Uw beste zaak van het jaar De Kortrijksche Onderlinge» 2 IEPERSCH KRONIEKSKE Recuperatie van koper, tin, nikkel, lood, behoorende tot het openbaar domein Lekkerbeetstraat, KORTRIJK Bijkantoor YPER, Paterstraat, 8. HET YPERSCHE 1-8-1941 of gene aandoening, laat ons zeggen van opvlie gendheid, kan genezen. De natuurwetenschap komt ons hierbij ter hulp. Een lichaamsdeel, dat niet gebruikt wordt, atrophieert, het kwijnt of sterft weg. Een vermogen der ziel, te zeggen een aanleg, een neiging, die niet aan het werk gezet wordt, die kwijnt ook weg of verstompt, gelijk men zegt. Wilt gij dus een opvliegend kind genezen, dan moet gij zooveel mogelijk alles uit den weg rui men. wat dit kind kan doen opvliegen. Doet er zich later een aanleiding voor, zoo zul len de uitbarstingen minder hevig zijn ze zullen zelfs geheel wegblijven als zich geen gelegenheid meer biedt. Hier ziet men, dat de aanleg afslijt, als hij niet wordt gebruikt. Heeft evenwel de uitbarsting plaats, dan helpen geen woorden, geen slagen of geen bedreigingen. Afleiden is dan het eénige middel. Het afleiden van de aandacht naar een ander persoon, naar een ander voorwerp bedaart de op-, vliegendheid. Het middel moet helpen, het volgt uit den aard der zaak De wijsgeerige reden ligt hierin, dat een aan doening alle andere voorstellingen plotseling uit het bewustzijn verdrijft. De gemoedsaandoening moet dus verbleeken, wanneer men die andere voorstellingen terug in het bewustzijn roept. Welk verschil is er tusschen gemoedsaandoe ning en hartstocht q De aandoening duurt slechts min of meer kor ten tijd, de hartstocht duurt voort. Bij de aan doening bevinden wij ons op het gebied van het gevoel, bij den hartstocht op dat der begeerte. De mensch komt ter wereld met een naturel, waarmede hij gedurende zijn heele leven wer ken moet. Maar de opvoeding is in staat op den bodem van dat naturel iets te schrijven, een beeld te krassen, iets wat de Grieken noemen charattein, waaruit het woord karakter is ont staan. Laat ons nagaan, hoe nu de hartstocht ontstaat. Als een kind iets begeert en die begeerte is voldaan, dan verdwijnt zij. Maar wordt zij tel kens en telkens weer voldaan, dan komt er een oogenblik, dat zij voortduurt, al is ze bevredigd geworden. De begeerte is dan neiging geworden. Wordt deze niet tijdig onderdrukt, dan wordt de harts- t<>cht geboren. De vier stadiën van het proces zijn duidelijk natuurlijke drang, begeerte. neiging. hartstocht. Zie wel toein het kind leeft de begeerte naar voedsel. Voldoe aan zijn begeerte ook wanneer de etenstijd niet daar is, geef het de lekkernijen, die het verlangt; laat het kiezen tusschen deze of gene spijze naar zijn believenallengskens ontwaakt de hartstocht van den snoeplust en de kiemen zijn gelegd voor later ellende. Gij hebt een verfoeilijke gewoonte gekweekt, zonder toe te zien, wat de snoeplust in zijn nasleep heeft. Ons zoeken naar den aard en de wording van den hartstocht wijst het voorbehoedmiddel aan. Wij vinden een middel om de geboorte van neiging en hartstocht te voorkomen in het r.iet toegeven aan de begeerten, dan in zooverre die begeerten geoorloofd zijn. De begeerte mag hare bevrediging niet overleven Wanneer het kind, volwassen zijnde, de ocgen opengaan en het bemerkt dat het door uwe schuld, door uwe toegevendheid een slaaf van den hartstocht geworden is, zal het u geen ver wijten sparen. Het zal u zonder omwegen ver klaren, dat gij de oorzaak zijt van zijn ongeluk. Gij hadt wijzer moeten zijn, zal het zeggen, ik was een kind en wist niet beter Maar wat gedaan, als de hartstocht nu eenmaal daar is Voed den hartstocht niet, dan wordt hij zwak ker. Werp geen brandstof op het vuur, dan gaat het vanzelf uit. Maar opgeletde hartstocht brengt het verstand wel tot zwijgen, maar hij scherpt van den anderen kant het vernuft om de middelen te vinden, die hem kunnen voldoen. Wanneer de booze verdreven is, komt