peest te KEMMEL lals- 80 Nijvsrhaidsliond van Yper OorlogsscMe-Dommages de guerre |ijn Pos Lt wij n op 22sten Mei zal Kemmel in feest zijn, betwijfeld zal een groot aantal der bewoners 0,1 verwoeste gewesten daar aanwezig zijn. ff wordt ons officieel gemeld dat Marschalk h de overwinnaar, op datum hierboven ^Vel met een bezoek vereeren zal Ongetwij- al eenieder willen hulde brengen aan hem aan jens wijs beleid de zegepraal te danken is. j Ljzende en duizende onzer geallieerde krijgers t te Kemmel gesneuveld, hun bloed is niet nütte- geofferd geworden, want dank aan hen is 't het Kern meige west behouden hebben en Kt wij van de nederlaag gespaard zijn gebleven pus allen naar Kemmel, en om de Kemmelnaars vreden te stellen en ze aan te wakkeren alles in Fe,lc te stellen tot het herlevén der gemeente, |Wom onzen Foch toe te juichen jgemeene Vergadering van Zaterdag 7 Mei 1921 De vergadering wordt geopend door den Heer Ltor Vermeulen, voorzitter. Het Bestuur is vol- en een dertigtal leden zijn aanwezig. De heer lorzitter bedankt de vergadering voor de talrijke feiname van de leden aan de betooging ter eére |n M. Stoffel. Vervolgens gaf hij het woord aan |n sekretaris om verslag te geven over jle alge- jeene vergadering en bestuursvergaderingen van ierleden maand. Eveneens bm kennis te geven van |n smeekschrift naar de Minister van spoorwegen, Luwe treinen vragende. Uit de nieuw verschenen isgids blijkt dat bijna al deze vragen, 'tzij recht reeks, 't zij onrechtstreeks ingewilligd \yerden. Op voorstel van den heer Voorzitter wordt be- iten eenen brief te zenden naar de Ministers van Jpenbare Werken, Finantiën en Ekonomische faken om de groote geldbesparingen te bewijzen |e zouden kunnen verwezentlijkt worden in den Kopbouw van' de verwoeste streek, indien do vaart m Yper naar den Yzer weer bevaarbaar zou ge laakt worden besparingen die toch den Staat ten goede komen, aangezien door de ver- fitidering van kosten van vervoer, de coëfficiënten luden kunnen verlaagd worden. Dit smeekschrift lerd besloten daar een schrijven den Bond gewor- |n,van den hoofdingenieur van bruggen en wegen, je zaak zonder oplossing liet. Lezing van dien brief werd gegeven evenals van |n brief gericht naar het Bestuur van de trams, in meer rijtuigen 's Zaterdags morgens aan den ram uit Veurne te bekomen. Daaraan is reeds ver- letering gebracht. Een brief naar den Heer Hoogkommissaris voor it herstellen der gemeentewegen te vragen en een [aar het Gemeentebestuur om zijne aandacht te lekken op den toestand van den Zaterdagmarkt, gorden eveneens voorgelezen. Eenen brief aan dit laatste Bestuur ook gericht, samen met de maatschappij Yper Op den ensch uitdrukkende om het panorama van het |zerslagveld door M. Bastin geschildert en thans P Brussel ten toon gesteld, naar Yper te zien over- |tengen, werd met algemeene goedkeuring beje- feend. Dezen brief werd aan den heer Bastin ook pedegedeeld. Uit zijn antwoord blijkt dat hij het pet de Yperlingen eens is, maar dat zijn werk waarschijnlijk zal bestemd zijn voor het museum ■jan het leger. Daarop werd besloten, daar waar ■past, nog aan te dringen. Eenen brief insgelijks aan de vergadering mede gedeeld, ons toegezonden door den Heer Gouver neur der Provincie, meldt dat de provinciale pegen, waarvoor vroeger eene reclamatie ingediend Perd, binnen enkele maanden zullen hersteld zijn. e heer Voorzitter