4 wm\ Irak - Thailand - Indonesië DE SOLDEN STEVENS Gebroeders M. P. HUVELLE vertelt over de reis van de BELGISCHE ECONOMISCHE ZENDING naar IRAK VERKOOP van ELEKTRISCHE HUISHOUD-APPARATEN bij de firma Vandenpeereboomplaats 7 IEPER duurt nog 8 dagen. 1 Enkele prijzen motoren 650 nu 450 radiateurs 450 nu 300 stofzuiger 1850 nu 950 drogers 3500 nu 1950 i mixers 2950 nu 1650 I enz. enz... enz... 5; Aux Amis de la Langue Francaise ZANCRECITAL BASKET - BALL HONDENSPORT VAN WEINIG BELANG DE KANS KOLONIALE LOTERIJ Trekking Zaterdag 7 Februari te Merchtem. HET YPEB8CH NIEUWS Bit 5 84-1- De ministeries van Economische Zaken, .an Buitenlandse Zaken en van Bui ten- andse Handel richtten in het voorbije -aar gezamenlijk een economische zen ding in. waarvan het principe vooraf door ie Kabinetsraad werd goedgekeurd De Federaties voor Scheikundige Be drijven. Metallieke Constructie. Textiel, ie LTzerindustrie. de Banken en de Ver eniging van In- en Uitvoerders, duidden hun vertegenwoordigers aan en aldus kwam een groep van 27 personen tot ,und. behorend tot de handels- en nij- .■erheidsmiddens. Na veelvuldige voorbereidende verga deringen verliet de Belgische delegatie de vlieghaven van Meisbroek op 3 Novem ber 1952. De hh. Duvieusart en Meurice. omringd door verscheidene personalitei ten uit de diplomatieke wereld, alsmede ie hogere functionarissen van de betrok ken ministeries, hadden er aan gehouden bij dit vertrek tegenwoordig te zijn. Het programma voorzag een verblijf van 10 dagen in Irak. 8 dagen in Thai land. 15 dagen in Indonesië en tenslotte 5 dagen in de Oost-Indische archipel. Aan de K L M. was de zorg opgedragen de af gevaardigden op de plaats van bestem ming te brengen teelt. De afwisseling van de bodemgesteldheid en de verschillende beschavingen die in de loop der tijden dooreen gemengd wer den. verklaren de verscheidenheid in de samenstellende elementen der bevol king van Irak. Deze omvat 5 millioen zielen, waarvan ongeveer 4 millioen Ara bieren. verspreid over de stromendelta de vlakte en steden als Bagdad (450.000 inw.). Mossoul (300.000) en Basra (200.000) In de heuvels en de bergen van het N.-Oosten. wonen ruige landbouwers van Koerdische oorsprong. In de woestijn treft men zwervende stammen Bedoulnen aan. De Muzelmannen vormen een overwe gende meerderheid en de leer van Maho med is er staatsgodsdienst. Men treft ten andere in Irak verschillende bedevaart oorden aan. die elk jaar omvangrijke groepen gelovigen aantrekken, heilige plaatsen die even belangrijk zijn als Mek ka Medina en Jeruzalem. "Wat nu het levenspeil der bevolking betreftop 5 millioen inwoners zijn er meer dan de helft nomaden, die heel pri mitief leven van de opbrengst van htm kudden of van hun teeltenanderhalf millioen leggen zich ter plaatse toe op de landbouw en terwijl de arme arbeiders klasse uit de steden 750.000 man omvat, zijn er practisch slechts 200.000 perso- De aankomst op het vliegveld van Bagdad. Dit land mag ongetwijfeld beschouwd worden als een der oudste streken ter wereld en zelfs als de bakermat van de mensheid. Beweert men immers niet dat het Aards Paradijs zich uitstrekte tussen de Tigris en de Euphraat En wie her innert zich de hoofdstukken niet uit het Oud Testament over de Soemeriërs en de Assyriërs. waar er spraak is van de weel de en rijkdom van Babylonlë en zijn ko ningen Vertrokken uit Brussel te 11.30 uur. kwamen wij de volgende dag omstreeks 11.30 uur (plaatselijke tijd) te Bagdad aan. na tussenlandingen te Frankfurt. Rome en Kaïro. Irak. dat