VOOR... JEAN VANDEPITTE GEMEENTERAADSZITTING VAN VRIJDAC 9 JULI 1948 35. Rijselstraat IEPER Leest en verspreidt HET YPERSCH NIEUWS 1 Alle problemen in verband met de Sociale Wetgeving Efficiënte Organisatie of Controle Uwer Boekhouding Uw Fiscale Aangelegenheden Raadpleeg een gediplomeerd deskundige Licenciaat in de handels- en finantiële wetenschapper1 40. ElverdingestraatE P E Wanneer de Heer burgemeester J. Van derghote om 17.45 uur de openbare zit ting opent rijn er loffelijke uitzonde ring twee toeschouwers opgekomen Zijn op dat ogenblik afwezig, de he ren gemeenteraadsleden Capoen Lahaye en Roegiers. De heer Vanderghote verontschuldigt de Heren Lef ere en Pattyn, die wegens gezondheidsreden*», oelet moesten verkla ren 1) Proces-verbaal der zitting van 11 Juni 1948. De heer stadssecretaris A. Versailles geeft lezing van het verslag der vorige zitting, dat zonder bemerkingen, alge meen wordt goedgekeurd. 2) C. O- O- Grondvergunningen op 't kerkhof. In zitting van de commissie van open bare onderstand van 30 April, werd de opbrengst vastgesteld van de grondver gunningen op het kerkhof, ten bedrage van 11.750 fr. Het schepencollege vraagt nu dit goed te keuren. Algemeen aanvaard, mits de onthou ding van de heer Missiaen. lid van de C O O 3) Stadskas Proces-verbaal van on derzoek. Dit onderzoek werd gedaan op 15 Juni 1948. In ontvangsten was er een bedrag van 4 948.967 69 fr.. en in uitgaven 3 811.262.80 fr. Er is dus een batig saldo van 1.137 704.89 fr. Daarbij dient nog 420.000 fr. aan kasgeldfonds gevoegd, zodat men als eindresultaat krijgt: 1 557.704.89 fr. 4) Kerkfabriek van St Maartens Re kening 1947. Bij de aanvang van dit punt komen de heren Lahaye en Roegiers de zaal binnen Voor de kerkfabriek van St Maartens was er in ontvangsten een bedrag van 122.625.06 fr. en in uitgaven 122480.24 fr. Er is dus een batig saldo van 144.82 fr Dit wordt goedgekeurd door de Rech terzijde mits de onthouding van de he ren Missiaen, Michiel, Lahaye, Ver gracht, Roegiers en Witdouck. 5) Dikkebuschvijverdreef Aanvul lend bestek Goedkeuring. Mr VanderghoteHet schepencollege heeft voorgesteld enkele veranderingen aan te brengen aan het bestek der wer ken. voorzien voor de Dikkebuschvijver dreef Namelijk, de baan die voorzien was in oude steen en asphalt, zou nu ver vangen worden door een laag macadam van 5mm. en de weg naar de kelders zou ook bestenigd worden. Dit brengt een verhoging mee van 11.730.94 fr. Deze werken werden toegewezen aan de laagste bieder. Firma Mahieu en Zoon. voor een bedrag vhn 133.144,26 fr. Mr LahayeMr Burgemeester, die werken worden toch uitgevoerd door Mr Mahieu Mr VanderghoteJa. Mr Lahaye Welnu, ik heb daar zo juist vernomen dat hij de werken zal stop zetten, omdat hij sedert lang niet meer werd betaald Mr VanderghoteDat kan toch niet Mr LahayeMr Roegiers en ik. komen het daar zoeven te vernemen. Mr Vanderghote Dan zijt ge zeer slecht ingelicht. Mr LahayeDan moet Mr Mahieu zeer slecht ingelicht zijn. want hij heeft het ons zelf gezegd. Mr Vanderghote: Door de provinciale dienst komt toch een bevel van beta ling gegeven te worden Mr LahayeDan krijgt hij geld. Mr Vanderghote: Geen opmerkingen? Dit wordt vervolgens met algemene stemmen goedgekeurd. 6) Kioolwerken wijk Poperingesteenweg erlcnging van de uitvoeringstermijn. Mr Vanderghote: Sedert maanden reeds zijn deze werken uitgevoerd, maar daar de aannemer de werken niet op de vastgestelde tijd kon uitvoeren, daar hij niet bijtijds bevoorraad werd in ce ment. heeft hij gevraagd hem te ont slaan van de boete en de uitvoeringster mijn te verdagen tot 6 Juli 1946. Het is dus feitelijk de regularisatie van zijn toestand. Het schepencollege stelt dus voor. dat gezien het schrijven van de aanne mer Verfaillie Cyriel, dat hij op 10 April 1945 geen buizen kon bekomen, wegens de schaarste aan cement, en dat dit be tekend werd op 19 April 1945 door de technische dienst van de provincie, de uitvoeringstermijn tot 4 Juli 1946 te ver dagen en hem geen boete op te leggen. Algemeen goedgekeurd. 