KUNSTCONCERT
De Ontwikkeling van het Geheugen
23e Jaar, Nr 8
Pn|s U.75 tr.
Vr\jdag 12 Juni 1942
NIEUWS NOTARIEEL - AANKONDIGINGSWEEKBLAD
VOOR MET ARRONDISSEMENT YPER
Uitgever
DUMORTIER, 34, Boterstraat
Tel. 500 YPER
Aan de Landbouwers en Voortbrengers
Bestrijden van den Koloradokever
WELDADIGHEIDSFEEST
SCHOENEN
ALLERHANDE GERIEF, enz.
HET YPERSCHE
V
V BON N KMENTSPRIJS
..,ii Ki'igie één jaar
36.00
fr.
zes maanden
18.00
fr.
Men kan inschrijven
in alle Belgische Postkantoren
t
TARIEF van AANKONDIGINGEN
op aanvraag aan de Drukkerij Uunutri..
34, Boterstraat, Vper
Tel. 500 Postch. 46.173 - H. R. Vper «h
o
Vroeger meende men, dat het gemoed zich
bewust was van al de handelingen, die erin
plaats grijpen. De moderne wetenschap erkent
tfaans een voornamen rol aan het onbewuste ge
bied der gemoedswerkzaamheid. Onbewuste in
drukken. gevoelens, denkbeelden en gedachten
hebben een groote beteekenis in de wereld der
gedachte. Achter het veld van het bewuste ligt
het veld van het onbewuste, dat den sluier
spreidt over vele geheimen. Minder dan 10
der werkzaamheid van het gemoed zou in het
dagelijksch leven door het bewuste deel ver
richt worden, al het overige vindt zijn oorsprong
in het onbewuste.
Het geheugen is bijzonderlijk een functie van
de onbewuste gemoedswerkzaamheid. Wij van
gen indrukken op, doch waar bergen wij deze?
Niet in het veld van het bewustzijn, doch in de
schachten van de onbewuste werkzaamheid van
het gemoed. Waar worden zij bewaard gedu
rende den tijd, die verloopt tusschen het opber
gen dezer indrukken en hunne herleving, zoo
niet in deze stapelplaats?
De wil alleen kan den werkers in deze onbe
kende stapelplaats het bevel geven de opgebor
gen indrukken te zoeken en aan het licht te
brengen. Tal van dingen, die men lang ver
geten waant, komen terug in het bewustzijn,
wanneer zij door eenige noodzakelijkheid, een
wensch of drang, ofwel door eenig verband
worden opgeroepen. Sommigen komen nooit aan
het licht, eenvoudig omdat er geen noodzakelijk
heid voor bestaat. Anderen verbeiden het uur
hunner opstanding, evenals licht en warmte
latent begraven blijven in de kool van onont
dekte terreinen onder de aardoppervlakte, waar
zij het uur afwachten om bovengehaald te wor
den en te schitteren en te branden in volle heer
lijkheid.
Oogenschijnlijk onaangezocht, verschijnen
vele vergeten dingen, als van zelf op het bewust
gebied. In een droom zien wij dikwijls lang ver
geten gezichten en herkennen wij stemmen, wier
klank ons totaal ontgaan was. Zoo spreekt ook
dikwijls een zieke in ijlkoortsen over lang ver
geten dingen, waarvan hij na zijn herstel zich
niets meer herinnert. Zoo vertelt Coleridge van
een vrouw, die geheel ongeletterd was, en toch
toen zij in koortsen lag, op eenmaal Latijn,
Grieksch en Hebreeuwsch begon te praten. Ge
leerden werden bijgeroepen en schreven alles
op, wat ze vertelde. Het bleek nu, dat de uitge
sproken zinnen wel een beteekenis hadden, doch
geen verband hielden onder elkander. Het mees
te scheen op een rabbijnsch dialect te gelijken.
Niemand geloofde aan bedriegerij, want de
persoon was erg onnoozel. Men besloot dan
maar alles toe te schrijven aan den duivel, doch
een verstandig doktér wilde deze pil niet slikken.
