-VOETBAL- jaar, Nr 26 Prijs 0.75 tr. Vrijdag 17 October 1941 NIEUWS NOTARIEEL - 6. AANKONDIGINGSWEEKBL AO VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER Uitgever DUMORTIER, 34, Boterstraat Tel. 500 YPER STAD YPER BEVOORRADINCSDIENST Eierverdeeling Opgelet Zeepkaarten Bericht aan de bezitters van Motorrijtuigen MENSCH EN MENSCHKUNDE Zondag 19 October 1941 C. S. YPER - I - R. S. WAERECEM HET YPERSCHE ABONNEMENTSPRIJS Voor Belgiëéén jaar36.00 fr. zes maanden18.00 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische Postkantoren TARIEF van AANKONDIGINGEN op aanvraag aan de Drukkerij Dumortier 34, Boterstraat, Yper Tel. 500 Postch. 46.173 - H. R. Yper 220 De eerstvolgende verdeeling van eiers aan de rechthebbenden zal plaats hebben Dinsdag 21 October, van 2 tot 4 ure, in 't lokaal van de Kindervoeding, St Jacobstraat, 38 De nieuwe zeepkaarten A en B zullen worden uitgereikt, op vertoon der rantsoeneeringskaarten en der strooken van de vervallen zeepkaarten, samen met de rantsoeneeringsze|els. De zeepkaarten C (Bijzondere of bijgevoegde zeepkaarten voor kinderen beneden de 8 jaar, dokters, verpleegsters, enz...) zullen worden uit gereikt vanaf Woensdag 5 November tot en met Zaterdag 8 November, telkens van 9 tot 12 uur, onder dezelfde voorwaarden als hierboven. UITREIKING DER RANTSOENEERINGSZEGELS De uitreiking der rantsoeneeringszegels voor de periode van 3 November tot en met 2 December 1941 zal geschieden volgens de nummers der rantsoeneeringskaarten, telkens van 9 tot 12 uur en van 14 tot 16 uur. Vrijdag 24 October voor de rantsoeneeringskaarten gpnummerd van 688900 tot en met 691500. Zaterdag 25 October voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van 691501 tot en met 694000. Maandag 27 October voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van 694001 tot en met 696500. Dinsdag 28 October: voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van 696501 tot en met 699000. Woensdag 29 October voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van 699001 tot en met 701500. Donderdag 30 October voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van 701501 tot en met 704000. Vrijdag 31 October voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van 704001 tot en met 706500. alsook voor de rantsoeneeringskaarten ge nummerd van 814150 tot en met 814250 De personen die hun rantsoeneeringszegels niet op den vastgestelden dag komen afhalen, kunnen deze slechts ontvangen op Maandag 3 November. N. B. Gelieve bij het afhalen der rantsoenee ringszegels de rantsoenkaarten te rangschikken per nummer. Er wordt nogmaals nadruk gelegd op het feit, dat de rantsoeneeringskaarten van de personen die in het buitenland verblijven .alsook van deze welke overleden zijn, onmiddellijk moeten wor den ingebracht. De eigenaars van motorrijtuigen (Automobie len en Motorrijwielen) 't zij deze toegelaten zijn tot het verkeer of niet, worden verzocht, vóór den 22 October aanstaande, bij het Stadsbestuui de schriftelijke aangifte te doen van hunne motor rijtuigen. Aangifte formulieren zijn hifervoor op het Stadssecretariaat te bekomen. Voortaan moet elke verandering betreffende eigendom of inschrijving der motorrijtuigen, bin nen de 3 dagen bekend gemaakt worden bij de Burgemeesters van de vorige en van de nieuwe inschrijvingsgemeente. Yper, den 10 October 1941. De Burgemeester, J. Vanderghote. Van nature is de mensch edel en het edelst is hij, wanneer de liefde over hem machtig wordt. Dan wijkt het slechte in hem en engelenglans komt op zijn gelaat. Maar met de liefde gaat het gelijk met elk ver mogen in den mencsh. Zij is een bron van genot en lijden tevens. Wie kent de bitterheid der tra nen niet door de miskende liefde geweend Wie heeft de stomme ynart niet gelezen op het gelaat van hem, die het voorwerp zijner liefde ontno men zag Eenmaal zal die mensch van deze wereld schei den, want hij is sterveling. Dat weet hij vooruit en daarom noemt hij zichzelf aldus. Al is echter zijn bestaan een strijd om het leven, een strijd met zichzelf en een strijd met het lot, toch is zijn aangeboren levenslust zoo groot, dat hij dit leven niet gemakkelijk los laat, tenzij hij door waanzin of vrees voor schande gedreven, de han den aan zichzelf slaat. Maar dit gebeurt slechts zelden, want in den regel klampt hij zich vast, al was het aan een stroohalm. Zijn leven moge-nog zoo vol zijn van zwakheden en teleurstellingen, van rouw en hartzeer, van jammer en leed, toch weet hij zich een ideale wereld te scheppen, een maaksel van zijn eigen hart en dat laat hem toe met blijden levensmoed zijn bestaan te leiden. Hoe zullen wij nu den mensch bejegenen Zul len wij ons vertoornen om wille van zijn zwak heden, ons verontwaardigen over den gevallene, den laaghartige verachten en ons wreken op den misdadiger Dat kan misschien ons overkropt gemoed een wijle ontlasten doch niet ten volle bevredigen, want na de zoete wraak is een blik op ons slacht offer niet altijd verkwikkend. Wij kunnen betere wegen inslaan