22e Jaar, Nr 30 Prijs 0.75 tr. Vrijdag 14 November 1941 NIEUWS NOTARIEEL - 6. AANKONDIGINGSWEEKBLAD VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER Uitgever DUMORTIER, 34, Boterstraat Tel. 500 YPER STAD YPER BEVOORRADINGSDIENST STAD YPER Aan de Beroepsmilitairen Bericht aan de Geteisterden Zondag 16 November 1941 C. S. YPER C S. K. NIEUWKERKE B White Star leper A - Brie'en Sport KARAKTER HET YPERSCHE ABONNEMENTSPRIJS Voor Belgiëéén jaar36.00 fr. zes maanden18.00 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische Postkantoren TARIEF van AANKONDIGINGEN op aanvraag aan de Drukkerij Dumortier 34, Boterstraat, Yper Tel. 500 Postch. 46.173 - H. R. Yper 220 -o- VERDEELING VAN KOLEN Het Ministerie van Economische Zaken heeft vastge steld dat een abnormaal aantal inschrijvingen voor zoo gezegde gezinnen van één persoon zich hebben voorge daan Verscheidene personen, die in feite samen wonen met een ander gezin of met familieleden, hebben zich te goeder trouw laten inschrijven als afzonderlijk gezin, hetgeen, voor wat betreft de bedeeling van brandstof fen, een misbruik daarstelt. Strenge maatregelen zullen getroffen worden tegen de inbreukmakers. Ten einde niet te moeten ingrijpen tegen deze perso nen wordt hun tijd gegund tot 15 November aanstaande om hunne inschrijving bij den Bevoorradingsdienst in te trekken. Na dien datum zal moeten ingegrepen worden. Yper den 10 November 1941. De Burgemeester, J. Vanderghote. INSCHRIJVING VOOR BRANDSTOFFEN De personen die tot nog toe hunne Inschrijving voor kolen niet hebben aangevraagd en wier voorraad brand stoffen den vastgestelden voorraad nfet overtreft, kun nen zich laten inschrijven ten bureele van den bevoor radingsdienst, elke maand vanaf den ln tot en met den 10». De verbruikers, die uit reden van heirkracht van le verancier mogen veranderen, moeten zich eveneens op deze dagen aanmelden. VERDEELING VAN SUIKER, MARGARINE, PEULVRUCHTEN, enz. Bericht aan de Kleinhandelaars. Voortaan is het aan de kleinhandelaars toegelaten van grossier te veranderen voor het bekomen der pro ducten waarvan de verkoop aan inschrijving Is onder worpen, onder voorwaarde echter dat ze sedert mins tens zes opeenvolgende maanden bij denzelfden grossier zijn ingeschreven. Om de nieuwe inschrijving te bekomen, moeten de belanghebbende kleinhandelaars de verandering schrif telijk aanvragen ten minste zestien dagen vóór het be oogd rantsoeneeringstijdperk. Bij de aanvraag (die moet worden Ingediend bij den bevoorradingsdienst), moet de schriftelijke instemming gevoegd van den nieu wen verkozen groothandelaar. De monstering der Beroepsmilitairen gehuis vest te Yper, (zoowel Officieren, Onder-Officieren als Soldaten) zal om de veertien dagen gehouden worden den tweeden en vierden Donderdag van iedere maand, om 10 uur, op den koer van het Stadhuis, zonder verdere uitnoodiging. Yper, den 10 November 1941. De Burgemeester, J. Vanderghote. Voortaan zullen de zitdagen van den afgevaardigde van 't Provinciaal Commissariaat voor Wederopbouw om inlichtingen aan de geteisterden te verschaffen no pens aanvraag tot vaststelling der oorlogsschade op volgende dagen plaats hebben Oost-Vleteren1* en 3» Maandag, gedurende gansch den dag. Kemmel: 2' en 4r Maandag, gedurende gansch den dag. RoesbruggeEiken Dinsdag voormiddag. Proven: Êlken Dinsdag namiddag. Langemark Eiken Dinsdag. WatouEiken Woensdag. Foperinge: Eiken Donderdag. Vrijdag en Zaterdag, leperEiken Donderdag en Zaterdag. L. DEHEM, Ing.