-VOETBAL- 22e Jaar, Nr 40 1 Vrijdag 23 Januari 1942 NIEUWS NOTARIEEL - AANKONDIGINGSWEEKBLAD VOOR HET ARRONDISSEMENT V P E R Uitgever DU MORTIER, 34, Boterstraat Tel. 500 Y P E R STAD YPER TERUGHOUDING BEVOORRADINGSDIENST Uitreiking der Rantsoeneeringszegels Dr. JEF VAN DE WIELE Prijs 0.75 tri HET YPERSCH ABONNEMENTSPRIJS i V oor Belgiëéén jaar36.00 fr. zes maanden 18.00 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische Postkantoren TARIEF van AANKONDIGINGEN op aanvraag aan de Drukkerij Dumortier 34, Boterstraat, Yper Tel. 500 Postch. 46.173 - H. R. Yper 220 O BUREELEN Er wordt ter kennis gebracht van de bevolking dat de bureelen van het GEMEHNTESFCRETARIAAT, den RURGEHLIIKEN STAND, de WERKEN, de OPE1SCHINGFN, roo'loopig overgebracht zijn naar het EERSTE VERDIEP ran het Stadhuis. De Burgemeester, J.VANDERGHOTE. De uitreiking der rantsoeneeringszegels voor de pe riode van 1 Februari 1942 tot en met 2 Maart 1942 zal geschieden volgens de nummers der rantsoenkaarten, telkens van 9 tot 12 uur en van 14 tot 16 uur. Katerdag 24 Januari voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van 688900 tot en met 691500. Maandag 26 Januari voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van 691501 tot en met 694000. Dinsdag 27 Januari voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van 694001 tot en met 696500. Woensdag 28 Januari voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van 696501 tot en met 699000. Donderdag 29 Januari voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van 699001 tot en met 701500. Vrijdag 30 Januari voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van 701501 tot en met 704000. Zaterdag 31 Januari voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van 704001 tot en met 706500. Alsook voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van "814100 tot en met 814500. De personen die hun zegels NIET op den vastgestel- den dag komen afhalen kunnen deze slechts bekomen op Maandag 2 Februari. N. B. Gelieve bij het afhalen der rantsoeneerings zegels de kaarten te RANGSCHIKKEN per NUMMER. OPMERKINGEN Er wordt bekend gemaakt dat er na de periode van 34 Januari tot en met 2 Februari, zijnde de uitreiking der rantsoeneeringszegels, slechts zegels meer zullen worden afgeleverd van 9 tot 12 uur. Het bureel der kleinhandelaars nochtans is open van 9 tot 14 uur. STAD YPER UITGELEENDE PAARDEN De Kreiskonitnandsntur laat mij weten «tat er werd vast gesteld dat i og veel burgers io het bezit zijn van paaiden die vroeger door Duitsche eenheden w> rdi n uitgeleerd. In veel gevallen zijn de gebruilers van peieerde paarden in bet bezit van bijzondere bewijzen uiipigeun dooi mili taire ot burge like bemuren, weaiuit bli kt dit zij hel recht hebben deze paniden nog verder inleen te behouden. Alle getemde paaiden moesten reeds In November 1940 afgegeven worden. Een langer achterhouden van deze paarden is niet geoor loofd en is Gebeurlijk strafbaar. Op verzolk van de Kreiskommandamur maak 'k de bevol king bekend dat alle paaiden nog in het bezit der bevolking en behoorende aan de Puitsrlie Weerman t. ronder uitstel tegen 3' JAN! AFI 1942. door de eig naars zelf op de plaatselijke Kreiskommandamur moeten aangegeven wor den. Yper, den 22 Januari 1942. DEVI.AG - IEPFK ARBEIDFRS, komt luisteren naar Vrijdag 30 Januari 1942 te 20 uur Stadsschouwburg, IEPER Ingang vrij Het onderwerp, dat wij heden aan de orde stel len, is het tweeledig artikel, dat aangaande onze onvolmaaktheid alles zegt, wat ervan te zeggen is: wij hebben niet gedaan, wat wij hadden moeten doen wij hebben niet gezegd, wat WÜ behoorden te zeggen. In de oude scheikundige handboeken wordt een verschijnsel beschreven, dat er namelijk in alle lichamen een zelfstandigheid voorhanden is, die men den naam van warmtestof geeft. Zoolang deze in gebonden toestand verkeert, heeft zij geen in vloed op onze zintuigen en ook op geen thermo meter. Dit beletsel moet eerst weggenomen wor den, wil zij onze handen verwarmen of het kwik doen rijzen. Deze eigenaardige bepaling deed er meer dan een verwonderd opzien naar de blinde, doove en stomme krachten, welke de natuur aldus in voor raad heeft. Onwillekeurig denken wij dan ook aan de arme huisgezinnen, die in een winter gelijk dien we beleven, huiveren en bibberen van koude, terwijl er zooveel verborgen warmtestof in 't ge heime magazijn der natuur zit geborgen en ver scholen zit in al wat men aanraakt en betast. Een gelijkaardig verschijnsel bestaat er in de geestelijke wereld. Daar ook schuilt een levenswekkende, verwar mende macht, liefde genaamdzij leeft ver borgen en onzichtbaar in ons hart, maar geeft geen werkelijk-leven, geen koesterend vermogen, zoolang zij zich niet naar buiten openbaart. Wie op een ruwen, kouden winterdag even vóór een sneeuwstorm in een kamér werkt, die amper op den juisten graad verwarmd wordt, ziet hui verend uit naar wat meer warmte en loopt naar de kachel om het vuur wat op te poken. Als hij dan plotseling bemerkt, dat er geen vonk meer. in is, krijgt hij bij al zijn rillingen en