Bond der geteisterden van Dickebusch bouwen die voldoen aan al de voorwaarden van gezondheidsleeren anderzijds dat er een regle- ment-type is uitgevaardigd geweest door de Departementen van Landbouw en Binnenland- sche Zaken wegens de nieuwbouwingen in de verwoeste streken en van hetwelk het stadsbe- stuur rekening heeft gehouden bij het wijzigen van zijn reglement Overwegende dat de toepassing dier regle- menten voldoening geeft aan de rechtmatige eischen in zake gezondmaking Overwegende dat onder sociaal opzicht het niet wenschelijk is dat de werkersbevolking op eenen kant geparkt worde, maar dat de verschil- lige maatschappelijke standen onder elkaar ver- mengd blijven wonen en dat alleen het ontwerp van 't stadsbestuur van dien maatschappelijken eisch rekening houdt Overwegende dat een langer uitstel gebracht aan de goedkeuring der voorstellen van 't stads- bestuur zich in niets verrechtvaardigt en dat het de inwoners, die verlangen hun huis te her- bouwen, om hun vroeger bestaan terug te vinden, belet zulks te doen en aldus dwingt of te wel in den vreemde te blijven of in voorloopige, armza- lige barakken hun leven te slijten. Overwegende dat de St-Pieterswijk grooten- deels bewoond was door neering- en stieldoeners, welke door 't sparen hunner zuurgewonnen pen- ningen eigenaars werden, en thans belet worden naar hunne stad terug te keeren en mede te hel- pen tot haren heropbouw Overwegende dat die onzekerheid de belangen krenkt van eene bevolking van rond de 5000 inwoners, die twee jaar naden wapenstilstand nog steeds den oorlog met al zijn wee gevoelen en dat zonder schijn van verbetering Teekenen krachtdadig protest aan tegen den onrechtvaardigen toestand die hun opgedrongen wordt, en Besluiten dit protest te doen geworden aan den heer Minister van Binnenlandsche Zaken, aan den heer Hoog Koninklijken Commissaris en aan het bestuur der stad. Nadien werd, op voorstel van H. HALLAERT, besloten ook te Yper een kring van geteisterden te stichten, waar alle tegenwoordige bewoners van het Ypersch grondgebied zouden kunnen deel van maken. Onmiddellijk lieten zich een veertigtal le den inschrijven en er Werd besloten eene ALGE- MEENE STICHTINGS-VERGADERING te hou den op Zondag 7" November, om 2 ure, in een lokaal bij het gesticht van 't Heilig Hart. Allons! Dickebuschnaars, handen uit de mouwen! Zondag 24 October zijn de geteisterde paro chianen uit de vier hoeken der gemeente samen gekomen om de voordrachten te aanhooren van twee welbekende heeren in de streek. De schoolzaal, door den Eerw. Heer Pastoor ter beschikking gesteld, wasproppens volgestampt van vrienden, kennissen en ongelukkigen. In machtige taal schetste de heer Geuten, onzen ongelukkigen toestand. Met veel overtuiging toonde hij aan d,e nutteloosheid van alleenwerking en de noodzakelijkheid van samenwerking van het stich ten van eenen gemeentebond onder geteisterden, om hunne gekrenkte en bedreigde rechten te doen eerbiedigen. Na hem kwam den heer volksvertegenwoordiger Glorie aan het woord. Hij verklaarde dat de wer king van de geteisterden boven alle politiek moet staan. Ih korte voorbeelden toonde hij de wanda den van het gouvernement. Met gezag bekende hij de onkennis der heeren van de ministers omge ving, de slechte inrichting der verschillende com- missiën, enz. enz. Hij wees op het groot gevaar voor de toekomst. En hij-toonde het eenige red middel de samenwerking; het stichten van eenen bond van geteisterden. Verscheidene malen werd zijne gloedvolle rede met handgeklap onderbroken. De Dickebuschnaars hebben reeds goede vruch ten uit die twee schoone voordrachten getrokken. Een bond werd gesticht onder de eerevoorzitter schappen van den Eerw. Heer Pastoor