E Wereld Zonder Honger Ij Lijn IEPER-VEURNE en TERUC Lij n DIKSM UI DE-POPE R INGE en TERUG Lijn IEPER-CELUWE en TERUG De BESTE VULPENNEN koopt men ter Drukkerij DUMORTIER, 34 Boterstraat, leper Lijn KORTRIJK-GULLECEM-DADIZELE-GELUWE en TERUC Drukkerij DUMORTIER HET 1PERSCH MKIWSBit 4 U-9-1949 WIJZIGINGEN AAN DE UURROOSTER VAN 8 SEPTEMBER 1949 AF. ■mie. Station ■"•urne. Voorstad ^enkerke Kj ïesende 'ulveringem Vinkem Ik Reuwe Herberg E Vh/eringem POrtem Loo Pollinkhove Hoogstade I Szendamme 1 Oostvleteren. Oostvleteren. Uon Beige Woesten S_Everdinge Brielen leper Hoekje leper Elverdingestraat leper. Station De overige trams van de vroegere uurrooster blijven behouden. Station Station 5 55 8 55 leper. Station V 6.15 9.15 5-58 858 leper. Ei verding estraat 6 18 9 18 6 02 902 leper. Hoekje 622 9.22 6.04 9.04 Brielen 6 30 930 608 906 Eiverdinge 6 35 935 6.12 9.12 Woesten 640 9.40 6.17 917 Lion Beige 6.44 944 6-22 9.22 Oostvleteren. Station A. 6-50 950 631 9.31 Oostvleteren. Station V 6.55 955 6.35 935 Elzendamme 7 02 1002 6 40 940 Hoogstade 7.05 1005 6.43 9.43 Pollinkhove 710 10.10 6.50 9-50 Loo 7.14 10 14 6-55 955 Fonem 723 1023 7.01 1001 Alveringem 7.28 1028 705 1005 Nieuwe Herberg 7-33 1033 7.10 10.10 Wulveringem Vinkem 7-37 1037 7.15 1015 Presende 7.41 1041 7.23 10 23 Steenkerke 7-43 10 43 7.27 1027 Veurne. Voorstad 747 10 47 7.30 1030 Veurne. Station A 750 10 50 DEKSMUIDE-OOSTVLETEREN SPOOR A L'TODLEN ST OOSTVLETEREN-POPERINGEAUTOBUSDIENST UURROOSTER VAN 8 SEPTEMBER 1949 AF. (1) Hksmuide, Station V. 6.00 9 10 jHksmuide. w. Woumen 6 03 9.13 "foumen. Gemeentehuis 6.14 9 21 Ï'oumen, Station 616 923 ente-n. Stati.M 6.27 9-33 ■oordsehote. Dorp 6.37 9.42 Heninge. Dorp 6.41 9 46 •ostvleteren. Station A. 6-50 955 •ostvleteren. Station V. 6.55 9.55 Westvleteren. Dorp 7.00 10.00 trorabeke. Dorp 7.10 8 50 10.10 roperinge. «De Lovie 7 18 8.58 10 18 Poperinge, Markt 7 25 905 10.25 Poperinge. Station A. 7.30 9.10 10.30 1 (2) (1) (2) (S) 11.00 1107 11.12 Poperinge. Station V. 6.15 Poperinge. Markt 6.20 Poperinge. De Lovie 6.27 ISrombeke, Dorp 6.35 Westvleteren. Dorp 6.45 □ostvleteren. Dorp A. 6.50 •ostvleteren. Station V. 6.55 ■eninge. Dorp 7.05 loordschote. Dorp 7.09 lerkem. Station 7.17 woumen. Station 7 27 Woumen. Gemeentehuis 7.29 Biksmuide. w. Woumen 7.38 liksmuide. Station A. 7.41 (1) 835 8 50 915 9.20 927 9.35 945 9.50 955 1005 10.09 10.17 10.27 10.29 1038 10.41 (2) 10.45 10.50 1057 11.25 11.33 11.40 11.45 (1) 11.00 11.05 11.12 11.20 12.10 12.13 1225 12.27 12.38 12.48 12.52 1305 13.15 13.19 13.25 13.37 1345 13.50 12.35 12.40 12.47 12.55 13.05 13.10 1315 13.28 1332 1342 13.53 13.55 1407 14.10 14 45 1452 14.57 (2) 14.28 14.33 14.40 1524 15.27 15-35 15 37 15.48 1558 16.02 16.15 16-20 16 24 1630 16.42 16.50 1654 17.41 1745 17.51 1802 18.10 1814 18.05 1808 18.20 18.22 1833 18.43 18.47 19.00 19.05 19.10 19.20 1928 19.35 19.40 15.45 15.50 15.58 16.10 16.16 1620 1625 16.38 1642 16.52 17.03 1705 17.17 17 20 (3) 17 10 17.14 17.21 17.31 17.36 17.40 18 20 18.25 18.32 18.40 1850 18 55 1905 19.18 19.22 19.32 19.43 1945 19.57 2000 Vrijdag of marktdag te Poperinge. Rijdt alleen op Zon- en feestdagen. Rijdt niet op Zon- en feestdagen. standen op -vraagPoperingeKrombekestr Krombeke Kerselaar. Jagershof, H'tour du mende. Leeuwerik. KruisdreefWestvleteren Station OostvleterenMo- ReningeKruisdoorn. Hoflandstr. Merkem3 Grachten, Luigem. Voorstad. Kippe. oekdreef Woumen Kasteel. Zwarte dreef. AUTOBUSDIENST VANAF 8 SEPTEMBER 1949. leper. Station leper. Markt leper. Bascule Ziilebeke. Station Ziilebeke. 