ONZE FILMKRONIEK André SEDEYN HERSTELLEN ALLE RADIO'S 5 STAD YPER CINEMAPROGRAMMAS TIJDELIJK GEEN VERTOONINCEN Een film van over den Moerdijk BOEFJE. De ideale Kinobezoeker KORTE COLVEN Hef weekoverzicht voor Vrijdag 6 Februari Weekschouw uif Bulgarije Culfuurfilms in Italië Bioscoopbezoek in ons land Voor hst aanleeren ran Accordeon BRUNO VERSTRAETE Statiestraat, 52 - YPER De maximumprijzen van inlandsche ruwe tabak vastgesteld HUIS 2, Rijsselstraat (Groote Markt) YPER RADIO'S - PICK - UP S PHONO - PLATEN NAALDEN Kontant en Krediet MET WAARBORG Aankoop van oude Platen aan de hoogste prijzen. i HET YPERSCHE 6-2-1942 FLORA Groote Markt MAJESTIC Rijselstraat OUD IEPER R. Colaertplaats Een man op de vlucht Giossalarm Duitsch gesproken Ze waren negen Vrijgezellen. Fransch gesproken met Tronla Gralley en Hilde Körber met Sacha Gultry, Elvire Popesco en de beste fransche f Imspelers Kinderen niet toegelaten Vrijdag, Zaterdag, om 8 u. Zondag., 2 1, 5 en 8 uur Maandag, om 8 uur Zaterdag, om 7 i uur Zondag, om 2 I, 5 en 7 1 u. Maandag, om 7 i uur Reeds ruim een jaar geleden overleed de prins der Nederlandsche journalisten, J. M. Brusse, welke tevens in de literaire wereld een giootën naam en algemeene bekendheid had verworven. Het werk waarmede hij voornamelijk roem mocht oogsten en dat hem wereldvermaard miek, is stellig dat merkwaardig en onvolprezen Boefje geschiede nis van een Rotterdamsch stiaatjongetje. Het boek hebben we wellicht allemaal gelezenhet tooneelstuk, naar den roman vervaaidigd, heeft des tijds in ons land ook veel succes mogen boeken en wordt nog steeds graag teruggezien. Doch wat men ten onzent minder schijnt te weten, is dat het boek ook verfilmd is geworden. De Nederlandsche kritiek heeft van bij haar ver schijning dezen band met vreugde begroet en als een positieve aanwinst voor de vaderlandsche filmnijver heid bejubeld. Naast enkele haast onve.mljdelijke te kortkomingen. bezit Boefje zooveel hooge kwalitei ten. Men heeft deze productie te danken aan het uit stekend driemanschap Sierck-Zuchmayer-Farkas. Eerst genoemde vervaardigde onder meer ook de Za:ah Leander-films La Habanera en Verbannen deze ensceneerder, zoo werd in October 1939 aangekondigd, was dan gereed om naar Hollywood te vertrekken. We vernamen niet dat de omstandigheden hem hebben belet aan dit plan gevolg te geven. Sieick heeft het verhaal van Brusse, vol climax en dramatische spanning, dusdanig bewerkt, dat men bij wijlen als van zelf wordt herinnerd aan de Amerikaan- sche film Dead End en anderzijds ook wel aan die andere film van Yankeesche herkomst Jongensstad Deze twee prenten zijn ook meesterstukken in hun genre, en het is vanwege de Nederlandsche filmers geen doodzonde geweest zich daar eenigszins te laten van doordringen in het weergeven van de Amsterdamsche achterbuurt en het groezelige leven aldaar. Het Is Carl Zuchmayer die het scenario heeft gele verd, naar Brusse's bekend boek, doch deze heeft het oorspronkelijke gegeven slechts als leidd.aad genomen voor een filmverhaal, dat voor het overige gansch zijn eigen wegen gaat De film verschilt ook heelemaal van het tooneelstuk. De mogelijkheid van buitenopnamen en van snelle verplaatsing van het tooneel heeft een veel grootere ruimte, gelaten aan de streken van Boefje, waardoor ook zijn maat, Pietje Puck, een belangrijke rol in de film heeft, ja, er nagenoeg een tweede boef je van maakt. Wat nu de vertolking betreft, het is Annie van Ees, die de rol van Boefje creëeide voor het tooneel, wel ke deze ook voor de film vervult met evenveel kracht en evenveel ontroering. Men kan niet eens merken dat de jongen een... Annie is, Albert van Dalsum, die de pastoor speelt, heeft kostelijke momenten maar her innert misschien wel wat te veel aan Spencer Tracy's onvergefelijke creatie in Boy's Townen vooral, is vaak al te veel acteur, wat niet steeds voor de lens past. Maar over "net algemeen en dank zij de vertol kers der andere rollen zooals vader en moeder, die Piet Brom en Enny Heymans spelen, komt het alles tot een pakkende brok werkelijkheid en echt leven. Geen twij fel dan ook of ten onzent zou men er evenzeer als over den Moerdijk een artistiek genoegen aan beleven. Dan heeft de film nog een andere zijde, een nuttigen kant, al hebben de vervaardigers die nu geenszins be doeld als een film met openlijke en rechtstreeksche