DE KNORREPOT DONAU SCHIPPERS 22e Jaar, Nr 12 Prijs 0.75 fr. Vrijdag 11 Juli 1941 NIEUWS NOTARIEEL - 6. A A N KO N D I G I N G S W E E K B L A D VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER Uitgever DUMORTIER, 34, Boterstraat Tel. 500 YPER STAD YPER Volgorde voor de Vleeschverdeeling WINTERHULP IEPER Schoolsoep gedurende het verlof FLORA SPEELT STAD YPER BEIAARDCONCERT Het beluisteren van Engelsche en vreemde radioposten IN OUD YPER GEVOEL VOOR HET GOEDE HEI YPERSCHE ABONNEMENTSPRIJS Voor Belgiëéén jaar36.00 fr. zes maanden18.00 fr. Men kan insehrijven in alle Belgische Postkantoren TARIEF van AANKONDIGINGEN op aanvraag aan de Drukkerij Dumortier 34, Boterstraat, Yper Tel. 500 Postch. 46.173 - H. R. Yper 220 Op de vleeschverdeeling van heden Vrijdag 11 Juli was het rantsoen bepaald op 104 gram vleesch tegen afgifte van 4 zegels. Op VRIJDAG 18 JULI geschiedt dé vleeschver deeling in volgende orde Reeks 3Verdeelingskaarten Nrs 6501 tot 9500 van 14 tot 15 uur Reeks 4Verdeelingskaarten Nrs 9501 tot 12500 van 15 tot 16 uur Reeks 5Verdeelingskaarten Nrs 12501 tot 15500 van 16 tot 17 uur Reeks 6Verdeelingskaarten Nrs 15501 tot 18300 van 17 tot 18 uur Reeks 1Verdeelingskaarten Nrs 1 tot 4000 van 18 tot 19 uur Reeks 2Verdeelingskaarten Nrs 4001 tot 6500 van 19 tot 20 uur Alleen de Vleeschzegels beneden nummer 17 worden aanstaande week aangenomen. OpgeletMen wordt vriendelijk verzocht pas geld mede te brengen. Gedurende het verlof zal de Schoolsoep verder bedeeld worden. Alle kinderen, die gedurende het verloopen schooljaar de school bezocht heb ben, kunnen van deze bedeelingen genieten. De ouders, die hierover inlichtingen wenschen, worden vriendelijk verzocht zich te wenden tot het secretariaat, Diksmuidestraat, 25. De inschrijvingen moeten geschieden vóór 20 Juli. Op Zondag 13 Juli, te 21 uur O 1. a) Praeludium Jef van Hoof b) Menuet Jef van Hoof 2. a) Het daghet in den Oosten XIV6 eeuw. b) Naer Oostland willen wij rijden. Oud Vlaamsch Lied 3. Intermezzo Jef van Hoof 4. a) De Gilde viert E. HuUebroeck ■b) Hij die geen liedje zingen kan E. Hullebroeck 5. Rythmendans Staf Nees 6. Vlaamsche strijdliederen a) Groeninghe Jef van Hoof b) Daar is maar een land Jef van Hoof c) Klokke Roelandt G. De Stoop d) De Zwarte Leeuw De Laet e) In Vlaanderen Mille f) Vlaanderen, dierbaar land Jan Broeckx 7. Pistludium Jef Denym 7. Postludium Jef Denyn Officieel wordt medegedeeld De aandacht wordt erop gevestigd, dat de Duitsche overheid in de bezette gebieden voorschriften heeft uit gevaardigd, waarbij het verboden is niet alleen naar Engelsche zenders te luisteren, maar ook naar andere anti-Duitsehe of onder anti-Duitschen invloed staande radio-stations, zoomede naar alle anti-Duitsche nieuws berichten in het algemeen. Voor nieuwsberichten en ont spanning ten behoeve van de bevolking dragen de Bel gische en Duitsche Zenders, evenals de zenders van de door Duitschland bezette gebieden zorg. Wie naar an dere zenders luistert, stelt zich bloot door den krijgs raad te worden gestraft. Naar een Beteire Levensopvatting. Zonder rijkdom, zonder wetenschap of zonder talenten kan de mensch gelukkig zijn, doch hij kan dit niet zonder gemoedsvrede. Er is in ons binnenste een stem, die zegt gij zult doen wat u goed toeschijnt en laten wat u als kwaad voor komt. Die stem is het geweten. Dit geweten kan