-VOETBAL-
22e Jaar, Nr 25
Prijs 0.75 tr.
Vrijdag 10 October 1941
NIEUWS NOTARIEEL - 6. AANKONDIGINGSWEEKBLAD
VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER
Uitgever
DUMORTIER, 34, Boterstraat
Tel. 500 YPER
STAD YPER
BEVOORRADI NCSDI ENST
VERYOERBUREAU
Bericht'
DE MENSCHHEID
Kampioenschap der Beginnende Clubs
WESTLAND
Zondag 12 October 1941
C. S. YPER B - BRIELEN SPORT
Bericht nopens het Dansverbod
HET YPERSCHE
ABONNEMENTSPRIJS
Voor België: één jaar36.00 fr.
zes maanden18.00 fr.
Men kan inschrijven
in alle Belgische Postkantoren
TARIEF van AANKONDIGINGEN
op aanvraag aan de Drukkerij Dumortier
34, Boterstraat, Yper
Tel. 500 Postch. 46.173 - H. R. Yper 220
O
UITREIKING DER EIERKAARTEN
Daar de eerste eierverdeeling zal geschieden op
Maandag 13 October 1941, van 2 tot 4 uur, in het
lokaal van het Nationaal Werk voor Kinderwel
zijn, St Jacobstraat, 38, zoo zullen de eierkaar-
ten aan de belanghebbenden worden uitgereikt
ten bureele van den bevoorradingsdienst, Boter
straat, vanaf Vrijdag 10 October, telkens van 9
tot 12 uur.
o
VERKOOP VAN KOLEN AAN DE PARTIKULIEREN
BINST DE MAAND OCTOBER
Ingevolge het besluit van 27 September 1941 mogen
de kleinhandelaars slechts kolen, briketten en cokes
verkoopen en afleveren aan de personen die hun ge
wone klanten waren tussehen 1 Januari 1938 en 31 De
cember 1939.
De personen die geen klant waren bij een kleinhande
laar tengevolge van bijzondere redenen zooals stichten
van een nieuw huishouden, verhuizing, uitscheiding van
bedrijf van hun kleinhandelaar, moeten een getuig
schrift aanvragen bij den dienst der bevoorrading,
waarbij vastgesteld wordt dat zij geen leverancier voor
brandstoffen hebben en zij voor de maand October een
kleinhandelaar kiezen voor hunne bedeeling in kolen..
Voor de maand October is de hoeveelheid brandstof
die slechts bij één enkelen kleinhandelaar mag besteld
worden vastgesteld als volgt
Voor de gezinnen van 1 tot 4 personen max. 200 Kgr.
Voor 4e gezinnen van 5 tot 8 personen max. 250 Kgr.
Voor de gezinnen van 9 tot 12 personen max. 300 Kgr.
Voor de gezinnen van 13 tot 16 personen max. 350 Kgr.
Elke aankoop, levering of in ontvangstneming van
bedoelde brandstoffen is in den loop van de maand
October verboden aan de personen die beschikken over
een voorraad gelijk aan hierboven vermelde maxima.
Ter verdeeling der kolen wordt in het bureel der
ravitailleering, GOUDEN VORK (eerste verdiep), een
kolenbureau ingericht.
De ingezetenen der Stad die over den bepaalden
voorraad NIET beschikken of geen kleinhandelaar heb
ben en hun kolenvoorraad voor de maand October wen-
schen aan te koopen, mogen zich aanbieden in dit bu
reau vanaf Woensdag 8 October, iederen dag, tus
sehen 9 en 12 uur, om een machtiging tot bevoorrading
af te halen.
Bede zich te voorzien van de rantsoeneeringskaar-
ten van het gezin.
Alle klachten én betwistingen betrekkelijk de ver
deeling moeten in dit bureau gedaan worden per brief
gericht aan den Heer Burgemeester.
Yper, 6 October 1941.
De Burgemeester,
J. Vanderghote.
Er wordt ter kennis der belanghebbenden ge
bracht dat de aanvragen tot hernieuwing van
hun verkeersbewijs voor de maand November
uiterlijk tegen 19 October per geschrift ten Stad-
huize moeten ingediend worden. Bede het juist
adres aan te geven met het merk van den wagen
en het nummer van den motor. De aanvragen die
laattijdig zouden ingediend worden zullen in aan
merking niet komen.
