E
Wereld
Zonder Honger
Ij
Lijn IEPER-VEURNE en TERUC
Lij
n DIKSM UI DE-POPE R INGE en TERUG
Lijn IEPER-CELUWE en TERUG
De BESTE VULPENNEN koopt men ter
Drukkerij DUMORTIER, 34 Boterstraat, leper
Lijn KORTRIJK-GULLECEM-DADIZELE-GELUWE en TERUC
Drukkerij DUMORTIER
HET 1PERSCH MKIWSBit 4 U-9-1949
WIJZIGINGEN AAN DE UURROOSTER VAN 8 SEPTEMBER 1949
AF.
■mie. Station
■"•urne. Voorstad
^enkerke
Kj ïesende
'ulveringem Vinkem
Ik Reuwe Herberg
E Vh/eringem
POrtem
Loo
Pollinkhove
Hoogstade
I Szendamme
1 Oostvleteren.
Oostvleteren.
Uon Beige
Woesten
S_Everdinge
Brielen
leper Hoekje
leper Elverdingestraat
leper. Station
De overige trams van de vroegere uurrooster blijven behouden.
Station
Station
5 55
8 55
leper. Station
V
6.15
9.15
5-58
858
leper. Ei verding estraat
6 18
9 18
6 02
902
leper. Hoekje
622
9.22
6.04
9.04
Brielen
6 30
930
608
906
Eiverdinge
6 35
935
6.12
9.12
Woesten
640
9.40
6.17
917
Lion Beige
6.44
944
6-22
9.22
Oostvleteren. Station
A.
6-50
950
631
9.31
Oostvleteren. Station
V
6.55
955
6.35
935
Elzendamme
7 02
1002
6 40
940
Hoogstade
7.05
1005
6.43
9.43
Pollinkhove
710
10.10
6.50
9-50
Loo
7.14
10 14
6-55
955
Fonem
723
1023
7.01
1001
Alveringem
7.28
1028
705
1005
Nieuwe Herberg
7-33
1033
7.10
10.10
Wulveringem Vinkem
7-37
1037
7.15
1015
Presende
7.41
1041
7.23
10 23
Steenkerke
7-43
10 43
7.27
1027
Veurne. Voorstad
747
10 47
7.30
1030
Veurne. Station
A
750
10 50
DEKSMUIDE-OOSTVLETEREN SPOOR A L'TODLEN ST
OOSTVLETEREN-POPERINGEAUTOBUSDIENST
UURROOSTER VAN 8 SEPTEMBER 1949 AF.
(1)
Hksmuide, Station V. 6.00 9 10
jHksmuide. w. Woumen 6 03 9.13
"foumen. Gemeentehuis 6.14 9 21
Ï'oumen, Station 616 923
ente-n. Stati.M 6.27 9-33
■oordsehote. Dorp 6.37 9.42
Heninge. Dorp 6.41 9 46
•ostvleteren. Station A. 6-50 955
•ostvleteren. Station V. 6.55 9.55
Westvleteren. Dorp 7.00 10.00
trorabeke. Dorp 7.10 8 50 10.10
roperinge. «De Lovie 7 18 8.58 10 18
Poperinge, Markt 7 25 905 10.25
Poperinge. Station A. 7.30 9.10 10.30
1
(2) (1)
(2)
(S)
11.00
1107
11.12
Poperinge. Station V. 6.15
Poperinge. Markt 6.20
Poperinge. De Lovie 6.27
ISrombeke, Dorp 6.35
Westvleteren. Dorp 6.45
□ostvleteren. Dorp A. 6.50
•ostvleteren. Station V. 6.55
■eninge. Dorp 7.05
loordschote. Dorp 7.09
lerkem. Station 7.17
woumen. Station 7 27
Woumen. Gemeentehuis 7.29
Biksmuide. w. Woumen 7.38
liksmuide. Station A. 7.41
(1)
835
8 50
915
9.20
927
9.35
945
9.50
955
1005
10.09
10.17
10.27
10.29
1038
10.41
(2)
10.45
10.50
1057
11.25
11.33
11.40
11.45
(1)
11.00
11.05
11.12
11.20
12.10
12.13
1225
12.27
12.38
12.48
12.52
1305
13.15
13.19
13.25
13.37
1345
13.50
12.35
12.40
12.47
12.55
13.05
13.10
1315
13.28
1332
1342
13.53
13.55
1407
14.10
14 45
1452
14.57
(2)
14.28
14.33
14.40
1524
15.27
15-35
15 37
15.48
1558
16.02
16.15
16-20
16 24
1630
16.42
16.50
1654
17.41
1745
17.51
1802
18.10
1814
18.05
1808
18.20
18.22
1833
18.43
18.47
19.00
19.05
19.10
19.20
1928
19.35
19.40
15.45
15.50
15.58
16.10
16.16
1620
1625
16.38
1642
16.52
17.03
1705
17.17
17 20
(3)
17 10
17.14
17.21
17.31
17.36
17.40
18 20
18.25
18.32
18.40
1850
18 55
1905
19.18
19.22
19.32
19.43
1945
19.57
2000
Vrijdag of marktdag te Poperinge.
