Federatie ken uitbetaald door den gemeente-ontvanger van Poelcapelle binnen de 14 dagen. Dit stelsel wordt door iedereen als ideaal aan zien. Vooreerst om 't werk uit te voeren, kiest men bekwame arbeiders en geen werklooze fabriek werkers. Dan, men bewaakt en bestuurt zelve de werkzaamheden en men deelt zijne bevelen aan de werkers uit. Eindelijk de prijs van 't effen leggen in eene streek zoo teenemaal verwoest als de onze, bedraagt omtrent 2475 fr. per hectare in plaats van het dubbel of soms nog meer. Deze manier van werken wordt op eene breede schaal hier in voege gebracht. Van de 1G veertien- dagen af, heeft men 't effen leggen van ongeveer 20 hectaren betaald. En 't. groeit gedurig aan. Som mige eigenaars werken met 50 arbeiders. Onder degene die aan 't effen leggen werkzaam zijn, wil ik noemen, de heeren Verb eist, Dedier Henri, Soe- nen, kinders van Pieter, Pauwels Henri, Goethals August, Nevejan-Vergote, Nevejan-Dambre, Cour- tens, kinders van Karei, Courtens, kinders van Leonard, Parrein Leonard, Bouten Jules, Vande- putte Gustaaf, Bossaert, Vanduyfhuys, enz. enz. en 'k sla er noodzakelijk veel over. Men mag zeggen, indien 't zoo voortgaat, dat vóór 't einde van den zomer een groot derde ge deelte van dien kant der gemeente zal geëffend zijn Te Poelcapelle, gelijk zonder twijfel elders, vra gen vele inwoners dat de Staat hunne huizen her- bouwe. Van over eene maand reeds was de aan vraag tot herbouw van 100 huizen gedaan. Men beweert zelfs dat op de 474 woningen eene aan vraag van herbouw voor 400 zal gedaan worden. Moge de Staat rap en wel werken, zooals hij 't belooft. Mogen andere dorpen 'op hunne beurt ontwa ken en 't. wakker worden van Poelcapelle evenaren, ja zelfs overtreffen WERVICQ A Wervicq une bonne moitié des maisons doi- vent être entièrement reconstruites; toutes les au- t.res doivent subir de trés gfnndes reparations. Et cependant ia ville, qui était dépeuplée en 1918, pompte déja plus de 8,000 habitants. L'étrangcr qui la parcourt, doit. se demander oh ils logënt. On y voit, il est vrai, un assez bon nombre de baraquementsmais bien des gens se> sont ménagé un abri en arrangeant une dépendance de leur mai- son arrière-cuisine, remise, voire une cave. Un petit nombre de maisons son! a peu prés restaurées. Mais la détermination de l'alignement, qui traine depuis des mois, empêche bien des gens dc recon- struire ou de restaurer leurs habitations. Wervicq, ville ancienne, datant de l'époque des Bomains, dans les premiers siècles de Père chrétienne, a de nombreuses rues étroites. La circulation des vélii- cules modernes, l'esthétique et l'hygiène auraient exigé l'élargissement de certaines artères princi- pales; mais l'intérêt particulier et les grands frais d'expropriation semblent devoir empêcher des amé- liorations pourtant bien désirables. En tout cas, la rue Neuve restera un boyau étroit. Uitslag Priiskatmp Yper 3© April Dezen morgen had de opneming en den prijs kamp plaats voor stieren en melkkoeien. 13 stieren werden voorgesteld en aangenomen. De volgende premiën werden toegekend Premie van 150 fr. en zilveren medaille aan Ghesquière Theophiel van Gheluwe. Premie'van 100 fr. en zilveren medaille aan Verhaeghe, Kinders, te Reninghelst. Premie van 50 fr. en bronzen medaille aan Stee- landt Henri van Vlamertinghe. Premie van 50 fr. en bronzen medaille aan Clare- bout August van Vlamertinghe. Premie van 50 fr en bronzen medaille aan Wed. Gheysen van Dadizeele. Premie van 50 fr. en bronzen medaille aan Wed. Deweerdt van Reninghelst. 