KATTEFEEST TE IEPER Katte - Rallye KATTEFEEST 1951 Im V WERELDGEBEUREN ONAFHANKELIJK NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAD VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER. 4e JAARGANG Nr 11 PRIJS 3 Fr. ZATERDAG 17* FEBRUARI 1951 Zondag 18 Februari KATTENWORP UIT HET BELFORT en KATTE RALLYE Zondag 4 Maart DE KATTEKOERS O hi 3 I I HET YPERSCH NIEUWS BESTUUR EN REDACTIE 34, BOTERSTRAAT YPER Tri 500 Postcheckrek.461.73 (L. DÜMOBTIERVERSCHIJNT ELKE WEEK 'S ZATERDAGS ABONNEMENTSPRIJS 1 JAAR 125 fr. 6 MAAND 65 fr. 3 MAAND 35 Ir. s Nachts als de maan uit 't firmament z'n lichtstralen op d'aarde zendt dan houden wij ons groot sabbat ter eer van ons godin Freya. Ons hees gekrijs, ons katgejank maken de kleine kindren bang. Maar daaraan storen wij ons niet wij vieren Freya die sterft niet. Miauw, miauw, Met fonklend oog. De rugge hoog. Miauw, miauw, En wreed geklauw, Miauw, miauw. En hees geluid Brullen wij, Miauw Godin en Vrouw. Eer aan Freya, Miauw, miauw. Zo zal morgen Zondag opnieuw Het Kattenliedweerklinken, op het vrolijke wijsje door de h. Geor ges van Eegroo getoondicht, vreugde en jolijt in onze Ieperse straten bren gend. Want in ons land is er maar één Kattefeest en dat is te leper Opnieuw zal de menigte in dichte drommen vóór het Belfort staan, om het doodsvonnis der katten te hel pen voltrekken en dan eerst zal er de ware Breughel-atmosfeer zijn, wanneer de poppenkatjes één na één in de joelende menigte zullen terecht komen, om... er opnieuw enkele ge lukkigen te maken Het past dan ook dat we voor deze gelegenheid eens in de oude doos gaan pluizen, om de geschiedenis van ons lepers Kattefeest wat op te fris sen. Is het Kattefeest een historisch feest of is het louter folklore Na zijn overwinning te Kassei op zijn schoonzuster Richilde van He negouwen, op 22 Februari 1071, sticht te Robrecht de Fries, graaf van Vlaanderen, verscheidene kerken in Vlaanderen. Ook de St Pieterskerk te leper. Vier jaar later, in 1075 geeft hij de toestemming tot het houden van een markt, ter gelegenheid van de kerkwijdingdeze markt begon op 22 Februari feestdag van St Pietersstoel en duurde eerst veer tien dagen, later een maand. De bij zonderste dagen waren de toog- dagen waarop het laken ter bezich tiging werd uitgestald. Zij vielen op 10, 11 en 12 Maart. Ruim een eeuw later, in 1292, vangt deze markt, ingevolge een verorde ning van Margareta van Konstan- tinopel, aan met Aswoensdag. Maar na het verval van leper, reeds in de 14e eeuw begonnen en bijna volledig voltrokken na de verwoesting van haar voorsteden in 1383, verdwenen omstreeks 1400 de jaarmarkten te leper. Alleen bleven nog over de Maandag, Dinsdag en Woensdag van de tweede week in de Vasten. Dat deze marktdagen aanleiding gegeven hebben tot een kermisweek staat vast. Tot daar het geschiedkundig ele ment. En het folkloristische Het Kattefeest is, in zijn verste oorsprong, veel ouder dan deze jaar markt. Het Kattefeest is de belicha ming van een oeroude mythe. d.i. een verhaal dat wortelt in een natuur godsdienst. De katten spelen nl. in de Germaanse mythologie een voor name rol. Freva is in deze mytholo gie de godin van de schoonheid, der liefde en der vruchtbaarheid, zoals ,n de Griekse mythologie Aphrodite en hij de Romeinen Venus dit Freya had, evenals haar latere ^htgenoot Wodan of Odin. een wa- Sen waarin zij gewoonlijk zelf reed. Deze werd getrokken door katten. geliefkoosde dieren, de zinne beelden van liefde en wellust, of de Jm-persoonlijking van de vruchtbaar- eid- De tempels van Freya waren falrijk en zij werden lang in stan<i gehouden door hen, die haar ®redienst aankleefden. De katten wa- ^en dus bevoorrechte dieren, die