a s 23° Jaar, Nr 17 Prijs 0.75 fr. Vrijdag 14 Oogst 1942 NIEUWS NOTARIEEL - AANKONDIGINGSWEEKBLAD VOOR HET ARRONDISSEMENT VPER Uitgever OUMORTIER, 34, Boterstraat Tel. 500 Y P E R BEVOORRADINGSDIENST Winterhulp - leper Overtuiging - Geloof 0 01 VOETBAL E C. Yper i\. F. O. Kt oe sela re I i Nationale Landbouw- en Voedings corporatie Boerencorporatie leper HET YPERSCHE ABONNEMENTSPRIJS v «wr Belgiëéén jaar36.06 fr. zes maanden18.00 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische Postkanturen TARIEF van AANKONDIGINGEN op aanvraag aan de Drukkerij Dumortier 34. Boterstraat, Yper Tel. 500 Postch. 46.173 - H. R. Yper 220 ■MMMMMMMMMMUiViiWi STA» IEPER Uitreiking der Eierkaarten De nieuwe eierkaarten zullen aan de rechthebbenden uit gereikt worden op Donderdag 20. Vrijdag 21 Augustus, telkens van 9 u. tot 12 u. en van 2 u. tot 3 u. 's namiddags en op Zaterdag 22 Augustus, van 9 u. tot 12 uur. De belanghebbenden die nog hun rantsoeneeringskaart niet mochten ingebracht hebben op het bureel van den Bevoor- radingsdienst, worden \erzoeht dit onverwijld te doen. Aflevering van Rantsoeneeringszegels Aflevering aan personen die zich te Iaat aanmelden De aandacht van het publiek wordt op het volgende ge vestigd De betrokkenen moeten hun rantsoenzegels uiterlijk in dea loop der eerste acht dagen van hat rantsoenaerings- tijdperk afhalen. Geen enkele afwijking wordt aangenomen. Degenen die zich aanmelden na den 20" dag of na den 10" dag van de periode gedurende dewelke de zegels geldig zijn, ontvangen slechts I 3 of 2/3 van een zegelblad. (Besluit van 1-3 40 Staatsblad van 4-5 difo). o— Maaltijden voor ondervoede Kinderen Sinds 10 Augustus worden de maaltijden niet meer uitge reikt in de zaal Concordia maar wel in de bovenzaal van het Secretariaat van Winterhulp, St Jacobsstraat. 16. Vischbedeeling Op Maandag 17 Augustus zal een bedeeling van visch in pekel plaats hebben waarop alle ondersteunden van Winter hulp recht hebben. Rantsoen 500 gr. per lid van het gezin. Pasgeld 2 fr. per rantsoen. Bereiding Rogge of kabeljauw wordt gedurende minstens 48 uur geweekt, daarna gereinigd, opnieuw enkele uren ge weekt en dan, met bijvoeging van een kleine hoeveelheid azijn gekookt. UURREGELING A) Personen ouder dan 60 jaar, zwangere vrouwen en ge- brekkigen Van 9.00 tot 9.30 u. Beginleiters A tot en met D. 9.30 tot 10.00 u. E tot en met L. 10.00 tot 10.30 u. M tot en met T. 10.30 tot 11.00 u. V tot en met Z K| Alle andere ingeschrevenen Van 11.00 tot 12.00 u. Beginletter» A tot en met D. 14.00 tot 15.00 u. E tol en met L. 15.00 tot 16.00 u. M tot en met T. 16.00 tot 17.00 u. V tot en met Z. Deze uurregeling zal strikt toegepast worden het Is dus «ven nutteloos vroeger als later te komen. Wijziging aan het barema van den burgerlijken steun. Volgens de verhooging van den Burgerlijken Steun, voor zien door besluit van den I" Juli 1942, wordt de theoretische wekelijksche steun voor een gemeente van 2° categorie, dus voor leper, als volgt vastgesteld Voor de gezinshoofden 91.fr. Voor de echtgenoote huishoudster 36.65 fr. Voor de kinderen ten laste, beneden de 15 jaar 26,25 fr. Vermeerdering per Dljkomend persoon 36.65 fr. De gezinshoofden kunnen gemakkelijk zelf uitrekenen welke de wekelijksche steun voor hun gezin desgevallend zijn zon. Kunnen genieten van de voordeelen die Winterhulp