GTGN/CHAPPELÜK Léon GRILLET GROOTE FIGUREN week De Loterij ten bate van Winterhulp Premieieening 4 t. h. 1923 (Verwoeste Gewesten) Lotenleening 1933 19 Meenenstraat 19 Y P E R TITELS KOEPONS BEURSORDERS Naamdagen. Maanstanden. HET YPERSCHE 25-4-1941 HET SCHRIJVEN DOOR VLIEGMACHINES Men ziet soms dat vliegtuigen, op zeer groote hoogte, witte strepen in de lucht maken. Men- schen, die er alles van weten, beweren dat het Engelsche vliegtuigen zijn die propagandaleuzen schrijven of pogen te schrijven, anderen gaan verder en weten te vertellen dat na het trekken van zulke strepen een bepaald bombardement zal uitgevoerd worden. De waarheid is, dat men hier te doen heeft met een zuiver natuurkundig verschijnsel en zoowel Duitsche als Engelsche vliegtuigen trekken zulke strepen in bepaalde omstandigheden. Het zijn zoogenaamde condensstrepen (wolk vorming), die ontstaan onopzettelijk bij een be paalden weerstoestand en op zeer groote hoogte. Voor t onstaan van een wolk is noodig met vocht verzadigde lucht en condensatiekernen (fijne zout- of rookdeeltjes). De waterdamp hecht zich aan deze kernen en verdicht tot een neveldruppeltje, waardoor de damp zichtbaar wordt. Vele van deze alzoo gevormde druppeltjes vormen een ne vel, een wolk of mist. Gewone condensatiekernen komen voor in de lagere luchtlagen en worden door den wind tot- omstreeks 5000 m. hoogte gevoerd. Hooger ont staan dan in normale omstandigheden geen wol ken. Wanneer nu echter vliegmachines hooger dan 5000 m. vliegen zenden deze condensatiekernen in de lucht rookdeeltjes van verbrande benzine, is nu tevens de lucht met waterdamp verzadigd dan ontstaan de zooveel besproken wolkstrepen. Dit is dus het verschijnsel, zooals men dat vooral op koude en heldere dagen kan waarnemen. WATERGLAS Het zijn silicaten (zouten van kiezelzuren) van natrium en kalium, die geen constante (vaste) samenstelling hebben. Zij worden bereid door het samensmelten van zand en soda (natriumcarbo- naat) of van zand en potasch (kaliumcarbonaat) in ovens, die ongeveer den vorm en de constructie hebben van glasovens. Het ontstane smeltproduct wordt afgelaten in ijzeren wagentjes en stolt daarin tot een groene of bruine glasachtige mas sa vandaar de naam. Van het werkelijke glas onderscheidt het zich door afwezigheid van on- gebluschte kalk (calciumoxyde) en daarmee ge lijkwaardige tweewaardige metaaloxyden (bv. loodoxyde). Door dit feit is het niet bestand (zoo als gewoon glas) tegen de inwerking van water en het lost er zelf op den duur volledig in op. De zoo verkregen oplossing vormt een dikke, geel achtige, strooperige vloeistof (gehalte ongeveer 40 procent) en heeft de belangrijke eigenschap door verdamping, doch veel sneller door inwer king van het koolzuur uit de lucht, over te gaan in een harde, glasachtige massa, die bestaat uit een mengsel van waterglas en amorf kiezelzuur. Op grond van deze laatste eigenschap wordt een verdunde oplossing van waterglas zeer veel gebruikt als kit (kleefstof) voor het kitten van aardewerk, als plakmiddel o. a. voor stroocar- tonvellen, als impregneervloeistof voor het ont brandbaar maken van weefsels zooals bv. hout, als bindmiddel voor wegbedekking, als vulmid del voor zeep en voor het conserveeren van eieren. Op de eierschalen vormt zich een dun bescher mend laagje van het hierboven beschreven meng sel, zoodat het ei als het ware van de buiten wereld afgezonderd wordt. Om te sluiten iets voor de huisvrouwen Li- helle schrijft Daar de eierschalen der inge maakte eieren op den duur uiterst dun worden, zoodat zelfs de geringste infectie van buiten af invloed kan hebben en ook omdat het water glas op den duur gaat scheuren, is langer dan plus minus 1 jaar bewaren beslist niet aan te raden EEN FIJNE LICHTSTRAAL In het station Innsbrucker Platz te Berlijn is een roltrap die de reizigers naar het hoog gele gen perron leidt. Doch deze trap werkt