in aanzien stonden bij onze heiden se voorouders, welke nog steeds aan hun gebruiken bleven vasthouden, lang nadat ze waren overgegaan tot het christendom. Evenals alle heiden se godheden werd Freya tot een dui vel een demon of een heks ver klaard en verbannen naar de berg toppen van het oude Germaanse land. in Noorwegen, Zweden en Duitsland. Dat werd hun speciaal verblijf en de algemene verzamel plaats van deze duivelstoeten. Daar men nu meende dat ook de dieren, welke de lievelingen waren van de ze goden, dus de katten voor Freya. duivelse eigenschappen hadden, wer den zij aan de verachting prijsgege ven. Denken wij slechts een ogen blik aan het misprijzen dat de men sen van onze tijd nog steeds gevoe len voor zwarte katten Is het dan zo moeilijk te begrijpen dat de Kerk de verzaking van het heidendom, in de vorm van het doden van katten toeliet, en er haar goed keuring aan hechtte Over de eigenlijke feestviering van het kattenwerpen zijn er ons zeer weinig historische bijzonderheden overgebleven. In het jaar 1714 ver scheen te leper een kleine brochure getiteld Korte Uyt-legghinghe ee- nigher godvruchtigher ghewoonten vande Borghers van Iper, namentlyck van 't smyten der Catten, door Aert Hierax, borgher van Iper. Het werd in 1848 herdrukt in de Annales de la Société d'Emulation de Bruges en het bevat naast een paar uiteenzettingen over andere volksgebruiken ook interessante bij zonderheden over 't Kattefeest. Over de beweegredenen tot het Kattefeest schrijft Aert Hierax ...ende om te toonen dat sy ten hooghsten ver saeckten alle vremde Goden, ende die sy te vooren hadden ghedient, dat men publyckelyck van 't hooghste van hunnen Burgh Catten soude smyten. ghelyck alsoo van hun ver werpende de Afgoderye, die om re den boven verhaelt niet bequaemer en konde uyt-ghedruckt worden, als door de Catten. Wanneer werd het Kattefeest ge houden Theofiel Lanssens, in de bovenaan gehaalde Annales, schrijft dat het ge schiedt in de Vasten, omdat deze tijd gewoonlijk aanvangt in de maand Februari, die vroeger wel eens Katte- maand werd geheten, naar de meest geschikte tijd voor de voortteling der katten. Op de eerste Zondag van de Vasten kon het feest niet worden ge vierd om wille van het Sollen- of Borelle-feest (borrellen of lichttoort- sen rondgedragen ter herinnering aan het feit dat de Joden Christus kwamen opzoeken met fakkels en lantaarnen). Zo werd het dan gehou den op de tweede Zondag. Wij zijn het hiermede niet hele maal eens. Dat oorspronkelijk het Kattefeest in de maand Februari ge houden werd akkoord. Maar er was de Ieperse jaarmarkt, en van de gele genheid dat er toen heel wat vreem delingen in de stad aanwezig waren, heeft men gebruik gemaakt om het feest op de laatste dag van de markt te verplaatsen. Die dag heette vroe ger trouwens Kattewoensdag. Aert Hierax zegt trouwens ook ...hebben dit willen doen met 't luyden der kloeken voor ende naer op de ver- maerde Jaermarckt van Iper, op dat alle vremdelinghen souden moghen sien. ende hooren, dat die van Iper alle Afgoderye onwederroepelyck hadden versaeckt. Van waar werden de katten gesme ten Van de burgtoren, van de St Maar tenstoren, en daarna, van 1231 af, zegt een oude kroniek, van de Halletoren. Betrouwbare documenten hierover ontbreken volledig. Verscheidene malen moet het feest van het kattenwerpen onderbroken zijn geweest in de loop der jaren, maar toch herleefde het weer telkens. Schrijft niet de voormelde schrijver het volgende Van hoedaenighe ach ter laetinghe voor eenen tydt wy he den daeghe hebben experientie. ende de herneminghe sal geschieden den 28 February 1714. En een andere kroniekschrijver, Ge rard de Feu, vermeldt in zijn