-VOETBAL-
C. S. Yper I
F. C. TORHOUT
22e Jaar, Nr 44
Prijs 0.75 tr.
Vrijdag 20 Februari 1942
NIEUWS NOTARIEEL. - 6. AANKONDIGINGSWEEKBLAD
VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER
Uitgever
OUMORTIER. 34. Boterstraat
Tel. 500 YPER
STAD YPER
Contracten voor levering
van late Aardappelen in 1942
BEVOORRADINGSDIENST
Uitreiking der Rantsoeneeringszegeis
Zeepkaarten
WINTERHULP IEPER
Eierhsdeeling
Arrondissemerifscommissaria.it
ONVOLDAAN HEID
STAD YPER
WINTERFOOR KATTEFEEST
Zondag 22 Februari 1942
om 14 uur
HET YPERSCHE
ABONNEMENTSPRIJS
oor Belgiëéén jaar36.00 fr.
zés maanden18.00 fr.
Men kan inschrijven
In alle Belgische Postkantoren
TARIEF van AANKONDIGINGEN
op aanvraag aan de Drukkerij Dumortier
34, Boterstraat, Yper
Tel. 500 - Postch. 46.173 - H. R. Yper 220
Ik denk het nuttig de aandacht van mijne medebur
gers te vestigen op het feit dat het aan de particulieren
toegelaten is met landbouwers overeenkomsten te sluiten
voor het aanleggen van een voorraad late aardappelen
voor een tijdperk van ACHT MAANDEN te beginnen
tnet de MAAND NOVEMBER 1942 van ten hoogste 120
kilogram per persoon deel uitmakend van hun gezin.
Daar in 1941 tal onzer medeburgers in de onmoeelijk-
held waren dergelijke overeenkomst te sluiten, heb ik
besloten dat de personen, d.e in 1941 desaangaand; geen
vrije overeenkomst hebben gesloten of zich nu in de
onmogelijkheid bevinden dergelijke overeenkomst te
sluiten, zich mogen aanmelden op het LANDBOUW-
BUREEL, BEVOORRADINGSDIENST, BOTERSTRAAT,
ten einde door de bemiddeling van bewusten dienst
dergelijke overeenkomst te kunnen treffen.
De formulieren zullen, mits voorlegging van de rant
soeneeringskaarten van het gezin en betaling der som
van één frank stuk, in vijfvoud op het Bureel van den
Landbouwdienst moeten afeehaald en er. behoorlijk
door het gezinshoofd onderteekend, terug besteld wor
den.
Het Is nochtans wenschelijk, ten einde de moeilijk
heden der bevoorrading op te lossen, dat eenieder zich
van nu af aan inspanne om op eigen initiatief met eenen
bepaalden landbouwer een contract af te sluiten.
De datum vanaf denwelken de formulieren ter be
schikking der bevolking zullen kunnen gesteld worden,
zal zoo spoedig mogelijk bekend gemaakt worden.
Yper, den 19 Februari 1942.
De Burgemeester, J. Vanderghote.
De uitreiking der rantsoeneeringszegeis voor de periode
van 3 Maart 1942 tot en met 1 April 1942 zal geschieden
volgens de nummers der rantsoeneeringskaarten. telkens
van 9 tot 12 uur en van 14 tot 16 uur.
Maandag 23 Februari
voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van
668900 tot en met 691500.
Dinsdag 24 Februari
voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van
691501 tot en met 694000.
Woensdag 25 Februari
voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van
694001 tot en met 696500.
Donderdag 26 Februari
voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van
696501 tot en met 699000.
Vrijdag 27 Februari
voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van
699001 tot en met 701500.
Zaterdag 28 Februari
voor d.e rantsoeneeringskaarten genummerd van
701501 tot en'met 704000
Maandag 2 Maart
voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van
704001 tot en met 706500.
Alsook voor de rantsoeneeringskaarten genummerd van
814100 tot en met 814700.
De personen die hun zegels NIET OP DEN VAST-
GESTELDEN DAG komen afhalen, kunnen deze slechts
bekomen op DINSDAG 3 MAART.