alleen als een persoon hem nadert en eenmaal haar taak volbracht ligt zij stil. Welk is het geheim Een fijne roode lichtstraal staat dwars over den weg der passagiers tusschen de beide leuningen en wordt voor een breuk van een seconde door den reiziger onderbroken. Dit onderbreken is voldoende om de zware elek tromotoren in gang te zetten en de trap aan het rollen te brengen. Boven gekomen wordt een tweede lichtstraal onderbroken en alles valt stil. Trekking der 3' snede De trekking der 3r snede van de Loterij ten voor- deele van Winterhulp, had Zaterdagnamiddag in de zaal voor kamermuziek van het Paleis voor Schoone Kunsten te Brussel plaats. De uitslag luidt Winnen 100 fr., de biljetten waarvan het nummer eindigt op 4. Winnen 250 fr.. de biljetten waarvan het nummer eindigt op 77. Winnen 1.000 fr., de biljetten waarvan het nummer eindigt cp 827 392. Winnen 5.000 fr., de biljetten waarvan het nummer eindigt op 4.628 3.023. Winnen 10.000 fr., de biljetten waarvan het nummer eindigt op 6.187. Winnen 25.000 fr., de biljetten waarvan het nummer eindigt op 81.329 36.192 45.886 19.647 84.626 64.890. Winnen 50.000 fr., de biljetten waarvan het nummer eindigt op 46.782 33.753 72.811 45.562. Winnen 100.000 fr., de biljetten dragende de num mers 183.368 279.853 273.670 234.492 288.197. Het biljet dragende het nummer 242.144 wint 1 mil joen frank. Trekking van 19 April De trekking van de premieieening 4 t. h. 1923 gaf volgenden uitslag Winnen 100.000 fr. de reeksen 174672 Nr 4 en 277823 Nr 2. Winnen 50.000 fr. de reeksen 235394 Nr 5; 013833 Nr 2 253932 Nr 5. Winnen 10.000 fr. de reeksen 393691 Nr 4 013213 Nr 1: 387029 Nr 3; 179391 Nr 1; 142075 Nr 1; 263887 Nr 3; 167806 Nr 5; 163759 Nr 5. 024145 Nr 1; 293631 Nr 3; 093766 Nr 4; 172922 Nr 1; 149388 Nr 1; 369614 Nr 2: 064018 Nr 4. De andere nummers van bovengenoemde obligatiën zijn betaalbaar met 575 of 550 frank. 91'' trekking op 18 April Het lot van 1 miljoen frank is gewonnen door serie 122.428. De 45 loten van 25.000 fr. .zijn toegekend aan de vol gende series 196618 161196 103379 113411 216579 240416 278783 326473 369618 380647 310844 358893 120418 130706 180444 157522 143930 142630 226405 253696 221141 271597 268550 262283 258201 265349 225815 302355 354316 353518 346855 374503 383239 337221 310517 105048 108487 126522 157256 191442 193337 204306 208412 244414 265023 Wisselagent - Correspondent bij de Beurs van Brussel. (Wettelijke borgsom nedergelegd bij de Nationale Bank van België). Aanbevolen geldplaatsingen Kasbons op EEN JAAR van het Gemeentekrediet van België 3,60 netto. Tienjaarlijksche Schatkistobligaties 4 uitgegeven aan 97.50 Kostelon7e Financieele Inlichtingen Stipte geheimhouding. van 27 April tot 3 Mei 1941 Zondag 27 April Anastasus, Petrus Canisius, Poly- carpus. Antimus. Maandag 28 April Vital, Valérie, Anastasia. Dinsdag 29 April Robrecht, Petrus van Verone. Woensdag 30 April Catharina, Eutrope. Donderdag 1 Mei Philippus en Jacob. Vrijdag 2 Mei Athanasius. Zaterdag 3 Mei Kruisvinding. Zon Opgang Ondergang, Zondag 27 April 6 u. 25 20 u. 57 Maandag 28 April 6 u. 23 20 u. 58 Dinsdag 29 April 6 u. 21 20 u. 59 Woensdag 30 April 6 u. 20 21 u. 01 Donderdag 1 Mei 6 u. 18 21 u. 03 Vrijdag 2 Mei 6 u. 16 21 u. 04 Zaterdag 3 Mei 6 u. 14 21 u. 06 Nd33n. Opgang Ondergang Zondag 27 April 7 u. 11 21 u. 49 Maandag 28 April 7 u. 43 22 u. 47 Dinsdag 29 April 8 u 18 23 u. 43 Woensdag 30 April 8 u. 59 0 u. 35 Donderdag 1 Mei 9 u. 47 1 u. 22 Vrijdag 2 Mei 10 u. 41 2 u. 00 Zaterdag 3 Mei 11 u. 41 2 u. 03 Eerste kwartier 4 Mei, te 14 u. 49. Volle maan 11 Mei, te 7 u. 15. Laatste kwartier 18 Mei, te 3 u. 17. Nieuwe maan 26 Mei, te 7 u. 18. iWAl.i.t1* 1 1 n MAN ET Edouard Manet, werd te Parijs geboren in 1832. Hij was een der vernieuwers van de schilder kunst in de laatste helft der 19 eeuw (impres sionist). Zijn leermeester was Couture. Hij maak te studiereizen naar