sedert eeuwen de graanzol der van de wereld wordt genoemd en dat geroemd wordt om al zijn heerlijkheid van Duizend-en-Een-Nacht. is thans een jonge moderne staat, beschikkend over natuurlijke rijkdommen en genietend van de faam zijner oudheidkundige merkwaar digheden. Bij het zicht van Bagdad, heeft meer dan een van ons gedacht aan de Kalief van Bagdad en hebben wij ons angstvallig behoed voor de pogingen van de beruchte dief van dezelfde naam. Doch tot daar de literatuur, want zij vormde nu eenmaal het doel niet van onze reis. Irak strekt zich uit over een opper vlakte van 453.000 km2, dus nagenoeg 15 maal deze van België. Men onderscheidt er vier voorname streken 1. de grote vlakte van MESOPOTAMIE. gevormd in de loop der tijden door het terugtrekken van de Perzische golf en bevloeid door twee grote stromen, de Tigris en de Euphraat. De aanwezigheid van minerale zouten maakt deze streek zeer vruchtbaar, op voorwaarde echter een geschikt systeem van bevloeiing toe te passen. 2. ten Noord-Oosten de streek der heu velen (Mossoul. Kirkuk. Erbil) een half rotsachtige steppe, die voldoende regen- neerslag krijgt om de teelt van graan gewassen toe te laten. 3. een gordel van bergen langsheen de N -O. grens bedekt met bossen, vertoont een milder uitzicht. Hier beoefent men ook de wijn- en tabakteelt op terras vormige velden. 4 ten Westen van de vlakte van Meso- potamië strekt zich de Syrische woestijn uit Het is een uitgestrekt gebied, totaal onvruchtbaar wegens het volledig uitblij ven van regen. Irak is hoofdzakelijk een landbouwland 4/5 der bevolking hangen er van af. Men teelt er katoen, tabak, gerst, tarwe, rijst. maïs, gierst en oliehoudende gewassen. De homaden leggen zich toe op de schapen- jrhs puüM nen die een levenspeil hebben, dat kan vergeleken worden met dat van de door- snee-Europeër. Het Araabs is de officiële taal, maar het Engels is de voer- en handelstaal. Irak is een erfelijk koninkrijk, thans geregeerd door een Regent, voogd van de minderjarige vorst, en daarin bijgestaan door de ministerraad. Landbouw ligt aan de basis van de economie in Irak. Men treft er veel land- bouwland aan, eigendom van rijke grond bezitters. die de uitbating ervan toever trouwen aan de landbouwers. Dikwijls ontvangen deze slechts 25 30 van de opbrengst als hun deel. Gewoonlijk zon der het minste kapitaal, gebukt gaande onder zijn schulden, ongeletterd en ver stoken van alles, bewerkt de boer aldaar het land in de meest primitieve voor waarden. met totaal verouderd materiaal. De ploeg die hij gebruikt is nog dezelfde welke zijn voorouders voor duizenden ja ren gebruiktenmoderne werktuigen evenals meststoffen zijn voor hem totaal onbekende zaken. Het hoeft dan ook nie mand te verwonderen dat de opbrengst van deze verarmde grond zeer mager is in 1950 bedroeg deze voor de tarwe ge middeld 800 kgr. per Ha. Benevens petroleum, is de opbrengst van grondstoffen in Irak weinig belang rijk zouten, kwartsgesteenten, dolomiet, potassiumnitraat en bruinkool- Het natio naal inkomen wordt echter gevormd door de bijdragen der buitenlandse maatschap pijen. die de petroleum uitbaten. Voor de periode van 1951 tot 1956 schat men deze opbrengst voor de Staatskas op 200 millioen Pond. Tijdens hun verblijf al daar hebben de leden van de Belgische zending zich dan ook beijverd om de af gevaardigden van de regering, van de in dustrie en van de Development Board te ontmoeten. Deze laatste instelling werd opgericht in 1950 en is een soort Comiteit voor Economische