-VOETBAL- 22c jaar, Nr 29 Prijs 0.75 fr. Vrijdag 7 November 1941 NIEUWS NOTARIEEL - 6. A A N KO N D I G I N G S W E E K B L A D VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER Uitgever DUMORTIER, 34, Boterstraat Tel. 500 YPER STAD YPER BEVOORRADINGSDIENST Oorlogsschade aan eigendommen, waarvan de toegang door de bezettende overheid ontzegd is SEPP'L door het Winterhulp - Tooneel SEPP'L Scheuralmanakken voor 1942 Harmonische Ontwikkeling Zondag 9 November 1941 C. S. YPER - A. A. MOESCROEN HET YPERSCHE ABONNEMENTSPRIJS Voor België: één jaar 36.00 fr. zes maanden18.00 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische Postkantoren TARIEF van AANKONDIGINGEN op aanvraag aan de Drukkerij Dumortier 34, Boterstraat, Yper Tel. 500 Postch. 46.173 - H. R. Yper 220 Hebben vanwege de Nationale Landbouw- en Voedingscorporatie, Hoofdgroepeering Zuivel, Vetten, Eieren de vergunning voor den verkoop van boter bekomen Wed. FORREZ René, Frenchlaan, 37. WATERBLEY Jules, Kalf vaart, 45. Op vele plaatsen van het land, inzonderheid langs heen de kust en in de nabijheid van luchtbasissen, be vinden zich zekere geteisterden tengevolge van de be zetting in de onmogelijkheid hun eigendom te betreden om de daaraan toegebrachte beschadiging door oorlogs feiten vast te stellen en te ramen, met het oog op het indienen van een aanvraag zooals voorzien bij besluit dd. 15 Maart 1941. De geteisterden, waarvan sprake, zijn nochtans ertoe gehouden een aanvraag tot vaststelling en raming binnen den wettelijk voorgeschreven termijn in te dienen onder opgave van de redenen die de vast stelling van de beschadiging in den weg staan. Indien de tusschenkomst van een deskundige vooralsnog niet mogelijk is, volstaat het dat de geteisterden zelf. voor zoover mogelijk, inlichtingen verstrekken nopens de schadeposten, waarvan zij kennis kregen en eventueel, een raming aan hun vaststelling toevoegen. o Zooals wij verleden week reeds hebben medegedeeld gaat de 1" opvoering van het Winterhulp - Tooneel een groot succes te gemoet. Wij geven hieronder de voor naamste bijzonderheden van deze opvoering ZONDAG 23 NOVEMBER, te 15 uur stipt en MAANDAG 24 NOVEMBER, te 19 uur stipt prachtige operette in drie bedrijven door Huilebrouck, De Vriendt en Lambrechts. De algemeene regie van het stuk is in de handen van den heer Jozef De Coninck, terwijl de muziekleiding berust bij den heer Guido Van Overbeke, leeraar aan het St Vincentiuscollege te leper. Alles in deze opvoering is tot in de kleinste puntjes verzorgd tooneelschikking, orkest, gemengd koor als mede de balletten. In het totaal werken 75 uitvoerders samen om deze opvoering tot een geweldig succes te laten uitgroeien. Hoe kunnen kaarten bekomen worden Hoe genum merd en voorbehouden 1. Niet genummerde kaarten kunnen worden gekocht in het lokaal van Winterhulp, St Jacobsstraat, 16. 2. Niet genummerde kaarten zullen in den loop der volgende dagen ten huize worden aangeboden door de propagandisten van Winterhulp. 3. Genummerde kaarten kan men bekomen, telkens van 11 u. tot 11.30 u., in de volgende lokalen en op de aangeduide dagen ZondagStadsschouwburg. MaandagKlein Stadhuis, Groote Mark, DinsdagDe Trompet, Groote Markt. WoensdagMajestic, Rijselstraat. Donderdag Klein leper, Diksmuidestraat. Vrijdag: De Meenenpoort, Maarschalk Frenchlaan. Zaterdag Astrid, Vanden Peereboomplaats. Hier kan men ook de niet genummerde kaarten gra tis laten nummeren en voorbehouden. 