7) Stadseigendommen Vijvermeers Dikkebusch Pacht opgave Aanvaar ding. Mr Vanderghote: Op 22 Juni 1948 ont vingen we een brief van pachter Meer seman. die ons vroeg, gezien hij zijn hofstede in Vlamertinge verlaten heeft hem te ontslaan van de pacht van de weide gelegen langs de steenweg naar Belle. Het schepencollege vraagt dan ook een gunstig gevolg aan deze vraag te geven Mr LahayeHoeveel bedraagt die pacht Mr Vanderghote200 fr. Mr LahayeHoe groot is deze grond Mr Vanderghote: Het is slechts een kleine strook, eigenlijk een oever van de beek. Mr LahayeDan is het van geen groot belang. Mr VanderghoteWe zullen de pach ter nog voor de vrederechter moeten da gen om de opzeg te bekrachtigen en om een nieuwe aanbesteding te kunnen doen Algemeen aanvaard 8) Buurtspoorlijn Diksmuide - Tper Poperinge Toekomstige exploitatie wijze Advies. De heer Capoen komt nu ook zijn plaats innemen. Mr VanderghoteVoor enkele weken en nu nog op 24 Juni ontvingen we een schrijven vanwege de Nationale Maat schappij van de Belgische Buurtspoorwe gen. in betrek met de lijnen Poperinge - Diksmuide en Poperinge - Veurae - De Padne Daarin wordt de hachelijke toe stand van deze lijnen uiteengezet en wordt er gewezen op de toekomstmoge lijkheden. De maatschappij stelt drie oplossingen voor. namelijk het uitbreken der lijnen, of ingeval ze afgeschaft worden, vervoer met autobussen in eigen beheer ofwel door derden, in pacht van de maatschap pij van buurtspoorwegen- De toestand is de volgendede maat- schappij ziet geen andere uitkomst om de tegenwoordige lijnen te behouden dan een verhoging van 50 zowel voor het personen- als voor het goederenver voer. en een kapitaalsverhoging van 1 millioen voor de lijn Poperinge - Veur- ne - De Panne. Het schepencollege heeft de zaak on derzocht en we hebben ook een onder houd gehad met de betrokken burge meesters uit de streek. Wij zijn van oor deel als advies uit te brengen de buurt spoorweg uit te breken en te vervan gen door vervoer met autobussen, uit gebaat door derde personen, wel te ver staan onder voorwaarde dat deze ver andering geleidelijk zou geschieden, en met de wens uit te drukken dat de maat schappij de werkloosheid die daardoor bij het personeel zou kunnen ontstaan, met alle middelen zou opslorpen. Mr LahayeIs hier ook het advies van de verscheidene burgemeesters, en gaan ze er allen mee akkoord Wat is hun mening Mr 4 anderghote De meningen zijn natuurlijk verschillend .daar velen voor het behoud zijn. Mr LahayeDus de meerderheid isf voor het behoud Mr Vanderghote: Er wordt ook voor gesteld het personenvervoer te doen ge schieden met autobussen en het goede renvervoer met vrachtwagens. Van Oost- vleteren ontvingen we o. a. een schrijven om de lijn Poperinge - Diksmuide te be houden. Het is dus feitelijk meer Pope- linge en Diksmuide die voor de afschaf fing zijn. Mr Seys: Maar voor de lijn naar De Panne, daar hebben we zeker toch niet in tussen te komen Ge hebt daar al tijd gesproken van die lijn, en ik weet heel zeker dat er langs de kanten van Wa- tou. daartegen een hevige tegenkanting is. Mr Vanderghote: Wij hebben alleen een advies uit te brengen voor het eerste gedeelte. Mr MissiaenDie lijnen hangen toch van malkaar af. Mr Seys: Nu. voor de le lijn ben. ik akkoord om ze af te schaffen, daar het grote kosten zouden zijn voor de stad om die lijn iri orde te brengen. Mr LahayeHeeft onze gemeenteraad geen zelfde advies uitgebracht voor eenzelfde lijn te Nieuwkerke. Mr VanderghoteJa. Mr LahayeEn nu is er daarvoor een hevige discussie