't Hooge Geluveld. Station Geluveld. Plaats Kruiseik Beselare Kruiseik Nachtegaal Geluwe. Plaats Aansluiting naar Meenen. Moeskroen. Kortrijk Aansluiting van Meenen. Moeskroen Kortrijk Geluwe. Plaats Nachtegaal Kruiseik Beselare Kruiseik Geluveld. Plaats Geluveld. Station Ziilebeke. 't Hooge Ziilebeke. Station leper. Bascule leper. Markt leper. Station Stilstand aan de tussenstations V. 610 750 840 10.40 12.40 14 40 17.40 19.40 613 753 8.43 10.43 12.43 14 43 17.43 19.43 6.15 755 845 1045 1245 14-45 17.45 19.45 6 19 7.59 849 10.49 12.49 14.49 17 49 1949 6 24 804 854 1054 1254 14 54 1754 19.54 6 29 809 859 10.59 1259 1459 17 59 1959 630 8 10 900 11.00 1300 15.00 18.00 20 00 635 905 11.05 13.05 15.05 18.05 20 05 6 40 9.10 11.10 13.10 15.10 1810 20.10 6.45 913 11.15 1315 1515 18.15 2015 6.47 9.17 11.17 1317 1517 1817 20.17 A. 655 925 11.25 1335 1535 18 25 2025 700 930 11.30 1330 1530 18 30 21.00 6 55 9.25 1135 1335 1525 1825 2035 V 7 00 930 1130 1330 1530 1830 2030 7 08 9.38 11.38 1338 1538 18 38 2038 710 9.40 11.40 1340 1540 1840 20.40 7.15 9.45 11.45 13.45 15.45 1845 2045 7 20 950 1150 1350 15.50 1850 2050 V. 735 8 15 955 1155 1355 1555 18.55 20.55 7.26 8 16 956 1156 13.56 15.56 18 56 20 56 7.31 821 10.01 12.01 14.01 16 01 1901 21 01 7.36 836 1006 12 06 14 06 16 06 1906 21.06 7.40 8 30 10.10 12.10 14 10 16 10 19 10 21 10 7 42 832 10.12 12.12 14.12 1612 19 12 21.12 A. 7.45 835 1015 12 15 14.15 1615 19.15 21 15 AUTOBUSDIENST VANAF 17 SEPTEMBER 1949. Kortrijk, Station Kortrijk. Meenenpoort Bissegem Gullegem. Plaats Gullegem. Bank Moorsele Ledegem, Kerk Ledegem. Station Dadizele. Plaats Geluwe. Plaats Geluwe. Stelplaats V. 7 08 815 11.00 12.15 7.14 8.21 1106 12.21 7.20 8.27 11.12 1227 7.26 833 11.18 12.33 7.28 835 1130 12.35 7.33 840 11.25 1240 8.46 1131 12.46 849 1134 12.49 8.57 11.42 12.57 9.09 11.54 A. 9.10 1155 14.00 14.06 14.12 14.18 14.20 14.25 14.31 14.34 14.42 14.54 14.55 17.30 1736 1742 17.48 17.50 17.55 18.01 1804 1812 1824 1825 18 15 18.21 1827 1833 1835 18.40 1846 1849 18.57 1909 19 10 2000 2006 20.12 2018 2020 2025 2031 2034 20 42 20 54 2055 EEN PSYCHO MEDICO-SOCIAAL CENTRUM TE IEPER Geluwe. Stelplaats V. 6.10 6.40 Geluwe. Plaats 6-11 6.41 Dadizele. Plaats 6.23 6 53 Ledegem. Station 6.31 7.01 Ledegem. Kerk 6.34 7.04 Moorsele 6.40 7.10 Gullegem. Bank 6.45 7.15 Gullegem. Plaats 6.47 7.17 Bissegem 6.53 7.23 Kortrijk. Meenenpoort 6.59 7.29 Kortrijk. Station A. 7.05 7.35 Stilstand aan de tussenstations. 