Vlaamsche Kermis
23' Jaar, Nr 15
Prijs 0.75 fr.
Vrijdag 31 Juli 1942
NIEUWS NOTARIEEL - 6. AANKONDIGINGSWEEKBLAD
VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER
Uitgever
DUMORTIER. 34. Botersfraat
Tel. 500 YPER
STAD IEPER -- BOUWVERGUNNINGEN
STAD IEPER -- BERICHT
WINTERHULP - IEPER
Toegelaten Taxis
STAD IEPER
WINTERHULP
VERONDERSTELLINGEN
VOETB11
0
01
10
C. w. Yper A.
VYelirmaehf- Marine
01
10
10
01
01
10
(0
01
10
10
01
VRAAGT
GRISTAL - CHAUDFONTAINE
het volmaakt tafelwater
Depot BROUWERIJ J. C. DONCK
HET YPERSCHE
ABONNEMENTSPRIJS
v oor Belgieéén jaar 36.00 fr.
zes maanden18.00 fr.
Men kan inschrijven
ui iile Belgische Postkantoren
TARIEF van AANKONDIGINGEN
op aanvraag aan de Drukkerij Dumortier
34, Boterstraat. Yper
Tel. 500 Postch. 46.173 - H. R. Yp« r ZJii
ki acht nemende:
1) De reglementen van stad op
a) het oprichten, veranderen, afbreken van gebou-
op het grondgebied van de stad leper,
b) de minima-afmetingen te geven aan woonst-
vertrekken en koeren,
c) de gezondheid van de woongelegenheden
2) De wet van 20-2-1939 op de bescherming van
de> titel en he toeroep van architect art. 4 waardoor
de particulieren verplicht zijn beroep te doen op de
medewerking van een architect voor het opmaken
van de plans en de controle op de uitvoering der
werken;
3) De besluiten van 15 October en 15 November
1»41 van de secretarissen-generaal, houdende regle-
■mteering van allen privaatbouw;
4) De aanvullende machtiging vereischt door de
heeettende overheid;
Gelet eveneens op de schikkingen te nemen met
het oog op de urbanisatie;
Wordt aan de inwoners herinnerd dat machtiging
aaa te vragen is bij het Schepencollege, alvorens over
te gaan tot de uitvoering van welkdanig bouwwerk;
nieuwbouw, wederopbouw (herstel van oorlogs
schade!, veranderingen, afbraak onverschillig
wellte bet belang en den aard ervan moge wezen
en waar het ook gelegen is.
De eigenaars, bouwmeesters of aannemers zullen
dus geen bouwwerken aanvangen zonder de vereisch-
te machtiging voorafghandeiyk bekomen te hebben.
De overtreders stellen zich bloot aan de straffen,
welke voor het niet naleven van de hierboven ver
melde reglementen, wetten en besluiten zijn voorzien.
Ter gelegenheid van Tuindag zullen al de Bu-
reelen van het Gemeentebestuur gesloten worden op
Maandag 3 Oogst 1942.
Alleen, het Bureel van den Burgerlijken Stand zal
toegankelijk zijn voor het publiek van 11 tot 12 uur
voor de aangifte van geboorten en sterfgevallen,
leper, den 29 Juli 1942.
De Burgemeester,
A. Notebaert.
Bedeeling van Pastei
Op Woensdag, 5 Augustus zal ar een bedeeling van pastei
plaats hebben, waarop alle ondersteunden, vanaf 4 jaar,
recht hebben.
Raateoen 250 gram per lid van het gezin.
Pr*: 4 fr. per rantsoen (gepast geld I)
Zegel» 4 nummers 9 of 10 per rantsoen.
Uarregeling van 9 tot 10 A tot en met D
10 tot II E tot en met K
11 tot 12 L tot en met R
2 tot 3 S tot en met V
3 tot 4 W tot en met Z
Vai Maandag morgen 3 Oogit
tnt Zondag avaad 9 Oogst 1942 iabegrepea
•asten VAN DER MEERSCH, Fiersstreat.
Artbar PATTYN, Fochlaan.
Jaa KOOYMAN, Dixmudestraat.
Zaterdag 4 Augustus, van 47,30 uur af
Zoadag 2 Augustus, van 41 tot 13 uur en
van 14.30 uur af
Maaadag 3 Augustus, van 44,30 tot 13,30 u.
en van 16 uur af
Gi-oote
m het St VIIfCENTIUSCOLLEGE, St-Jacobsstr.
Tmoneel - Attractiea - Dronken
Crochet - Muziek
Aandacht Sewaarborgde 8ERGPLAATS vour RIJWIELEN
Zelfs in het dagelijksch leven is het gebruik van
hypothesen of veronderstellingen algemeen. Ver
wachten wij bij voorbeeld een familielid, maar komt
het niet op den vastgestelden tijd, dan vragen wij
ons af, wat er wel schelen mag en wat hiervan de
reden kan zijn. Zeker is het verhinderd geweest
door onvoorziene omstandigheden, misschien door
onverwachten arbeid, misschien door ziekte! In
andere omstandigheden hooren wij een sensationeel
bericht en terstond rijst in ons de vraagHoe zoo
Hoe komt dat?
