Kattefeest door de tijden heen WERELDGEBEUREN DE POLITIEKE TOESTAND Een ~i'éc traditie herleeft Het ontstaan en de betekenis van het Kattefeest Het tijdstip van het Kattefeest De eerste Kattefeesten Mw Ch. STRUYVE - DUMON 35, Rijselstraat IEPER De Kattesmijters Stort 84 fr. Bijvoegsel aan HET YPERSGH NIEUWS 21-2-48 3BDB& tT JéïEr*. as. acaTiWwraai—aw Wanr eer de Ieperse nar op Zondag 13 Maart 1938. tweede Zondag van de Vasten, enkele katjes van de Halle toren wierp, werd een der oudste fol kloristische feesten van ons land op nieuw in ere hersteld. Duizenden mensen waren opgeko- •tnen om dit feest, dat zijn oorsprong vindt in de vroege Middeleeuwen, ja zelfs in de eerste jaren dat de Chris telijke leer in onze streken verkon digd werd, mede te vieren. Na de aankomst van de Kattekoers. een wedstrijd voor Juniors welke op de baan Gent-Brugge-Ieper de 3 Belfortsteden betwist werd, ver trok de stoet, met muziek aan het hoofd, van het stadhuis om zich naar het Bedfort te begeven. Negen ere- knapen. dragende elk een kat (geluk kig slechts een pop deden de stads- nar uitgeleide. Onder het geschal van thebaanse jrompetten en het spel van de bei aard, werden de katjes door de nar naar beneden geworpen. Elk der kat jes was versierd met linten'die de stadsstempel droegen en een zekere waarde vertegenwoordigden. De toe schouwers die een der linten konden bemachtigen, ontvingen na het feest ten stadhuize een premie. Na in 1939 nogmaals gevierd te zijn geweest, werd het Kattefeest opnieuw en voor de hoeveelste maal in de geschiedenis door de nieuwe we reldoorlog van de feestkalender ge schrapt. Het werd opnieuw ingericht in 1946 en kende alsdan een reusachtige bij val. Door een heerlijk zomerweertje aangelokt hadden tienduizenden be zoekers zich de verplaatsing naar leper getroost. Ook in 1947 kende het feest een triomfantelijk sukses. En dit jaar. voor de derde maal sinds de nieuwe wereldbrand, zullen de katjes van leper's torens geworpen worden. Zondag 22 Februari wordt een nieuwe hoogdag voor leper, een nieuwe parel aan lepers rijke kroon In welk jaar het Ieperse kattefeest zijn oorsprong vond, is onmogelijk te bepalen. Ongetwijfeld is dit feest, zoals zovele andere folkloristische feesten en plechtigheden, van hei dense oorsprong. In de Germaanse Mythologie speel den de katten een grote rol. Toen Wodan, oorlogsgod en hoofd der Asen, heerser over de Wereld en het Wal halla, ten strijde trok, werd hij verge zeld door zijn zuster Freya, godin der Liefde, die gezeten was in een wa gen. getrokken door katten. Het ge beurde zelfs dat de katten voor een afbeelding van Freya genomen wer den. Vandaar de grote eerbied die voor deze dieren in onze gewesten gekoesterd werd. Deze verering gaf aanleiding tot feesten en vreugdebetogingen waar van Freya's lievelingen het voor werp waren. Deze feesten werden gevierd in de Solmonath (laterFe- bruarius), tijdstip waarin de katten bijzonder zorgen voor de voortzetting van hun geslacht. De Februarimaand wordt ten andere nog steeds Katten rtiaand genoemd. Door hun betrekkingen met de voornaamste aller Godinnen, genoten de katten zulke grote vrijheden, dat ze in het Oude Germanië, onder de benaming Esse, voor het zinnebeeld der vrijheid doorgingen. Ongetwijfeld verminderde de eer bied voor deze huisdieren naarmate de Christelijke lering veld won. En we kunnen denkelijk daar de oor sprong van het Ieperse kattefeest zoeken. Immers, door de Evangelisten werd al wat heidens of van heidense oor sprong was, geschandvlekt. De voor