Een Wereld zonder Vrouwen Albert SLOSSE - DIERTCK - De Berg Athos. II. - Het Eeuwig-Vrouwelijke wordt geweerd. III. - Castvrijheid en goedkoop Leven. IV. - Heiligheid en Wereldbeschouwing. Bijvoegsel aan HET YPEftSCH NIEUWS 16-10-48 Wie durft te beweren, dat de eeuwige vrede ook op deze wereld mogelijk is. wordt over het algemeen, beschouwd als ieniand die niet goed bij zijn zinnen is Nochtans heeft deze durver gelijk Eeuwi ge vrede is geen utopie, en men kan hem op dit ondermaanse wel degelijk vestigen op voorwaarde... dat er geen vrouwen in ce onmiddellijke omgeving zijn. De lezer kent de geschiedenis, welke zo oud is als de wereld zelftwee hanen leefden in vrede. Toen verscheen de vrouw, en de oorlog-in-het-klein begon, maar hij was er niet te minder bloedig om. Wel. het Oosten is altijd het land van de geheimzinnigheid geweest, het land van de langdurige bespiegelingen, de afge trokkenheid. het diepe nadenken. Over het algemeen nemen de bewoners van het Westen aan. dat de Oosterling alleen maar lui is, en zij stellen zich voor dat. bij dergelijk wezen, geen gedachten in het hoofd kunnen spoken, dat er geen scherpe drijfveren aanwezig zijn, dat er geen aanleiding tot daden is. Deze Wes terlingen vergissen zich deerlijk. Men moet niet vertrouwen op de schijn, die ons doet geloven, dat zelfs de blik der Oos terlingen «afwezig» is... Wanneer wij er dieper op ingaan, ko men wij namelijk tot de slotsom, dat wij veel minder nadenken dan de zogenaamde doorsnee-Oosterling, minder intensief voor al Het kan niet anders. Hier is het leven immers veel zenuwachtiger, er heersen veel meer beslommeringen, de strijd voor het bestaan is harder, het klimaat is niet zo mild. onze behoeften zijn dus groter, en al deze omstandigheden maken, dat wij minder tijd hebben om na te denken dan de Oosterlingen. Wij hoeven niet eens tot Indië of Cen- traal-Azië te gaan om hierover bevesti ging te erlangen. De streek waar wij het over willen hebben ligt alleen maar in het Midden-Oosten. Wij bedoelen de'be roemde Berg Athos in Griekenland. Al leen strenge reizigers beweren, dat het Oosten al vroeger begint dan bij de Golf van Aden. Wij-zelf moeten toegeven, dat wij het zelfs scherper aanvoelden dan die stren ge reizigers. Gedurende de talrijke rei zen. welke wij destijds in Oostelijke rich ting ondernamen, hadden wij het gevoel alsof het Oosten alreeds begon bij de Duits-Poolse grens. Meer in het Zuiden geloofden wij, dat wij afscheid van het Westen hadden genomen, zodra wij Buda pest hadden verlaten. Nu weten wij wel. dat zowel de Polen als de Hongaren en tal van zogenaamde nationaliteiten op het Balkan-schiereiland een verontwaardigde houding zouden aan nemen. als wij dat mondeling en in hun bijzijn moesten durven bevestigen, maar dat neemt niet weg, dat alle Westerlin gen. die Zuid- en Oost-Europa hebben verkend, het vrijwel zeker met ons eens zullen zijn. Goed. Daten wij het dan hebben over Saloniki, de Griekse haven met de bewo gen geschiedenis. Er heerst een bont, schril leven. dat. in geen enkel opzicht, vergeleken worden kan bij wat wij al hier gewend zijn. Daar alreeds ontmoet men zwijgzame, onwezenlijke, haast zwe- venue figuren, welke behoren tot een be spiegelende wereld, die wij, positivisten uit het Westen, niet kennen, niet willen kennen. Zij bestaan hier niet, want als hu.i aanleg hen naar een dergelijk leven drijft, gaan zij dood. Zij worden door de opdringende elementen dood-gedrukt. Dat de stomme wijsgeren van Saloniki var. nature uit aangelegd zijn tot bespie geling in verband