gaf dan nog te kennen aan de Mden die deelgenomen hadden in de reclame affiche, nt hun een exemplaar zou ter hand gesteld wor- ®n> van zoohaast de laatst bestelde zouden gereed Mijn. fc*" den beer Julien Tahon, ondervoorzitter, ■vr.4 ook medegedeeld dat de voerman Max, van i stari'd ghe'St' 'S Zaterda8s naar YPer komt- Ziine i P'aats is in den Café du Miroir Groote Markt. Vertrekuur om 10,30 ure. Hij verzocht de leden hunne medewerking te verleenen aan gemel- den voerman. Verschillige wenschen door de leden uitgedrukt, werden door het bestuur in aanmerking genomen, te weten 1° Het noodige te doen om met 1 Juni den direct van Oostende weerom te bekomen 2° Zoo de bond gevraagd is naar de feesten te Kemmel op 22 Mei, van er aan deel te nemen. 3° Eenen brief naar den nieuwen gemeenteraad te sturen om hem geluk te wenschen en tevens te vragen dat de bespaarde gelden verkregen door het gemis aan kiezingen in de stad, zouden besteed worden aan feesten, te geven dit jaar. 4° Voetstappen aan te wenden om brievenbussen te bekomen aan de Kruisstraat, Veurnesteenweg en Kalfvaart. 5° Bij de statieoverheid aandringen om eene rampe te bekomen, evenals eene grue van 10000 k. draagkracht. De vergadering trok welgemoed uiteen rond 10 ure geheel voldaan over de bekomene uitslagen. Hieronder volgt het smeekschrift hierboven aan gehaald naar den Heer Neujean, Minister van Spoorwegen Ypres, le 7 mars 1921. Monsieur le Ministre, L'Association commerciale de la ville d'Ypres prgnd la respectueuse liberté de vous exposer la situation désavantageuse dans laquelle les indus- triels et commergants se trouvent pour ce qui con- cerne les communications par chemin de fer. L'Association commerciale attire votre bienveil- lante attention sur la lutte que ses membres doi- vënt m'ener pour arriver a refaire leur situation d'avant guerre. Les industriels et commergants des autres villes de la province tel que Courtrai et Roulers retrouvent, a peu prés, les mêmes corres- pondances d'avant guerre et sunt de ce fait large- merit avantagés par leur situation de sinistrés les Yprois avaient espéré pouvoir profiterde quelques avantagés. La nomenclature des mauvaisescorrespondances serait trop longue a énumérer, l'Association commer ciale se contente de vous faire remarquer qu'avec les correspondances actuelles, il n'y a pas moyen d'arriver a Bruxelles avant 10 heures, a Liège 14.04, a Anvers a 11.23, a Mons a 11.27, a Char- leroi'a 11.26, etc... Les industriels et commergants de la ville d'Ypres arrivent done partout deux heu- res_après les autres. La ligne Bruxelles-Courtrai- Ypres nous offre pour le retour, le grand inconvé- niént d'une heure d'attente. de 20 h. a 21 h. 01. Les communications entre Ypres et Poperinghe sont désavantageuses aussi, aucun train ne circule entre 11 h. 09 et 15 h. 27 et en sens contraire, il n'y a pas de train entre 12,00 et 18.01 sauf un train ouvrier en semaine a 16.07 mais qui n'est pas, moralement, accessible pour les personnes bien élevées. Sur la ligne Y'pres-Roulers aucun train entre 5.58 et 1111Sur la ligne Ypres-Cortemark- Furnés aucune correspondance immédiate de toute la journée. Considérant, que la reprise de la vie industrielle et. commerciale de la ville d'Ypres, dépend, en grande partie, dé l'amélioration des correspondan ces, l'Association commerciale d'Ypres, après un examen approfondi de l'horaire se