-VOETBAL-
jaar, Nr 26
Prijs 0.75 tr.
Vrijdag 17 October 1941
NIEUWS NOTARIEEL - 6. AANKONDIGINGSWEEKBL AO
VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER
Uitgever
DUMORTIER, 34, Boterstraat
Tel. 500 YPER
STAD YPER
BEVOORRADINCSDIENST
Eierverdeeling Opgelet
Zeepkaarten
Bericht aan de bezitters van
Motorrijtuigen
MENSCH EN MENSCHKUNDE
Zondag 19 October 1941
C. S. YPER - I - R. S. WAERECEM
HET YPERSCHE
ABONNEMENTSPRIJS
Voor Belgiëéén jaar36.00 fr.
zes maanden18.00 fr.
Men kan inschrijven
in alle Belgische Postkantoren
TARIEF van AANKONDIGINGEN
op aanvraag aan de Drukkerij Dumortier
34, Boterstraat, Yper
Tel. 500 Postch. 46.173 - H. R. Yper 220
De eerstvolgende verdeeling van eiers aan de
rechthebbenden zal plaats hebben Dinsdag 21
October, van 2 tot 4 ure, in 't lokaal van de
Kindervoeding, St Jacobstraat, 38
De nieuwe zeepkaarten A en B zullen worden
uitgereikt, op vertoon der rantsoeneeringskaarten
en der strooken van de vervallen zeepkaarten,
samen met de rantsoeneeringsze|els.
De zeepkaarten C (Bijzondere of bijgevoegde
zeepkaarten voor kinderen beneden de 8 jaar,
dokters, verpleegsters, enz...) zullen worden uit
gereikt vanaf Woensdag 5 November tot en met
Zaterdag 8 November, telkens van 9 tot 12 uur,
onder dezelfde voorwaarden als hierboven.
UITREIKING
DER RANTSOENEERINGSZEGELS
De uitreiking der rantsoeneeringszegels voor de
periode van 3 November tot en met 2 December
1941 zal geschieden volgens de nummers der
rantsoeneeringskaarten, telkens van 9 tot 12 uur
en van 14 tot 16 uur.
Vrijdag 24 October
voor de rantsoeneeringskaarten gpnummerd
van 688900 tot en met 691500.
Zaterdag 25 October
voor de rantsoeneeringskaarten genummerd
van 691501 tot en met 694000.
Maandag 27 October
voor de rantsoeneeringskaarten genummerd
van 694001 tot en met 696500.
Dinsdag 28 October:
voor de rantsoeneeringskaarten genummerd
van 696501 tot en met 699000.
Woensdag 29 October
voor de rantsoeneeringskaarten genummerd
van 699001 tot en met 701500.
Donderdag 30 October
voor de rantsoeneeringskaarten genummerd
van 701501 tot en met 704000.
Vrijdag 31 October
voor de rantsoeneeringskaarten genummerd
van 704001 tot en met 706500.
alsook voor de rantsoeneeringskaarten ge
nummerd van 814150 tot en met 814250
De personen die hun rantsoeneeringszegels niet
op den vastgestelden dag komen afhalen, kunnen
deze slechts ontvangen op Maandag 3 November.
N. B. Gelieve bij het afhalen der rantsoenee
ringszegels de rantsoenkaarten te rangschikken
per nummer.
Er wordt nogmaals nadruk gelegd op het feit,
dat de rantsoeneeringskaarten van de personen
die in het buitenland verblijven .alsook van deze
welke overleden zijn, onmiddellijk moeten wor
den ingebracht.
De eigenaars van motorrijtuigen (Automobie
len en Motorrijwielen) 't zij deze toegelaten zijn
tot het verkeer of niet, worden verzocht, vóór den
22 October aanstaande, bij het Stadsbestuui de
schriftelijke aangifte te doen van hunne motor
rijtuigen.
Aangifte formulieren zijn hifervoor op het
Stadssecretariaat te bekomen.
