-VOETBAL- 22e Jaar, Nr 25 Prijs 0.75 tr. Vrijdag 10 October 1941 NIEUWS NOTARIEEL - 6. AANKONDIGINGSWEEKBLAD VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER Uitgever DUMORTIER, 34, Boterstraat Tel. 500 YPER STAD YPER BEVOORRADI NCSDI ENST VERYOERBUREAU Bericht' DE MENSCHHEID Kampioenschap der Beginnende Clubs WESTLAND Zondag 12 October 1941 C. S. YPER B - BRIELEN SPORT Bericht nopens het Dansverbod HET YPERSCHE ABONNEMENTSPRIJS Voor België: één jaar36.00 fr. zes maanden18.00 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische Postkantoren TARIEF van AANKONDIGINGEN op aanvraag aan de Drukkerij Dumortier 34, Boterstraat, Yper Tel. 500 Postch. 46.173 - H. R. Yper 220 O UITREIKING DER EIERKAARTEN Daar de eerste eierverdeeling zal geschieden op Maandag 13 October 1941, van 2 tot 4 uur, in het lokaal van het Nationaal Werk voor Kinderwel zijn, St Jacobstraat, 38, zoo zullen de eierkaar- ten aan de belanghebbenden worden uitgereikt ten bureele van den bevoorradingsdienst, Boter straat, vanaf Vrijdag 10 October, telkens van 9 tot 12 uur. o VERKOOP VAN KOLEN AAN DE PARTIKULIEREN BINST DE MAAND OCTOBER Ingevolge het besluit van 27 September 1941 mogen de kleinhandelaars slechts kolen, briketten en cokes verkoopen en afleveren aan de personen die hun ge wone klanten waren tussehen 1 Januari 1938 en 31 De cember 1939. De personen die geen klant waren bij een kleinhande laar tengevolge van bijzondere redenen zooals stichten van een nieuw huishouden, verhuizing, uitscheiding van bedrijf van hun kleinhandelaar, moeten een getuig schrift aanvragen bij den dienst der bevoorrading, waarbij vastgesteld wordt dat zij geen leverancier voor brandstoffen hebben en zij voor de maand October een kleinhandelaar kiezen voor hunne bedeeling in kolen.. Voor de maand October is de hoeveelheid brandstof die slechts bij één enkelen kleinhandelaar mag besteld worden vastgesteld als volgt Voor de gezinnen van 1 tot 4 personen max. 200 Kgr. Voor 4e gezinnen van 5 tot 8 personen max. 250 Kgr. Voor de gezinnen van 9 tot 12 personen max. 300 Kgr. Voor de gezinnen van 13 tot 16 personen max. 350 Kgr. Elke aankoop, levering of in ontvangstneming van bedoelde brandstoffen is in den loop van de maand October verboden aan de personen die beschikken over een voorraad gelijk aan hierboven vermelde maxima. Ter verdeeling der kolen wordt in het bureel der ravitailleering, GOUDEN VORK (eerste verdiep), een kolenbureau ingericht. De ingezetenen der Stad die over den bepaalden voorraad NIET beschikken of geen kleinhandelaar heb ben en hun kolenvoorraad voor de maand October wen- schen aan te koopen, mogen zich aanbieden in dit bu reau vanaf Woensdag 8 October, iederen dag, tus sehen 9 en 12 uur, om een machtiging tot bevoorrading af te halen. Bede zich te voorzien van de rantsoeneeringskaar- ten van het gezin. Alle klachten én betwistingen betrekkelijk de ver deeling moeten in dit bureau gedaan worden per brief gericht aan den Heer Burgemeester. Yper, 6 October 1941. De Burgemeester, J. Vanderghote. Er wordt ter kennis der belanghebbenden ge bracht dat de aanvragen tot hernieuwing van hun verkeersbewijs voor de maand November uiterlijk tegen 19 October per geschrift ten Stad- huize moeten ingediend worden. Bede het juist adres aan te geven met het merk van den wagen en het nummer van den motor. De aanvragen die laattijdig zouden ingediend worden zullen in aan merking niet komen. De roode toelatingen tot het verkeer die on leesbaar zouden geworden zijn moeten tegen 20 dezer ten stadhuize