4. Verder kunnen de kaarten genummerd worden in den Stadsschouwburg Zaterdag 15 en 22 November, van 18.30 u. tot 19.30 u. Zondag 16 en 23 November, van 11.00 u tot 12.30 u. iriTTrrrrril 11 i ninmi in alle grootten TER DRUKKERIJ DUMORTIER 34, Boterstraat, 34, Yper O Spreken wij van harmonie, zoo gaan onze ge dachten naar de muziek en wij denken aan een koor van verschillende stemmen saamgevoegd naar de leer der harmonie. Doch er bestaat ook een harmonie van lijnen en kleuren, een har monie van volkeren en van zielen. Wij willen hier een oogenblik stilstaan bij de harmonie van de verschillende vermogens, in den enkelen mensch. De mensch is een lichamelijk en een geestelijk wezen. Hij bezit verschillende vermogenshij kan ademhalen, zich voeden, arbeid verrichten. Hij kan ook denken, willen, gevoelen, gelooven, ho pen en beminnen. De kiem ervan ligt reeds in den jongen mensch. De opvoeding moet ze ontwikkelen ze voeden, ze doen groeien, alles verwijderen wat dat groeien kan hinderen. Wordt geen enkele dezer vermogens vergeten, worden ze alle tot groei gebracht door een doel matige voeding en in evenredige mate, dan kun nen we spreken van een harmonische ontwik keling. Wat eischt zij van het lichaam Samenwerking en evenwicht. Geen der deelen mag verwaarloosd worden en geen der deelen mag gevoed worden ten nadeele van de andere. Wat zien we nu doorgaans Hoeveel lichame lijke vermogens worden er ontwikkeld Wat doen wij voor de ontwikkeling van het oog, het oor, de spraak Maakt het teeken- en zangonder wijs deel uit van onze noodzakelijke lichaams oefeningen Hoe staat het met de ontwikkeling onzer spieren en de hiervoor noodzakelijke gym nastiekoefeningen Of wat nog beter is, met onze lichaamsbewegingen in open lucht Wat eischt anderzijds de harmonische ontwik keling van onzen geest Nogmaals samenwerking en evenwicht. Geen der vermogens mag verwaarloosd worden geen der vermogens mag ontwikkeld worden ten koste van andere. Gij kent uw geestelijke vermogens verstand, gevoel, wil... Heeft één dezer drie den voorrang, dan als alle drie geroepen zijn tot samenwerking. Heeft het verstand toezicht op het gevoel en controleert dit laatste het verstand Verstandsmenschen en gevoelsmenschen zijn onwaar. De verstandsmensch werkt als de fotografie. Deze geeft onberispelijk juist alles weer tot de minste bijzonderheden. Een portretschilder daa rentegen laat het toevallige weg en plaatst het ondergeschikte in de schaduw. Hiermede gelukt het hem ons zieleleven weer te geven, wat de camera van een fototoestel niet vermag, dat eer der onjuist is door zijn juistheid. Een schilder mag wel vele onnauwkeurigheden begaan in het weergeven van de plooien uwer kleederen of an dere bijhoorigheden, maar hij blijft steeds dicht bij de waarheid. Gelijk nu de fotografie is een verstandsmensch onwaarhij is koel. Een gevoelsmensch is week en tegelijkertijd onwaar. Wie zich door zijn ge voel laat leiden, handelt dikwijls onverstandig. Het gevoel mag enkel dienen om het koele ver stand aan te vullen, gelijk omgekeerd het ver stand ons gevoel moet temperen. Wordt een mensch door zijn gevoel medegesleept, dan be hoort het verstand hem weder te doen opveeren. De ziel van den harmonisch ontwikkelden mensch is veerkrachtig. Staat het verstand in overwicht, dan duwt het gevoel het in den toe stand van evenwicht terug. t Het derde vermogen is de wil. Dit vermogen kan te weinig ontwikkeld worden, maar het kan ook te machtig worden. Een mensch kan willen tegen rede en gevoel in. Denk maar aan zooveel stijfhoofdige, hardnekkige, eigenzinnige lieden. 