hij terug met zeven trawanten om het verloren terrein te rug te winnen. Vervolgens moeten wij weten, dat elke harts tocht zich door een tegenstrijdigen hartstocht laat bedwingen, die sterker is. Dat wil niet zeggen, dat wij het eene kwaad verwisselen voor het andere. Stellen wij liever het woord hartstocht voor iets ongeoorloofds en de hevige begeerte, die zich richt op het ware, schoone en goede onder de benaming geestdrift. We begrijpen dan lichtelijk, dat de geestdrift den hartstocht fnuikt. Er is tusschen geestdrift en opgewondenheid een soortgelijk onderscheid als tusschen aandoe ning en hartstocht. Verwar de geestdrift met geen opgewondenheid. Deze laatste schittert als een vuurpijl en valt dan uitgebrand, de geestdrift integendeel duurt voort. De opgewondenheid gebruikt een vloed van woorden, maar de geestdrift zet in stilte alle zielskrachten aan het werk, zij leeft van zelf verloochening en wekt verheven en grootmoe dige daden. TUINDAG. leper's hoogdag is steeds met den meesten luister gevierd geworden. Daar was, eerst en vooral, de pro cessie die de kern vormde van gansch de viering, en met reden, vermits Tuindag een godsdienstig feest is. Verder had men ballon volg wedstrijden, handbcogschie- tingen. kegelwedstrijden, en nog meer dergelijke, zonder natuurlijk de vermakelijkheden of foorop de markt te vergeten, waar de kinderen, de jeugd en ook de groote menschen hun hartje konden ophalen. Doordat het feest in Augustus valt, knipte de zon ook al eens een oogje en was ze zelf van de partij. Maar de Ieperlingen waren ook zoo slim te pogen dit feest een ruchtbaarheid in het binnen- en buitenland te ge ven. zoodat de shillingen. de guldens, en de Fransdie frankjes (er was een tijd dat ze nog geacht werden) in de beurzen stroomden. Begin Augustushet was het volle seizoen. De stad was vol van vreemde gezichten, die met den neus in de lucht liepen te kijken naar alles wat maar oud of eigenaardig en schoon kon zijn, en de kleinste hoekjes van stad werden eerst bezocht, met menschen die op zoek tocgden naar monumenten, gebouwen, beelden, schilderijen, gedenksteenen. kantwerk en souvenirs Gewoonlijk waren ze in groepen met in 't midden een gids die in de hoogte wees en er natuurlijk alles van afwist. De markt stond gansche dagen vol met auto cars en wanneer het avond was zaten alle hotels prop- pensvol. Het was goed een paar vreemde talen te ken nen, want voor den vreemdeling was een inlichting steeds... goud waard MET WEEMOED denken veel handelaars aan de gulden zaken die ze gedaan hebben tusschen de twee oorlogen. Het was een goeie tijd. Wat waren we gelukkig in onze kleine stad! Nu is dat alles weg Gelukkig is onze stad bewaard gebleven voor de toekomst en een zonnigen tijd die terugkomt. Dit jaar zullen we Tuindag wat eenvoudiger moeten vieren. We zullen geen groote eetmalen moeten hou den. Maar een extraatje zullen we ons wel veroorlo ven. Er zullen niet veel kermiskramen zijn. Toch zul len de kinderen en de jeugd zich wat kunnen verma ken. Het is een gelegenheid om dit feest onder ons te vieren. En wanneer de vreugde zal overwonnen hebben op de ellende en de jaren van vrede zijn teruggekomen, wanneer er opnieuw orde zal zijn, zal ons geluk des te grooter zijn, als we eraan denken als aan een vage, voorbije nachtmerrie. DE BETEEKENIS VAN TUINDAG. Dit is toch de beteekenis van Tuindag ook. Wie ver geet er dat Tuindag het feest is van het einde van een oorlog, van een overwinning Dat was in het jaar 1383. Een tijd van oorlogen zooals nu. De vijand was nog niet binnen de stad, maar hij belegerde haar. Reeds 9 weken lagen de legers rond haar te loeren. Zooals de Vlamingen en de Belgen het vroeger steeds hadden ge daan (gedenk 1302 en het later tot heden ten dage steeds zouden doen. verdedigden de Ieperlingen zich dapper. Ze sloegen 23 aanvallen af, waarvan er buiten gewoon geweldig waren, vooral de laatste. De