Handels- en Nijverheidsbond vsn Ypsr Schoone Bouwgronden. Caprices du service L6S de !a récupération (service valeurs) servjce de la récupération (service valeurs) L£ e des administrations qui se distinguent le €St U" i'jrrégularité de leur fonctionneinent. P'Urenfais depuis quelques mois la triste expérience. raitde toutenécessité qu'une inspection sérieuse IISert les détenteurs de sommes qui ne leur appar- iiennent pas, a les restituer au plutot a leurs ayant est évident qu'un controle sévère s'impose, •une enquête sérieuse est de rigueur mais une jjjis les droits bien établis, pourquoi ne remet-on 01 ]es valeurs a leurs destinataires Les bóches ont trouvédans mon habitation une sommed'argent. Cette somme a été remise au service de la récupé ration, avec un plan bien détaillé, prouvant d'une fagon certaine, la bonne intention de celui qui l'avait trouvée. II serait intéressant de connaitre le nom et l'adresse de l'allemand qui a remis la somme on pourrait peut-être, alors se rendre compte jo) de la date du dépot 2°) de son montant. Au 10 décembre 1920 (done 2 ans après l'armi- stice) je regois du service de récupération (service valeurs) rue de Spa a Bruxelles, une première lettre m'invitant a lui donner une série de renseig- nements. Au 24 décembre, une seconde lettre, me faisant savoir qu'il pourrait me restituer une certaine somme. Depuis lors plus rien ces messieurs ne se .donnent même plus la peine de répondre a mes lettres. Ou bien il sont atteints de la maladie du sommeil, ou bien cela les ennuie de retirer cette somme de la banque. II serait curieux, en effet, d'apprendre le chiffre des intéréts que les capitaux frécupérés ont déja rapportés, depuis le jour de leur dépöt et peut-être plus intéressant encore de con naitre le montant exact des capitaux même. Car, Mas, tous nous reviennent, revus, corrigés, et considérablement amputés Un sinistré. Yper's Verlichting In eene der laatste zittingen van den gemeente raad deed een der leden de dringende noodzakelijk heid uitschijnen onverwijld de Kruisstraat behoorlijk te verlichten deze stadswijk is immers reeds druk bewoond en het verkeer aldaar, bij duis ternis, is hoogst gevaarlijk, bijzonderlijk bij de (vestingen en over de brug van de vaart. De Heer Burgemeester was van gevoelen dat men, gezien de ■onkosten, die verlichting,nog niet kan toestaan. De menschen van de Kruisstraatzouden dus betere (tijden moeten afwachten Zou het echter waar zijn dat men de leiding voor de verlichting aan 't leggen is van aan de Meenen- poort tot aan de Citadel en dat men ze zelfs tot aan de Zillebekestatie brengen zal Wij hebben daar niets tegen, verre van daar, maar wat (goed is voor den Meenensteenweg ware op de Kruisstraat ook niet te misprijzen. Wat het onmiddelijk nut aangaat, gezien de [■onkosten, hoeveel inwoners zouden er wel zijn op j die lengte vamtwee kilometers van aan de Bas- Éuletot aan de Zillebeke-statie Of zal de maatschappij, met de verlichting belast, dat werk gratisPro Deo doen I Waarom dan dat onderscheid, ten schade van de Kruisstraat Wij wenschen maar één dingen meer licht voor JEDEREEN Fiat Lux Algemsene Vergadering van Zaterdag 5 Maart 1921 De vergadering wordt geopend onder voorzitter schap van den heer Hector Vermeulen. Het woord wordt eerst verleend aan den sekretaris om verslag e geven over de laatste algemeene- en daarop vol gende bestuursvergaderingen. Dit verslag wordt gcedgekeurd. Daarna volgde de lezing der smeek te nften, het eene gericht tot den Heer Minister Buitenlandsche Zaken om het afschaffen van Pnspoortën te vragen tusschen België en Frank- teri/" ll6t andere Sez°nden naar den Heer Minis- V3n Penbare Werken om het spoedig herstellen te vragen van de vaart van Yper naar den Yzer. Van dit