22e Jaar, Nr 30
Prijs 0.75 tr.
Vrijdag 14 November 1941
NIEUWS NOTARIEEL - 6. AANKONDIGINGSWEEKBLAD
VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER
Uitgever
DUMORTIER, 34, Boterstraat
Tel. 500 YPER
STAD YPER
BEVOORRADINGSDIENST
STAD YPER
Aan de Beroepsmilitairen
Bericht aan de Geteisterden
Zondag 16 November 1941
C. S. YPER C S. K. NIEUWKERKE B
White Star leper A - Brie'en Sport
KARAKTER
HET YPERSCHE
ABONNEMENTSPRIJS
Voor Belgiëéén jaar36.00 fr.
zes maanden18.00 fr.
Men kan inschrijven
in alle Belgische Postkantoren
TARIEF van AANKONDIGINGEN
op aanvraag aan de Drukkerij Dumortier
34, Boterstraat, Yper
Tel. 500 Postch. 46.173 - H. R. Yper 220
-o-
VERDEELING VAN KOLEN
Het Ministerie van Economische Zaken heeft vastge
steld dat een abnormaal aantal inschrijvingen voor zoo
gezegde gezinnen van één persoon zich hebben voorge
daan
Verscheidene personen, die in feite samen wonen met
een ander gezin of met familieleden, hebben zich te
goeder trouw laten inschrijven als afzonderlijk gezin,
hetgeen, voor wat betreft de bedeeling van brandstof
fen, een misbruik daarstelt.
Strenge maatregelen zullen getroffen worden tegen de
inbreukmakers.
Ten einde niet te moeten ingrijpen tegen deze perso
nen wordt hun tijd gegund tot 15 November aanstaande
om hunne inschrijving bij den Bevoorradingsdienst in
te trekken.
Na dien datum zal moeten ingegrepen worden.
Yper den 10 November 1941.
De Burgemeester, J. Vanderghote.
INSCHRIJVING VOOR BRANDSTOFFEN
De personen die tot nog toe hunne Inschrijving voor
kolen niet hebben aangevraagd en wier voorraad brand
stoffen den vastgestelden voorraad nfet overtreft, kun
nen zich laten inschrijven ten bureele van den bevoor
radingsdienst, elke maand vanaf den ln tot en met den
10».
De verbruikers, die uit reden van heirkracht van le
verancier mogen veranderen, moeten zich eveneens op
deze dagen aanmelden.
VERDEELING VAN SUIKER, MARGARINE,
PEULVRUCHTEN, enz.
Bericht aan de Kleinhandelaars.
Voortaan is het aan de kleinhandelaars toegelaten
van grossier te veranderen voor het bekomen der pro
ducten waarvan de verkoop aan inschrijving Is onder
worpen, onder voorwaarde echter dat ze sedert mins
tens zes opeenvolgende maanden bij denzelfden grossier
zijn ingeschreven.
Om de nieuwe inschrijving te bekomen, moeten de
belanghebbende kleinhandelaars de verandering schrif
telijk aanvragen ten minste zestien dagen vóór het be
oogd rantsoeneeringstijdperk. Bij de aanvraag (die
moet worden Ingediend bij den bevoorradingsdienst),
moet de schriftelijke instemming gevoegd van den nieu
wen verkozen groothandelaar.
De monstering der Beroepsmilitairen gehuis
vest te Yper, (zoowel Officieren, Onder-Officieren
als Soldaten) zal om de veertien dagen gehouden
worden den tweeden en vierden Donderdag van
iedere maand, om 10 uur, op den koer van het
Stadhuis, zonder verdere uitnoodiging.
Yper, den 10 November 1941.
De Burgemeester, J. Vanderghote.
Voortaan zullen de zitdagen van den afgevaardigde
van 't Provinciaal Commissariaat voor Wederopbouw
om inlichtingen aan de geteisterden te verschaffen no
pens aanvraag tot vaststelling der oorlogsschade op
volgende dagen plaats hebben
Oost-Vleteren1* en 3» Maandag, gedurende gansch
den dag.
Kemmel: 2' en 4r Maandag, gedurende gansch den
dag.
RoesbruggeEiken Dinsdag voormiddag.
Proven: Êlken Dinsdag namiddag.
Langemark Eiken Dinsdag.
WatouEiken Woensdag.
