ONZE FILMKRONIEK in LAPIEÖE'S Zaal, d'Hondtstraat DE KORTRIJKSCHE ONDERLINGE De bekende f\ntaisiste SUZY BRUNELLI STAD YPER CINEMAPROGRAMMAS De vroolijke Echtgenoot KORTE COLVEN Op Zondnj? S8 Juni Unie der Hand- en Geestesarbeiders van het Arrondissement leper De afhouding van de taks op de pensioenen LET OP Gij die roerende of onroerende goederen bezit. BRAND - LEVEN - ONCEVALLEN - Bijkantoor IEPER, Patersstraat, Nr 8. HOOFD - OPZIENER O mor ROBYN-TEMPERMAN. f rriu-r-«iirrrtrmiTrr -nu" nrrn*"- HET YPERSCHE 26 - 6 - 1942 V L O R A Groote Markt Duitsch' gesproken met Heinz Rühmann en Hertha Feiler Vrijdag, Zaterdag, om 8 u- Zondag, 2 J, 5 en 8 uur Maandag, om 8 uur. Woensdag, om 8' uur. MAJESTIC Rijselstraat Op vasten Grond Fransch gesproken metNoël Noël, Betty Stockfeld en Raymond Cordy Kinde.en toegelaten. Zaterdag, om 7 j uur Zondag, om 2 J, 5 en 7 j u. Maandag, om 7 J uur OUD IEPER M Colaertplaats Ongeluk of Misdaad Duitsch gesproken met Luli Hohenberg, Zaterdag, om 7 uur TT p,;Zondag, om 2 5 en 7 u. Heinz von Cleve en Viktor Staal Maandag, om 7 j uur DE VROOLIJKE ECHTGENOOT van Theo Lingen met Heinz Rühmann en Hertha Feiler Geen vroolijker genot dan de humoristische wijsbe geerte Op dit thema biedt het draaiboek van De vroolijke Echtgenoot honderd en één varianten. Heinz Rühmann treedt in deze film op in de rol van een gezelligen slaapwandelaar. Met andere woorden, als een echtgenoot die liefst het leven van een leien dakje laat loopen en de ijver van zijn lieftallig vrouwtje als een noodzakelijk kwaad beschouwt. Uschi (zijn vrouw) daarentegen schiet maar niet op met dezen levensstijl. Haar wensch moet werkelijkheid worden Axel moet carrière maken. En om het niet bij een wenschdroom te laten, speelt zij het klaar om uitgenood: gd te worden op een avondfeest dat door Axel's patroon den notabelen aangeboden wordt. Om er netjes en fatsoen lijk uit té zien, leent Axel een gekletde jas, wijl Uschi op 't feest zal schitteren met het kleed en een juweel van haar vriendin. Dit laatste verdwijnt spoorloos. Om uit deze pijnlijke situatie te laveeren, zullen Axel en Uschi hemel en aarde bewegen. Onheilspellende stor men steken op onder het echtelijk dak van het onzalig paar. Jawel, hun huwelijksgeluk dreigt schipbreuk te lijden Doch nu pas zal die stekelige Uschi leeren besef fen hoe een gewezen slaapwandelaar carrière weet te maken en hoe het er toe gaat als de man den broek draagt Het mag een verheugend feit heeten. dat de popula riteit van Heinz Rühmann niet alleen steunt op grap penmakerij. Rühmann behoort inderdaad tot de wei-, nige komische vertolkers in de filmwereld die den zin voor humor fijnzinnig weten af te stemmen on een leven dige intelligentie en op een fijn genuanceerde sensibili teit. Vandaar wellicht dat zijn personage nimmer uitgekeken is. Telkens weer verraadt z jn spel in welke rol het ook zijn moge nieuwe facetten van een bepaalde levensphilosophie in vroolijken toonaard.- Een vroolijke wijsbegeerte voorwaar, welke bij Rüh mann ook weieens een helderen weemoed laat door schemeren. Geen spel vertolkt beter dan dat van Rüh mann het onderscheid tugschen klucht en fijngeestige humor. De vroolijke Echtgenoot moge in dit verband zeer beteekenend heeten. THEO LINGEN Acteur, Auteur en thans Regisseur Met de stichting van de nieuwe productiemaatschappij Berlin-Film werd Theo Lingen in het zonnetje ge zet als regisseur van haar eersten band Liefdeco- medie Maar als regisseur is dat zijn debuut niet. Van zijn technische vaardigheid op dat gebied gaf hij reeds blijken in Modern, gemeubileerd Hart nadat hij tevens Wat wordt hier gespeeld verwezenlijkte, een film waarvan hij daarboven dan nog de auteur was. Theo L ngen is een persoonlijkheid. Geen enkel acteur deed zooveel schateren als hij en hij bereikt zijn effec ten met middelen, die hem geheel eigen zijn. Ook als hij niet op het doek verschijnt. Wij zitten in 't par ket bekent één van zijn vrienden. Theo