Vanwalle- ghern en den heer burgemeester Heugebaert. Werkelijke leden zijn voorzitterH. Lammerant, eerste schepen schrijver H. Herreman, hoofd onderwijzer en schatbewaarder M. Coene, land bouwer. Van den eersten avond wierden reeds 51 beproefde familiën ingeschreven. Thans beloopt het getal tot 63. Dat de achterblijvers zich haasten om zich te doen inteekenen. De tijd is kostelijk. Vooruit WOESTEN Woesten heeft nu ook zijn plaatselijke bond voor geteisterden. Het Komiteit werd samengesteld als volgt E. H. Depuydt Karei, pastor eerevoorzitter. HH. Vanneste Florim. burgem. voorzitter. Vermersch Jos. hoofdonderw. ondervoorz. Annoot August, onderwijzer schrijver Catteeu Emiel, landbouwer lid. Debergh Urbain, onderwijzer Dochy Jules, rentenier Goderis Jéröme, rentenier Hoorelbeke Henri, landbouwer Hoorelbeke Pol. gemeenteontv. Soenen Karel-Lodew. schepen Verbeke Jules, koopman Wij moeten onze heeren volksvertegenwoordi gers en senatoren ohdersteunen, en ter zeiver tijde op ons eigen werk ookrekend, eene macht uitmaken die bekwaam zal zijn onze rechten te doen gelden al waar het noodig is. Benevens de algemeene belangen van onze verwoeste streek, heeft elke gemeente hare plaatselijke vragen te doen aanhoo ren en daarvoor belang in het stichten van een machtige arrondissementsorganisatie. DISCOURS prononcé par Monsieur COLAERT, bourgmestre de la ville d'Ypres, a l'occasion de I'inauguration du monument sur le Cimetière francais S{ Charles. MESDAMES, MESSIEURS, Voici le Jour des Morts. Le soleil, si avare de ses rayons en cette saison de larmes, envoie un de ses derniers sourires sur les tombes de nos chers disparus, comme pour faire diversion a notre douleur. Jour de prière pour ceux qui croient que la mort n'est que le commencement d'ufte vie nou velle jour de deuil pour ceux qui pensent que le tombeau a pour toujours scellé l'espérance. Jour de souvenir, oü l'être humain, quelle que soit sa croyance, plonge un regard dans le passé et cherche a sonder les mystères de l'avenir. Braves soldats franqais, qui reposez dans cette terre de Flandre toujours hospitalière, dans le sein de notre cité martyre, la ville d'Ypres a le culte du souvenir. Elle n'oublie pas votre passé d'honneur et de gloire. Vous êtes tombés ici pour le salut de votre Patrie et de la Nötre. Vous êtes morts pour la cause de la Justice et de l'Humanité. Avec nos va- leureux soldats et ceux de l'armée britannique vous avez gagné. la grande guerre, et si vous n'avez pas vu le triomphe couronner vos fronts, vous avez eu l'honneur, l'incomparable honneur, de semer la victoire sous vos pas, au prix d'un sang gériéreux et fécond. La guerre, vous l'avez faite et gagnée contre un ennemi puissant et orgueilleux de sa force, pour qui la convenance est seule le droit, contre un tyran plus féroce que celui qui se disait le fléau de Dieu contre un monstre couronné qui préparait depuis longtemps les chaines de notre esclavage, contre le nouvel Attila qui, tenant la Belgique et le Nord de la France sous sa botte de fer, osa pro- clamer que les bords de la Canche. et peut-être les rives de la Somme, seraient- la limite de son cri- minel Empire Avec l'aide de Dieu, notre Dieu, vous avez écrasé le superbe, au moment même oü ses hordes barbares se ruèrent, non sans espoir de succes, vers Paris, Amiens et Calais, pendant qu'unhideux sourire voltigeait sur sa face neronienne et qu'il comptait les coups portés surnoSrégionsdévastées. Quel bonheur pour moi de pouvoir vous dire sur vos tombes qu'hier même,- j'ai vu de mes yeux nos soldats occuper fièrement les bords du Rhin. Juste chatiment de l'orgueil et du crime C'est a vous, Chers Morts, que nous devons, en grande partie, eet immense bonheur. Ce