ONZE FILMKRONIEK
André SEDEYN
HERSTELLEN
ALLE RADIO'S
5
STAD YPER
CINEMAPROGRAMMAS
TIJDELIJK GEEN VERTOONINCEN
Een film van over den Moerdijk
BOEFJE.
De ideale Kinobezoeker
KORTE COLVEN
Hef weekoverzicht voor Vrijdag
6 Februari
Weekschouw uif Bulgarije
Culfuurfilms in Italië
Bioscoopbezoek in ons land
Voor hst aanleeren ran Accordeon
BRUNO VERSTRAETE
Statiestraat, 52 - YPER
De maximumprijzen van inlandsche
ruwe tabak vastgesteld
HUIS
2, Rijsselstraat (Groote Markt)
YPER
RADIO'S - PICK - UP S
PHONO - PLATEN NAALDEN
Kontant en Krediet
MET WAARBORG
Aankoop van oude Platen aan de
hoogste prijzen.
i
HET YPERSCHE 6-2-1942
FLORA
Groote Markt
MAJESTIC
Rijselstraat
OUD IEPER
R. Colaertplaats
Een man op de vlucht
Giossalarm
Duitsch gesproken
Ze waren negen
Vrijgezellen.
Fransch gesproken
met Tronla Gralley
en Hilde Körber
met Sacha Gultry, Elvire Popesco
en de beste fransche f Imspelers
Kinderen niet toegelaten
Vrijdag, Zaterdag, om 8 u.
Zondag., 2 1, 5 en 8 uur
Maandag, om 8 uur
Zaterdag, om 7 i uur
Zondag, om 2 I, 5 en 7 1 u.
Maandag, om 7 i uur
Reeds ruim een jaar geleden overleed de prins der
Nederlandsche journalisten, J. M. Brusse, welke tevens
in de literaire wereld een giootën naam en algemeene
bekendheid had verworven.
Het werk waarmede hij voornamelijk roem mocht
oogsten en dat hem wereldvermaard miek, is stellig
dat merkwaardig en onvolprezen Boefje geschiede
nis van een Rotterdamsch stiaatjongetje.
Het boek hebben we wellicht allemaal gelezenhet
tooneelstuk, naar den roman vervaaidigd, heeft des
tijds in ons land ook veel succes mogen boeken en wordt
nog steeds graag teruggezien.
Doch wat men ten onzent minder schijnt te weten,
is dat het boek ook verfilmd is geworden.
De Nederlandsche kritiek heeft van bij haar ver
schijning dezen band met vreugde begroet en als een
positieve aanwinst voor de vaderlandsche filmnijver
heid bejubeld. Naast enkele haast onve.mljdelijke te
kortkomingen. bezit Boefje zooveel hooge kwalitei
ten. Men heeft deze productie te danken aan het uit
stekend driemanschap Sierck-Zuchmayer-Farkas. Eerst
genoemde vervaardigde onder meer ook de Za:ah
Leander-films La Habanera en Verbannen deze
ensceneerder, zoo werd in October 1939 aangekondigd,
was dan gereed om naar Hollywood te vertrekken. We
vernamen niet dat de omstandigheden hem hebben belet
aan dit plan gevolg te geven.
Sieick heeft het verhaal van Brusse, vol climax en
dramatische spanning, dusdanig bewerkt, dat men bij
wijlen als van zelf wordt herinnerd aan de Amerikaan-
sche film Dead End en anderzijds ook wel aan die
andere film van Yankeesche herkomst Jongensstad
Deze twee prenten zijn ook meesterstukken in hun
genre, en het is vanwege de Nederlandsche filmers geen
doodzonde geweest zich daar eenigszins te laten van
doordringen in het weergeven van de Amsterdamsche
achterbuurt en het groezelige leven aldaar.
