HBT YPERSCHE LA RÉOION D'YPRES Bijvoegsel Supplement La renaissance de noire marché dn samedi i-argang, N' 37. - 1 JANUARI 1921 1" Année, N° 37. - 1 JANVIER 1921 Heil en zegen op uw wegen 921 Welaan, met hoop het Nieuwjaar thans begroet De Heer wille ons zijn zegen geven, Ons reddend uit den tegenspoed, Ons leidend tot een blij herleven Dit is de wensch uit 's harten grond, pe zoetste wensch op dezen stond De zege van ons Vaderland is schoon, Te schoon om rouwvol te verkwijnen, En, om onz' heldenroem ten hoon, In 't wee des rampspoeds te verdwijnen Dus, 't hoofd gebeurd, met hoop en moed, Uit 't onheil, dat ons zuchten doet Nog doomt het heilig Vlaandrenland Van 't tier gestorte bloed der Helden Doch galmt onz' roem op 't verste strand, De treurnis weegt op de Eerevelden Daar wil een volk zijn wederzijn, Dat hopend klaagt in nood en pijn Zij, die nog, ver van erf en oord, Bij stuursche vreemden hopend zuchten, Vernemen weldra 't zalvend woord Van wederkomstnaar hun gehuchten Ah wie gedoold heeft, 8iep gedeerd, Verstaat de zucht naar eigen heerd Razette's werk is vast aan gang En nu rijst troostend Van de Vyvere Zoo stijgt de wensch uit iedren rang Dat elk van hen in hulp wedijvere Dan open' Theunis mild de hand, En redd' met hen ons Vlaandrenland Het hoofd omhoog dus uit den nood Den Heer gesmeekt dat Hij ons zegen', En uit des Nieuwjaars morgenrood, Een' nieuwe hoop zende op onz' wegen Zoo stappen wij het Nieuwjaar in Het hart omhoog, en vroom van zin Ibis. AVIS Apartir du 3 janvier 1921, le Tribu nal des dommages de guerre, com missariat et greffe, sera j nstal Ia Yp res, caserne d'infanterie, entrée par la rue de la Bouche. Un bureau de 3 commissaires reste a Poperinghe, hotel de ville, ler étage, pour le service régionalc. ad. les communes de Poperinghe, Reninghelst, Westoutre, Dickebuschet Vlamertinghe (3e chambre). YPER OP Yerslag der vergadering op Zondag 26" December 1920 BERICHT Vanaf 3 Januari 1921,zal deRecht- bank van Oorlogsschade, Staatskom- missariaat en Griffie, te Yper gevestigd zijn, in de kazern van 't voetvolk. Ingang langs de Mondstraat. Een bureel met 3 Staatskommissarissen, blijft te Poperinghe, voor den dienst der streek nam. de gemeenten Poperinghe, Reninghelst, Westouter, Dickebusch en Vlamertinghe (3e kamer). Benoemingen De heer Schoenaerts A. wordt politiecommissa ris benoemd der gemeente Wervicq. Bij Koninklijk Besluit'van 28 December 1920 wordt M. De Clercq, eerste substitut van den Pro cureur des Konings te Brugge, benoemd tot Procu reur des Konings bij de rechtbank van eersten aanleg t'Yper, in vervanging van M. de Cocqueau des Mottes. 1. Opening om 2 u. in eene zaal van 't Krank zinnigengesticht voor vrouwen, Vlamertinghe steen weg onder 't Voorzitterschap van Mr Hallaert. Een 70 tal leden zijn tegenwoordig. 2. Dagorde a) lezing van 't verslag der voor gaande vergadering. b) Verslag van 't verhoor bij den Hr Koninklijken Hoog Commissaris. c) Bespreking over de volgende punten 1. Slete der gebouwen. 2. Interesten en pachten voor oorlogsjaren. 3. Alignementen en plan van S1 Pieters. 4. Art. 2 bis toeleg op nieuwe gebouwen. 5. Oude en nieuwe aanbestedingen. 6. Barema per vm. bebouwde grond. 7. Voorschotten om huizen bewoonbaar te maken. 8. Terugkomst der rechtbanken van Yper. 9. Gelijkweerdigheid hoofd-en bijgebouwen. 10. Onderzoek van plans en bestekken. 11. Scheidsmuren. 12. Aanvragen tot toegevoegde schadever goedingen. 13. Hernieuwing der akten van den burger stand. 14. Aanwerving van nieuwe leden. 15. Inschrijving voor hoenders en schapen. 16. Deelneming aan de vergaderingen van den Bond. Elkeen dezer voorgaande punten worden meer of min breedvoerig besproken. De gegeven inlichtin gen waren zeer belangwekkend. Er werd onder ander besloten door smeekschrif ten op nieuw aan te dringen tot spoedige goedkeu ring der plans van de stad, op het terugkeeren van den rechtbank van eersten aanleg, van het vrede gerecht en van de aanhangende diensten als hypo theek, enregistrement, enz. Er werd nog besloten aan het bestuur van den Bond te vragen op de dagorde der naaste algemeene vergadering het vraagstuk der scheidsmuren te brengen. De vergadering wordt om 4 ure geheven. De tout temps, les marchés du samedi ont été pour notre ville une source de grands profits. Pres- que tout le commerce local d'avant guerre était basé sur eux. Les campagnards deg environs appor- taient les denrées et les vivres et repartaient char gés des emplettes qu'ils avaient faites chez nos commerqants. Qui ne se souvient de notre beau marché au beurre En ce moment oü l'approvisionnement en vivres de notre agglomération