Een merkwaardig verslag
WERELDGEBEUREN
- ONAFHANKELIJK NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAD
VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER.
4e jAARCANG Nr 14
PRIJS 3 Fr.
ZATERDAG 10 MAART 1951
de vaart ieper-komen wordt niet vergeten
de kattekoers te ieper
handelsfoor
-
HET YPERSCH NIEUWS
BESTUUR EN REDACTIE U. BOTERSTIIAAT. YPE*
Tel 5W Postcheckrek. 461.71 (L. DCMOBT3KK)
VERSCHIJNT ELKE WEEK 'S ZATERDAGS
ABONNEMKNTSFRUS
1 JAAR 125 fr. 6 MAAND 65 fr.
3 MAAND 35 fr
Alhoewel men van officiële zijde 't
bestaan van de vaart Ieper-Komen
volledig schijnt te negeren, zijn er
toch nog instanties en organismen,
6ie bekommerd om de welvaart van
•nze gewesten, zich van het bijzon
der belang van deze vaart bewust
zijn en er hun volle aandacht blij
ven aan wijden.
Zo komt het jaarverslag te ver
schijnen van de Algemene Vergade
ring der aandeelhouders van de Bank
van Roeselare, die op 5 Maart 1.1.
doorging. We noemen het een merk
waardig verslag, omdat het in het
kader van de economische heropbloei
van de streek, het probleem der wa
terwegen in Westvlaanderen behan
deld en inzonderheid de verdere uit
voering van de vaart Ieper-Komen.
We hebben het dan ook belangwek
kend gevonden, ten gerieve van onze
lezers, uit dit jaarverslag enkele uit
treksels te publiceren.
We laten eerst enkele algemene
beschouwingen volgen
Het kan wel enigszins paradoxaal
lijken, in een tijd waarin de commer
ciële luchtvaart evenals het zware
baanvervoer een ongekende vlucht
nemen en een ware omwenteling in
de verkeerseconomie teweegbrengen,
het belang van de waterweg en zelfs
een verdere uitbreiding er van te wil
len verdedigen.
Bij nadere beschouwing valt ech
ter op dat het vervoer te water, en
niet het minst de binnenscheepvaart,
nog steeds een zeer voorname rol
vervult in de moderne economie. Het
rivierschip blijft vooralsnog het aan
gewezen transportmiddel voor zware
en iosse vrachten over lange afstand
en, mits de nodige aanpassing aan de
hedendaagse techniek, kan het in
deze gunstige positie maar moeilijk
bedreigd worden. Het verschil in
vrachtprijs, waarvan de weerslag op
de kostprijs meestal zeer belangrijk
is wegens de relatief geringe waar
de der vervoerde goederen, benevens
zekere bijkomstige maar niet te on
derschatten voordelen zoals gemak
kelijke en goedkope overslag uit zee
schip en de dienst van magazijn-
lichter. vooral van betekenis in dou
aneopzicht, maken van het rivier
schip voor bepaalde trafieken het ver
voermiddel bij uitstek.
Doch vooral in onze Lage Landen,
die van oudsher hun welvaart putten
uit hun voortreffelijke ligging op het
kruispunt der grote economische stro
mingen, hebben de binnenwateren
een voorname onmisbare rol te ver
vullen.
Gelegen in het mondingsgebied van
Rijn, Maas en Schelde, trekken onze
havens vanzelfsprekend uit de gehele
wereld eén machtige stroom van
grondstoffen aan die ze, hoofdzake
lijk langs hun fluviaal net. tot in
Westelijk en Centraal Europa ver
spreiden om ze nadien, ten dele, in
verwerkte staat terug aan te zuigen.
Deze wereldtrafiek over onze gewes
ten. met al de economische voor
delen die eraan verbonden zijn, ware
eenvoudig niet denkbaar zonder een
rationeel net van stromen en kana
len die een goedkoop en adequaat
vervoer mogelijk maken en het hin
terland van onze havens tot ver over
de landsgrenzen doen reiken.
Het spoor, hoe belangrijk ook.
blijkt in dit internationaal goederen
verkeer slechts een tweederangs-
functie te vervullen, terwijl het baan-
luchtvervoer voor transporten van
dien omvang geen kans heeft. De sta
tistieken zijn trouwens daar om te
bewijzen dat de binnenscheepvaart.
°P 'nternationale schaal en rekening
houdend met tonnemaat en afgelegde
afstand, een overwegende rol speelt
,n ons huidige vervoersysteem.
