Fl. Vandevoortle I!
PELZEN
PELSMANTELS
YPER
GEMEENTERAADSZITTING VAN VRIJDAG 28 SEPTEMBER
EN
31, BOTERSTRAAT
DE OUDSTE FIRMA
STEEDS DE JONGSTE MODELLEN
Voor kwaliteit,
goede smaak,
onberispelijke afwerking,
sedert 1922 aan de spits
N. S. B. - NIEUWS
AUTOLESSEN TE IEPER
BIJ DE VUURKRUISEN
CEREMONIEKOSTUMES
fe huur 't Spinnewiel
HET TPERSCH NIEUWS»
Blz. 4 6-19-1951
(Vervolg
voor art 5 te veranderen- Dit bevatte
he; schepencollege onderzoekt ieder aan
vraag en oe^nst er over binnen de maand
wordt dan overgegaan tot de uitbetaling
van de premie. Dit wordt veranderd als
volgthet schepencollege onderzoekt ieder
aanvraag en beslist er overde toelage
wordt slechts uitbetaald op het ogenblik
dat de aanvrager het huis betrekt
Dat komt omdat we de laatste tijd daar
mee een moeilijkheid gehad hebben.
Mr MissiaenMr Burgemeester, ik ben
daarmee akkoord, maar ik zou dan willen
dat als de aanvrager zijn huis betrekt,
de premie onmiddellijk betaald wordt.
Mr Vanderghote Dat gebeurt dan on
middellijk.
Mr Missiaen De openbare besturen zijn
soms niet al te vlug om te betalen en als
de mensen hun huis betrekken, zijn de
aannemers ook gaarne onmiddellijk be
taald.
Mr VanderghoteDat wordt ook altijd
onmiddellijk uitbetaald- Als we 4-5 aan
vragen te zamen hebben, gaan we tot
de uitbetaling over.
Deze wijzigingen worden daarop alge
meen goedgekeurd
9. Aansluiting der gemeente bij Inel-
gas
Mr Vanderghote Het betreft hier de
zaak van de aansluiting der gemeente bij
Inelgas. Het is ons doel niet die zaak op
te drijven en vandaag een beslissing te
treffen, maar ik zou toch willen dat die
zaak zou aan gang geraken. In de dagbla
den en weekbladen zult ge er wel reeds
het een en het ander over vernomen heb
ben Ik zal u dat hier in enkele woorden
schetsen Totnogtoe wordt de verdeling
verzekerd door een maatschappij, die al
de profijten opstrijkt, dat is het oud sys
teem. Nu komt er een nieuwe maatschap
pij. Inelgas. samengesteld uit 4 andere
maatschappijen in de provincie, namelijk
de Belgische Maatschappij voor Gas en
Electriciteit in Westvlaanderen. Gazelec,
de Naamloze Vennootschap Verlichting
en de N. V. Gas en Electriciteit
van Menen. Die maatschappijen hebben
samengesmolten en zullen werken in het
gebied waar ze de levering van electri
citeit verzekeren, met het medezeggen
schap van de gemeenten, die ook hun
kliënten zijn.
Volgens de statuten, die nog niet heel
definitief zijn ik heb vernomen dat
binnen 14 dagen de laatste retouche aan
de standregelen zal gebracht worden
en als de Bestendige Deputatie haar zegen
zal gegeven hebben, zullen we kunnen
deze zaak bespreken en een beslissing
treffen. De gemeenten en steden zullen
nu medezeggenschap hebben, dat is een
andere manier van werken om de open
bare verlichting te verzekeren. We kun
nen de electriciteit aankopen, maar we
kunnen de verdeling ook zelf inrichten.
Deze Samenwerkende Maatschappij die
zal gesticht worden, is een stap naar ver
betering en naar zuiverder toestanden. Ik
vraag dan ook dat die zaak zou onder
zocht worden.
Mr LahayeMr Burgemeester, in be
trek met dit punt heeft het mij gespeten,
dat het voor een eerste bespreking in
openbare zitting werd gebracht. Ge zoudt
dat veel beter in geheime zitting gezet
hebben, om onze gedachten uiteen te
zetten.
Ik heb daar het bundel gezienwat
opvalt en wat ik niet begrijp is. dat op
26 Juni 1951 de gouverneur medegedeeld
heeft dat de bestendige deputatie die zaak
onderzoektwe zijn nu reeds 28 Septem
ber. dus 3 maanden later, en nog steeds
heeft de Bestendige Deputatie die zaak in
onderzoek.
