Een merkwaardig verslag WERELDGEBEUREN - ONAFHANKELIJK NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAD VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER. 4e jAARCANG Nr 14 PRIJS 3 Fr. ZATERDAG 10 MAART 1951 de vaart ieper-komen wordt niet vergeten de kattekoers te ieper handelsfoor - HET YPERSCH NIEUWS BESTUUR EN REDACTIE U. BOTERSTIIAAT. YPE* Tel 5W Postcheckrek. 461.71 (L. DCMOBT3KK) VERSCHIJNT ELKE WEEK 'S ZATERDAGS ABONNEMKNTSFRUS 1 JAAR 125 fr. 6 MAAND 65 fr. 3 MAAND 35 fr Alhoewel men van officiële zijde 't bestaan van de vaart Ieper-Komen volledig schijnt te negeren, zijn er toch nog instanties en organismen, 6ie bekommerd om de welvaart van •nze gewesten, zich van het bijzon der belang van deze vaart bewust zijn en er hun volle aandacht blij ven aan wijden. Zo komt het jaarverslag te ver schijnen van de Algemene Vergade ring der aandeelhouders van de Bank van Roeselare, die op 5 Maart 1.1. doorging. We noemen het een merk waardig verslag, omdat het in het kader van de economische heropbloei van de streek, het probleem der wa terwegen in Westvlaanderen behan deld en inzonderheid de verdere uit voering van de vaart Ieper-Komen. We hebben het dan ook belangwek kend gevonden, ten gerieve van onze lezers, uit dit jaarverslag enkele uit treksels te publiceren. We laten eerst enkele algemene beschouwingen volgen Het kan wel enigszins paradoxaal lijken, in een tijd waarin de commer ciële luchtvaart evenals het zware baanvervoer een ongekende vlucht nemen en een ware omwenteling in de verkeerseconomie teweegbrengen, het belang van de waterweg en zelfs een verdere uitbreiding er van te wil len verdedigen. Bij nadere beschouwing valt ech ter op dat het vervoer te water, en niet het minst de binnenscheepvaart, nog steeds een zeer voorname rol vervult in de moderne economie. Het rivierschip blijft vooralsnog het aan gewezen transportmiddel voor zware en iosse vrachten over lange afstand en, mits de nodige aanpassing aan de hedendaagse techniek, kan het in deze gunstige positie maar moeilijk bedreigd worden. Het verschil in vrachtprijs, waarvan de weerslag op de kostprijs meestal zeer belangrijk is wegens de relatief geringe waar de der vervoerde goederen, benevens zekere bijkomstige maar niet te on derschatten voordelen zoals gemak kelijke en goedkope overslag uit zee schip en de dienst van magazijn- lichter. vooral van betekenis in dou aneopzicht, maken van het rivier schip voor bepaalde trafieken het ver voermiddel bij uitstek. Doch vooral in onze Lage Landen, die van oudsher hun welvaart putten uit hun voortreffelijke ligging op het kruispunt der grote economische stro mingen, hebben de binnenwateren een voorname onmisbare rol te ver vullen. Gelegen in het mondingsgebied van Rijn, Maas en Schelde, trekken onze havens vanzelfsprekend uit de gehele wereld eén machtige stroom van grondstoffen aan die ze, hoofdzake lijk langs hun fluviaal net. tot in Westelijk en Centraal Europa ver spreiden om ze nadien, ten dele, in verwerkte staat terug aan te zuigen. Deze wereldtrafiek over onze gewes ten. met al de economische voor delen die eraan verbonden zijn, ware eenvoudig niet denkbaar zonder een rationeel net van stromen en kana len die een goedkoop en adequaat vervoer mogelijk maken en het hin terland van onze havens tot ver over de landsgrenzen doen reiken. Het spoor, hoe belangrijk ook. blijkt in dit internationaal goederen verkeer slechts een tweederangs- functie te vervullen, terwijl het baan- luchtvervoer voor transporten van dien omvang geen kans heeft. De sta tistieken zijn trouwens daar om te bewijzen dat de binnenscheepvaart. °P 'nternationale schaal en rekening houdend met tonnemaat en afgelegde afstand, een overwegende rol speelt ,n ons huidige vervoersysteem. Meer bepaald over de vaart Ieper- Komen, wordt dan verder gezegd Alhoewel van secundair belang 'n het kader van ons betoog, willen