Meer bepaald over de vaart Ieper-
Komen, wordt dan verder gezegd
Alhoewel van secundair belang
'n het kader van ons betoog, willen
we hier eerst en vooral de aandacht
vestigen op de sinds onheuglijke tij
den ontworpen en ook half ten uit
voer gebrachte vaart Ieper-Komen,
waarvan het economisch nut een
nieuw en bijzonder reliëf krijgt in
het licht van de huidige omstandig
heden.
De vreselijke sociale crisis die het
Zuiden van Westvlaanderen in de
jaren 1845-50 teisterde ingevolge de
mechanisatie van de textielnijver
heid. en de algemene inzinking wel
ke de industrie in de eerste decennia
na de scheiding van 1830. door het
verlies van haar afzetgebieden in
Noord-Nederland en zijn Koloniën,
ondervond, zullen zeker niet vreemd
geweest zijn aan het feit dat. in de
1860-er jaren, in diezelfde Westhoek
een drietal geplande waterwegen in
het stadium der realisatie kwamen.
Wij bedoelen de vaart van Bossuit,
die het gebied van Kortrijk in recht
streekse verbinding bracht met de
Schelde en met het Henegouwse
kolen- en industriebekken, de Man-
delvaart welke Roeselare eveneens
aansloot bij dit Zuiderbekken en het
tevens een nuttige, zij het dan om
slachtige, uitweg gaf naar de zee, en
tenslotte de bewuste vaart van leper
naar Komen die geroepen was een
zelfde nutsfunctie te vervullen in de
economische ontwikkeling van het
lfperse.
Jammer genoeg is deze laatste weg
nooit tot een volledige voltooiing ge
komen, tot grote schade van het be
trokken gewest en tot mindere eer
van de verantwoordelijke instanties.
De uitvoering van het werk bleek
op een toenmaals ernstige hindernis
te stuiten bij de doortocht aan de
hoogte van Hollebeke, scheiding tus
sen het IJzer- en Leiebekken, waar
de ondergrond van een bijzondere
kleiachtige samenstelling is, die zo
wel de bouw van een tunnel als het
graven van een sleuf met de nodige
diepte onmogelijk scheen te maken.
Te oordelen naar de ernstige en
herhaalde pogingen die tussen 1864
en 3913 werden aangewend, maar tel
kens zonder afdoende resultaat ble
ven, valt de genoemde moeilijkheid
zc-ker niet te onderschatten. Het is
evenwel klaar dat de huidige stand
der techniek, die de bouw van de
Scheldetunnel en de aanleg van het
Albe-tkanaal mogelijk maakte, een
hindernis van vóór veertig jaar zon
der al te zware inspanning of kosten
zal laten overwinnen.
Wij achten het derhalve onverant
woord dat deze waterweg waaraan,
volgens de huidige muntwaarde,
reeds ettelijke tientallen millioenen
weiden besteed en die klaarblijkelijk
geroepen is om in de basisstructuur
van de Westvlaamse economie een
nuttige schakel te vormen, nog langer
onvoltooid blijft.
Zonder hieruit een absolute con
clusie te willen trekken is het wel
zeer kenschetsend te noemen, dat de
arrondissementen Kortrijk en Roese
lare die, zoals we zagen, in de 1860-er
laren met een waterweg gedoteerd
weiden, eer. markante industriële
ontwikkeling hebben gekend die zich
onder meer weerspiegelt in hun aan
zienlijke bevolkingsaangroei.
Vergeleken met de cijfers uit de
telling van hetzelfde jaar 1860. boekte
de bevolking in deze beide gewesten
per einde 1949 een aanwinst van res
pectievelijk 97 en 57 procent, ter
wij! de steden Kortrijk en Roeselare
zelf hun aantal inwoners zagen aan
groeien met 74 en 169 procent.
Daartegenover kende het arrondis
sement leper in dezelfde tijdsspanne
slechts een onbeduidende aanwinst
van 16 procent, die dan nog uitslui
tend te wijten is aan enkele grens
gemeenten waar de bevolking zich is
gaan vestigen om in de nabije Franse
industriecentra te kunnen arbeiden,
(zie vervolg onderaan volg kolom»
De winnaar André Noyelle heeft zoeven de Kattetrui omgord. Hij werd gekiekt met
zijn vriend en rivaal Bertje Vandevoorde (4e) tussen de hh. burgemeester Vander-
ghote. Yandermoeren, vader en zoon, van de sigaretten Belga. en talrijke supporters.
DE BESPREKINGEN DER VIER
De Vier Plaatsvervangers van de Vier
Grote Ministers van Buitenlandse Zaken
zijn dun toch op 5 Maart te Parijs samen
gekomen. De conferentie begon in een
vriendschappelijke atmosfeer: de eerste
dag werd niemand aangevallen en er werd
geen i olemiek gevoerd De eerste indruk
wordt dan ook te Parijs hoopgevend ge
acht.
