BELOFTE IS SCHULD 22e Jaar Nr 10 Prijs 0.75 fr. Vrijdag 27 Juni 1941 NIEUWS NOTARIEEL - 6. AANKONDIGINGSWEEKBLAD VOOR MET ARRONDISSEMENT YPER Uitgever DUMORTIER, 34. Boterstraat Tel. 500 YPER STAD YPER Volgorde voor de Vleeschverdeeling WINTERHULP STAD YPER BEVOORRADI NCSDIENST Uitreiking der Rantsoeneeringszegels v i i Dansen de Wereld Rond Onbezorgd maar niet Zorgeloos HET YPERSCHE ABONNEMENTSPRIJS Voor Belgiëéén jaar36.00 fr. zes maanden 18.00 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische Postkantoren inwpinpiiiiiiiiiiiiiw TARIEF van AANKONDIGINGEN op aanvraag aan de Drukkerij Dumortier 34, Boterstraat, Yper Tel. 500 - Postch. 46.173 - H. R. Yper 220 Voortaan geschiedt de vleeschverdeeling den Vrijdag namiddag van 14 tot 20 uur. Daar ons blad slechts den Vrijdag avond ver schijnt, kunnen wij enkel de volgorde der ver deeling van de eerstvolgende week aankondigen. Op VRIJDAG 4 JULI geschiedt de vleeschver deeling in volgende orde Reeks 1 Verdeelingskaarten Nrs 1 tot 4000 van 14 tot 15 uur Reeks 2 Verdeelingskaarten Nrs 4001 tot 6500 van 15 tot 16 uur Reeks 3 Verdeelingskaarten Nrs 6501 lot 9500 van 16 tot 17 uur Reeks 4Verdeelingskaarten Nrs 9501 tot 12500 van 17 tot 18 uur Reeks 5Verdeelingskaarten Nrs 12501 tot 15500 van 18 tot 19 uur Reeks 6Verdeelingskaarten Nrs 15501 tot 18300 van 19 tot 20 uur OpgeletMen wordt vriendelijk verzocht pas geld mede te brengen. BELANGRIJKE MEDEDEELING Bij gebrek aan de noodige inkomsten zal Winterhulp zich verplicht zien, in den loop dezer week, de MELKBEDEELINGEN AAN DE BEHOEFTIGEN STOP TE ZETTEN Slechts indien iedereen, die het kan, zijn plicht doet kan hieraan nog worden ver holpen. Dat iedereen helpeDe nood van de kin deren en oude menschen is groot Voor de periode van 6 Juli tot 4 Augustus zal de uitreiking der rantsoeneeringszegels geschie den volgens de nummers der rantsoeneerings- kaarten. Van 9 tot 12 uur en van 14 tot 16 uur. Zaterdag 28 Juni voor de rantsoeneeringskaar- ten genummerd van 688901 tot en met 691500. Maandag 30 Juni voor de rantsoeneeringskaar- ten genummerd van 691501 tot en rnet 693999. Dinsdag 1 Juli voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van 694000 tot en met 696500. Woensdag 2 Juli voor de rantsoeneeringskaar ten genummerd van 696501 tot en met 698999. Donderdag 3 Juli voor de rantsoeneeringskaar ten genummerd van 699000 tot en met 701500. Vrijdag 4 Juli voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van 701500 tot en met 703999. Zaterdag 5 Juli voor de rantsoeneeringskaar ten genummerd van 704000 tot en met 706200. De personen die NIET op den vastgestelden dag hun rantsoeneeringszegels komen afhalen, kun nen deze slechts ontvangen op MAANDAG 7 JULI. ZEEPKAARTEN A en B. De zeepkaarten A en B zullen, op vertoon van de strook der vervallen zeepkaarten uitgereikt worden samen met de rantsoeneeringszegels. De uitreiking der ZEEPKAARTEN C (bijge voegde zeepkaart voor kinderen beneden de 8 jaar, dokters, verpleegsters, sommige zieken, pei_ sonen die een arm of been werden afgezet, enz.) zal geschieden vanaf 21 tot en met 26 Juli 1941, telkens vanaf 9 uur tot 13 uur. ZIE DAAROVER BLZ. 5 Naar een Betere Levensopvatting. Het is den mensch eigen om zijn blikken altoos een eind vooruit te slaan op den weg, dien hij be wandelt. Hij, die een redelijk verstand bezit, mag wel doen wrat mieren en bijen hem leeren in de natuur. Hij verzamelt voorraad in den zomer en den herfst met een) prijzenswaardige voorzorg en voorzichtigheid. Gelukkige arbeider, die brand stof en anderen voorraad weet bijeen te brengen voor het strenge jaargetijde, want hij vindt zijn moeite kostelijk beloond, wanneer de winter in het land komt. Gelukkige huisvrouw, die het weekloon niet roekeloos verbruikt aan overtollige koopjes voor genot en opschik, maar eenige fran ken weglegt voor den kwaden dag met onbe zwaard hart kan zij ziekten en andere weder waardigheid te gemoet zien. Maar zelfs de beste dingen mogen niet over dreven worden. Er is onderscheid tusschen zorgen en bezorgd zijn. Er zijn en er zuilen altijd zwartgalligen zijn, die in het leven liefst naar de zonnevlekken zien in plaats van zich lekker te koesteren in de war me zonnestraling. Nu hebben zij nog voorraad, maar wat zal er van het huishouden geworden als die voorraad verteerd is en de oorlog nog langer moet duren Nu kunnen zij in hunne behoeften voorzien, maar later, als ze oud en stram zijn, zullen ze dan hun ouden dag niet moeten doorbrengen in een gesticht Nu zijn ze sterk en gezond, maar hoe zal het gaan als een langdurige ziekte hen moest op het lijf vallen Wat zal er in Godsnaam nog gebeuren, moest de schaarschte nog grooter worden en een felle winter voor de deur komen staan Bezorgde menschen zijn onuitputtelijk in het uitdenken van zulke treurige mogelijkheden. Aan den verren gezichteinder zien ze allerhande on weerswolken en onrustig zweven en spoken de schrikbeelden voor hun geest. Hoor, wat de dichter denkt van dat noodeloos kwellen over de toekomst. Vooruit te loopen is niet goed, Ontijdig zorgen krenkt den moed, 't Is 't veiligst bij den dag te leven, En 't al in 's Heeren hand te geven, Wiens wijsheid, goedheid, liefde en macht Ons veilig heeft tot hier gebracht En zegtIk zal het verder maken Alleen, vertrouw mij al uw zaken Vertrouw uw ongeboren lot, Aan mij, uw Vader en uw God Past hierbij niet het woord van den Verlosser Weest niet bezorgd voor den dag van morgen, want de dag van morgen zal zijn eigen zorgen hebben. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad. De knorrepotten bederven hun levensgenot en scheppen zich een menigte bekommeringen, die nergens toe dienen. Op den afstand, dat zij het kwaad zien en zich bedreigd achten, ligt het in hunne macht niet het kwaad te verhelpen en wie weet, of ze voor dien gevreesden tijd niet reeds lang van alle tijdelijke zorgen zullen verlost zijn. Vooruitloopen is dus noodeloos en nutteloos. Waarom bij het kruis van vandaag ook nog dat van morgen voegen Als de kinderen alles omhalen en het een voor het ander verzuimen, dan klinkt ons gebod onver biddelijk Eén ding tegelijk Welnu, dat zegt ook het gezond verstand. Ons leven is verdeeld in dagen en geregeld werken wij maar ééne dagtaak af. Misschien zegt gij, dat het een groote kunst is zoo bij den dag te leven. Zulks wordt niet geloo chend het leven is trouwens een kunst, die niet zoo gemakkelijk te leeren valt. Het is zeker, dat wij genoeg hebben aan de bezwaren van eiken dag en dat wij de middelen moeten ontdekken om ons tegen het vooruitloopen te bewaren. Als wij ons gewennen geheel te zijn in wat wij doen, dan schiet er geen tijd meer over om ons bekommerd en beangst te maken aangaande de toekomst. Wij hebben vandaag een taak voor ons en die taak zullen wrij maar goed ten einde brengen, als wij al onze krachten inspannen. Deze krachtin spanning vergt toewijding. Diezelfde regel is van toepassing op de genoe gens, die we smaken. Als wij het tegenwoordige genieten, moeten wij niet denken aan het oogen- blik, dat dit nubeleefd genot in het verledene zal liggen. Bewoncïer de juistheid der spreuk El ke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad Biedt het leven ons niet in een bonte mengeling wat wij geluk en ongeluk, voorspoed en tegen spoed, goed en kwaad heeten Op den regen volgt zonneschijn. Op den goeden Vrijdag het Paaschfeest. Op het zwart verleden, een hoopvolle toekomst Uit den regen wassen de vruchten. Achter den strijd, staat de overwinning. Is er één dag zoo duister, die niet gevolgd wordt door een morgen Daarom moeten wij ons leed dragen met geduld en het ontvangen genot waar- deeren met een oprecht dankbaar gemoed en nooit het tegenwoordige vergallen door vrees voor de toekomst. Hebt gij wel opgemerkt, dat de menschen het meest lijden door de vrees, die zij koesteren voor rampen en ongelukken, bestaande enkel in hunne verbeelding Hoevelen zouden ook niet moeten bekennen dat juist in de smartelijkste oogenblik- ken huns levens Gods hand hen nooit heeft losge laten, maar hen steeds steunde en beveiligde. Zoo geeft het kind zijn lot over aan zijn ouders. Deze zullen het immers niet verlaten, wat er ook ge- beure. Het kind weet dat, en daarom voelt het zich veilig. Zoo ook handelt het Opperwezen ten onzen op zichte, dat Opperwezen, door ons Onze Vader genoemd, die onze lotgevallen beschikt en de maat kent van onze levensjaren, onze rampen en bezwaren en ons niet beproeft boven onze krach ten. Indien wij tot zwaarmoedigheid vervallen, moe ten wij die bestrijden als iets verkeerds, iets on gelukkigs, iets onverstandigs. Laat ons arbeiden Wanneer de dichter van het Spreukenboek zegtEen goede zaak, die schoon is te eten en te drinken en te genieten het goede van al zijn arbeid, dien hij bearbeid heeft onder de zon, gedurende het getal der dagen zijns le vens hetwelk God hem geeft, want dat is zijn deel, dan is dat heden ten dage nog even zoo waar als toen. Maar is het niet bedroevend, dat tegenwoordig voor millioenen menschen dit genot uitsluitend door arbeid moet ontstaan en geen andere bron nen heeft Beide is niet zooals het behoort. Het is voorzeker de grootste dwaasheid, die er bestaat, het geluk op aarde te willen vinden zonder ar beid. Van den anderen kant het geluk te willen zoeken uitsluitend in den arbeid, is in den grond der zaak het leven van een huisdier, dat gedres seerd is voor den arbeid en er door dwang moet bijgehouden worden. Als wij op de droevige uit drukking letten in de oogen van het overigens goed behandelde lastdier, dan kunnen we best be slissen of dat het ideaal is, dat we na te streven hebben. Laat ons niet alleen arbeiden maar ook alle maatregelen treffen zoo goed ons verstand ze weet ZIE BLZ. 3, 2» KOLOM.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1941 | | pagina 1