Wa- rachtige Beschrijvinge van eenige particuliere Saeken... op de datum van 11 Maart 1716, dus slechts twee jaar nadienOp den elfsten van Maert, wesende Woensdag in de Kat- tefeeste van het jaar 1716, heeft een zekeren timmerman die wrochte in het Stadhuys met naeme Gillis Pop- peliere, voor den laetsten keere de katten gesmeten van den Halletoren, hetwelke op dese wijse alle jaeren pleegde te geschieden, te weten de man die de katten smeet was gekleed in een rooden baey ofte veste ende stont op een plankiet die uytgestoken was door het vensterken boven den balcon van de haentjes, wat hooger als het Carillon, ende hadde aldaer drie a vier jonge katten in eenen sak. dewelke hij een voor een uyttrok, en de tusschen het geklank van het klok kenspel met de kat in de hand aldaer danste en vele kabriolen maekte, en dan de katte smeet met vollen zwier op de markt onder het volk 't welck alsdan bij duizenden daer vergadert sijnde. krielde van de menschen, mits het seer curieus ende aengenaem om sien was. Dat is alsdan den laetsten keere geweest dat men in de Katte feest de katten gesmeten heeft. Men segt dat men dese fraeye ende seer vermaekelijke saeke heeft agterge- laten omdat de Hollanders die daer in Ypre in garnisoen lagen, de Yper- lingen schimpwijze altijd noemden de kattesmijters In een lepers weekblad De Toe komst leest men in het jaar 1870, dat men in het jaar 1817 voor de laat ste maal de katten heeft gesmeten. Wat er ook van zij, meer dan 100 jaar heeft de onderbreking geduurd, 4ot het gebruik in 1938, dertien jaar ge leden. weer in ere werd hersteld. Het mocht helaas, slechts tweemaal plaats hebben Het werd nu volledig folk loristisch opgevat. Van uit het Stad huis vertrok een stoet met de Ieperse nar, gedost in de Ieperse kleuren, wit en rood, en vergezeld door zijn knecht, die de zak met de poppen- katten droeg. Een dubbele rij hof- knapen omringde hem, terwijl de reuzinnetjes dansen uitvoerden op de tocht naar het belfort. Boven op een balkon, werden dan door de nar allerlei dansen uitgevoerd, terwijl af en toe katten met linten in de me nigte gegooid werden. Na de bevrijding werd dit mooie gebruik opnieuw in ere hersteld en sedert de laatste jaren werd de kat, voor het werpen, in het openbaar geoordeeld en veroordeeld. Morgen Zondag is onze stad op nieuw in feeststemmingmocht de weermaker eveneens van de partij zijn. zodat we een machtige volks toeloop zouden kennen, de grootste dagen waardigEn laat het Katten lied weerklinken... Onmiddellijk na de kattenworp uit het Belfort xal de Katte Rallye plaats hebben. Een ballon zal opgelaten worden aan de voet ran het Belforton deraan deze ballon zal een kat hangen voorzien van linten, waar onder een lint met de bijzondere Rallye Prijs Deze kat zal van de ballon afvallen en met valscherm nederdalen, joist buiten de agglo meratie. De deelnemers aan de Rallye moeten een deelnemingsbewijs op het Politie-commissariaat. Korte Torhoutstraat afhalen op Zondag 18 Februari tussen 15 en 15 30 uur- De premie zal uitbetaald worden aan de persoon die het premielint zal inbrengen samen met zijn deel nemingsbewijs. STAD YPER Te 15.30 u. Vorming van de KATTESTOET Kalfvaart OptochtBruggesteenweg. Polenlaan. Diksmuidestraat. Grote Markt. Na het Feest, uitbetaling der premies op het Stadhuis. De Harmonie YPRIANA zal het feest opluisteren. De inwoners worden uitgenodigd te bevlaggen. Internationale koers voor Liefhebbers. Koers der drie Bel fortsteden GENT BRUGGE YPER. Aankomst te Yper. Statiestraat, omstreeks 16 uur. De Kattefeestfoor duurt van Zondag 18 Februari tot Zon dag 4 Maart. Yper. de 18 Januari 1951. De Secretaris. VERSAILLES. De Burgemeester en Schepenen. J. VANDERGHOTF ZOALS IN EEN SPROOKJE. Mohammed Reza Pahlevi is Ie Teheran in het huwelijk getreden met Soraya Esfandiari. De 18-jarige bruid droeg voor deze gelegenheid een kleed in zilver lamé, versierd met 7000 briljanten. De Sjah tekende zelf het model voor zijn blauw uniform versierd met gouden epauletten. Op de foto bemerkt men tweede van links de Amerikaanse schrijver Vincent Hillyer, echtgenoot van prinses Fatima. 