we hier eerst en vooral de aandacht vestigen op de sinds onheuglijke tij den ontworpen en ook half ten uit voer gebrachte vaart Ieper-Komen, waarvan het economisch nut een nieuw en bijzonder reliëf krijgt in het licht van de huidige omstandig heden. De vreselijke sociale crisis die het Zuiden van Westvlaanderen in de jaren 1845-50 teisterde ingevolge de mechanisatie van de textielnijver heid. en de algemene inzinking wel ke de industrie in de eerste decennia na de scheiding van 1830. door het verlies van haar afzetgebieden in Noord-Nederland en zijn Koloniën, ondervond, zullen zeker niet vreemd geweest zijn aan het feit dat. in de 1860-er jaren, in diezelfde Westhoek een drietal geplande waterwegen in het stadium der realisatie kwamen. Wij bedoelen de vaart van Bossuit, die het gebied van Kortrijk in recht streekse verbinding bracht met de Schelde en met het Henegouwse kolen- en industriebekken, de Man- delvaart welke Roeselare eveneens aansloot bij dit Zuiderbekken en het tevens een nuttige, zij het dan om slachtige, uitweg gaf naar de zee, en tenslotte de bewuste vaart van leper naar Komen die geroepen was een zelfde nutsfunctie te vervullen in de economische ontwikkeling van het lfperse. Jammer genoeg is deze laatste weg nooit tot een volledige voltooiing ge komen, tot grote schade van het be trokken gewest en tot mindere eer van de verantwoordelijke instanties. De uitvoering van het werk bleek op een toenmaals ernstige hindernis te stuiten bij de doortocht aan de hoogte van Hollebeke, scheiding tus sen het IJzer- en Leiebekken, waar de ondergrond van een bijzondere kleiachtige samenstelling is, die zo wel de bouw van een tunnel als het graven van een sleuf met de nodige diepte onmogelijk scheen te maken. Te oordelen naar de ernstige en herhaalde pogingen die tussen 1864 en 3913 werden aangewend, maar tel kens zonder afdoende resultaat ble ven, valt de genoemde moeilijkheid zc-ker niet te onderschatten. Het is evenwel klaar dat de huidige stand der techniek, die de bouw van de Scheldetunnel en de aanleg van het Albe-tkanaal mogelijk maakte, een hindernis van vóór veertig jaar zon der al te zware inspanning of kosten zal laten overwinnen. Wij achten het derhalve onverant woord dat deze waterweg waaraan, volgens de huidige muntwaarde, reeds ettelijke tientallen millioenen weiden besteed en die klaarblijkelijk geroepen is om in de basisstructuur van de Westvlaamse economie een nuttige schakel te vormen, nog langer onvoltooid blijft. Zonder hieruit een absolute con clusie te willen trekken is het wel zeer kenschetsend te noemen, dat de arrondissementen Kortrijk en Roese lare die, zoals we zagen, in de 1860-er laren met een waterweg gedoteerd weiden, eer. markante industriële ontwikkeling hebben gekend die zich onder meer weerspiegelt in hun aan zienlijke bevolkingsaangroei. Vergeleken met de cijfers uit de telling van hetzelfde jaar 1860. boekte de bevolking in deze beide gewesten per einde 1949 een aanwinst van res pectievelijk 97 en 57 procent, ter wij! de steden Kortrijk en Roeselare zelf hun aantal inwoners zagen aan groeien met 74 en 169 procent. Daartegenover kende het arrondis sement leper in dezelfde tijdsspanne slechts een onbeduidende aanwinst van 16 procent, die dan nog uitslui tend te wijten is aan enkele grens gemeenten waar de bevolking zich is gaan vestigen om in de nabije Franse industriecentra te kunnen arbeiden, (zie vervolg onderaan volg kolom» De winnaar André Noyelle heeft zoeven de Kattetrui omgord. Hij werd gekiekt met zijn vriend en rivaal Bertje Vandevoorde (4e) tussen de hh. burgemeester Vander- ghote. Yandermoeren, vader en zoon, van de sigaretten Belga. en talrijke supporters. DE BESPREKINGEN DER VIER De Vier Plaatsvervangers van de Vier Grote Ministers van Buitenlandse Zaken zijn dun toch op 5 Maart te Parijs samen gekomen. De conferentie begon in een vriendschappelijke atmosfeer: de eerste dag werd niemand aangevallen en er werd geen i olemiek gevoerd De eerste indruk wordt dan ook te Parijs hoopgevend ge acht. Doch zodra het er op aankwam om de Agenda vast te stellen, waren het Westen en he; Oosten niet langer meer akkoord. Het Westen wenste de Agenda als volgt te zien vastgesteld te worden 1. Onderzoek van de oorzaken van de huidige internationale spanning. 