met het bovenaardse, dat zij hun kostbaretijd doden met het nadenken over de grote levensvragen, kan men zo al vaststellen wanneer men er gemoedelijk door de straten kuiert. Het hoeft ons. Westerlingen, dan ook niet te verbazen, dat alle godsdiensten uit .het Oosten komen. Op enkele mijlen afstands van Salo niki. in een verloren hoek van Grieken land. ligt een streek, waar de mensen heengaan, die met het prozaïsche leven op aarde afrekenen. Het is een prachtige streek. Zij leent zich tot overweging en nodigt er de mens toe uit, vaarwel te zeggen aan het vijandige, stoffelijke le ven. Daar is het, dat de Berg Athos staat, de heilige berg. Miet minder dan zeven duizend mon niken van allerlei nationaliteiten leven aldaar en voor alle inwoners van de Balkanlanden staat het vast, dat daar een stichtelijke stemming heerst, welke de be woners nader tot God brengt. De oude Grieken, die alreeds over een njke verbeelding beschikten, dichtten de erg Athos toen al de schoonste legen- er. ,oe. Maar op onze dagen wordt nog verzekerd dat de Berg in de vroegste tijden door de Goden op aarde werd ge smeten. en wel op een ogenblik als een van hen in woede was ontstoken. Langsheen de flanken en aan de voet van de berg leven thans niet minder dan zeven duizend broeders, zegden wij. Daar *a; bei. dat de beruchte Raspoetin heen trok toen hij meende, dat het leven in zijn geboorte-dorp te eng was geworden. s net daar. dat de fantastische monnik. roeger paarden-dief. later, in de ogen ^er tsaren-familie en hare omgeving, een -god. de kracht van de mystiek leerde kennen De zeven duizend monniken van de **rg Athos brengen hun tijd door met bid- en werken, studie. Zij vormen een aparte wereld, gegrondvest op een soort van christelijk communisme. Dat wil zeg- S-.. dat zij een ideale staat vormen, in eweike de ene broeder niets meer te Syen heeft dan de andere, en waar 3-leen vrijwillig opgenomen tucht geldt. di« verstande, dat God boven allen en boven alles staat. Onder de duizenden leden van deze kloostergemeenschap zijn er tal van broe ders. die op de heilige berg trachten een vroegere, ongelukkige liefde in de verge- telheid terug te dringen. Anderen hebben willen afrekenen, voor goed, met de be slommeringen van dit aardse leven, om dat zij het niet de moeite waard vinden, zich in te spannen met het oog op stoffe- 1 lijk bezit. Weer anderen hebben zich daar teruggetrokken omdat zij, in de wereld, van elk leed de ondertoon hebben ont leed. Daar ten minste kunnen zij zich totaal vergeestelijken in hef teken van de drie grote christelijke deugdenvrij willige armoede, volkomen onderwerping, eeuwige zuiverheid. Op die Berg zochten de eerste kloos tergemeenschappen heil ten tijde van kei- zerin Helena, en zij bereikten een hoge bloei. Sinds de oudheid is echter het een en het ander op de berg veranderd. Het schiereiland staat, op onze dagen, name lijk alleen nog open voor personen van het mannelijk geslacht, en zelfs de wijf- jes-dieren worden stelselmatig geweerd Wanneer men in de richting van de heilige berg vaart, wordt men alreeds van in de verte gewaar, dat een zwaar bouquet van parfum boven de zee vlot. Gewoonlijk is het water er roerloos. Bijna altijd is er windstilte. De aanwezigheid van de doordringende en aangename geur herinnert aan dat wat Napoleon destijds zegde over Corsica, namelijk, dat hij. ook geblinddoekt, op afstand raden zou dat hij zijn vaderland naderde, alleen reeds afgaande op de geur. De natuur zorgt voor alles. Het par fum haalt de bijen aan tot op betrek kelijk grote