werpen of dieren welke aanbeden werden dienden vernietigd te wor den. Niettegenstaande alle pogingen der zielenherders, keerden de mensen zich ten slotte steeds naar him oude be:dense gebruiken. En om hen toch °P het goede pad te houden, trachtte men aan deze aloude gebruiken een christelijke plooi te geven, zodat de oorsprong van tal van onze huidige Plechtigheden daar te zoeken is. In plaats van de kattenverering ech ter hoog te houden, werd door de priesters geijverd om deze dieren te laten verfoeien. Zo werd de aloude heidense geest van het Ieperse katte feest omgekeerd. In plaats van het voort te vieren tot verheerlijking de zer mystieke huisdieren, werd het feest hervormd tot een zinnebeeldige verzaking van de afgoderij. En ongetwijfeld vinden we hier de oorsprong van het Kattefeest. Om te beduiden daj de Ieperlingen verzaak ten aan het heidendom wierpen ze enkele katten van de hoogste der stadstorens. Door de katten, Freya's lievelingen, verstond men het heiden dom, en het wegwerpen was het sym bolische teken dat de mensen ver zaakten aav hun vroeger geloof. Hoewel de geest van het feest om gekeerd was. werd het Kattenfeest toch verder gevierd in de katten- maand, of toch ten minste rond die tijd. Men verkoos voor dit feest de Vastentijd, om door de geest van boet vaardigheid die dan heerst, de grote losbandigheid der heidense feesten in te tomen. Op de eerste Zondag van de Vasten kon het feest echter niet gevierd worden, gezien op die dag een ander feest doorging, nl. het Sbllenfeest. De Solmonath. later door de Romeinen Februarius genaamd, kreeg van dit feest zijn benaming. De viering bestond in het uitdelen van een sóórt koeken, sollen ge naamd. De mensen bezochten elkaar en boden Sollen aan, en maakten leute en pret. Niettegenstaande onze gewesten tot het Christendom be keerd waren, zagen ze niet af van dit vreugdevol feest, maar men bleef zijn kennissen uitnodigen om de sollen, die intussen de benaming krakers ontvangen hadden, te eten. Daaruit komt ook de naam van Krake-Zon- dag, eerste Zondag van de vasten. Aldus stelde men de viering van het Kattefeest uit tot de tweede Vas tenzondag. Tevens werd de Ieperse jaarmarkt gehouden. Deze markt, de beroemdste laken-jaarmarkt uit de Middeleeuwen, duurde van de Maan dag tot de Woensdag. Vandaar ook, dat het eigenlijke Kattenfeest dik wijls gevierd werd op de Woensdag na de tweede Zondag van de Vasten. Het is niet met zekerheid uit te maken, wanneer de eerste katten van Iepers toren geworpen werden, maar volgens sommige geschiedschrijvers zou dit reeds in de achtste eeuw ge beurd zijn. De Heer van leper zou omstreeks deze tijd een bevel uitge vaardigd hebben, waarbij er katten van zijn kasteeltorens dienden ge worpen te worden. Volgens een oude overlevering, zou het smijten der katten in 1475 verzet geweest zijn naar de Woensdag. De katten wer den eerst afgegooid van de torens van het oude kasteel van de Graaf van Vlaanderen, en vervolgens van de torens van zijn nieuw kasteel. Later werden ze geworpen van de St Maar tenstoren, en eindelijk, rond 1304, van de Halletoren, onmiddellijk na zijn voltooiing. Het feest werd niet onafgebroken gevierd. Sommige jaren verdween het voor zekere redenen uit de ge schiedenis der stad, om vervolgens, enkele jaren nadien, terug op te dui ken. De eerst gekende onderbreking zou dateren uit het jaar 1578, nadat de Gentse Calvinisten hun gezag over de stad leper gevestigd hadden. Toen Alexander Farnese zich op 10 April 1584 van leper meester maakte, dach ten de