ONZE FILMKRONIEK
in LAPIEÖE'S Zaal, d'Hondtstraat
DE KORTRIJKSCHE
ONDERLINGE
De bekende f\ntaisiste SUZY BRUNELLI
STAD YPER CINEMAPROGRAMMAS
De vroolijke Echtgenoot
KORTE COLVEN
Op Zondnj? S8 Juni
Unie der Hand- en Geestesarbeiders
van het Arrondissement leper
De afhouding van de taks
op de pensioenen
LET OP
Gij die roerende of onroerende
goederen bezit.
BRAND - LEVEN
- ONCEVALLEN -
Bijkantoor IEPER, Patersstraat, Nr 8.
HOOFD - OPZIENER
O mor ROBYN-TEMPERMAN.
f rriu-r-«iirrrtrmiTrr -nu" nrrn*"-
HET YPERSCHE 26 - 6 - 1942
V L O R A
Groote Markt
Duitsch' gesproken
met Heinz Rühmann
en Hertha Feiler
Vrijdag, Zaterdag, om 8 u-
Zondag, 2 J, 5 en 8 uur
Maandag, om 8 uur.
Woensdag, om 8' uur.
MAJESTIC
Rijselstraat
Op vasten Grond
Fransch gesproken
metNoël Noël, Betty Stockfeld
en Raymond Cordy
Kinde.en toegelaten.
Zaterdag, om 7 j uur
Zondag, om 2 J, 5 en 7 j u.
Maandag, om 7 J uur
OUD IEPER
M Colaertplaats
Ongeluk of Misdaad
Duitsch gesproken
met Luli Hohenberg, Zaterdag, om 7 uur
TT p,;Zondag, om 2 5 en 7 u.
Heinz von Cleve en Viktor Staal Maandag, om 7 j uur
DE VROOLIJKE ECHTGENOOT
van Theo Lingen
met Heinz Rühmann en Hertha Feiler
Geen vroolijker genot dan de humoristische wijsbe
geerte Op dit thema biedt het draaiboek van De
vroolijke Echtgenoot honderd en één varianten.
Heinz Rühmann treedt in deze film op in de rol van
een gezelligen slaapwandelaar. Met andere woorden, als
een echtgenoot die liefst het leven van een leien dakje
laat loopen en de ijver van zijn lieftallig vrouwtje als
een noodzakelijk kwaad beschouwt. Uschi (zijn vrouw)
daarentegen schiet maar niet op met dezen levensstijl.
Haar wensch moet werkelijkheid worden Axel moet
carrière maken. En om het niet bij een wenschdroom
te laten, speelt zij het klaar om uitgenood: gd te
worden op een avondfeest dat door Axel's patroon den
notabelen aangeboden wordt. Om er netjes en fatsoen
lijk uit té zien, leent Axel een gekletde jas, wijl Uschi
op 't feest zal schitteren met het kleed en een juweel
van haar vriendin. Dit laatste verdwijnt spoorloos. Om
uit deze pijnlijke situatie te laveeren, zullen Axel en
Uschi hemel en aarde bewegen. Onheilspellende stor
men steken op onder het echtelijk dak van het onzalig
paar. Jawel, hun huwelijksgeluk dreigt schipbreuk te
lijden Doch nu pas zal die stekelige Uschi leeren besef
fen hoe een gewezen slaapwandelaar carrière weet
te maken en hoe het er toe gaat als de man den broek
draagt
Het mag een verheugend feit heeten. dat de popula
riteit van Heinz Rühmann niet alleen steunt op grap
penmakerij. Rühmann behoort inderdaad tot de wei-,
nige komische vertolkers in de filmwereld die den zin
voor humor fijnzinnig weten af te stemmen on een leven
dige intelligentie en op een fijn genuanceerde sensibili
teit. Vandaar wellicht dat zijn personage nimmer
uitgekeken is. Telkens weer verraadt z jn spel
in welke rol het ook zijn moge nieuwe facetten van
een bepaalde levensphilosophie in vroolijken toonaard.-
Een vroolijke wijsbegeerte voorwaar, welke bij Rüh
mann ook weieens een helderen weemoed laat door
schemeren. Geen spel vertolkt beter dan dat van Rüh
mann het onderscheid tugschen klucht en fijngeestige
humor. De vroolijke Echtgenoot moge in dit verband
zeer beteekenend heeten.