Ontwikkeling, op wie de taak berust de plannen voor de mo dernisering van Irak uit te werken, o m. de uitvoering van grote werken die moe ten toelaten de inkomstenbronnen van het iand zo voordelig mogelijk uit te ba ten. om aldus het levenspeil van de be volking te verbeteren. Na een ontvangst bij Zijne Hoogheid ie Regent, aan wie in naam van de Bel gische regering een prachtig jachtgeweer ten geschenke werd gegeven, traden wij n contact met vooraanstaande zakenlie den. Aldus werd het mogelijk gemaakt ven Belgische expert in de Development 3oard aan te duiden en ontvingen wij verscheidene vragen in verband met de -"vering van materiaal voor de aanleg i van wegen, voor huizenbouw bruggen, stuwen voor irrigatiewerken. spoorwegen, oprichting van electrische centrales me chanisatie van het landbouwbedrijf, ce- m ent bedrijf suiker be werking, enz... Als tegenprestatie drong de regering varn frak êfop aan dat de Belgische in voerders hun aankopen van dadels zou den verhogen (Irak komt met 75 fc van de wereldopbrengst op de eerste plaats voor de teelt en de uitvoer van dadels deze vruchten worden aldaar op oordeel kundige manier bewerkt en aldus waren wij in de gelegenheid de moderne me thode van verpakking en van zorgvul dige hygiënische behandeling in de centra voor sortering en verpakking der dadels, na te gaan* Zij wenst ook dat we meer petroleum en gerst zouden kopen. Het is onbetwistbaar als we in Irak willen ver kopen. dat we daar ook moeten kopen, want hier meer dan elders geldt de wet van de gelijkwaardigheid der verhande lingen. V/ijzen wij er tot slot nog op dat Irak op veel gebied technische hulp nodig heeft. Het sturen van Belgische ingenieurs en techniekers. alsmede de opneming van jonge onderdaken uit Irak in onze spe ciale technische scholen, zou er in niet geringe mate toe bijdragen de economi sche banden tussen België en Irak te ver stevigen. We verlieten dit gastvrij land op Don derdag 13 November te 17.30 uur. na een halte van vier uur tot middernacht te Karachi, waar we bijna een onzer mak kers achterlieten die was blijven slapen op zijn kamer. Te 8 uur 's morgens (plaat selijke tijd) kwamen we te Calcutta aan. waar we twee uur verbleven, om daar na opnieuw het vliegtuig te nemen naar Bangkok, waar we de Vrijdag omstreeks 15 uur aankwamen. (Het was op dat ogenblik 8.30 uur in België). (Vervolgt) Nadruk verboden. Nous avons le plaisir de vous annon- cer que le Théêtre National de Belgique nous présentera le samedi 28 février 1953 20 heures au Théfitre Communal d'Ypres Knock ou le Triomphe de la médeeine la célèbre pièce de Jules RO MA INS. Créée le 14 décembre 1923 la Comé- die des Champs Elysées par Louis Jou vet et sa troupe, la pièce a eu plus de 1.300 représentations Paris oü elle fut repris successivement la Comédie des Champs-Elysées et l'Athénée. En 1931 Louis Jouvet joue Knocken Italië. Suisse et Belgique. En 1941 la pièce est interdite en France. Louis Jouvet l'em- porte en Suisse oü 11 la joue dans les principales villes du pays, puis de 1941 k 1945 en Amérique latineau Brésil. en Argentine, en Uruguay, au Chili, au Pé- rou. en Colomble. au Venezuela, aux An tilles Cuba, la Martinique. La Guade loupe et enfin au Mexique. En 1948. en Egypte, la pièce figure au répertoire joué par Louis Jouvet. Partie de la Comédie des Champs-Elysées. la pièce. en dehors des représentations données par Louis Jouvet, fut jouée plus de 5 000 fois en France et dans les pays de langue fran caise. Enfin, elle a parcouru peu prés tous les pays