DE KNORREPOT
DONAU SCHIPPERS
22e Jaar, Nr 12
Prijs 0.75 fr.
Vrijdag 11 Juli 1941
NIEUWS NOTARIEEL - 6. A A N KO N D I G I N G S W E E K B L A D
VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER
Uitgever
DUMORTIER, 34, Boterstraat
Tel. 500 YPER
STAD YPER
Volgorde voor de Vleeschverdeeling
WINTERHULP IEPER
Schoolsoep gedurende het verlof
FLORA SPEELT
STAD YPER BEIAARDCONCERT
Het beluisteren van Engelsche en
vreemde radioposten
IN OUD YPER
GEVOEL VOOR HET GOEDE
HEI YPERSCHE
ABONNEMENTSPRIJS
Voor Belgiëéén jaar36.00 fr.
zes maanden18.00 fr.
Men kan insehrijven
in alle Belgische Postkantoren
TARIEF van AANKONDIGINGEN
op aanvraag aan de Drukkerij Dumortier
34, Boterstraat, Yper
Tel. 500 Postch. 46.173 - H. R. Yper 220
Op de vleeschverdeeling van heden Vrijdag
11 Juli was het rantsoen bepaald op 104 gram
vleesch tegen afgifte van 4 zegels.
Op VRIJDAG 18 JULI geschiedt dé vleeschver
deeling in volgende orde
Reeks 3Verdeelingskaarten Nrs 6501 tot 9500
van 14 tot 15 uur
Reeks 4Verdeelingskaarten Nrs 9501 tot 12500
van 15 tot 16 uur
Reeks 5Verdeelingskaarten Nrs 12501 tot 15500
van 16 tot 17 uur
Reeks 6Verdeelingskaarten Nrs 15501 tot 18300
van 17 tot 18 uur
Reeks 1Verdeelingskaarten Nrs 1 tot 4000
van 18 tot 19 uur
Reeks 2Verdeelingskaarten Nrs 4001 tot 6500
van 19 tot 20 uur
Alleen de Vleeschzegels beneden nummer 17
worden aanstaande week aangenomen.
OpgeletMen wordt vriendelijk verzocht pas
geld mede te brengen.
Gedurende het verlof zal de Schoolsoep verder
bedeeld worden. Alle kinderen, die gedurende
het verloopen schooljaar de school bezocht heb
ben, kunnen van deze bedeelingen genieten.
De ouders, die hierover inlichtingen wenschen,
worden vriendelijk verzocht zich te wenden tot
het secretariaat, Diksmuidestraat, 25.
De inschrijvingen moeten geschieden vóór 20
Juli.
Op Zondag 13 Juli, te 21 uur
O
1. a) Praeludium Jef van Hoof
b) Menuet Jef van Hoof
2. a) Het daghet in den Oosten XIV6 eeuw.
b) Naer Oostland willen wij rijden.
Oud Vlaamsch Lied
3. Intermezzo Jef van Hoof
4. a) De Gilde viert E. HuUebroeck
■b) Hij die geen liedje zingen kan E. Hullebroeck
5. Rythmendans Staf Nees
6. Vlaamsche strijdliederen
a) Groeninghe Jef van Hoof
b) Daar is maar een land Jef van Hoof
c) Klokke Roelandt G. De Stoop
d) De Zwarte Leeuw De Laet
e) In Vlaanderen Mille
f) Vlaanderen, dierbaar land Jan Broeckx
7. Pistludium Jef Denym
7. Postludium Jef Denyn
Officieel wordt medegedeeld
De aandacht wordt erop gevestigd, dat de Duitsche
overheid in de bezette gebieden voorschriften heeft uit
gevaardigd, waarbij het verboden is niet alleen naar
Engelsche zenders te luisteren, maar ook naar andere
anti-Duitsehe of onder anti-Duitschen invloed staande
radio-stations, zoomede naar alle anti-Duitsche nieuws
berichten in het algemeen. Voor nieuwsberichten en ont
spanning ten behoeve van de bevolking dragen de Bel
gische en Duitsche Zenders, evenals de zenders van de
door Duitschland bezette gebieden zorg. Wie naar an
dere zenders luistert, stelt zich bloot door den krijgs
raad te worden gestraft.