Wij willen dus niet alleen het feit zelf, maar ook
de oorzaken ervan kennen, om datgene wat de erva
ring leert, tegelijkertijd te kunnen verklaren. Te dien
einde, nemen wij, vooral in hetgeen de wetenschap
aangaat, alras een veronderstelling aan. Wij aanzien
daardoor wel iets voor waar wat we eigenlijk niet
weten, doch dit voor waar houden heeft een eigen
aardig kenmerk. Is het geen willekeurig raden of
gissen, toch is het meer dan een gegrond vermoe
den, want het gaat verder, naarmate het de waar
heid der oorzaak geheel veronderstelt en deze veron
derstelling zoolang doet gelden, tot de rede of erva
ring haar doet vervallen en ons dwingt een andere
te zoeken. De klaarblijkelijkheid der gevolgen kan
anderzijds de veronderstelling zoodanig bevestigen,
dat ze ophoudt er eene te zijn. Men neemt ze dan
met volle overtuiging als de waarheid aan. Het komt
er voornamelijk op aan nimmer een veronderstelling
willekeurig aan te nemen, maar ons steeds te laten
leiden door de verschijnselen waarvan we getuigen
zijn. Wjj beschouwen deze verschijnselen als de gevol
gen van een oorzaak, want niets gebeurt zonder
deze. Ze kan voor ons verborgen zijn en als wij er
baat bij vinden met deze te kennen, veronderstellen
wij haar en dit op zulke wijze, dat de verschijnselen
als een onmiddellijk gevolg der veronderstelde oor
zaak voorkomen.
Een geneesheer neemt de verschijnselen eener
ziekte in acht. Zoo hij uit deze verschijnselen de oor
zaak van de kwaal niet bepalen kan, door deze te
veronderstellen, waar hij ifi in werkelijkheid niet
kent, daar zal zijn recept weinig baten. Willen zijn
geneesmiddelen eenig nut opleveren, dan dient hij
deze tegen de oorzaken en niet tegen de gevolgen
te richten.
Als een leerling geen vorderingen maakt, moet de
leermeester naar de oorzaak zoeken. Vindt hij ze
niet, dan moet hij er eene veronderstellen. Hij kan
denken, dat er luiheid en vadsigheid mee gemoeid
is. In dat geval zal hij tot nauwere plichtsbetrach
ting aanwakkeren en tot werkzaamheid aansporen.
Ondervindt hij, dat er geen luiheid in het spel is,
dan onderzoeke hij of niet onoplettendheid, onwillig
heid of onvatbaarheid de naaste oorzaak is. In dat
geval zal hij verplicht zfln een anderen weg in te
slaan bij zijn onderwijs. De veronderstelling kan als
een hulpmiddel beschouwd worden om de waarheid
te ontdekken, als hiervoor kans bestaat. Men vindt
zoodoende een korten en zekeren weg. Wordt de
waarheid d&ar niet gevonden, waar men ze op goede
gronden mag veronderstellen, dan zoeke men elders,
en men late de opeenvolgende hypothesen varen tot
men er ééne gevonden heeft, die bevrediging schenkt.
Deze laatste veronderstelling wordt dan waarheid.
Op deze manier kan het aannemen eener veronder
stelling ons naar apagogischen bewijstrant tot een
stelling voeren, die wij terstond als waarheid moeten
erkennen, omdat er geen derde mogelijkheid bestaat.
Zoo werd Copernicus door de valsche veronderstel
ling, dat de zon rond de stilstaande aarde draait,
tot de kennis gedreven van het tegenovergestelde.
Over het algemeen is deze manier om de waarheid
te zoeken van bijzondere beteekenis in wetenschap
pelijke studiën.
De ware wetenschap bepaalt zich inderdaad niet
tot hetgeen men reeds weet of tot een louter waar
neming. Ze wil de oorzaken opsporen en langs dien
weg haar kennissen uitbreiden.
Pythagoras, die zes honderd jaar vóór Christus
leefde, veronderstelde evenals andere wijsgeeren na
hem, dat de aarde een bol was. Deze veronderstelling
legde den eersten grondslag voor een betere en ver
standigere beschouwing van ons hemelstelsel en ver
ving aldus vele gebrekkige en ongerijmde denkbeel
den omtrent de gedaante der aarde.
Hoevele eeuwen heeft het echter niet geduurd
vooraleer Copernicus ons zonnestelsel kwam verkla
ren. Telkens hadden nieuwe veronderstellingen voor
andere plaats gemaakt. Zoo kwam ten slotte er
Columbus toe de andere helft van den wereldbol te
omzeilen. Zijn ontdekkingsreis was immers gegrond
op de veronderstelling, dat hij de aarde moest kun
nen omvaren en dat er vermoedelijk van den anderen
kant land moest zijn in het tegengestelde, halfrond.