existants. Si blen qu'il est im possible de poser la question Dans quels pays Knock a-t-il été joué On est réduit demander t Dans quels pays f Knock n'a-t-il pas été joué Et on s'apergoit alors que la liste ne comprend que la Chine, les pays noirs. le Libéria. l'Abyssinie. la Corée et le Thibet. Knock est entré dans le répertoire ré gulier des théfitres anglais, allemands, italiens. américains du Nord et du Sud I' existe des éditions classiques de Knock l'usage des universités étran- gères (allemandes. anglaises et américai- nes) et le texte de t Knockest inscrit au programme des examens universitai res de ces pays. Telle est la carrière de Knock» dans le monde- Et si cette carrière prodigieuse fait réver qu'il suffisse de se rappeler que sans Knockla comédie ne serait pas ce qu'elle est. Robert de Fiers l'a dit Depuir Molière, notre scène n'avait pas vu surgir. dans le domaine de la méde eine. de caricature aussi bouffonne et tragique dans sa bouffonnerie que celle du Docteur KNOCK. Jamais on n'était a'lé aussi loin dans ce genre de raillerie. Prochain articleLes médecins eux- rr.ême? que pensent-ils de tKNOCK». Irene Verhack, sopraan, verzoekt om uw aandacht voor haar zangrecital voor Radio Kortrijk (198.5 m. en 202.1 m dat plaats heeft op Donderdag 5 Februari, van 17.45 tot 18 20 uur. aan het klavier begeleid door Mariette Demeire Programma 1 't Is in U zoetste lief... August De Boeck 2 Dromerij August De Boeck 3. Die mijn hert bemint.. Jozef Ryelandt 4 Kerstnacht Emiel Wambach Fono-intermezzo 5. Automne Gabriel Fauré 6 Les berceaux Gabriel Fauré 7. Rédemption Cesar Franck 8. Alleluia W A. Mozart Een groepsfoto van de leden der Belgische Economische Zending vóór het gebouw van de vlieghaven. iFiir.nrn"» ct piftfrs PATRONAAT Zondag 25 Jan. van 5 tot 9 uur. Vanaf 5 45 u. alle voetbaluitsla gen. Te 8 u. prljsloting. Prijskamp op de ping-pong PING PONG Zaterdag 24 Jan. te 20 uur stipt in 't patronaat grote ping-pong- matrh tegen Poperinge. We verwachten al onze cracks om flinke repliek te kun nen geven aan de geroutineerde club uit de hoppestad. BASKET BBC Langemark - JSP leper (kad.) 16-26 Sliepen onze jongens, of vonden ze de gepaste kadans niet gedurende de eerste time In elk geval, ze stonden te blinken met een 2-12 achterstand. Na de appel sientjes deden ze een prachtige remonte en het werd een klinkende 16-26 zege Zondag 25 Jan. wordt de revanche ge snoeid te 9 45 u. op het J S.P.-terrein. Solitig dat de eerste o'oeg op Zondag 18 Januari moest thuis blijven wegens on bespeelbaarheid van het Wikingsterrein. wait het was zeker de eerste keer dat J.S P. over al zijn elementen beschikte. Zondag 25 Jan. komt Herseaux op be zoek te 11 uur. Ooeeoast mannen een kat om niet zonder handschoenen aan te oakken Supporters op post. om uw jon gen-: aan te moedigen MTLAC Vrijdag 30 Jan. te 20 uur stipt in het patronaatzaaltje. belangri:ke vergadering voor al de mannen die mede weken aan de Week van de Soldaat» oo St Pietersparoch'e. We wensen ook de medewerking te krijgen van onze afge zwaaide soldaten B.B.C. YPER Olympic ROESELARE Hoe dit artikel begonnen?... Enerzijds is het bijzonder treurig te moeten verlie zen met een minimumverschil van twee punten, en anderzijds is het verheugend te mogen bogen op een zeer goede partij van onze kleppers, die waarlijk steunden hetgeen we hier verleden week durfden schrijven... Het huidig klassement van B B C. geeft geenszins haar waarde weer. de Yperlingen zouden minstens in de eer ste helft der deelnemers moeten