2 ff DE OORLOG IN KOREA. De UNO-troepen staan thans sedert en kele dagen opnieuw in de aanval en ruk ken op. De vooruitgang der UNO-troepen gaat langzaam, doch voorzichtig, om aldus zo weinig mogelijk risico's te lopen Aldus gaat het er zeer zonderling toe in Korea. Om slechts één enkel voorbeeld te citeren de Zuidkoreaanse hoofdstad wis selde reeds viermaal van handen 28 Juni 1950Noordkoreanen veroveren Seoel. 26 September 1950Enkele dagen na de landing bij Intsjon bezetten UNO- troepen de stad. 4 Januari 1951 Onder de druk van het Chinees-Noordkoreaans offensief geeft Mc Arthur Seoel zonder slag of stoot prijs, na de stad in brand te hebben gestoken 10 Februari 1951 UNO-troepen onder bevei van generaal Ridgway dringen op nieuw Seoel binnen WAAR BLUFT DE KOMMUNISTISCHE WEERBAARHEID Na het zeer vele dat over de kommu- nistische Chinezen in Korea werd ver teld sprak men niet over 800 000 sol daten doet het nu wel wat vreemd aan. daarover niets meer te vernemen De dag bladen zwijgen er over en ook door de radio wordt er geen woord meer over ge rept. "Wat is er met de kommunistische Chi nese troepen in Korea gebeurd Allerlei berichten daarover doen de ronde. Er wordt verteld, dat het Chinese massa- leger door typhus en winterziekten voor een groot gedeelte buiten gevecht was gesteld, dat het door de voortdurende Amerikaanse bombardementen uiterst zware verliezen had geleden. Anderen menen, dat Mao Tse Toeng een groot deel van zijn troepen uit Korea heeft terug getrokken om ze elders wellicht in Ir.co-China in te zetten. Wat ook de reden moge zijn. het is een feit dat de honderdduizenden Chinezen. dit Mc Arthur enkele weken geleden grijze haren bezorgden, zich niet meer op het Koreaanse front bevinden DE 38e BREEDTEGRAAD. Het kan echter ook wel zijn, dat het Chinese massaleger voorlopig op de ach tergrond wordt gehouden om politieke redenen. Inderdaad, de UNO-troepen naderen thans de 38e breedtegraad en de vraag wordt gesteld Wat nu Zullen de UNO-troepen andermaal de 38e breedtegraad overschrijden en de aan vallers aldus tot overgave dwingen, of zullen ze hun vroegere princiepen ver loochenen en zich bij de 38e breedtegraad houden om aldus de diplomatieke bespre kingen te vergemakkelijken Niemand kan thans reeds daarover een beslissend antwoord geven. OORLOG IN KOREA KAN NOG LANG DUREN. Intussentijd wordt van een correspon dent uit Korea vernomen, dat de UNO- troepenleiding de indruk geeft dat de corlog in Korea nog lang kan duren Al dus zal er verder beroep op Europese roepen gedaan worden en wellicht meer dan op een symbolische hulp Ook wordt nu reeds gezegd dat de buitenlandse een heden ter plaatse hun eerste versterkin gen moeten kunnen vinden. Dit betekent dat reservekaders noodzakelijk zijn. De Europese regeringen zullen daarmede re kening moeten houden. WORDT ZUID-SEAVIE BEDREIGD Wat in Korea gebeurt, kan ook in Eu ropa voorvallen Lange tijd werd gedacht, dat Berlijn daartoe als motief zou ge bruikt worden Later dachten Westerse demokraten. dat het wel om Duitsland ko t gaan Doch de jongste tijd doen ge ruchten de ronde, dat Zuid-Slavië door een aanval vanwege de Sovjet bedreigd wordt. (Zie vervolg volg blz.)

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1951 | | pagina 1