-VOETBAL-
22e Jaar, Nr 41
Prijs 0.75 tr.
Vrijdag 30 Januari 1942
NIEUWS NOTARIEEL - AANKONDIGINGSWEEKBLAD
VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER
Uitgever
DUMORTIER. 34, Boterstraat
Tel. 500 YPER
STAD YPER
BEVOORRADINGSDIENST
Uitreiking der Rantsoeneeringszegels
Koninklijke Hof bouwmaatschappij
en Werk van den Akker, Yper
Dringende aanvraag Meststoffen
Dienst der Banken
DE VLAG - Gei leper
Bonte Avond op Vrijdag 30 Januari
DOORDRIJVERIJ
Wegens de weersomstandigheden wor
den al de wedstrijden van Zondag
1 Februari afgelast.
HET YPERSCHE
ABONNEMENTSPRIJS
Voor Belgiëéén jaar 36.(10 fr.
zes maanden 18.00 fr.
Men kan inschrijven
in alle Belgische Postkantoren
TARIEF van AANKONDIGINGEN
op aanvraag aan de Drukkerij Dumorticr
34, Boterstraat, Yper
Tel. 500 - Postch. 46.173 H. R. Yper 220
NMMnwpMnnnNHWMMnnHPiMn
O
De uitreiking der rantsoeneeringszegels voor de pe
riode van 1 Februari 1942 tot en met 2 Maart 1942 zal
geschieden volgens de nummers der rantsoenkaarten,
telkens van 9 tot 12 uur en van. 14 tot 16 uur.
Zaterdag 31 Januari
voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van
704001 tot en met 706500.
\lsook voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van
814100 tot en met 814500.
De personen die hun zegels NIET op den vastgestel-
den dag komen afhalen kunnen deze slechts bekomen
op Maandag 2 Februari.
N. B. Gelieve bij het afhalen der rantsoeneerings
zegels de kaarten te RANGSCHIKKEN per NUMMER.
OPMERKINGEN
Er wordt bekend gemaakt dat er na de periode van
24 Januari tot en met 2 Februari, zijnde de uitreiking
der rantsoeneeringszegels, slechts zegels meer zullen
«renden afgeleverd van 9 tot 12 uur.
Het bureel der kleinhandelaars nochtans is open van
9 tot 14 uur.
VERDEELING VAN VISCH
Er wordt bekend gemaakt aan de inwoners dat de
volgende firma vanwege de Nationale Landbouw- en
Voedingscorporatie, de vergunning tot visehverkoop
heeft ontvangen
Weduwe Alice HOF - DUPREZ, Bukkerstraat, nr 39.
INSCHRIJVING VOOR SUIKER, MARGARINE,
BOTER, ENZ..
De personen die zich moeten laten inschrijven bij een
kleinhandelaar naar keuze, voor de aan inschrijving
onderworpen producten, alsmede de personen die van
kleinhandelaar wenschen te veranderen, worden ver
zocht zich persoonlijk aan te melden ten bureele van
den Bevoorradingsdienst, winket nr 2, elke maand
den 5 tot en met den 10.
MACHTIGINGEN VOOR FIETSBANDEN
Daar wij vanwege het Ministerie van Economische
Zaken. Dienst voor de Verdeeling en de Voorraden,
bericht hebben ontvangen dat wij gedurende de maand
Februari 1942 geen enkele machtiging tot bevoorrading
voor fietsbanden mogen afleveren, worden de belang
hebbende personen verzocht niet nutteloos aan te drin
gen tot het bekomen van dergelijke machtigingen, ge
zien er onder geen enkel voorwendsel uitzonderingen
kunnen worden gemaakt.
De aanvragen die in onze bureelen berusten zullen
in aanmerking genomen worden .van zoodra er terug
ma cM gingen mogen worden afgeleverd. Voorloopig en
ia tegenstrijd met de vroeger gegeven inlichtingen, zul
len er eveneens geen aanvraag-formulieren meer uit
gereikt worden.
De belanghebbende personen zullen van elke veran
dering op de hoogte worden gehouden door aanplakking
en door bekendmaking in dit blad.