aan gang en lopen die mensen langs alle kanten rond. om die lijn te behouden. Volgens de laatste be richte^ zou de maatschappij van buurt spoorwegen nu toch van plan zijn die lijn een tweetal jaren te behouden. Mr V anderghoteEr is ook nog geen sprake van die lijnen af te schaffen in de eerste tijd. Het komt er nu alleen op aan -de maatschappij van ons advies op de hoogte te stellen. Alhoewel we bereid zijn door een offer van de stad. die lijn in stand te houden, maar dan komen we binnen 5 a 8 jaar voor een zelfde toestand te staan. En voor wat het gemak betreft dat aan de trams gelegen is... Mr LahayeDaarover valt er te discu teren. Mr Rob.vnHet vervoer gaat toch veel gemakkelijker met autobussen Mi Vanderghote Zijt ge al eens met de tram naar De Panne geweest Mr LahayeEen echte calvarieberg Mr RobynEn er kan ook veel meer volk naar leper gevoerd worden met autobussen, want verondersteld dat er naar Watou. Reninge. enz... autobussen ingesteld worden, dan kan het vervoer veel vlugger geschieden. En ten slotte valt het ook veel goedkoper, als er geen ander middel is dan de prijzen met 50 te verhogen. Mr DehemDe oplossing is wel de af schaffing om reden van finanties. maar er is ook een andere kant aan de zaak. Als er autobussen op deze lijnen komen, zal het wegverkeer erdoor toenemen er i| zullen de wegen er meer door belast worden. De vraag is nu of de toestand van deze wegen het wel toelaat en of het herstel ervan geen supplementaire kosten zal bijbrengen. Mr LahayeJa, en verondersteld dat er oorlog komt, wat niet te verhopen valt. wat werd er eerst afgeschaft? De autobussen. En wat gebeurde er daar.' als ze volgepropt zaten We moeten niet alleen de finantiële kant beschou wen. maar ook daaraan denken Mr SeysMaar als de prijzen ver hoogd worden, dan is dit ook een na deel. Mr I.aJiayeJa, ik ben volledig ak koord met hetgeen Mr Robyn komt te zeggen. Mr MissiaenDeze afschaffing is van groo: belang voor de gemeenten, maar dan moeten ze ook de lasten dragen, en dat doen ze niet. want het zijn de grote plaatsen zoals Poperinge en Diksmuide die het doen Mr SeysHet personenvervoer gaat inderdaad gemakkelijker met autobussen, dat is zeker. Maar wat zal het zijn voor het vervoer van zware lasten Zullen de wegen daartegen bestand zijn? Mr Rousere De baan naar Diksmuide is toch een provinciale baan! Mr SeysIk ben daarmee akkoord. zullen 2e met hun vrachten ook de binnenwegen binnenrijden en dan zullen de moeilijkheden slechts beginnen -Mr Missiaen: Maar dat doen ze nu toch ook. als ze moeten laden aan de statie van de buurtspoorweg. Mr Capoen Volgens Mr Seys is er alle gemak aan het vervoer per autobussen HET VPEKSCH NIEUWS» Blz- 4 en ook voor de goederen is er alle belang dit per vrachtwagen te doen Mr Mis siaen zegt het ook. dat men bij het laden en ontladen toch ook op de binnenwegen rijdt- Mr Seys: Nu. er is niets aan te doen Hei is de vooruitgang. Mr RobynEn de ondernemingen wel ke in vervoer gespecialiseerd zijn. heb ben toch ook alle materiaal, licht en zwaar, om het vervoer te verzekeren Mr CapoenDe laatste tijd wordt het meeste vervoer toch met vrachtwagens gedaan De boeren laten liever hun paard op stal en geven hun goederen mee met de vrachtwagen. Mr VanderghoteHet is nu toch enkel een advies, dat we uitbrengen over de aanstaande uitbating, en dan zal het pro vinciaal bestuur toch nog moeten wik ken en wegen wat er dient gedaan te worden. Mr RobynHet beste advies dat we kunnen geven, ishet afschaffen van die lijnen. Mr DehemMaar dan met de twee voorwaarden, die Mr Burgemeester er aan heeft verbonden. Het voorstel voor afschaffing wordt vervolgens ter stemming goedgekeurd met9 jaH. H Muiier. Robyn. Capoen. Rouseré, Seys. Missiaen. Michiel. Dehem. Vanderghote. 2 NeenH H. Lahaye en Roegiers. 