laatste werden afschriften gezonden naar Z. M. den Koning, Heer Minister Van de Vyvere en de Heeren Volksvertegenwoordigers om hunne ondersteuning te vragen. Van het antwoord dat de Heer Minister Van de Vyvere op ons schrijven van 30 Januari 11. gaf, werd ook kennis gegeven. Daarin beloofde de Heer Minister, te onderzoeken welke middelen kunnen worden aangewend om onze belangen te vrijwaren en bevorderen. Na lezing hiervan bedankte de heer Hallaert in naam van de tegenwoordige leden, die talrijk opge komen vyaren, het bestuur voor het afgelegde werk en drukte de hoop uit, het op den ingeslagen weg te zien voortgaan. De heer voorzitter gaf alsdan mededeeling van verschillige punten in voorgaande vergadering be sproken, t. w. Dat wij in 't korte verbetering mogen verwachten aan den uurtabel van de treinen en trams en dat de werken van voltrekking van de lijn Yper-Waasfen reeds aanbesteed zijn. Voor de reclame-affiche zijn reeds 16 inschrijvingen geworden. Deze zal in 't korte gedrukt zijn. Aan de openbare weeg schaal zal in d'eerste dagen begonnen worden. De heer Schmidt stelt voor het noodige te doen om eene loskaai van de vaart te bekomen bij de statie om verbinding met den ijzerweg te kunnen geven. Na eene gedachtenwisseling bevond men dat het vooralsnu niet zijn kon, daar het gebrek aan water de uitvoering onmogelijk maakt. Dezelfdeheer klaagt een misbruik aan, bestaande 'aan de grenzen, waarde suikervoorraad beperkt is en soms op onvoldoende en onwilkeurige wijze aan de winkeliers besteld wojdt, en stelt voor om voor de grenswinkels de vrijhandel van de suiker te vragen. Daar M. Schmidt meer bevoegd is in die zaak, verzocht de heer voorzitter hem aan de aanstaande bestuursvergadering deel te nemen om die kwestie te bespreken. Op voorstel van den heerGruwez, wordt besloten van bij de bevoegde overheid aan te dringen om het overwelven van de Yperlee op de Vandenpee- reboomplaats te zien bespoedigen, dit om den door gang toe te laten op voormelde plaats en aan de eigenaars van de daar gelegene gronden de gele genheid te geven gebruik te maken van gezegde gronden. De vergadering eindigde om 8 ure. Hieronder volgen het smeekschrift aan den Heer Minister Anseele en eene aanvraag om nieuwetrams tusschen Yper-Meenen Aan den Heer ANSEELE, Minister van Openbare Werken, Brussel. Heer Minister, In name van den Handels- en Nijverheidsbond van Yper, nemen wij de eerbiedige vrijheid Ued. vooi te leggen de dringende noodzakelijkheid die er bestaat zóó voor Yper, als voor gansch de geteis terde streek, van spoedig eene oplossing te geven aan het herstellen van de vaart van Yper naar den Yzer, daar deze een der bijzonderste factors moet wezen in den spoedigen heropbouw der streek en herleving van handel en nijverheid. Langs deze vaart kwamen immers vóór den oor log en zouden opnieuw komen allerhande bouwma terialen hout uit Antwerpen, Gent, Oostende, Nieuwpoortsteen uit Zantvoorde bij Oostende en uit Veurne-Ambacht, steen en pannen uit het Boomsche, zand van de kust, enz. Benevens die bouwmaterialen, kwamen langs deze vaart de petrol voorraad voor geheel het arron dissement Yper, groote hoeveelheden kolen door Oostende en Nieuwpoort ingevoerd, graan en bloem uit Antwerpen en Oostende. Twee buurtschepen verzekerden eenen wekelijkschen dienst tusschen Yper en Antwerpen en tevens al de langs dezen waterweg gelegen steden. Voor den landbouw ook was de vaart eene bron van welvaart, zoowel voor het vervoeren der land- bouwprodukten als voor den toevoer van vetten. Het gebeurde niet zelden dat de kaaien vol lagen met schepen en soms telde men tot twintig vaar tuigen. De weinige diepte van het water belette nogtans grootelijks bijzonderlijk op zekere drooge jaren, de meerdere uitbreiding