prijken. Iedereen was het Zondag daarover eens. Maar de reddende punten zullen toch eerstdaags in ons bezit zijn. want na dergelijke show der Yperlingen mogen we het beste van hen verwachten. Res.Yper - Roeselare 26-29 Dit heten we een nipte nederlaag... en toch speelde B.B.C. met een echte reser- veploegOnze kleppers staken daverend van wal en telden weldra een welverdien de voorsprong van 6 punten. Roeselare deed herhaalde doorbraken en was mees ter op het veld doch kon zijn superiori teit niet uitbaten daar waar de onzen zeer snijdendwaren in hun doelwer- pen. Naderhand echter hadden de bezoe kers een opening gevonden in de Yperse zone die anders goed sloot en langs het middenveld wisten ze de meerderheid te nemen. In het algemeen een zeer goede partij der Yperlingen die zeer grote vor deringen hebben gemaakt, we vermelden vooral Jacques Souvage voor zijn prach tige eerste helft en Mare Vanhoutte die een daverend heroptreden deed. Catteeuw was stukken beter dan de vorige Zonda gen en zou mits een weinig betere verde diging de stér geweest zijn (7 doelen). Declereq en Carlier mogen eveneens op een zeer goede partij bogen. ITe Prov.Yper - Roeselare 30-32 Een adembenemende start bezorgde de Yperlingen. die met twee puntspelers in het veld traden. 10 punten voorsprong... Onze verdediging was onvermurwbaar en onze aanvalslijn combineerde zeer goed en wierp naar de pander dat het een ple- z'er was... Hoe werden de onzen dan bij gebeend Na deze eerste spelphase die we hoger beschreven, gebeurde er een klein incident dat misschien het geheim is waardoor deze ganse partij en onze nederlaag uit te leggen valt... Een onzer backs bracht onze rechter hoek (Ho helemaal onvrijwillig) bij een balbetwis ting een slag toe waardoor de Jaatste sterk gehandicapeerd werd. Voeg daarbij mis schien een momenteel niet helemaal in vorm zijn... en U zult verstaan hoe de linkerhoek van Roeselare (een buiten gewoon knap speler) in den beginne on verstoord vier doelpunten kon maken, die met een minimum van tegenstand hadden kunnen vermeden worden... misschien! Ts het een toeval dat zelfde speler er nog 3 kon maken gedurende de tweede speel- helft. Dit al'emaal om te bewijzen dat kleine oorzaken grote gevolgen kunnen h°bben. Zonder dit kleine incident waren we wellicht gewonnen. De match veriiep verder aan een zeer hoog tempo en het werd een echte propaganda oariii. bride piooge-i lieten hun tegenstander nooit en'ge voorsprong nemen die te vernoemen valt doch oo het e'nde soiit een alles- eevonda forcing kwamen de Yn°rlingen twee punten te kort in de rekening. De ploeg valt in blok vermeld om deze goede t sortie Kapt. Jaco. Gruwez speel de een daverende verdediging en miek goals (4) als nooit voorheen, soï't'e kon hii oo het laatst een open kans m'ssen (nog een van d'e kleine oorzaken die...), W Fiers mvst'fieerde de ganse Ro»se laarse veded'eing en we zagen büzonder graag zim goede voorzetten aan Em. Van Capoel die in een genadedag was en on- 1 der de sterren van het ve'd te no»men valt (6 goals). Etienne Gadevne spee'de een secure partij laten we maar zecgen met hart en ziel. Bl'ift nog J. Decroote die na een Zeer goede start ietwat min der renderend was. Zondag gaat het naar de zeer ste-ke Dvramo's te Bnjgge. Onze plee zal door verschillende forfaits wel genaveod z:'n. maar we'l'cht zullen de soldaten ons ko men versterken In ieder geval moet er gespeeld met buitengewone enere'e om d° verrassing van volgende Zondag te zijn ST HUBERTUS HONDENAFRICHTINGSCLUB Het Jaar 