Het Is Carl Zuchmayer die het scenario heeft gele
verd, naar Brusse's bekend boek, doch deze heeft het
oorspronkelijke gegeven slechts als leidd.aad genomen
voor een filmverhaal, dat voor het overige gansch zijn
eigen wegen gaat De film verschilt ook heelemaal van
het tooneelstuk. De mogelijkheid van buitenopnamen
en van snelle verplaatsing van het tooneel heeft een
veel grootere ruimte, gelaten aan de streken van Boefje,
waardoor ook zijn maat, Pietje Puck, een belangrijke
rol in de film heeft, ja, er nagenoeg een tweede boef
je van maakt.
Wat nu de vertolking betreft, het is Annie van Ees,
die de rol van Boefje creëeide voor het tooneel, wel
ke deze ook voor de film vervult met evenveel kracht
en evenveel ontroering. Men kan niet eens merken dat
de jongen een... Annie is, Albert van Dalsum, die de
pastoor speelt, heeft kostelijke momenten maar her
innert misschien wel wat te veel aan Spencer Tracy's
onvergefelijke creatie in Boy's Townen vooral,
is vaak al te veel acteur, wat niet steeds voor de lens
past. Maar over "net algemeen en dank zij de vertol
kers der andere rollen zooals vader en moeder, die Piet
Brom en Enny Heymans spelen, komt het alles tot een
pakkende brok werkelijkheid en echt leven. Geen twij
fel dan ook of ten onzent zou men er evenzeer als over
den Moerdijk een artistiek genoegen aan beleven.
Dan heeft de film nog een andere zijde, een nuttigen
kant, al hebben de vervaardigers die nu geenszins be
doeld als een film met openlijke en rechtstreeksche
sociale strekking.
De alh.er bestaande vereeniging Pro Juventute
zou dan best mede kennen werken aan de vertooning
van de prent of desneoó het initiatief daarvan nemen.
Brusse heeft immefs zijn werk in feuilleton-vorm eerst
laten verschijnen in ae «Nieuwe Rotte; damsche Cou
rant» om de aandacht te vestigen op het reclasseerings-
werk, de hcroi beuring van de misdadige jeugd. We
weten wel dot m Nederland dit organisme dest.jds wat
gemopperd heeft tegen de manier waarop de herc.p-
beuring van Boefje door schrijver werd bewerkt, en wel
omdat dit werd verricht door een katholiek priester,
die in de fum de rol van den schrijver ove. neemt.
Doch dit is zeer natuurlijk, daar het jongetje Jan
Grovers toch uit een katholiek gezin komt, ook in het
boek, en ten slotte In een katholiek opvoedingsgesticht
wordt ondergebracht. Men begrijpt dat ten tonzent der
gelijke opmerking of kritiek totaal vervalt en niet eens
zou geopperd worden, zoo natuurlijk zou elkeen deze
rei-lasseeringswijze v.nden.
Het Nederlandsche P:o Juventute» had ook nog een
elfde bedr.jf aan de film die er thans 10 telt ge
wild, enkel om net patronaatswerk zelve te doen ken
nen, met al de verschillende opvoedingsmethoden d e
ten bate van de misdadige jeugd worden aangewend.
Dat ware stellig spijtig geweest voor de film, die daar
door een zuiver propagandistisch karakter zou verkre
gen hebben, waar deze nu deugdelijk afbreekt op den om
keer ten goede in het karakter van Boefje, welke in dit
slotscenetje duidelijk is waar te nemen. Daar houdt
Boefje ook feitelijk op een... boefje te zijn, en zou het
verkeerd zijn het jongetje (en het publiek meteen) met
verdere boetepreken lastig te vallen.
De film biedt ons in de eerste plahts een figuur van
straatjongen, wien het aan alles heeft ontbroken wat de
jeugd behoeft, vooral goede verzorging, goede opvoe
ding en genegenheid.
Dat de vereenigingen, welke de vertooning van de
film zouden ter harte nemen, van deze gelegenheid ge
bruik maken om zich door het groote publiek nader te
doen kennen en, voor het schoone doel dat zij beoogen,
haar inkas zouden trachten te verrijken, daar zou al
licht niemand Iets tegen hebben, nu in dezen tijd voor
al, waarop we genoegzaam moeten vernemen hoe de
misdadigheid bij de jeugd met den dag aangroeit, weel
derig voedsel vindend in de voedselschaarsehte 'en el
lende van allen aard, waartegen men geen machtige
wapenen genoeg kan aanwenden.