THEO LINGEN
Acteur, Auteur en thans Regisseur
Met de stichting van de nieuwe productiemaatschappij
Berlin-Film werd Theo Lingen in het zonnetje ge
zet als regisseur van haar eersten band Liefdeco-
medie Maar als regisseur is dat zijn debuut niet.
Van zijn technische vaardigheid op dat gebied gaf hij
reeds blijken in Modern, gemeubileerd Hart nadat
hij tevens Wat wordt hier gespeeld verwezenlijkte,
een film waarvan hij daarboven dan nog de auteur was.
Theo L ngen is een persoonlijkheid. Geen enkel acteur
deed zooveel schateren als hij en hij bereikt zijn effec
ten met middelen, die hem geheel eigen zijn. Ook als
hij niet op het doek verschijnt. Wij zitten in 't par
ket bekent één van zijn vrienden. Theo Lingen maakt
een opmerking, en iedél-een proest het uit. Waarom
Niemand kan juist zeggen waarom. Misschien Theo
Lingen zelf niet.
In de stomme film zou Theo Lingen misschien nooit de
poDulanteit ve worven hebben, die de geluidsfilm hem
bezorgde. Zelfs in de minst - interessante film boeit
zijn verschijning dadelijk de aandacht, zet den toeschou
wer in een gezel'ige stemming en zelfs aan 't lachen,
eenvoudig door den mond te openen. Hij beklemtoont
ieder .voord afzonderlijk, in tegenstelling b. v. met
Hans Moser, die juist zijn effect bereikt door den in
druk te geven niet naar zijn woorden te moeten zoe-
keii.
We zagen ze samen in Zeven jaar Ongeluk waar
in ze beiden ontreden als vinnige concurrenten in... de
fabricatie van iachpilien. Hoe Lingen dat vaak verstaat,
bewees hij reeds in de films, d e h er van hem werden
opgevoerd, namelijk in Haar Privé-Sec etaris waar
in hij de rol vertolkte van een geslepen schurk in
Huwelijksreis met Drie waarin hij een geesligen
ke^er voor zijn rekening nam in Der ungetreue
Eckehartwaarin hij een al te trouwen echtgenoot
u tbeeldde in Opernball waarin hij u'tpakte met
een huisknecht in klassiek-komischen stijl cn in Mo
dern gemeubileerd Hart waar hij zijn eigen regis
seur is.
Al de andere films opn-oemen, waarin hij opt-ad, zou
orbevonr.en werk zijn. maar tot zijn voornaamste wil
len wij ons wel beperkenRosen in Tirol«.Zon
dagskinderen Nie wieder Liebe Wa'senoorlog
ik bem'n alle Vrouwen enz. enz-, die aan 't hoofd
staan van een heele productie, een dertigtal alles bij
elkaar.
De-e groote ervaring stelt hij thans ter beschikking
van de nieuwe Berlin-Film.
ILSE EXL
Ilse Exl, de Tiroolsche actrice, is directrice van het
gezelschap Exl Bühne, dat door haar vader werd opge
richt.
Dat Ilse Exl te Weenen hab'tuée is, bewijst dus dat
zij talent, charme en energie heeft, want het rs bekend
dat he' Weensche toonee'.pub'.iek groote e schen stelt
Het debuut mijner ouders met hun eigen groep, was
erg besrhe den. Men kan werkelijk zegeen. dat zrj op
p'anken speelden. Een paar lampjes we den ergens aan
gebracht en het gordijn werd van den zaa'.eiger.aar ge
leend De costumes droeg men ook in het gewene leven,
want z'i bestonden uit de tiroolsche kleederdracht^n.
