Handels- en Nijverheidsbond vsn Ypsr
Schoone Bouwgronden.
Caprices du service
L6S de !a récupération (service valeurs)
servjce de la récupération (service valeurs)
L£ e des administrations qui se distinguent le
€St U" i'jrrégularité de leur fonctionneinent.
P'Urenfais depuis quelques mois la triste expérience.
raitde toutenécessité qu'une inspection sérieuse
IISert les détenteurs de sommes qui ne leur appar-
iiennent pas, a les restituer au plutot a leurs ayant
est évident qu'un controle sévère s'impose,
•une enquête sérieuse est de rigueur mais une
jjjis les droits bien établis, pourquoi ne remet-on
01 ]es valeurs a leurs destinataires Les bóches
ont trouvédans mon habitation une sommed'argent.
Cette somme a été remise au service de la récupé
ration, avec un plan bien détaillé, prouvant d'une
fagon certaine, la bonne intention de celui qui l'avait
trouvée. II serait intéressant de connaitre le nom
et l'adresse de l'allemand qui a remis la somme
on pourrait peut-être, alors se rendre compte
jo) de la date du dépot
2°) de son montant.
Au 10 décembre 1920 (done 2 ans après l'armi-
stice) je regois du service de récupération (service
valeurs) rue de Spa a Bruxelles, une première
lettre m'invitant a lui donner une série de renseig-
nements.
Au 24 décembre, une seconde lettre, me faisant
savoir qu'il pourrait me restituer une certaine
somme. Depuis lors plus rien ces messieurs ne se
.donnent même plus la peine de répondre a mes
lettres. Ou bien il sont atteints de la maladie du
sommeil, ou bien cela les ennuie de retirer cette
somme de la banque. II serait curieux, en effet,
d'apprendre le chiffre des intéréts que les capitaux
frécupérés ont déja rapportés, depuis le jour de leur
dépöt et peut-être plus intéressant encore de con
naitre le montant exact des capitaux même. Car,
Mas, tous nous reviennent, revus, corrigés, et
considérablement amputés Un sinistré.
Yper's Verlichting
In eene der laatste zittingen van den gemeente
raad deed een der leden de dringende noodzakelijk
heid uitschijnen onverwijld de Kruisstraat
behoorlijk te verlichten deze stadswijk is immers
reeds druk bewoond en het verkeer aldaar, bij duis
ternis, is hoogst gevaarlijk, bijzonderlijk bij de
(vestingen en over de brug van de vaart. De Heer
Burgemeester was van gevoelen dat men, gezien de
■onkosten, die verlichting,nog niet kan toestaan. De
menschen van de Kruisstraatzouden dus betere
(tijden moeten afwachten
Zou het echter waar zijn dat men de leiding voor
de verlichting aan 't leggen is van aan de Meenen-
poort tot aan de Citadel en dat men ze zelfs
tot aan de Zillebekestatie brengen zal Wij
hebben daar niets tegen, verre van daar, maar wat
(goed is voor den Meenensteenweg ware op de
Kruisstraat ook niet te misprijzen.
Wat het onmiddelijk nut aangaat, gezien de
[■onkosten, hoeveel inwoners zouden er wel zijn op
j die lengte vamtwee kilometers van aan de Bas-
Éuletot aan de Zillebeke-statie Of zal de
maatschappij, met de verlichting belast, dat werk
gratisPro Deo doen
I Waarom dan dat onderscheid, ten schade van de
Kruisstraat
Wij wenschen maar één dingen meer licht voor
JEDEREEN Fiat Lux
Algemsene Vergadering van Zaterdag 5 Maart 1921
De vergadering wordt geopend onder voorzitter
schap van den heer Hector Vermeulen. Het woord
wordt eerst verleend aan den sekretaris om verslag
e geven over de laatste algemeene- en daarop vol
gende bestuursvergaderingen. Dit verslag wordt
gcedgekeurd. Daarna volgde de lezing der smeek
te nften, het eene gericht tot den Heer Minister
Buitenlandsche Zaken om het afschaffen van
Pnspoortën te vragen tusschen België en Frank-
teri/" ll6t andere Sez°nden naar den Heer Minis-
V3n Penbare Werken om het spoedig herstellen
te vragen van de vaart van Yper naar den Yzer.