-lnsp. K. B. V. B. 1941-1942 VOETBAL KAMPIOENSCHAP WESTLAND O op het Ypersch Stadium, Augustijnenstraat OM 10.30 UUR Ingang1,50 frank. TE 2 UUR Inkom 2 fr. Tribune1 fr. opleg. Op de boekenmarkt ontbreekt het niet aan boeken, die onze jongelingen ertoe aanzetten zoo knap mogelijk te worden en zooveel mo gelijk geld te verdienen. Het is een treurige waarheid, dat hierbij maar al te dikwijls een waardiger levensideaal over het hoofd gezien wordt. Velen vergeten, dat het leven van den mensch vóór alles een geestesleven is. In het licht van onze gedachten zien en vertolken wij de men- schen en dingen rondom ons. Ieder moet dus ge zag hebben over zijn gedachten, wat' hij enkel door een inwendige tucht kan verkrijgen. Dit veronderstelt karakter, een woord, dat dagelijks op de lippen komt, doch waarvan weinigen de juiste beteekenis kennen. In uwe omgeving kunt gij ze op de vingers tellen, die karakter bezitten. Goede karakters zijn nog dunner gezaaid. Wat is karakter? Taalkundig beteekent dit woord kenmerk. Af geleid van het Grieksche werkwoord, dat zooveel als graveeren .inprenten beteekent, doet het ons denken aan de werkwijze der ouden, die hunne heldendaden vereeuwigden door ze met een gra veerstift op brons of graniet in te snijden. Het karakter is aldus ofwel de letter zelf, die inge sneden wordt, ofwel het snijdend werktuig, dat de letter naar voren haalt. Het is, op den mensch toegepast, ofwel de uitdrukking van een persoon ofwel de persoon zelf. Men spreekt van karakter in kunst en natuur, in de voortbrengselen van den geest, zoowel als die van den wil. Alleen als voortdurende, alge- meene wil beschouwen wij hier het karakter. Wij bedoelen hierdoor een beginsel op ons leven toe gepast. Dat beginsel openbaart zich uiterlijk en innerlijk. Innerlijk bepaalt het ons doen en laten, uiterlijk onderscheidt het onze handelwijze van die der anderen. Met andere woorden kunnen wij door karakter verstaan onze algemeene zelfop gelegde plicht in bijzonderheden uitgevoerd. Zulks veronderstelt een voortdurendheid. Ieder, die karakter heeft, houdt vol. Dit wil nu niet zeggen, dat ieder, die volhoudt, karakter heeft. Een karakter zijn, geschiedt in de orde der zedelijkheideen krachtigen, onwankelbaren, rechtschapen wil bezitten, zonder dat het talent of de gaven van het verstand daarbij in aanmer king komen. Bovendien steeds getrouw blijven aan de voor- afbepaalde gedragslijn. Dit kan niet iedereen. Als men van iemand zegt, dat hij karakter heeft, zegt men dus veel, want zoo iemand moet over de noo. dige geestkracht beschikken om zichzelf vast te leggen aan werkdadige beginselen, onvoorwaar delijk aangenomen en voorgeschreven door het eigen verstand. Zoo iemand levert het bewijs van onafhanke lijkheid in het gedrag, van adellijke gevoelens en standvastigheid in de deugd hij is alle anderen voorbijgestreefd en staat reeds menigen trap bo- yen zijn medemenschen verheven. Al zijn degenen, die karakter bezitten, dan ook schaarsch, mag dit voor niemand een reden tot ontmoediging zijn. Marden, de Amerikaansche schrijver over ka rakter, vertelt het volgende Een man had aan het maken van een goudmijn millioenen besteed. Doch na vruchteloos graven en wroeten gedurende meer dan anderhalf jaar, gaf hij den moed op en verkocht de mijn voor een kleinigheid. De kooper liet verder graven en vond reeds den eersten dag een rijke goudader. Is dat geen les voor hen, die den moed laten zinken, ontmoedigd door hun tijdelijk bedrogen hoop? Het goud des levens bevindt zich mis schien in hunne onmiddellijke nabijheid. De aanhouder wintzij de leus van allen. Nooit opgeven en nooit wanhopen. Alles komt, bij dengene, die kan wachten Niet alleen werken, maar ook wachten