sociale strekking. De alh.er bestaande vereeniging Pro Juventute zou dan best mede kennen werken aan de vertooning van de prent of desneoó het initiatief daarvan nemen. Brusse heeft immefs zijn werk in feuilleton-vorm eerst laten verschijnen in ae «Nieuwe Rotte; damsche Cou rant» om de aandacht te vestigen op het reclasseerings- werk, de hcroi beuring van de misdadige jeugd. We weten wel dot m Nederland dit organisme dest.jds wat gemopperd heeft tegen de manier waarop de herc.p- beuring van Boefje door schrijver werd bewerkt, en wel omdat dit werd verricht door een katholiek priester, die in de fum de rol van den schrijver ove. neemt. Doch dit is zeer natuurlijk, daar het jongetje Jan Grovers toch uit een katholiek gezin komt, ook in het boek, en ten slotte In een katholiek opvoedingsgesticht wordt ondergebracht. Men begrijpt dat ten tonzent der gelijke opmerking of kritiek totaal vervalt en niet eens zou geopperd worden, zoo natuurlijk zou elkeen deze rei-lasseeringswijze v.nden. Het Nederlandsche P:o Juventute» had ook nog een elfde bedr.jf aan de film die er thans 10 telt ge wild, enkel om net patronaatswerk zelve te doen ken nen, met al de verschillende opvoedingsmethoden d e ten bate van de misdadige jeugd worden aangewend. Dat ware stellig spijtig geweest voor de film, die daar door een zuiver propagandistisch karakter zou verkre gen hebben, waar deze nu deugdelijk afbreekt op den om keer ten goede in het karakter van Boefje, welke in dit slotscenetje duidelijk is waar te nemen. Daar houdt Boefje ook feitelijk op een... boefje te zijn, en zou het verkeerd zijn het jongetje (en het publiek meteen) met verdere boetepreken lastig te vallen. De film biedt ons in de eerste plahts een figuur van straatjongen, wien het aan alles heeft ontbroken wat de jeugd behoeft, vooral goede verzorging, goede opvoe ding en genegenheid. Dat de vereenigingen, welke de vertooning van de film zouden ter harte nemen, van deze gelegenheid ge bruik maken om zich door het groote publiek nader te doen kennen en, voor het schoone doel dat zij beoogen, haar inkas zouden trachten te verrijken, daar zou al licht niemand Iets tegen hebben, nu in dezen tijd voor al, waarop we genoegzaam moeten vernemen hoe de misdadigheid bij de jeugd met den dag aangroeit, weel derig voedsel vindend in de voedselschaarsehte 'en el lende van allen aard, waartegen men geen machtige wapenen genoeg kan aanwenden. Ufa in woord en beeld geeft in zijn laatste num mer met humor op wat men niet moet doen in de cinema. Om het rake en luimige ervan drukken we dit hier over. 1. Kom liefst altijd te laat in de zaal. Ge kunt dan lustig op de teenen trappen van de reeds gezeten toe schouwers. zoodat gi; hier en daar een ingeslapen lief hebber tot de werkelijkheid terugroept. Van zijn dank zijt ge verzekerd. 2. Als spaarzaam mensch, zult ge de vestiaire mijden en In geen geval een prog:amma nemen. Uw overjas legt ge op den rug van uw zetel zelf, en, ais er plaats is,' op den zetel naast u, liefst in dat geval met uw hoed er bovenop, zoodat gij 't zicht beneemt van den daar achter gezeten toeschouwer, dien aldus het aanschouwen gespaard bliift van een beeld dat hem zou kunnen er geren. 3. Wilt gij een goed uitzicht hebben op het doek, duw dan met den voet tegen den klapzetel voor u. Niemand zal het wagen aan te dringen. De liefhebber zal dan den zetel daarnaast nemen, zoodat het uitzicht vrij blijft 4. Zijt ge liefhebber van snoeperij, zorg er dan voor, dat ze verpakt weze in hard-krakend papier. Ge wekt dan bij de anderen den lust om de volgende maal ook wat mede te brengen. Eten in gezelschap is aRljd veel prettiger. Het genoegen is dan tenminste wcderzi ósch. 5. Komt een ander liefhebber nog later dan gij zelf, pas dan o.j voor de teenen en zet hem liever een voetje, zoo straft gij hem voer het breken van uw record. Wees echter voorbereid op de reactie. 6. Loi pt de film tegen het einde aan, vertel dan aan uw buurman of aan uw vriendin, wat gij over de Hm denkt, en d.t lielst zoo hard mogelijk. De toesc.nou- wers, die zichzelf geen idee kunnen vormen over de film, zullen dan ten minste rijker naar huis gaan dan ze kwamen. 