Ieperse poorters onmiddellijk aan het inrichten van de Kattefees ten, zoals blijkt uit de geschriften van Augustijn van Hernighem, stads archivaris en schrijver van Iepers Dagboek. Maar het zou toch slechts in 1590, op 21 Maart geweest zijn, dat de traditie heraangeknoopt werd. In het Iepers Dagboek beschrijft de Kro- nieker de feesten van de jaren 1590 tot en met 1595. De katten werden tel kens geworpen om 4 uur 's namiddags bij het sluiten van de Jaarmarkt, en onder het spelen van de schalmeien (soort houten fluiten). In zijn eerste verslag, dit over het feest van 1590. zegt Van Hernighem dat het feest een «oude lovelycke coustume» was. In zijn verslagen wijst de kronieker op het verband tussen het werpen Voor het KLEDEN van UW KLEIN- j TJESGEEN ZORGEN MEER j WENDT u TOT HET I Hl 13 VOOR KINDER ARTIKELEN Manteltjes Kinderkleedjes Voorschootjes Barbotensen Kinderkostuumpjes Doopartikelen Verven - Nieuwwassen - Droogkuisen - Rouw in 12 uren (150) der katten en de gang der handels zaken. Immers, in de jaren 1590 tot en met 1593, werden slechts 2 katten afgeworpen, terwijl in 1594. wanneer de lakenhandel scheen te herleven, een derde kat gegooid werd. Nadien hadden er nog onderbrekin gen plaats, maar heel juist is niet be paald wanneer. Het is echter een feit dat in 1714, op Woensdag 28 Februari, na een lange onderbreking, terug katten van de Halletoren geworpen werden. De oorlogen onder Lodewijk XIV waren de oorzaak van deze schorsingen, alsook 't schimpen der Vremdelinghenzoals Aert Hierax in zijn Korte Uytlegghinghe in het jaar 1714 schreef. Het blijkt uit een oude kronijk dat het kattefeest na 1716 opnieuw onderbroken werd. Na een verslag over het werpen van de katten door de timmerman Gilles Popeliere, zegt de schrijverDit is aldan den laetsten keer geweest dat men in de Kattefeeste de katten ge smeten heeft. Men segt dat men deze fraeye ende seer vermaeckelycke saeke heeft aghterghelaeten, omdat de Hollanders daar in Ypre in gar- nisoen lagen, ende de Yprelingen schimpwyze altyd noemden De Kat- tensmyters Dat zulks de echte reden tot onder breken der Kattefeesten geweest is, fin r asaa-***■•■ op postcheckrekening 461.73 (L. Dumortier, leper) en U ont vangt Het Ypersch Nieuws elke Zaterdag morgen vanaf a. s. week tot einde Dec. 1948. valt evenwel te betwijfelen. De tus senkomst der Geestelijkheid en de voorgangers der huidige leden van de Bond der Dierenbeschermers, zul len daar wel een groter aandeel in gehad hebben. De Ieperse archivaris Lambin (1765-1841) heeft in zijn jeugd dik wijls de katten zien smijten Door de Franse Revolutie werd de viering in 1794 opnieuw onderbroken, maar het feest verscheen in 1813 weer ten tonele, zoals blijkt uit een geschrift van Lambin In 1813, den lOden Maerte, Woensdag in de Koude Yper- feeste, ten 3 uren namiddag, wierd onder het spelen van den beijaard, de katte afgesmeten van den Halle toren, gelijk sedert aloude tijden ge pleegd werd. Het is in 1815 dat voor het laatst levende katten van de Halletoren geworpen werden. In 1815, evenals tijdens de Hollandse bezetting vindt men geen spoor van de viering. Het énige wat van de Kattedag, vóór de oorlog 1914-18, overbleef, was het spelen van de beiaard op de Woensdag van het Kattefeest te 2.30 u. 's namiddags. En toen er op dit historisch uur sneeuw viel, wat geen zeldzaamheid was, hoorde men de oude Ieperlingen zeggen Het sneeuwt katjes ROGISA. Historische gegevens werden geput uit de werken van Th. Lanssens (Annales de Ia Société Historique. Archéologique et Littéraire de la Ville d"Ypres) en van A. Viaene (De Biekorf 1939). Woensdag. 