BELOFTE IS SCHULD
22e Jaar Nr 10
Prijs 0.75 fr.
Vrijdag 27 Juni 1941
NIEUWS NOTARIEEL - 6. AANKONDIGINGSWEEKBLAD
VOOR MET ARRONDISSEMENT YPER
Uitgever
DUMORTIER, 34. Boterstraat
Tel. 500 YPER
STAD YPER
Volgorde voor de Vleeschverdeeling
WINTERHULP
STAD YPER
BEVOORRADI NCSDIENST
Uitreiking der Rantsoeneeringszegels
v i i Dansen
de Wereld Rond
Onbezorgd maar niet Zorgeloos
HET YPERSCHE
ABONNEMENTSPRIJS
Voor Belgiëéén jaar36.00 fr.
zes maanden 18.00 fr.
Men kan inschrijven
in alle Belgische Postkantoren
inwpinpiiiiiiiiiiiiiw
TARIEF van AANKONDIGINGEN
op aanvraag aan de Drukkerij Dumortier
34, Boterstraat, Yper
Tel. 500 - Postch. 46.173 - H. R. Yper 220
Voortaan geschiedt de vleeschverdeeling den
Vrijdag namiddag van 14 tot 20 uur.
Daar ons blad slechts den Vrijdag avond ver
schijnt, kunnen wij enkel de volgorde der ver
deeling van de eerstvolgende week aankondigen.
Op VRIJDAG 4 JULI geschiedt de vleeschver
deeling in volgende orde
Reeks 1 Verdeelingskaarten Nrs 1 tot 4000
van 14 tot 15 uur
Reeks 2 Verdeelingskaarten Nrs 4001 tot 6500
van 15 tot 16 uur
Reeks 3 Verdeelingskaarten Nrs 6501 lot 9500
van 16 tot 17 uur
Reeks 4Verdeelingskaarten Nrs 9501 tot 12500
van 17 tot 18 uur
Reeks 5Verdeelingskaarten Nrs 12501 tot 15500
van 18 tot 19 uur
Reeks 6Verdeelingskaarten Nrs 15501 tot 18300
van 19 tot 20 uur
OpgeletMen wordt vriendelijk verzocht pas
geld mede te brengen.
BELANGRIJKE MEDEDEELING
Bij gebrek aan de noodige inkomsten zal
Winterhulp zich verplicht zien, in den loop
dezer week, de MELKBEDEELINGEN AAN
DE BEHOEFTIGEN STOP TE ZETTEN
Slechts indien iedereen, die het kan, zijn
plicht doet kan hieraan nog worden ver
holpen.
Dat iedereen helpeDe nood van de kin
deren en oude menschen is groot
Voor de periode van 6 Juli tot 4 Augustus zal
de uitreiking der rantsoeneeringszegels geschie
den volgens de nummers der rantsoeneerings-
kaarten. Van 9 tot 12 uur en van 14 tot 16 uur.
Zaterdag 28 Juni voor de rantsoeneeringskaar-
ten genummerd van 688901 tot en met 691500.
Maandag 30 Juni voor de rantsoeneeringskaar-
ten genummerd van 691501 tot en rnet 693999.
Dinsdag 1 Juli voor de rantsoeneeringskaarten
genummerd van 694000 tot en met 696500.
Woensdag 2 Juli voor de rantsoeneeringskaar
ten genummerd van 696501 tot en met 698999.
Donderdag 3 Juli voor de rantsoeneeringskaar
ten genummerd van 699000 tot en met 701500.
Vrijdag 4 Juli voor de rantsoeneeringskaarten
genummerd van 701500 tot en met 703999.
Zaterdag 5 Juli voor de rantsoeneeringskaar
ten genummerd van 704000 tot en met 706200.
De personen die NIET op den vastgestelden dag
hun rantsoeneeringszegels komen afhalen, kun
nen deze slechts ontvangen op MAANDAG 7 JULI.
ZEEPKAARTEN A en B.
De zeepkaarten A en B zullen, op vertoon van
de strook der vervallen zeepkaarten uitgereikt
worden samen met de rantsoeneeringszegels.