Naar een Beteire Levensopvatting.
Zonder rijkdom, zonder wetenschap of zonder
talenten kan de mensch gelukkig zijn, doch hij
kan dit niet zonder gemoedsvrede. Er is in ons
binnenste een stem, die zegt gij zult doen wat u
goed toeschijnt en laten wat u als kwaad voor
komt.
Die stem is het geweten.
Dit geweten kan ruim of nauw zijn; grof of tee-
der wakker of sluimerend slaapt het als zoo
danig, zal het te zijner tijd ontwaken met een
aangrijpende helderheid.
Door goud laat zjch dit geweten niet omkoopen:
het wordt niet tot zwijgen gebracht door kennis
of afgescheept door wetenschap.
Gaat waar ge wilt, het volgt u getrouw. Vlucht
naar een ander werelddeel, werkt of rust, ont-
loopen kunt gij het niet en wee u, als het verwij
ten te doen heeft, dan vergalt het wat u het meest
ter hart gaat. Het zegt u, dat gij gehouden zijt te
doen wat u toeschijnt zedelijk goed te zijn.
Iedereen weet dat, maar toch is er niemand, die
dat nu en dan niet vergeet, ook in zake opvoeding.
Waarin bestaat eigenlijk het zedelijk goede
Juist daarover zijn het vele menschen niet eens.
Nemen wij bijvoorbeeld de doodstraf. Pas een
halve eeuw geleden zag de wetgevende macht bij
ons volk daarin geen kwaad. Op onze dagen is zij
als ongeoorloofd afgeschaft.
Langzamerhand komen de menschen tot betere
kennis van het goede. Hier en daar staan sterke
geesten op, die de menschheid een schrede voor
uithelpen. Het onderwijs biedt zijne diensten op
dit terrein. Voor het opbouwen van zekere wis
kundige vraagstukken waren duizend jaren noo-
dig en toch kan eenieder ze nu leeren in een paar
uren. Zoo is het ook met het goede. Wij leeren
als goed beschouwen door het onderwijs van een
enkelen dag, wat de menschheid eerst na eeuwen
lang strijden en zoeken ontdekte.
Om het goede te vinden, komen in aanmerking:
onze persoonlijke aanleg
de samenleving
de opvoeding en het onderwijs
de groote meesters op zedelijk gebied.
Er zijn weegschalen op welke alles, wat bene
den het hectogram is, geen invloed meer heeft.
Daarnevens bestaan er chemische balansen, die
nog doorslaan bij een overwicht van een tiende
milligram.
Zoo zijn er ook menschen, die een uiterst fijne
ziel hebben en fijn onderscheid weten te maken
tusschen goed en kwaad. Anderen daarentegen
valt dit onderscheid niet gemakkelijk in het oog.
De eerste begrippen omtrent goed en kwaad
doet het kind op in het gezin. Een kind heeft nog
geen eigen zedelijk oordeel. In de familie ont
vangt het de eerste indrukken.
Wat vader en moeder doen en zeggen, is goed,
volmaakt en navolgenswaardig.
Zoo hangt het kind van zijn ouders af in zijn
zedelijke voorstellingen. Als vader iets doet, mag
het kind dat ook doen. Hieruit mogen we leeren
van hoeveel gewicht woorden en daden van va
der en moeder zijn.
Niet zonder ontroering zullen de ouders eraan
denken, dat hun leven niet meer of minder is dan
de zedenwet voor hunne kinderen.
De meeste ouders weten dit. Bij het voeren van
sommige gesprekken of het gebruiken van zekere
woorden maken ze soms een oogje om te ken
nen te geven, dat kinderen aanwezig zijn en men
op zijn hoede dient te wezen.
Die oogwenk beteekent, dat er nog eerbied be
staat voor het kind en die is steeds prijsbaar.
Doch liefst diende men alle aangebrande uitdruk
kingen en woorden zoowel buiten als in de te
genwoordigheid van kinderen te vermijden.
Ten andere, zouden er wel fijnere opmerkers
bestaan dan kinderen
De kinderziel bezit nog weinig beelden en alles
dringt tot haar door duizend onzichtbare kanalen.