1941 -1942 K. B. V. B OM 14 UUR op het Ypersch Stadium, Augustijnenstraat Ingang3 fr. Tribune: 1 fr. opleg. De natuurlijke wachters van den wil zijn rede en gevoel. Thans hebben wij het oog te vestigen op het verband tusschen de lichamelijke en geestelijke vermogens. Er mag geen ontwikkeling van het lichaam plaats hebben ten koste van die des geestes, evenmin als een ontwikkeling des gees- tes mag geschieden ten koste van het lichaam. Vele opvoeders begaan hier grove fouten. Om knappe kinderen te bezitten, offeren zij de ge zondheid van zoon of dochter op in dwazen trots. Anderen zijn de oorzaak, dat hun kinderen dom blijven uit vrees voor ingebeelde ziekten. Het zwakke, teere jongetje met zijn vroegtijdig ont wikkeld hoofd vol wijsheid en wetenschap is even onharmonisch als de blozende knaap, een ware bloem van gezondheid, maar bij wien de domheid u tegenstraalt uit de groote oogen. Dat zelfde kan men zeggen van den geleerde met zijn flauwen polsslag en fletse kleur naast den gezon den volwassene met bloeiende gezondheid, die den mond niet kan openen zonder ongerijmdhe den te vertellen. Gezegend hij, die in een gezond lichaam een gezonden geest omdraagt. Misschien zou een spotziek lezer bij het lezen van dit artikel wel de opmerking willen maken, dat een mensch toch geen kast is met allerlei lo ketjes, één voor het verstand, één voor het ge voel, enz. De mensch toch is geen veelvoudig wezen. Deze opmerking heeft haar waarde. Doch wat de natuur in diepe geheimnis in een enkel wezen vereenigt, dat moeten wij, menschen, ontbinden en onderscheiden. De menschelijke vermogens openbaren zich niet naast, maar door elkander en wij zoeken naar woorden om onze uitdrukking zoo dicht mogelijk aan de werkelijkheid te doen naderen. De Grieksche mythologie vond een ander beeld: Mars, de god van den oorlog, en Venus, de godin van schoonheid en liefde, waren beide in het gou den. net van Vulkanus gevangen. Uit het huwe lijk der twee gevangenen werd een dochter ge boren, Harmonia genaamd. Geen domme kracht alleen niet alleen liefde en gevoeldeze ook niet naast elkander, maar aan het huwelijk van bei de is het, dat de harmonie het leven dankt. De muziekkenner leert ons, dat de melodie te genover de harmonie staat. Het karakter van een muziekstuk ligt in de me lodie. Door haar wordt de harmonie beheerscht. Iedereen kan het samenstellen der harmonie leeren. Met de melodie is zulks niet het geval, want zij is natuurgave, ofschoon ze door oefening kan worden ontwikkeld. De individualiteit is voor den mensch, wat de melodie is in een muziekstuk. Zij ook is natuurgavezij drukt haar stempel op alle vermogens. In de ontwikkeling van deze vermogens vindt zij haar tegenwicht, gelijk een melodie in haar begeleiding. Daarom moet een mensch zich zoo alzijdig mo gelijk ontwikkelen, opdat zijn individualiteit partij kunne trekken van al de krachten, die in hem aanwezig zijn. Zoo groeit een menschenleven tot een kunst werk het wordt heel en al een prachtig lied een ideaal voorwaarmaar dat juist om die redenen dient nagestreefd. Wie de noodzakelijkheid eener harmonische ontwikkeling nog beter begrijpen wil, overdenke

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1941 | | pagina 1