Foperinge: Eiken Donderdag. Vrijdag en Zaterdag,
leperEiken Donderdag en Zaterdag.
L. DEHEM,
Ing.-lnsp.
K. B. V. B. 1941-1942
VOETBAL
KAMPIOENSCHAP WESTLAND
O
op het Ypersch Stadium, Augustijnenstraat
OM 10.30 UUR
Ingang1,50 frank.
TE 2 UUR
Inkom 2 fr. Tribune1 fr. opleg.
Op de boekenmarkt ontbreekt het niet aan
boeken, die onze jongelingen ertoe aanzetten
zoo knap mogelijk te worden en zooveel mo
gelijk geld te verdienen. Het is een treurige
waarheid, dat hierbij maar al te dikwijls
een waardiger levensideaal over het hoofd gezien
wordt. Velen vergeten, dat het leven van den
mensch vóór alles een geestesleven is. In het licht
van onze gedachten zien en vertolken wij de men-
schen en dingen rondom ons. Ieder moet dus ge
zag hebben over zijn gedachten, wat' hij enkel
door een inwendige tucht kan verkrijgen. Dit
veronderstelt karakter, een woord, dat dagelijks
op de lippen komt, doch waarvan weinigen de
juiste beteekenis kennen. In uwe omgeving kunt
gij ze op de vingers tellen, die karakter bezitten.
Goede karakters zijn nog dunner gezaaid.
Wat is karakter?
Taalkundig beteekent dit woord kenmerk. Af
geleid van het Grieksche werkwoord, dat zooveel
als graveeren .inprenten beteekent, doet het ons
denken aan de werkwijze der ouden, die hunne
heldendaden vereeuwigden door ze met een gra
veerstift op brons of graniet in te snijden. Het
karakter is aldus ofwel de letter zelf, die inge
sneden wordt, ofwel het snijdend werktuig, dat
de letter naar voren haalt. Het is, op den mensch
toegepast, ofwel de uitdrukking van een persoon
ofwel de persoon zelf.
Men spreekt van karakter in kunst en natuur,
in de voortbrengselen van den geest, zoowel als
die van den wil. Alleen als voortdurende, alge-
meene wil beschouwen wij hier het karakter. Wij
bedoelen hierdoor een beginsel op ons leven toe
gepast. Dat beginsel openbaart zich uiterlijk en
innerlijk. Innerlijk bepaalt het ons doen en laten,
uiterlijk onderscheidt het onze handelwijze van
die der anderen. Met andere woorden kunnen wij
door karakter verstaan onze algemeene zelfop
gelegde plicht in bijzonderheden uitgevoerd.
Zulks veronderstelt een voortdurendheid.
Ieder, die karakter heeft, houdt vol.
Dit wil nu niet zeggen, dat ieder, die volhoudt,
karakter heeft.
Een karakter zijn, geschiedt in de orde der
zedelijkheideen krachtigen, onwankelbaren,
rechtschapen wil bezitten, zonder dat het talent
of de gaven van het verstand daarbij in aanmer
king komen.
Bovendien steeds getrouw blijven aan de voor-
afbepaalde gedragslijn. Dit kan niet iedereen. Als
men van iemand zegt, dat hij karakter heeft, zegt
men dus veel, want zoo iemand moet over de noo.
dige geestkracht beschikken om zichzelf vast te
leggen aan werkdadige beginselen, onvoorwaar
delijk aangenomen en voorgeschreven door het
eigen verstand.
Zoo iemand levert het bewijs van onafhanke
lijkheid in het gedrag, van adellijke gevoelens en
standvastigheid in de deugd hij is alle anderen
voorbijgestreefd en staat reeds menigen trap bo-
yen zijn medemenschen verheven.
Al zijn degenen, die karakter bezitten, dan ook
schaarsch, mag dit voor niemand een reden tot
ontmoediging zijn.
Marden, de Amerikaansche schrijver over ka
rakter, vertelt het volgende
Een man had aan het maken van een goudmijn
millioenen besteed. Doch na vruchteloos graven
en wroeten gedurende meer dan anderhalf jaar,
gaf hij den moed op en verkocht de mijn voor
een kleinigheid. De kooper liet verder graven en
vond reeds den eersten dag een rijke goudader.
Is dat geen les voor hen, die den moed laten
zinken, ontmoedigd door hun tijdelijk bedrogen
hoop? Het goud des levens bevindt zich mis
schien in hunne onmiddellijke nabijheid.