biedt 1* Categorie: gezinnen waarvan het globale inkomen het plafond van den burgerlijken steun niet overschrijdt. Voorbeeld Het gezin bestaat uit 5 personen vader, moe der, één kind ten laste ouder dan 15 jaar en 2 kinderen jon ger dan 15 jaar Het gezin mag een totaal wekelijksch inkomen hebben van 91 pl. 36,65 pl. 36.65 pl. 26.25 pl. 26.25 is 216 80 ff. 2* Categorie gezinnen waarvan het globale inkomen het dabbele van het plafond van den burgerlijken steun niet over schrijdt VoorbeeldHet gezin bestaat uit 5 personen vader, groot moeder, 2 kinderen ten laste ouder dan 15 jaar, één kind jonger dan 15 jaar. Het gezin mag een totaal wekelijksch inkomen hebben van: 2 x (91 pl. 36 65 pl. 36.65 pl. 36.65 pl 26 25is 454.40 fr. 3e Categorie Komen enkel in aanmerking kroostrpe ge zinnen en gezinnen waarvan de «chtgenoote zwanger is. Het globale Inkomen mag het driedubbele van den burgerlij ken steun niet overschrijden. Voorbeeld Het gezin bestaat uit 8 personen vader, moe der, grootvader. 3 kinderen ten laste ouder dan 15 jaar, 2 kinderen jonger dan 15 jaar Het gezin mag een totaal wekelijksch inkomen hebben van: 3 x (91.00 pl. 36 65 pl. 36.65 pl. 36 65 pl. 36.65 pl. 36.65 pl. 26 25 pl. 26.25)1*980.25 Ir Merk wel Inschrijvingen en veranderingen van categorie worden slecht* in het Secretariaat aangenomen, iederen Maandag van 9 tot 12 uur. Er onstaat overtuiging zoodra de gronden en rede nen tot het aannemen der waarheid een beslissend overwicht hebben. Het onderzoek heeft mij zoover gebracht, dat ik mij van de waarheid overtuigd houd, en toch is het mogelijk, dat mijn overtuiging geen waarheid is. Zij is, even als de meening, een subjec tief voor waar houden, dat wel voortspruit uit ons eigen gevoel, doch tevens gegrond is op een verstan dig en onpartijdig onderzoek dat mij dwong de waar heid aan te nemen. Een meening kan ontstaan uit de behoefte van iets voor waar te houden waar wij bij het onderzoek in twijfel gebracht werden. Bijgevolg kunnen wij onze meening, of veranderen, of ons in dezelve bevestigend gevoelen, wanneer wij de gronden voor of tegen bespeuren, en er dus overtuiging plaats heeft. Die meeningen zijn verreweg de beste, omdat ons eigen gevoel door de rede bestuurd, gewaarborgd wordt tegen den invloed van hartstochten of schadelijke voorbeelden. Een meening kan men te goeder trouw opvatten uit louter navolging; men kan daarin ook naar de stem der hartstochten luisteren of zich door hersen schimmen of bedriegelijke vooruitzichten laten gelei den. In het eerste geval vertrouwt men zich aan vreemden; in het tweede aan onze ergste vijanden, en in het derde aan valsche verleiders toe. Spruit daarentegen onze meening uit overtuiging voort, en wordt ze door haar bevestigd, dan heeft ze haar steun en hare verantwoording in zichzelf. Op den grond alleen kan zij eischen, dat men haar eer biedige. Wij kunnen vervolgens berusten in het geloof, een voor waar houden, dat louter subjectief is. De gron den zijn dan ontleend uit die behoefte onzer ziel, welke alle waarschijnlijkheden, vermoedens, gissin gen en meeningen voor ongenoegzaam verklaart, en wat ze aanneemt, alleen als volstrekte waarheid wil aannemen. Moesten wij op de gedachte komen geene waarheid te erkennen dan die op weten gegrond is, en alle geloof en vertrouwen als waarheidsgronden totaal te verbannen, wat