hoogte, waar bloemen wach ten op de bevruchting, en hiervoor moe ten de nijvere insecten zorgen. Maar als men dichterbij de Berg Athos komt ruikt men overwegend dennenlucht. Het is een eigenaardig gezicht. De Berg rijst zo uit de zee op. Verzekerd wordt dat. onmiddellijk bij de flanken de diepte onpeilbaar is. Men geraakt er niet gemakkelijk aan wal. Er zijn immers een aantal formali teiten te vervullen, alvorens men tot het heilige oord wordt toegelaten. Zij; die de leiding over de kloostergemeente heb ben, houden blijkbaar niet veel van be zoek. Men koestert alleen maar vriende lijke belangstelling voor hen, die zich uitverkoren wanen om aldaar hun intrek te nemen voor de rest hunner dagen. Voor toeristen heeft men minder over. Het begint al met de hinderlijke gen darmen. die met grote nauwgezetheid de identiteitspapieren nazien. Wie in het Oosten heeft gereisd, weet wat dat zeg gen wil. Wanneer men zonder schade door heen deze eerste sluis is geraakt, ont moet men aan de wal de controleurs van het klooster, en deze zijn niet minder streng dan hun wereldlijke collega's. Het zijn indrukwekkende mannen met lange, zilvergrijze baarden en lang haar. Hun opdracht bestaat vooral hierin, dat zij erover te waken hebben, dat geen in man nen vermomde vrouwen aan land zouden stappen. Na deze eerste controle moet men eerst nog naar de kanselarij van de klooster- republiek. alwaar men al of niet een ver- blijfstoelating zal afleveren, en pas dan kan men ongehinderd rondwandelen op het heilige domein. Op de Berg Athos liggen een paar dor pen Een daarvan heet Karyais. Te voet kan men het echter niet bereiken, en men is gedwongen, een muilezel te huren als men het bezoeken wil. De weg naar 't dorp voert langs diepe afgronden. Wanneer men boven is, staat men in de jungle. Omendom krijgt men schilderachtige ver gezichten. Brokkelende wegen, hier en daar door rollend gesteente versperd, slingeren grillig heen en weer naar God weet welke bestemmingen. Hier en daar staat een eeuwenoude kastanje-boom. Het landschap wisselt af met bossen van olijf bomen en van vijgelaars. Deze laatste schijnen er zo welig als onkruid te tieren. De vijgelaars zijn overigens sierlijke bo men en passen daar goed in het kader, want hun prachtige bladeren doen enigs zins denken aan ten hemel gerichte, sme kende handen. De hele berg is bedekt met duizenden soorten van bloemen. Wanneer men de moed heeft om van de ene rots op de andere te springen, geraakt men ten slotte in het eigenaardige dorp, waar ongeveer vijf duizend monniken leven. Er is geen enkele vrouw. Er zijn geen kinderen- Veel van wat het leven der mensen kan op vrolijken. ontbreekt te Karyais, maar al de monniken verzekeren, dat al hun wen sen bevredigd zijn Waar geen vrouwen wonen, zijn de hartstochten dood, en hier door wordt kommer en verdriet verme den. Het dorp wordt in twee helften gesne den door de hoofdstraatlangs beide zij den staan winkeltjes, waar men in bon- dieuserie» doet. dat wil zeggen, dat men er heiligen-beelden. prenten, boeken, mis- saals en allerlei voorwerpen kopen kan die bij de beoefening van de godsdienst te pas komen. Maar er staan ook enkele koffiehuizen, en die zijn dan voor de toe risten bestemd. Zodra men binnenkomt, zegt men Eglovite Dat betekentIk groet u *zeer. De broa- der. die daar als kellner dienst doet. ant woordt «O Kyrios»... Dag. Heer. Binnen in deze koffiehuizen hoeft men niet te praten over wereldpolitiek, niet over alledaagse aangelegenheden, niet over de echte of valse beschavings-mid delen van de moderne