Hij begon te snuffelen in het verleden dezer
vrouw en bevond, dat zij op den leeftijd van
negen jaar opgevoed was in het huishouden van
een ouden predikant. Deze ouderling had de
gewoonte op en neer te loopen in een gang, die
op de keuken uitkwam en ondertusschen ge-
heele passages van rabbinale geschriften en aan
halingen uit oude schrijvers op te zeggen. Men
onderzocht zijn boeken en de zinnen, die men
opgeteekend had, stemden volkomen overeen.
Aan de koorts nu was het te wijten, dat dit
goedje aan de onbewuste stapelplaats werd ont
rukt.
Wat eens indruk heeft gemaakt op het ge
moed, wordt nooit vergeten. Geen enkele indruk,
die eenmaal opgenomen is, houdt op te bestaan.
Zelfs al kemt die indruk niet boven, zoo blijft
toch de indruk en dat valt het best op te merken
»an zijn uitwerking, die niet ophoudt te blijken
uit onze daden en gedachten.
Bemerk wel, dat onze meeningen en gedach-
Ik houd er aan te herinneren dat ook in
onzen dienst - LANDBOUW Boterstraat. 13
(eerste verdiep bevoorradingsdienst), de uren
op dewelke het bureel voor het publiek toegan
kelijk is als volgt zijn bepaald
lederen dag van 9 tot 12 en van 14 tot 15 uur.
Iedere maand gedurende de uitreiking der
rantsoeneeringszegels van 9 tot 12 en van 14
tot 17 uur.
Op andere uren worden de loketten niet ge
opend, dit om de bedienden toe te laten hun
werk naar behooren te verrichten.
De landbouwers en kleingebruikers worden
verzocht streng toezicht te houden op hunne
aardappelteelten.
Van zoohaast de aanwezigheid van KOLO-
RADOKEVERS of LARVEN mocht vastge
steld worden, moet onmiddellijk aangifte ervan
gedaan worden ten Stadhuize (Secretariaat,
Bureel 5).
Lood- en kalkarseniaat zal desgevallend ter
beschikking gesteld worden tot het bestrijden
dezer aardappelziekte.
Yper, den 10 Juni 1942.
De Burgemeester,
A. NOTEBAERT.
ten van heden grootendeels het resultaat zijn
van een lange reeks kleine ondervindingen vaa
het verleden, die misschien lang vergeten zijn
en wellicht nooit meer in herinnering zullen
komen.
Zijn wij eenmaal diep overtuigd, dat niets
veigeten wordt, dan zullen wij weldra de moge
lijkheid inzien onze opgenomen indrukken te
leiden en te verbeteren, op te bergen en terug
tc roepen. Hoe duidelijker die indrukken het
gemoed binnenstroomen, hoe duidelijker zij kun
nen opgeborgen worden en hoe gemakkelijker
zij kunnen in het bewustzijn teruggebracht wor
den.
De intensiteit van den origineelen indruk be
paalt dus den graad van de toekomstige wille
keurige of onwillekeurige herinnering. Zonder
ten minste eenige oplettendheid kan geen duur
zame indruk opgeborgen worden. Oplettendheid
en bewustzijn zijn noodig ten tijde van den eer
sten indruk om ons iets te kunnen herinneren.
Kan men aan meer dan één voorwerp tezelf-
der tijd zijne oplettendheid wijden? De zielkun-
digen zijn het niet eens, doch de beste autori
teiten schijnen thans aan te nemen, dat het ge
moed zich slechts met één ding tegelijk kan
bezig houden. Wat het doet voorkomen, dat
iemand zich tegelijkertijd met twee dingen schijnt
bezig te houden is slechts het bewegen van het
eene voorwerp naar het andere met een won
dervolle snelheid. De oplettendheid kan zich zeer
snel verplaatsen en dus twee of meer dingen
beurtelings in oogenschouw nemen.