ruim of nauw zijn; grof of tee- der wakker of sluimerend slaapt het als zoo danig, zal het te zijner tijd ontwaken met een aangrijpende helderheid. Door goud laat zjch dit geweten niet omkoopen: het wordt niet tot zwijgen gebracht door kennis of afgescheept door wetenschap. Gaat waar ge wilt, het volgt u getrouw. Vlucht naar een ander werelddeel, werkt of rust, ont- loopen kunt gij het niet en wee u, als het verwij ten te doen heeft, dan vergalt het wat u het meest ter hart gaat. Het zegt u, dat gij gehouden zijt te doen wat u toeschijnt zedelijk goed te zijn. Iedereen weet dat, maar toch is er niemand, die dat nu en dan niet vergeet, ook in zake opvoeding. Waarin bestaat eigenlijk het zedelijk goede Juist daarover zijn het vele menschen niet eens. Nemen wij bijvoorbeeld de doodstraf. Pas een halve eeuw geleden zag de wetgevende macht bij ons volk daarin geen kwaad. Op onze dagen is zij als ongeoorloofd afgeschaft. Langzamerhand komen de menschen tot betere kennis van het goede. Hier en daar staan sterke geesten op, die de menschheid een schrede voor uithelpen. Het onderwijs biedt zijne diensten op dit terrein. Voor het opbouwen van zekere wis kundige vraagstukken waren duizend jaren noo- dig en toch kan eenieder ze nu leeren in een paar uren. Zoo is het ook met het goede. Wij leeren als goed beschouwen door het onderwijs van een enkelen dag, wat de menschheid eerst na eeuwen lang strijden en zoeken ontdekte. Om het goede te vinden, komen in aanmerking: onze persoonlijke aanleg de samenleving de opvoeding en het onderwijs de groote meesters op zedelijk gebied. Er zijn weegschalen op welke alles, wat bene den het hectogram is, geen invloed meer heeft. Daarnevens bestaan er chemische balansen, die nog doorslaan bij een overwicht van een tiende milligram. Zoo zijn er ook menschen, die een uiterst fijne ziel hebben en fijn onderscheid weten te maken tusschen goed en kwaad. Anderen daarentegen valt dit onderscheid niet gemakkelijk in het oog. De eerste begrippen omtrent goed en kwaad doet het kind op in het gezin. Een kind heeft nog geen eigen zedelijk oordeel. In de familie ont vangt het de eerste indrukken. Wat vader en moeder doen en zeggen, is goed, volmaakt en navolgenswaardig. Zoo hangt het kind van zijn ouders af in zijn zedelijke voorstellingen. Als vader iets doet, mag het kind dat ook doen. Hieruit mogen we leeren van hoeveel gewicht woorden en daden van va der en moeder zijn. Niet zonder ontroering zullen de ouders eraan denken, dat hun leven niet meer of minder is dan de zedenwet voor hunne kinderen. De meeste ouders weten dit. Bij het voeren van sommige gesprekken of het gebruiken van zekere woorden maken ze soms een oogje om te ken nen te geven, dat kinderen aanwezig zijn en men op zijn hoede dient te wezen. Die oogwenk beteekent, dat er nog eerbied be staat voor het kind en die is steeds prijsbaar. Doch liefst diende men alle aangebrande uitdruk kingen en woorden zoowel buiten als in de te genwoordigheid van kinderen te vermijden. Ten andere, zouden er wel fijnere opmerkers bestaan dan kinderen De kinderziel bezit nog weinig beelden en alles dringt tot haar door duizend onzichtbare kanalen. Om die redenen moet er een goede geest in het gezin heerschen, want het is van dien geest, dat het zijne begrippen ontvangt. Wees daarom zelf, wat gij wilt dat uwe kinde ren