Ik zal me beperken omdat we in open
bare zitting zijn. maar ik kan niet be
grijpen dat zo 'n geval als dit. dat de
financiën van de stad enorm bevoordeelt,
op de lange baan geschoven wordt, om
dat aan de basis een conflict ligt tussen
de Westvlaamse Maatschappij en Gazelec.
Ik zal hier geen namen noemen, maar
als men reeds van twee zijden weet dat
het ministerie van binnenlandse zaken dat
goedkeurt en we reeds de openbare goed
keuring hebben van de arrondissements
commissarissen, die deze zaak grondig on
derzocht hebben, is het ongehoord, dat
we nog steeds moeten wachten, totdat het
de heren van de bestendige deputatie zal
behagen, die zaak gunstig te adviseren.
Ze hebben daarin niet eens te beslissen,
want dat berust bij het ministerie. Als
uw raad beslist, dat het ons voordeel is,
dan mag die zaak niet langer uitgesteld
worden.
(Mr Roegiers heeft inmiddels ook zijn
plaats ingenomen).
Mr Dehem Ik ben niet volledig akkoord
met hetgeen Mr Lahaye komt te zeggen.
Ik spreek hier niet om de bestendige de
putatie te verdedigen, maar ik wil ook
niet hebben dat hetgeen hier gezegd werd.
een verkeerde allure zou verwekken. Ik
houd er dan ook aan te verklaren dat er
ten behoeve van die zaak door de Besten
dige Deputatie zeer veel voordelen beko
men zijn. zowel ten bate van de gemeen
ten als van Inelgas. In plaats van iemand
verdacht te maken, moet dat eerst aan
gehaald worden.
Mr LahayeIk heb niet gesproken van
Mr Smissaert.
Mr DehemWe zullen geen namen noe
men.
Mr LahayeMaar het is toch belache
lijk dat ze een zaak die zo eenvoudig is.
zo lang laten liggen.
Mr MissiaenEr zijn andere zaken, die
nog veel eenvoudiger zijn. die ze nog lan
ger laten liggen.
Mr YanderghoteJa. ongelukkiglijk.
Ik stel voor op een avond bijeen te ko
men om die zaak te onderzoeken. De
statuten liggen ook ter beschikking.
Mr MissiaenIk vraag alleen die sta
tuten eens te mogen nagaan.
Mr VanderghoteWe moeten ook het
mechanisme daarvan onderzoeken.
Mr MissiaenDat is het wat me inte
resseert. We mogen niet vergeten dat we
op het einde zijn van onze contracten
met Gazelec.
van blz. 1)
Mr Lahaye: Ja. in 1962. Dat is nog 10
.aar en we mogen daarom geen zaak af
wijzen. waar we alle voordeel uit Kunnen
halen.
19. Mededelingen.
Mr VanderghoteOp 17 September heb
ben we een brief ontvangen van de Han
del en Nijverheidskamer, waarbij ze hun
verwondering uitdrukken nog geen ant
woord ontvangen te hebben op hun vroe
ger schrijven, waarin gevraagd werd hun
motie voor het herstel van de vaart Ieper-
Komen, bij het ministerie van openbare
werken te steunen. Zij dringen dan ook
aan op een beslissing in deze kwestie.
Deze eerste brief dateerde van 25 Juni
en we hebben daarop niet gereageerd,
omdat we dat reeds zoveel malen ge
stemd hebben en omdat onze sympathie
genoeg gekend is te Brussel in deze zaak.
Ik vraag dan ook of het toegelaten is
aan de minister te laten weten, dat we
die vraag steunen.
Mr Missiaen: Niet in naam van de al
gemeenheid
Mr RobynLaat ons vragen of elk ge
meenteraadslid daarmee akkoord gaat.
Mr MissiaenIk ben niet er mee ak
koord en als ze over 20 jaar naar mij
geluisterd hadden zouden ze veel verder
zijn gekomen. We leven toch zeker in de
20e eeuw
Mr LahayeMr Missiaen. gij zijt daar
altijd tegen gekant geweest, maar als de
Handelskamer aandringt, moeten we dat
ter stemming brengen.
Mr RobynDat is hetgeen de Handels-
kamer vraagt.
Mr LahayeLaat ons dan die stemming
uitlokken.
Mr VanderghoteWie is er tegen
Mr MissiaenTegen het hermaken
IkOmdat we dat geld veel beter kun
nen gebruiken. Ik ken die zaak, het is 25
jaar dat ik mij er mee bezig houd.