Rijdt alleen op Zon- en feestdagen.
Rijdt niet op Zon- en feestdagen.
standen op -vraagPoperingeKrombekestr Krombeke Kerselaar. Jagershof,
H'tour du mende. Leeuwerik. KruisdreefWestvleteren Station OostvleterenMo-
ReningeKruisdoorn. Hoflandstr. Merkem3 Grachten, Luigem. Voorstad. Kippe.
oekdreef Woumen Kasteel. Zwarte dreef.
AUTOBUSDIENST VANAF 8 SEPTEMBER 1949.
leper. Station
leper. Markt
leper. Bascule
Ziilebeke. Station
Ziilebeke. 't Hooge
Geluveld. Station
Geluveld. Plaats
Kruiseik
Beselare
Kruiseik
Nachtegaal
Geluwe. Plaats
Aansluiting naar
Meenen. Moeskroen. Kortrijk
Aansluiting van
Meenen. Moeskroen Kortrijk
Geluwe. Plaats
Nachtegaal
Kruiseik
Beselare
Kruiseik
Geluveld. Plaats
Geluveld. Station
Ziilebeke. 't Hooge
Ziilebeke. Station
leper. Bascule
leper. Markt
leper. Station
Stilstand aan de tussenstations
V. 610
750
840
10.40
12.40
14 40
17.40
19.40
613
753
8.43
10.43
12.43
14 43
17.43
19.43
6.15
755
845
1045
1245
14-45
17.45
19.45
6 19
7.59
849
10.49
12.49
14.49
17 49
1949
6 24
804
854
1054
1254
14 54
1754
19.54
6 29
809
859
10.59
1259
1459
17 59
1959
630
8 10
900
11.00
1300
15.00
18.00
20 00
635
905
11.05
13.05
15.05
18.05
20 05
6 40
9.10
11.10
13.10
15.10
1810
20.10
6.45
913
11.15
1315
1515
18.15
2015
6.47
9.17
11.17
1317
1517
1817
20.17
A. 655
925
11.25
1335
1535
18 25
2025
700
930
11.30
1330
1530
18 30
21.00
6 55
9.25
1135
1335
1525
1825
2035
V 7 00
930
1130
1330
1530
1830
2030
7 08
9.38
11.38
1338
1538
18 38
2038
710
9.40
11.40
1340
1540
1840
20.40
7.15
9.45
11.45
13.45
15.45
1845
2045
7 20
950
1150
1350
15.50
1850
2050
V. 735
8 15
955
1155
1355
1555
18.55
20.55
7.26
8 16
956
1156
13.56
15.56
18 56
20 56
7.31
821
10.01
12.01
14.01
16 01
1901
21 01
7.36
836
1006
12 06
14 06
16 06
1906
21.06
7.40
8 30
10.10
12.10
14 10
16 10
19 10
21 10
7 42
832
10.12
12.12
14.12
1612
19 12
21.12
A. 7.45
835
1015
12 15
14.15
1615
19.15
21 15
AUTOBUSDIENST VANAF 17 SEPTEMBER 1949.
Kortrijk, Station
Kortrijk. Meenenpoort
Bissegem
Gullegem. Plaats
Gullegem. Bank
Moorsele
Ledegem, Kerk
Ledegem. Station
Dadizele. Plaats
Geluwe. Plaats
Geluwe. Stelplaats
V. 7 08
815
11.00
12.15
7.14
8.21
1106
12.21
7.20
8.27
11.12
1227
7.26
833
11.18
12.33
7.28
835
1130
12.35
7.33
840
11.25
1240
8.46
1131
12.46
849
1134
12.49
8.57
11.42
12.57
9.09
11.54
A.