9.30 1330 16.15 1830 9.31 13.31 16.16 18 31 9.43 13.03 1343 1628 1843 9.51 13.11 1351 16 36 1851 954 13-14 1354 16.39 18.54 7.35 1000 13.20 14.00 1645 1900 7.40 1005 1325 14.05 16 50 1905 742 1007 1327 14.07 1652 1907 7.48 10.13 13.33 14.13 16.58 19 13 7.54 1019 13.39 14.19 17.04 19 19 800 1025 13 45 14.25 1710 19 25 Bij Regentsbesiuit van 2 Mei 1949 wordt de oprichting voorzien van Rijkscentra voor psychologisch- medisch- en sociaal onderzoek, centra die aan een dringend tekort toegemoetkomen. Het Ministerie van Openbaar Onder wijs. dat geiast is met deze oprichting, voorziet voor het Zuiden van onze pro vincie een Centrum aan de Koninklijke Athenea te Kortrijk en te leper. Onze stad wordt dus ook bevoordeligd, vóór vele andere, zelfs grotere steden. Een goede aanwinst voor ons gewest. De reeds bestaande Dienst voor Beroeps- oriëntering, De Mcntstraat 11. die onge twijfeld vele jongeren met raad en hulp bijstond, wordt aldus vervangen door het Psycho-Medico-Sociaal Centrum, dat veel uitgebreider en diepgrondiger zijn werk zaamheden zal voortzetten. Niet alleen wordt de technische uitrus ting van het Centrum aan de noodwen digheden van de hedendaagse onderzoeks methodes aangepast, doch hoofdzaak is dat het personeel eraan verbonden zijn taak volledig, verantwoord en nauwgezet zal kunnen uitvoeren. Immers, de beroepsadviseur, hoofd van het Centrum, krijgt de hulp van een as sistent operateur, terwijl aan de genees heer-onderzoeker een verpleegster toege voegd wordt. Daarenboven is een sociaal assistent met de voor- en nazorg van het onderzoek gelast. De innige samenwerking tussen deze bevoegdheden moet ongetwijfeld leiden tot ;ui:-le uitgediepte en degelijke conclusies ten bate van onze jeugd. Over de afzonderlijke taak van ieder lid van dit personeel komen wij in ver dere bijdragen terug. He; doel dat het P-M.-S.-Centrum na streeft beperkt zich niet alleen tot het uitbrengen van raad en advies voor de schoolgaande en studerende jeugd, doch ook en in het bijzonder voor alle school veria tenden, adolescenten en jonge ren. die voor het probleem van hun toe komst en broodwinning staan. Kortom, het Psycho - Medico - Sociaal Centrum bij het Koninklijk Atheneum is geroepen om heel wat nuttig en noodza kelijk werk te verrichten voor de stad en de streek. CONTROLEBOEKEN voor BEEN HOUWERS REGISTERS voor de verkoop van ALCOHOL (nieuw mo del) zijn steeds te verkrijgen ter Boterstraat 34 - EEPER XIX DE WERELD STAAT IN VLAMMEN 't Een paar dagen later. Het gelaat van de aarde schijnt feranderd. j De organisatie van professor Big- lead heeft iets geweldigs gepres teerd. Het kapitaal scheen gebroken. De regeringen zaten op een kruit- rat en vreesden ieder ogenblik, in le lucht te zullen vliegen. HDe beursgebouwen waren bijna foor panieken weggevaagd. Waar bestond nog stabiliteit Waar nog zekerheid en veiligheid Waar was nog een stukje aarde, lat niet sidderde en trilde Het economische stelsel van de jehele aarde was verbroken. I1 Reeds de eerste dag na het be tend worden van die geweldige uit vinding was de waarde van alle le vensmiddelen volkomen veranderd. Maar het was meer een psychose, dan een noodzakelijkheid geweest. Maar de gevolgen van deze psy- ihose waren catastrophaal. Millioe- ïen arbeiders werden brodeloos. Ze rokken door de straten, hitsten het Dubliek op, vloekten, schreeuwden, :n trachtten revoluties te bewerken. Jveral, waar nog gewerkt werd, bra ce n stakingen uit. Geweldige stakin gen, zoals men ze nog nooit te voren ;ekend had. Hoe waren deze stakingen moge lijk fj Och, dat was toch gemakkelijk te Ingrijpen! In grote stromen vloei den de voedingspillen over de aarde. le stakers, alle