FILMWERELD P E N LANCASTER FONTAINE 5 to 1 UIT DE PROGRAMMA'S Burt Joon AUDP&y TOTTER HERBERT MARSHALL Drukkerij DUMORTlE* HET ÏPOSCH NIEUWS» Blz. 8 2S-11-1S4S c Si - h. M Itc. l Iw ff b< 1 i H i' 51 CV( J v |J1 bh I Ie |«i n lo |u iwE iofg 3 Et k. i 'di 4eN I Ig< i lie f m bl I i I im dfflai fci. CINEMA OCD IEPER IK ZAL U WEERZIEN met Ginger Sogers, Joseph Gotten en Shirley Temple. Om deze film te begrijpen moet men vooraf weten dat sommige gevangenis sen in de U. S. A. aan hun voorbeeldige gevangenen dikwijls één of meer ver lofdagen toestaan. Aldus geniet Mary Marshall ter gele genheid van Kerstdag, van een verlof van 8 dagen In werkelijkheid is ze geen echte misdadigster. Wanneer ze zeventien jaar was. werd ze door haar directeur voor een galavoorstelling uitgenodigd. Toen zij op het aangeduide adres kwam. was haar chef daar, alleen. Hij had ta melijk veel gedronken, zijn handen beef den en toen wierp hij zich op Mary. In een uiterste krachtinspanning had ze hem afgeweerd en de man was door een •pen venster naar beneden gevallen en werd op slag gedood. Het gerecht is streng in Amerika en Mary kreeg zes jaar. Thans heeft ze er reeds drie achter de rug. Haar verlof zal ze bij haar tante doorbrengen. In de trein ontmoet ze de sergeant Zachary Morgan die van een herstelver lof geniet Zachary. die gekwetst werd, heeft een geeestesschok gekregen, die hem alle ver trouwen in zichzelf deed verliezen Hij kan zelfs niet meer horen spreken van de oorlog. Dank zij Mary, gaat hij de weg op naar een volledig herstel. Zij is op hem verliefd geworden, doch ze durft hem niet bekennen wie ze is. vrezende dat haar bekentenis hem opnieuw zou doen ineenstorten. Door een onachtzaamheid van Barbara, de nicht van Mary, zal hij nochtans de waarheid vernemen. Na enkele ontroerende scènes, zal Mary aan de poort van het gevang Zachary terugvinden, die haar zijn liefde bekent en de stellige belofte doet op haar te zullen wachten. Ginger Rogers in de rol van Mary Marshall. CINEMA OUD IEPER DE ONBEVREESDE met Joan Fontaine en Burt Lancaster. De na-oorlog periode is een beroe ringperiode beroering der steden en der mensen. Zij is het gevolg van een on meedogende vernieling. De steden kunnen weer opgebouwd worden maar de won den der mensen, van hun geest of van hun lichaam, helen zich zeer traag. Dit is de geschiedenis van zulk een man en van een vrouw die zijn weg kruist. Bill Saunders blijft zich ophouden in een bar. Hij ergert zich op de baas die hem verzoekt de plaats te verlaten en geeft hem een ruwe duw. De ongelukkige val van de man veroorzaakt zijn dood. Bill vlucht, maar wordt onmiddellijk na gezet- Door de politie opgespoord maar dank zij de dichte mist slaagt Saunders erin zijn achtervolgers kwijt te raken en verstopt zich in een huis waar hij de nurse Jane Wharton ontmoet. Zij ver neemt dat hij Canadees is en gedurende twee jaar gevangen werd gehouden in een nazi-kamp. Enkele dagen, later, op een renbaan, ontmoet Bill Harry de enige getuige van de moord, die tracht van hem gebruik te maken om zijn czwarte marktzaken tot goede stand te brengen. Ondersteund en aangemoedigd door Ja ne, wordt Bill chauffeur in het gasthuis waar Jane in dienst is. Daar wordt hij door Harry achtervolgd maar zal aan zijn plicht niet falen. Op zekere avond begeeft Harry zich naar het appartement van Jane en in een gebaar van zelfverdediging zal deze hem dodelijk treffen. Radeloos loopt de nurse naar Bill toe die zich belast met het lijk te doen verdwijnen. Saunders ziet alleen nog een middel om beiden te ontsnappen vertrekken naar een vreemd land. Daar om moet hij een vrachtauto met genees middelen stelen. Jane weigert in zulke toestand te vertrekken en verklaart hem dat zij nog een kans hebben om geluk kige dagen