9.10
1155
14.00
14.06
14.12
14.18
14.20
14.25
14.31
14.34
14.42
14.54
14.55
17.30
1736
1742
17.48
17.50
17.55
18.01
1804
1812
1824
1825
18 15
18.21
1827
1833
1835
18.40
1846
1849
18.57
1909
19 10
2000
2006
20.12
2018
2020
2025
2031
2034
20 42
20 54
2055
EEN PSYCHO MEDICO-SOCIAAL
CENTRUM TE IEPER
Geluwe. Stelplaats V. 6.10 6.40
Geluwe. Plaats 6-11 6.41
Dadizele. Plaats 6.23 6 53
Ledegem. Station 6.31 7.01
Ledegem. Kerk 6.34 7.04
Moorsele 6.40 7.10
Gullegem. Bank 6.45 7.15
Gullegem. Plaats 6.47 7.17
Bissegem 6.53 7.23
Kortrijk. Meenenpoort 6.59 7.29
Kortrijk. Station A. 7.05 7.35
Stilstand aan de tussenstations.
9.30
1330
16.15
1830
9.31
13.31
16.16
18 31
9.43
13.03
1343
1628
1843
9.51
13.11
1351
16 36
1851
954
13-14
1354
16.39
18.54
7.35
1000
13.20
14.00
1645
1900
7.40
1005
1325
14.05
16 50
1905
742
1007
1327
14.07
1652
1907
7.48
10.13
13.33
14.13
16.58
19 13
7.54
1019
13.39
14.19
17.04
19 19
800
1025
13 45
14.25
1710
19 25
Bij Regentsbesiuit van 2 Mei 1949 wordt
de oprichting voorzien van Rijkscentra
voor psychologisch- medisch- en sociaal
onderzoek, centra die aan een dringend
tekort toegemoetkomen.
Het Ministerie van Openbaar Onder
wijs. dat geiast is met deze oprichting,
voorziet voor het Zuiden van onze pro
vincie een Centrum aan de Koninklijke
Athenea te Kortrijk en te leper.
Onze stad wordt dus ook bevoordeligd,
vóór vele andere, zelfs grotere steden. Een
goede aanwinst voor ons gewest.
De reeds bestaande Dienst voor Beroeps-
oriëntering, De Mcntstraat 11. die onge
twijfeld vele jongeren met raad en hulp
bijstond, wordt aldus vervangen door het
Psycho-Medico-Sociaal Centrum, dat veel
uitgebreider en diepgrondiger zijn werk
zaamheden zal voortzetten.
Niet alleen wordt de technische uitrus
ting van het Centrum aan de noodwen
digheden van de hedendaagse onderzoeks
methodes aangepast, doch hoofdzaak is
dat het personeel eraan verbonden zijn
taak volledig, verantwoord en nauwgezet
zal kunnen uitvoeren.
Immers, de beroepsadviseur, hoofd van
het Centrum, krijgt de hulp van een as
sistent operateur, terwijl aan de genees
heer-onderzoeker een verpleegster toege
voegd wordt. Daarenboven is een sociaal
assistent met de voor- en nazorg van het
onderzoek gelast.
De innige samenwerking tussen deze
bevoegdheden moet ongetwijfeld leiden tot
;ui:-le uitgediepte en degelijke conclusies
ten bate van onze jeugd.
Over de afzonderlijke taak van ieder
lid van dit personeel komen wij in ver
dere bijdragen terug.
He; doel dat het P-M.-S.-Centrum na
streeft beperkt zich niet alleen tot het
uitbrengen van raad en advies voor de
schoolgaande en studerende jeugd, doch
ook en in het bijzonder voor alle
school veria tenden, adolescenten en jonge
ren. die voor het probleem van hun toe
komst en broodwinning staan.
Kortom, het Psycho - Medico - Sociaal
Centrum bij het Koninklijk Atheneum is
geroepen om heel wat nuttig en noodza
kelijk werk te verrichten voor de stad
en de streek.
CONTROLEBOEKEN voor BEEN
HOUWERS REGISTERS voor de
verkoop van ALCOHOL (nieuw mo
del) zijn steeds te verkrijgen ter
Boterstraat 34 - EEPER
XIX
DE WERELD STAAT IN VLAMMEN
't Een paar dagen later.
Het gelaat van de aarde schijnt
feranderd.
j De organisatie van professor Big-
lead heeft iets geweldigs gepres
teerd.
