BONTE AVOND
VERBEELDINGSKRACHT
23e |aar Nr 9
Prijs 0.75 fr.
Vrijdag 19 juni 1942
NIEUWS NOTARIEEL - AANKONOIGINGSWEEKBL AD
VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER
Uitgever
DUMORTIER, 34, Boterstraat
Tel. 500 YPER
STAD YPER
BEVOORRADINGSDIENST
WELDADIGHEIDSFEEST
door het DICKSON - GEZELSCHAP
te» Toordeele ran het Comité voor de slachtoffers van Tessenderloo.
HET YPERSCHE
ABONNEMENTSPRIJS
Voor Belgiëéén jaar 36.00 fr.
zes maanden18.00 fr.
.Vlen kan inschrijven
In alle Belgische Postkantoren
TARIEF van AANKONDIGINGEN
op aanvraag aan de Drukkerij Dumorticr
34, Boterstraat, Yper
Tel. 500 Postch. 46.173 - H. R. Yper Hu
UITREIKING DEK RANTSOENEERINGSZEGELS.
De uitreiking der rantsoeneeringszegels voor de
periode van 1 Juli tot en met 30 Juli 1942 zal ge
schieden volgens de nummers der rantsoenkaarten,
teikens van 8 uur 30 tot 12 uur en van 14 tot 17 uur.
De Zaterdag slechts van 8 uur 30 tot 12 uur.
Donderdag 25 Juni: 's morgens voor de rantsoen-
kaarten genummerd van 411000 tot en met 413499.
's Namiddags voor de rantsoenkaarten genummerd
van 413500 tot en met 414999.
Vrijdag 26 Juni: 's morgens voor de rantsoen
kaarten genummerd van 415000 tot en met 416999.
's Namiddags voor de rantsoenkaarten genummerd
van 417000 tot en met 418599.
Zaterdag 27 Juni: 's morgens voor de rantsoen
kaarten genummerd van 418600 tot en met 420599.
Maandag 29 Juni: 's morgens voor de rantsoen
kaarten genummerd van 420600 tot en met 422799.
's Namiddags voor de rantsoenkaarten genummerd
van 422800 tot en met 424399.
Dinsdag 30 Juni: 's morgens voor de rantsoen
kaarten genummerd van 424400 tot en met 426499.
s Namiddags voor de rantsoenkaarten genummerd
van 426500 tot en met 428500.
De personen die hun zegels niet op den vastgestel-
den dag komen afhalen kunnen deze slechts bekomen
op Woensdag 1 Juli 1942, van 9 tot 12 uur en van
14 tot 15 uur.
OPMERKINGEN:
1° Men wordt vriendelijk doch dringend verzocht
bij het afhalen der zegels de rantsoenkaarten te
rangschikken per nummer.
2® De rantsoenkaarten niet voorzien van de stem
pels der kleinhandelaars zullen geweigerd worden.
3® Bij het afhalen der zegels zal de Identiteitskaart
streng geëiseht worden.
ZEEPKAARTEN.
De zeepkaarten A en B zullen worden uitgereikt
samen met de rantsoeneeringszegels voor de maand
Juli, op vertoon der rantsoenkaarten en der strooken
der vervallen zeepkaarten.
De zeepkaarten C (Bijzondere kaarten voor kin
deren beneden de 8 jaar, dokters, verpleegsters enz.)
zuilen worden afgeleverd vanaf Donderdag 9 Juli tot
en met Dinsdag 14 Juli 1942, telkens van 9 tot 12
uui en van 14 tot 15 uur. 's Zaterdags van 9 tot 12 u.
AARDAPPELKAARTEN.
De aardappelkaarten voor de maand Juli zullen
worden uitgereikt, op vertoon der rantsoenkaarten,
voigens de nummers der ravitailleeringskaarten, tel
kens van 9 tot 12 uur en van 14 tot 17 uur.
Vrydag 3 Juli: 's morgens voor de rantsoenkaarten
genummerd van 411000 tot en met 413499.
's Namiddags voor de rantsoenkaarten genummerd
van 413500 tot en met 415999.
Zaterdag 4 Juli: 's morgens voor de rantsoen
kaarten genummerd van 416000 tot en met 418499.
Maandag 6 Juli: 's morgens voor de rantsoen
kaarten genummerd van 418500 tot en met 421999.