18 Februari 1948. WEST-EUROPA WORDT BEDREIGD! Generaal Eisenhower, de Amerikaanse wereldfiguur, de grote bevrijder van Euro pa. de voormalige opperbevelhebber van de geallieerde strijdkrachten in Europa liet thans een alarmkreetDe Verenig de Staten moeten zich gereed houden, om een plotselinge atoomaanval al te slaan Ontzettende waarschuwing Het gevaar mag dan ook niet als denk beeldig bekeken nog opgenomen worden De mogelijkheid van een plots-ontketen- de atoomoorlog dient onder het oog ge nomen te worden. De vraag dient gesteld en opgelostWat gebeurt er in dit ge val met ons land met West-Europa DE TRAGEDIE VAN ONZE TUD. De tragedie van onze tijd.schrijft generaal Eisenhower verder, c is. dat op de verwoestingen van de oorlog de bot sing tussen ideologieën is gevolgd Onze traditionele vrienden van West-Europa le ven in zeer moeilijke omstandigheden en sommigen hunner worden zelfs bedreigd, door een militante politieke partij, die klaarblijkelijk op chaos en onder.ukking aan een vreemde ideologie aanstuurt, ge wurgd te worden. DE ROL VAN WEST-EUROPA. Dokter W Schermerhorn, gewezen Ne derlandse eerste-minister. heeft eergiste ren te Antwerpen, voor een uitgelezen publiek, de vraag beantwoordHeeft West-Europa een opdracht te vervullen Spreker wees er op dat we in vertwijle- .ing hangen, als het ware met onze vin gertoppen aan de rand van het Europese- Aziatische continent, en we weten dat we al onze krachten te verzamelen hebben in de strijd, die we onvermijdelijk zul len moeten leveren voor het behoud van een reeks geestelijke en kulturele waar den, waaraan we niet kunnen verzaken zonder de zin zelf van ons bestaan te ver loochenen. De waardering van de mense lijke persoonlijkheid aldus ging de ge vierde spreker verder is daarbij de hoofdgedachte, die als het ware de grond slag vormt van gans deze levenshouding. Een verenigd West-Europa, bewust van het dreigend gevaar, maar tevens van deze grootste opdracht, die het hierbij te ver vullen heeft, verzamelt een patrimonium waardoor het bij machte is de brug te werpen over de kloof, die thans het Oos ten van het Westen scheidt. EN DUITSLAND?... De heer Bidault, de Franse minister van Buitenlandse Zaken, gaf verleden Vrijdag op deze vraag antwoord Duits land moet niet langer de inzet der hui dige konflikten zijn. De volkeren moeten het onder elkaar eens worden omtrent het opnemen van een vredelievend Duitsland in een Verenigd Europa Wij verzeile* ons tegen het herstel van het oude Duits- land. van het unitaire Reich van Bismarck of van Hitier Frankrijk wü iets dat nieuw is. maar tevens levensvatbaarheid heeft. Het erkent de rechten van het Duitse volk op een behoorlijk leven, maar het zou in geen geval kunnen aanvaarde® dat Duitsland de voorrang zou verkrijgen op de landen die veeleer het slachtoffer van zijn aanval waren.. Geen enkel ak koord is in vier jaar kunnen gesloten wor den onder de vier mogendheden, die ver antwoordelijk zijn voor het lot van Duits land Wij stellen het feit vast en moeten er dg conclusiën uit trekken Met Groot - Brittannië en de Verenigde Staten zullen wij trachten tot overeenstemming te ge raken. Dit is meer duidelijk gezegd we zullen met Duitsland tot een akkoord komen zonder Rusland als het moet. En waarom De heer Bidault zegt het in zijn oe- sluitt Wij willen de vrede, en wij willen de vrijheid- Noch voor ons, noch voor Europa, willen wij gebonden zijn aan de keuze tussen de vrede en de