permet de pré senter a M.le Ministre les modifications suivantes 1° a) Avancer le train 3672, partant de Pope ringhe a 6.20, a 4.45 pour partir d'Ypres a 5.05 arrivant a Courtrai a 6.35 de fagon k donner cor respondance au train Courtrai-Bruxelles a 6.39 pour arriver a Bruxelles a 8.33 au lieu de 9.58 a Liége a 11.35 au lieu de 14.04 a Anvers a 9.25 ou 10.02 au lieu de 11.23 a Mons a 10.05 au lieu de 11.27. b) Un train partant d'Ypres a 6.40 pour arriver a Bruxelles a 9.58 2° Pour le retour un train de Courtrai a Ypres immédiatement en correspondance a Courtrai avec le 2818 a 20.02 pour permettre d'arriver a Ypres a, 21 h. 30 3° Le train 3699 arrivant de Roulers a Ypres a 13.52, oü il reste jusqu'a 15.24, le faire prolonger jusqu'ri Poperinghe pour revenir de lè afin d'être de retour a Ypres vers 15 h. 20 4° Un train partant de Courtrai, comme avant la guerre, k 7.50 arrivant a Ypres vers 9.00 pour permettre aux nonrbreux réfugiés, qui ne peuvent pas encore rentrer, de se rendre au Tribunal de dommages de guerre et rentrer encore chez eux le même jour 5° Un train allant d'Ypres a Roulers vers 9 h. du matin 6° Retarder le train 3291 d'Ypres a Ostende afin ide le mettre en correspondance avec le train 3672 avancé, mentionné au 1° 7° Retarder de quelques minutes le 3262 au dé- part de Cortemarck pour le mettre en correspon dance avec le 3291 retardé 8° Le train 2812 venant de Courtrai a Ypres a 16,19 oti il stationne jusqu'a 17.26 le faire pro longer jusqu'a Poperinghe, de fagon a faire partir le 2819 de Poperinghe au lieu d'Ypres. L'Association commerciale espérant qu'une suite favorable sera donnée a ses demandes, présente a M. le Ministre, avec ses remerciements anticipés, ses respectueuses salutations. Pour le Comité Le Secrétaire, R. Declercq. Le Président, H. Vermeulen. A M. Neujean, Ministre des Chemins de fer, a Bruxelles. In de laatste zitting der Scheidsrechterlijke Kommis sies werd de schade op len Augusti 1914, als volgt vastgesteld voor de hiernavermelde geteisterden Dans la dernière séance des Commissions Arbitrates la valeur des dommages au lr aout 1914 a étéfixée comme suit pour les personnes ci-dessoas Gemeente BECELAERE Vannieuwenhuyze Gery fr. 12.063 r- August Larnout-Leenen 2316 Maton Auguste 550 Derumaux Cyrille 2535 Engels Camille 11.648 Jules Durnez-Vandamme 11.932 Omer Bouckenooghe-Termote 13.128 Deboutte Henri 2280 Henri Taillieu-Nuitten 1387 Verbeke Desiré 3611 Dewulf Silver 15.611 Cyrille Durnez-Bekaert 9034 Ville de COMINES Vandoolaeghe-Demuysere fr. 6024 Laton Ange 4825 Plateau-Lecoutre 4032 Ramon-lgodt 3298 Deleu Leon 3181 - Delbecqué Alexandre 2720 Verborgh-Lauwen 2674 Gryson-Decoene 2426 Leroy Henri 2279 Croes-Ghesquiere 1994 Catteau-Grimonprez 1801 Vanhee Victor 1641 Debaeker-Vroman 1402 Decroix Oscar 1399 Dehem-Lesaffre 1377 Verborgh-Blieck 530 Vandemaele Madeleine 249 Gemeente DRANOUTRE We Desiré Huyghebaert fr. 1150 Gemeente ELVERDINGHE Louf Emile fr. 5774 Dejaegher Edouard 8965 Gemeente GHELUWE Van Ryckeghem fr. 4894,80 Defevre Omer 2485 Joseph Defevre-Nuytten 1195 - Gemeente G1TS Lodewijck Remi fr. 1762 Baron Victor 252 Lesy Gustave 961 Vermeersch Cyrille 489 Vandenbulcke Charles 1134 Gemeente HOOGLEDE Manhaeve Hector fr. 1593 Verhelst Asou 2985 Meseure Henri 4645 Hoorelbeke Camiel 1896

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche (1925-1929) | 1921 | | pagina 7