huiverin gen, een gevoel alsof bij 't gezicht van een bran denden haard hem de hemel zou opengaan. Welnu, voor vrij wat menschen is het gansche leven zulk een doorgaande rilling en huivering ze zijn koel, koud en kil en zien nooit het flikke ren van een koesterenden haard. Ze zijn terughoudend en dragen deze gewoonte instinktmatig. Ze bedenken niet, dat men in het leven het eene uitdrukken moet, wanneer men het andere moet onderdrukken. Onder de dingen, die wij moeten openbaren, aan den dag brengen, uitdrukken, behooren ge loof, hoop, liefde, vreugde en medelijden. Onder degene, die we moeten bedwingen, onderdrukken, terughouden verstaan we kwaadwilligheid, liefdeloosheid, wraak, toorn, nijd. Enkele, zelfs godsdienstige en brave menschen onderdrukken zoowel de gevoelens van liefde als van haat, van medelijden als van nijd, en passen dus de terughouding toe op beide soorten van ge moedsaandoeningen. Ze vergeten hierbij een groote wet, die leert, dat onderdrukking doet verkwijnen en wegster ven. Dat gebeurt zoowel in de moreele als in de phy- sieke wereld. De chirurgijn weet, dat een eompres op het een of ander lichaamsdeel er den groei van tegengaat. Daarom slaat hij een stevigen zwachtel om een gezwel. Op het land wordt het onkruid tot driemaal toe weggemaaid, want men weet. dat de sappen der wortels dan verdroogen bij gemis aan lucht. Het heeft echter peen zin de voeten in te zwachtelen gelijk de Chineezen het doen of gelijk eertijds onze dames uit modezucht deden, de lon gen en borst in een keurslijf te rijgen. Gelijk deze laatsten afkeuring verdienen, zoo dient men diegenen te veroordeelen. die een ver band slaan om de edelste gemoedsaandoeningen Wegens de weersomstandigheden worden al de wedstrijden van Zondag 25 Januari afgelast en de liefde in een lijkkleed wikkelen. Weer anderen zijn er in grooten getale, die de instinktmatige gewoonte hebben van terughou ding bij alles wat in hen het hoogste en edelste is, maar dat instinkt volstrekt niet gevoelen zoo dra het min edele of min waardige gevoelens geldt. Woorden van verachting, toorn en veroordee ling worden altijd gesproken met meer vrijmoe digheid dan woorden van teederheid en liefde. Hardop en met kracht zegt menik haat slechts weifelend en blozend durft men zeggen ik bemin. Men spreekt met nadruk, vrij uit, ontstoken in toorn, al wordt er een liefhebbend hart door ge griefd maar men stamelt als men zijn schuld moet bekennen of vergeving vragen. Hoeveel ellendige gierigaards zijn er onder de duizenden, die nochtans rijke schatten naar hart en geest in hun bezit hebben Verre van hiervan iets uit te deelen, ziet men ze een akelig, ijskoud leven leiden met hunne naastbestaanden, terwijl ze voor alle andere dingen de grootste attentie hebben. Eens, denken zij, komt de tijd nog wel, dat ze de gelegenheid zullen hebben om elkander die ver borgen schatten te ontdekken, die nu ongebruikt ■en renteloos blijven liggen. Helaasde tijd vergaat en de dood komt wel dra aangesneld. Dan valt de oude klacht der H. Schrift te binnen Het geschiedde nu, als uw knecht hier en daar doende was, dat hij weg was Bij een graf worden er geen bitterder tranen gestort dan zij, die vloeien om hetgeen niet ge zegd en niet gedaan werd, schoon men het had moeten zeggen en doen. Van de deur van het graf schiet de dood dan haar pijlen#n uitdrukkingen als: «Hij heeft nooit geweten, wat hij voor mij was!... Nu eerst, nu hij dood is, gevoel ik wat ik in hem verlies Wij zouden heel wat meer genot bij onze vriendschap hebben, als elke stille liefdesaan doening bloesems en vruchten droeg. Hier worden precies niet alleen liefkozingen bedoeld, want zijn deze soms de beste taal der liefde, door overmaat zouden ze een soort van tegenzin kunnen opwekken. Doch altijd blijven er woorden, blikken en kleine oplettendheden over, waaraan wij onze genegenheid en liefde kunnen doen merken. Wie zou durven beweren, dat een gezin niet zal winnen met dit soort van attenties? Want het zou een dwaasheid zijn te denken, dat men van elkander houdt enkel en alleen omdat men fa milie is. De liefde moet onderhouden worden en met oordeel gekweekt worden. Gelijk een wilde vruchtboom kan ze dubbel zooveel opbrengen onder de hand van een bekwaam tuinier. Dubbele rozen in een schralen grond aan haar lot overge laten verlöopen weer tot enkele. Zoo kan ook de liefde wegkwijnen en sterven door veronachtza ming. Wij missen maar al te zeer de gemakkelijkheid en de vlugheid om ons uit te drukken uit aangebo ren bedeesdheid en uit vrees voor vleierij. Dit hebben wij te leeren van Italianen en Franschen. We moeten geenszins vreezen in vleierij te ver vallen, want vleierij is onoprec hte lof, ge geven uit baatzucht, maar iemand met volle op rechtheid zeggen, wat we goed en lief in hem vi"den, dat is geen vleierij. Een vader zou soms beter doen zijn zoon rond weg te zeg°en. dat hij hem lief heeft. In vele ge vallen zal dit meer uitwerken dan de beste preek, maar hoeveel vaders kunnen dat behoorlijk zeg-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1942 | | pagina 1