2 OnthoudingenH. H. Vergracht en Witdouck. 9) Heffing voor één jaar der speciale taks op de gebouwen vrijgesteld van grondbelasting 6 van het kadastraal inkomen. Mr VanderghoteDit punt handelend over de heffing van 6 op het kadas traal inkomen van de gebouwen, vrijge steld van grondbelasting, werd in de vorige zitting verworpen. Ik zou nu t°ch vragen, teneinde aan het schepencollege toe te laten de begroting in evenwicht te brengen, indien gij dit niet stemt, van u toch te onthouden. Mr LahayeAangezien .gij het zo vrien delijk vraagt. Mr VanderghoteHet is dus alleen voor de eigendommen, die vrijgesteld zijn van grondbelasting, dus met geleen de gelden gebouwd, en die niet op de belastingsrol van Staat, provincie of ge meente voorkomen. Als tegenprestatie wordt er nu een taks opgelegd van 6 op het kadastraal inkomen, ten voordele van de gemeente. Bijvoorbeeld een huis dat 1.000 fr. per jaar als inkomen heeft, daarop wordt 6 gelegd voor de ge meente. wat dus maar een klein bedrag uitmaakt. Mr SeysOm u plezier te doen zal ik mij onthouden, maar ik kan dat niet stemmen, zoals ik het in de vorige zit ting ook reeds gezegd heb, daar de Staat hierin aan zijn verplichtingen te kort komt. Ter stemming wordt dit vervolgens goedgekeurd met 1 ja van Mr Vander ghote terwijl al de overigen zich ont houden. Mr LahayeL'homme fort 10) Stadsbegroting 1948 Wijziging. De heer Roegiers verlaat hier even de zaal. Voortvloeiende uit de goedkeuring van punt 9 komt er nu in de begroting, in gewone dienst, een bedrag van 19 800 fr. zodat het saldo dat 31 895,27 fr. bedroeg, nu gebracht wordt op 51695.27 fr. Dit wordt goedgekeurd mits de ont houding van de heren Missiaen. Michiel. Lahaye, Vergracht en Witdouck. In buitengewone dienst wordt er ook een verandering gebracht. Als lening voor het gemeentelijk aandeel der werken, wordt er 600.000 fr. meer ingeschreven terwijl langs de andere kant de bedragen voor electrische verlichting en wegenis- werken, respectievelijk met 400.000 fr. en 200.000 fr. verhoogd worden, zodat het eindresultaat ongewijzigd blijft. 11) C. O. O- Vraag tot machtiging om een perceel bouwgrond openbaar te verkopen. In zitting van 25 Juni 1948 heeft de Commissie van Openbare Onderstand be- slotert een perceel grond gelegen op het grondgebied van St Jan, groot volgens kadaster 69 a. 24 ca., en volgens meting 69 a. 39 ca-, voortspruitend van de aan leg der baan Ieper-Brugge, openbaar te verkopen Dit land werd totnogtoe als landbouwland verpacht en het kan dus als een daad van goed beheer beschouwd worden, dit nu vrij te geven als bouw grond, om er een gesticht voor oude ge zinnen op te plaatsen. Het perceel werd ingedeeld in 9 loten, die openbaar zullen verkocht worden aan de instelprijs van 35 fr. per m2. Het schepencollege stelt voor deze be slissing goed te keuren. Algemeen aanvaard, mits de onthou ding van de Heren Capoen, Missiaen en Michiel. 12) Mededelingen. Mr VanderghoteWe ontvingen op 8 Juli een schrijven vanwege Gazelec waarin gemeld wordt dat de werken voor het plaatsen van een transformatie- post aan het Weeshuis, aangevat zullen worden op 12 Juli. Eveneens van Gazelec, ontvingen we op 6 Juli een schrijven waarin gemeld wordt dat in de laatste weken wegens de vertraging in de levering van verlich tingstoestellen. de werken in stad moesten onderbroken worden. Op 3 Juli heeft Gazelec nieuwe toestellen ontvangen, zo dat de werken vender zullen kunnen doorgevoerd worden. Mr SeysZou er aan Gazelec niet kun nen gevraagd werden, dat in plaats van om de twee maanden te komen ontvan gen voor gas en electriciteit, men zou te rugkeren tot het vroegere systeem Er is namelijk veel opspraak daartegen want het was veel gemakkelijker alle maanden, en in sommige gezinnen val^J het dikwijls lastig, wegens de hoge be