's Namiddags voor de rantsoenkaarten genummerd
van 422000 tot en met 424499.
Dinsdag 7 Juli's morgens voor de rantsoenkaarten
genummerd van 424500 tot en met 426999.
's Namiddags voor de rantsoenkaarten genummerd
van 427000 tot en met 428499.
O]» Zondag 28, Maandag 29, en Dinsdag 30 Juni e. k.
in de School der Zusters van Maria (Lamotte)
telkens van af 15 uur
GROOTE UITVERKOOP (zonder zegels)
van EET- en TEXTIELWAREN
SCHOENEN
HUISGERIEF en KUNSTVOORWERPEN
ten bate van Winterhulp
en inzonder der arme kleinen der Mariaschool.
eet «ANGEN, SPELEN en BOERENCONCERT
docr de leerlingen der Mariaschool.
o
Zoo wij in een voorgaand artikel de oefening
van het geheugen aangeprezen hebben om onze
eenmaal verkregen kennis in stand te houden en
uit te breiden, willen wij vandaag handelen over
hel vermogen, waarin dit vermogen zijn grond
en beginsel heeft, namelijk de verbeeldings
kracht. Wij mogen beide niet verwarren. Niet
ieder, die een rijke verbeeldingskracht bezit,
heeft daarom een vast geheugen en ook niet
omgekeerd.
Tot onze zinnelijke gewaarwordingen wordt
vcreischt, dat de voorwerpen voor ons tegen
woordig zijn. Wij kunnen ons evenwel ook zin
nelijke aanschouwingen maken van dingen, die
niet in ons bereik liggen. Wij kunnen met onze
gedachten rondzwerven, fantaseeren. Wij kun
nen ons volkomen een persoon inbeelden, dien
wc over een paar dagen hebben ontmoet. Dat
weldadig vermctgen, dat ons door een bepaalde
inwendige werkzaamheid hiertoe in staat stelt
zonder eenige hulp der zintuigen, noemt men
verbeeldingskracht.
Alle menschen bezitten ze in min of meerdere
mate. Zij roept de afwezige voorwerpen onzer
zinnelijke beschouwingen weer voor den geest
of doet ons uit de verschillende voorwerpen, die
wij te voren met onze zinnen hebben aan
schouwd. nieuwe voorstellingen vormen en
scheppen. Vandaar de benamingen terugroepen
de en scheppende verbeeldingskracht.
Deze laatste blijkt zonneklaar uit het vermo
gen van eenieder om een vogel, dien hij tevoren
zag, weer evenzoo te vertegenwoordigen en door
samenstelling een vliegende draak te scheppen
in verbinding met een vroeger gezien viervoetig
dier. Men kan aldus de aanschouwingen zijner
zinnen tot in het oneindige vermenigvuldigen.
Bij de terugroepende verbeeldingskracht komt
het vooral op gemakkelijkheid, getrouwheid en
juistheid aan. Bij de scheppende verbeeldings
kracht, ook wel dichtvermogen genaamd wor
den gepastheid, rijkdom en levendigheid ver-
eischt. Deze hoedanigheden zijn niet alle men
schen, evenmin als verstand, in gelijke mate ge
schonken. Wij kunnen en moeten dit vermogen
aankweeken en het beteugelen, om niet van den
weg der waarheid te verdwalen en op dwaal
sporen te geraken.
De oefening onzer zintuigen en de opmerk
zaamheid spelen hierbij een voorname rol. De
verbeeldingskracht vernieuwt ons geheel of ge
deeltelijk slechts de aanschouwing van die voor
werpen, welke wij te voren door onze zinnen
hebben waargenomen. Hoe nauwkeuriger dit
gedaan werd, hoe getrouwer en juistèr wij ze
naderhand weer voor den geest kunnen brengen.
Wij kunnen onze vroegere voorstellingen wel
vernieuwen, doch niet alle even duidelijk. Dit
ligt in den aard der zaak. Inwendige waarnemin
gen vertegenwoordigen zich zoo gemakkelijk
niet als uitwendige. Het gehoor en het gezicht
brengen heel wat gemakkelijker en duidelijker
voor den geest, omdat ze diepere indrukken
nalaten, die telkens ook zonder de minste in
spanning weder worden hernieuwd. Er hangt
Siadsüiclioiiwburg leper
XATEHDAG VO JUNI I94S, te 1» uur 30
Kaarten in Astrid van 5 fr. tot 20 fr. Zie bijzonderheden op de affiches.
natuurlijk veel af van de inwendige kracht van
ons zielvermogen, doch ook zeer veel van de
oefening, die we aanwenden om ze te sterken.