Mr Lahaye: Welke is concreet de vraag
gesteld door de Handelskamer
Mr VanderghoteZij vragen ons hun
motie te steunen.
Mr LefereIk denk te mogen onderlij
nen dat in 1951 die zaak zover gevorderd
is. dat niemand van ons, door een bepaal
de stelling in te nemen, nog zal trachten
daaruit politiek voordeel te halen. Die
zaak werd daarvoor reeds voorbijge
streefd.
Als ge de vraag stelt, zeg ik ja en als
ze hem kunnen geven, dat ze hem dan
a.u.b. geven, want het is een feit dat het
thans voor de handel nadelig is. Voor de
scheepsvracht is er 30 fr. per ton verschil
voor onze stad, omdat ze die grote omweg
moeten maken, en dat is een belangrijk
iets.
In princiep ben ik ook voor de .'aart
en ik ben overtuigd dat Mr Missiaen er
ook zou voor zijn, als de kost voor aan
leg niet zo hoog was. Dat heb ik trouwens
genoegzaam ondervonden uit private ge
sprekken. die ik daarover met hem heb
gevoerd.
Ik ben dus akkoord die aspiraties te
steunen. Er is zelfs beloofd geweest, de
vaart 2 km. door te trekken, maar er is
daar niets van gekomen.
Mr MissiaenOmdat ze niet gewild
hebben
M RobynHelemaal niet.
Mr Missiaen: Ik zeg dat de Handels
kamer er tegen was om het station te
verhogen, de spooroverwegen aan de Po-
peringestr. enz... te veranderen...
Mr Lefere Ik weet het niet. ik ben geen
lid van de Handelskamer
Het is niet zozeer door moties dat die
vaart er zal komen, maar door iets prac-
tisch te doen. Het is een feit dat als die
vaart er zou geweest zijn. het beter zou
geweest zijn voor handel en nijverheid
in de stad, maar we mogen bij buiten
staanders die legende niet laten doordrin
gen dat zonder die vaart er hier geen
nijverheid mogelijk is, want dat is ge
vaarlijk.
Mr LahayeMr Burgemeester, in deze
gemeenteraad en erbuiten heb ik vroeger
reeds gewezen op het belang van deze
zaak. Dat is een oud liedje. Als ik in
1948 in de commissie van het ministerie
van openbare werken zetelde, heb ik een
amendement neergelegd, waarbij ik een
eerste crediet vroeg, een princiepcrediet.
om de studiewerken te bekostigen. In
die commissie werd ik gesteund door Mr
Stubbe. We hebben ons amendement toen
ingetrokken, daar de toenmalige minister
er op gewezen had dat er geen voldoen
de credieten voorhanden waren en dat
het volgend jaar in overweging zou geno-
raen worden.
Mr VanderghoteMet die beloften ge
raakt men niet verder.
Mr LahayeIk begrijp de Handelska
mer en ik wens dat we ze uit alle macht
zouden steunen. Als deze die er voor zijn,
dit stemmen, en als die zaak weer zal
voorgebracht worden, weet ik dat die
steun zeer veel zal helpen.
Mr MissiaenIk zal in de grond van
de zaak niet gaanhet is 20 jaar dat
men over die zaak spreekt, en ik heb on
dervonden dat veel mensen, die in deze
zaak stelling nemen, ze nooit grondig
onderzocht hebben.
Er zijn 16 sassen nodig op 30 km. Die
sassen moeten onderhouden worden, jaar
in. jaar uit, voor ieder sas is 1 man no
dig. Als dat maar is voor 1 schip per dag.
dan is het niet nodig. Voor 10 schepen
Het water moet 80 m. hoog gebracht wor
den heeft iemand er aan gedacht van
waar het water zal komen, dat daarvoor
nodig is Is die vaart er nodig om kolen
aan te brengen Heeft de firma Picanol
daarop gewacht
Mr LefereNodig niet, maar voorde
liger.
Mr MissiaenGe zegt 30 fr. per ton
maar moest men een autoweg aangelegd
hebben van Waasten naar leper, dan zou
het nog geen 5 fr. per ton meer gekost
hebben om kolen van de Leie aan te voe
ren.
Mr VanderghoteIn de commissie heb
ben we dat vroeger nog besproken.