De roode toelatingen tot het verkeer die on
leesbaar zouden geworden zijn moeten tegen 20
dezer ten stadhuize voor hernieuwing ingebracht
worden.
Voortaan zal geen brandstof meer afgeleverd
worden wanneer het reisboekje en het veikeers-
bewijs niet voorgelegd zijn.
O
Door de menschheid verstaan wij het mensch-
dom, de gezamenlijke menschen.
In taal en zeden, in schedelvorm en gelaats
kleur, in godsdienst en leefwijze verschillen zij,
maar veel hebben ze met elkander gemeen en
nog wel voor het grootste gedeelte. Allen zijn ge
boren, allen moeten sterven Allen hebben lucht
en voedsel noodig en allen staren met dezelfde
vraag in den wijden hemel, die hen overdekt.
Is het ons toegelaten een van deze te haten
Haten, omdat hij een andere gelaatskleur heeft
dan wij, omdat hij een andere taal spreekt
Denken we opnieuw op het bekende gedichtje
van Schiller de roos bloeit op aarde en onthoudt
aan niemand haar kleuren en geuren. Welbewust
zullen wij, evenals zij, aan niemand onzen zegen
onthouden.
De vraag is evenwelhoe zullen wij de mensch.
heid bereiken Langs welke wegen
Vooreerst moeten wij de menschheid leeren
kennen. Wie zich aan de menschheid wil wijden,
moet haar en hare geschiedenis kennen. Door
gaans ziet men niet genoeg het nut in van popu
laire werken over de algemeene geschiedenis.
Zij immers leert ons, dat elk volk hetzelfde
leed te lijden en denzelfden strijd te strijden
heeft. Zij wijst erop, dat peen volk tot bloei en
ontwikkeling komt, wanneer het niet het beste
van andere natiën in zich opneemt Vandaar de
gemeenschappelijke gebondenheid en solidariteit,
die door de eeuwen heen regeert.
De pers speelt hier een gewichtige rol. Meer en
meer worden de dagbladen een geestelijke macht.
Zij verspreiden zich in alle lagen van het volk,
en doordringen het van ééne en dezelfde daad
werkelijkheid, dat overal op aarde de menschen
menschen zijn. Door het lezen van de we
reldgeschiedenis en het beoefenen van vreemde
talen komt een mensch ertoe het woord «mensch
heid» niet langer als een afgetrokken begrip te
aanzien. De toewijding aan de menschheid zal
hem niet langer een oratorische uitdrukking toe
schijnen, maar met den dag zal hij haar harte-
klop duidelijk leeren waarnemen.
Is eenmaal onze belangstelling gewekt, weten
wij- iets van hetgeen er zooal gebeurt onder die
verschillende volkeren, die evenals wij dezelfde
aarde bewonen, dan zullen wij een taal zoeken
om met hen onze gedachten te kunnen wisselen.
Sommigen zochten daarom een wereldtaal in
den eigenlijken zin van het woord. Doch een we
reldtaal op zichzelf is reeds de kunst.
Rubens doeken spreken tot alle volkeren. De
werken van Beethoven spreken tot de geheele
menschheid. Door de gewelven der kathedralen
klinkt een loflied, dat door alle volkeren kan
worden verstaan.
Een wereldtaal is ook de wetenschap. Jenner
gaf een voorbehoedmiddel tegen de kinderziekte
voor het kind der Fransche en Duitsche moeder
zoowel als voor dat der Engelsche. De oogspiegel
was een geschenk van Helmholtz gelijk de keel-
spiegel een geschenk was van Garcia. Wat de we
tenschap ontdekt wordt gemeengoed der gansche
aarde.
Doch weinigen werden uitverkoren om deze
beide wereldtalen te spreken. Gelukkig is er nog
een derde. Want gelijk de roos een wereldtaal
vermag te spreken, hetzij ze bloeie op de Alpen
of in de vlakten van Saron, zoo kan ieder mensch
tot alle menschen spreken door de taal des harten.
De menschelijke wereldtaal bij uitstek is wel
de menschelijke lach en de menschelijke traan.