De aanhouder wintzij de leus van allen.
Nooit opgeven en nooit wanhopen.
Alles komt, bij dengene, die kan wachten
Niet alleen werken, maar ook wachten
Wanneer de eb het verst is, is de vloed het
meest nabij
Ziedaar de troostgronden en de spreuken van
elk karakter.
Het leven is het werktuig waardoor het karak
ter gevormd wordt. Het leven is ook zijn oefen-
veld.
De moeilijkste dingen worden gemakkelijk door
den tijd
Zaai een daad, gij oogst een gewoonte.
Zaai een gewoonte, gij oogst een karakter.
Zaai een karakter, gij oogst een bestemming.
Goede gewoonten moet men vormen om de
kwade te overwinnen. Wij moeten de laffe ge
woonte van ons over te geven uitroeien en de
nieuwe gewoonte aannemen van strijd en tegen
stand. Door dien voortdurenden strijd en tegen
stand moeten wij onzen wil beletten de slaaf te
worden van belachelijke gevoelens en neigingen.
Daarom moeten wij al onze aandacht schenken
aan onze gedachten.
Het zijn inderdaad de vertroostingen niet van
het leven, die ons karakter stalen het ziJn even
min de verdrietelijkheden, die onzen wil ver
zwakken, doch wel de gedachten, die wij er ons
over vormen in die omstandigheden.
De eene kiest gedachten, die hem bemoedigen,
genezen en versterken de andere doet zijn keuze
tusschen gedachten van bitterheid en opstand.
Let wel op gelukt het u de gedachten van de
zen laatste te veranderen, zoo verdwijnt weldra
zijn noodlottige zienswijze over het leven.
Het doet er niets toe, waar of in welke omstan
digheden iemand is, maar waaraan hij denkt.
Wilt gij uw eigen karakter veranderen, beoefen
dan de inwendige tucht, die u in staat stelt toe
zicht te houden over uw gedachten.
Zoo zult gij ertoe komen uw karakter te vor
men, wat het doel moet zijn van uw leven.
Ongevormd en kneedbaar komt gij te midden
van uw omgeving en deze heeft een zonderlinge
macht over u ten goede of ten kwade. Staat gij
niet zelfstandig, maar loopt gij maar aan den lei
band van anderen, slechts uitziende naar protec
tie, dan wordt gij medegesleept door den stroom.
Gij moet uzelf zijn, steunen op uzelf alleen, han
delen in volle vrijheid, naar eigen inzichten, be
daard luisteren naar den raad van anderen, maa*
zelf beslissen. Dit kunt gij alleen, wanneer gij de
inborst, waarmede gij geboren zijt, onder den in
vloed uwer opvoeders of uwer levenservaring
zult gewijzigd of ontwikkeld hebben.
Karakter en verstand staan niet op ééne lijn.
Het karakter staat hooger dan het verstand, ge
lijk het hart hooger staat dan het hoofd.
Verstand" kan met bedorvenheid samengaan en
iemand waardeloos en schadelijk maken voor de
samenleving, menschen met karakter vormen den
grondslag der maatschappij.
Door een edel karakter te vormen, bekomt men
door eigen verdienste den waren adel. Geen adel,
gelijk die door geboorte of machthebbers wordt
verleend meestal uit gunst, maar ware verheven
heid van hart, ziel en gevoelens, die boven de
schoonste ridderorde staat.
Want karakter is tegenovergesteld aan uiter
lijk.
Een goed innerlijk opent de harten en maakt
vrienden, waar een aangenaam uiterlijk slechts
de deuren opent en kennissen schenkt. Deze leidt
in sommige gevallen tot rijkdom, gene leidt altijd
tot geluk.
Karakter is daarom meer waard dan allerlei
stoffelijke voordeelen.
Hier moet ook geld het onderspit delven.
Eenig geld is noodig en het is soms moeilijk
wat bijeen te vergaren, maar veel geld kan nood
lottig zijn. Naarmate het karakter is het een
vloek of een zegen. Veel kan men koopen voor
geld, doch voor geld is niet alles te krijgen.
Hoogachting, liefde en vriendschap, een aan
moediging, een vriendelijk woord zijn voor geld
niet te koop, voor karakter wel.
Om die redenen is karakter ook meer waard