sont vos camara. des Beiges, Franqais et Anglais qui disent la-bas au vaincu tu ne recommenceras pas «N'est-il pasvraidedire, Mesdameset Messie„rs avec un penseur franqais, que les morts tienrient plus de place que les vivants Et quelle place ne tiendront-ils pas dans nos coeurs reconnaissants ceux qui ont donné leur coeue leur sang, leur vie pour le bonheur de leurs sen,! blables Gloire a vous, soldats obscurs, foule presq„e anonyme, héros comme vos chefs qui tombèrent j vos cötés sur le champ d'honneur Votre tombeau sera glorieux. Ypres ne se bor. nera pas a planter ici des lauriers, a ornerce terrain sacré de roses. Déja les Yprois vous élèvent Un modeste monument, faible mais cordial tribut d'ad- miration et de reconnaissance. lis apprendront a leurs enfants a chanter vos exploits et diront al'étran- ger parcourant leur sol Honheur aux défenseurs du DroitGloire aux sauveurs de l'Humanité Un Curieux Procés La société en nom collectif Lemoine et O, syndicat France-Belgique, cessionnaire du gouver nement britannique, plus vulgairement connueici sous le nom de La Franco-Beige »,.a terminé ses opérations et vendu ses dépots et ses stocks. Le dernier dépot qui lui restait, celui qui est établi a St Jean, prés d'Ypres, a été par elle vendu le 30 octobre dernier, dit-on, pour la somme de 85.000 francs. Or, l'État Beige vient d'intervenir pour revendi- quer contre elle la propriété de tout ce qu'elle a recueilli, ou du moins de la plus grande partie. Voici sa thèse L'État Beige est propriétaire de tout ce que les Allemands ont abandonné, c'est son butin de guerre. II n'y a a excepter que ce dont les troupes alliées se sont emparé, et encore sous réserve des traités infervenus entre les alliés pour sauvegarder les intéréts des sujets beiges et franqais dépossédés par les Allemands. Or, depuis plus d'un an, il n'y a plus de troupes britanniques d'occupation. Ce butin de guerre des Anglais ne peut done s'appliquer qu'aux objets récupérés par eux avant leur départ, emmagasinés par eux, et reconnus comme butin par un organisme spécial établi entre alliés par une convention de Paris du 27-28 mars 1919. Cependant la Franco-Beige récupère même en dehors de la sphère des troupes britanniques. Elle amoncelle ainsi dans ses dépots la propriété incontestable de l'État Beige, et fait même un trafic dangereux de munitions non encore utilisées. L'État Beige, qui pendant tout un an a laissé la Franco-Beige exercer librement son industrie avec l'ampleur et la rigueur que l'on connaft, trouve done tout-a-coup qu'il y a urgence, et il vient d'assigner cette société en référé devant M. le Président du Tribunal d'Ypres, siégeant commercialement. II demande la nomination d'un sequestre qui aura pour mission de prendre possession de tous les dépots de matériaux établis dans diverses localités de rarrondiss'ement d'Ypres. Mc RenéMarcq, avocat, professeur a I'Université de Bruxelles, plaide pourl'État Beige M05 Renkin, ancien ministre, et Grimard, sénateur, sont les avocats plaidant pour la Franco-Beige. Les débats de ce curieux procés sont fixés au mercredi, JOnovembre, a 2 h. de relevée. L'action est évaluée a un million seulement. Si l'État Beige l'emporte, les particuliers qui ont récemment acheté les dépóts encore existants de la Franco-Beige, fumeront une pipe d'une belle dimen sion 1 II se passé de diöles de choses au pays dévasté Me W°Jos2pii Notebaert-Verfoeke en kinders, laten het geëerd publiek weten dat zij hunnen vorigen handel in leder en alk sehoenmakersgerief hernomen hebben, in Meeeenstraat, te Yper. Zooals voor den oorlog zullen de kalanten ten spoedigste, voordeeligste en ter trouwe gediend worden.

Het Ypersche (1925-1929) | 1920 | | pagina 4