Het kapitaal scheen gebroken.
De regeringen zaten op een kruit-
rat en vreesden ieder ogenblik, in
le lucht te zullen vliegen.
HDe beursgebouwen waren bijna
foor panieken weggevaagd.
Waar bestond nog stabiliteit
Waar nog zekerheid en veiligheid
Waar was nog een stukje aarde,
lat niet sidderde en trilde
Het economische stelsel van de
jehele aarde was verbroken.
I1 Reeds de eerste dag na het be
tend worden van die geweldige uit
vinding was de waarde van alle le
vensmiddelen volkomen veranderd.
Maar het was meer een psychose, dan
een noodzakelijkheid geweest.
Maar de gevolgen van deze psy-
ihose waren catastrophaal. Millioe-
ïen arbeiders werden brodeloos. Ze
rokken door de straten, hitsten het
Dubliek op, vloekten, schreeuwden,
:n trachtten revoluties te bewerken.
Jveral, waar nog gewerkt werd, bra
ce n stakingen uit. Geweldige stakin
gen, zoals men ze nog nooit te voren
;ekend had.
Hoe waren deze stakingen moge
lijk
fj Och, dat was toch gemakkelijk te
Ingrijpen! In grote stromen vloei
den de voedingspillen over de aarde.
le stakers, alle revolutionnairen,
le ontketende elementen werden
Cet gemak gevoed door... de pillen
in Allen, die de Nieuwe wereldpar-
j(zó heette de partij van profes-
„r Bighead) aanhingen, kregen de
dllen gratis. En waarom dan nog
erken, wanneer men, zonder een
'and uit te steken, toch neg aan eten
omt Het was een echte straat-
lartij, een revolutionnaire partij...
Alle revoluties hadden^ tenslotte
schipbreuk geleden op... de honger,
laar nu kon er een tijd van eeuwige
-evolutie aanbreken. Immers, er was
zeen honger meerEr besUmd geen
onmiddellijke nood meerJohn Big-
had gelijk. Maar. de wereld
Ting toch bcr
34
Onuitgegeven Fantasieroman
van ALLAN HARVEY
Want de mensen hadden niet al
leen voedsel nodig.
Men had ook kleren nodig...
Warmte... Vuur...
Verder had men behoefte aan meu
belen, automobielen, spoorwegen,
boeken en duizenden andere dingen.
Maar waren van al deze dingen
niet geweldige voorraden aanwezig
Waren de magazijnen niet tot bar
stens toe gevuld
Geld om te betalen
Och kom, waartoe had men geld
nodig Men had toch immers een
stevige vuist Een vuist, die stenen
liet regenen op de tegenstanders
Een vuist, die dreigend gebald boven
de aarde hing
Natuurlijk waren er soldaten en
politie op af gestuurd, om de macht
van Bighead te bestrijden. Maar ze
werden slecht betaald.
Waarom zouden ze vechten
Waarom hun leven op het spel zet
ten
Ook zonder die ellendige betaling
konden ze leven, hoefden ze niet be
vreesd voor hun leven te zijn...
Neen, men besloot de wapens neer
te leggen en zich bij de Nieuwe we
reldpartij aan te sluiten.
Leve de nieuwe eeuwLeve het
tijdperk zonder honger
Het gehele economische wereldsys
teem lag in duigen.
Het was een buitengewoon inge
wikkeld uurwerk geweest. Het was
zo gecompliceerd geweest, dat bijna
niemand het had kunnen begrijpen
en verklaren. Het liep...
Maar hoe die merkwaardige ma
chine gelopen had, wist bijna nie
mand.
Ze liep ook wel eens verschillend.
Nu eens wat harder... dan weer lang
zamer...
Liep de machine met een snel, ge
haast getik, dan was er een hausse
aan de beurzen...
Liep de machine langzamer... dan
was er een baisse...
De beurzen hadden op harten ge
leken, die als het ware het organisme
het bloed door de aderen pompten
en de gezondheid van deze organisa
tie was afhankelijk geweest van het
aantal hartslagen.
Maar wat had de hartslag ver
sneld
Wat de slag verlangzaamd
In het menselijk lichaam wordt het
hart van uit de hersenen geregeerd.
Maar in de wereld was het dat
merkwaardige en verwarde systeem,
dat men het economische wereldsys
teem noemt...
Zonder twijfel was het een geheim
zinnig. verbluffend uurwerk. Maar
het functionneerde goed... onophou
delijk... voortdurend...
