SEPP'L
-VOETBAL-
22e Jaar, Nr 31
Prijs 0.75 tr.
Vrijdag 21 November 1941
NIEUWS NOTARIEEL - 6. AANKONDIGINGSWEEKBLAD
VOOR HET ARRONDISSEMENT VPER
Uitgever
DUMORTIER. 34, Boterstraat
Tel. 500 YPER
STAD YPER
BEVOORRADINGSDIENST
Vervoer van Brandstoffen
Zondag 23 November 1941
C. S. YPER B - WHITE STAR A
KARAKTERVORMING
HET YPERSCHE
ABONNEMENTCPRUS
Voor Belgiëéén jaar36.00 fr.
zes maanden18.00 fr.
Men kan inschrijven
in alle Belgische Postkantoren
TARIEF van AANKONDIGINGEN
op aanvraag aan de Drukkerij Dumortier
34, Boterstraat, Yper
Tel. 500 - Postch. 46.173 - H. R. Yper 220
i IIHIHIIHWWWWWWW
Uitreiking deir Rantsoeneeringszegels
De uitreiking der rantsoeneeringszegels voor de pe
riode van 3 December 1941 tot en 'met 1 Januari 1942,
zal geschieden volgens de nummers der rantsoenee
ringskaarten, telkens van 9 tot 12 uur en van 14 tot
16 uur.
Dinsdag 25 November
voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van
688900 tot en met 691500.
Woensdag 26 November
voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van
691501 tot en met 694000.
Donderdag 27 November
voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van
694001 tot en met 696500.
Vrijdag 28 November;
voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van
696501 tot en met 699000.
Zaterdag 29 November
voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van
699001 tot en met 701500.
Maandag 1 December
voer de rantsoeneeringskaarten genummerd van
701501 tot en met 704000.
Dinsdag 2 December
voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van
704001 tot en met 706500.
Alsook voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van
814100 tot en met 814500.
De personen die hun zegels NIET op den vastgestël-
den dag komen afhalen, kunnen deze SLECHTS ont
vangen op Woensdag 3 December 1941.
N. B. Gelieve bij het afhalen der rantsoeneerings
zegels de rantsoenkaarten te RANGSCHIKKEN per
NUMMER.
OPMERKINGEN
1. Er wordt ter kennis gebracht van het publiek,
dat er gedurende de periode vanaf 25 November tot en
met 3 December 1941, zijnde de' uitreiking der rantsoe
neeringszegels, GEEN zeepkaarten zullen worden afge
leverd.
2. De werklieden komende in verlof uit Duitsch-
land of Frankrijk kunnen, gedurende bovengenoemde
periode, hun rantsoeneeringszegels bekomen tusschen
12 en 13 uur aan loket Nr 1.
Zondag 23 November - Maandag 24 November
Zondag 30 November 1941
respectievelijk te 15 uur, te 19 uur en te 15 uur
stipt.
PRACHTIGE OPVOERING VAN
De fijne operette van Hullebroeck, De Vriendt
en Lambrechts.
3 Bedrijven met groot orkest,
gemengd koor en balletten.
75 uitvoerders
De prijzen der plaatsen werden vastgesteld op
15 12 8 en 5 FRANK
Dus naar ieders beurs
Inlichtingen over aankoop en bespreking der
plaatsen op de volgende bladzijde.
Iedere aanvraag voor Brandstoffenvervoer, uit te
voeren buiten de schikkingen voorzien bij de van
kracht zijnde Besluiten (bijvoorbeeld brandstoffenver
voer bij verhuizing) moet aan het Arrondissements
secretariaat van de Bedrijfsgroepeering Kolenkleinhan.
del geadresseerd worden, dat een akkoord zal aangaan
voor de noodige machtigingen, met het Ministerie van
Economische Zaken, Dienst voor Controle en Onderzoek.
MEDEDEELING
De Bureelen der Bedrijfsgroepeermg Kolenkleinhan-
del, Arrondissement leper, Eiverdinghestraat, 9, te leper,
zullen voortaan voor het publiek open zijn, den Dinsdag
en Donderdag van iedere week, van 9 tot 12 uur en van
14 tot 17 uur, en 's Zaterdags, van 9 tot 12 u. 30.