M: jn ouders hielden me e g kort, wat het tooneel betreft
Zij hadden andere plannen met me. Maar toen ik van
de kostschool kwam. voelde ik dat mijn p.aats oo de
planken was. Geen wonder niet waar, dat ik tconeel-
bloed had 1 Ik was toen pas dertien en debuteerde in een
stuk voor kinderen, als plaatsvervangster der actrice
d:e anders deze rol speelde en die p.OLseling ziex was
geworden. Mijn ouders geloofden niet, dat ik er iets
van zou te recht brengen, maar na de opvoeringen
moésten zij wel inzien dat ik het bij het rechte eind
had gehad Van dit oogenblik af. beschouwden vader en
moeder me als behoorende bij het gezelschap. Maar dat
wilde daarom .niet zeggen, dat ik alleen maar hoofdrol
len te spelen kreeg. Integendeel Mijn ouders vonden,
dat ik eerst nog veel moest leeren. en al begreep ik
dat toen nog niet in mijn jeugdigen overmoed, zoo
weet ik nu echter, dat zij daarin gelijk hadden. Ik
moest figureeren en af en toe een klein rolletje, en
langzaam aan ontwikkelde ik me als volwassen actrice.»
Ilse Exl vertoefde kort geleden te Berlijn, met ver-
sch-'llendé leden van haar gezelschap. De regisseur
Leopold Hainisch had beroep op hen gedaan om de
bijzonders e rollen te vertolken in zijn film Het Tes
tament een productie van Tobis. Enkele dezer acteurs
zal men waa schijnlijk herkennen, want zij werkten me
de aan-de film van Tobis Gierwally onder de regie
van Hans Steinhoff, die in ons land tot een groot succes
werd. Het Testamant werd gemaakt naar het gelijk
namig tooneelstuk van Anzengruber, en de Exl Bühne
heeft dit stuk ook op haar tooneelrepe toire. De kunste
naars van de Exl-Bühne waren vol geestdrift hun
schrijver ook eens op het witte doek te kunnen ver
tolken en zelf te zien hoe zij zulks doen.
GELD EN FILM
Geld en film... of film en geld, naar gelang men de
volgorde dezer almachtige moderne wapens wil vast
stellen, zijn steeds in nauwe betrekking met elkaar ge
weest. Ten eerste al door het feit, dat er een tijd ge
weest is, dat er geen nieuwe filmproductie kon worden
aangeboden of er werd door de publiciteitsafdeeling
der verschillende productiemaatschappijen met astro
nomisch hooge bedragen gejongleerd. Hoe duurder
een film had gekost, hoe grooter de toeloop van het
publiek zou worden, dachten zij. Reclame en nog eens
reclame was de hoofdzaak. Öf de film een kunstwerk
was. speelde minder mee in hun opvatting In Duitsch-
land deelt men deze opvattingen niet. Men vindt dat
een film in eerste instantie moet voldoen aan zekere
wetten op kunstgebied en dat het er minder op aankomt
hoeveel er werd uitgegeven voor de verwezenlijking.
Er worden in Duitschland films gemaakt, die in verge
lijking met andere, haast niets hebben gekost en die
een groot succes hebben, ook op financieel gebied. Het
is nu eenmaal zoo in de filmwereld dat men van te vo
ren niet kan vaststellen welke film succes zal hebben
en welke niet. Hier werken dezelfde imponderabiliën
mede als op het tooneel.
Dat neemt natuurlijk niet weg, dat het geld toch een
groóte rol speelt in verband met de productiekosten van
een film. Er moet dikwijls gerekend worden, want het
is toch geenszins de bedoeling van een goed zakenman,
het geld over de boeg te gooien.