O
De leden die zich aangegeven hebben tot het bekomen
van meststoffen, moeten Maandag avond, van 17 tot
19 uur, zich aanbieden in het lokaal Au Saumon
teneinde hunne aanvraag te teekenen, zooniet is het
onmogelijk meststoffen te bekomen.
Voor het Bestuur
De Voorzitter,
Hector CASIER.
o
Vanaf Maandag 2 Februari a. s. zullen de
Blanken! hun winketten openen om 9,30 uur
morgens en open blijven tot 12,30 uur.
ln tegenstrijd met wat langs de radio gemeld werd,
gaat het muzikale gedeelte van het programma op
Vrijdag 30 Januari, te 8 uur, in den Stadsschouwbug,
door. Ingang vrij.
Om 'bijzondere redenen echter kan de heer Dr Jef
Vandewlele niet komen spreken.
Doordrijverij is een verkeerdheid, die ontstaat
uit een eigenschap noodig en lofwaardig op zich
zelf de vastheid van wil.
Niets zou zonder deze tot stand komen en onze
plannen zouden verzwinden gelijk zeepbellen.
Wij hebben een zekere mate van vasthoudend
heid, een soort van wilsvolharding hoogst noodig
om goed uitgerust te zijn voor den levensstrijd.
Dat vermogen hebben wij met dieren ge
meen, maar bij deze laatsten werkt het verschil
lend en hangt het alleen van spieren en zenu
wen af.
Zie maar de taaiheid van den buldog met zijn
dikken, ronden kop, hoe hij zich aan zijn prooi
vastklampt.
Bedenk eveneens de koppigheid van den muil
ezel, hoe hij zijn pooten schrap zet en liever sla
gen en bedreigingen verduurt, dan op het gege
ven bevel in te gaan.
Hier zien we wat die eigenschap is, wanneer ze
louter dierlijk blijft.
Diezelfde eigenschap is het nochtans, die bij
dien mensch de bron is van de heldhaftigste lijd
zaamheid en uitnemende volharding, waaruit
groote en edele daden voortvloeien.
Koppigheid, doordrijverij wordt een huiselijk
gebrek wtmneer, evenals bij vermelde dieren, bij
instinkt gehandeld wordt.
Men laat dan de vastheid van wil in 't wilde
opgroeien zonder naar rede of geweten te luis
teren men blijft stijf op zijn stuk staan.
Verstand en geweten worden totaal weggecijferd
en wee het huisgezin, waar de doordrijverij aldus
als instinkt werkt daar wordt veel kwaads ge
sticht.
Hebt gij niet dikwijls opgemerkt, dat er men-
schen zijn, die volkomen overeenstemmen en het
goed eens zijn in de dingen des geestes, die de
zelfde beginsels voorstaan, van dezelfde schrij
vers en boeken houden, dezelfde theorieën ver
dedigen, en die toch ieder oogenblik aan 't kib
belen geraken, wanneer zij de eenvoudigste da-
gelijksche bezigheid te verrichten hebben.
Ze komen met elkander in botsing om wille
van de duizenden kleinigheden uit hunne ge
woonten en hebbelijkheden, waaraan ze halsstar
rig vasthouden en die ze ten slotte toch moeten
opgeven, willen ze rustig samenleven en samen
wonen.
Die kleinigheden, oorzaak onzer meeningsver-
schillen, zijn des te gevaarlijker voor den huise-
lijken vrede, omdat hierbij de wetten der logica
niet toegepast kunnen worden en omdat zij fei
telijk niets met de rede te maken hebben.
Dr Johnson heeft opgemerkt, dat er dagelijks
duizenden kleine geschillen voorkomen, waar-
over 't verstand nooit beslissen kankwesties,
waarbij onderzoek te vergeefs en logica belache
lijk isgevallen, waarin iets moet gedaan, maar
waarover weinig kan gezegd worden.
Gij kent voorzeker van die huishoudens, waar
man en vrouw waarachtige, innige achting en
liefde voor elkander koesteren, steunende op den
hechtsten en heiligsten grond. Er bestaat over
eenstemming tusschen hen in de hoogste aangele
genheden, want beiden zijn uiterst beschaafd,
schrander, kiesch van smaak en godsdienstig...
en toch is hun huwelijksleven een leven van
harrewar en kibbelen. Ze kunnen zich in 't ech
telijk leven niet met elkander vereenigen, zonder
dat er een opbruising volgt, even hevig als bij
't vermengen van loogzout met een of ander
zuur. Het zal ook niet licht uit te maken zijn,
wat het meeste schuld daaraan heeft, het zuur of
het loogzout, omdat beide van uitstekende kwa
liteit zijn.