der scheepvaart tusschen Yper en het overige van het land en de vooruitgang zou voornamer geweest zijn indien in vroegere 'jaren de noodige verbeteringen waren uitgevoerd. Maar nu dat dit zóó nuttig openbaar werk om zoo te zeggen te herschapen is, drukken wij in naam der herlevende handel en nijverheid van het Yper- sche en der gansche bevolking der geteisterde streek, de hoop uit, dat het oogenblik gekomen weze om dit werk op eene voldoende wijze in te richten en dat aan de geteisterde streek, aan haren handel en nijverheid, het wapen in de hand gegeven worde, dat hen tot eenen nieuwen bloei moet bren gen... na zoovele jaren tegenspoed. Zij het ons nog toegelaten, Heer Minister, uwe aandacht te trekken op de voordeelen van het ver voer per water tegenover het vervoer per spoor. Reeds nu wordt de vergrootte koopwarenstatie van Yper aanzien als zijnde te klein voor de ontvangst van de bouwmaterialen die men dezen zomer ver wacht. Ware de vaart nu bevaarbaar, dan zou de heropbouw van onze geliefde streek dit jaar reeds een reuzenstap doen. Verders, het uitvoeren van dit zóó noodzakelijk werk ware een middel om aan vele werkloozen uit alle deelen van België werk te verschaffen. Ons betrouwende op degoedegevoelensdie Ued. bezield tegenover de bevolking van het verwoeste land, durven wij verhopen dat gij onzen wensch met welwillendheid zult in acht nemen. Wij bieden Ued. de verzekering van onze vol- komene hoogachting. De Secretaris, De Voorzitter, R. DECLERCQ. H. VERMEULEN. Aan den Heer SOETE, Bestuurder der Buurtspoorwegen (Groep Kortrijk). Heer Bestuurder, De Handels- en Nijverheidsbond van Yper heeft de eer U den volgenden wensch toe te sturen De verbindingen tusschen Meenen en Yper 's na middags onvoldoende zijnde om het verkeer der reizigers te verzekeren, en om dezer belangen zoo veel mogelijk te behertigen, vraagt de bovenge melde Bond van uwe goedwilligheid eenen nieuwen trein in Yper te laten toekomen rond 17,30 ure, de aansluitingen gevende naar Veurne, Poperinghe en Kortrijk en tevens de handelaars van Yper en omstreken toelatende hunne zaken te behartigen 's'namiddags in de gemeenten langs de lijn Meenen Yper gelegen. Deze trein rond 18,30u. uitYpernaar Meenen vertrekkende zoude van groot nut wezen om de reizigers toe te latenterug te keeren's avonds. De bijzondere toestand waarin onze diep ge teisterde streek zich bevindt en de pogingen welke de openbare besturen zich in het algemeen getroos ten om door alle mogelijke middelen onze weleer bloeiende streek te doen herleven, doet ons de hoop koesteren dat gij onze vraag met welwillendheid zult gelieven te onderzoeken. Intusschen bidden wij U, Heer Bestuurder, de verzekering onzer hoogachting te aanvaarden. Namens de Handels- en Nijverheidsbond De Sekretaris, De Voorzitter, R. DECLERCQ. H. VERMEULEN. Oproep van Erfgenamen Karel-Lodewijk DESMYTER, Th leven landbouwer te Clercken, echtgenoot van Anna- Therejia MADDELEIN, is overleden te Cler cken kinderloos, den 28 Februari 1884. Petrus-AIois CAILLÏAU, echtgenoot in 2Je huwelijk van zelfde Anna-Theresia Maddelein en geboren te Brielen den 21 Februari 1843, landbou wer te Clercken, is insgelijks overleden te Lichter- velde, den 25 September 1914. Anea-Theresia MADDELEIN, echtge- noote van beide overledene, geboren te Clercken, den 5 Juli 1835, is op hare beurt overleden te Oordeghem, den 31 Januari 1918. Die vermeenen recht te hebben op deze ervenis- sen zijn verzocht zich aan te bieden alle voormid- dage, voorzien van hunne bewijsstukken ten kan tore van' den notaris DeÜahaye, te Woumen. Kantoor van den Notaris LAUWERS, t'Yper. Te Koop t'YPER tusschen de Bascule en.de Citadelle.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche (1925-1929) | 1921 | | pagina 7