Maar in de film zelf, dat wil zeggen'op het zilveren
sche:m, speelt het geld soms een merkwaa dige rol. Het
is waar, dat deze rol voornamelijk negatief is, d. w. z.
dat er weln'g of geen belang wordt aan gehecht of zulks
wordt uitgegeven of niet. Er wordt meestal met ronde
bedragen geopereerd en men is er precies zoo groot
scheeps als men het van de filmproductie altijd heeft
verwacht. Wanneer een filmheld in zijn rol, het een of
ander moet betalen, dan geschiedt dit meestal per che
que of met een aantal nonchalant weggeworpen bank
biljetten. Oo het wisselgeld wordt nooit gewacht. Tk
heb me eens laten vertellen, dat zulks veel te veel tijd In
beslag zou r.emen en de handeling van de film daardoor
zou wo den geremd, en dat het op zulke details toch
niet aankomt De film is toch geen nauwgezette copie
van de werkelijkheid. Best, maar het blijft volgens on
ze meer.ing, toch een merkwaardig iets, waar het er
anders in de filmkunst toch voornamelijk om gaat, zoo
realistisch mogelijk te werk te gaan. Dit nonchalant om
gaan met geld is waarschijnliik een der onbewuste ro
mantische restanten der filmkunst, die nog nawerken
van uit haar kinderjaren.
Dat de filmkunst het liefste het geld ignoreert, mag
een te gemoetkoming zijn aan den smaak en verlan
gens van het publiek. Dat het gebrek aan geld echte-
in het werkelijke leven een onaangenaam verschijnsel
is, heeft ieder lezer missch'en wel eens ze'f ondervon
den In de nieuwe film van Tobis «Immer nur... du»,
waa. in de Nederlandsche filmacteur Johannes Heesters
en Dora Komar de hoofdrollen vertolken, komt een
scène voor, die op een dergelijke situatie zinspeelt. Of
schoon de held deze- scène geen geld on zak heeft,
vindt hij zulks toch nog geen reden om aan zijn vrou
welijke begeleidster geen b'oemen te schenken, die hij
bij een bloemenmeisje heeft gekocht met de bood
schap. dat Herr Pingel, de waard, het wel zoo lang
zal voorschieten.
UIT FRANKRIJK TERUG
Het gezelschap van Fritz Kirchhof, dat In Bretanje
buitenopnamen verachtte voor de Ufa-Film «De 5"
Juni», kwam zoo oas te Berlijn te ug. waar de laatste
buitenopnamen zullen plaats hebben.
VROUW SYLVELIN
Het uitkomen van een Heinrich George film is altijd
een gebeurtenis in de filmannalen. De kapitale Post
meester gaf ons reeds merkwaardige creaties in
Jcod Suss» en in «Magda» Thans s'aan er in de
studios niet minder dan vijf films van hem op 't ge
touw. Eeistdaags komt van hem te Brussel «Vrouw
Sylvelin uit. Zijn partner Is Maria von Tasnady.
ïïoffin om O uro.
IN DE STUDIOS
Voor 't oogenblik wordt in de studios gewerkt aan
«G P U (Ufa). «Die goldene Stadt(Ufa)», «An
dreas Schlüter CUfa), Rembrandt (Terra), Die
grosse Llebe ii (Ufa).' Wién 1910 (Wien-film)
Diesel (Ufa) Fronttheater (Terra). Der 5 Ju
ni (Ufa)
BEZOEK
De Finsche journalisten waren op bezoek jn Ufastadt
en woonden o. m opnamen bij van de film Rem-
brahdt Regisseur Hans Steinhoff onthaalde hen op
een voordracht over zijn jongste film. die eerstdaags
zal klaarkomen
NIEUWE TOBIS - FILMS
Onder Karl Antcns leiding vertrok een gezelschap
naar Dresden, om opnamen te verrichten in het Circus
Sarrasani voor de film Het groote nummeren in
de Johannisthalerateliers werd de eerste hand gelegd
aan een kleurenfilm voor de Tobis Das Bad auf der
Tenne waa-van de regie werd toevertrouwd aan
Volker von Collande
MEN DRAAIT TE ROME
Den 15 Mei werd te Rome gewerkt aan de Ufa-Film
«Germanin». een hulde aan de koloniale wetenschaps-
menschen, waarvan de hoofdfiguren uitgebeeld worden
door Peter Petersen. Luis Trenker, Lotte Koch en Al-
bert Lippert.