Mr MissiaenIk weet het. en ik heb
geen enkel ingenieur gevonden, om aan
die vaart te beginnen, niet voor het gra-
(5370)
9I9IPIHHWHPI»!
ven, maar voor de kosten van onderhoud.
Is het dan mogelijk dat er ooit één minis
ter, die deze zaak in aanmerking wil ne
men. zal gevonden worden Laat ons
dan naar iets anders zoeken. Er zijn geen
nijverheden die nu nog kolen gebruiken,
maar wel electriciteit. Voor grondstoffen
dan Denkt niet dat ge hier ooit derge
lijke nijverheden zult krijgen.
Mr Lefere Er is hier toch een nieuwe
kolenwerf. Dat is toch ook voor gans
leper
Mr MissiaenMet die baan van Waas
ten. ware het goedkoop. In die voorwaar
den laat ons iets zoeken dat ten minste
uitvoerbaar is.
Mr VanderghotePrincipieel ben ik er
voor.
Mr MissiaenGe kunt principieel voor
iets zijn, dat in 20 jaar geen stap is voor
uitgegaan. We mogen die toestand niet
laten rekken. Dat is hier geen politiek
laat ons liever zoeken naar iets dat mo
gelijk is. iets dat ze in het ministerie kun
nen onderzoeken, omdat het practisch is.
Mr VanderghoteIk heb vroeger deel
gemaakt, met U en Mr Vermeulen van die
commissie en het eindbesluit was, dat er
een meerderheid tegen de vaart was.
Er was ook een voorstel voor verbetering
van de kaai te leper en van de installa
ties te Komen en daartussen een zware
baan te trekken. Die zaak is echter in
het doodboek geraakt.
Mr LefereWare het niet wenselijk
contact te nemen met de Handelskamer
om een einde te stellen aan die zaak en
omdat elk misverstand zou weggeruimd
worden
Mr MissiaenEr is toch niemand, die
meent dat de vaart er niet komt, omdat
ze veronderstellen dat ik er tegen ben
Mr LahayeIs er een organisme dat
beter op de hoogte is om te oordelen of
die vaart er nodig is, dan de Handels
kamer
Als die mensen dat oordelen, moeten
wij ze bijtreden of afslaan
Zij stellen de vraag en wij moeten erop
antwoorden. Als wij niet meer akkoord
zijn, dan moeten we het hun zeggen.
Daarom vraag ik de stemmingzullen
wij stemmen, ja dan neen
Mr LefereDat kan toch geen kwaad.
Mr RobynDat gedacht is zeer goed.
Een persoon van elke fractie zou kunnen
met de Handelskamer bijeenkomen.
Mr MissiaenIn de stadsschouwburg
heb ik vroeger nog mijn standpunt ver
dedigd en veel aanwezige ingenieurs moes
ten mij gelijk geven.
Mr LahayeMr Robyn. gij als onder
voorzitter van de Handelskamer...
Mr Robyn Schatbewaarder.
Mr Lahaye Gij hebt ons eens gevraagd
te komen om die zaak te onderzoeken.
Mr Robyn: Ja, en we zijn zelfs geweest
tot aan Nieuwpoort en Veurne.
Mr Lahaye Wat heeft dat opgeleverd
Mr RobynNiets.
We zouden dat kunnen voorleggen aan
de Handelskamer om bijeen te komen.
Mr VanderghoteWe stemmen een mo
tie en ze gaat naar Brusselwe hebben
er reeds 20 jaar lang gestemd.
Mr LahayeMoreel gezien is dat van
het allergrootste gewicht.
Mr LefereMaar er komt niets van te
recht.
Mr LahayeMr Missiaen, gij zijt daar
altijd tegen geweest.
Gij en onze voorgangers. Mr Vermeu
len. zijn altijd daarover akkoord ge
weest. Laat ons ook thans, katholieken
en liberalen, daarvoor de hand geven.
Mr MissiaenIk heb veel sympathie
voor de Handelskamer, zij dragen al mijn
sympathie weg, maar ik kan hen niet
volgen, als ze tegen het gezond verstand
werken. Als ze zouden zeggenlaat ons
de treinen en de autobussen afschaffen
en terugkeren naar het oude. naar de
koetsen, denkt ge dat ik* ze dan zou steu
nen (Algemeen gelach)-
Mr LahayeUw vergelijking is wat bij
het haar gegrepen.
Mr Missiaen: Maar het komt op het
zelfde neer.
Mr RobynWe zullen daarover niet
verder discussiëren, maar we zullen het
voorleggen aan de Handelskamer.
