-VOETBAL-
22e jaar, Nr 24
Prijs 0.75 fr.
Vrijdag 3 October 1941
NIEUWS NOTARIEEL - AANKONDIGINGSWEEKBLAD
VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER
Uitgever
DUMORTIER, 34, Boterstraat
Tel. 500 YPER
STAD YPER
BEVOORRADINCSDIENST
OM ZIJN DOEL TE BEREIKEN
MANIER VAN HANDELEN
WINTERHULP - COLLECTE
Op Zondag 5 October 1941
TEEKEN- EN NIJVERHEIDSSCHOOL
Kampioenschap der Beginnende Clubs
WESTLAND
Op Zondag 5 October 1941
White Star A S. K. Elverdinge
HET YPERSCHE
ABONNEMENTSPRIJS
Voor België
één jaar36.00 fr.
zes maanden18.00 fr.
Men kan inschrijven
in alle Belgische Postkantoren
TARIEF van AANKONDIGINGEN
op aanvraag aan de Drukkerij Dumortier
34, Boterstraat, Yper
Tel. 500 Postch. 46.173 - H. R. Yper 220
O
EIERKAARTEN
Begin October zal overgegaan worden tot- de
uitreiking van eierkaarten aan de volgende recht
hebbende personen
1) Kinderen van 1 a 3 jaar (dus niet van 0 a
1 jaar)
2) Zwangere en bevallen vrouwen, vanaf de 4C
maand zwangerschap tot twee maanden na de
bevalling.
Om het opmaken der eierkaarten te vergemak
kelijken, worden de rechthebbende personen ver.
zochf hunne melkkaart in te dienen ten bureele
van den Bevoorradingsdienst, Boterstraat, nr 13,
op Maandag 6 October a. s.
De verdeeling der eieren zal wekelijks geschie
den door tusschenkomst van het Nationaal Werk
voor Kinderwelzijn, St-Jacobstraat, alhier.
INSCHRIJVING SUIKER, MARGARINE,
BOTER, enz.
Verandering van kleinhandelaar
De personen, die voor de aan inschrijving on
derworpen producten van kleinhandelaar wen-
schen te veranderen, moeten zich persoonlijk
aanbieden om de verandering te laten aanbren
gen.
Het is dus verboden den winkelier met de ver
andering te gelasten, daar deze handelwijze vaak
aanleiding geeft tot betwistingen.
De maandelijksche collecte voor de werking
vaat Winterhulp zal plaats hebben op den eer
sten Zondag van de maand, hetzij Zondag 5 Oc
tober.
Deze geldinzameling die als 't ware de eerste is
vóór den aanvang van het winterseizoen, zal ge
houden worden door de leden van het PERSO
NEEL VAN WINTERHULP, door de leden van
het ROODE KRUIS en van het VLAAMSCHE
KRUIS.
Wie het hart op de rechte plaats draagt, zal in
deze moeilijke tijden niet willen achterstaan bij
het verleenen van zijn milden steun. Winterhulp
rekent op al de Ieperlingen die steeds getoond
hebben met het lot van hun minder begoede me
deburgers te zijn bekommerd.
o
HEROPENING Maandag 6 October 1941.
INSCHRIJVING: Zondag 5 October 1941, van
10 tot .12 uur.
KOSTELOOZE LESSEN in Teeken-, Bouw- en
Beeldhouwkunde, Schilderkunst, Mekaniek tee
kenen, toegepast op de Nijverheid, Electrotech-
niek, enz.
ALLE DAGEN
de weekdagen van 18 tot 20 uur uitgezonderd den
Zaterdag.
De Zondagen van 8.30 tot 10.30 uur.
Het Bestuur.
K. B. V. B.
1941-1942
te 2 uur
op het Ypersch Stadium, Augustijnenstraat
Inkom2 fr Tribuun 1 fr. opleg,
kinderen: 1 fr.
Wij hebben het besluit genomen ons leven te
doen bestaan in toewijding.