N. B. Men woedt vriendelijk doch dringend ver-
aocht bij het afhalen der zegels de rantsoeneerings
kaarten te RANGSCHIKKEN per NUMMER.
De zeepkaarten A en B zullen worden uitgereikt sa
men met de rantsoenzegels, op vertoon der rantsoen-
kaarten en der strooken der vervallen zeepkaarten.
De zeepkaart C (Bijzondere zeepkaart voor kinderen
beneden de 8 jaar. dokters enz.) zal worden afgeleve-d
vauaf Maandag 9 Maart tot en met Donderdag 12 Maart,
telkens van 9 tot 12 uur. mits dezelfde voorwaarden als
hierboven.
De volgende eierbedeeling aan de rechthebben
den zal plaats hebben op Dinsdag 24 Februari en
Woensdag 25 Februari 1942.
De Arrondissementscommissaris te leper brengt ter
kennis van het publiek dat hij voortaan alleen bezoeken
zal ontvangen den Dinsdag. Donderdag en Zaterdag,
s morgens van 10 tot 11 h uur.
Voor uitzonderlijke gevallen moet er hem voorafgaan
delijk een schriftelijke aanvraag gericht worden.
De voorgaande gebreken, waarover wij gehan
deld hebben, betreffen de manier waarop men
het doel van het leven zoekt te bereikende on
voldaanheid bestaat in een bedriegelijke, zieke
lijke en valsche voorstelling van dit doel. De ver
ouderde phrenologie noemde onder de eigen
schappen van den menschelijken geest de ideali
teit. Deze zouden wij als de moeder der onvol
daanheid kunnen beschouwen.
De idealiteit spiegelt ons iets volmaakts voor
en dringt ons daarnaar, te streven. Zij is dus het
beginsel van den vooruitgang en onderscheidt den
mensch van het dier. t
De dieren blijven inderdaad altijd dezelfde. Ze
leeren niets en vergeten ook niets en van geslacht
tot geslacht kwijten ze zich ook nooit beter of
minder goed van hun levensverrichtingen.
Een mensch daarentegen wordt voortdurend
aangespoord door zijn idealiteit tot steeds nieuwe
verbeteringen en uitvindingen. Hieruit ontstaat
kunst en wetenschap, wat ,de vooruitgang der
maatschappij ten gevolge heeft.
De idealiteit maakt ons ontevreden met het
geen wij voor het oogenblik bereikt hebben of
bezitten of volvoeren. Ze veroorzaakt derhalve
dat het meer en beter wordt.
Op zedelijk gebied veredelt en heiligt ze ons
leven en denken.
De taak van den kristen is dan ook te streven
naar een heerlijk doel. Dat is trouwens de leer
vaft het Christendom.
Maar met de eigenschappen van den geest gaat
het gelijk met de gewassengroeien ze in het
wilde, dan worden ze ruw en raken vol onkruid.
Koppigheid is verwilderde standvastigheid,
zeg Lord Bacon, wraak is een soort van woeste
rechtvaardigheid.
Op gelijke wijze is onvoldaanheid een overdre
ven idealiteit. Uit haar overdrijving vloeit ellende
zoo voor het huisgezin als voor de maatschappij.
Als het gezond verstand en het geduld de zucht
naar iets beters en volmaakter niet voortdurend
besturen, dan dringt een ziekelijke geest van on
tevredenheid in ons individueel en huiselijk le
ven. Die geest ondermijnt en vergiftigt langza
merhand gansch ons bestaan.
Verbeteren wij ook hier onze denkwijze. Er
bestaat immers geen tak van menschelijke kunst
of wetenschap, waarin de volmaaktheid kan be
reikt worden.
Een mensch zou zijn gansche leven noodig heb
ben, beweren de kruidkundigen, om het ook maar
in ééne soort van zeegras tot volkomenheid te
brengen. Wie zou durven verklaren, dat hij alles
weet van de muziek of van de schoone kunsten
Welke tuinman kan zeggen, dat hij niets meer te
verrichten heeft in zijn tuin Zoudt ge niet den
keu, dat ook het huishouden, koken, breien,
naaien nog kan verbeterd worden Waar is
de huisvrouw, die zeggen kan, zie, nu is alles per-
fekt en niemand kan het beter
Want verreweg de meeste menschen kunnen
niet eens de helft bereiken van hetgeen ze voor
wenschelijk houden. De omstandigheden beletten
het hen.