2. Voltooiing van het Oostenrijks vredes verdrag 3 Hereniging van Duitsland en voorbe reiding van het Duitse vredesverdrag. De Sovjet-Unie echter verzocht om de volgende agenda 1. Toepassing van het akkoord van Po'sdam inzake de Duitse demilitarisatie. 2. Sluiting van een Duits vredesverdrag en terugtrekking van de bezettingsstrijd krachten 3 Vermindering van de strijdkrachten d;.- vier grote mogendheden. Het komt ons voor. dat het een zeer goed teken is, dat de Vier nu weer eens om de groene tafel willen plaats nemen, om van gedachten te wisselen dit bewijst tceh dat er goede wil tot overeenkomst aanwezig is. Het is echter een heel an- de:e vraag of die wil zich ook in daden zal omzetten, zodat er wel degelijk goede De stad leper zelf telt heden ten dage nagenoeg hetzelfde aantal inwoners als in 1860. wat niet belet dat een deel van haar arbeidersbevolking nog gedwongen is dagelijks de grens over te trekken om er werkgelegenheid te vinden. Voor een stad die eens een voor naam handelscentrum van West- Europa vormde en tot 3.000 schepen 's jaars zijn wallen zag binnenvaren is deze toestand wel zeer vernede rend. Zonder romantisme, maar met een glimp van rechtmatige trots, mo gen we dit verleden wel even in her innering brengen om, in een objec tieve geest, een maatregel te beplei ten die aan leper de kans moet bie den een industriële ontplooiing te nemen waarvan ze honderd jaar is vei stoken gebleven. Het moet ons, Ieperlingen, een hart ondei de riem steken, dat een instel ling als de Bank van Roeselare, dit probleem, voor ons van vitaal belang op zijn algemene vergadering heeft willen behandelen. Is een bankinstel ling immers niet het best geplaatst om de economische schommelingen van een streek na te gaan, vertegen woordigt zij de hartslag niet van het leven ener streek In die overtuiging is het onze plicht deze zaak opnieuw ter hand te nemen, om nogmaals op dezelfde nagel te kloppen, totdat hij zijh doel zal bereiken. Met vereende krachten moeten wij zwoegen er. wij zijn ervan overtuigd dat deze samengebundelde inspan ningen tenslotte toch hun doel zul len bereiken. resultaten uit de nieuwe conferentie zul len voortspruiten, of indien alles bij een praten, een propaganda maken en een uiteindelijke onenigheid zal blijven Afwachten is hier het ordewoord. DE OORLOG IN KOREA. De geallieerde troepen blijven lang zaam oprukken en terrein winnen, zodat ze reeds op 40 km. van de Noordkoreaan- se grens genaderd zijn. De vraag of de Amerikanen over de 38e parallel zullen rukken blijft aldus actueel HET AMERIKAANS BUITENLANDS BELEID. Het Amerikaanse buitenlandse beleid blijft er naar streven om door vreedzame regelingen alle problemen op te lossen, zonder dat er van overgave of capitulatie sprake is. Aldus verklaarde Philip Jessup. bui tengewoon ambassadeur, in een rede. wel ke hij gehouden heeft voor studenten te Shenectady. in de staat New York, waar uit het Amerikaanse buitenlandse beleid bestaat 1 De oprichting van een verdedigings strijdmacht 1 De mogelijkheid tot onderhandelen blijft gehandhaafd 3. De getroffen maatregelen hebben ten doel een Sovjetaanval op de rest van de wereld te voorkomen 4 Deze maatregelen zullen de wereld in een zo gunstig mogelijke positie plaat- ser om zich te verdedigen en de over winning te behalen, voor het geval dat de U.SS.R. zou voortgaan met haar voornemen een oorlog aan de wereld op te dringen 5. Zo de Sovjets er toe genoodzaakt worden van hun plan tot het ontketenen var» een oorlog