Quand aurons-nous un ministère des régions dévastées i..afgang. N° 'i8 .80 OCTOBER 19'iO I Année, N° 28 30 OCTOBRE 1920 - - Weekblad - - voor het Arrondissement Yper Journal hebdomadaire de 1'Arrondissement d'Ypres on Orgaan der Vereeniging der Geteisterden, der Ypersche Clubs, enz. Beheer Opstel en Aankondigingen Yperstraat, 21, POPERINGHE Abonnement tot 31 December 1920 3.SO Voor 't buitenland S.OO Organe de l'Association des Sinistrés, des Clubs Yprois, etc. Rédaction, Administration et Pablicité Rue d'Ypres, 21, POPERINGHE Abonnement jusqu'au 31 décembre 1920. 3.50 Pour l'étranger 5.00 Federatie der geteisterden van de verwoeste streek Fédération des sinistrés de la Region dévastée La troisième reunion rnensuetle des déiégués des sociétés de sinistrés aura lieu iï Ypres, le diman- che 14 novembre prochain, a 2 lieures de l'après- niitli, dans la salie que nous indiquerons dans Biotre prochain numéro. los. commune-s, oü n'existe pas encore de socié- tè öe sinistrés, sont priées de s'y faire provisoire- raent représenter de préférence par un délégué de l'autorité communale. Veurne Nominations a Bruges et a Gand. Nos lecteurs savent qu'il a été créé deux nou- yelles chambres du Tribunal des indemnités de guerre de notre arrondissement, siégeant l'une a Bruges, l'autre a Gand, et dont la juridiction s'étend aux sinistrés de l'arrondissement qui sont réfugiés dans l'une de ces deux villes ou leurs Invirons. Nous espérons que ces deux chambres pourront bi-entót commencer a fonctionner, car ■elles rendrónt d'immenses services en activant la liquidation des sinistrés. Viennent d'etre nommés a Gand, comme pré sident, M. Berrevaux, juge de paix, ci-devant a Vervicq, aujourd'hui a Gand; comme greffier-ad- juint, M. Dekesela Bruges, comme président, M. B. Lahousse, notaire, ci-devant a Neuve-Eglise, aujourd'hui a Thourout; comme greffier-adjoint, ih De Mey. Ces deux presidents de chambre sont des sinis- Irés de notre région, et en connaissent l'état des 'ieux actuel ainsi que la situation matérielle d'a- vant-guerre, et ceci est important. II nous semble ?ue, parmi nos sinistrés, il se trouve amplement |e capacités suffisantes et qu'on aurait pu avoir Scours a eüx pour pourvoir aux fonctions du gref- e' ^'eBt été du reste pour deux families de sinis- rés un gagne-pain et une fin a leur misère. II reste a nommer les commissaires et les asses- Jeurs -G'est pour ces deux fonctions qu'il est abso- Ument essentiel aujourd'hui, que ceux qui les rnplissent aient une connaissance personelle de la situation d'avant-guerre dans notre arrondisse ment. Nous pouvons done espérer qu'en liaut lieu on tiendra compte de cette nécessité. Nous nous permettons du reste d'appeler sur ce point l'at- tention de nos mandataires. Ploegsteert - Bizet A ceux qui désespèrent. Bieu des gens nous disent Nous n'ohtien- drons jamais rien .On nous inonde de promesses, mais il manque des actes! G'est vrai. Jusqu'ici les actes manquent. G'est préejsément pour remédier a eet état de choses, que nous devons nous réunir, nous grouper, et former foule pour faire d'autant plus sürement prévaloir nos droits. Nous avons des représentants qui se dévouent pour nous, qui visitent nos communes pour de- mander notre assistance et nous montrer la voie a suivre. Ge serait manquer a nos propres intéréts et a notre devoir que de ne pas les écouter, et ne pas les soutenir dans leurs revendications qui sont les nótres. Ce n'est pas sans difficultés que nous avons créé notre petit journal dans le but exclusif de nous occuper des sinistrés de notre arrondissement. Que tous les sinistrés le lisent, s'y abonnent, et y collaborent en lui dénonqant les choses défectueu- ses et les abus qui désolent telle ou telle localité de la région. II rie faut pas non plus qu'on se décourage par ee que les autorités compétentes n'ont pas immé- diatement accédé a nos plaintes. Ainsi, par exem- ple, si les gens du Bizet ont été inondés lors des dernières pluies paree que les aqueducs et les égouts n'ont pas encore été nettoyés alors cepen- dant que leur obstruction avait été signalée ici, est-ce un motif pour jeter le manche après la co- gnée? Loin de la! nous signalerons la chose une seconde fois, une troisième fois s'il le faut, jus- qu'a ce que nous ayons été en ten dus. Un clou ne s'enfonce pas souvent du premier coup. Si nous demeurions dans la capitale, comme tout cela irait plus facilement! On n'attendrait pas que l'épidémie commence a défaut d'appliquer les me- sures élémentaires d'hygiène publique! Mais nous devons nous résoudre a devoir exprimer plusieurs fois nos plaintes avant qu'on les entende. Nous habitons loin du soleil, soit, crions d'autant plus fort, avec ensemble. Mais ne désespérons pas! Unissons-nous, au contraire. Marchons la main dans la main, et nous arriverons a un résultat satisfaisant. YPER Stichting der Samenwerkende Bouwmaatschappij H F YPERSCHE Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren Naamlooze artikels geweigerd LA D'YPRES On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges Les articles non signés sont refusés De derde maandelijksche vergadering der afgevaar digden van de maatschappijen van geteisterden zal plaats hebben te Yper, den Zondag A November a. s., om 2 ure namiddag, ter plaats die wij in ons naaste nummer zullen aanduiden. De gemeenten, waar dergelijke maatschappij nog niet bestaat, zijn verzocht zich aldaar voorloopig te doen ver tegenwoordigen, liefst door een lid van den gemeenteraad. Wij vernemen met genoegen dat in 't korte een nieuw weekblad zal verschijnen in het arrondissement Veurne, ook om de belangen der geteisterden aldaar te verdedigen. Wij wenschen onzen nieuwen gezel veel geluk. Onze medewerking wordt hem van nu af verzekerd: Hand in band zullen wij samengaan, onze grieven zijn immers de zelfde en even gekrenkt onze rechten Den 22 Oktober 1.1. werd eene vergadering b.elegd, door den heer Hoog Koninklijken Kommissaris, in zijn kommissariaat te Yper (openbaren hof). Er waren een honderdtal toehoorders, uit meest al de gemeenten van het arrondissement. De Hoog Koninklijken Kommissaris, welke de verga dering voorzat, met aan het bureel al de toegevoegde Kómmissarissen der zuiderlijke streek van West-Vlaan deren, verwelkomde de aanwezigen en verzocht den heer 1 ieiemans het doel der bijeengeroepen vergaring mede te deelen, namelijk het stichten van eene gewestelijke ver takking der Nationale Maatschappij der goedkoope wo ningen. -Deze heer doet een warm beroep op de volkomen medewerking van al de aanwezigen, en smeekt hen opdat zij op hunne beurt al hunnen besten wil en hunnen invloed zouden in de schaal brengen om elk in zijne sfeer en omgeving de gemeentebesturen, de bijzondere gestichten en de welhebbende personen tot deze gedachte te winnen. Hij stelt vast, dat de ijverige medewerking van allen onontbeerlijk is, om hier tot de oplossing te komen van een vraagstuk van dubbelen aard 1Spoedige aanvulling van het te kort aan woningen, waarvan de crisis zich geheel het land door doet gevoelen. Hij wijst op de gegronde oorzaken van dit feit, en op den allerdringensten plicht van geheel de solidaire maatschap pij welke uit dezen hachelijken toestand voorspruit. Dus moeten Staat, Provincie, Gemeenten, Openbare Besturen en bijzondere weihebbenden, allen te gelijk, krachtdadig ingrijpen op materieeie, zoowel ais op zedelijke wijze, willen zij eene ramp voorkomen, die anders noodzakelijk uit het verzuimen van dien plicht zoude voortvloeien. 2) Nog spoediger yerleenen van eene zooniet defini tieve, toch voorloopige half duurzame woning aan al de woonstgeteisterden tengevolge van oorlogsfeiten. Hier moet hoofdzakelijk staatstusschenkomst gelden. Breedvoerig is de heer voordrachtgever in zijne uiteen zetting van theoretischen aard. Hij geeft mededeeling van de middels, waarop de Nationalè Maatschappij reke nen mag vanwege den Staat 100 miljoen aan 2 's jaars met gemak van afwinning in 66 jaar, 't zij met afkorting en intrest 2.75 s jaars, benevens enkele mil joenen van de provinciën, enz. De gemeenten of particulieren die bepaalde aandeelen zouden onderteekenen, moeten maar een vijfde der onder schreven som onmiddeiijk betalen, en de Staat zou voor schotten doen ten bedrage van vijf maal het bedrag der onderschreven aandeelen, of vijf en twintig maal het be drag der gestorte sommen. Dit alles, ten gevolge der nieuwe wet, welke het stich ten van nieuwe kredietmaatschappijen voor 't bouwen van goedkoope woningen aldus aanmoedigt en de oude be staande maatschappijen gelijk stelt met de nieuwe in deze begunstiging. Warm wordt de voordrachtgever toegejuicht door de aanwezigen, dewelke hiermede hunne instemming betuigen, dat alle pogingen moeten aangewend worden, om het gestelde vraagstuk ten spoedigste en in de beste voorwaarden op te lossen. Dadelijk werd op voorstel van den heer voorzitter be sloten tot de stichting van de gewestelijke Nationale Maat schappij, waarvan van rechte deel maken de zes en dertig aangenomen gemeenten benevens de zeven niet aange nomen gemeenten van het arrondissement. Het voorloopig bureel der gewestelijke Nationale Maatschappij wordt samengesteld uit de vier Hoog Kómmissarissen en vier leden uit de vergadering M. Versailles, stadssekretaris te Yper, M. Hector Lebbe, van Poperinghe, M. Baron de Vinck, van Zillebeke en M. Louis Ghesquière, van Waasten. Leden dringen aan om eene koppij van de voordracht te kunnen bekomen ten einde hare veelzijdige beschou wingen in te kunnen studeeren. Alleen belooft de voor zitter er een kort verslag van te doen opmaken voor mede deeling. Een beknopte samenvatting zal echter weinig meer klaarte over de zaak werpen. Een ander lid vroeg op welke manier de gemeenten die over geen fondsen beschikken, aandeelen zullen kunnen onderschrijven, waarop de heer voorzitter stellig ver-

Het Ypersche (1925-1929) | 1920 | | pagina 1