Mr LahayeMaar ik neem er akte van.
Mr Burgemeester, dat gij die stemming
geweigerd hebt.
(Zie vervolg onderaan volg. kolom)
Wij denken te moeten terugkeren op de
verklaring door makker Wallecan in onze
algemene vergadering afgelegd, betrekkelijk
de verdiensten van de strijders 40-45. Hij
gaf desaangaande een treffend voorbeeld.
Hij onderhandelde onlangs met een strij
der 40-45 en drukte zijn verwondering uit
dat deze nog niet in het bezit was van de
herinnerlngsmedallle en daarvoor nog niets
had gedaan.
Belanghebbende beweerde er geen echt
op te hebben daar hij zijn verblijfplaats
vervoegd had twee dagen voor de overgave.
Bij toeval kende makker Wallecan de
kommandant van zijn kompagnle en stelde
zich met hem in betrekking. Het antwoord
luidde dat betrokkene een uitmuntend sol
daat was geweest, dat hij aan menige held
haftige aktie had deelgenomen en zo hij
naar huis was getrokken, dit enkel en al
leen toe te schrijven was aan het feit dat
gans het regiment uiteen werd geslagen.
Hoeveel makkers 40-45 bevinden zich niet
in dergelijk geval en verkeren in de me
ning hun plicht niet te hebben volbracht.
Eens en voor goed dient deze valse ge
dachte uit de weg geruimd. Bovendien werd
de eer van het ganse leger reeds herhaalde
lijk hersteld in onze kongressen, algemene
vergaderingen en tijdens onze betogingen.
Daarom, rechthebbenden, aarzelt niet de
eervolle onderscheiding aan te vragen waar
op U aanspraak moogt maken.
Een afgevaardigde van het bestuur is
iedere Zondag ter beschikking in het ,okaal
tussen 10 en 12 uur. HET BESTUUR.
ZONDAG 7 OCTOBER om 10.30 uur
stipt zullen de nieuwe praktische auto
leergangen aanvangen in het plaatselijk
leslokaal van café
DE DRIE KONINGEN
Grote Markt 3 IEPER
Nieuwe leerlingen zullen nog ingeschreven
worden vóór het aanvangen der lessen.
Diploma en Rijbewijs worden na de leer
gangen afgeleverd.
Deze leergangen worden ingericht door
de vermaarde Brugse Autoschool, de beste
school omdat ze praktische lessen geeft
op draaiende motoren. Aarzel niet langer
en kom Zondag a.s. naar de eerste les.
(5420)
De openbare zitting wordt daarop te
18.15 uur geheven.
De raad komt vervolgens in geheime zit
ting bijeen, waar volgende punten behan
deld worden
1. De heer Gillioen wordt aangeduid als
gemeenteafgevaardigde bij de fiscale com
missie voor een tijdperk van 3 jaar.
2. Het gemeentepersoneel bekomt een
tweede voorschot, in afwachting van de
herziening der wedden.
3. Het weddenbarema van politieinspec-
teur wordt vastgesteld
4. De raad gaat over tot de bevordering
van twee politieinspecteurs.
5. Een lichte wijziging wordt gebracht
aan het statuut van 't gemeentepersoneel.
6. De plaats van politiecommissaris
wordt open verklaard en de voorwaarden
vastgesteld.
7. De nieuwe weddenbarema's voor het
onderwijzend personeel worden vastge
steld.
8. Stedelijke leerwerkplaatsde aan
vraag wordt opnieuw gedaan voor het
splitsen van het 2e en 3e studiejaar, we
gens het groot aantal leerlingen.
Een nieuwe leerkracht, verleden jaar
aanvaard, wordt opnieuw benoemd.
Het ontslag van een lerares wordt aan
vaard en de plaats open verklaard.
9. Stedelijke Nijverheidsschoolde be
voegdheid van 2 professoren wordt uit
gebreid.
10- De raad past de wetgeving op de
ancienniteitsvergoedingen aan oorlogsin
validen 1940-45 toe op een speciaal geval.
11. De vaststelling van het kader van
het werkliedenpersoneel wordt nader ge-
specifieerd.
12. De raad gaat tenslotte over tot ver
scheidene benoemingen bij het werklie
denpersoneel.