revolutionnairen, le ontketende elementen werden Cet gemak gevoed door... de pillen in Allen, die de Nieuwe wereldpar- j(zó heette de partij van profes- „r Bighead) aanhingen, kregen de dllen gratis. En waarom dan nog erken, wanneer men, zonder een 'and uit te steken, toch neg aan eten omt Het was een echte straat- lartij, een revolutionnaire partij... Alle revoluties hadden^ tenslotte schipbreuk geleden op... de honger, laar nu kon er een tijd van eeuwige -evolutie aanbreken. Immers, er was zeen honger meerEr besUmd geen onmiddellijke nood meerJohn Big- had gelijk. Maar. de wereld Ting toch bcr 34 Onuitgegeven Fantasieroman van ALLAN HARVEY Want de mensen hadden niet al leen voedsel nodig. Men had ook kleren nodig... Warmte... Vuur... Verder had men behoefte aan meu belen, automobielen, spoorwegen, boeken en duizenden andere dingen. Maar waren van al deze dingen niet geweldige voorraden aanwezig Waren de magazijnen niet tot bar stens toe gevuld Geld om te betalen Och kom, waartoe had men geld nodig Men had toch immers een stevige vuist Een vuist, die stenen liet regenen op de tegenstanders Een vuist, die dreigend gebald boven de aarde hing Natuurlijk waren er soldaten en politie op af gestuurd, om de macht van Bighead te bestrijden. Maar ze werden slecht betaald. Waarom zouden ze vechten Waarom hun leven op het spel zet ten Ook zonder die ellendige betaling konden ze leven, hoefden ze niet be vreesd voor hun leven te zijn... Neen, men besloot de wapens neer te leggen en zich bij de Nieuwe we reldpartij aan te sluiten. Leve de nieuwe eeuwLeve het tijdperk zonder honger Het gehele economische wereldsys teem lag in duigen. Het was een buitengewoon inge wikkeld uurwerk geweest. Het was zo gecompliceerd geweest, dat bijna niemand het had kunnen begrijpen en verklaren. Het liep... Maar hoe die merkwaardige ma chine gelopen had, wist bijna nie mand. Ze liep ook wel eens verschillend. Nu eens wat harder... dan weer lang zamer... Liep de machine met een snel, ge haast getik, dan was er een hausse aan de beurzen... Liep de machine langzamer... dan was er een baisse... De beurzen hadden op harten ge leken, die als het ware het organisme het bloed door de aderen pompten en de gezondheid van deze organisa tie was afhankelijk geweest van het aantal hartslagen. Maar wat had de hartslag ver sneld Wat de slag verlangzaamd In het menselijk lichaam wordt het hart van uit de hersenen geregeerd. Maar in de wereld was het dat merkwaardige en verwarde systeem, dat men het economische wereldsys teem noemt... Zonder twijfel was het een geheim zinnig. verbluffend uurwerk. Maar het functionneerde goed... onophou delijk... voortdurend... Maar nu hadden die voedingspillen een van de raderen van het uurwerk volkomen vernield. Het rad van de voedingsmiddelen. En nu was de gro te wereldklok kapot... Even stond het uurwerk stil. Het steunde en kraakte... Het stond stil... begon weer te tik ken... Zeker, het streed om zijn leven... Maar eens zou het toch geheel stil moeten blijven staan... Het was gebroken als een klok, waaraan een radertje ontbreekt. Voor de meeste mensen waren de gevolgen van deze uitvinding zeer verrassend. Door de volkomen ver nietiging van alle aandelen was