HET YPERS KATTEFEEST Een oud folkloristisch gebruik herleeft Een woordje Geschiedenis Kattefeest' 1948 ONAFHANKELIJK NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAD VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER le JAARGANG Nr 11 PRIfS 2 Fr. ATERDAG 21 FEBRUARI 1948 VERSCHIJNT ELKE WEEK 'S ZATERDAGS BIJZONDERE TREINREGELING HET YPERSCH NIEUWS BESTUUR EN REDACTIE: 34. BOTERSTRAAT, YPEK Tc, iW) PosUheekrek.461.73 (L. Dl MORTIER) ABONNEMENTSPRIJS EEN JAAR 100 FR. 's Lands wijs, 's lands eer een over bekende spreuk. Is zij niet in deze deftige, beschaaf de vorm in onze goede stede van leper bekend, zij vindt er niettemin zoveel te juister haar toepassing in het feit dat de Ieperling houdt aan zijn eeu wenoude overleveringen van volks feesten. met hun historische of legen darische ondergrond. Wij bedoelen hoofdzakelijk de beide jaarlijks te rugkerende feesten het Kattefeest en de Tuindag. Komt er een tijd zoals bv. de laatste oorlogsperiode dat de tra ditie onderbroken wordt, dan eerst voelt de leper..ng dat er wat ont breekt als de laatste' dagen van de Winter stuiptrekkend te loor gaan. dan kan men het merken, dat hij niet alleen de zwierende mallemolens maar ook nog een stukje andere folk lore moet missen. Gelukkig is die droevige tijd weer voorbij en vieren we opnieuw ons Kattefeest. Ons Kattefeest, inderdaad, want er is in heel het land slechts één Kattefeest, en het is dat van leper Is het Kattefeest een historisch feest A is h: i louter folklore Na zijr. overwinning te Kassei op zijn schoonzuster Richilde van He negouwen. op 22 Februari 1071, sticht te Robrecht de Fries, graaf van Vlaanderen, verscheidene kerken in ming van een oeroude mythe. d. i. een verhaal dat wortelt in een natuur godsdienst. De katten spelen nl. in de Germaanse mythologie een voor name rftl. Freya is in deze mytholo gie de godin van de schoonheid. d«r liefde en der vruchtbaarheid, zoals in de Griekse mythologie Aphrodite en bij de Romeinen Venus dit is. Freya had, evenals haar latere echtgenoot Wodan of Odin, een wa gen waarin zij gewoonlijk zelf reed. Deze werd getrokken door katten, haar geliefkoosde dieren, de zinne beelden van liefde en wellust, of de verpersoonlijking van de vruchtbaar heid. De tempels van Freya waren zeer talrijk en zij werden lang Ir: stand gehouden door hen, die haar eredienst aankleefden. De katten wa ren dus bevoorrechte dieren, die in hoog aanzien stonden bij onze heiden se voorouders, welke nog steeds aan hun gebruiken bleven vasthouden, lang nadat ze waren overgegaan tot het christendom. Evenals alle heiden se godheden werd Freya tot een «dui vel een demon of een heks ver klaard en verbannen naar dé berg toppen van het oude Germaanse land. in Noorwegen, Zweden en Duitsland. Dat, werd hun speciaal verblijf eft" de algemene" verzamel plaats var, deze duivelstoeten. Daar men nu meende dat ook de dieren, welke de lievelingen waren van de ze goden, dus de katten voor Freya. duivelse eigenschappen hadden, wer- dat men publyckelyck van 't hooghste van hunnen Burgh Catten soude smyten. ghelyck alsoo van hun ver werpende de Afgoderye, die om re den boven verhaelt niet bequaemer en konde uyt-ghedruekt worden, als door de Catten. Wanneer werd het Kattefeest ge houden Theofiel Lanssens, in de bovenaan gehaalde Annales, schrijft dat het ge schiedt in de Vasten, omdat deze tijd gewoonlijk aanvangt in de maand Februari, die vroeger wel eens Katte- maand werd geheten, naar de meest eschikte tijd voor de voortteling der katten. Op de eerste Zondag van de Vasten kon het feest niet worden ge vierd om wille var. het Sollen- of Borrelle-feest (borrelen of lichttoort- sen rondgedragen ter herinnering aan het feit dat de Joden Christus kwamen opzoeken met fakkels en lantaarnen). Zo werd het dan ge houden op de tweede Zondag. Wij zijn het hiermede niet hele maal eens. Dat oorspronkelijk het Kattefeest in de maand Februari ge houden werd akkoord. Maar er was de Ieperse jaarmarkt, en van de gele genheid dat er toen heel wat vreem delingen in de stad aanwezig waren heeft men gebruik gemaakt om het feest op de laatste dag van de markt tc verplaatsen. Die