Hoe zullen wij dat aanvatten
Als wij ter schole gaan bij de plant, zullen wij
terstond het antwoord vinden.
Wat zien wij van de zaadkorrel, vóór zij zich
aan de oogen der wereld als plant vertoont Zij
vertoeft in de aarde en bereidt zich daar in
strenge afzondering voor tot de taak, die haar te
wachten staat.
Dat is nu juist voor de onkundigen geen ideaal,
want ze meenen, dat hij, die aanstonds gereed is,
hooger staat dan wie behoefte heeft aan voorbe
reiding.
Zij, die aanstonds gereed zijn, bereiken mis
schien iets, doch zeker het grootste en hoogste
niet, waarom het gaat. Elk talent moet zich eerst
in de stilte vormen, gelijk de plant in de aarde.
De hooggrijpende mensch zoekt de afzondering,
de eenzaamheid en de stilte om zijn arbeid van
voorbereiding te kunnen voltrekken.
Welbewust zoekt hij deze afzonderinghij
maakt zich ruimte in den vroegen morgen, in den
avond, en als het niet anders kan, in den nacht.
Want zijn talrijke bezigheden gunnen hem wei
nig tijd. Hij zoekt alleen te zijn gelijk de zaadkor
rel in de aarde.
Naar het voorbeeld van den hooggrijpenden
mensch mag geen woord of daad van ons naar
buiten zonder in de stilte te zijn gereed gemaakt.
Eene jeugd van arbeid in de stilte moet een loop
baan, wil zij vruchtbaar zijn, voorafgaan. Zoo is
het vóór ons geweest, zoo zal het ook na ons zijn.
Zij, die het beter wilden weten, hebben dat ge
boet met hun ondergang, al waren zij met den
besten aanleg toegerust. Wie aandachtig wil toe
kijken in de wereld der kunsten en wetenschap
pen, is daarvan ras overtuigd. Hoevelen verwaar
loosden te doen wat de zaadkorrel onbewust
doet den tijd te nemen tot voorbereiding
Geleerden, daglooners, kunstenaars, onderwij
zers, geneesheeren, huisvaders hebben maar al
te dikwijls ondervonden, dat daling volgt op on
voorbereid handelen. Degenen onder hen, die
leefden bij improvisatie teekenden hun eigen
doodvonnis.
Maar het zaadkorreltje sterft in den eenzamen
grond en uit zijn dood verrijst de levende halm.
Het is een mensch niet genoeg voor een eer
lijk en geachtman door te gaan. Wij vragen
ons af of die man een ideaal heeft. Dat ideaal
eischt iets meer dan de gehoorzaamheid aan de
eischen van de algemeen gangbare denkbeelden
van zedelijkheid, gelijk de wereld deze opvat.
Het ideaal vraagt, dat er iets in ons sterve, en
nog wel door geen natuurlijken maar door een
gewelddadigen dood.
Veel kan er immers sterven in een mensch door
verzadiging, door oververzadiging of door ouder
dom. Dat gebeurt bij menschen, die er meer dan
genoeg van hebben en door overgenot blasé
zijn geworden. Doch niet uit zulken dood kan het
ideale leven ontspringen.
Bij ons moet bewust geschieden, wat bij de
plant onbewust geschiedt.
In de plant nemen wij daarenboven iets zeer
opmerkelijks waar de zelfbeweging. Niemand
stuurt haar leven zij beweegt zich zelf. Zij doet
het, zich ontwikkelend van binnen naar buiten.
Ze geeft zich, zooals ze is. Haar eigen wezen on
wankelbaar getrouw, is ze wat ze wezen moet
en ontwikkelt zich, waartoe ze zich moet ont
wikkelen
Omkleeden wij deze zelfbeweging met bewust
heid, zoo vinden wij de zeldzame eigenschap der
zelfstandigheid, die in feite behoort tot het men-
schelijk ideaal.
Hoevele machten en invloeden van buiten be-
eerschen den mensch Draait hij niet bij alle
winden
De meesten worden gedreven door menschen-
vrees, eerzucht of ijdelheid.