Lingen maakt een opmerking, en iedél-een proest het uit. Waarom Niemand kan juist zeggen waarom. Misschien Theo Lingen zelf niet. In de stomme film zou Theo Lingen misschien nooit de poDulanteit ve worven hebben, die de geluidsfilm hem bezorgde. Zelfs in de minst - interessante film boeit zijn verschijning dadelijk de aandacht, zet den toeschou wer in een gezel'ige stemming en zelfs aan 't lachen, eenvoudig door den mond te openen. Hij beklemtoont ieder .voord afzonderlijk, in tegenstelling b. v. met Hans Moser, die juist zijn effect bereikt door den in druk te geven niet naar zijn woorden te moeten zoe- keii. We zagen ze samen in Zeven jaar Ongeluk waar in ze beiden ontreden als vinnige concurrenten in... de fabricatie van iachpilien. Hoe Lingen dat vaak verstaat, bewees hij reeds in de films, d e h er van hem werden opgevoerd, namelijk in Haar Privé-Sec etaris waar in hij de rol vertolkte van een geslepen schurk in Huwelijksreis met Drie waarin hij een geesligen ke^er voor zijn rekening nam in Der ungetreue Eckehartwaarin hij een al te trouwen echtgenoot u tbeeldde in Opernball waarin hij u'tpakte met een huisknecht in klassiek-komischen stijl cn in Mo dern gemeubileerd Hart waar hij zijn eigen regis seur is. Al de andere films opn-oemen, waarin hij opt-ad, zou orbevonr.en werk zijn. maar tot zijn voornaamste wil len wij ons wel beperkenRosen in Tirol«.Zon dagskinderen Nie wieder Liebe Wa'senoorlog ik bem'n alle Vrouwen enz. enz-, die aan 't hoofd staan van een heele productie, een dertigtal alles bij elkaar. De-e groote ervaring stelt hij thans ter beschikking van de nieuwe Berlin-Film. ILSE EXL Ilse Exl, de Tiroolsche actrice, is directrice van het gezelschap Exl Bühne, dat door haar vader werd opge richt. Dat Ilse Exl te Weenen hab'tuée is, bewijst dus dat zij talent, charme en energie heeft, want het rs bekend dat he' Weensche toonee'.pub'.iek groote e schen stelt Het debuut mijner ouders met hun eigen groep, was erg besrhe den. Men kan werkelijk zegeen. dat zrj op p'anken speelden. Een paar lampjes we den ergens aan gebracht en het gordijn werd van den zaa'.eiger.aar ge leend De costumes droeg men ook in het gewene leven, want z'i bestonden uit de tiroolsche kleederdracht^n. M: jn ouders hielden me e g kort, wat het tooneel betreft Zij hadden andere plannen met me. Maar toen ik van de kostschool kwam. voelde ik dat mijn p.aats oo de planken was. Geen wonder niet waar, dat ik tconeel- bloed had 1 Ik was toen pas dertien en debuteerde in een stuk voor kinderen, als plaatsvervangster der actrice d:e anders deze rol speelde en die p.OLseling ziex was geworden. Mijn ouders geloofden niet, dat ik er iets van zou te recht brengen, maar na de opvoeringen moésten zij wel inzien dat ik het bij het rechte eind had gehad Van dit oogenblik af. beschouwden vader en moeder me als behoorende bij het gezelschap. Maar dat wilde daarom .niet zeggen, dat ik alleen maar hoofdrol len te spelen kreeg. Integendeel Mijn ouders vonden, dat ik eerst nog veel moest leeren. en al begreep ik dat toen nog niet in mijn jeugdigen overmoed, zoo weet ik nu echter, dat zij daarin gelijk hadden. Ik moest figureeren en af en toe een klein rolletje, en langzaam aan ontwikkelde ik me als volwassen actrice.» Ilse Exl vertoefde kort geleden te Berlijn, met ver- sch-'llendé leden van haar gezelschap. De regisseur Leopold Hainisch had beroep op hen gedaan om de bijzonders e rollen te vertolken in zijn film Het Tes tament een productie van Tobis. Enkele dezer acteurs zal men waa schijnlijk herkennen, want zij werkten me de aan-de film van Tobis Gierwally onder de regie van Hans Steinhoff, die in ons land tot een groot succes werd. Het Testamant werd gemaakt naar het gelijk namig tooneelstuk van Anzengruber, en de Exl Bühne heeft dit stuk ook op haar tooneelrepe toire. De kunste naars van de Exl-Bühne waren vol geestdrift hun schrijver ook eens op het witte doek te kunnen ver tolken en zelf te zien hoe