Toen de barmhartige Samaritaan de traan van
deernis schreidde, werd hij opperbest verstaan
door den ongelukkige, die krimpende van pijn
langs den weg lag. En de glimlach om de lippen
van den lijdende, toen er olie druppelde in zijn
wonden, werd niet minder begrepen door den
medelijdenden Samaritaan. Zulke taal spreekt
het Roode Kruis, zulke taal spreken wij als wij
K. B. V. B. 1941-1942
TE 2 UUR
op het Ypersch Stadium, Augustijnenstraat
Inkom2 fr Tribuun1 fr. opleg.
Kinderen 1 fr.
hulp verleenen aan noodlijdenden van gelijk
welke natie.
Nog een derde weg ligt open. Eenieder van ons
kan in het belang der menschheid getuigen. De
menschelijkheid moet eenmaal triomfeeren En
aan dien triomf kunnen wij medewerken door
een ernstige getuigenis.
Wij moeten ons aan den enkelen mensch toe
wijden, waar wij hem ontmoeten.
Wat wij doen aan den minste, komt op slot van
rekening ten bate aan gansch de menschheid.
Als de vingeren van den virtuoos over de. toet
sen glijden, bereikt ons de liefde zijner moeder,
dan komt tot ons de arbeid van al degenen, die
hem maakten tot wat hij geworden is.
Onze leus is duidelijk het menschelijke te
brengen in de menschheid.
Wie dat overdrijving noemt, toont gebrek aan
nadenken.
Als gij in iederen mènsch het goede wekt, wekt
gij het goede in allen Want ieder mensch ver
tegenwoordigt de gansche menschheid.
Wij weten het wel de mensch, aan wien wij
ons zullen wijden, is één groot raadsel.
Meesterstuk der natuur, is zijn lichaam drager
van de geschiedenis der eeuwen. Maar dat li
chaam is de mensch nog niet. We vinden bij hem
gevoel en bewustzijn. Hij gelooft, hoopt en be
mint.
De mensch is geen lichaam, hij heeft er een.
Zijn oog ziet niet, maar hij ziet hij, de
mensch door middel van zijn oog. Niet zijn
oor hoort, maar hij hoort door middel van dat
oor. Niet zijn hersenen denken, maar hij denkt
door middel van die hersenen.
Vele vragen werden hier gesteld. Zeker is het,
dat wij twee soorten van verschijnselen waarne
men stoffelijke en geestelijke.
Het lichaam is wel broos van nature. Fijn is
het bewerktuigd, maar juist die fijnheid is bron
van pijn en smart Gelukkig kunnen de bezighe
den ons voor een wijle de wondeplekken van ons
bestaan doen vergeten. Maatstaf voor bij benade
ring volkomen gezondheid is zich wel te gevoe
len als men in rust is.
Wij gaan de kwalen en ziekten der menschen
stilzwijgend voorbij. Wij moeten verder. Ons li
chaam heeft behoeften. De maag roept om voed
sel, de longen vergen lucht, de voeten eischen
schoeisel. Die behoeften nopen tot arbeid, maar
zijn tevens oorzaak van lijden Doch éénmaal be
vredigd worden zij weer bronnen van genot. Is
de frissche teug water geen genot in felle hitte
Is de dampende schotel geen genot voor den ver
moeiden werkman
Zoo wandelt de mensch op aarde met zijn zwak
lichaam in strijd met een natuur, die berekend
schijnt op een andere soort van wezens. Onder-
tusschen temt hij haar, gelijk hij den leeuw der
woestijn vermag te temmen. Want hij is de heer
der schepping. Zijn denkkracht maakt het onbe
woonbare bewoonbaar en stelt hem in staat de
natuur met haar eigen wapenen te bestrijden.
De dorst naar kennis is hem bovendien inge
schapen. Hoe meer hij weet, hoe meer zijn on
kunde hem duidelijk wordt en hij zijn onver-
zadelijken kennisdorst wil lesschen
En toch is deze koning der schepping op zijn
D£n laatsten tijd moesten door de Kreis-
kommandantur van Yper wegens het over
treden van het dansverbod in talrijke ge
vallen soms gevoelige boeten opgelegd wor
den.
Hiermede wordt nogmaals gewezen op de
nakoming van het tegenwoordig bestaande
dansverbod in openbare lokalen.