De uitreiking der ZEEPKAARTEN C (bijge
voegde zeepkaart voor kinderen beneden de 8
jaar, dokters, verpleegsters, sommige zieken, pei_
sonen die een arm of been werden afgezet, enz.)
zal geschieden vanaf 21 tot en met 26 Juli 1941,
telkens vanaf 9 uur tot 13 uur.
ZIE DAAROVER BLZ. 5
Naar een Betere Levensopvatting.
Het is den mensch eigen om zijn blikken altoos
een eind vooruit te slaan op den weg, dien hij be
wandelt. Hij, die een redelijk verstand bezit, mag
wel doen wrat mieren en bijen hem leeren in de
natuur.
Hij verzamelt voorraad in den zomer en den
herfst met een) prijzenswaardige voorzorg en
voorzichtigheid. Gelukkige arbeider, die brand
stof en anderen voorraad weet bijeen te brengen
voor het strenge jaargetijde, want hij vindt zijn
moeite kostelijk beloond, wanneer de winter in
het land komt. Gelukkige huisvrouw, die het
weekloon niet roekeloos verbruikt aan overtollige
koopjes voor genot en opschik, maar eenige fran
ken weglegt voor den kwaden dag met onbe
zwaard hart kan zij ziekten en andere weder
waardigheid te gemoet zien.
Maar zelfs de beste dingen mogen niet over
dreven worden.
Er is onderscheid tusschen zorgen en bezorgd
zijn.
Er zijn en er zuilen altijd zwartgalligen zijn,
die in het leven liefst naar de zonnevlekken zien
in plaats van zich lekker te koesteren in de war
me zonnestraling.
Nu hebben zij nog voorraad, maar wat zal er
van het huishouden geworden als die voorraad
verteerd is en de oorlog nog langer moet duren
Nu kunnen zij in hunne behoeften voorzien,
maar later, als ze oud en stram zijn, zullen ze dan
hun ouden dag niet moeten doorbrengen in een
gesticht
Nu zijn ze sterk en gezond, maar hoe zal het
gaan als een langdurige ziekte hen moest op het
lijf vallen
Wat zal er in Godsnaam nog gebeuren, moest
de schaarschte nog grooter worden en een felle
winter voor de deur komen staan
Bezorgde menschen zijn onuitputtelijk in het
uitdenken van zulke treurige mogelijkheden. Aan
den verren gezichteinder zien ze allerhande on
weerswolken en onrustig zweven en spoken de
schrikbeelden voor hun geest.
Hoor, wat de dichter denkt van dat noodeloos
kwellen over de toekomst.
Vooruit te loopen is niet goed,
Ontijdig zorgen krenkt den moed,
't Is 't veiligst bij den dag te leven,
En 't al in 's Heeren hand te geven,
Wiens wijsheid, goedheid, liefde en macht
Ons veilig heeft tot hier gebracht
En zegtIk zal het verder maken
Alleen, vertrouw mij al uw zaken
Vertrouw uw ongeboren lot,
Aan mij, uw Vader en uw God
Past hierbij niet het woord van den Verlosser
Weest niet bezorgd voor den dag van morgen,
want de dag van morgen zal zijn eigen zorgen
hebben. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen
kwaad.
De knorrepotten bederven hun levensgenot en
scheppen zich een menigte bekommeringen, die
nergens toe dienen. Op den afstand, dat zij het
kwaad zien en zich bedreigd achten, ligt het in
hunne macht niet het kwaad te verhelpen en wie
weet, of ze voor dien gevreesden tijd niet reeds
lang van alle tijdelijke zorgen zullen verlost zijn.
Vooruitloopen is dus noodeloos en nutteloos.
Waarom bij het kruis van vandaag ook nog dat
van morgen voegen
Als de kinderen alles omhalen en het een voor
het ander verzuimen, dan klinkt ons gebod onver
biddelijk Eén ding tegelijk
Welnu, dat zegt ook het gezond verstand. Ons
leven is verdeeld in dagen en geregeld werken
wij maar ééne dagtaak af.