plaats ontbreekt ons hier om gansch deze belegering te be spreken en wij meenen dat ze genoeg bekend is. Men kan ze ten andere zeer uitgebreid lezen in allerlei wer ken die in de stadsbibliotheek te raadplegen liggen en die vele medeburgers zelf bezitten. Zelfs wanneer ze genoeg bekend is, zal een herlezing ervan ons ver kwikken en kracht geven om onze huidige moeilijk heden te dragen. VERTROUWEN EN VERRAAD. Terwijl de krijgslieden op hun post stonden, gingen de vrouwen.de kinderen.de ouderlingen en de vermink ten in jje kerken bidden voor de Vrijheid der stad. De geschiedenisboeken vertellen dat er ook verraders waren die van den neteligen toestand gebruik maak ten om het volk aan te zetten met den engelschen vij and te heulen. Dat waren natuurlijk uitzonderingen en de fiere Ieperlingen gaven daar geen gevolg aan. Zoo als de burgers van leper er, niettegenstaande den zeer critiscben toestand, steeds aan geloofd hadden, kwam dan ook de uiteindelijke victorie. Op 8 Augustus moest de vijand het onoverwinbare leper verlaten en terug naar zijn eigen land trekken. Hij had er de scha en de schande van. Gedurende gansch het beleg van leper was er bijzon der veel O. L. Vrouw gebeden geworden onze stad te beschermen. De Ieperlingen begrepen dan ook dat deze wonderbare redding geen menschenwerk was. Zoo werd het feest van de overwinning een feest van O. L. Vrouw. Later werd de viering van 8 Oogst op den eer ten Zondag van die maand verplaatst. WAAROM «TUIN» Het volk deed er natuurlijk ook het zijne bij. Vol gens een eeuwenoude legende verscheen de Heilige Maagd omgeven door een haag (tuin) in de wolken en gaf aan de belegeraars bevel het beleg op te breken en te vertrekken. Doch er bestaat een meer weten schappelijke verklaring. De versterking van leper bestond uit een dubbele vestinggracht door een middendam gescheiden, die wei nig boven den waterspiegel uitstak en waarop een paal werk zou geplaatst geweest zijn. Langs den binnen kant van de dubbele gracht was er een hoogte of dijk opgeworpen, die van een tuin voorzien was. dit was een borstwering in hout. Het beeld van de H. Maagd, dat na de overwinning voor het altaar bij de Minder broeders Recplletten werd geplaatst, werd. ter herin nering aan de zwakke versterkingen die de stad be vrijdden, met zoo'n borstwering of «tuin» omringd. Vandaar werd dit beeld in 't vervolg O. L. Vrouw van Tuine geheeten. VLAMINGEN IN SYRIË Vermits we nu toch in de geschiedenis zitten, zullen we er maar blijven voor deze werft. In Syrië, (het land dat voor enkele weken pas zijn beurt kreeg om door het akelige oorlogsspook be roerd te worden) langs de dalen en de hellingen van het gebergte Libanon, heeft een eigenaardige volksstam die geweldig afsteekt bij de andere die het land be wonen. Ze hebben niets gemeens met die andere en men vindt er huizen, wijken en gehuchten zooals bij ons. De bewoners ervan overtreffen door netheid en goede gewoonten de oude inboorlingen. Een hunner bij zonderste kenmerken is de liefde voor het huisgezin, de eerbied en genegenheid, zelfs voor bejaarde en gebrek kige ouders en bloedverwanten, wat ln scherpe tegen stelling staat met de onverschillige baatzuchtigheid der Arabieren. Overleveringen en vertelsels van overzeesche gebeur tenissen en voorvallen uit lang vervlogen tijden, ge bruiken en gewoonten waaraan zij door den loop der eeuwen heen getrouw gebleven zijn, en waarvan men vruchteloos een voorbeeld in het Oosten zou zoeken, blijven bewaard en worden van geslacht tot geslacht overgezet. VLAAMSCHE KERMISSEN en VLAAMSCHE NAMEN. De vergaderingen en bijeenkomsten zijn er in groote eer gehouden. Op zekere tijden van het jaar gaan de uitgetrouwde zonen en dochters met gansch den huis houd hun ouders, broeders of zusters bezoeken. Ze zit ten dan blijmoedig en soms luidruchtig rond een tafel te eten. te klappen en te lachen dat het deugd doet te hooren en te