zou er dan van ons worden? Een schrander en vermaard schrijver drukt zich in dezer voege uit: Dikwijls zweeft de gedachte mij voor den geest, wat al verliezen wij zouden lijden, moesten er geene treinen, autos of rijtuigen, ja, geen vliegmachines meer bestaan. Het zou er dan maar slecht uitzien met den koophandel, de gemeenschap en den omgang der menschen onderling, en zelfs van geheele werelddeelen. Wanneer ik het nog erger maken wil, doe ik opeens niet alleen de boekdruk kunst verdwenen, maar ook het schrijven, lezen en alles wat eigenlijk gesproken letterkunst is, uit de maatschappij verdwijnen. Hoe jammerlijk zou de toestand der wereld zijn zonder boeken, zonder dag bladen. Wil ik het leven nog ellendiger maken, dan doe ik alle talen, alle woorden, alle klanken ophou den, en stel mij het menschelijk geslacht voor als een stom standbeeld zonder taal. Hoe verschrikkelijk komt mij het menschdom voor zonder spraak! Maar wil ik de ellende der wereld ten toppunt voeren, dan geef ik haar, ja, wel alle posten, rijtuigen, schepen, autos, treinen, schriften, boekdrukkunst, talen, kun sten, handwerken, wetenschappen terug maar ik ontneem haar het GELOOF, dan is zij in den staat der hoogste ellende, en Ik herken de wereld niet meer! Het geloof is alzoo een behoefte voor onze redelijke natuur. Wordt zulks niet bewezen door een enkelen oogopslag op onzen eigen levensloop? Zoodra het kind niet meer door aanschouwen weten kan, en toch gaarne weten wil, hoe en waarom dit of dat zoo is, dan richt het zich tot zijn ouders en vraagt het hun. Het gelooft wat ze zeggen en het zal ook deze eenmaal aangenomen waarheid tot grondslag leggen van zijn verder navragen. Evenzoo gaat het met den leerling en den leer meester. Deze kan niet alleen door aanschouwing en ervaring leeren; integendeel, het geloof aan den onderwijzer, en het geruste vertrouwen, dat alles wat h(j zegt als waar mag aangenomen worden, ligt voor het grootste gedeelte tot grondslag van zijn vorming. Wat zou er van de zedelijke opvoeding geworden, als bij den jongeling of het jonge meisje geen geloof bestond aan de raadgevingen, waarschuwingen en vermaningen hunner ouders en leermeesters Waar ging het ook heen zonder geloof bij de be oefening der wetenschappen? De aardrijkskunde zou zich voor eenieder bij de plek van zijn woning bepa len. De geschiedenis zou niet verder reiken dan zijn eigen levenstijd. Meet-, wis- en sterrekunde, natuur-, kruid- en scheikunde, kortom alle niet algemeen be oefende wetenschappen zouden voor allen, die niet zelf konden onderzoeken, haar nut verliezen en in het niet verdwijnen. De zieke zou zich aan geen dok ter of heelmeester, de verongelijkte zich niet aan een rechtsgeleerde, de onkundige zich niet aan een verlicht leeraar toevertrouwen. Neem het geloof uit de kinderkamer, de scholen. BRRElEliElBElElElElElËlElS E=3E Zondag 16 Oogfit om 14,30 uur Q op het Ypersch Stadium, Augustijnenstraat PJ tegen 01 E1E1EIE1BE1E1E1EIB Ingang 4 fr. - Tribune 1 fr. opleg 194» B I B de staten en kerken: wat is dan de menschelijke samenleving? De samenleving verdient dan dien naam niet meer. Overal ontbreekt de band van ge meenschap, welke alles samenbrengt, knoopt en houdt. Wie tegen het geloof den mond opent, of de pen scherpt, onderneemt den strijd met den Algebie der der gansche wereld. Zoo iemand