zullen zijn. Op de zedelijke begrippen heeft voorts het ver tellen een niet te berekenen invloed. Kinderen, zelfs de driejarigen, hoeren graag vertellen. Gebruikt dat middel om in hunne har- ten de kiemen te leggen van al wat goed is Spreek vooral over lieve, gehoorzame, verstan dige kinderen en spreek slechts bij uitzondering» over het kwade. Het verhaal van eene of andere daad werkt niet gunstig. Volgt dus het voorbeeld niet na, van ouders, die hunne kinderen boekjes of geschiedenissen in de hand stoppen die on deugende jongens of meisjes ophemelen gelijk er helaasook al te veel filmen zijn, die hunne be wonderaars met het kwaad gemeenzaam maken. Vergeten we vooral niet, dat wij zelf het boek zijn, waaruit onze lievelingen de deugd moeten leeren. Dienstboden en schoolmakkers, en in 't alge meen al degenen, die met onze kinderen omgaan moeten wij aandachtig gadeslaan. Hoe dikwijls werd in menig jong hart vergift ingbdroppeld door slechten omgang, dien we van den beginne hadden moeten verijdelen. Wij willen ook enkele woorden toevoegen over het onderwijs in de scholen. Spijtig genoeg is dit niet altijd behulpzaam aan de ontwikkeling van het gevoel voor het goede. Er moet opzettelijk onderwijs in worden ge geven. Velen doen in alle vakken van wetenschap onderwijzen, alsook in de kunsten, maar de ken nis van wat goed is, wordt achterwege gelaten. Zoo komt het dat goede leerlingen soms zulk wei nig ontwikkeld zedelijkheidsgevoel bezitten. Slechts als het te laat is, wordt dit ingezien. Onze tijd heeft menschen noodig, die van het gevoel voor het goede hun werk en hunne studie maken. Ziedaar voor verstandige onderwijzers een aangewezen levenstaak. Bij de ontwikkeling van geen enkelen aanleg heeft de mensch zoo groot belang als bij die van zijn zedelijk gevoel. De ouders zouden dit onderwijs op de eerste plaats moeten eischen. Wil het zedelijk peil van den mensch ook niet dalen en zijn zedelijk gevoel niet verstompen, dan moet hij voortdurend met de groote meesters op zedelijk gebied in aanraking blijven, zijnen geest voortdurend verfrisschen aan hunnen geest. Het gaat hier als met het sefcoone. Bezoeken aan tentoonstellingen van schilde rijen veredelen den smaak. Bezoeken aan helden op zedelijk gebied ver edelen het zedelijk gevoel. Een mensch mag niet onverschillig blijven voor al wat de zieners en profeten der menschheid hebben gezien en geprofeteerd. Aan deze taak kan ook het huisgezin helpen. Waarom zou men in den familiekring geen stuk voorlezen uit de gedachten door een van de groote voorgangers te boek gesteld Zulke brok lektuur zij kort, duidelijk en aan grijpend. Wie dat kan verwezenlijken sticht orde in zijn huis, als hij volhoudt en geen enkele maal over slaat. Juist dat volhouden is moeilijk, maar ver wekt een bron van energie. Zorgen wij bij dit alles de deugd nooit ofte nimmer» vervelend te maken. Zegt niet een Ne- derlandsch schrijverZedenlessen zijn hagel- steenen op een olifant zij treffen het dier niet, maar zij vervelen hem. De verveling is de moeder der zonde. Wij weren ze door den geest van blijden arbeid. Bij dien geest alleen is de deugd gebaat. Wie zijn gezin op zulke grondslagen heeft lee ren inrichten, op diens graf zullen eens zijne vol wassen kinderen tranen van dankbaarheid stor ten.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1941 | | pagina 1