Van dit laatste werden afschriften gezonden naar
Z. M. den Koning, Heer Minister Van de Vyvere
en de Heeren Volksvertegenwoordigers om hunne
ondersteuning te vragen. Van het antwoord dat
de Heer Minister Van de Vyvere op ons schrijven
van 30 Januari 11. gaf, werd ook kennis gegeven.
Daarin beloofde de Heer Minister, te onderzoeken
welke middelen kunnen worden aangewend om
onze belangen te vrijwaren en bevorderen.
Na lezing hiervan bedankte de heer Hallaert in
naam van de tegenwoordige leden, die talrijk opge
komen vyaren, het bestuur voor het afgelegde werk
en drukte de hoop uit, het op den ingeslagen weg
te zien voortgaan.
De heer voorzitter gaf alsdan mededeeling van
verschillige punten in voorgaande vergadering be
sproken, t. w.
Dat wij in 't korte verbetering mogen verwachten
aan den uurtabel van de treinen en trams en dat de
werken van voltrekking van de lijn Yper-Waasfen
reeds aanbesteed zijn. Voor de reclame-affiche zijn
reeds 16 inschrijvingen geworden. Deze zal in
't korte gedrukt zijn. Aan de openbare weeg
schaal zal in d'eerste dagen begonnen worden.
De heer Schmidt stelt voor het noodige te doen
om eene loskaai van de vaart te bekomen bij de
statie om verbinding met den ijzerweg te kunnen
geven. Na eene gedachtenwisseling bevond men
dat het vooralsnu niet zijn kon, daar het gebrek
aan water de uitvoering onmogelijk maakt.
Dezelfdeheer klaagt een misbruik aan, bestaande
'aan de grenzen, waarde suikervoorraad beperkt
is en soms op onvoldoende en onwilkeurige wijze
aan de winkeliers besteld wojdt, en stelt voor om
voor de grenswinkels de vrijhandel van de suiker
te vragen. Daar M. Schmidt meer bevoegd is in
die zaak, verzocht de heer voorzitter hem aan de
aanstaande bestuursvergadering deel te nemen om
die kwestie te bespreken.
Op voorstel van den heerGruwez, wordt besloten
van bij de bevoegde overheid aan te dringen om
het overwelven van de Yperlee op de Vandenpee-
reboomplaats te zien bespoedigen, dit om den door
gang toe te laten op voormelde plaats en aan de
eigenaars van de daar gelegene gronden de gele
genheid te geven gebruik te maken van gezegde
gronden. De vergadering eindigde om 8 ure.
Hieronder volgen het smeekschrift aan den Heer
Minister Anseele en eene aanvraag om nieuwetrams
tusschen Yper-Meenen
Aan den Heer ANSEELE,
Minister van Openbare Werken, Brussel.
Heer Minister,
In name van den Handels- en Nijverheidsbond
van Yper, nemen wij de eerbiedige vrijheid Ued.
vooi te leggen de dringende noodzakelijkheid die
er bestaat zóó voor Yper, als voor gansch de geteis
terde streek, van spoedig eene oplossing te geven
aan het herstellen van de vaart van Yper naar den
Yzer, daar deze een der bijzonderste factors moet
wezen in den spoedigen heropbouw der streek en
herleving van handel en nijverheid.
Langs deze vaart kwamen immers vóór den oor
log en zouden opnieuw komen allerhande bouwma
terialen hout uit Antwerpen, Gent, Oostende,
Nieuwpoortsteen uit Zantvoorde bij Oostende en
uit Veurne-Ambacht, steen en pannen uit het
Boomsche, zand van de kust, enz.
Benevens die bouwmaterialen, kwamen langs
deze vaart de petrol voorraad voor geheel het arron
dissement Yper, groote hoeveelheden kolen door
Oostende en Nieuwpoort ingevoerd, graan en bloem
uit Antwerpen en Oostende. Twee buurtschepen
verzekerden eenen wekelijkschen dienst tusschen
Yper en Antwerpen en tevens al de langs dezen
waterweg gelegen steden.
Voor den landbouw ook was de vaart eene bron
van welvaart, zoowel voor het vervoeren der land-
bouwprodukten als voor den toevoer van vetten.
Het gebeurde niet zelden dat de kaaien vol lagen
met schepen en soms telde men tot twintig vaar
tuigen.
De weinige diepte van het water belette nogtans
grootelijks bijzonderlijk op zekere drooge jaren,
de meerdere uitbreiding der scheepvaart tusschen
Yper en het overige van het land en de vooruitgang
zou voornamer geweest zijn indien in vroegere 'jaren
de noodige verbeteringen waren uitgevoerd.