Kunstschilders kunnen wel eens welgelijken
de portretten vervaardigen van afwezende of
overleden personen. In de geschiedenis der toon
kunst worden toonkunstenaars vermeld, die zeer
ingewikkelde muziekstukken konden opteekenen
of naspelen, ofschoon ze deze maar één enkelen
keer gehoord hadden.
De beroemde wiskundige, Leonard Euler, was
blind gedurende de zeventien laatste jaren van
zijn leven. Dit belette hem niet gedurende dien
tijd de moeilijkste algebraische berekeningen te
dicteeren, die geheele bladzijden in beslag na
men. Hij moest zich dus noodzakelijkerwijze het
geheele beloop der rekening met een oneindig
aantal cijfers, letters en teekens, vertegenwoor
digen. Dat kon hij alleen met behulp zijner ver
beeldingskracht, die hiertoe steeds meer en meer
geoefend was. Het is overigens bewezen, dat een
gestadige of gedwongen oefening het rekenver-
mogen een groote kracht bijzet.
Het is dan ook niet te verwonderen, dat
schaakspelers, in een ander vertrek gezeten en
zonder het bord te zien, te midden van andere
bezigheden, hunne partij vermogen te spelen en
te winnen.
Wellicht werpt hier iemand op, dat zulks
meer herinneringsvermogen is dan wel verbeel
dingskracht. Wij antwoorden, dat de naam wei
nig ter zake doet. Wij verstaan immers door
verbeelding in het algemeen, het vermogen om
afwezige voorwerpen voor de aanschouwing van
onzen geest te brengen, zonder dat dit bepaalde
lijk betrekking heeft op een vroegere aanschou
wing. Bij de herinnering zijn wij die voorstelling
altoos zoo bewust, als wij die thans hebben,
waar en wanneer wij deze ook mogen gehad
hebben. Het geheugen is precies het vermogen,
om zulke voorstellingen, die men eens of meer
malen gehad heeft, zoo dikwijls men wil, te ver
nieuwen en voor den geest te brengen. Er be
staat bijna geen vermogen der ziel, dat door
enkel oefening meer kan worden opgescherpt
en bevestigd.
De aanschouwing onzer verbeeldingskracht is
uit haren aard zwakker dan die onzer zintuigen
en dat verklaart zich uit de onmiddellijke en
onwillekeurige werkzaamheid dezer laatste. De
ecne gewaarwording verdringt allicht de andere
bij gelijktijdige zinnelijke aanschouwingen, om
dat onze aandacht verdeeld is. Bij de aanschou
wingen onzer verbeeldingskracht gebeurt het
zelfde, doch als onze zinnen in rust zijn, als wij
ons in dé eenzaamheid of in de duisternis bevin
den, kan zij tot een aanmerkelijken trap van
levendigheid heroplaaien. Hier nu zijn wij aan
dwalingen blootgesteld. Zoodra onze verbeel
dingen even klaar worden als onze zinnelijke
aanschouwingen loopen wij gevaar ze voor zin
nelijk waargenomen voorwerpen te houden,
vooral als zij voortkomen uit gemoedsbewegin
gen, die licht in staat zijn onze verbeeldings
kracht op te drijven.
Daar ligt het ontstaan van zoovele spookver
halen. die nog immer in het brein van zoovele
buitenmenschen voortleven. Doet ook niet me
nigmaal de vrees voor een bepaalde ziekte die
ziekte ontstaan en heeft het denkbeeld van te
zullen sterven niet menigwerf den dood veroor
zaakt?
De aanschouwing van een met vallende ziekte
gekweld meisje heeft meer dan eens in kost
huizen bij een menigte van kinderen dezelfde
ziekte voortgebracht, alleen door het ontzetten
daarover en de voorstelling van al de akelige
veischijnselen dezer jammerlijke plaag door de
verbeeldingskracht gewekt en versterkt. De ge
neesheer kan dan ook die ziekten niet genezen
tenzij door de sterke afleiding der verbeeldings
kracht op een ander voorwerp.
Een dame verbood hare dienstmeid naar het