voor hernieuwing ingebracht worden. Voortaan zal geen brandstof meer afgeleverd worden wanneer het reisboekje en het veikeers- bewijs niet voorgelegd zijn. O Door de menschheid verstaan wij het mensch- dom, de gezamenlijke menschen. In taal en zeden, in schedelvorm en gelaats kleur, in godsdienst en leefwijze verschillen zij, maar veel hebben ze met elkander gemeen en nog wel voor het grootste gedeelte. Allen zijn ge boren, allen moeten sterven Allen hebben lucht en voedsel noodig en allen staren met dezelfde vraag in den wijden hemel, die hen overdekt. Is het ons toegelaten een van deze te haten Haten, omdat hij een andere gelaatskleur heeft dan wij, omdat hij een andere taal spreekt Denken we opnieuw op het bekende gedichtje van Schiller de roos bloeit op aarde en onthoudt aan niemand haar kleuren en geuren. Welbewust zullen wij, evenals zij, aan niemand onzen zegen onthouden. De vraag is evenwelhoe zullen wij de mensch. heid bereiken Langs welke wegen Vooreerst moeten wij de menschheid leeren kennen. Wie zich aan de menschheid wil wijden, moet haar en hare geschiedenis kennen. Door gaans ziet men niet genoeg het nut in van popu laire werken over de algemeene geschiedenis. Zij immers leert ons, dat elk volk hetzelfde leed te lijden en denzelfden strijd te strijden heeft. Zij wijst erop, dat peen volk tot bloei en ontwikkeling komt, wanneer het niet het beste van andere natiën in zich opneemt Vandaar de gemeenschappelijke gebondenheid en solidariteit, die door de eeuwen heen regeert. De pers speelt hier een gewichtige rol. Meer en meer worden de dagbladen een geestelijke macht. Zij verspreiden zich in alle lagen van het volk, en doordringen het van ééne en dezelfde daad werkelijkheid, dat overal op aarde de menschen menschen zijn. Door het lezen van de we reldgeschiedenis en het beoefenen van vreemde talen komt een mensch ertoe het woord «mensch heid» niet langer als een afgetrokken begrip te aanzien. De toewijding aan de menschheid zal hem niet langer een oratorische uitdrukking toe schijnen, maar met den dag zal hij haar harte- klop duidelijk leeren waarnemen. Is eenmaal onze belangstelling gewekt, weten wij- iets van hetgeen er zooal gebeurt onder die verschillende volkeren, die evenals wij dezelfde aarde bewonen, dan zullen wij een taal zoeken om met hen onze gedachten te kunnen wisselen. Sommigen zochten daarom een wereldtaal in den eigenlijken zin van het woord. Doch een we reldtaal op zichzelf is reeds de kunst. Rubens doeken spreken tot alle volkeren. De werken van Beethoven spreken tot de geheele menschheid. Door de gewelven der kathedralen klinkt een loflied, dat door alle volkeren kan worden verstaan. Een wereldtaal is ook de wetenschap. Jenner gaf een voorbehoedmiddel tegen de kinderziekte voor het kind der Fransche en Duitsche moeder zoowel als voor dat der Engelsche. De oogspiegel was een geschenk van Helmholtz gelijk de keel- spiegel een geschenk was van Garcia. Wat de we tenschap ontdekt wordt gemeengoed der gansche aarde. Doch weinigen werden uitverkoren om deze beide wereldtalen te spreken. Gelukkig is er nog een derde. Want gelijk de roos een wereldtaal vermag te spreken, hetzij ze bloeie op de Alpen of in de vlakten van Saron, zoo kan ieder mensch tot alle menschen spreken door de taal des harten. De menschelijke wereldtaal bij uitstek is wel de menschelijke lach en de menschelijke traan. Toen de barmhartige Samaritaan de traan van deernis schreidde, werd hij opperbest verstaan door den ongelukkige, die krimpende van pijn langs den weg