Slechts personen van een ultnoodiging voorzien, zul
len op andere dagen of uren toegelaten warden
K B V B. 1941-1942
op het Ypersch Stadium, Augustijnenstraat
OM 14.30 UUR
Infaomprijs1 fr. 50 Tribuneopleg 1 fr.
Volgens de beginselen der zielkunde ontstaat
het willen uit het begeeren, indien dit onder
steund wordt door voldoende hulpvoorstellingen.
Voordat ons begeeren een willen wordt, den
ken wij na of wij kunnen. Wie niet kan, of zich
voorstelt, dat hij niet kan, die wil niet.
Verstandig kan alleen dit willen zijn, indien
het bestuurd wordt door een juist oordeel over
de middelen.
Vrij willen is niet alles kunnen willen, het
goede zoowel als het kwade, maar willen vol
gens aangenomen zedelijke beginselen.
Beginsellooze menschen handelen nu eens goed.
dan weer slecht, al naar de omstandigheden er
aanleiding toe geven. Zij spreken de waarheid,
als zij er voordeel bij verwachten, maar liegen,
wanneer de waarheid hun nadeel zou kunnen
berokkenen.
Wie konsekwent wil, toont karakterwiens
willen veranderlijk is, toont zich karakterloos.
Karakter is dus de bestendigheid van het wil
len, hetzij goed of kwaad, ten gevolge van aan
genomen beginselen.
Een volkomen zedelijk karakter heeft iemand,
die altijd naar zedelijke beginselen wil en han
delt.
Zulk een volmaakt karakter is een ideaal, dat
slechs uitzonderlijk bereikt wordt, laat ons zeg
gen nooit.
De vorming van het zedelijk karakter is noch
tans het doel der opvoeding.
Willen wij ons karakter vormen, moeten wij
beginnen met onszelf te kennen. Maar hoe ken
nen wij onszelf?
Wij kennen niéts tenzij door vergelijking. Wij
bepalen de waarde van een persoon door zijn
persoonlijke eigenschappen van lichaam en geest,
die wij met die van anderen vergelijken.
Dit passen wij ook op „onszelf toe, maar hier
dreigt het gevaar van groote zelfmisleiding. Ja
renlang kunnen wij ons wijs maken, dat het met
ons beter staat dan het werkelijk het geval is.
Op zekeren dag ontmoeten wij echter een per
soon, die de geheimzinnige kracht van een per
soonlijk leven uitstraalt. Wonderlijk is de macht
van zelfopenbaring, die aldus door een ander
mensch tot ons kan komen. In deszelfs volmaakt
heid zien wij onze eigen onvolmaaktheden en in
deszelfs welslagen onze eigen mislukkingen. Dan
zien we eerst, wat we zijn en wat we hadden kun_
nen zijn. In zijn licht zien wij ons licht.
Na een ernstig zelfonderzoek ontdekken wij
dan een nieuw na te streven ideaal, dat natuur
lijk het hoogste ideaal is, dat wij uitdenken kun
nen. Een lager ideaal zou ons slechts verder mis
leiden.
Kunnen wij dit ideaal bereiken
Op het gebied van ons kunnen, ligt voor ons
een onontdekte wereld.
Veel is er, dat men doen en laten kan, ofschoon
men dit zelf niet weet.
In elk geval kan men meer doen dan men tot
hiertoe gedaan heeft.
Alle hinderpalen kunnen bovendien veranderd
worden in hefboomen van geluk en alle tegen
werking kan in medewerking herschapen worden.
Wel hem, die 't uit den diepsten grond
Zijns harten losweg peinzend,
En voor geen onspoed deinzend,
Het kloeke woord heeft in den mond
'k Zal mij geen uitvlucht gunnen,
Ik doe mijn lastig werk terstond...
'k Moet kunnen
Als het niet kan, dan kan het niet,
Is slechts de leus van tragen,
Die lui, lamlendig klagen
En moeiten vreezen in 't verschiet.