Voortaan moet elke verandering betreffende
eigendom of inschrijving der motorrijtuigen, bin
nen de 3 dagen bekend gemaakt worden bij de
Burgemeesters van de vorige en van de nieuwe
inschrijvingsgemeente.
Yper, den 10 October 1941.
De Burgemeester, J. Vanderghote.
Van nature is de mensch edel en het edelst is
hij, wanneer de liefde over hem machtig wordt.
Dan wijkt het slechte in hem en engelenglans
komt op zijn gelaat.
Maar met de liefde gaat het gelijk met elk ver
mogen in den mencsh. Zij is een bron van genot
en lijden tevens. Wie kent de bitterheid der tra
nen niet door de miskende liefde geweend Wie
heeft de stomme ynart niet gelezen op het gelaat
van hem, die het voorwerp zijner liefde ontno
men zag
Eenmaal zal die mensch van deze wereld schei
den, want hij is sterveling. Dat weet hij vooruit
en daarom noemt hij zichzelf aldus. Al is echter
zijn bestaan een strijd om het leven, een strijd
met zichzelf en een strijd met het lot, toch is
zijn aangeboren levenslust zoo groot, dat hij dit
leven niet gemakkelijk los laat, tenzij hij door
waanzin of vrees voor schande gedreven, de han
den aan zichzelf slaat. Maar dit gebeurt slechts
zelden, want in den regel klampt hij zich vast, al
was het aan een stroohalm. Zijn leven moge-nog
zoo vol zijn van zwakheden en teleurstellingen,
van rouw en hartzeer, van jammer en leed, toch
weet hij zich een ideale wereld te scheppen, een
maaksel van zijn eigen hart en dat laat hem toe
met blijden levensmoed zijn bestaan te leiden.
Hoe zullen wij nu den mensch bejegenen Zul
len wij ons vertoornen om wille van zijn zwak
heden, ons verontwaardigen over den gevallene,
den laaghartige verachten en ons wreken op den
misdadiger
Dat kan misschien ons overkropt gemoed een
wijle ontlasten doch niet ten volle bevredigen,
want na de zoete wraak is een blik op ons slacht
offer niet altijd verkwikkend. Wij kunnen betere
wegen inslaan
Trachten wij den mensch te begrijpen.
Dikwijls werd het gezegd en dikwijls werd het
tegengesproken Begrijpen is vergeven.
Een misstap, een misdaad staat nooit op zich
zelf. Hier was een verleden, een strijd, een doods,
angst misschien, wanneer de misstap was ge
schied. Daarom wekt een edelmoedig begrijpen
deernis. Hoe ouder we worden, hoe zachter ons
oordeel wordtwe begrijpen van lieverlede dat
hij die misdeed al ongelukkig genoeg is.
Wij mogen hem diensvolgens ook niet verach
ten, want nooit is een mensch geheel zonder
waarde. Wij verhopen aan niemand, want waar
is de mensch, bij wien alle zedelijk gevoel voor
goed verdwenen is Wanhopen wij dus aan nie
mand, zoo valt er ook niemand te verachten.
Spreek dus over het goede en zwijg het kwade
dood. Dat is de zielkundige weg.
Eer den mensch. Kunt gij hem niet eeren, zoo
als hij thans is, eer dan in hem dat, wat hij wor
den kan Verpletter hem niet onder het gewicht
uwer deugd want het is mogelijk, dat gij morgen
dieper gevallen zijt dan hij, doch reik hem uw
hand en hef hem op daar is geen kwaad te gene
zen dan door het goede. Hij, die tot het veld zijns
arbeids de menschheid koos, moet zijn akker lee-
ren kennen evenals de landbouwer,die begint
met den akker te onderzoeken, dien hij gaat be
werken.
Vandaar de noodzakelijkheid «menschenkennis»
op te doen. Deze wordt wel begeerlijk geacht
door iedereen. Zie maar hoe de hoorders elkander
goedkeurend toeknikken, wanneer een redenaar
een opmerking maakt, die van menschenkennis
getuigt. Zij luisteren dan aandachtig verder, ho
pende dat hun nog zulk een verrassing voorbe
houden blijft.