Doch zodra het er op aankwam om de
Agenda vast te stellen, waren het Westen
en he; Oosten niet langer meer akkoord.
Het Westen wenste de Agenda als volgt
te zien vastgesteld te worden
1. Onderzoek van de oorzaken van de
huidige internationale spanning.
2. Voltooiing van het Oostenrijks vredes
verdrag
3 Hereniging van Duitsland en voorbe
reiding van het Duitse vredesverdrag.
De Sovjet-Unie echter verzocht om de
volgende agenda
1. Toepassing van het akkoord van
Po'sdam inzake de Duitse demilitarisatie.
2. Sluiting van een Duits vredesverdrag
en terugtrekking van de bezettingsstrijd
krachten
3 Vermindering van de strijdkrachten
d;.- vier grote mogendheden.
Het komt ons voor. dat het een zeer
goed teken is, dat de Vier nu weer eens
om de groene tafel willen plaats nemen,
om van gedachten te wisselen dit bewijst
tceh dat er goede wil tot overeenkomst
aanwezig is. Het is echter een heel an-
de:e vraag of die wil zich ook in daden
zal omzetten, zodat er wel degelijk goede
De stad leper zelf telt heden ten dage
nagenoeg hetzelfde aantal inwoners
als in 1860. wat niet belet dat een
deel van haar arbeidersbevolking nog
gedwongen is dagelijks de grens over
te trekken om er werkgelegenheid te
vinden.
Voor een stad die eens een voor
naam handelscentrum van West-
Europa vormde en tot 3.000 schepen
's jaars zijn wallen zag binnenvaren
is deze toestand wel zeer vernede
rend. Zonder romantisme, maar met
een glimp van rechtmatige trots, mo
gen we dit verleden wel even in her
innering brengen om, in een objec
tieve geest, een maatregel te beplei
ten die aan leper de kans moet bie
den een industriële ontplooiing te
nemen waarvan ze honderd jaar is
vei stoken gebleven.
Het moet ons, Ieperlingen, een hart
ondei de riem steken, dat een instel
ling als de Bank van Roeselare, dit
probleem, voor ons van vitaal belang
op zijn algemene vergadering heeft
willen behandelen. Is een bankinstel
ling immers niet het best geplaatst
om de economische schommelingen
van een streek na te gaan, vertegen
woordigt zij de hartslag niet van het
leven ener streek In die overtuiging
is het onze plicht deze zaak opnieuw
ter hand te nemen, om nogmaals op
dezelfde nagel te kloppen, totdat hij
zijh doel zal bereiken.
Met vereende krachten moeten wij
zwoegen er. wij zijn ervan overtuigd
dat deze samengebundelde inspan
ningen tenslotte toch hun doel zul
len bereiken.
resultaten uit de nieuwe conferentie zul
len voortspruiten, of indien alles bij een
praten, een propaganda maken en een
uiteindelijke onenigheid zal blijven
Afwachten is hier het ordewoord.
DE OORLOG IN KOREA.
De geallieerde troepen blijven lang
zaam oprukken en terrein winnen, zodat
ze reeds op 40 km. van de Noordkoreaan-
se grens genaderd zijn. De vraag of de
Amerikanen over de 38e parallel zullen
rukken blijft aldus actueel
HET AMERIKAANS BUITENLANDS
BELEID.
Het Amerikaanse buitenlandse beleid
blijft er naar streven om door vreedzame
regelingen alle problemen op te lossen,
zonder dat er van overgave of capitulatie
sprake is.
Aldus verklaarde Philip Jessup. bui
tengewoon ambassadeur, in een rede. wel
ke hij gehouden heeft voor studenten te
Shenectady. in de staat New York, waar
uit het Amerikaanse buitenlandse beleid
bestaat
1 De oprichting van een verdedigings
strijdmacht
1 De mogelijkheid tot onderhandelen
blijft gehandhaafd
3. De getroffen maatregelen hebben ten
doel een Sovjetaanval op de rest van de
wereld te voorkomen
4 Deze maatregelen zullen de wereld
in een zo gunstig mogelijke positie plaat-
ser om zich te verdedigen en de over
winning te behalen, voor het geval dat
de U.SS.R. zou voortgaan met haar
voornemen een oorlog aan de wereld op
te dringen
5. Zo de Sovjets er toe genoodzaakt
worden van hun plan tot het ontketenen
var» een oorlog af te zien. zouden wij een
lange periode van gewapend bestand kun
nen belevenWelnu, het Amerikaanse
programma zal de Verenigde Staten in
staat stellen aan deze omstandigheden het
hoola te bieden, zo meent Jessup. daar
de elementen van zelfvernietiging in een
totalitaire politiestaat steeds latent zijn
en dit niet het geval is in onze demo
cratie
6 Er kan wel of er kan geen kentering
komen in de Sovjetpolitiek Indien zich
een wijziging mocht voordoen, zouden de
Verenigde Staten ervan weten te pro
fiteren
7. Zo geen wijziging intreedt' in de Sov-
STAD IEPER
De 21e Ieperse Handeisfoor zal
plaats hebben van 22 tot 29 Maart
a in de zalen der Lakenhallen
en op de Vandenpeereboomplaats
in totaal een oppervlakte beslaan
de van ongeveer 6 000 vierkante
meter
Deze foor zal al de voorgaande
overtreffen, zowel in zake deelne
mers als in kwaliteit en verschei
denheid der tentoongestelde goe
deren
Metaal. Textiel. Meubel. Voeding
Bouw en Landbouw zijn de nijver
heden die er aan deelnemen.