af te zien. zouden wij een lange periode van gewapend bestand kun nen belevenWelnu, het Amerikaanse programma zal de Verenigde Staten in staat stellen aan deze omstandigheden het hoola te bieden, zo meent Jessup. daar de elementen van zelfvernietiging in een totalitaire politiestaat steeds latent zijn en dit niet het geval is in onze demo cratie 6 Er kan wel of er kan geen kentering komen in de Sovjetpolitiek Indien zich een wijziging mocht voordoen, zouden de Verenigde Staten ervan weten te pro fiteren 7. Zo geen wijziging intreedt' in de Sov- STAD IEPER De 21e Ieperse Handeisfoor zal plaats hebben van 22 tot 29 Maart a in de zalen der Lakenhallen en op de Vandenpeereboomplaats in totaal een oppervlakte beslaan de van ongeveer 6 000 vierkante meter Deze foor zal al de voorgaande overtreffen, zowel in zake deelne mers als in kwaliteit en verschei denheid der tentoongestelde goe deren Metaal. Textiel. Meubel. Voeding Bouw en Landbouw zijn de nijver heden die er aan deelnemen. AUTOCARAVAAN Op Zondag 11 Maart zal een auto- caravaan van uit leper vertrekken en volgende gemeenten doortrekken ten einde met luidsprekers en mu ziek de nodige reklaam te maken voor de 21e Ieperse Handelsfoor De bevolking van de gemeenten waar de autocaravaan zal voorbi.i trekken wordt aangeraden de vlug schriften die zullen uitgedeeld wor den aandachtig te lezen, daar ver- schillige firma's prijzen uitloven voor hen die een bepaald vlug schrift indienen Vertrek uit leper te 8 uur naar Kemmel. Nieuwkerke, Bizet. Ploeg- steert. Waasten. Komen. Wervik Geluwe. Menen. Dadizele. Ledegem. Beitem. Izegem, Ingelmunster, Rum- beke. Roeselare. Gits, Lichtervelde Torhout. Kortemark. Handzame. Zarren. Esen. Diksmuide, Kaasker- ke Pervyse, St Joris. RamskapeFe Wulpen. Oostduinkerke. Koksyde. Veurne. Bulskamp. Wulveringem Houthem. Leisele. Izenberge. Bcve- ren. Roesbrugge. Proven. Popen- ge. Westouter. Dranouter. Loker. Dikkebus, leper I<IBI<I<IIH jetpolitiek, zullen de Verenigde Staten at les gedaan hebben wat moest gedaan wor den en zullen zij geen enkel element van hun macht prijsgeven. Onze buitenlandse politiek heeft tot taak de Verenigde Staten te leiden langs; een weg die de vrede zal vrijwaren, zo lang deze in rechtvaardigheid en vrijheid kan worden gehandhaafd. De Verenigde Staten zullen desnoods strijden om de vrijheid en de rechtvaardigheid te waar borgen, omdat de weg naar de vrede lang. moeilijk en vermoeiend is DE CRISIS IN FRANKRIJK. De partijen in Frankrijk blijken het zeer moeilijk te hebben, om een over eenkomst te treffen, die de vorming van een nieuwe regering mogelijk maakt. Het geschil loopt over de hervorming van hel kiesrecht, dus iets wat rechtstreeks hun positie raakt De linkse partijen waren voor een hervorming, die zekere euvelen van het evenredige kiesrecht zou weg nemen zij waren voorstanders van de ballotering met twee stemronden. De ïechtse partijen echter wensen zich aan één stemronde te houden. Daarover is de regering Pleven gevallen. En., een ak koord over de kiesrechthervorming is nog steeds uitgesloten. DE REGERINGSCRISIS IN NEDEBLANB. Bij onze Noorderburen, de Nederlan ders. vlot het evenmin met de vorming van een nieuwe regering. Dit dient ons echter geenszins te verbazen Want in Holland, waar de regering over het alge meen zeer stabiel is en jaren aan het bewind kan blijven, duurt het steeds eet', heel poosje voor er een nieuwe stabiele regering gevormd is SPECTATOR Het Palais Rose waar de vergadering der vier plaatsvervangers van de Vier Grote* HlrgaatBoven links ziel men Ernest Davies, onder-secretaris van het Foreign Cffice; ender: Phihp Jeaup, hoofd van de Amerikaanse delegatie; boven rechts Parodi secretaris-generaal van het Qnai d'Orsay en onder: Gromyko. bijgevoegd minister van Buitenlandse Zaken van de Sovjet-Unie. Aft. i .1

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1951 | | pagina 1