te kunnen doorbrengen. CINEMA OUD IEPER DE OGEN DIE DODEN mei Lon Chancy. De hypnotiseur Gregor breekt de ver bintenis die hem aan zijn assistente Mau ra verbindt omdat er één van zijn patiën ten is komen te sterven van hartcrisis toen hij onder Gregor's invloed was. Alhoe wel hij onschuldig wordt verklaard, is Gregor door de gedachte gehinderd dat hij een moordenaar is. George Keene. zijn directeur, geeft hem een betrekking in een museum, gehouden door Monet. Rudi Poldan. vervallen dok ter en assistent van Monet. is verliefd op Nina, zijn nicht, en wordt jaloers op Gregor. Plotseling verdwijnen Monet en zijn nicht en detectief Brant heeft verdenkin gen op Gregor. Hopeloos begeeft Gregor zich bij Maura. Beide keren terug naar het museum. Gebruik makend van zijn hypnotische macht doet hij Maura in be nauwdheid vallen. Het is zo dat hij een samenspanning tussen Keene en Rudi ont dekt met het doel te verklaren dat Gre gor gek is om zijn fortuin te kunnen na gaan. Hij verneemt ook dat Rudi Monet gedood heeft maar Gregor zal nochtans Nina kunnen redden en zijn onschuld kunnen bewijzen. CINEMA FLORA DE MUUR DER DUISTERNIS met Robert Taylor, en Herbert Marshall. Steven Kenet wordt aangehouden on- Steven's vrouw. Cronner is er van over tuigd. dat Kenet de moord niet beging er. is bereid tegen een premie de waar heid te onthullen wanneer het proces zal doorgaan Meteen wü Steven weten wat er gebeurde en hij laat zich het serum inspuiten. Hij herinnert zich dat hij zijn vrouw Helen in het appartement van Whitcombe aantrof en dat hij haar in zijn woede naar de keel greep Toen viel hij bewusteloos en wanneer hij terug bij kwam lag Helen dood in de kamer. Wan neer het serum heeft opgehouden te wer- is echter verwittigd en het appan&^ wordt bewaakt. Ann is overtuigd va**' onschuld van Steven. Zij gaat achter h op zoek en ontdekt hem in de rab van het appartement. Beiden slager*** in doorheen het politiecordon te dn- - In het appartement treffen zi. Whit be aan. die hen wacht de revolver i*" vuist. Een gevecht ontstaat tijdens het» Whitcombe wordt neergeslagen. 7-- komt het er voor Steven op aan te h? wijzen, dat hij gezond van geest en schuldig is en dat Whitcombe de beging. Hij slaagt er in met de hulTT* Ann. der beschuldiging zijn vrouw te hebben vermoord Men ontdekt echter, dat Ste ven. die vliegtuigpiloot was, tot tweemaal toe een heelkundige bewerking in het hoofd onderging en dat hij aan geheugen verlies lijdt. Hij wordt in observatie in het ziekenhuis opgenomen en de jonge psychiater Ann Lorrisson wordt met de behandeling belast. Ann verneemt, dat Steven huwde tijdens de oorlog en dat hij de dag van de moord naar huis keer de met een belangrijke som op zich. Steven wordt opnieuw geopereerd in het hoofd en zijn toestand is thans veel beter, maar nog steeds kan hij zich niet herinneren wat er voorviel toen hij zijn vrouw ontmoette. Hij wil ook niet dat hem het serum wordt ingespoten, dat hem zal toelaten onder narcose zijn ge heugen terug te vinden. Zekere dag ontvangt Steven het bezoek van Henry Cronner. de huisbewaarder van Williard Whitcombe, de patroon van ken ontsnapt Steven uit het ziekenhuis en gaat naar het appartement van Whit combe. Daar stelt hij de moord terug sa men en meteen is hij overtuigd, dat hij niet de moordenaar is. Hij verlaat het appartement en keert naar het zieken huis terug. Wanneer Whitcombe vaststelt dat Ste ven bij hem moet binnengedrongen zijn vat hij een duivels plan op en gaat Steven vinden. Hij onthult aan Kenet, dat hij zelf inderdaad Helen vermoordde om zijn reputatie niet te bezoedelen en dat hij ook Cronner. de concierge, om het leven bracht. Dol van razernij wil Kenet Whit combe wurgen. Aldus gebeurt wat deze verwachtte Steven wordt als een gevaar