dragen. Mr VanderghoteUw vraag zal aan Gazelec overgemaakt worden opdat er een gunstige oplossing zou aan gegeven worden- We ontvingen ook nog een brief van het provinciaal bestuur van Westvlaan- deren waarin melding wordt gemaakt dat de loonschalen van de politiecommis saris en de adjuncten goedgekeurd wer den. terwijl deze voor de stadsarchitect, stadssecretaris, ontvanger en bureelhoof- den aan een bijkomend onderzoek zul len onderworpen worden. Mr Lahaye: Hoe staat het nu met de waterverdeling Mr VanderghoteBeter, wegens de overvloedige regens van de laatste da gen nochtans moeten de noodmaatre gelen nog behouden blijven om toe te laten van de twee eindjes aaneen te knopen. Mr LahayeZiehier waarom ik die vraag stelvoor een paar weken heb ik het bezoek ontvangen van een van uw beambten, mijnheer Abel Knockaert. geloof ik. die mij vroeg de som van 700 fr. te beulen. Ik heb hem gevraagd waar voor. en hij heeft mij geantwoord Voor het water. Welnu, daarvoor moeten we eerst water bekomen, want ik weet niet hoe het elders is in stad. maar in mijn gebuurte is er 's morgens vóór 7 uur geen water, en 's avonds na 6 uur is het ook reeds afgelopen, want dan is er geen drukking meer. Ik heb hem dan ook gezegd dat ik betaald heb voor de laat ste keer. Mr VanderghoteDan zijt ge gered Mr LahayeMaar gij zijt een kapoen, want gij neemt dat altijd goed op. En ge zult zeggen dat het water zal afgesloten worden, maar ge moet wel verstaanom 7 uur 's morgens is er pas water en 's avonds om 6 uur. wan neer de meeste mensen van hun werk thuiskomen, is er niet eens middel om zich behoorlijk te wassen Het schijnt nu dat ze aan die beek in Dikkebusch werken aan het uitvoeren zijn. volgens ik vernomen heb van se nator Missiaen. die daar een bezoek heeft gebracht. Zal dat enige verbetering bren gen Mr MuiierEen verbetering in die zin. dat het lis zal weg zijn. zodat er meer water zal kunnen opgevangen worden. Met die regen is de vijver nu met 13 cm gestegen. Mr LahayeDus met 13 cm. Voor het KLEDEN van UW KLEIN. TJES GEEN ZORGEN MEER' WENDT U TOT HET HUIS VOOR KINDERARTIKELEN Mw Ch. STRUYVE - DUMqn Manteltjes Kinderkleedjes Voorschootjes Barboteusen Kinderkostuumpjes Doopartikelen Verven - Nieuwwassen - Droogkuisen - Rouw in 12 uren <150) Mr VergrachtNu misschien niet meer maar toen wel. Mr Vanderghote Toen ook niet. maar om het aandenken te eren van Mr Van- denpeereboom is het daarom niet nood- zakelijk dit monument op die plaats weer op te richten, dat kan ook op een an dere manier gebeuren. Mr LahayeGe zult er toch geen po- litieke kwestie van maken Mr VanderghoteMaar we maken er geen politieke kwestie van Mr LahayeGe weet heel goed wat ik bedoel, want wij kunnen daarover niet beslissen. Mr VergrachtWelnu, wat beschikt ge te doen Mr VanderghoteVoor het ogenblik niets. Ik herinner mij dat voor de oor log daarvoor een wedstrijd werd uitge schreven. en dat de sommen toen reeds fabelachtig waren Maar we kunnen er toch eens aan denken. Mr LahayeGe zult er wel aan den ken, maar het mag niet te veel kosten! Mr Vanderghote We hebben veel eer bied voor het werk van de heer Vanden- peereboom. maar daarom moet toch niet noodzakelijk dit zelfde monument opge- richt worden. Mr LahayeHet was toch heel repre sentatief. Mr VanderghoteAkkoord, maar we kunnen toch ook het aandenken eerbie- Mr Vanderghote: Maar niet ten ge- digen, zonder dit monument, waar men volge van die werken aan de beek Mr MuiierDe toestand is de volgen de we zijn vertrokken in Februari met 138 m.het laagste peil bereikten we in Juni met 0.90 m. en nu hebben we 1.05 m. Dus is er nog geen reden om al les open te laten. Mr LahayeEn de besprekingen die gevoerd werden met de maatschappij voor waterleidingen, hoe zijn deze ver lopen Mr VanderghoteGoed, maar die aan