Om die redenen moet er een goede geest in het
gezin heerschen, want het is van dien geest, dat
het zijne begrippen ontvangt.
Wees daarom zelf, wat gij wilt dat uwe kinde
ren zullen zijn.
Op de zedelijke begrippen heeft voorts het ver
tellen een niet te berekenen invloed.
Kinderen, zelfs de driejarigen, hoeren graag
vertellen. Gebruikt dat middel om in hunne har-
ten de kiemen te leggen van al wat goed is
Spreek vooral over lieve, gehoorzame, verstan
dige kinderen en spreek slechts bij uitzondering»
over het kwade. Het verhaal van eene of andere
daad werkt niet gunstig. Volgt dus het voorbeeld
niet na, van ouders, die hunne kinderen boekjes
of geschiedenissen in de hand stoppen die on
deugende jongens of meisjes ophemelen gelijk er
helaasook al te veel filmen zijn, die hunne be
wonderaars met het kwaad gemeenzaam maken.
Vergeten we vooral niet, dat wij zelf het boek
zijn, waaruit onze lievelingen de deugd moeten
leeren.
Dienstboden en schoolmakkers, en in 't alge
meen al degenen, die met onze kinderen omgaan
moeten wij aandachtig gadeslaan. Hoe dikwijls
werd in menig jong hart vergift ingbdroppeld
door slechten omgang, dien we van den beginne
hadden moeten verijdelen.
Wij willen ook enkele woorden toevoegen over
het onderwijs in de scholen. Spijtig genoeg is dit
niet altijd behulpzaam aan de ontwikkeling van
het gevoel voor het goede.
Er moet opzettelijk onderwijs in worden ge
geven.
Velen doen in alle vakken van wetenschap
onderwijzen, alsook in de kunsten, maar de ken
nis van wat goed is, wordt achterwege gelaten.
Zoo komt het dat goede leerlingen soms zulk wei
nig ontwikkeld zedelijkheidsgevoel bezitten.
Slechts als het te laat is, wordt dit ingezien.
Onze tijd heeft menschen noodig, die van het
gevoel voor het goede hun werk en hunne studie
maken. Ziedaar voor verstandige onderwijzers
een aangewezen levenstaak. Bij de ontwikkeling
van geen enkelen aanleg heeft de mensch zoo
groot belang als bij die van zijn zedelijk gevoel.
De ouders zouden dit onderwijs op de eerste
plaats moeten eischen.
Wil het zedelijk peil van den mensch ook niet
dalen en zijn zedelijk gevoel niet verstompen, dan
moet hij voortdurend met de groote meesters op
zedelijk gebied in aanraking blijven, zijnen geest
voortdurend verfrisschen aan hunnen geest.
Het gaat hier als met het sefcoone.
Bezoeken aan tentoonstellingen van schilde
rijen veredelen den smaak.
Bezoeken aan helden op zedelijk gebied ver
edelen het zedelijk gevoel.
Een mensch mag niet onverschillig blijven voor
al wat de zieners en profeten der menschheid
hebben gezien en geprofeteerd.
Aan deze taak kan ook het huisgezin helpen.
Waarom zou men in den familiekring geen stuk
voorlezen uit de gedachten door een van de groote
voorgangers te boek gesteld
Zulke brok lektuur zij kort, duidelijk en aan
grijpend.
Wie dat kan verwezenlijken sticht orde in zijn
huis, als hij volhoudt en geen enkele maal over
slaat. Juist dat volhouden is moeilijk, maar ver
wekt een bron van energie.
Zorgen wij bij dit alles de deugd nooit ofte
nimmer» vervelend te maken. Zegt niet een Ne-
derlandsch schrijverZedenlessen zijn hagel-
steenen op een olifant zij treffen het dier niet,
maar zij vervelen hem.
De verveling is de moeder der zonde. Wij weren
ze door den geest van blijden arbeid. Bij dien
geest alleen is de deugd gebaat.
Wie zijn gezin op zulke grondslagen heeft lee
ren inrichten, op diens graf zullen eens zijne vol
wassen kinderen tranen van dankbaarheid stor
ten.