Holland, Duitschland, Wee- nen en Italië en kwam onder invloed van de Ita lianen en weldra ook van de Spanjaarden, echter lang vóór hij Spanje bezocht. Een optreden van Spaansche zangers en dansers te Parijs, gaf aan leiding tot zijn Danseuse Espagnole en het Ballet Espagnol Voorafgegaan werden deze werken door het bekende doek Le Buveur d'Absinthe Velasquez' invloed blijft min of meer tot 1870. Goya's invloed is te bespeuren in Le Balcon en Angeline Ook nam hij een voorbeeld aan Japansche prenten om in eigen kunst, waarin hij door eenvoud en klaarheid zocht het decoratieve te bereiken, door ongebro ken kleuren en zuivere omtreklijnen. Geen tus- schentinten, maar zuivere kleuren naast elkaar. Aldus schilderde hij Le Déjeuner sur l'Herbe Olympia en Déjeuner dans 1'Atelier Na '70 wordt zijn coloriet lichter en vindt hij de uitdrukking van licht- en atmosfeerverband tus schen figuren en natuuromgeving. Zoo o. a. in Argenteuil La Familie Claude Monet (een zijner leerlingen), Dans la Serre en Chez le père Lathuile Naast de figuurstukken heeft hij portretten ge schilderd van bijzondere tijdgenooten o. a. van Zola (ook de figuur Nana behoort tot zijn beste werk). Hij overleed te Parijs op 30 April 1883. GCIDO GEZELLE Met Karei van de Woéstyne de grootste zan ger van Vlaanderen. Hij werd op 1 Mei 1830 te Brugge geboren zijn vader was bloem- en boom- kweeker en bestemde hem tot geestelijke, zoodat hij in 1842 op het Klein Seminarie te Roeselare kwam. In 1850 ging hij naar het Groot Seminarie te Brugge en vier jaar later werd hij priester ge wijd. Als leeraar kwam hij in Roeselare terug. Hij brak met veel ouden sleur en wist zijn leer lingen te bezielen. Op 28 jarigen leeftijd liet hij zijn eerste werk verschijnen «Kerkhofblommen» en in hetzelfde jaar verschenen zijn Dichtoefe ningen In dezelfde stad ontstonden nog zijn eerste Kleengedichtjes Zijn leerlingen hadden groote bewondering voor hun jongen leeraar en deze wekte bij hen vooral liefde voor de eigen taal, het Westvlaamsch. In I860 verhuisde Gezelle naar Brugge waar hij hielp een Engelsche school stichten, die echter spoedig moest worden opgeheven. Van 1861-65 was hij onderrector van het Engelsch Seminarie te Brugge, in welke periode «Gedichten, Gezan gen en Gebeden het licht zagen. Daarna werd hij onderpastoor te Brugge en te Kortrijk. Intus- schen had hij in 1868 het volkstijdschrift «Rond den Heerd opgericht, dat hij tot 1871 opstelde. Na langen tijd als dichter gezwegen te hebben, daar het groote publiek hem in dien tijd niet be greep en niet waardeerde, gaf hij in 1878 «Liede ren, Gedichten en Reliqua uit, terwijl hij 3 jaar later een tijdschrift voor wetenschappelijke woorden- en zinnerstudie Loquela uitgaf en in hetzelfde jaar zijn tweede bundel Kleenge dichtjes schreef. Nu volgden zijn bundels elkaar snel en in grooten getale op Kerkhofblommen en Ziel- gedichtjes, Tijdkrans, Werken, Rijmsnoer om en om het jaer, Laatste verzen. Na 1880 is de groote "bewondering voor Gezelle algemeen geworden en kwam ook de waardee ring. Hij werd benoemd tot lid der Vlaamsche Academie en tot Dr. honoris causa der universi teit te Leuven, terwijl verschillende kerkelijke ambten hem ten deel vielen. Hij overleed den 27 November 1899. Het is onmogelijk in een zoo korte bijdrage Gezelle's beteekenis en grootheid te schilderen. Wat hem tot een groot dichter maakte, is zeker allereerst zijn meesterschap over de taal, dat hem in staat stelde vloeiende verzen, vol klank en kleur te schrijven. Hij had een innige liefde voor de natuur en het Vlaamsche landschap heeft hij menigeen leeren liefhebben. Het innig-vrome zijner verzen is algemeen menschelijk en ontroe rend. Zijn leerling Hugo Verriest heeft er gedurende zijn lang leven een roeping in gevonden Gezelle's dichtwerk door woord en geschrift alom bekend te maken.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1941 | | pagina 9