sluiting kan nog twee a drie jaar aan slepen. Mr LahayeEn intussen kunnen we maar zitten sukkelen met het water. Mr MuiierDat komt nu door het droog seizoen, anders moesten wij niet sukkelen met het water. Mr LahayeMaar is er dan geen fout aan de machines of aan de leiding Mr MuiierAlles is reeds onderzocht geworden en is in orde. Mr VanderghoteWanneer er na de Winter van 1947 veel regen gevallen is. viel al dit water op vriesgronden. zodat het niet kon indringen. De ondergrond bleef dus volledig droog en de draineer- buizen beginnen nu pas te lopen Mr CapoenGeen sprake van, er komt nog geen druppel water uit. Mr VanderghoteEn dat is dan een landbouwerdie moet het wel weten. Mr RoegiersWe zouden misschien een algemene biddag kunnen inrichten, opdat het meer zou regenen. Mr SeysMaar dan zoudt ge ook moe ten meedoen. Mr VergrachtMet het monument van Vanden Peereboom. wat zal er daarmee gebeuren Want veel oude Ieperlingen zijn daarom bekommerd. Mr VanderghoteNu, wat het vroeger standbeeld betreft, dat was toch een beetje style pompier Mr LahayeMaar ik vind dat dit beeld heel representatief was en iets symbo lisch had. Mr Vanderghote: Maar gij hebt he^ nooit in werkelijkheid gezien, misschien wel een afbeelding. Mr LahayeWel ja. Mr Vanderghote Nu. zoals ik het daar zegde, was het een beetje style pom pier», met die hoge hoed... Mr LahayeWanneer men binnen hon derd jaar uw standbeeld zal oprichten, dan zal men nog iets anders zetten bij een hoge hoedMaar wanneer collega Vergracht hier de vraag stelt, wat er met het monument zal gebeuren, dan is dit ook de wens van vele Ieperlingen. Mr VanderghoteNa 'de andere oorlog ontvingen' we 80.000 fr. als schadevergoe ding. Ge zult moeten erkennen, dat men daarmee niet veel kan uitrichten. de betekenis moet bijdenken. Mr LahayeWanneer men binnen hon derd jaar uw standbeeld zal optrekken, dan zal men er nog iets anders bijden ken Mr VanderghoteWe moeten er daar om geen persoonlijke kwestie van ma ken. Ten andere ge hebt dit beeld nooit gezien, ook de foto niet. Mr LahayeDat komt er nu niet op aan. 'Ma Mr RobynEn werd die schadever goeding ontvangen voor dat beeld Mr VanderghoteJa, 80.000 fr. Mr Robyn Wel dat men dat geld dan voor dat doel aanwende Mr Seys: Ik ben ook van oordeel da; er iets moet gedaan worden, om het aan denken van Mr Vanden Peereboom te erendaarom niet noodzakelijk alleen die 80.000 fr., want als men daar iets meer bijvoegt, zal ik dat graag stemmen. Maar ge moet dat niet denken, Mr Lahaye. dat er een politieke kwestie van gemaakt wordt. Mr LahayeIk moet u bedanken. Mr Seys. voor uw gebaar. Het strekt u ter ere. Mr DehemWe zouden die zaak kun nen onderzoeken, om te zien wat er kan gedaan worden en op welke manier men de nagedachtenis het best zou eren. Het schepencollege kan dat eens bespreken Mr SeysDat moet daarom niet nood gedwongen door datzelfde standbeeld zijn, het kan ook b. v. met een bronzen plaat. Mr VanderghoteIk herinner mij dat er voor de oorlog reeds daarvoor een wedstrijd uitgeschreven werd Nu. we kunnen die zaak eens onderzoeken. De openbare zitting wordt daarop gehe ven te 18.50 uur en de raad gaat over tot de geheime zitting. In deze geheime zitting wordt een gun stig advies uitgebracht voor het wedden- barema van het personeel der C. O 0.'. tevens worden de wedden vastgesteld van een drietal leden van het gemeenteperso- neel. Het ontslag van de heer Prosper De* groote, leraar aan de stedelijke nijver heidsschool, wordt aanvaard en daar een vroegere benoemirtg van een leraar niet goedgekeurd werd, worden de plaatsen Npor twee leraars open verklaard. Op vraag van het provinciaal bestuur worden tenslotte opnieuw de wedden van burgemeester en schepenen bepaald etf'

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1948 | | pagina 4