Wij zijn de uitvinding van vele nuttige dingen
verschuldigd can veronderstellingen. Denk slechts aan
Newton, Huygens, of zoovele anderen. De door hen uitge
vonden zaken be usten meestal op de kennis van zekere
krachten en oorzaken, die niet anders dan door een opmerk-
l=»=ii==ir=ii=ir=tr=ir=nr=ii=iP=ii=ir=nr=i 1=
Zondag
11)4»
OogHt
om 15 uur
0 op het Ypersch Stadium, Augustijnenstraat
tegen
Ingang 3 fr. - Tribune 1 fr. opleg
zame beschouwing der verschijnselen als een veron
derstelling konden worden opgebouwd. Op deze kon
men dan later met vasteren tred voortgaan, om het
geen reeds bestond te verklaren, en hetgeen nog niet
bestond te ontdekken. Hieruit kan men opmaken,
wat gewicht er moet gehecht worden aan de veron
derstellingen, die ons den weg tot verder nadenken
aanwijzen. De veronderstellingen geven daarenboven
dikwijls aanleiding, om de zaken nauwkeurig te on
derzoeken en proeven in het werk te stellen, waaraan
niemand zou gedacht hebben. Wanneer wij uit een
veronderstelling gevolgen afleiden, die nog niet zijn
waargenomen, dan moeten wij de wijze uitdenken
om die gevolgen verder te beproeven. Indien wij dan
ontdekken, dat de uitkomst van zulke proeven met
de afgeleide gevolgen overeenstemt, verkrijgt onze
veronderstelling daardoor een zeer groote kracht.
Natuurlek moeten wij met groote omzichtigheid
te werk gaan, zooniet zijn de veronderstellingen geen
hulpmiddelen meer tot het ontdekken der waarheid
maar kunnen zij ons tot groote dwalingen leiden.
Men neme de volgende drie punten goed in acht;
Vooreerst moeten de verschijnselen zelf waar zijn
en nauwkeurig onderzocht worden. Begin dus met
geen Veronderstellingen over den oorsprong van
meerminnen en sirenen, over den aard en eigenschap
pen van spoken, zoolang ge niet overtuigd zijn van
het bestaan dezer meerminnen, sirenen of spoken.
Men moet vervolgens naar de regels der analogie
besluiten, als deze aangewend wordt en niets aan
nemen dan hetgeen de analogie in den strengsten zin
aan de hand geeft. Als de ervaring mij geleerd heeft,
dat uit een zaadkorrel een plant voortkomt, doet de
analogie mij besluiten, dat uit alle zaadkorrels plan
ten zullen groeien. Als de ervaring mij zegt, dat uit
een eikel geen rozestruik, maar een eikeboom groeit,
weet ik door analogie, dat alles wat zich voortplant,
in zijn eigen geslacht blijft. De stelling, dat gelijke
oorzaken gelijke uitkomsten hebben, rust alleen op
grond van de analogie. Zjj laat ons toe vooraf te
zeggen, wat gebeuren zal. Men houde slechts in het
oog, dat de overeenkomst op grond van welke wjj
besluiten, gelegen is in een onafscheidelijk verband,
in eene bestendige orde en regelmatigheid, die in de
schepping heerscht en die wij tot het voorwerp van
pnze beschouwingen moeten maken.
De veronderstelling moet ten slotte al de verschijn
selen van eenig aanbelang verklaren. Zoo zij dit niet
doet, kan men het er niet voor houden, dat zij ze alle
voortbrengt. De oorzaken van ebbe en vloed volgens
Galilei, Descartes, Kepler, Newton en anderen wer
den vastgelegd in veronderstellingen, die men niet
voor waarheid kon houden, omdat al de verschijn
selen daarvan niet verklaard werden, later kwamen
Bernouilly, Euler en La Lande met andere veronder
stellingen voor den dag, die ditmaal met al de zicht
bare uitwerkselen overeenstemden.
Enidelijk lette men erop, dat de veronderstelling
eenig theoretisch of practisch nut hebbe. Zonder dat,
wordt zij niet alleen waardeloos, maar ook hoogst
nadeelig. Men neme het middel niet voor doel. Men
maakt geen veronderstellingen om het plezier er
den tijd mee te verbeuzelen, maar om de waarheid te
vinden, meer niet.
Bouw daarom geene veronderstellingen op, die de
grondslagen eener geheele wetenschap of eener ge
kende waarheid onderste boven keeren, zoo gij niet
in staat zijt, om al hetgeen daarvan bekend is, met
uwe veronderstelling in overeenstemming te brengen
en al de tegenwerpingen van de ondervinding en
het gezond verstand op te lossen. Gij zoudt terecht
doorgaan als verdacht van hypothesenzucht, die
vooral als ze voortspruit uit eigenliefde, zeer gevaar
lijk zou zijn voor de waarheid gelijk overigens al het
goede, dat men overdrijft.
8, Lombaardstraat, YPER.
Tel. 255.