5 koeien werden voorgesteld. De volgende premiën werden toegekend: Premie van 100 fr .en zilveren medaille aan Coene Marcel van Dickebusch. Premie van 75 fr. en bronzen medaille aan La- merant Henri van Dickebusch. Premie van 50 fr. en bronzen medaille aan La- merant Henri van Dickebusch. Premie van 50 fr. en bronzen medaille aan De- vos Nestor van Yper. YPER Zaterdag naast, 8 mei, om 11 uren voormiddag, zal er eene groote uitdeeling plaats hebben van rundvee, schapen, zwijnen en hennen, voortkomen de uit Engeland, en aan onze streek geschonken door het Engelsch komiteit Agricultural Relief óf allies Lommittee Men zal er eene plechtige feest van maken, onder het voorzitterschap van zijne II. de duke of- Bed ford. Wij zullen niet missen erover een verslag te geven. Men werkt aan het lieropbouwen der huizen Bie- buyck en Dierick, twee der prachtigste privaat gevels der stad. Groote stellingen zijn voor die twee gevels gesteld. En déblayant la brasserie de M. Vanalleynnes, Marché au bét ail a Ypres, les ouvriers out mis au jour, la semaine dernière, les corps de six soldats anglais asphyxiés sous un abri pendant la guerre. Nous avons regu a propos de la reconstruction de la gare aux merchandises d'Ypres une lettre qui présente beaucoup d'intérêt pour le commerce Yprois. Nous la reproduirons dans notre prochain numéro. liet Komiteit der Federatie van de Ypersche Clubs heeft eene vergadering gehad te Brugge, den 18 April laatst, en heeft beslissingen geno men over de houding die dient genomen te wor den in sommige gemeenten. De eerstkomende vergadering zal plaats hebben te Gent, den Zondag 6 Juni, en de volgende te Oostende, den Zondag 4 Juli. Er is ook besloten geweest al de Yperlingen uit te noodigen op een algemeen Kongres dat zal plaats hebben te Yper, den 1 Augusti aanstaande, met den Tuindag. Deze tijding zal door de Yper lingen met de grootste blijdschap vernomen wor den. Question a ML ie üënis!re die rintêrieur Nous trouvons aux annexes des Annales parlé- mentaires la réponse faite a une question posée par le représentant M. Sap, le 9 mars dernier: En ma qualité de représentant d'un arrondisse ment dévasté, je vous demande d'urgence si votre département est pret a assumer immédiate- ment et partout Ia reparation des batiments dé- truits, a condition que les sinistrés renoncent a leur droit a indemnité L'honorable ministre est-il a même de declarer qu'en aucun cas les sinistrés ne seront appelés a intervenir dans les frois de restauration Ré-ponse Le département de l'intérieur est dis posé a rebatir les propriétés détruites par la guerre, aussi bien dans les communes adoptées que dans les autres, a condition toutefois que les proprié- taires intéressés renoncent a leurs droits d'indem- nité de guerre. Le sinistré qui demande a rebatir un immeuble dans les mêmes proportions que se trouvait la propriété détruite, n'a pas besoin de faire des dé- penses. Si les travaüx sont déja commencés, on établira un état de constatation, après quoi on dressera un décompte a faire en faveur du propriétaire inté ressé. Si un sinistré désire batir un immeuble plus im portant que celui proposé par l'Etat, il sera tenu a placer en dépót le montant des dépenses résultant des travaux complémentaires, aussitöt que le rësul- tat de Padjudication de l'immeuble ainsi modifié sera connu. Nous aborderons dans un de nos plus prochains numéros l'examen de cette question qui est d'une briilante actualité. Merci aux qjuotïdïens Nous avons envoyé les premiers numéros La Region d'Ypres