Ufa in woord en beeld geeft in zijn laatste num
mer met humor op wat men niet moet doen in de
cinema. Om het rake en luimige ervan drukken we dit
hier over.
1. Kom liefst altijd te laat in de zaal. Ge kunt dan
lustig op de teenen trappen van de reeds gezeten toe
schouwers. zoodat gi; hier en daar een ingeslapen lief
hebber tot de werkelijkheid terugroept. Van zijn dank
zijt ge verzekerd.
2. Als spaarzaam mensch, zult ge de vestiaire mijden
en In geen geval een prog:amma nemen. Uw overjas
legt ge op den rug van uw zetel zelf, en, ais er plaats
is,' op den zetel naast u, liefst in dat geval met uw hoed
er bovenop, zoodat gij 't zicht beneemt van den daar
achter gezeten toeschouwer, dien aldus het aanschouwen
gespaard bliift van een beeld dat hem zou kunnen er
geren.
3. Wilt gij een goed uitzicht hebben op het doek, duw
dan met den voet tegen den klapzetel voor u. Niemand
zal het wagen aan te dringen. De liefhebber zal dan den
zetel daarnaast nemen, zoodat het uitzicht vrij blijft
4. Zijt ge liefhebber van snoeperij, zorg er dan voor,
dat ze verpakt weze in hard-krakend papier. Ge wekt
dan bij de anderen den lust om de volgende maal ook
wat mede te brengen. Eten in gezelschap is aRljd veel
prettiger. Het genoegen is dan tenminste wcderzi ósch.
5. Komt een ander liefhebber nog later dan gij zelf,
pas dan o.j voor de teenen en zet hem liever een voetje,
zoo straft gij hem voer het breken van uw record. Wees
echter voorbereid op de reactie.
6. Loi pt de film tegen het einde aan, vertel dan aan
uw buurman of aan uw vriendin, wat gij over de Hm
denkt, en d.t lielst zoo hard mogelijk. De toesc.nou-
wers, die zichzelf geen idee kunnen vormen over de film,
zullen dan ten minste rijker naar huis gaan dan ze
kwamen.
7. Verschijnt er een landschap op het doek, dan zult
gij natuurli'k verkondigen, dat gij die streek reeds hebt
bezocht, en is er een hotel zichtbaar, vergeet dan niet
uit te bazuinen of er kan gegeten worden met of zonder
zegels. Soortgelijke lieve bedenkingen over -cleedlj, da
mes roeden, mei bileering of interieur mogen met ver
geten v i: den.
8. Zit met recht op in uw zetel, want dan zal niemand
uw aanwezigheid opmerken. Zijt gij eenigszins vermoeid
n et op de linkerzij te rusten, schommel dan over raar
de rechterzijde en herhaal dat maneuver zoo vaak mo
gelijk in den loop van den avond. De toeschouwer, die
achter u zit, zal u dankbaar zijn voor de soortgelijke
lichaamsbeweging, die gij hem oplegt.
9. Volgt deze raadgevingen stipt en gij bekomt van
de directie een vrijkaart voor geheel het jaar.
Wielerkoers met hindernissen te Parijs.
Hondenkoersen te Brussel.
Het Zweedsche meeste, schaatserspaar.
Modenshow te St Moritz.
Belgische Lucife.s.
Bit. epsopleiding voor werkloozen.
Tocneei in het gevangenkamp.
Militaire overeenkomst tusschen Duitschland-Ttalië-
Japan.
Aan het Kanaal.
Van het Oostelijk Front.
De maatschappij Bulkarska Delo zal voortaan een
weekschouw leveren, die In de Duitsche Wochen-
schauzal ingeiascht worden, zoodat de liefhebbers
voor deze publicatie, die met den dag talrijker wo.den,
weer wat nieuws kunnen verwachten.