het duidelijk, dat de ineenstorting van de gehele levensmiddelenindustrie met grote snelheid volgen zou. Maar hoe was het mogelijk, dat reeds de volgende dag de waarde van tal van andere dingen geweldig ver minderde, die op het eerste gezicht niets met de levensmiddelenindustrie te maken hadden Inderdaad ontstond reeds de vol gende dag de grootste bankkrach die de wereld ooit beleefd had. En toch was dit wel te verklaren. De banken hadden natuurlijk geweldige kapitalen in de levensmiddelen in dustrie gestoken en het gevolg van de uitvinding was, dat de kleine ban den het het ergst te verduren kre gen. terwijl de grote banken spoedig daarop ook in de algemene chaos ondergingen. Nu eerst zag men dit in. Het geld van de banken lag immers ook vast. Het kapitaal was belegd in fabrie ken. schepen, huizen, goederen, wis sels, kortom in tal van dingen. Maar de waarde van al 'deze dingen was veranderd, sterk verminderd en heel onzeker geworden. Als men alleen maar eens keek naar de grote lijnen der vrachtsche pen. Heel spoedig kwam men tot de ontdekking, dat de schepen hoofd zakelijk levensmiddelen vervoerden. Het gevolg was, dat de aandelen van •eze vrachtschepen - maatschappijen geweldig daalden. AutofabriekenMijn hemel, dat waren toch vaste waarden... Ook in de toekomst zou men toch nog wel autorijden Maar hoe kwam het dan, dat ook de auto-aandelen tot de helft van de waarde daalden Ja, maar dacht er dan niemand aan, dat de auto's, die gemaakt werden, minstens voor de helft, vrachtauto's waren? Vracht auto's voor vleesvervoer, voor con- servefabrieken... voor bakkerijen?... En zou er in een tijdperk zonder honger ook nog zoveel auto gereden worden? Zeker niet... Men had dan immers rust... en tijd. Taxi's Zakenmensen hadden taxi's alleen maar nodig voor hun dagelijk se jacht op geld en eten. Maar nu was die haast en snelheid niet meer nodig. Niemand behoefde zich nu meer doocl te werken... Men zou tijd in overvloed hebben... Immers, er bestond geen honger meer en daarvoor was het toch, dat men werkte?... Slechts voor zijn genoegen zou men nu nog slechts autorijden. Dus, de auto-aandelen hadden niet de min ste waarde meer. Weg er mee... steeds lager zonken ze!... StaatsleningenDie hadden toch zeker niets met honger te maken Dergelijke banken moesten stand houden, als een rots te midden der woedende baren Ze daalden het eerst. Staatslenin gen lagen op straat. Hoe zou een Staat er uit zien in een wereld zon der honger Misschien zou er een wereldstaat ontstaan Een kosmopolis. Haat tussen de landen onderling was ook niet meer nodig. Men be hoefde niet meer om land te vechten. Wat drommel, wat had men aan ko loniën of slaven Neen, niets was meer stabiel Niets was meer zeker Was het te verwonderen, dat de banken alle op de zelfde dag in el kaar stortten en onder hun puin hopen de vermogens van millioenen mensen begroeven Het ene bedrijf na het andere sloot zijn poorten. Fabriek na fabriek zette zijn ar beiders op straat. Winkel na winkel sloot zijn deu ren en vensters, om ze niet meer te openen. Steeds dreigender werd het uiterlijk van de wereld en tenslotte was alle orde en regelmaat verdwe nen...

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1949 | | pagina 4