Geef mij twee zakken, zegt Hamerling, den
een ledig en den ander met goud. Voor uw goud
breng ik u van den een zijn eer, van den tweede
zijn gezondheid, van den derde zijn toekomst,
van den vierde zijn kind.
Nevens deze invloeden staat de overlevering,
waaraan zich niemand kan onttrekken dan bij
uitzondering. We maken ons zelf wijs, dat we
gelooven, spreken en handelen dan als we inder
daad slechts zonder nadenken de overlevering
volgen.
Vrij zijn, in de hooge beteekenis van het woord,
is nu juist los te zijn van die menschenvrees, van
het verlangen naar eer en voordeel, van de macht
der overlevering. Vooral wat het zich vrij maken
van deze laatste betreft, wijzen wij erop, dat vol
komen vrijheid gelijk is aan volkomen verant
woordelijkheid.
Bij de voeding der plant gebeurt iets zeer won
derlijks. Let maar eens op die roos en die lelie
daar bij elkander in uw tuin. Beiden voeden zich
met water, aarde en lucht, maar de eene zet dat
voedsel om in rozen terwijl de andere met dat
zelfde voedsel lelies vormt.
De plant zet dus het ontvangen voedsel in haar
eigen wezen om.
Een mensch kan daarvan niet alleen den zin
verstaan, maar ook de plant daarin met bewust
heid volgen
Wat is in den uitgebreidsten zin het voedsel
waarvan we leven
Ons lot, ons gansche lotZalig wie, gelijk de
roos water, aarde en lucht dwingen kan zich om
te zetten in rozeblad en rozeknop voor de ont
wikkeling van zijn eigen hoogste wezen.
Dit kan, al valt het moeilijk
Doch zet geen ongeloof tegen rouw, of ge wordt
door dien rouw verpletterd.
Wie haat zet tegen haat, verliest zijn pleit.
Wie toorn zet tegen toorn, verliest zijn pleit.
Wie verbittering zet tegen armoede, verliest
zijn pleit.
Wie wrok zet tegen smart, verliest zijn pleit.
Doch wie zijn lot weèt te onderwerpen aan de
ontwikkeling van zijn wezen, bezit karakteradel.
Deze uit zich in arbeid, en liefde overwint den
haat
Deze uit zich in zachtheid, en zachtheid ont
wapent den toorn.
Deze uit zich in stil-zijn, en stil-zijn zalft de
smart.
Karakteradel gaat in het lijden van anderen in,
en daardoor druppelt balsem op eigen harte-
wonden.
Wie het lot aan zichzelf kan onderwerpen en
dat leert men in de school van strijd en lijden,
dien heeft het ideaal op het. brandende voorhoofd
gezoend.
Maar ook elke plant draagt vruchten. En gij, o
menschIs het geen schande mensch te heeten
en r.iets in de wereld te verrichten? De plant
brengt vruchten voort uit zichzelf. Slechts aan
een kerstboom worden vruchten opgehangen.
Wie niets doet dan leven van zijns vaders kapi
taal, een kunstenaar, die niets oorspronkelijks
voortbrengt, ze dragen als de kerstboom.
Iedere plant brengt vruchten voort naar haren
aard. Is dat ook niet het ideaal, vrucht voort te
brengen uit eigen wezen, geen andere dan die
men voortbrengen kan Voeg er nogmaals de be
wustheid bij en gij neemt bij de plant de hoogste
wijsheid waarze kent zich zelf.
Merk ten slotte hoe alle deelen van de plant
wortels, stengel, takken, bloemen, bladeren en
vruchten bij elkander behooren en bewonder hoe
ze met elkander in harmonie staan Hare bewon
derenswaardige eenheid zal u dan niet ontgaan.
Eenheid is de hoogste eisch der kunst.
SCHILLER mocht ons wel zeggen, dat de plant
ons leeren kan, wat het grootste en hoogste is,
want dat is eenheid.