Maar nu dat dit zóó nuttig openbaar werk om
zoo te zeggen te herschapen is, drukken wij in naam
der herlevende handel en nijverheid van het Yper-
sche en der gansche bevolking der geteisterde
streek, de hoop uit, dat het oogenblik gekomen
weze om dit werk op eene voldoende wijze in te
richten en dat aan de geteisterde streek, aan haren
handel en nijverheid, het wapen in de hand gegeven
worde, dat hen tot eenen nieuwen bloei moet bren
gen... na zoovele jaren tegenspoed.
Zij het ons nog toegelaten, Heer Minister, uwe
aandacht te trekken op de voordeelen van het ver
voer per water tegenover het vervoer per spoor.
Reeds nu wordt de vergrootte koopwarenstatie van
Yper aanzien als zijnde te klein voor de ontvangst
van de bouwmaterialen die men dezen zomer ver
wacht. Ware de vaart nu bevaarbaar, dan zou de
heropbouw van onze geliefde streek dit jaar reeds
een reuzenstap doen.
Verders, het uitvoeren van dit zóó noodzakelijk
werk ware een middel om aan vele werkloozen uit
alle deelen van België werk te verschaffen.
Ons betrouwende op degoedegevoelensdie Ued.
bezield tegenover de bevolking van het verwoeste
land, durven wij verhopen dat gij onzen wensch
met welwillendheid zult in acht nemen.
Wij bieden Ued. de verzekering van onze vol-
komene hoogachting.
De Secretaris, De Voorzitter,
R. DECLERCQ. H. VERMEULEN.
Aan den Heer SOETE,
Bestuurder der Buurtspoorwegen (Groep Kortrijk).
Heer Bestuurder,
De Handels- en Nijverheidsbond van Yper heeft
de eer U den volgenden wensch toe te sturen
De verbindingen tusschen Meenen en Yper 's na
middags onvoldoende zijnde om het verkeer der
reizigers te verzekeren, en om dezer belangen zoo
veel mogelijk te behertigen, vraagt de bovenge
melde Bond van uwe goedwilligheid eenen nieuwen
trein in Yper te laten toekomen rond 17,30 ure,
de aansluitingen gevende naar Veurne, Poperinghe
en Kortrijk en tevens de handelaars van Yper en
omstreken toelatende hunne zaken te behartigen
's'namiddags in de gemeenten langs de lijn Meenen
Yper gelegen. Deze trein rond 18,30u. uitYpernaar
Meenen vertrekkende zoude van groot nut wezen
om de reizigers toe te latenterug te keeren's avonds.
De bijzondere toestand waarin onze diep ge
teisterde streek zich bevindt en de pogingen welke
de openbare besturen zich in het algemeen getroos
ten om door alle mogelijke middelen onze weleer
bloeiende streek te doen herleven, doet ons de hoop
koesteren dat gij onze vraag met welwillendheid
zult gelieven te onderzoeken.
Intusschen bidden wij U, Heer Bestuurder, de
verzekering onzer hoogachting te aanvaarden.
Namens de Handels- en Nijverheidsbond
De Sekretaris, De Voorzitter,
R. DECLERCQ. H. VERMEULEN.
Oproep van Erfgenamen
Karel-Lodewijk DESMYTER, Th leven
landbouwer te Clercken, echtgenoot van Anna-
Therejia MADDELEIN, is overleden te Cler
cken kinderloos, den 28 Februari 1884.
Petrus-AIois CAILLÏAU, echtgenoot in 2Je
huwelijk van zelfde Anna-Theresia Maddelein en
geboren te Brielen den 21 Februari 1843, landbou
wer te Clercken, is insgelijks overleden te Lichter-
velde, den 25 September 1914.
Anea-Theresia MADDELEIN, echtge-
noote van beide overledene, geboren te Clercken,
den 5 Juli 1835, is op hare beurt overleden te
Oordeghem, den 31 Januari 1918.
Die vermeenen recht te hebben op deze ervenis-
sen zijn verzocht zich aan te bieden alle voormid-
dage, voorzien van hunne bewijsstukken ten kan
tore van' den notaris DeÜahaye, te Woumen.
Kantoor van den Notaris LAUWERS, t'Yper.
Te Koop
t'YPER tusschen de Bascule en.de Citadelle.