AUTOCARAVAAN
Op Zondag 11 Maart zal een auto-
caravaan van uit leper vertrekken
en volgende gemeenten doortrekken
ten einde met luidsprekers en mu
ziek de nodige reklaam te maken
voor de 21e Ieperse Handelsfoor
De bevolking van de gemeenten
waar de autocaravaan zal voorbi.i
trekken wordt aangeraden de vlug
schriften die zullen uitgedeeld wor
den aandachtig te lezen, daar ver-
schillige firma's prijzen uitloven
voor hen die een bepaald vlug
schrift indienen
Vertrek uit leper te 8 uur naar
Kemmel. Nieuwkerke, Bizet. Ploeg-
steert. Waasten. Komen. Wervik
Geluwe. Menen. Dadizele. Ledegem.
Beitem. Izegem, Ingelmunster, Rum-
beke. Roeselare. Gits, Lichtervelde
Torhout. Kortemark. Handzame.
Zarren. Esen. Diksmuide, Kaasker-
ke Pervyse, St Joris. RamskapeFe
Wulpen. Oostduinkerke. Koksyde.
Veurne. Bulskamp. Wulveringem
Houthem. Leisele. Izenberge. Bcve-
ren. Roesbrugge. Proven. Popen-
ge. Westouter. Dranouter. Loker.
Dikkebus, leper
I<IBI<I<IIH
jetpolitiek, zullen de Verenigde Staten at
les gedaan hebben wat moest gedaan wor
den en zullen zij geen enkel element van
hun macht prijsgeven.
Onze buitenlandse politiek heeft tot
taak de Verenigde Staten te leiden langs;
een weg die de vrede zal vrijwaren, zo
lang deze in rechtvaardigheid en vrijheid
kan worden gehandhaafd. De Verenigde
Staten zullen desnoods strijden om de
vrijheid en de rechtvaardigheid te waar
borgen, omdat de weg naar de vrede lang.
moeilijk en vermoeiend is
DE CRISIS IN FRANKRIJK.
De partijen in Frankrijk blijken het
zeer moeilijk te hebben, om een over
eenkomst te treffen, die de vorming van
een nieuwe regering mogelijk maakt. Het
geschil loopt over de hervorming van hel
kiesrecht, dus iets wat rechtstreeks hun
positie raakt De linkse partijen waren
voor een hervorming, die zekere euvelen
van het evenredige kiesrecht zou weg
nemen zij waren voorstanders van de
ballotering met twee stemronden. De
ïechtse partijen echter wensen zich aan
één stemronde te houden. Daarover is de
regering Pleven gevallen. En., een ak
koord over de kiesrechthervorming is nog
steeds uitgesloten.
DE REGERINGSCRISIS IN NEDEBLANB.
Bij onze Noorderburen, de Nederlan
ders. vlot het evenmin met de vorming
van een nieuwe regering. Dit dient ons
echter geenszins te verbazen Want in
Holland, waar de regering over het alge
meen zeer stabiel is en jaren aan het
bewind kan blijven, duurt het steeds eet',
heel poosje voor er een nieuwe stabiele
regering gevormd is
SPECTATOR
Het Palais Rose waar de vergadering der vier plaatsvervangers van de Vier Grote*
HlrgaatBoven links ziel men Ernest Davies, onder-secretaris van het Foreign
Cffice; ender: Phihp Jeaup, hoofd van de Amerikaanse delegatie; boven rechts
Parodi secretaris-generaal van het Qnai d'Orsay en onder: Gromyko. bijgevoegd
minister van Buitenlandse Zaken van de Sovjet-Unie.
Aft. i .1