zien. Trekt dat gebruik, dat daar en daar alleen in dit ge west nog in voege is, niet wonderwel op onze Vlaam- sche kermissen en maaltijden Een hunner dorpen, nagenoeg aangelegd en ge bouwd gelijk de dorpen in Vlaanderen, heet Riffoen. Alhoewel die bergbewoners de taal van die streek hebben aangeleerd, zijn eenige overblijfselen in de na men van sommige hulsgezinnen bewaard gebleven. Zoo bijvoorbeeld de namen BeCker, Kerkman, Riffcen en Verbeke worden daar nog gehoord. Waarlijk, had het erom gedaan geweest om de zuiverste en schoonste Vlaamsche namen te bewaren en aan de nakomelingen over te leveren, men zou geen betere kunnen genomen hebben. AFSTAMMELINGEN VAN KRUISVAARDERS? De kruisvaarders droegen wel is waar geen zulke namen, maar ze kunnen best voortkomen van latere pelgrims., die aldaar stamgenooten vindend, er geble ven zijn. Deze getuigenissen komen van een hulpbisschop uit dat gewest, die in 1889 de omstreken van Kortrijk be zocht, en werden aangeteekend door tijdschriften uit dit jaar. Deze bissahop had een Vlaamsch en geen Oostersch uitzicht. Hij hield staan dat zijn naam Zouain Vlaamsch en geen Arabisch was en hij verklaarde dit doordat zijn voorouders christenen waren en daarom door de Mohamedanen in 't Arabisch gescholden dat zij door Zouain. Zwain, Zwijn vertaalden. De bisschop voegde er nog bij dat hij lang de won dere eigenaardigheden van zijn volk had overwogen zonder ze te kunnen uitleggen. Maar nu, zegde hij, ik de Vlamingen gezien heb, schijnt mij alles verstaanbaar en klaar. EN EEN ANDER GETUIGENIS. In een handschrift, dat bewaard ligt in de heilige Bloedkapel te Brugge en dat van een anderen Sy- rischen Bisschop afkomstig is, kan men vernemen hoe men daar destijds een graaf van Vlaanderen wilde tot koning kronen en hoe die graaf, liever dan koning te zijn, met den kostelijken schat van 't heilig Bloed weer om naar zijn graafschap was teruggekeerd. Het is overigens best mogelijk dat het dorp Riffoen dien naam zou gekregen hebben voor Griffoen, een patriarch die in de jaren 1440 naar het Heilig Land trok. Fernand DE BRUYN. Het Staatsblad van 30 Juli bevat het volgende be sluit. Overwegende dat er schaarschte is aan zekere non- ferro metalen, welke onontbeerlijk zijn voor de Bel gische nijverheid, en het onmogelijk is de uitgeputte voorraden opnieuw aan te vullen door vreemde grond stoffen Overwegende, derhalve, dat er dient te worden voor zien in de dringende behoeften welke het binnen- landsch verbruik aan nijverheidsproducten van alge meen belang en van eerste noodzakelijkheid heeft en er, anderdeels, spoedeisehende maatregelen moeten worden getroffen ten einde de werkloosheid te voorko men van de aanzienlijke arbeidskracht welke in de nijverheid der non-ferro metalen en de haar aanver wante en aanvullende nijverheden wordt te werkge- steld Gelet op artikel 5 van de wet van 10 Mei 1940 be treffende de overdracht van bevoegdheid Gelet op de hoogdringendheid en op de onmogelijk heid beroep te doen op de hoogere overheid. Artikel 1. Er wordt overgegaan tot de recuperatie van non-ferro-metalen, als koper, tin, nikkel, lood en hun legeeringen, voortkomende in de voorwerpen wel ke behooren tot het openbaar domein en in gebruik of in omloop zijn in de gebouwen of lokalen die de Staat, de provincies, de steden en gemeenten of de er rechtstreeks of onrechtstreeks van afhangende open bare besturen in eigendom hebben. Art. 2. Onder de voorwaarden en overeenkomstig de modaliteiten welke zullen worden vastgesteld, zijn de bepalingen van artikel 1 eveneens van toepassing op zekere onroerende goederen door bestemming behoo rende tot het openbaar domein. doet U met een verzekering te sluiten bij de «Kortrijksche Onderlinge» - N.Y. Spoedige en billijke oplossing bij ieder rampgeval. Voordeeligste tarieven KLARE EN UITGEBREIDE POLISVOORWAARDEN

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1941 | | pagina 2