Wanneer de eb het verst is, is de vloed het meest nabij Ziedaar de troostgronden en de spreuken van elk karakter. Het leven is het werktuig waardoor het karak ter gevormd wordt. Het leven is ook zijn oefen- veld. De moeilijkste dingen worden gemakkelijk door den tijd Zaai een daad, gij oogst een gewoonte. Zaai een gewoonte, gij oogst een karakter. Zaai een karakter, gij oogst een bestemming. Goede gewoonten moet men vormen om de kwade te overwinnen. Wij moeten de laffe ge woonte van ons over te geven uitroeien en de nieuwe gewoonte aannemen van strijd en tegen stand. Door dien voortdurenden strijd en tegen stand moeten wij onzen wil beletten de slaaf te worden van belachelijke gevoelens en neigingen. Daarom moeten wij al onze aandacht schenken aan onze gedachten. Het zijn inderdaad de vertroostingen niet van het leven, die ons karakter stalen het ziJn even min de verdrietelijkheden, die onzen wil ver zwakken, doch wel de gedachten, die wij er ons over vormen in die omstandigheden. De eene kiest gedachten, die hem bemoedigen, genezen en versterken de andere doet zijn keuze tusschen gedachten van bitterheid en opstand. Let wel op gelukt het u de gedachten van de zen laatste te veranderen, zoo verdwijnt weldra zijn noodlottige zienswijze over het leven. Het doet er niets toe, waar of in welke omstan digheden iemand is, maar waaraan hij denkt. Wilt gij uw eigen karakter veranderen, beoefen dan de inwendige tucht, die u in staat stelt toe zicht te houden over uw gedachten. Zoo zult gij ertoe komen uw karakter te vor men, wat het doel moet zijn van uw leven. Ongevormd en kneedbaar komt gij te midden van uw omgeving en deze heeft een zonderlinge macht over u ten goede of ten kwade. Staat gij niet zelfstandig, maar loopt gij maar aan den lei band van anderen, slechts uitziende naar protec tie, dan wordt gij medegesleept door den stroom. Gij moet uzelf zijn, steunen op uzelf alleen, han delen in volle vrijheid, naar eigen inzichten, be daard luisteren naar den raad van anderen, maa* zelf beslissen. Dit kunt gij alleen, wanneer gij de inborst, waarmede gij geboren zijt, onder den in vloed uwer opvoeders of uwer levenservaring zult gewijzigd of ontwikkeld hebben. Karakter en verstand staan niet op ééne lijn. Het karakter staat hooger dan het verstand, ge lijk het hart hooger staat dan het hoofd. Verstand" kan met bedorvenheid samengaan en iemand waardeloos en schadelijk maken voor de samenleving, menschen met karakter vormen den grondslag der maatschappij. Door een edel karakter te vormen, bekomt men door eigen verdienste den waren adel. Geen adel, gelijk die door geboorte of machthebbers wordt verleend meestal uit gunst, maar ware verheven heid van hart, ziel en gevoelens, die boven de schoonste ridderorde staat. Want karakter is tegenovergesteld aan uiter lijk. Een goed innerlijk opent de harten en maakt vrienden, waar een aangenaam uiterlijk slechts de deuren opent en kennissen schenkt. Deze leidt in sommige gevallen tot rijkdom, gene leidt altijd tot geluk. Karakter is daarom meer waard dan allerlei stoffelijke voordeelen. Hier moet ook geld het onderspit delven. Eenig geld is noodig en het is soms moeilijk wat bijeen te vergaren, maar veel geld kan nood lottig zijn. Naarmate het karakter is het een vloek of een zegen. Veel kan men koopen voor geld, doch voor geld is niet alles te krijgen. Hoogachting, liefde en vriendschap, een aan moediging, een vriendelijk woord zijn voor geld niet te koop, voor karakter wel. Om die redenen is karakter ook meer waard

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1941 | | pagina 1