Trachten wij den mensch te begrijpen. Dikwijls werd het gezegd en dikwijls werd het tegengesproken Begrijpen is vergeven. Een misstap, een misdaad staat nooit op zich zelf. Hier was een verleden, een strijd, een doods, angst misschien, wanneer de misstap was ge schied. Daarom wekt een edelmoedig begrijpen deernis. Hoe ouder we worden, hoe zachter ons oordeel wordtwe begrijpen van lieverlede dat hij die misdeed al ongelukkig genoeg is. Wij mogen hem diensvolgens ook niet verach ten, want nooit is een mensch geheel zonder waarde. Wij verhopen aan niemand, want waar is de mensch, bij wien alle zedelijk gevoel voor goed verdwenen is Wanhopen wij dus aan nie mand, zoo valt er ook niemand te verachten. Spreek dus over het goede en zwijg het kwade dood. Dat is de zielkundige weg. Eer den mensch. Kunt gij hem niet eeren, zoo als hij thans is, eer dan in hem dat, wat hij wor den kan Verpletter hem niet onder het gewicht uwer deugd want het is mogelijk, dat gij morgen dieper gevallen zijt dan hij, doch reik hem uw hand en hef hem op daar is geen kwaad te gene zen dan door het goede. Hij, die tot het veld zijns arbeids de menschheid koos, moet zijn akker lee- ren kennen evenals de landbouwer,die begint met den akker te onderzoeken, dien hij gaat be werken. Vandaar de noodzakelijkheid «menschenkennis» op te doen. Deze wordt wel begeerlijk geacht door iedereen. Zie maar hoe de hoorders elkander goedkeurend toeknikken, wanneer een redenaar een opmerking maakt, die van menschenkennis getuigt. Zij luisteren dan aandachtig verder, ho pende dat hun nog zulk een verrassing voorbe houden blijft. Dat geschiedt niet zonder reden Het is moeilijk in het leven te slagen zonder menschenkennis, wees dan ook rijk, verstandig of van goeden wil. Hoofdzaak is het, de wegen te kennen, die naar het menschelijk hart leiden. De menschenkennis wijst die wegen aan zij licht de ouders voor bij de opvoeding hunner kin- K. B. V. B. 1941 -1942 TE 2 UUR op het Ypersch Stadium, Augustijnenstraat Ingang3 fr. Tribune: 1 fr. opleg. deren zij geeft de methode aan, volgens welke elke individualiteit moet behandeld worden zij leert den werkgever omgaan met zijn werk volk zij leert hoe de onderwijzer waarlijk de meester wordt van zijn leerlingen zij is het die den bestuurder den juisten man leert kiezen voor de juiste plaats zij is het geheim van den kunstenaar en blijkt onontbeerlijk voor allen omgang met menschen. Hoe dikwijls bevinden wij ons in verhoudingen, waarin wij moeten dadelijk handelen. Voor deze verhoudingen geeft de techniek der samenleving ons niet altijd de gedragslijn of den aangenomen vorm. In zulke oogenblikken moeten wij de juiste wijze van handelen weten 'te raden, wat men overeengekomen is tact te noemen. Deze tact is geen alledaagsche bezitting ze is de fijne vrucht der menschenkennis Zij is ook het voorbehoedmiddel tegen misver stand. Misverstand beheerscht nochtans de meeste le vens. Ouders en kinderen, broeders en zusters, echt- genooten, die voor elkander geboren schenen, werden door misverstand van elkander verwij derd. Dit zien wij ook bij vrienden, die door nauwe samenwerking groote dingen tot stand zouden ge. bracht hebbenmisverstand heeft er de banden losgemaakt en nooit weder aaneengeknoopt. We willen echter dieper ingaan op de vraag wat is menschenkennis en hoe kunnen We haar verkrijgen. Om iemand te kennen is het niet genoeg te we ten hoe hij heet en wanneer hij is geboren, dat hij gehuwd is of celibatair, rijk of arm, dom of verstandig. Het is noodig zooveel mogelijk te weten van zijn doen en laten, van zijn woorden, gebaren en handelingen Met die stof moet de menschenkenner arbeiden. Doch woorden en da den zijn nog maar een buitenzijde van den mensch en hierbij mag de menschenkenner het niet laten. Hij moet van dat alles het waarom op sporen. Van het zichtbare besluit hij tot het on- zichbare en hij tracht in den geest zelf der han delingen te dringen. Wie spoedig iemand doorgronden kan, die wordt gezegd menschenkennis te bezitten. Ziedaar drie menschen, die een bedelaar ont moeten. Alle drie geven een aalmoes Is nu wel dadigheid en barmhartigheid de drijfveer hunner handeling Vergis u niet. De eerste wilde zoo spoedig mogelijk ontslagen zijn van den lastigen man de tweede had met den man te doen en de derde kon niet achterblijven, hij wilde niet voor slechter doorgaan dan de andere en offerde wel staanshalve. Voor ééne en dezelfde daad vinden wij drie verschillende oorzakenongeduld, deernis en valsche schaamte. Maar onder menschenkennis verstaat men ook de kennis van het menschelijk hart in 't alge meen. Wie de roerselen van dat hart kent, weet hoe hoog een mensch kan opstijgen maar ook hoe diep hij kan zinken. Een mensch, die vandaag vaststaat als een rots voor de felste verleiding, kan morgen voor de onnoozelste bekoring bezwij. ken Wie de wetten kent, waaraan het mensche lijk hart gehoorzaamt, ook die wordt een men schenkenner genoemd.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1941 | | pagina 1