DE FILM VAN DE NATIE
Tijdens de eerste 20 dagen mobiliseerde De groote
Koning de Tobisfilm, die het predicaat Film van
de Natie», verwierf, in het Ufa - Palast Am Zoo te
Berlijn 111.500 toeschouwers, dat wil zeggen een gemid
delde van ongeveer 6 000 per dag Victor Neyts.
Benoeming van Schepen
Rij besluit, verschenen in het Staatsblad, werd der Heer
Arfeuille G. aangeduid om het ambt van schepen der stad
Yper waar te nemen, ter vervanging van den Heer Delabaye
G. die de ouderJomsgrens bereikt heeft.
Tooneelgroep Het Volkstooneel
Deze zoo pas ingerichte groep onder de Algemeene
Leiding van Marcel Ameye bezoekt al onze steden
en een van zijn eerste optreden gebeurt in leper
waar er voor degelijk Vlaamsch Tooneel altijd groote
belangstelling geweest is.
Het Volkstooneel heeft een traditie waarop geen
enkel gezelschap in Vlaanderen zich kan beroemen.
Opgevoerd wordt in onzen Stadsschouwburg op
Maandag 6 Juli te 19,30 uur: ULENSPIEGEL
inde nieuwe bewerking van Renaat Grassin naar
den beroemden roman van Charles Decoster.
Hoofdrollen: Tijl: Marcel Ameye.
Nele: Yvonne Ego.
Lamme: Jan Clerx.
Regie: Renaat Grassin.
Huurt nu reeds uw plaatsen in het Café Astrid
Vandepeereboomplaats te leper.
Prijzen: 20, 15, 10 en 5 fr.
De Vrienden van het Volkstooneel
SOLIDARITEIT...
Solidariteit is geen ijdel woord bij de arbeiders uit
ons arrondissement. Bij den eersten oproep tot steun
voor de geteisterden van Tessenderloo, kregen wjj
uit de verschillende gemeenten van ons arrondisse
ment de mooie som van 1294,50 fr. Wrj zeggen den
eersten oproep, want wij zijn er van overtuigd dat
al orfze aangeslotenen hierin hunnen vollen plicht
zuilen doen, en dit niettegenstaande de benarde om
standigheden, waarin thans vele werkersgezinnen
verkeeren.
SCHOENMAKER, BLIJF BIJ UW LEEST.
Als er iets hapert aan uw uursverk, wendt U dan
tol een horlogemaker. Hapert er echter iets met de
sociale wetgeving en meent ge dat men U benadee-
ligt? Wend U dan in volle vertrouwen tot de Unie
voor Hand- en Geestesarbeiders, die de zaken op punt
zal stellen, zonder dat er een haan ral over kraaien.
Om te vermijden dat de gepensionneerden, bij de
door de administratie der belastingen te verrichten
regularisatie, een aanzienlijk bedrag aan bijkomende
beiastingen moeten betalen, zullen de aan de bron
geheven belastingen met ingang van de maand Juli
e.k. niet meer berekend worden op het nominaal
brutobedrag van het pensioen (100 t.h.), maar wel
op het. werkelijk bedrag der maandelrjksche versche
nen termijnen.
Het is U zéker bekend hoe de prijs van om het
even welke soort goederen gestegen is, zoowel
van gebouwen als andere soorten goed.
Hebt U dan ook eens aan uwe verzekering ge
dacht Is de dekking wel groot genoeg Zoo nie4
vraagt eens inlichtingen in vertrouwen bij de
VERZEKERINGSMAATSCHAPPIJ N. V.