EERVOLLE ONDERSCHEIDINGEN
Bij Koninklijk besluit werden Van Caene-
ghem Maurice, ondervoorzitter, Waterkas
teelstraat 42, benoemd tot Officier in de
Kroonorde met Zwaarden
Lins Henri, Lange Dreef 4. te Zonne-
beke en Couvreur Maurice, Ieperstraat 52,
te Wytschate, tot Ridders in de Kroon
orde met Zwaarden.
Claeys Prosper, Poperingesteenweg 59,
tot Ridder in de Orde van Leopold II met
Zwaarden.
Aan deze vier verdienstelijke oud-front
kameraden, die gans de oorlog 1914-1918.
in de Vuurlinie stonden, bieden wij onze
hartelijkste gelukwensen.
GEEF ACHT Nu de 11 November
feesten in aantocht zijn, mogen wij toch
wel uit de school klappen, alhoewel wij
geen naam zullen noemen. Zoals andere
jaren, zullen wij, in trouwe kameraad
schap. gezamenlijk deel nemen aan alle
officiële plechtigheden. Daarna hebben
wij ons banket, hetwelk dit jaar zal ge
paard gaan met een uitzonderlijk hulde
betoon. Dat onze leden hierbij zullen wil
len van de partij zijn, hoeft niet eens ge
zegd. Zeer talrijk zal de opkomst zijn en
op algemene aanvraag, mogen wij reeds
mededelen dat ook de leden van de ge
zinnen onzer Vuurkruisen, hierbij zullen
toegelaten zijn. Over dit huldebetoon wil
len wij vooralsnog niet verder uitweiden.
Op tijd en stond, wordt eenieder daarvan
op de hoogte gebracht. Geef dus acht.
dat 11 November 1951, voor ons, Vuur
kruisen. dit jaar zijn dubbele betekenis
heeft en van een overweldigend succes
verzekerd is.
EEN SIMPEL VRAAGJE Naar wij uit
betrouwbare bron hebben vernomen, werd
door het Provinciaal Comité van het
N.W.O.S. aan onze afgevaardigden een
schrijven gericht, nopens een vergissing
die zou gebeurd zijn. Gezien daarover,
over en weer wordt gepraat, zou het ons,
oudstrijders, aangenaam zijn, daarover
iets nader te vernemen. Dat het onze be
stuursleden-afgevaardigden van het N W.
O.S. niet schaadt, kunnen wij heel ge
makkelijk begrijpente meer daar er
eveneens spraak zou zijn. van veront
schuldigingen aan hun adres, door het
Provinciaal Comité, aangeboden.
Zou het bestuur ons daarover op de
hoogte kunnen brengen De goede zaak
der oudstrijders zou er door kunnen ge
diend worden.
STRIJDERS 1940-1945 De kogel is
door de kerk. Het voorlopig bestuur van
de Ieperse afdeling der Nationale Fede
ratie Strijders 1940-45 geplaatst onder
het toezicht der Vuurkruisen. is gevormd
en zal op de eerstkomende algemene ver
gadering, ter goedkeuring aan de leden,
worden voorgelegd.
EN NU VOORUIT Het heerlijke ge-
bouwen-komplex gaat thans zijn voltooi
ing te gemoet. De fundamenten zijn ste
vig aangelegd, vooral, als men weet. dat
dit nieuw bestuur, dat uitsluitend uit Strij
ders 1940-45 bestaat, onder het Ere-Voor-
zitterschap van dhr Bernard Steverlynck,
grootindustrieel, Capronstraat 17, en on
der de leiding van een wakkere Voorzit
ter, namelijk Joseph Soete, handelaar,
Kalfvaartstraat 6, met als Onder-Voorzit
ter Leon Balduck, Schoolhoofd te Noord-
schote, en als Secretaris Valeer Pattyn,
onderwijzer te Bikschote, heeft verzekerd
al hun krachten te zullen inspannen om
de bloeiende Ieperse Vuurkruisenbond te
evenaren, op ieder gebied.
Eenieder heeft reeds hand aan 't werk
geslagen en als eerste mededeling, bren
gen wij ter kennis dat ze van nu af aan.
paraat staan om hun kameraden van 40-45
bij te staan, bij het opmaken der aan
vragen voor de Strijderskaart. Zelfs niet-
leden, mogen op hun bereidwilligheid re
kenen en zijn even welkom voor voor
noemde aanvragen.
De Vuurkruisen. zeggen het nieuwe be
stuur alle steun toe. en wensen hen goed
heil.
Zuidstr. 75 - ROESELARE - Tel. 718
Habit - Jacquet - Smoking
Alle maten - Toebehoortem (5291)