7. Verschijnt er een landschap op het doek, dan zult gij natuurli'k verkondigen, dat gij die streek reeds hebt bezocht, en is er een hotel zichtbaar, vergeet dan niet uit te bazuinen of er kan gegeten worden met of zonder zegels. Soortgelijke lieve bedenkingen over -cleedlj, da mes roeden, mei bileering of interieur mogen met ver geten v i: den. 8. Zit met recht op in uw zetel, want dan zal niemand uw aanwezigheid opmerken. Zijt gij eenigszins vermoeid n et op de linkerzij te rusten, schommel dan over raar de rechterzijde en herhaal dat maneuver zoo vaak mo gelijk in den loop van den avond. De toeschouwer, die achter u zit, zal u dankbaar zijn voor de soortgelijke lichaamsbeweging, die gij hem oplegt. 9. Volgt deze raadgevingen stipt en gij bekomt van de directie een vrijkaart voor geheel het jaar. Wielerkoers met hindernissen te Parijs. Hondenkoersen te Brussel. Het Zweedsche meeste, schaatserspaar. Modenshow te St Moritz. Belgische Lucife.s. Bit. epsopleiding voor werkloozen. Tocneei in het gevangenkamp. Militaire overeenkomst tusschen Duitschland-Ttalië- Japan. Aan het Kanaal. Van het Oostelijk Front. De maatschappij Bulkarska Delo zal voortaan een weekschouw leveren, die In de Duitsche Wochen- schauzal ingeiascht worden, zoodat de liefhebbers voor deze publicatie, die met den dag talrijker wo.den, weer wat nieuws kunnen verwachten. Voortaan zullen ook in Italië alle filmprogrammas vervolledigd worden met minstens één cultuurfilm. Der gelijke maatregel werd :eeds ten onzent getroffen vóór enkele maanden tot groote voldoening van het publiek. Alhoewel voor den oorlog het bioscoopbezoek in on* land slechts bij benadering kon beraamd worden, mocht dat toch geschat worden op zoowat 3.000.000 per maand. In November 1940, wanneer de organisatie haar eerste vruchten opleverde, bleken er 2.900.000 ticketten te zijn afgeleverd, wat dus overeenkomt met de beraming. Het bezoek steeg echter op opvallende wijze, want in No vember 1941 bereikte dat aantal 6.700.000. wendt in volle vertrouwen bij den accordeon - virtuoos Het Staatsblad van 31 Januari 1942 bevat het besluit van 27 Januari betreffende de vaststelling van de maximumprijzen van inlandsche ruwe tabak. Dit be sluit luidt als volgt Artikel 1. Het is eenieder verboden navolgende producten te koop aan te bieden, te verkocpen of te koopen tegen hoogere prijzen dan deze vastgesteld bij onderhavig besluit De maximumprijzen van inlandsche ruwe tabak, te betalen aan de planters, zijn deze vastgesteld door de Commissies van deskundigen van de Hoofdgroe- peering Suiker en Nijverheidsteelten van de Natio nale Landbouw- en Voedingscorporatie,volgens de bare- ma's door den Commissaris voor prijzen en loonen goedgekeurd en op de hiernavolgende gemiddelde prij zen gesteund Tabakstreek nr 1 (Wervik) 13.50 fr. het kg. nr 2 (Vloesberg) 13.50 fr. het kg. nr 3 (Appelterre) 13.50 fr. het kg. nr 4 (Obourg) 13.50 fr. het kg. nr 5 (Sem. uit de bergen) 12.00 fr. het kg. nr 6 (Sem. uit het dal) 12.00 fr. het kg. nr 7 (andere streken) 11.00 fr. het kg. De maximumprijzen te betalen aan de planters voor boibladeren en scheuten, niet voorzien in voornoemde barema's woi-den respectievelijk op 5 frank en 0.50 fr. het kg. vastgesteld. De hierboven vermelde prijzen gelden voor levering in balen, op wagon, vrachtwagen of schip, forfaitaire ■overdrachtstaks niet Inbegrepen. De andere vrachtkos ten, het makelaarsloon en alle andere gebeurlijke on kosten vallen ten laste van den kooper. Art. 2. Het maximum-makeiaarsloon wordt vast gesteld op 0.50 fr. het kilogram ruwe tabak. Art. 3. De maximum verkoopprijs, vertrek maga zijn van den handelaar in ruwe tabak, wo;dt berekend door bij den kostenden prijs, geleverd magazijn, vol gende maximum-brutowinst te voegen a) voor den verkoop van ruwe inlandsche tabak niet bestemd voor de sr'garennijverheid 0.20 fr. het kg. b) voor den verkcop van ruwe inlandsche tabak bestemd voor de sigarennij verheid 1 fr. het kg. Al"t- 4. Een bijdrage van 15 centiem het kilogram aangekochte inlandsche ruwe tabak wordt door de hoofdgroepeering Suiker en Nijverhelds'.eelten aan den fabrikant aangerekend, ten e.nde de gezamenlijke onkos.en te dexxen veroorzaakt (f-oor de werking van de Commissies van Inspectie en Deskundigen ingesteld door de verordening nr 5/41 der hoofdgroepeering Suiker en Nijverheidsteelten Art. 5. Alle andere verkoop-, betalings- en leve ringsvoorwaarden geldend op 10 Mei 1940 moeten be houden blijven.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1942 | | pagina 5