renaissante laisse encore a désirer, au point que beaucoup de nos ménagères s'en vont le vendredi a Poperinghe oü se rendent également les campagnards de Reninghelst, Dicke busch, Vlamertinghe, Elverdinghe, Woesten et Oostvleteren qui constituaient pour notre marché des clients fidèles jadis, une administration com munale intelligente s'ingénieraita faire toutson pos sible pour favoriser la renaissance des vieux usages et pour drainer vers notre ville le courant actuelle- ment détourné par nos heureux voisins de Pope ringhe. Et bien non Notre administration communale vient de voter un règlement, qui, s'il est appliqué, risque de compromettre a jamais le retour des jours prospères de jadis. Uneenquête est ouverte jusqu'au 5 janvier. II faut que la population d'Ypres proteste énergiquement contre la mesure maladroite d'une administration dont l'ignorance s'explique mais ne s'excuse pas. Elle est en effet composée d'éléments absolument étrangers a notre commerce local. C'est a cela qu'est due son incompréhension des intéréts de notre ville. Quelques gaffes ont déja été com- mises par elle, notamment dans la question des in struments de musique dans les cafés. II ne faudrait cependant pas qu'elle abuse. Le règlement incriminé ne vise pas seulement a tuer nos marchés, mais encore a empêcher la renais sance de nos foires et kermesses. Qui ne se souvient de notre tweeden Zondag van de Kattefeest quand littéralement on aurait pu op de hoofden wandelen et de notre Tuindag Voici quelques extraits du fameux règlement II sera perqu pour l'établissement des baraques ou constructions pour jeux, spectacles ou divertis sements publics ainsi que pour l'établissement d'échoppes pour étalage ou vente d'objets quel- conques a terre ou dans l'espace un droit de 50 centimes par mètre carré chaque jour que les jeux, les spectacles et les divertissements auront lieu ou que les marchandises seront exposées. Adieu cirques, loges, ménageries Quel est le cirque qui pour les quinze jours de la foire pourra payer les 2500 francs que cela ferait Adieu futu res, caroussels, diseuses de bonne aventure oü notre ami SISSEN allait faire provision d'espoir En notre région sinistrée, dépeuplée, jamais ces établissements ne poürront payer cela Et maintenant pour nos approvisionnements en vivres et nos foires a bestiaux et a chevaux Le droit de place pour le beurre est fixé a 1 franc par panier et a 1.50 fr. par manne, pour les oeufs a 10 cent. Ie quarteron... Adieu, notre beau marché au beurre, perle de nos marchés du samedi ...Pour les lièvres, les perdreaux, les faisans, les bécasses, les dindes, les pintades et les oies, a 50 cent. pièce. Pour les coqs, les poules, les ca nards sauvages, les bécassines, les lapins, les fi- chaux et les fouines 25 cent. Quand ces gens habitent loin de leurs adminis- trés, ils ont une curieuse faqon de combattre la vie chère. ...Pour les chevaux, les muiets, les anes, les vaches et les cochons, a 1 fr. par tête et pour les moutons, les veaux, les chèvres, les cochons de lait et tous autres animaux a 0,05 cent, par tête. Heureux veaux, veinards de cochons de lait Eux au moins, ils ne paieront pas comme nos pou les, nos coqs, nos bécasses et nos dindes. Burgerlijk Eereteeken Bij Koninklijk Besluit van 27 December 1920 is het burgerlijk eereteeken, kruis van le klas, ver leend aan M. Arthur Butaye, plaatsvervangend rechter aan de rechtbank van eersten aanleg van Yper sedert meer dan 35 jaar. Het kruis van 2e klasse wordt verleend aan den heer Van Raes Ch., schepene te Brielen. Aan beiden onze hartelijkste gelukwensten Onderrichtingen nopens het vervoer van materialen (oorlogs buit) voortkomende van A. Gronden door bij zonderen hersteld. Alle voorwerpenuitgezonderd de buizen welke zich in den grond bevinden, de ijzerwegen en andere verbindingswegen, de barakken, de schuil plaatsen en de niet ontplofte munitiën voortko mende van gronden door bijzonderen hersteld op hunne kosten, mogen door de rechthebbenden aan den Staat verkocht worden. In geval van verkoop dezer materialen aan derde personen wordt eene toelating tot vervoer vereischt, welke alleen zal kunnen afgeleverd worden door den Bijzonderen Dienst tot het Heropbouwen der door den oorlog verwoeste streken in West-Vlaanderen. (Ministe rieel Besluit van 9 December 1920). B. Gronden door de zorgen van het Ministerie van Landbouw hersteld. Alle materialen, zonder onderscheid, behooren toe aan den Staat. Het vervoer ervan mag alleenlijk geschieden mits toelating van den bevoegden Amb tenaar door het Ministerie van Landbouw aange steld. w-

Het Ypersche (1925-1929) | 1921 | | pagina 3