Maar die kibbelpartijen hebben groot nadeel.
Gedurig worden zij meer ontstemd en stekeliger,
ofschoon beiden, zooals ze zeggen, ten volle be-
reid zijn toe te geven in vredesnaam. Dat belet
echter geen van beiden met klem te betoogen, dat
toch hun gevoelen het beste is. Zoo neemt het
dierlijk instinkt der doordrijverij gedurig meer
toe en gaande weg wordt het sterker. Enkele
schimpscheuten en hatelijkheden vliegen er on-
dertusschen in de hitte van dien woordenstrijd.
Hij zegt haar in zijn drift, dat zij zich maar slaafs
aan de dwaasheden van de groote wereld houdt
zonder eenig idee van orde, en zij op hare
beurt verwijt hem, dat hij in alles de baas wil
zijn en zijn eigen hoofd volgten zoo duurt het
strijden den heelen dag voort...
Die lang volgehouden kibbelarij is de moeder
van een menigte kleinere schermutselingen.
Schuilt er echter ware liefde in de harten, dan
gaat het genot der verzoening 't verdriet van die
kleine geschillen zooveel te boven, dat ze geen
van beiden recht inzien wat zij doen. Ze vermoe
den van verre niet, dat de liefde, die ze voor el
kander gevoelen, ernstig in gevaar gebracht wordt
door deze kibbelpartijtjes, die op slot van reke
ning niets te beduiden hebben.
De onbewaakte, maar geweldige macht der
eigenzinnigheid maakt inderdaad, dat zulke too-
neeltjes gedurig weer voorkomen.
Zoo wordt het ideaal van trouw en teederheid
verwoest en vernietigd.
De kléine alledaagsche dingen, waarin man en
vrouw 't niet eens zijn, moeten natuurlijk gere
geld worden. Niets is dwazer voor de goede orde,
dan die te willen regelen door het gezag.
In 't huwelijk verdwijnt al het poëtische, al het
romantische en het schoone, zoodra man en
vrouw om het meesterschap beginnen te strijden.
Om moeilijkheden van dien aard uit den weg
te ruimen, bestaat er geen ander middel dan van
beide kanten daarin te handelen, zooals het ge
zond verstand en de godsdienst het ons voor
schrijven.
Ieder kan bij zich zelf dat toegeven aan het
instinkt van eigenzinnigheid waarnemen en daar
voor de noodige zelfbeheersching aanwerven.
Zij, die op beschaving en ontwikkeling hunner
vermogens prijs stellen, moesten allen de kunst
bestudeeren, hoe men op de aangenaamste wijze
zijn gevoelen kan opgeven.
Is het niet juist datgene, wat ons vooral in
hoogere gezelschapskringen aantrekt, en treft ons
die gemakkelijkheid, die ongedwongenheid niet,
waarmee de een zich daar voegt naar den ander,
diens vormen overneemt en door denzelfden
smaak als hij zich besturen laat
Wat het bekoorlijke van deze gezelschappen
uitmaakt, kan evengoed het bekoorlijke van het
huisgezin verhoogen.
Dit is alleen mogelijk als ieder lid van het gezin
zichzelf nauwlettend bewaakt en krachtig be-
heerscht.
Hoe moet het met echtparen gaan, die niets
willen weten van minnelijke schikkingen en waar
ieder met de kracht van een onverzettelijke kop
pigheid zijn gedacht ten koste van de andere
partij doordrijft
De ware levenswijsheid bestaat voor hen hier
in, dat^ zij, in plaats van levenslang te kibbelen
en overhoop te liggen, hun eigen wenschen en in
zichten veranderen en hun oogen afwenden van
hetgeen hun niet aanstaat om ze te richten op
hetgeen hun wel bevalt. Dat zij het hesluit ne
men alles liever ten offer te brengen dan aanlei
ding te geven tot huiselijken twist, hoe redelijk
het een of ander ook wezen moge, waarop ze ge-