Dat geschiedt niet zonder reden
Het is moeilijk in het leven te slagen zonder
menschenkennis, wees dan ook rijk, verstandig of
van goeden wil. Hoofdzaak is het, de wegen te
kennen, die naar het menschelijk hart leiden.
De menschenkennis wijst die wegen aan zij
licht de ouders voor bij de opvoeding hunner kin-
K. B. V. B.
1941 -1942
TE 2 UUR
op het Ypersch Stadium, Augustijnenstraat
Ingang3 fr. Tribune: 1 fr. opleg.
deren
zij geeft de methode aan, volgens welke elke
individualiteit moet behandeld worden
zij leert den werkgever omgaan met zijn werk
volk
zij leert hoe de onderwijzer waarlijk de meester
wordt van zijn leerlingen
zij is het die den bestuurder den juisten man
leert kiezen voor de juiste plaats
zij is het geheim van den kunstenaar en blijkt
onontbeerlijk voor allen omgang met menschen.
Hoe dikwijls bevinden wij ons in verhoudingen,
waarin wij moeten dadelijk handelen. Voor deze
verhoudingen geeft de techniek der samenleving
ons niet altijd de gedragslijn of den aangenomen
vorm. In zulke oogenblikken moeten wij de juiste
wijze van handelen weten 'te raden, wat men
overeengekomen is tact te noemen.
Deze tact is geen alledaagsche bezitting ze is
de fijne vrucht der menschenkennis
Zij is ook het voorbehoedmiddel tegen misver
stand.
Misverstand beheerscht nochtans de meeste le
vens.
Ouders en kinderen, broeders en zusters, echt-
genooten, die voor elkander geboren schenen,
werden door misverstand van elkander verwij
derd.
Dit zien wij ook bij vrienden, die door nauwe
samenwerking groote dingen tot stand zouden ge.
bracht hebbenmisverstand heeft er de banden
losgemaakt en nooit weder aaneengeknoopt.
We willen echter dieper ingaan op de vraag
wat is menschenkennis en hoe kunnen We haar
verkrijgen.
Om iemand te kennen is het niet genoeg te we
ten hoe hij heet en wanneer hij is geboren, dat
hij gehuwd is of celibatair, rijk of arm, dom of
verstandig. Het is noodig zooveel mogelijk te
weten van zijn doen en laten, van zijn woorden,
gebaren en handelingen Met die stof moet de
menschenkenner arbeiden. Doch woorden en da
den zijn nog maar een buitenzijde van den
mensch en hierbij mag de menschenkenner het
niet laten. Hij moet van dat alles het waarom op
sporen. Van het zichtbare besluit hij tot het on-
zichbare en hij tracht in den geest zelf der han
delingen te dringen.
Wie spoedig iemand doorgronden kan, die
wordt gezegd menschenkennis te bezitten.
Ziedaar drie menschen, die een bedelaar ont
moeten. Alle drie geven een aalmoes Is nu wel
dadigheid en barmhartigheid de drijfveer hunner
handeling Vergis u niet. De eerste wilde zoo
spoedig mogelijk ontslagen zijn van den lastigen
man de tweede had met den man te doen en de
derde kon niet achterblijven, hij wilde niet voor
slechter doorgaan dan de andere en offerde wel
staanshalve.
Voor ééne en dezelfde daad vinden wij drie
verschillende oorzakenongeduld, deernis en
valsche schaamte.
Maar onder menschenkennis verstaat men ook
de kennis van het menschelijk hart in 't alge
meen. Wie de roerselen van dat hart kent, weet
hoe hoog een mensch kan opstijgen maar ook hoe
diep hij kan zinken. Een mensch, die vandaag
vaststaat als een rots voor de felste verleiding,
kan morgen voor de onnoozelste bekoring bezwij.
ken Wie de wetten kent, waaraan het mensche
lijk hart gehoorzaamt, ook die wordt een men
schenkenner genoemd.