1952 In de eerste plaats danken wij allen die hun steentje bijgedragen hebben tot welzijn van de hondensport en van onze club. in het bijzonder de Ere- en steu nende leden, die niettegenstaande de slechte tijd ons zeer mild geholpen heb ben. Dit jaar konden wij mooie uitslagen boeken dank zij de goede verstandhou ding tussen bestuur en leden en het goe de werk geleverd door onze aanvalsman. Baelen Georges uit Zonnebeke. die al» geknipt is voor dit werk. want alles hangt af van een ervaren aanvalsman. Algemeen overzicht. Op 18-5-1952 gaven wij onze jaarlijkse wedstrijd voor de 2e en 3e kategorie be giftigd met 2.500 fr. prijzen en 2 beker». Onze clubmakker Kesteloot Henri met zijn Vinox en voorgesteld door Ketels Jules ging er in de 2e kategorie met de le prijs lopen met een puntenverschil v<.n 45 hiermede het seizoen op prachtige wij ze inzettend. De week daarna hadden wij de eer het kampioenschap der beide Vlaanderen voor aanvalsmannen te laten doorgaan op de Grote Markt, begiftigd met talrijke be kers. Namen hieraan deel de tien beste aanvalsmannen der Vlaanders. Onze aan valsman plaatste zich 7e. jammer dat een der te spelen honden geen te harde beet Had. anders ware het een 5e geweest, niet waar Georges. Mot St Pieterskermis gaven wij een demonstratie op ons oefenterrein cCafë Majestic» met talrijke prijzen in natura en een beker. Gedurende de Tuindagdagen gaven we eveneens een demonstratie op het Espla- nadeplein. met de welwillende medewgr- king van het stadsbestuur, en begiftigd met 1.000 fr prijzen en beker. Om ons seizoen te besluiten met het ciubkam- pioenschap waarin Vinox voor het 4e na- een volgende jaar met de titel van club kampioen aan de haal ging. Behaalde uitslagen 1. Op tentoonstellingenMevr. Maese- man: VICTORY BLACK (chow-chow) r Brussel, 7-3-1952, le prijs en ereprijs met CA.C. en C.A.C.I.B.Brussel. 23-3-1952. 2e prijs met vermelding uitmuntend Brussel. Salon du Chien, October, le prijs met vermelding uitmuntend Brussel. 18- 11-52, Kampioenschap van België, Schoon— heidskampioen 1952 schaal en diploma grote prijs des Koning, C.A.C. en C.A.C. I B. Met deze niet te versmaden titel be sloot Mevr. Maeseman het seizoen. 2. Ringwedstrijden Kesteloot Henri met VINOX. voorgesteld door Ketels Jules; kategorie 2 Kortemark. 11-5-1952. 2e op 10 honden met 290 punten leper. 18-5-52 le op 10. 332 p. Heule. 25-5-52. 7e op 20. 274 p.Beitem. 13-7-52. 3e op 12. 276 p. Lauwe. 20-7-52. le op 15. 299 p. Menen. 30-8-52. 3e op 10. 281 p.Moeskroen. 14-9- 52. 5e op 10. 277 p.Brugge. 28-9-52. 2e op 7. 886 p.. kampioenschap van Westvlaan- derenClubkampioenschap te leper, le met 331 punten. Met zijn hond speelde Ketels Jules de 2e in het clubkampioenschap. Op de demonstraties behaalde VINOX volgende prijzenGeluwe. 30-3-52. de 2e op 7 honden met 292 punten leper. 6-7-52 le op 6. met 347 p.; leper (Bascule). 21- 7-52. le op 10, 315 p.Ieper(Esplanade). 10-8-52. 2e op 10. 293 p. Onze clubleden Baratto Justin en Van- cayseele Camiel behaalden op onze wed strijd van 18-5-1952. respectievelijk de 9e en 10e plaats, voor de laatst vernoem de liefhebber was het zijn eerste optre den. Aan alle liefhebbers wensen wij veel ge'uk voor het seizoen 1953. Leve de hon densport is de dag waarop gij Uw biljetten koopt kan ze doen uitkomen bij de trekking. Maar indien gij ze dadelijk koopt, zult gij zeker zijn, door vergetelheid, geen gelegenheid te verliezen millionnair te worden bij de (7502)

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1953 | | pagina 5