tijd. niet over de eeuwige wetten der economie noch over de talrijke vraagstukken, welke de mens. die nadenkt, bezighouden. Op de Berg Athos wordt uitsluitend gedacht aan het heil van de ziel en aan al de geestelijke dingen, die daarmede verband houden. Ik denk dat, wanneer een goed deel van de wereld door atoombommen of andere middelen vernield zal zijn. uit een ge meenschap als die van de Berg van Athos een man zal oprijzen, die zeggen zal Ziet ons voorbeeld en oordeelt of het niet het goede leven is... Maar dan denk ik er weer bijZonder vrouwen sterft de wereld ook uit, welis waar niet zo vlug als met atoom-tech niek... Er wordt wel eens gezegd dat, wanneer twee Russen samen zijn, dadelijk een ge- dachtenwisseling over het bestaan van God aan gang gaat. Men moet naar de Berg Athos wanneer mén zich dagenlang, wekenlang of maandenlang wil verdiepen in de meest-abstracte aangelegenheden, die des geestes zijn. Wie minder tijd heeft, doet er een on derzoek naar de practische dingen. Het zal hem treffen, dat een broeder-kellner hem een glaasje rakiinschenkt. Het is een soort van brandewijn, die. overigens overal in het Zuid-Oosten populair is. In dezelfde gelagkamer zit een broeder visser. Hij herstelt op gemoedelijke wij ze een zijner netten, kijkt niet op, maar haast zich ook niet. Een andere broeder, een helper-visser, houdt zich bezig met het verzamelen en versieren van zee schelpjes, want later zal hij er primitieve schapulieren mee samenstellen. Tegenover het koffiehuisliggen de winkels van de broeder-schoenmaker en van de broeder-kleermaker. Men ontmoet er immers alle mogelijke beroepen, even als ginder in de gewone wereld. Er zijn houtvesters, bakkers, brouwers, stokers, kruideniers en ook letterzetters. Ieder de zer monniken heeft een eigen specialiteit, en gedurende de. rest van zijn leven zal hij daar zijn beroep uitoefenen naar zijn beste vermogen. Tegen de middag gaat eèn klokje aan het tampen. Dit is het teken, dat de toe risten zich moeten aanmelden bij de klooster-politie, alvorens zij tot de heilige diensten zullen worden toegelaten. De heilige synode is een verzameling van twintig afgevaardigden van de verschil lende klooster-gemeenten, die op de Berg Athos verblijven. Vier der kloosters heb ben het voorrecht, elk voor de duur van één jaar, een voorzitter te benoemen. Dei- ze opperste raad is het tevens, die over de geschillen te oordelen heeft, welke soms uitbreken tussen de verschillende orden. De leefregel voor de monniken is streng. Gedurende het gehele jaar verschijnt geen vlees op tafel. Alle broeders moeten steeds gezamenlijk arbeiden om in hun onderhoud te voorzien. Zij bidden en eten ook in gemeenschap Zij mogen niet omgaan met de broeders van een andere orde zonder voorafgaandelijke toelating. Een deel der bewoners echter heeft toe lating tot vlees-eten, namelijk zij, die een beroep hebben, dat goed opbrengt. Zij hebben zelfs getracht, bezit te verwerven, maar in het verleden is hierdoor onder linge twist tussen verschillende orden ont staan. Ofschoon het binnenste van de tempels op de Berg Athos soms een zekere weelde ten toon spreidt, spreken de monniken met klem over de ijdelheid van het stof felijke leven en roemen boven alles de vertroosting, welke de wijsbegeerte aan de denkende mens schenkt. Het klooster van Iviron is echter be kend voor zijn groot vermogen. Maar, van een andere kant, de vrijgevigheid en gastvrijheid grenzen aan het ongelooflijke, zoals dit trouwens, in normale omstan digheden, in het Oosten steeds is geweest. Immers