Maar nu hadden die voedingspillen
een van de raderen van het uurwerk
volkomen vernield. Het rad van de
voedingsmiddelen. En nu was de gro
te wereldklok kapot...
Even stond het uurwerk stil.
Het steunde en kraakte...
Het stond stil... begon weer te tik
ken...
Zeker, het streed om zijn leven...
Maar eens zou het toch geheel stil
moeten blijven staan...
Het was gebroken als een klok,
waaraan een radertje ontbreekt.
Voor de meeste mensen waren de
gevolgen van deze uitvinding zeer
verrassend. Door de volkomen ver
nietiging van alle aandelen was het
duidelijk, dat de ineenstorting van
de gehele levensmiddelenindustrie
met grote snelheid volgen zou.
Maar hoe was het mogelijk, dat
reeds de volgende dag de waarde van
tal van andere dingen geweldig ver
minderde, die op het eerste gezicht
niets met de levensmiddelenindustrie
te maken hadden
Inderdaad ontstond reeds de vol
gende dag de grootste bankkrach
die de wereld ooit beleefd had. En
toch was dit wel te verklaren. De
banken hadden natuurlijk geweldige
kapitalen in de levensmiddelen in
dustrie gestoken en het gevolg van
de uitvinding was, dat de kleine ban
den het het ergst te verduren kre
gen. terwijl de grote banken spoedig
daarop ook in de algemene chaos
ondergingen.
Nu eerst zag men dit in. Het geld
van de banken lag immers ook vast.
Het kapitaal was belegd in fabrie
ken. schepen, huizen, goederen, wis
sels, kortom in tal van dingen. Maar
de waarde van al 'deze dingen was
veranderd, sterk verminderd en heel
onzeker geworden.
Als men alleen maar eens keek
naar de grote lijnen der vrachtsche
pen. Heel spoedig kwam men tot de
ontdekking, dat de schepen hoofd
zakelijk levensmiddelen vervoerden.
Het gevolg was, dat de aandelen van
•eze vrachtschepen - maatschappijen
geweldig daalden.
AutofabriekenMijn hemel, dat
waren toch vaste waarden... Ook in
de toekomst zou men toch nog wel
autorijden
Maar hoe kwam het dan, dat ook
de auto-aandelen tot de helft van de
waarde daalden Ja, maar dacht er
dan niemand aan, dat de auto's, die
gemaakt werden, minstens voor de
helft, vrachtauto's waren? Vracht
auto's voor vleesvervoer, voor con-
servefabrieken... voor bakkerijen?...
En zou er in een tijdperk zonder
honger ook nog zoveel auto gereden
worden? Zeker niet... Men had dan
immers rust... en tijd.
Taxi's Zakenmensen hadden taxi's
alleen maar nodig voor hun dagelijk
se jacht op geld en eten. Maar nu
was die haast en snelheid niet meer
nodig. Niemand behoefde zich nu
meer doocl te werken... Men zou tijd
in overvloed hebben...
Immers, er bestond geen honger
meer en daarvoor was het toch, dat
men werkte?...
Slechts voor zijn genoegen zou
men nu nog slechts autorijden. Dus,
de auto-aandelen hadden niet de min
ste waarde meer. Weg er mee...
steeds lager zonken ze!...
StaatsleningenDie hadden toch
zeker niets met honger te maken
Dergelijke banken moesten stand
houden, als een rots te midden der
woedende baren
Ze daalden het eerst. Staatslenin
gen lagen op straat. Hoe zou een
Staat er uit zien in een wereld zon
der honger Misschien zou er een
wereldstaat ontstaan
Een kosmopolis.
Haat tussen de landen onderling
was ook niet meer nodig. Men be
hoefde niet meer om land te vechten.
Wat drommel, wat had men aan ko
loniën of slaven
Neen, niets was meer stabiel
Niets was meer zeker
Was het te verwonderen, dat de
banken alle op de zelfde dag in el
kaar stortten en onder hun puin
hopen de vermogens van millioenen
mensen begroeven
Het ene bedrijf na het andere sloot
zijn poorten.
Fabriek na fabriek zette zijn ar
beiders op straat.
Winkel na winkel sloot zijn deu
ren en vensters, om ze niet meer te
openen. Steeds dreigender werd het
uiterlijk van de wereld en tenslotte
was alle orde en regelmaat verdwe
nen...