lijk maniak in een afzonderlijke cel op gesloten. Wanneer Ann hem komt vinden, maakt hij zich van haar sleutels meester, slaat een bewaker neer en vlucht naar het appartement van Whitcombe. De politie Zal de vliegtuigpiloot zich herinneren wat er in een ogenblik van geheugen verlies gebeurde Is hij de moordenaar I CINEMA COLISEUM: «QUELQUE PART EN EUROPE» Lente 1945 De oorlog is geëindigd. Doch t' allenkante lopen er kinderen rond, kin deren die aan het geweld wisten te ont snappen. doch die alles verloren wat ze hadden, die soms alleen nog hun voor namen kennen. •Zij zijn hongerig en daarom gaan ze de velden op, rukken alles uit wat eet baar is, vechten om een stuk brood, om een druppel water. De een vindt de ander en het worden benden. Dezelfde gedachte bezielt hen al len de grotenzij die de oorlog toe lieten. zijn verantwoordelijk voor al hun ellende. Doch de dorpelingen verdedigen angst vallig wat ze uit de grote wereldbrand hebben kunnen redden en de kinderen worden vervolgd, opgejaagd. En zo vindt de bende op zekere avond een oud middeleeuws kasteel, dat nu nog slechts een ruïne is. Ze vinden er een man, dus een vijand. Zij knevelen hem. opdat hij hen in het dorp niet zou ver klikken en vestigen zich op het slot. Nochtans zal één van hen de man be vrijden. Hij gaat naar het dorp en komt terug, de armen vol brood. Hij. een groot pianist, Pierre Simon, die van recital naar recital trok en hier was komen uit rusten. waar het oorlogsgeweld hem ver- rastte en alles vernielde, heeft medelijden met de kleinen. In het slot is een piano ongedeerd ge- Verlaten kinderenzo zijn er duizenden uit de grote wereldbrand gekomen beschuldigd Kouksi zal sterven, doch zijn vrier ,es vertellen hem van hun tehuis en de mooie toekomst die hen wacht I ogen schitteren. door et' Dan keren de kinderen r;-rdieping b'-5i terugzij weten voortaan ten» hen niet meer vijan.mprkt Hat der en terwijl Pierre Simor m concerten vertrekt, zingeêetralied zijn I volle borst de MarseilUcht zwijgend ti hymne zal de hoop herlig Zei hij op njir mij toe, hootë| Ie concierge ccM "dt? Ik h ellen ^vestigend. Hij niets zou doen Een toneeltje uit de bewogen film over de verlaten kinderen die aan hun lot overgelaten zijnQuelque part en Europe bleven en thans leert hij hen de Mar seillaise zingen. En zo wordt de bende een kleine ge meenschap. waar zelfs plaats is voor een kleine idylle. Doch op zekere dag worden drie vreem de kinderen door de dorpelingen opge sloten de kasteelkinderen zijn veront waardigd en gaan de jongens bevrijden En het is de oorlog Het kasteel wordt belegerd, doch de aanval wordt succesvol afgeslagen Noch tans niet zonder verliezen, want een van hen. Kouksi werd gekwetst en is ster vend. Hij heeft dringend doktershulp nodig en daarom zakt de bende naar het dorp af de gekwetste op een berrie. Doch thans zullen ze met de wraak van de groten af te rekenen hebben. Het hoofd der politie dreigt hen met alle mogelijke straffen en de kinderen zijn bedremmeld, zo hadden ze het zich niet voorgesteld. Een oude dokter tracht de kleine 'te redden, terwijl in een zaal daarneven de bende aan een streng verhoor onderwor pen wordt. Plots gaat de deur open. Het is Pierre Simon, die de groten harde woorden in het gezicht slingert Zijn zij zelf immers met verantwoordelijk voor al hetgeen die kinderen geleden hebben? De dorpelin gen zwijgen. Zij beseffen de ware tragiek van dit alles. De kinderen hadden geen huis. nu welen Pierre Simon toont de papieren waarin hij zijn goed aan hen schenkt- Dus waarvan worden ze nu nog as. vroeg de rech® zijn vorig ve: '-omen tover oor steeds het ideale geschenk. De grootste keus vindt L' steeds 34. Boterstraat IEP EB

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1949 | | pagina 6