Misschien zegt gij, dat het een groote kunst is
zoo bij den dag te leven. Zulks wordt niet geloo
chend het leven is trouwens een kunst, die niet
zoo gemakkelijk te leeren valt. Het is zeker, dat
wij genoeg hebben aan de bezwaren van eiken
dag en dat wij de middelen moeten ontdekken om
ons tegen het vooruitloopen te bewaren.
Als wij ons gewennen geheel te zijn in wat wij
doen, dan schiet er geen tijd meer over om ons
bekommerd en beangst te maken aangaande de
toekomst.
Wij hebben vandaag een taak voor ons en die
taak zullen wrij maar goed ten einde brengen, als
wij al onze krachten inspannen. Deze krachtin
spanning vergt toewijding.
Diezelfde regel is van toepassing op de genoe
gens, die we smaken. Als wij het tegenwoordige
genieten, moeten wij niet denken aan het oogen-
blik, dat dit nubeleefd genot in het verledene zal
liggen. Bewoncïer de juistheid der spreuk El
ke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad
Biedt het leven ons niet in een bonte mengeling
wat wij geluk en ongeluk, voorspoed en tegen
spoed, goed en kwaad heeten
Op den regen volgt zonneschijn.
Op den goeden Vrijdag het Paaschfeest.
Op het zwart verleden, een hoopvolle toekomst
Uit den regen wassen de vruchten.
Achter den strijd, staat de overwinning.
Is er één dag zoo duister, die niet gevolgd wordt
door een morgen Daarom moeten wij ons leed
dragen met geduld en het ontvangen genot waar-
deeren met een oprecht dankbaar gemoed en
nooit het tegenwoordige vergallen door vrees
voor de toekomst.
Hebt gij wel opgemerkt, dat de menschen het
meest lijden door de vrees, die zij koesteren voor
rampen en ongelukken, bestaande enkel in hunne
verbeelding Hoevelen zouden ook niet moeten
bekennen dat juist in de smartelijkste oogenblik-
ken huns levens Gods hand hen nooit heeft losge
laten, maar hen steeds steunde en beveiligde. Zoo
geeft het kind zijn lot over aan zijn ouders. Deze
zullen het immers niet verlaten, wat er ook ge-
beure. Het kind weet dat, en daarom voelt het
zich veilig.
Zoo ook handelt het Opperwezen ten onzen op
zichte, dat Opperwezen, door ons Onze Vader
genoemd, die onze lotgevallen beschikt en de
maat kent van onze levensjaren, onze rampen en
bezwaren en ons niet beproeft boven onze krach
ten.
Indien wij tot zwaarmoedigheid vervallen, moe
ten wij die bestrijden als iets verkeerds, iets on
gelukkigs, iets onverstandigs.
Laat ons arbeiden Wanneer de dichter van het
Spreukenboek zegtEen goede zaak, die schoon
is te eten en te drinken en te genieten het goede
van al zijn arbeid, dien hij bearbeid heeft onder
de zon, gedurende het getal der dagen zijns le
vens hetwelk God hem geeft, want dat is zijn
deel, dan is dat heden ten dage nog even zoo
waar als toen.
Maar is het niet bedroevend, dat tegenwoordig
voor millioenen menschen dit genot uitsluitend
door arbeid moet ontstaan en geen andere bron
nen heeft Beide is niet zooals het behoort. Het
is voorzeker de grootste dwaasheid, die er bestaat,
het geluk op aarde te willen vinden zonder ar
beid. Van den anderen kant het geluk te willen
zoeken uitsluitend in den arbeid, is in den grond
der zaak het leven van een huisdier, dat gedres
seerd is voor den arbeid en er door dwang moet
bijgehouden worden. Als wij op de droevige uit
drukking letten in de oogen van het overigens
goed behandelde lastdier, dan kunnen we best be
slissen of dat het ideaal is, dat we na te streven
hebben.
Laat ons niet alleen arbeiden maar ook alle
maatregelen treffen zoo goed ons verstand ze weet
ZIE BLZ. 3, 2» KOLOM.