zij zulks doen. GELD EN FILM Geld en film... of film en geld, naar gelang men de volgorde dezer almachtige moderne wapens wil vast stellen, zijn steeds in nauwe betrekking met elkaar ge weest. Ten eerste al door het feit, dat er een tijd ge weest is, dat er geen nieuwe filmproductie kon worden aangeboden of er werd door de publiciteitsafdeeling der verschillende productiemaatschappijen met astro nomisch hooge bedragen gejongleerd. Hoe duurder een film had gekost, hoe grooter de toeloop van het publiek zou worden, dachten zij. Reclame en nog eens reclame was de hoofdzaak. Öf de film een kunstwerk was. speelde minder mee in hun opvatting In Duitsch- land deelt men deze opvattingen niet. Men vindt dat een film in eerste instantie moet voldoen aan zekere wetten op kunstgebied en dat het er minder op aankomt hoeveel er werd uitgegeven voor de verwezenlijking. Er worden in Duitschland films gemaakt, die in verge lijking met andere, haast niets hebben gekost en die een groot succes hebben, ook op financieel gebied. Het is nu eenmaal zoo in de filmwereld dat men van te vo ren niet kan vaststellen welke film succes zal hebben en welke niet. Hier werken dezelfde imponderabiliën mede als op het tooneel. Dat neemt natuurlijk niet weg, dat het geld toch een groóte rol speelt in verband met de productiekosten van een film. Er moet dikwijls gerekend worden, want het is toch geenszins de bedoeling van een goed zakenman, het geld over de boeg te gooien. Maar in de film zelf, dat wil zeggen'op het zilveren sche:m, speelt het geld soms een merkwaa dige rol. Het is waar, dat deze rol voornamelijk negatief is, d. w. z. dat er weln'g of geen belang wordt aan gehecht of zulks wordt uitgegeven of niet. Er wordt meestal met ronde bedragen geopereerd en men is er precies zoo groot scheeps als men het van de filmproductie altijd heeft verwacht. Wanneer een filmheld in zijn rol, het een of ander moet betalen, dan geschiedt dit meestal per che que of met een aantal nonchalant weggeworpen bank biljetten. Oo het wisselgeld wordt nooit gewacht. Tk heb me eens laten vertellen, dat zulks veel te veel tijd In beslag zou r.emen en de handeling van de film daardoor zou wo den geremd, en dat het op zulke details toch niet aankomt De film is toch geen nauwgezette copie van de werkelijkheid. Best, maar het blijft volgens on ze meer.ing, toch een merkwaardig iets, waar het er anders in de filmkunst toch voornamelijk om gaat, zoo realistisch mogelijk te werk te gaan. Dit nonchalant om gaan met geld is waarschijnliik een der onbewuste ro mantische restanten der filmkunst, die nog nawerken van uit haar kinderjaren. Dat de filmkunst het liefste het geld ignoreert, mag een te gemoetkoming zijn aan den smaak en verlan gens van het publiek. Dat het gebrek aan geld echte- in het werkelijke leven een onaangenaam verschijnsel is, heeft ieder lezer missch'en wel eens ze'f ondervon den In de nieuwe film van Tobis «Immer nur... du», waa. in de Nederlandsche filmacteur Johannes Heesters en Dora Komar de hoofdrollen vertolken, komt een scène voor, die op een dergelijke situatie zinspeelt. Of schoon de held deze- scène geen geld on zak heeft, vindt hij zulks toch nog geen reden om aan zijn vrou welijke begeleidster geen b'oemen te schenken, die hij bij een bloemenmeisje heeft gekocht met de bood schap. dat Herr Pingel, de waard, het wel zoo lang zal voorschieten. UIT FRANKRIJK TERUG Het gezelschap van Fritz Kirchhof, dat In Bretanje buitenopnamen verachtte voor de Ufa-Film «De 5" Juni», kwam zoo oas te Berlijn te ug. waar de laatste buitenopnamen zullen plaats hebben. VROUW SYLVELIN Het uitkomen van een Heinrich George film is altijd een gebeurtenis in de filmannalen. De kapitale Post meester gaf ons reeds merkwaardige creaties in Jcod Suss» en in «Magda» Thans s'aan er in de studios niet minder dan vijf films van hem op 't ge touw. Eeistdaags komt van hem te Brussel «Vrouw Sylvelin uit. Zijn partner Is Maria von