Wie zoekt een last te tillen,
Te slagen op zijn werkgebied,
Moet willen
Bij een gematigd zelfvertrouwen, gesteund op
eigen kracht, zonder zelfoverschatting, dient
IHebt ge al iets gedaan voor Winterhulp Neen
Doe dan iets nukoop een kaart voor Sepp'I.
men te weten, dat ieder de maker is van zijn lot
en dat het toeval niet bestaat, waar er gestreefd
wordt naar succes. Het spreekwoordwie wel
doet, wel ontmoetwordt steeds bewaarheid en
iedere rechtvaardige zaak wint.
Om zijn wil te doen besturen door een beginsel
is dan geestkracht en opofferingsgeest noodig.
Zonder geestkracht vormt men geen karakter,
maar geestkracht zonder karakter is gevaarlijk.
En wie geestkracht heeft, bezit nog geen karak
ter. Slechts door oefening, door het herhaaldelijk
probeeren van wat moeilijk valt en de herhaalde
krachtinspanning naar een bepaald doel, verkrij
gen wij energie, die des te grooter moet zijn
naarmate wij kracht om vol te houden noodig
hebben.
Opofferingsgeest moet hier aan een volkomen
harmonische ontwikkeling paren ons leven weze
matig in voedsel en rust en genotmiddelen zoo
veel mogelijk vermeden. Die opofferingsgeest
openbare zich in werkzaamheid en lijdzaamheid.
Wie niet werkt en lijdt kan zijn karakter niet
vormen. Wie in het bosch wil komen, moet het
kreupelhout door
De steilte van den arbeid af,
Het water van het lijden, door,
Een andre weg is er niet!...
De karaktervormer ziet er misschien velen aan
zijn zijde, die zich minder moeite geven dan hij,
die feesten, slapen of rust pemen, wanneer hij
aan den arbeid is. Gedurende al dien tijd lijdt
hij, maar ondertusschen vormt hij een krach
tige persoonlijkheid, dié hem bestand maakt
tegen den tegenspoed en hem staande houdt,
wanneer zijn tegenstrevers reeds lang gevallen
zijn.
Dit alles dankt hij aan het levensbeginsel, dat
hij aanvankelijk koos.
Het gold voor hem als de zelfopgelegde plicht
om voor het leven te blijven Aan de keuze van
dat beginsel heeft hij al zijn aandacht gewijd en
zijn leven lang blijft hij het getrouw. Zijn ver
stand en de lessen der ervaring leiden hem bij
deszelfs toepassing en zelfs voor de minste bij
zonderheden wijkt hij niet terug, tenzij hij be
merkt dat hij in een dwaalspoor verdwaald ge
raakte.
Dat levensbeginsel is de omschrijving van zijn
levensprogramma, dat volgens zijn krachten werd
opgemaakt, hem leidt en ondersteunt.
Dat levensprogramma is bnontbeerlijk voor
eenieder van ons. Het zou misdadig zijn er maar
op los te leven, zonder doel en toevalligerwijs.
Wij zouden onze beste gaven verspillen en ten
slotte de verveling ten prijs, ons verderf te ge-
moet loopen.
Een goed levensprogramma regelt onze werk
zaamheden tot in de vereischte details, zoowel
rust. als werkuren, want niets is den mensch zoo
nadeelig als de onzekerheid van den wil. Bepaal
dus het uur van opstaan en slapengaan. Hangt
het van u af, doe dan op de eerste plaats wat
dringend is en wat gij slechts met afkeer doet.
Stel niet uit tot morgen, wat gij heden doen
kuntweze steeds de leus.
Zoo staalt zich het karakter en verkrijgt men
goede gewoonten, die een tweede natuur vormen.
Ze zijn nu juist geen noodzakelijk bestanddeel
van een goed karakter, maar ze zijn een goed
middel om karaktervorming.
Onverpoosd roeie men alle slechte gewoonten
uit, hetzij ze rechtstreeks de organen betreffen,
zooals zinnelijkheid en gulzigheid of verband
houden met de zeden- en plichtenleer, zooals
lichtzinnigheid, jaloerschheid, gramschap, vrees,
enz. De heerschende drift moet vooral in be
dwang gehouden worden en bevochten door de
tegenovergestelde deugd. Dit alles dient met zorg
aangestipt doch zoo, dat men het getal zijner
goede voornemens niet overdrijftwij ontwor-