zelfs in Rusland en Congres-Polen kon men zich als vreemdeling vroeger neerlaten in e§n plaatselijk gezin. De leden van dit gezin zouden niet licht de vraag hebben gesteld, wanneer de vreemdeling zou ophoepelen. Op de Berg Athos wordt nu weliswaar vergoeding voor geleverde koopwaren en diensten gevraagd, maar wie werkelijk niet moest kunnen betalen zou ook krij gen. Het leven op het schiereiland is trou wens spot-goedkoop en ook dat is een vorm van gastvrijheid, en wel een der aller-aangenaamste. Tussen de klooster gemeenten en de regering van Grieken land is een overeenkomst gesloten, vol gens dewelke voor de op de Berg Athos aangevoerde koopwaren geen inkomrech- ten te betalen zijn. Wanneer men met de broeders gaat praten, kan men zich niet ontveinzen, dat zij een zekere laatdunkendheid, bijna een blijk van medelijden, ten overstaan van de toeristen afleggen. De monniken heb- ben een superioriteits-complex. iEr zijn een hele reeks mirakuleuze beelden in het land. Een daarvan heeft een schone geschiedenis. Een beroemde broeder had gedurende de nacht een j vizioen. De heilige Maagd was hem ver schenen in zijn droom en had hem be volen Sta morgen vroeg in de ochtend op. wandel naar de kust. en daar zult gij mijn beeld kunnen aanschouwen... De broeder deed het. De legende vertelt nu. dat hij op de baren van de zee wan delde. en bij die gelegenheid vond hij. in zee een heiligen-beeld. aan hetwelk wonderbaarlijke krachten in zake bemid deling met de hemel worden toegeschre ven. Dit beeld nu wordt streng bewaakt, want soms wordt beweerd, dat onbeken de vijanden het zouden willen roven om het weer in zee te smijten Een zekere vorm van armoede is, op de Berg Athos. enkel schijnbaar. De broe ders aldaar verstaan immers de deugd der onderschatting. Zo kan de toerist erover verwonderd staan, wanneer hij vaststelt, dat de muren van groots-aan gelegde kerken afbrokkelen en dreigen in puin te vallen Wie op de hoogte is weet echter, dat zij, die de leiding over die kerken hebben, in het bezit zijn van een soms onschatbaar vermogen aan edele stenen en kostbare metalen. Men moet de kerken op Athos trouwens nooit beoordelen op het uiterlijke, want zodra men binnen gaat kan men er half verheven beeldhouwwerk bewonderen, dat zo fijn is als Mechelse kant. In de tempel van Iviron zijn diamanten te zien, die de grootte van een duivenei benaderen. Maar de rijkdommen van de klooster-gemeen schappen op Athos bestaan niet enkel in edelstenen,goud en zilver. Ook de geest, gepaard met het engelengeduld der mon niken heeft, door eeuwen heen. goederen geschapen, welke met geen geld te beta len zijn. De broeders hebben, sinds eeuwen, het voorbeeld van het oude Alexandria nagevolgd, want op Athos lig gen bergen zeldzame en kostbare hand schriften, keuren en zegels, alles met de hand op duurzaam materiaal bewerkt en heerlijk verlucht, en bovendien liggen daar rijke verzamelingen van reliquies. Een goed deel van de oppervlakte van het schiereiland is beplant met prachtige wijngaarden. Terwijl men mijmert over de vraag, waar de wijn heengaat, die hier rijk van smaak en geur moet wezen, daar hij in een milde zon wordt gestoofd, ziet men soms eensklaps broeders bij paren of in groep op de vlucht slaan. Zij heb ben een toerist gezienzij hebben de schaduw van de duivel ontwaard... Zo ongunstig denken zij over de wereld, dat zij de toerist alreeds a priori beschou wen als een vermaledijde. Het herin nert aan de vlucht der M'zab-vrouwen in de heilige steden van de Sahara... Wanneer men een kloostér-gemeente