemelk, los of in kruiken. Bti levering aan den verbruiker, in winkels 1.05 fr. Bij levering ten huize van den verbruiker 1 25 fr 5. Prijs te betalen voor genasteuriseerde 1 volle melk, in flessehen. n 96 ol- 95 cl. 75 cl: '40- 1 Ut. - 30 et: Fr- Kr, Fr. Er, Bij levering aan ver bruiker in winkels 2.25 2,15 1.70 1.20 Bij levering ten huize van verbruiker 2.40 2.30 1,8» '1^0 6. Priis te betalen voor geoasteurlreèrdë afgeroomde melk of karnemelk, in flessehen. 96 cI.t 95 cl, ,75 ck .46-! 1 lit. 50 cl. Fr. Fr. Fr. Fr. Bij levering aan ver bruiker ln winkels 1.25 1,20, 0.95 .0,70 Bij levering ten huize van verbruiker 1.40 1.35 1,05 7. Prijs te betalen voor gesteriliseerde volle melk, hl flessehen. c Bij levering aan verbruiker, in winkels i 1 lit. 95 cl. 90 cl. 80 cl. 75 cl. 50 ok 2 45 2,35 2.25 2 05 1.85 L30 Bij levering ten huize van verbruiker 1 lit. 95 cl. 90 cl. 80 cl. 75' Cl. 50 Va. 2.60 2.50 2 40 215 1,95 1,40" 8. Priis te betalen voor gesteriliseerde afgeroomde me'k of karnemelk in flessehen. <c Bij levering aan verbruiker in winkels: 1 lit. 95 cl. 90 cl. 80 cl. 75 ol. 50 el.' 1,45 1.40 1,35 1 20 1.05 0.BÖ Bij lèveririg ten huize van verbruiker 1 lit. 95 cl. 90 cl. 80 cl. 75 cl. 50 ét." 1.60 1 55 1 50 1.30 1 15 0.9Ó n, PRIIS VAN DEN MELKROOM Priis te betalen door de zuivelfabriek aan den melk veehouder, per kilogram botervet van den room, met af'rok van% de werkell'ke vervoerkosten die op een ge lijke wijze* verdeeld worden onder alle leveranciers, ep mits kostelooze teruggave van de karnemelk, mlnlmüm: 32 frank. III. BOTERPRIJZEN 'x 1. Priis te betalen per kgr. melkerljboter. Door den verbru'ker: Kontroolboter, 35 fr.; 1® hoeda-' nigheid, 34 fr.: 2® hoedanigheid, 33 fr. 2. Prijs te be'alen per kgr. hoeveboter. a) Aan den producent, bli levering aan den aange nomen tusschennersoon. 28 fr. b) Bij aflevering aan een groothandelaar of boterver- deelcentrale 29 25 fr. c) Bij aflevering aan den grootverbruiker 3050 fr. d) Bij aflevering aan den verbruiker 32 frank. De nrijs voor boter, door de melkerij verpakt in hoe veelheden van minder dan 1 kl'ogram wordt verhoogd met 40 centiem ner kilogram bi' verpakking ln hoe veelheden van minder dan 1/2 k:logram wordt de prijs verhooed met 50 centiem per kilogram. Het ls verboden boter te verkoopen met meer dan 3 t. h. zout.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1941 | | pagina 2