a tons les grands quotidiei francais et flamands, du pays. Trés peu ont daigné annoncèr notre apparitio Merci de tout cceur a ceux-ci Le silence des autres montre bien a quel pot l'égoïsme s'est emparé de nos compatriotes n< sinistrés II était grand temps que notre vo s'élève pour secouer eet incroyable indifférentisr du public beige. IVIerci aux correspondants La rédaction remercie de tout cceur tous s correspondants volontaires, flamands et franga Elle les engage a persévérer et a nous continu 1'envoi de leurs communications. T1 nous est impossible évidemment de reprodui dans le présent numéro les informations, tout intéressantes, qui nous sont parvenues cette s rnaine déja. Qu'on veuille bien nous en excuser Mais toutes sont soigneusement conservées et s ront reproduites ou utilisées. Onze Rechtbank van Schadeloosstelling Elke Kamer van den Rechtbank, buiten dé Voorzitter, de bijzitters en den griffier, telt oo ten minsten eenen Staatskommissaris. Maanden lang, hadden onze 5 Kamers, al Le za men, maar 3 of 4 kommissarissen Heden zijn nog maar twaalf. De kommissarissen hebben voor taak de b< langen van den Staat te verbeelden, al de vrage tot schadevergoeding te onderzoeken, en bijzon der de overdrevenheden te ontdekken en te be strijden. Hunne plichten zijn menigvuldig. Hie is er een staaltje van 1) Zij zijn bevoegd om alleen, in der minne, a de vragen te bespreken en te vereffenen die mi) dan 2000 franken, en nu, volgens de nieuwe wet min ,dan 10.000 fr. beloo.pen. Het getal zulke vra gen is oneindig groot, en dat werk alleen zoi alhier geheel den tijd van 20 kommissarissei vereischen, te meer dat deze, de geteisterden per soonlijk niet kennende, nooit weten' met wiei zij te handelen hebben, en bij gevolge veel tiji verkwisten in moeielijke opzoekingen. Die zakei moeten bij voorkeur onderzocht zijn. 2) Zij moeten, ook bij voorkeur, de vragen on derzoeken van al de lichamelijke slachtoffers vai oorlogsfeiten. Hun getal beloopt tot ongevee 7000. 3) Zij moeten, nog bij voorkeur, de. vrageii on derzoeken die; strekken tot het bekomen, van d Rechtbank, van voorloopige vergunningen (allo cations provisionnelles) ten voordeele van degen die seffens zullen herbouwen of hunne nijverheii hernemen. 4) Zij moeten, altijd.bij voorkeur, boort ge onderzoeken al de vragen van een voorschot vai 10.000 fr. of min, ten voordeele van degene di seffens geld noodig hebben en niet wachten kun nen tot de Rechtbank over hunne hooger gelede: schade heeft kunnen beslissen. 5) Zij moeten, nog altijd bij voorkeur, telken aanzocht zijnde, zich ter plaats begeven, dikwijl verre in het arrondissement, om de schade te be statigen vooraleer de rechthebbenden hun getei sterd eigendom herstellen. 6) Zij moeten, bij voorkeur, de vragen onder zoeken ingediend door de onde strijders, 7) en, nog altijd bij voorkeur, deze ingediein door de eigenaars of landgebrui'kers voor wiei de Boerenbond (of Heidemaatschappij) Landerij en of hoeven hersteld heeft. Het schijnt dat d Boerenbond alreeds 32 miljioentjes uitbetaal heeft in Belgie, en natuurlijk kan hij zijne wei kingen niet voortzetten indien hij jaren lang moe wachten vooraleer zijne klanten hun geld ontvan gen. Om den Boerenbond te paaien heeft de Mini ster hem ook een voorkeur gegeven Zoo rne: ziet, heeft bijna alleman eene voorkeur, en h£ kost niet veel aan den minister eentje meer uit t deelen. 8) Elke zitting der vijf kamers moet door eene: kommissaris bijgewoond zijn,,en er zijn, dooreer

Het Ypersche (1925-1929) | 1920 | | pagina 2