vrijheid. W'ii moeten ons verenigen met hen. die vast - besloten zijn dezelfde houding aan te nemen. GERUCHTEN OVER RUSSISCHE TOENADERINGSPOGINGEN. Is alle verzoeningsgezindheid bij de Russen dan uitgesloten Blijkbaar toch niet Immers enkele dagen geleden bereik ten geruchten uit Duitsland de bevoegde kringen in Washington, die er op wezen dat Rusland zich zou bereid verklaren de mogelijkheid van een vergelijk met de Westerse mogendheden te onderzoeken. Toch mag bij dit hoopvolgevend bericht geenszins uit het oog verloren worden dat de heer Marshall pas een paar weken ge leden nog verklaarde dat niets deed ver onderstellen. dat men een koerswijziging in de Sovjet-politiek mocht verwachten NUCHTER BEKEKEN. Los van alle hetze, van alle militaire en diplomatische zetten en raddraaierij komt het ons toch voor dat momenteel een oorlog algeheel uitgesloten blijft- Immers al heeft Rusland binnen afzienbare tijd odk atoombommen, het feit blijft dat Ame rika die zeer zeker heeft. Welnu, de vrees van een atoomoorlog, een massale mil- lioenen-mensen uitmoording in minder dan een dag tijd zal wel alle bewindvoer ders voldoende afschrikken om de stap tot Oorlog definitief te zetten. Moge het waar zijn dat alle lawaai over oorlog >- enkel en alleen een geblaf is van honden die niet bijten SPECTATOR Op Zaterdag, 21 dezer, te 15.30 uur, zal onze stadsgenoot, dhr. ROGER DEMEY, voor de micro van Radio Kortrijk een lezing geven over Het Katte feest van leper De uitzending zal geschieden over de golflengte 202,3 m. Woensdag, 18 Februari 1948. SOCIALE KONFLIKTEN. Terecht wezen we er reeds verleden week op. dat er achter sommige donkere schermen gekonkelfoesd werd om werk stakingen in het wilde te doen uitbreken en aldus handel en nijverheid, de alge mene welvaart van het land en inzonder heid de belangen van de werkende klasse te dwarsbomen, onder het valse mom de- mokratie We hebben thans de jongste dagen kun nen bestatigen hoe dergelijk af te keuren «gedoe», spijtige werkelijkheid poogde te worden. Inderdaad tpnder ,de minste verwittiging, zonder de officiële vakbon den te erkennen, zonder vooraf in der minne onderhandeld te hebben, brak plots in gas- en electriciteitsindustrie, en ook in de postkantoren te Brussel een wilde werkstaking uit. Het was overduidelijker waren in het geheim ordewoorden gegeven waar aan de goedgelovige arbeiders té gretig gehoor gaven, zonder even na te denken over de ontzettende gevolgen, die een wel- lukken van dergelijke ordeloze werksta king met zich kon slepen. Of hebben wij de jongste paar jaar nog geen harde les sen genoeg kunnen trekken uit de ramp zalige werkstakingen die zowat op dezelf de brutale wijze in Frankrijk en Italië uitbraken Is het de arbeider werkelijk nog niet duidelijk dat dergelijke werksta kingen onmeedogend het ganse land naar de dieperik helpen, vooral ten nadele van de minder begoede klassen?... Goddank, onze regering waakte, was reeds lang ingelicht over het gevaarlijk gemaneuvreer van enkele onverantwoor- delijken en aarzelde dan ook niet het énig mogelijk doeltreffend tegenoffensief te ontketenenBurgerlijke mobilisatie Wie als staatsbediende op zijn werk on wettig afwezig was moest zich als vrij willig ontslagnemend beschouwen De gewone man denkt echter nog veel te gemakkelijk pver de ernst en de abso lute noodzakelijkheid van dergelijke maat regelen alleen te Brussel ontbraken er vijfhonderd postbedienden op het appel Deze vijfhonderd werden dan ook ontsla gen Thans gaat er vanzelfsprekend bij de oproermakers