dag heette vroe ger trouwens Kattewoensdag. Aert Hierax zegt trouwens ook hebben dit willen doen met 't luyden der kloeken voor ende naer op de ver- maerde Jaermarckt van Iper, op dat ZONDAG 22 FEBRUARI gaat het folkloristische Kattefeest dus op nieuw door. Dit jaar echter werd er een bijzonder cachet aan gegeven en zo kdmt de. ganse feestelijkheid te staan in het teken van de veroordeling van de kat. s Morgens te 11 uur zal een heraut, voorafgegaan door 4 trommels en 4 thebaanse trompetten «de goede burgers van de stede Yper» kond naken van de gebeurtenissen die zullen plaats grijpen. Te 14 uur zal de stoet gevormd worden aan de Rijselpoort. Vooraf gegaan door de Harmonie Ypriana, die haar welwillende medewerking verleen: zal de kattestoet zich via de Rijsel-. Boter-, Tempel-. Statie straten R. Colaertplaats. G de Stuers- en Boterstraten. naar de Grote Markt begeven. Vervolgens zullen op een verhoog voor het Belfort de Graaf van Vlaanderen, Arnolfus, en zijn gemalin plaats nemen, omringd door de hofhouding, de lijfwacht, de Katten en de Reuzinnetjes. Daarop zal de baljuw voor de kat. symbool van alle kwaad, de dood straf vorderen, waarna onder bazuingeschal de straf zal uitgesproken worden De stadsnar zal daarna van op de toren de straf ten uitvoer bren- _en. namelijk het afwerpen, en dan zal het slechts aan U liggen, geachte lezers, om de premielinten te bemachtigen Na het feest worden de premiën ten stadhuize uitbetaald. ZONDAG 7 MAART: Grote koers voor Liefhebbers. De opening van het wielerseizoen met De Kattekoers of koers der Drie Belfortsteden Gent - Brugge - Yper. Omstreeks 16 uur aankomst te Yper, Statiestraat. Vlaanderen. Ook de St Pieterskerk te leper. Vier jaar later, in 1075 geeft hij de toestemming tot het houden van eer. markt, ter gelegenheid van de kerkwijdingdeze markt begon op 22 Februari feestdag'van St Pietersstoel en duurde eerst veer tien dagen, later een maand. De bij zonderste dagen waren de toog- dagen waarop het laken ter bezich tiging werd uitgestald. Zij vielen op 10, 11 en 12 Maart. Ruim een eeuw later, in 1292. vangt deze markt," ingevolge een verorde ning van Margareta van Konstan- tinopel, aan met Aswoensdag. Maar na het verval van leper, reeds in de 14e eeuw begonnen en bijna volledig voltrokken na de verwoesting van haar voorsteden in 1383. verdwenen omstreeks 1400 de jaarmarkten te leper. Alleen bleven nog over de Maandag, Dinsdag en Woensdag van de tweede week in de Vasten. Dat deze marktdagen aanleiding gegeven hebben tot een kermisweek staat vast. Tot daar het geschiedkundig ele ment. Er. het folkloristische Het Kattefeest is. in zijn verste oorsprong, veel ouder dan deze jaar markt. Het Kattefeest is de belicha- Een beeld uit de Kattestoet van 1939. den zij aan de veraenting prijsgege ven. Denken wij slechts een ogen blik aan het misprijzen dat de men sen van onze tijd nog steeds gevoe len voor zwarte katten Is het dan zo moeilijk te begrijpen dat de Kerk de verzaking van het heidendom, in de vorm van het doden van katten toeliet, en er haar goed keuring aan hechtte? Over de eigenlijke feestviering van het kattenwerpen zijn er ons zeer weinig historische bijzonderheden overgebleven. In het jaar' 1714 ver scheen te leper een kleine brochure getiteld Korte Uyt-legghinghe eeni- gher godvruchtigher ghewoonten vande Borghers van Iper. namentlyck van 't smyten der Catten, door Aert srax, borgher van Iper. Het werd in 1848 herdrukt in de Annales de la Société d'Emulation de Bruges», en het bevat naast een paar uiteenzettingen over andere volksgebruiken ook interessante bij zonderheden over het Kattefeest. Over de beweegredenen tot het Kattefeest schrijft Aert Hierax ...ende om te toonen dat sy ten hooghsten ver- saeek ten alle vremde Goden, ende die sy te vooren hadden ghedient, alle vremdelinghen souden moghen sien, ende hooren, dat die van Iper alle Afgoderije onwederroepelyck hadden versaeckt. Van waar werden de katten gesme ten Van de burgtoren, van de St. Maar tenstoren, en daarna, van 1231 af. zegt een oude kroniek, van de Halletoren. Betrouwbare documenten hierover ontbreken volledig. Verscheidene malen moet het