Tasnady. ïïoffin om O uro. IN DE STUDIOS Voor 't oogenblik wordt in de studios gewerkt aan «G P U (Ufa). «Die goldene Stadt(Ufa)», «An dreas Schlüter CUfa), Rembrandt (Terra), Die grosse Llebe ii (Ufa).' Wién 1910 (Wien-film) Diesel (Ufa) Fronttheater (Terra). Der 5 Ju ni (Ufa) BEZOEK De Finsche journalisten waren op bezoek jn Ufastadt en woonden o. m opnamen bij van de film Rem- brahdt Regisseur Hans Steinhoff onthaalde hen op een voordracht over zijn jongste film. die eerstdaags zal klaarkomen NIEUWE TOBIS - FILMS Onder Karl Antcns leiding vertrok een gezelschap naar Dresden, om opnamen te verrichten in het Circus Sarrasani voor de film Het groote nummeren in de Johannisthalerateliers werd de eerste hand gelegd aan een kleurenfilm voor de Tobis Das Bad auf der Tenne waa-van de regie werd toevertrouwd aan Volker von Collande MEN DRAAIT TE ROME Den 15 Mei werd te Rome gewerkt aan de Ufa-Film «Germanin». een hulde aan de koloniale wetenschaps- menschen, waarvan de hoofdfiguren uitgebeeld worden door Peter Petersen. Luis Trenker, Lotte Koch en Al- bert Lippert. DE FILM VAN DE NATIE Tijdens de eerste 20 dagen mobiliseerde De groote Koning de Tobisfilm, die het predicaat Film van de Natie», verwierf, in het Ufa - Palast Am Zoo te Berlijn 111.500 toeschouwers, dat wil zeggen een gemid delde van ongeveer 6 000 per dag Victor Neyts. Benoeming van Schepen Rij besluit, verschenen in het Staatsblad, werd der Heer Arfeuille G. aangeduid om het ambt van schepen der stad Yper waar te nemen, ter vervanging van den Heer Delabaye G. die de ouderJomsgrens bereikt heeft. Tooneelgroep Het Volkstooneel Deze zoo pas ingerichte groep onder de Algemeene Leiding van Marcel Ameye bezoekt al onze steden en een van zijn eerste optreden gebeurt in leper waar er voor degelijk Vlaamsch Tooneel altijd groote belangstelling geweest is. Het Volkstooneel heeft een traditie waarop geen enkel gezelschap in Vlaanderen zich kan beroemen. Opgevoerd wordt in onzen Stadsschouwburg op Maandag 6 Juli te 19,30 uur: ULENSPIEGEL inde nieuwe bewerking van Renaat Grassin naar den beroemden roman van Charles Decoster. Hoofdrollen: Tijl: Marcel Ameye. Nele: Yvonne Ego. Lamme: Jan Clerx. Regie: Renaat Grassin. Huurt nu reeds uw plaatsen in het Café Astrid Vandepeereboomplaats te leper. Prijzen: 20, 15, 10 en 5 fr. De Vrienden van het Volkstooneel SOLIDARITEIT... Solidariteit is geen ijdel woord bij de arbeiders uit ons arrondissement. Bij den eersten oproep tot steun voor de geteisterden van Tessenderloo, kregen wjj uit de verschillende gemeenten van ons arrondisse ment de mooie som van 1294,50 fr. Wrj zeggen den eersten oproep, want wij zijn er van overtuigd dat al orfze aangeslotenen hierin hunnen vollen plicht zuilen doen, en dit niettegenstaande de benarde om standigheden, waarin thans vele werkersgezinnen verkeeren. SCHOENMAKER, BLIJF BIJ UW LEEST. Als er iets hapert aan uw uursverk, wendt U dan tol een horlogemaker. Hapert er echter iets met de sociale wetgeving en meent ge dat men U benadee- ligt? Wend U dan in volle vertrouwen tot de Unie voor Hand- en Geestesarbeiders, die de zaken op punt zal stellen, zonder dat er een haan ral over kraaien. Om te vermijden dat de gepensionneerden, bij de door de administratie der belastingen te verrichten regularisatie, een aanzienlijk bedrag aan bijkomende beiastingen moeten betalen, zullen de aan de bron geheven belastingen met ingang van de maand Juli e.k. niet meer berekend worden op het nominaal brutobedrag van het pensioen (100 t.h.), maar wel op het. werkelijk bedrag der maandelrjksche versche nen termijnen. Het is U zéker bekend hoe de prijs van om het even welke soort goederen gestegen is, zoowel van gebouwen als andere soorten goed. Hebt U dan ook eens aan uwe verzekering ge dacht Is de dekking wel groot genoeg Zoo nie4 vraagt eens inlichtingen in vertrouwen bij de VERZEKERINGSMAATSCHAPPIJ N. V.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1942 | | pagina 5