lag. En de glimlach om de lippen van den lijdende, toen er olie druppelde in zijn wonden, werd niet minder begrepen door den medelijdenden Samaritaan. Zulke taal spreekt het Roode Kruis, zulke taal spreken wij als wij K. B. V. B. 1941-1942 TE 2 UUR op het Ypersch Stadium, Augustijnenstraat Inkom2 fr Tribuun1 fr. opleg. Kinderen 1 fr. hulp verleenen aan noodlijdenden van gelijk welke natie. Nog een derde weg ligt open. Eenieder van ons kan in het belang der menschheid getuigen. De menschelijkheid moet eenmaal triomfeeren En aan dien triomf kunnen wij medewerken door een ernstige getuigenis. Wij moeten ons aan den enkelen mensch toe wijden, waar wij hem ontmoeten. Wat wij doen aan den minste, komt op slot van rekening ten bate aan gansch de menschheid. Als de vingeren van den virtuoos over de. toet sen glijden, bereikt ons de liefde zijner moeder, dan komt tot ons de arbeid van al degenen, die hem maakten tot wat hij geworden is. Onze leus is duidelijk het menschelijke te brengen in de menschheid. Wie dat overdrijving noemt, toont gebrek aan nadenken. Als gij in iederen mènsch het goede wekt, wekt gij het goede in allen Want ieder mensch ver tegenwoordigt de gansche menschheid. Wij weten het wel de mensch, aan wien wij ons zullen wijden, is één groot raadsel. Meesterstuk der natuur, is zijn lichaam drager van de geschiedenis der eeuwen. Maar dat li chaam is de mensch nog niet. We vinden bij hem gevoel en bewustzijn. Hij gelooft, hoopt en be mint. De mensch is geen lichaam, hij heeft er een. Zijn oog ziet niet, maar hij ziet hij, de mensch door middel van zijn oog. Niet zijn oor hoort, maar hij hoort door middel van dat oor. Niet zijn hersenen denken, maar hij denkt door middel van die hersenen. Vele vragen werden hier gesteld. Zeker is het, dat wij twee soorten van verschijnselen waarne men stoffelijke en geestelijke. Het lichaam is wel broos van nature. Fijn is het bewerktuigd, maar juist die fijnheid is bron van pijn en smart Gelukkig kunnen de bezighe den ons voor een wijle de wondeplekken van ons bestaan doen vergeten. Maatstaf voor bij benade ring volkomen gezondheid is zich wel te gevoe len als men in rust is. Wij gaan de kwalen en ziekten der menschen stilzwijgend voorbij. Wij moeten verder. Ons li chaam heeft behoeften. De maag roept om voed sel, de longen vergen lucht, de voeten eischen schoeisel. Die behoeften nopen tot arbeid, maar zijn tevens oorzaak van lijden Doch éénmaal be vredigd worden zij weer bronnen van genot. Is de frissche teug water geen genot in felle hitte Is de dampende schotel geen genot voor den ver moeiden werkman Zoo wandelt de mensch op aarde met zijn zwak lichaam in strijd met een natuur, die berekend schijnt op een andere soort van wezens. Onder- tusschen temt hij haar, gelijk hij den leeuw der woestijn vermag te temmen. Want hij is de heer der schepping. Zijn denkkracht maakt het onbe woonbare bewoonbaar en stelt hem in staat de natuur met haar eigen wapenen te bestrijden. De dorst naar kennis is hem bovendien inge schapen. Hoe meer hij weet, hoe meer zijn on kunde hem duidelijk wordt en hij zijn onver- zadelijken kennisdorst wil lesschen En toch is deze koning der schepping op zijn D£n laatsten tijd moesten door de Kreis- kommandantur van Yper wegens het over treden van het dansverbod in talrijke ge vallen soms gevoelige boeten opgelegd wor den. Hiermede wordt nogmaals gewezen op de nakoming van het tegenwoordig bestaande dansverbod in openbare lokalen.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1941 | | pagina 1