nadert, gebeurt het echter meestal, dat een groep monniken de wandelaar tegemoet gaat en een van de broeders spreekt dan met zachte stem een sacramenteel welkom uit. Daarna stellen zij de eerste vraag, en die luidt altijd Welk nieuws brengt gij mede uit gindse wereld Urenlang kunnen de broeders dan luis teren naar het verhaal van hem die van overzee is gekomen en die met hen spreekt over de wonderbaarlijke wereld, welke daar zo dichtbij ligt maar die, voor de bewoners van de Berg Athos, toch zo on bereikbaar is. Zodra de duisternis op het schier eiland invalt, kan de toerist het kloostér binnentreden. Daar wordt het avondmaal in volkomen stilte gebruikt. Daarna leest een broeder de psalmen voor. Verder doet hij een verhaal uit het leven van de heilige wiens dag moet herdacht worden. Aan het slot worden de broeders ertoe aangespoord, overwegingen met eigen ziel te houden en het leven van de heilige na te volgen. In allekloosters kan men gratis eten en overnachten. Dat bewijst natuurlijk op onomstootbare wijze, hoe de broeders over -de gastvrijheid denken, en hoe weinig zij houden aan aardse goederen. De mate rialistische communist eist gelijke verde ling bij ongelijke verdienste. De christe lijke broeder beoefent echter het practi sche idealisme Wat is er edeler op de we reld dan deze legendarische gastvrijheid van het Oosten, die doet veronderstellen, dat de mensen, die haar eerbiedigen en toepassen, veel meer genoegen beleven aan het geven dan aan het nemen, en dus liever schenken dan te ontvangen. De broeders van Athos bezitten dus deze hoogste wijsheid. Men eet op het schiereiland massa's tomaten en gebakken vis. Na de maaltijd rijst een monnik op plechtstatige wijze op om de hemel te danken voor al de weldaden, die aan de mensen op aarde werden geschonken. Dan valt de nacht langzamerhand in. Af en toe hoort men bronzen klokjes zachtjes tampen. Alreeds om 3 uur 's och tends grijpen de eerste godsdienstoefenin gen plaats. Bij sommige orden moeten de broeders van Athos niet minder dan dertien uren in één etmaal bidden. Over de gehele streek hangt een zware lucht van orthodoxe eredienst. Daar voelt men. hoe hoog de pogingen van de mens kunnen stijgen, wanneer hij zich van het stoffelijke weet los te rukken om zijn ziel aan de hemel te beloven. Ja. zo is het Oosten, en njet ten onrechte heeft Rudyard Kipling desijds gezegd Het Oosten is het Oosten, het Westen is het Westen beide zullen elkander nooit begrijpen De wereldbeschouwing, die heerst onder de broeders van de Berg Athos geeft na tuurlijk aan een deel der volkeren van het Midden-Oosten een geestelijke kracht, welke bij voorbeeld tot uiting kwam in het leven van een man als mahatma Ghandi die. in Brits-Indië. aan de hand van zijn lijdzaamheid, honderdtallen millioenen vol gelingen wist te begeesteren. Zo lang deze bewegingen een idealisti sche inslag hebben, blijven zij te bewon deren. maar wanneer zij, zoals in sommige landen, de weg van het zuivere materia-"' lisme betreden, worden zij een gevaar, niet enkel voor de volkeren-zelf. die daar toe behoren, maar ook voor de rest van de wereld. De Berg Athos staat ginder in de zee als een reusachtige zuil. een verbinding tussen hemel en aarde. De monniken, die aan zijn voet en op zijn flanken leven bidden er elke dag in de hoop. dat hun voorbeeld de stervelingen heil zal brengen en hen zal verlichten bij de gang langs de talrijke dwaalwegen in dit ondermaan se. Wij zwakke.mensjes, moeten die won derbaarlijke, vergeestelijkte wezens dank baar zijn. Marc SEMDONCK. (Copyright