Wie kan nu een voorwerp geheel uit zijn
geheugen stellen en zijn aandacht onverdeeld
aan een nieuw onderwerp wijden? Dat kan alleen
hij, die de macht der geconcentreerde oplettend
heid heeft ontwikkeld. Onverdeelde aandacht
geeft heldere indrukken en voert hun macht tot
het uiterste. Zie maar een zieke, die zijn aan
dacht concentreert op zijn pijnen. Door het feit
zelf maakt hij dit gevoel duidelijker.
Mannen van groote intellectueele kracht be-
heerschen hunne aandacht, idioten daarentegen
kunnen ze niet meester. Het gemoed van den
eersten is vol diepe indrukken, de tweede heeft
er slechts een kleine voorraad.
Laat ons daarom slechts één ding tegelijk
doen, en dat ééne ding zoo goed mogelijk ver
richten als we kunnen. Wijden wij onze aan
dacht en belangstelling slechts aan één ding,
STADSSCHOUWBURG IEPER
ZONDAG 14 JUNI, te 16 uur
door het Jongeren Trio
ten voordeele van TESSENDERLOO.
Mej. N- Dethoor, Celliste
Mej. AL De Bruyn, Violiste
Heer P. C. Hengelmolen, Pianist
Locatie «Astrid», Vanden Peereboomplaats.
O
Binnenkort GROOTE UITVERKOOP vair
EET- EN TEXTIELWAREN
ALLES ZONDER ZEGELS VERKOCHT
Te Gent, in den Minardschouwburg, meer dan
35.000 bezoekers voor de DICKSON REVUE
dan wordt de taak of studie genoegelijk en we
zullen beide goed volbrengen. De kortste weg
om veel te doen is één ding tegelijk te doen.
Wij verkrijgen de beste resultaten bij het
bestudeeren van een voorwerp of taak wanneer
wij opvolgentlijk onze aandacht op de onder
deden richten, wat beter is, dan het als een
geheel te beschouwen. Leeren wij dus de deelen
kennen, waaruit een ding bestaat. Door oefening
kan men zijn aandacht bijna automatisch en
zonder moeite op het gewenschte voorwerp rich
ten. Het geheim om onze geestelijke vermogens
te ontwikkelen en te verbeteren ligt in de oefe
ning en de trapsgewijze verbetering.
Het spreekt vanzelf, dat de graad van onze
aandacht de maatstaf is voor de diepte van den
indruk in ons gemoed. Iets waaraan men zijn
aandacht heeft gewijd, brengt een indruk te
weeg, die veel sterker is, dan iets dat weinig of
geen aandacht opwekt. Dit laatste zal dan ook
veel moeilijker herinnerd worden.
Onze vijf zinnen zijn bij machte de indrukken
op te vangen. Het gevoel, de smaak en de reuk
noemt men directe zinnen, zien en hooren gaan
door als indirecte. Deze laatsten brengen indruk
ken over, die gemakkelijk in het geheugen kun
nen worden teruggeroepen, wat met de anderen
niet altijd het geval is. De voorstelling van
smaak en reuk of aanraking is lastig in verge
lijking met eene herinnering voortkomende van
het gezicht of het gehoor.
Wil men gemakkelijk onthouden, zoeke men
eerst en vooral heldere en duidelijke indrukken.
Ook het ontwikkelen van de aandacht en de
belangstelling heeft tot wondere resultaten ge
voerd. Grotius en Pascal vergaten niets van
wat zij ooit hadden gelezen of gedacht. Kardi
naal Mezzofanti was meer dan honderd ver
schillende talen meester. Seneca was in staat
twee duizend woorden die met elkander in ver
band stonden, te herhalen, na ze eens gehoord
te hebben. Themistocles kon de twintig duizend
inwoners van Athene bij hunne namen noemen.
Men vermeerdert zijn kennissen het best door
dc kunst van opmerken te ontwikkelen. Helaas,
hoe weinig merken de détails op van de meest
ordinaire zaken? Hoevelen weten er of de ooren
van een koe boven, beneden, voor of achter de
horens staan? Gaat een kat den trap op met
zijn kop of met zijn staart naar voren? Staan
paarden en koeien op met hunne voor- of achter-