Voortaan zullen ook in Italië alle filmprogrammas
vervolledigd worden met minstens één cultuurfilm. Der
gelijke maatregel werd :eeds ten onzent getroffen vóór
enkele maanden tot groote voldoening van het publiek.
Alhoewel voor den oorlog het bioscoopbezoek in on*
land slechts bij benadering kon beraamd worden, mocht
dat toch geschat worden op zoowat 3.000.000 per maand.
In November 1940, wanneer de organisatie haar eerste
vruchten opleverde, bleken er 2.900.000 ticketten te zijn
afgeleverd, wat dus overeenkomt met de beraming. Het
bezoek steeg echter op opvallende wijze, want in No
vember 1941 bereikte dat aantal 6.700.000.
wendt in volle vertrouwen
bij den accordeon - virtuoos
Het Staatsblad van 31 Januari 1942 bevat het besluit
van 27 Januari betreffende de vaststelling van de
maximumprijzen van inlandsche ruwe tabak. Dit be
sluit luidt als volgt
Artikel 1. Het is eenieder verboden navolgende
producten te koop aan te bieden, te verkocpen of te
koopen tegen hoogere prijzen dan deze vastgesteld bij
onderhavig besluit
De maximumprijzen van inlandsche ruwe tabak, te
betalen aan de planters, zijn deze vastgesteld door de
Commissies van deskundigen van de Hoofdgroe-
peering Suiker en Nijverheidsteelten van de Natio
nale Landbouw- en Voedingscorporatie,volgens de bare-
ma's door den Commissaris voor prijzen en loonen
goedgekeurd en op de hiernavolgende gemiddelde prij
zen gesteund
Tabakstreek nr 1 (Wervik) 13.50 fr. het kg.
nr 2 (Vloesberg) 13.50 fr. het kg.
nr 3 (Appelterre) 13.50 fr. het kg.
nr 4 (Obourg) 13.50 fr. het kg.
nr 5 (Sem. uit de bergen) 12.00 fr. het kg.
nr 6 (Sem. uit het dal) 12.00 fr. het kg.
nr 7 (andere streken) 11.00 fr. het kg.
De maximumprijzen te betalen aan de planters voor
boibladeren en scheuten, niet voorzien in voornoemde
barema's woi-den respectievelijk op 5 frank en 0.50 fr.
het kg. vastgesteld.
De hierboven vermelde prijzen gelden voor levering
in balen, op wagon, vrachtwagen of schip, forfaitaire
■overdrachtstaks niet Inbegrepen. De andere vrachtkos
ten, het makelaarsloon en alle andere gebeurlijke on
kosten vallen ten laste van den kooper.
Art. 2. Het maximum-makeiaarsloon wordt vast
gesteld op 0.50 fr. het kilogram ruwe tabak.
Art. 3. De maximum verkoopprijs, vertrek maga
zijn van den handelaar in ruwe tabak, wo;dt berekend
door bij den kostenden prijs, geleverd magazijn, vol
gende maximum-brutowinst te voegen
a) voor den verkoop van ruwe inlandsche tabak niet
bestemd voor de sr'garennijverheid 0.20 fr. het kg.
b) voor den verkcop van ruwe inlandsche tabak
bestemd voor de sigarennij verheid 1 fr. het kg.
Al"t- 4. Een bijdrage van 15 centiem het kilogram
aangekochte inlandsche ruwe tabak wordt door de
hoofdgroepeering Suiker en Nijverhelds'.eelten aan
den fabrikant aangerekend, ten e.nde de gezamenlijke
onkos.en te dexxen veroorzaakt (f-oor de werking van de
Commissies van Inspectie en Deskundigen ingesteld
door de verordening nr 5/41 der hoofdgroepeering
Suiker en Nijverheidsteelten
Art. 5. Alle andere verkoop-, betalings- en leve
ringsvoorwaarden geldend op 10 Mei 1940 moeten be
houden blijven.