by «OMNIUM-PRESS»). WEEK VAN 1" TOT 23 OCTOBER NAAMDAGEN. Zondag 17 OktHedurgis, Heron. Maandag 18 Okt.Lucas. Dinsdag 19 Okt.Ptolomeus, Theofridus. I Woensdag 20 Okt.Wendelimus, Capra-1 sius. Donderdag 21 Okt.Ursula, Oskar, Ce-1 lina. Vrijdag 22 Okt.Elodia. Cordula. Zaterdag 23 Okt.Oda, Joannes-Capris- j 1 tanus. B1ZONDERE DAGEN. Maandag 18 Okt.Lucas, patroon der j tekenaars en schilders. MAANSTANDEN. Volle Maan18 Okt. te 3 u. 23 min. Laatste Kwartier25 Okt. te 14 u. 41 m. Nieuwe Maan 1 November te 7 u. 2 m. IN DE NATUUR. 17 OktoberDe kerkkauw trekt. 18 OktoberDe zwarte kraai trekt. 20 OktoberNormale datum van de ge middelde temperatuur van het jaar. 21 Oktober Het kwikstaartje vertrekt. 22 OktoberDe bladeren van de Indi-1 sche kastanjeboom beginnen af te vallen eerste teken van het afnemen van de plan- tennatuur. 23 Okt. Van 23 Oktober tot 3 Novem ber (ll*dagen) vermindert de gemiddelde temperatuur met 2'4. Ontbladering van de pavia. VOLKSE WEERKUNDE. 18 OktoberSint Lucas. In Wallonië is men van oordeel, dat de winter tegen die tijd begint. Met St Lucas staat de winter voor de deur. A la Saint Luc, l'hiver est a notre porte. Als St Lucas zijn mantel draagt, Vriest het dat het kraakt. Quand Saint-Luc met son manteau. II gèle a fendre les cailloux. HERDENKDAGEN. 17 Oktober Overlijden van R. A. Reamur, Frans natuurkundige. Geboorte van de Duitse dichter George Bucher. Overlijden van de Vlaamse missio naris Amaat Vyncke. Overlijden van Ch. Fr. Gounod. Frans toondichter. Geboren in 1818. Toondichter van Faust, Mireille, Koningin van Saba, Romeo en Julia. Frankrijk verklaart de oorlog aan Bulgarije, dat de zijde der Centra- len had gekozen. Overlijden van Thomas Alva Edison, Amerikaans uitvinder. Geboren in 1847. 18 Oktober Keizer Karei wordt te Aken ge kroond. Overlijden van Jacob Jordaens, be roemd Vlaams kunstschilder. Napoleon ontscheept te St Helena waar hij in ballingschap zou over lijden. Overlijden van Fred. Chopin, Pools komponist. Geboorte van Andrée, Zweeds ont dekkingsreiziger. Overleden in 1897. Geboorte van Henri Bergson. Frans wijsgeer. 1757 1813 1888 1893 1914 1931 1520 1678 1815 1849 1854 1859 1745 1797 1830 1934 1651 1834 1914 19 Oktober Overlijden van Jonathan Swift. Iers schrijver. Vooral bekend door zijn Gulliver's Reizen Uitvinding van het serum voor koe pokinenting. Overlijden van Jenneval, eigenlijk A. Dechez. Geboren in 1803. Hij was de dichter van de Braban- gonnedoor Van Campenhout op muziek gezet. Adolf Hitler wordt in Duitsland tot Rijksführer voor het leven benoemd. 20 Oktober Geboorte te Duinkerke van de be ruchte Vlaamse kaper Jean Bart. Stichting van de Vrije Universiteit te Brussel. Hevige gevechten aan de IJzer. De sluizen worden open gezet en hel water stroomt door de vlakte. 21 Oktober 1790Geboorte van Alphonse Lamartine Frans dichter. 1833 Geboorte van Alfred Nobel, uitvin-, der van het dynamiet en stichter der Nobelprijzen- Overleden in 1896 1930De Vlaamse Rijksuniversiteit te Gent wordt onder rectoraat van Prof. Dr. Vermeylen geopend. 22 Oktober 1811 Geboorte van Franz Liszt. Duits: componist. Gestorven in 1886 23 Oktober 1817 Geboorte van Pierre Larousse. Frans uitgever. Overleden in 1875. 1906Santos-Dumont gelukt er in voor de eerste maal met een vliegmachine gedurende 65 minuten in de lucht te blijven. STOORS GORDIJNEN MATTEN TAPIJTEN Van de Peereboom plaats 27, IEP KR De Grootste Keus Meubelpapier. DE LAAGSTE PRUS. Reu w versie ringen - Markies* (M)

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1948 | | pagina 9