feest van het kattenwerpen onderbroken zijn geweest in de loop der jaren, maar toch herleefde het weer telkens. Schrijft niet de voormelde schrijver het volgende Van hoedaenighe ach- terlaetinghe voor eenen tydt wy he den daeghe hebben experientie. ende de herneminghe sal geschieden den 28 February 1714 En een andere kroniekschrijver, Ge rard de Feu, vermeldt in zijn «Wa- rachtige Beschrijvinge van eenige particuliere Saeken... op de datum van 11 Maart 1716, dus slechts twee jaar nadienOp den elfsten van Maert, wesende Woensdag in de Kat-- tefeeste van het jaar 1716. heeft een zekeren timmerman die wrochte in het Stadhuys met naeme Gillis Pop- peliere. voor den laetsten keere de TER GELEGENHEID VAN KATTEFEEST Lijn 63. Kortemark Poelkapelle Yper <2> 10.10 10.54 (2) 12.00 12.44 (2) 14.18 14.38 (2) 14.08 14.52 (2) 16.41 17.25 Yper Langemark Staden Kortemark 17.28 18 12 (2) 17 46 18.30 (2) 19.19 19.34 (2)' 20.31 2150 (2) Lijn 64. Roeselare Yper (2) 9.40 1012 (2) 13.41 14.19 (2) 1410 14.42 (2) 1700 17.32 Yper Roeselare (2) 17.40 18 14 (2) 18.13 18.47 (2) 20.15 20.49 Al deze treinen zijn Omnibustreinen stopplaatsen. Lijn 69. Abeele (2) 10.28 (2) (1) 1312 (2) (1) (2) Yper (1) (1) (1) (2) (1) (1) 17.36 18.33 1920 19.59 20.40 22.22 Poperinge 11.05 13.35 14.00 1515 16.42 Poperinge 17.53 1849 19.37 20.14 20.55 22.37 Yper 11 19 13.52 14.15 15.29 16.58 Abeele 1821 2024 Lijn 69. Kortrijk (2) 9.15 (2) 9.30 (1) 11.10 (1) 1330 (1) 16.24 Yper Komen (1) 17.53 (1) .19.27 Meenen Komen Meenen Yper 10.12 10.26 12.16 14 42 17.30 Kortrijk 18.58 20.35 met stilstand in al de tussenstations en (1) Stoomtrein 2) Motorrijtuig. katten gesmeten van den Halletoren, hetwelke op dese wijse alle jaeren pleegde te geschieden, te weten de man die de katten smeet was gekleed in een rooden baey ofte veste ende stont op een plankiet die uytgestoken was door het vensterken boven den balcon van de haentjes, wat hooger als het Carillon, ende hadde aldaer drie a vier jonge katten in eenen sak, dewelke hij een voor een uyttrok, en de tusschen het geklank van het klok kenspel met de kat in de hand aldaer danste en vele kabriolen maekte, en dan de katte smeet met vollen zwier op de markt onder het volk 't welck alsdan bij duizenden daer vergadert sijnde. krielde van de menschen, mits het seer curieus ende aengenaem om s:en was. Dit is alsdan den laetsten keere geweest dat men in de Katte feest de katten gesmeten heeft. Men segt dat men dese fraeye ende seer vermaekelijke saeke heeft agterge- laten omdat de Hollanders die daer in Ypre in garnisoen lagen, de Yper- 1 in gen schimpwijze altijd noemden de kattesmijters In een Iepers weekblad «De Toe komst leest men in het jaar 1870, dat men in het jaar 1817 voor de laat ste maal de katten heeft gesmeten. Wat er ook van zij, meer dan 100 jaar heeft de onderbreking geduurd, tot het gebruik in 1938, tien jaar geleden, weer in ere werd hersteld. Het mocht helaas, slechts tweemaal plaats heb ben Het werd nu volledig folkloris tisch opgevat. Van uit het Stadhuis vertrok een stoet met de Ieperse nar. gedost in de Ieperse kleuren, wit en rood, en vergezeld door zijn knecht, die de zak met de poppenkatten droeg. Een dubbele rij hofknapen omringde hem. terwijl de reuzinnetjes dan sen uitvoerden op de tocht naar het belfort. Boven op een balkon, werden dan door de nar allerlei dansen uit gevoerd, terwijl af en toe katten met luiten in de menigte gegooid werden Nu weer is het Zondag de beurt aan het leest, na de welgelukte vieringen i an de twee naoorlogse jaren. Laten wij ons allen verheugen in het Kat te! eest. dat zo taai is volgehouden geweest in de loop der tijden. Dit ter ere van hen, die het feest hebben willen herinrichten soo naer-kom- melinghen behooren te doen, altydt groot achtende d'instellinghen ende goedegewoonten van hunne Voor- vaderggVLATOR. b VERMAKELIJKHEDEN TER GELEGENHEID VAN KATTEFEEST Auto-Skoter Schietkramen Gebakkramen Ali-Baba Spel- kramen Vliegmolens Confi- seriekramen Molens Feno menen Rupsbaan Metro Theater Tir Foto Lach paleis Luna Park Zo-Center (Es planadeplein).

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1948 | | pagina 1