Waarin bestaat'het verschil van den realist en
den idealist, zooniet dat de eerste zich tevreden
stelt met het bereikbare, terwijl de andere zich
afsloot om het onbereikbare meester te worden
Men vroeg eens aan een man, die een uiterst
moeilijk 'ambt waarnam, hoe het kwam, dat hij
altijd zoo opgeruimd kon blijven temidden van al
zijn zorgen en moeilijkheden.
«Ik heb eens voor altijd het besluit genomen
altijd tevreden te zijn, luidde zijn antwoord, als
de dingen maar half zoo goed gedaan worden, als
ik het zou wenschen.
Hetzelfde kan men met vrucht toepassen op de
zoreen en bezigheden in den huiselijken kring.
Als zekere menschen zich diep ongelukkig ge
voelen, omdat alles niet in de puntjes is, ligt
Van Zendag 1 Maart 1942 tot en met Zondag 8 Maart
1942, zullen volgende attracties en inrichtingen plaat-
nemen op de FoorGroote Markt
Autoskooter Rupsmolens Reis naar de Maan
Paardemoiens Velomolens Balancoires Octopuce
Schietkramen Lustige Wieg Bakmolen Zwier-
molen.
K. B. V. B. 1941-1942
op het Ypersch Stadium, Augustijnenstraat
o
TEGEN
InxomprijsMatch Z Afdecling 3 frank.
Tribune1 fr. opleg.
dit enkel aan hunne begrippen over het voL
maakte.
Vrouwen met valsche begrippen desaangaande,
moeten stellig zelf zeer ongelukkig zijn en boven
dien de leden van haar huisgezin ongelukkig ma
ken, want de huiselijke haard is geen plaats waar
alles in de puntjes kan zijn.
Lees en bestudeer alles wat de voortreffelijkste
boeken over opvoeding schrijven, dat alles zal u
geen stap verder brengen als gij geen rekening
houdt van ieder wezenlijk kind, van elke wezen
lijke meid, waarvan gij zelfs niet bij benadering
kunt voorspellen, wat voor invloed ze zullen heb
ben op-het ideaalleven, dat gij u hebt voorgesteld.
Zal net niet vaak uw lot zijn met handen en
voeten gebonden te zitten en al die theoriêën en
idealen te zien verdwijnen voor den drang der
omstandigheden
Gij kent voorzeker de taal van den stadsmensch,
die zich voorneemt naar den buiten te gaan om er
op eigen hand te gaan boeren en hovenieren. Hij
bakent het terrein af, spit en plant, verplant en
bemest. Hij bezit lijsten van alle soort van rozen,
hij zet pruimen-, peren- en perzikenboomen en in
zijn verbeelding ziet hij reeds de trossen van de
keurigste druiven.
Maar slaat de man de handen aan het werk, dan
is die mooie droom snel verzwonden. Hij zal wel
dra ondervinden, dat in een werkelijken tuin de
rupsen de kool afvreten, dat de luizen de roze
laars verwoesten en menig ander ongedierte hem
zal lastig vallen. Er komen dan nog andere onge-
noode gasten, nachtvorst, droogte, wind, hagel
zijn plannen verstoren.
Ook van het huisgezin kunnen aldus mooie
plannen opgemaakt worden. De grootste dwaas is
daartoe in staat. Doch altijd zullen de werkelijke
uitkomsten verre ten achter blijven bij de gekoes
terde verwachtingen en wenschen.
Zij, die het meeste geluk genieten, zijn door
gaans zij, die het minst eischen en verwachten.
Een ziekte van geest en hart kan de zucht naar
het ideëele worden en deze ziekte valt des te
moeilijker te genezen, omdat zij in verband staat
met hetgeen het edelste en het verhevenste in
ons is. Wij zouden liever wat beters hebben dan
het alledagsche en gebrekkige en dit is verstaan
baar, maar zich zeiven voortdurend overdreven,
onredelijke eischen stellen kan slechts knorrig
heid. gejaagdheid en ontevredenheid als gevolg