wil den band, waarin en waardoor dat alles te samen gehecht is, welke de Voorzienigheid zoo wijselijk, en reeds zoo lang vóór hem, heeft gevlochten, welke menschen met menschen, en menschen met God vereenigt, met het pennemesje van zijn verstand voorsnijden, zoo iemand scheurt het gansche menschdom vaneen. Het geloof komt dus wel meer te stade dan men denkt. Maar er blijft een moeilijkheid: wat kunnen, wat mogen en wat moeten wij gelooven? Het kunnen hangt altijd af van ieders vermogen. Over het algemeen kunnen evenwel alle menschen met gezonde zielsvermogens, denken en oordeelen, omdat dit de algemeene eigenschap hunner mensche lijke natuur is. Zij kunnen doen alles wat die alge meene eigenschap hunner natuur medebrengt of daar niet tegen strijdt. Zjj kunnen alzoo gelooven of voor waar aannemen alles wat niet rechtstreeks met hunne eigene ervaring, met hunne zelfbewustheid, met htm algemeen natuurlijke gevoel, of met de uit spraak der gezonde rede strijdig is. Wij moeten slechts van ons weten volstrekt zeker zijn. Wat mogen wij gelooven? Indien wij alles dade lijk voor waar aannemen, wat we konden gelooven, zouden wij al spoedig tot lichtgeloovigheid vervallen en dat zoo dikwijls wij lichtvaardig en onnadenkend zulke dingen voor waar aannamen, die om hunne belangrijkheid of onwaarschijnlijkheid, een nader onderzoek verdienden. Hebben wij geen grond of reden om iets als onwaar te verwerpen, zoo mogen wij gelooven. Wij mogen evenzeer ons voor waar houden op schorten, tot wij hiervoor een stelligen grond hebben bekomen. In dat geval zullen wij al spoedig de nood zakelijkheid bespeuren, dat we moeten gelooven. Bij eenieder, die niet bevooroordeeld is, zal zulks onwillekeurig het geval zjjn; hetzij die geloofsgrond besta in de getuigenis van anderen, hetzij in het noodzakelijk verband tusschen ons voor waar hou den en deszelfs zedelijk of verstandelijk doel. Het eerste noemt men geschiedkundige geloofwaar digheid, terwijl het laatste algemeen als inwendig» geloofwaardigheid genoemd wordt. HOOFDGROEPEERING TUINBOUWPRODUCTEN LeveringsplaatsIEPER, Bruggesteenweg, 58 O Mededeelingen aan de Heeren Tuinbouwers van het Leveringsgebied IEPER-POPERINGE. A. Met deze wordt de aandacht der Tuinbouwers van het gebied Ieper-Poperinge er op gevestigd, dat zij van alle verdere verdeeling van stikstofmeststoffen zullen geschrapt worden indien ze geen of weinig van hun productie aan de bevoegde leveringscentrale afzetten, zooals dit voorzien is bij besluit van 15 Juni 11. Artikel 3 a en b betreffende de marktordening van Groenten en Fruit. m B. De tuinbouwers uit dit zelfde gebied, welke gebeur lijke bezwaren of klachten hebben te doen tegenover de leveringsbevelen hun toegezonden door toedoen van de Leveringsplaats leper, moeten deze schriftelijk overma ken aan bovenstaand adres, waar het noodlge zal ge daan worden, deze klachten grondig te onderzoeken. C. De aanvoer door den voortbrenger kan geschieden iederen dag der week. ZONDAG en MAANDAG uitge zonderd. van 9 tot 11 30 uur. eveneens aan bovenstaand adres. dd. Directeur der Leveringsplaats leper. C. BRAEM. De landbouwers worden dringend verzocht de mest stoffen-zegels te komen afhalen ten bureele Land bouw Boterstraat. 13. De P. S. der N. L. V. C. C. GEERAEKD.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1942 | | pagina 1