en de slachtoffers ge jammer en gehuil opde regering moet erbarming tonen, dient deze vijfhonderd mensen terug in dienst te nemen. Logisch zullen wellicht enkele sukkelaarseen nieuwe kans krijgen om hun goede wil te tonen, en weer voorwaardelijkaan vaard worden. Doch even zeker is het de echte raddraaiers, de misdadige op roerstokers. de onsociale haantjes-voor uit zullen ontslagen blijven, ter verdedi ging van ons land enerzijds en tot harde les voor allen, die zich waanwijs sociaal bekeken beter ingelicht menen dan de bewindvoerders zelf Daarmede is geenszins gezegd dat so ciaal bekeken de huidige toestand roos kleurig» is voor de werknemers! Geens zins: we weten, door pijnlijke eigen on dervinding maar al te goed dat het leven voor de arbeider thans ontzettend duur. bijna onhoudbaar is. Maar we verliezen evenmin uit het oog. dat ook de werk gever het thans uitnemend lastig heeft om kop boven water te houden. We le ven thans eenmaal in zeer moeilijke lij den. die niet in een hokus-pokus tot een ieders bevrediging over een leien dakje kunnen gebracht worden. Meer dan ooit dient daarom thans vertrouwen in de re gering gesteld te worden, die er van be wust is dat er sociale en ekonomische en finantiële verandering moet gebracht wor den én voor de arbeiders én voor de werk gevers én voor de kleine ondernemingen WAALS KONGRES WIL FEDERALISME. In een perskonferentie heeft de heer Fernand Schreurs, algemeen - sekretaris van het Nationaal kongres, verklaard dat het Waals Kongres op het standpunt van het federalisme blijft. We wensen dit an dermaal te onderlijnen, zonder verder kommentaar Immers een verwittigd man is er twee waard. Aldus weten wij aan welke Waalse kampagne we ons weldra kunnen verwachten. We geloven echter graag dat het een gehuil zonder gewenst gevolg zal zijn. Immers de lijn ligt reeds uitgestippeldeerst federalisme, en dan een tweede stap«Wallonië los van Bel gië. om bij Frankrijk aangehecht te wor den WE MOETEN ONS VOOR ALLE OVERDRIJVING HOEDEN. Sommige stemmen, waaronder deze van onze Eerste-Minister Spaak, klinken mo menteel zeer hard en pijnlijk in de oren van onze Belgische Kommunisten. Inder daad. de kommunisten worden er zeer duidelijk op gewezen dat de kommunis ten in België het experiment herhalen dat in Frankrijk en in Italië mislukte. De heer Spaak is voldoende goed ge plaatst en geniet anderzijds voldoende ons vertrouwen om aan de waarheid van zijn bewering niet te moeten twijfelen. En juist omdat ook wij er overtuigd van zijn dat onze Belgische kommunisten thans de gevaarlijke raddraaiers pogen te worden, met bewust opzet, om de boel in het honderd te doen lopen... daarom juist wensen wij anderzijds tegen overdrijving te waarschuwen. Inderdaad, niet alles wat over de Sov jetstaat wordt verteld is waarAldus ver dient het aanbeveling kennis te nemen van een antwoord dat in de Russische pers verscheen van de hand van onze Belgische Ambassadeur te Moskou. De gewezen Bra ziliaanse Ambassadeur te Moskou, Mario de Pimental Brandao, beweerde dat de diplomaten zich in Sovjet-Rusland niet konden vertrouwd maken met 's lands gewoonten.» Brandao zou tijdens een in terview verklaard hebben dat de Belgi sche Ambassadeur in Rusland zich niet vrij kon bewegen. Welnu, in een schrii 0nze Be>gische Ambassa deur te Moskou thans: «Tijdens de drie w-»13l la3r in de Sovjet-Unie ver- nen n H die wenste' kun nen ondernemen zonder dat de autoritei- 1 Vervolg volg. blz.)

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1948 | | pagina 9